Aflevering 360 – Groeistrategieën van topondernemers: gesprek met #1 private banker van Nederland

Direct luisteren naar deze podcast

Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

Frits Moonen (46) is de founder van Momentum Family Office, een onafhankelijk vermogensadvieskantoor dat zich richt op vermogende ondernemers. Na jarenlang ervaring als private banker bij ING, startte hij zijn eigen bedrijf omdat hij zag dat er steeds minder persoonlijke aandacht en objectief advies was bij traditionele banken. Vandaag beheert Momentum FO vermogen voor meer dan 100 families en groeit het bedrijf explosief.

Drie dingen die je in deze aflevering leert:

???? Waarom objectief advies cruciaal is: Het verschil tussen adviseurs en verkopers en hoe je dit herkent in de financiële wereld

???? Hoe je vermogen opbouwt met concentratie en behoudt met diversificatie

???? De geheimen achter het bouwen van een high-performance cultuur

CALLS TO ACTION ????

Voeg Frits toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/fritsmoonen/

Check de website van Momentum FO hier: https://www.momentumfo.com/

Overige links naar boeken en bruikbare bronnen voor ondernemers:

BRONNEN

Asset classes: Cash management, publieke markten (aandelen/obligaties), vastgoed, private debt, private equity, venture capital, secondaries, alternatieve investeringen

Quotes: “You get what you tolerate” – Tony Robbins

Principe: “Eat your frogs first” – moeilijke gesprekken eerst voeren

In deze aflevering

00:00 Welkom bij Groeivoer!
01:07 Achtergrond en waarden
08:47 Bank vs private banker
13:22 Asset classes uitgelegd
19:20 Start family office
22:01 De ondernemersreis
28:06 Conflictvermijdend vs hard zijn
33:53 Het verdienmodel
39:45 Groei per week
43:09 Waarom DJ’s klant?
48:44 High performance cultuur
58:53 Founder vs idee
1:01:18 Exit mogelijkheden
1:07:29 Beste ondernemersadvies

Shownotes

Waar vind je deze ondernemerspodcast? 

Kijk je graag zakelijke podcasts? ????

Volg dan het kanaal van Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@Groeivoer/videos 

Liever luisteren? ????

Volg Groeivoer op Apple Podcast: ???? https://shorturl.at/kozJP 

Beluister de #1 Nederlandse ondernemerspodcast op Spotify: ???? https://shorturl.at/bfmD3 

Zelf een zakelijke podcast starten? ????️  

Wil je zelf ook een professionele podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een gespecialiseerd podcast agency voor ondernemers. 

Adverteren in dé ondernemerspodcast van Nederland? ????

Wil je adverteren bij Groeivoer en ondernemend Nederland bereiken? Mail naar info@groeivoer.nl

Volg onze ondernemerskanalen! ????

Blijf op de hoogte van nieuwe podcast afleveringen en ondernemersevents via WhatsApp: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B 

Of via Telegram: https://t.me/groeivoer 

De beste ondernemerslessen in je mail? ????

Mail naar info@groeivoer.nl voor een *cheat sheet* met de 10 beste tips van 300 afleveringen van Groeivoer. Boordevol inzichten van succesvolle ondernemers.

Waardeer deze ondernemerspodcast! ????

Fan van deze zakelijke podcast? Laat een review achter! ????

Volg de #1 ondernemerspodcast! ????

LinkedIn Gerhard: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/ 

LinkedIn Groeivoer: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer 

Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/ 

TikTok: https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast 

X: https://twitter.com/groeivoer 

Onze partners voor ondernemers ????

Deze ondernemerspodcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Start vandaag: https://signup.focus.teamleader.eu 

Speciale dank aan Groenpand, thuisbasis van de Ear Ear Podcast studio. Bekijk www.groenpand.nl voor meer informatie.

Transcriptie

[Frits Moonen] (0:00 – 0:47)

Om goed objectief vermogensadvies te kunnen geven, moet je in mijn ogen alle asset class bekijken in de rol van objectieve adviseur. Je vermogen, dat bouw je met concentratie en dat behoud je met diversificatie. Een ondernemer gaat iets heel specifieks doen, daarmee verdient hij het geld.

Maar omdat het langer termijn te bewaren is, de kunst dat je het goed, robuust gaat spreiden. Ik tende dit jaar ver over de 150 miljoen uitlenen. Als je outperformance niet beloont en mediocre-ness niet straft, zo gezegd, dan heeft dat een resultaat.

En dat is prima als je dat accepteert, maar ik denk dat je daar heel erg mee moet passen. De ondernemer denkt heel lang over zichzelf als de kleine ondernemer, dat is heel raar. Maar dit is heel serieus.

Je hebt een heel serieus vermogen, je hebt een heel serieus bedrijf, daar moet je gewoon serieus aandacht aan besteden. We moeten mensen uitleggen van, weet je, ga er nou serieus mee bezig, want als je morgen onder de tram komt, dan is het echt een probleem. En dat zijn dus allemaal dingen waar we ook over meedenken.

[Gerhard te Velde] (0:50 – 1:05)

Welkom bij Groeivoer. Mijn gast vandaag is Frits Monen. Hij is de founder van Momentum Family Office.

Frits was jarenlang private banker bij ING, maar hij zag dat er steeds minder persoonlijke aandacht voor klanten was, en dus begon hij voor zichzelf. Frits, welkom bij de podcast.

[Frits Moonen] (1:06 – 1:07)

Gerrit, goeiedag.

[Gerhard te Velde] (1:07 – 1:17)

We gaan beginnen bij jouw eigen allereerste conceptie, want jij bent de zoon van een dominee, heb ik gehoord. Wil je me daar eens in meenemen? Hoe heeft jou dat beïnvloed?

[Frits Moonen] (1:18 – 1:26)

Nou, dat heeft ook voordelen, zeg maar.

[Gerhard te Velde] (1:27 – 1:30)

Je bent zelf ook een dominee zoon, dus vandaar dat ik dit uitkoos om je mee te beginnen.

[Frits Moonen] (1:30 – 2:12)

Schep meteen een band. Nee, kijk, één van de hele mooie dingen eraan is dat je gewoon heel bewust bent van waardes, van hoe je met elkaar omgaat, van hoe je in het leven staat, dat je gewoon heel serieus over heel veel dingen nadenkt. Dat vind ik heel prettig en dat is nog steeds iets wat me, denk ik, heel veel brengt in het dagelijks leven, dat je gewoon heel bewust bent van hoe ga je met andere mensen om, hoe doe je je zaken, hoe wil je bekendstaan.

Dus dat slaat ook wel over naar het zakelijke. Ja, je hebt dus thuis daar gesprekken over, waardoor je over meer dingen praat dan alleen vluchtige zaken, wat ik altijd als heel waardevol kan ervaren.

[Gerhard te Velde] (2:12 – 2:18)

Ja, je principe is meegekregen, is er eentje die daar uitspringt, eentje waar je elke dag nog wat aan hebt?

[Frits Moonen] (2:20 – 3:11)

Nou kijk, er zit in een betrouwbaarheid, en dat komt ook heel erg terug in dit vakgebied natuurlijk, het feit dat jouw ja, ja is en jouw nee, nee, dat is iets waarvan ik vroeger dacht, dat heeft iedereen. Dat is toch logisch. Ik ben natuurlijk enorm opgegroeid in een bubbel, en ik was natuurlijk een beetje naïef, en later kom je erachter dat dat eigenlijk helemaal niet zo is, dat dat zeker in bepaalde vakgebieden ja kan nee betekenen, en misschien ook nee of ja, niemand weet het precies.

En dat je dan merkt dat, zowel voor hoe je zelf je zaken doet, als mensen met wie je zaken doet, dat je gewoon altijd ja is ja, nee is nee, zeg hoe het is, eat your frogs first vind ik het mooist, als er iets slecht is, dan vertel ik jou als allereerste aan het begin van het sprekje, dit is een probleem, daar zijn we bezig, en daarna komen er leuke dingen, en niet, ik vertel je eerst zes leuke dingen, en dan in het eind, oh ja, er is trouwens ook nog een probleempje.

[Gerhard te Velde] (3:13 – 3:22)

Dus je hebt het positieve eruit meegenomen, maar ik proef ook een onderlaag, of iets van, ik heb afstand genomen, of heeft dat je beperkt ofzo?

[Frits Moonen] (3:22 – 3:50)

Je gaat natuurlijk allemaal op je eigen reis om te ontdekken, het geloof van de volgende generatie is altijd weer anders dan de vorige generatie, zeker tussen verschillende stromingen, en daarin zijn mijn ouders iets meer van de oude stempel, en ik iets moderner, maar ik denk dat dat sowieso generationeel altijd een beetje zo gaat. Dus je neemt daarin de dingen over waarvan je denkt, zo ervaar ik dat ook, en sommigen denk je, dat is ook gewoon een product van de tijd.

[Gerhard te Velde] (3:53 – 4:33)

Na oorlogsgeneratie, ja mijn vader is van 1950, en ik kom uit een gereformeerd, vrijgemaakt gezin, ik weet niet of je dat wat zegt, maar het is echt heel streng, twee keer per zondag naar de kerk, we hadden zeven kinderen, waarvan ik de vijfde ben, en van die zeven zijn er nog twee die echt heel trouw naar de kerk gaan, en de rest heeft het ook allemaal weer opnieuw moeten uitzoeken, dus dat is ook, wat jij zegt, een generatieding, die naoorlogsgeneratie die leefde gewoon, en die stelde ook minder vragen, en dat was gewoon normaal, en wij hebben zoveel opties en keuzes, ook over hoe je je leven gaat indelen, en eigenlijk alle vragen moet je zelf gaan beantwoorden.

[Frits Moonen] (4:34 – 5:37)

Enorm, daar heb je allemaal gelijk in, dat zie je heel sterk, je moet zelf weer, ik denk dat inderdaad, de generatie voor ons werd iets meer, kinderen werden ook heel anders opgevoed, toen was het gewoon, als je het heel gechargered zegt, zeg maar een kind, dat richt je eigenlijk af, zeg maar die bracht je alles bij, en zo, er werden weinig vragen gesteld, er was weinig ruimte voor feedback van de kind naar de ouder, dat is natuurlijk in één generatie al heel sterk veranderd, laat staan hoe wij met onze kinderen zijn, waarin kinderen veel meer, veel serieuzer worden genomen, veel meer als een groot klein mensje worden gezien, die ook hun behoefte hebben, en ook intense emoties kunnen hebben, waar je naar moet luisteren, waar je aandacht voor moet hebben, en waarin zeg maar, dit is wat je moet vinden, heeft natuurlijk wat meer ruimte plaatsgemaakt voor, wat vind je daarvan, hoe denk jij daarover, hoe ervaar jij dat. Meer gelijkwaardige relaties worden nu gebouwd, maar zo is iedereen weer een product van zijn tijd, het is altijd lastig om terug te kijken naar de vorige generatie, dat hadden ze anders moeten doen, het tijdsgeest was natuurlijk totaal anders.

[Gerhard te Velde] (5:38 – 5:46)

Je zei dat je de kleinste bent van drie broers, heb ik dat goed begrepen, want je bent zelf twee meiden, dus wil je even wat vertellen over je andere broers?

[Frits Moonen] (5:46 – 7:33)

Ja zeker, ik heb een half broer en een half zus, en die zijn dus al wat ouder, die zijn begin vijftig, ik ben nog vijfentwintig, volgende maand zesentwintig, en dan voor mijn volle broers, die zijn inderdaad, iedereen in mijn familie is echt absurd lang, en ik ben met twee meiden, dus de kleinste van twee broers en een neef, dus daar hoort alles bij van, hey kleine dit, hey kleine dat. Dus ja, als iemand dan zegt, oh ben je lang, het is allemaal een matter of perspective met wie je bent, en voor mijn broers geldt het ook, de ene is ook een hele fanatieke sporter in de krachtsport, de andere in de duursport, dus ondanks dat ze allebei langer zijn, is de ene zeg maar, ik denk vijfentwintig kilo lichter dan ik, dat is meer de bouw van een hazenwindhond zeg maar, hardlopen, ook schaatsen, fietsen. Die zou je kunnen kennen van spelshows, die heeft twee voor twaalf gewonnen en beat the champions, en een tegen honderd was volgens mij de beste kwaliteit van de honderd, gewoon hele hele hele slimme, hele kleine feitjes onthouden van wie won de Tour de France in 1834, dat soort dingen.

En de andere broer, ja dat is ook mooi, want die ziet er dus vanuit de verte uit, zeg maar twee meter twaalf, ik denk honderdvijfentwintig kilo, gewoon groot en gespierd, dus als je hem ziet denk je, oh oh. En als je hem dan spreekt, is het dus een heel heel zachtaardig persoon, hij werkte in de zorg met kinderen met gedragstoornissen, zeg maar kinderen met heftige stoornissen, daarmee werken is echt hardcore, die verhalen van vroeger ook allemaal weet. Eigenlijk is het dus een hele hele lieve jongen, dus hoe hij eruit ziet en hoe sensitief hij eigenlijk is, dat is wel een grappige combinatie.

[Gerhard te Velde] (7:34 – 7:36)

Leuk, ik moest denken aan een grote vriendelijke reus.

[Frits Moonen] (7:37 – 7:46)

Ja ja, dat is absoluut dit. Dus een kopgrootte, ik denk twee meter twaalf, dan is het als je ergens binnenkomt, dat mensen gewoon even omdraaien, even kijken, dan moet je wel een beetje tegen kunnen.

[Gerhard te Velde] (7:47 – 7:50)

Heb jij voordeel of juist nadoel gehad van je lengte?

[Frits Moonen] (7:52 – 8:41)

Dat is absoluut een voordeel, behalve als je moet vliegen of in het buitenland in een bus moet zitten. Nee, maar dat heeft op zich voordeel, al is het maar omdat je herkenbaarder bent op plekken of events of makkelijker onthouden wordt. Ik probeer altijd heel open en persoonlijk met mensen te zijn.

Ik hou van mensen, daarom doe ik dit vak ook, daarom vind ik het zo leuk. Dus als je met mensen een persoonlijke klik maakt en ze herkennen je makkelijk, dan onthouden mensen je ook makkelijker. Dan kunnen ze makkelijk tegen iemand anders vertellen van hey, ik sprak iemand die doet dit en dit.

Dus het is op zich geen nadeel. Je bent wel de hele dag aan het eten. Daar werd bij ING ook een grap over gemaakt.

Ik had bij ING zo’n heel klein koelkastje onder mijn bureau staan en daar stond dan wat melk of kwark of dingen in.

[Gerhard te Velde] (8:42 – 8:44)

Een grote apparaat moet ook onderhouden worden.

[Frits Moonen] (8:44 – 8:46)

Ja, je moet wel een paar keer per dag eten.

[Gerhard te Velde] (8:47 – 8:54)

Je noemde ING, dat is een mooi bruggetje, want daar heb je het vak geleerd van private banker? Hoe zou je het zelf uitleggen?

[Frits Moonen] (8:54 – 9:53)

Ja, dus ik studeerde in Groningen, deed een master bedrijfskunde en toen vroeg ING van hey, wil je trainee worden bij ons? Toen ben ik met veel plezier trainee geworden bij ING en dat ging gewoon alle lagen door. Dus van het call center, beleggingsstatistiek, personal banking naar private banking.

Toen ging ik naar Amsterdam om private banker te worden voor ING. Dat was fantastisch wat ik was en dat is wat ik altijd wilde. Dat is precies het kruispunt van finance en persoonlijk, persoonlijk contact werken voor ondernemers.

Dus het was heel mooi dat ik heel jong die kans kreeg van ING, want toen was ik 26. En dat was net een beetje de tijd dat de bank het aandurfde om, een banker hoefde niet meer per se 50 of 60 te zijn in een driedelen grijs pak, maar die mocht er ook iets meer als een atypische banker uitzien. En toen hebben we bij ING met heel veel plezier het vak geleerd.

Heel veel mooie klanten ontmoet, ik kreeg Amsterdam centrum als gebied, dus dat was fantastisch. Ik fietsde gewoon van grachtenpad naar grachtenpad.

[Gerhard te Velde] (9:53 – 9:56)

Ik kon zeggen dat grachtengordel zit, daar zit natuurlijk ontzettend veel vermogen.

[Frits Moonen] (9:57 – 11:32)

Ja en allemaal dus heel divers ook, van kunstenaars, artiesten, tot ondernemers, tot sea level, alles door elkaar. Dus daar leer je ontzettend veel en daar ben ik ING ook zeker heel dankbaar voor. Alleen waar de schoen voor mij begon te wringen is, de ondernemer komt bij de bank vaak en die zegt, ik heb 5 miljoen of 10 miljoen of 20 miljoen, wat moet ik daarmee doen?

En dat vond ik altijd een beetje lastig, ook toen ik voor de ING werkte. Want de bank werkt voor de bank, de bank is niet jouw objectieve adviseur. Dus als jij groot vermogen hebt en je loopt bij een partij binnen en je zegt, wat moet ik doen?

Je moet dan eigenlijk je eigen adviseur bij hebben die met jou kijkt, wat is goed, wat past bij mij. Want de meeste banken of vermogensbeden hebben een incentive voor een bepaalde asset mix. Want als jij ergens aandelen verkoopt, net als als je een autodiener binnen loopt, als je dan zegt, wat moet ik doen vandaag?

Dan zegt hij, je moet een auto kopen, welke? Nou deze, die mooie glimmende hier vooraan. En dat is gewoon iets, zo is het honderd jaar gegaan, waardoor dat verschil was voor mensen ook niet helemaal duidelijk.

Wat is nou precies de rol van alle partijen? En ik voelde dat heel sterk. Ik dacht, als iemand mij een vraag stelt, wat moet ik doen?

Dan wil ik iemand helemaal kunnen vertellen wat ik moet doen, in de volle breedte, alle opties. Dan wil ik niet gelimiteerd zijn door de doelen van de partij voor wie ik werk. Dus ja, we adviseren hier voornamelijk aandelen of andere incentives.

[Gerhard te Velde] (11:35 – 11:53)

Ja, dus die onafhankelijkheid miste je. Ik hoorde ook iets over het persoonlijk contact. Want de banken hebben zich natuurlijk een beetje teruggetrokken uit de samenleving, dat is een hele macro analyse.

Of viel dat nogal mee bij private banking?

[Frits Moonen] (11:53 – 13:03)

Nou ja, private banking was vroeger nog wel wat meer als een fors behandeld. Er was veel service en dat maakte ook goed dat sommige dingen iets te duur waren qua prijs voor de klant. Maar die service is natuurlijk heel erg uitgeholderd, heel erg gestandardiseerd.

Dat werd ook het doel, alles moest gestandardiseerd worden, heel veel perks gingen er vanaf. En dat is niet verstandig. Als je een heel erg luxe product maakt en je doet daar heel veel service bij, dat is waarom mensen voor zo’n auto veel meer willen betalen dan voor een andere.

Maar als je dan aan de service gaat morrelen, dan gaan mensen ook weer nadenken van hé, maar heb ik dan eigenlijk wel deze hele dure nodig? En dat vond ik ook lastig, want service is juist het mooie aan dit vak. Dat je die verwachtingen overtreft, die klant is extra blij, die brengt weer nieuwe relaties aan.

Dus dat service level was wel een van de pijlen. Dus zoals ik zei, als de momentum begint, dan gaan we echt weer hardcore service verlenen, zeven dagen in de week, ook buiten kantoor, voor al je vragen, ook als je iets niet-financed hebt. Je zoekt een architect of een legger bij meneer, via het netwerk hebben we dat dan.

[Gerhard te Velde] (13:04 – 13:22)

Je noemde even asset mix voor de mensen die dat niet kennen. Wil je even uitleggen, wat zijn asset classes? Want ik heb natuurlijk meer mensen uit het wereldje gesproken ook, maar daar heb je natuurlijk ook allemaal weer niveaus en detailniveau in, maar er zijn een soort van hoofdcategorieën waar je je geld in kan zetten.

[Frits Moonen] (13:22 – 14:10)

Ja, dus als je dat helemaal afpelt, heb je eigenlijk, als je je vermogen gaat investeren, je hebt het mooi gezegd, iemand zegt, je vermogen, dat bouw je met concentratie, en dat behoud je met diversificatie. Een ondernemer gaat iets heel specifieks doen, daarmee verdient hij het geld. Maar omdat het langere termijn te bewaren is, de kunst dat je het goed, robuust gaat spreiden.

Dat je niet afhankelijk bent van, wat gebeurt er in de wereld, wie wordt verkozen tot president, wie heeft de oorlog met wie, wat gebeurt er in een specifieke sector, of dus in een specifieke asset class. Asset class zijn eigenlijk, zeg maar, alle verschillende smaken die je kan gebruiken om je vermogen in te richten. Dus wij redeneren cash management, dus wat doe je als liquiditeitsoplossing, dus sparen, deposito, money market fund, etc.

Dat is puur je cash.

[Gerhard te Velde] (14:10 – 14:11)

Dat is geld waar je snel bij kan?

[Frits Moonen] (14:12 – 14:32)

Ja, dat is geld waar je snel bij kan. Oké, ja, oké. Dus zo loop ik een beetje op volgorde van, dit is ook het laag risico naar hoog risico, dat geeft vast wat context.

Dan ga je naar je publieke markt, dus dat betekent aandelen en obligaties, dan krijg je vastgoed. Private debt, private debt is waarin je zelf liquiditeit uitleent, dus daarin ben je zelf de bank. Dat is een asset class die nu heel erg in opkomst is al jaren.

[Gerhard te Velde] (14:32 – 14:39)

Dan denk ik aan, hoe heet dat ook alweer? Uit VDH volgens mij? Of ja, er zijn heel veel partijen.

[Frits Moonen] (14:39 – 16:18)

Ja, je hebt 11 VDH die dat doet, of een reactie die dat doet. Wij doen dat ook veel. Ik denk dat we dit jaar ver over de 150 miljoen uitlenen.

Dus altijd vastgoed gedekt. Iemand anders moet vastgoed hebben, wij verstrekken de lening, dus als een soort bank. Florijn, die bedoelde ik trouwens.

Ja, Florijn, dat zit in de hoek van wat Bridgefund doet. Oké. En dat is niet vastgoed gedekt.

Dus zij doen MKB leningen. En die verstrekken zeg maar, volgens mij is Florijn de tegenhanger van wat Bridgefund, als ik dat goed zeg. En die doen weer, dat is ook iets wat de bank vroeger deed, maar wat nu overgenomen is door andere partijen.

Dus een MKB’er zegt, ik wil 20, 30, 40 duizend euro lenen voor nieuwe stijgers, want dan kan ik twee keer zo hard groeien. Dat verstrekken zij. Wij zitten meer aan de saaiere kant van debt.

Dat betekent, iemand anders heeft een plan van 3 miljoen, die zegt, ik wil 1,5 miljoen lenen, want ik wil door investeren, dan verstrekken wij die lening voor onze klanten. Oké. Van private debt ga je naar, dan ben je op de private markt ingegaan, dan kom je bij private equity.

Niet beursgenoteerde bedrijven, nou, als je daar goed weet wat je moet doen, een hele interessante asset class, venture capital, dus de opkomende niet beursgenoteerde bedrijven, dat is nog een tandje erbij qua risico, maar mogelijk een tandje erbij qua rendement. En dan kom je bij secondaries nog, dat doen wij veel, dat is een specifieke smaak in private equity, heel interessant als je toegang hebt tot de juiste partijen, en dan kom je in de iets exotische hoek, dus dan ga je de kleine exoten toevoegen, dus dat kan zijn crypto of goud, sommige mensen zijn dat wijnen of whisky, zeg maar een beetje alternatieve investeringen.

[Gerhard te Velde] (16:19 – 16:25)

Heb je nog een, weet ik veel, investeren in Mars, of een expeditie naar de maan, of gek.

[Frits Moonen] (16:25 – 16:26)

Ja, maar dat valt eigenlijk onder…

[Gerhard te Velde] (16:26 – 16:27)

Dat is ook allemaal exotisch natuurlijk.

[Frits Moonen] (16:27 – 17:24)

Ja, dat valt eigenlijk onder venture capital, dus zeg maar, venture betekent dat je eigenlijk investeert vanaf een bedrijf vanaf het idee, dus dat kan tot hele exotische dingen, zoals wat jij noemt, asteroid mining, dus dingen waarvan je weet, dat kan nu nog helemaal niet, maar er zijn natuurlijk de eerste bedrijven die zeggen, wij gaan de eerste zijn die straks landen op een astroïde, die helemaal van goud gemaakt is, en dat halen we weer terug naar de aarde. En datacenters in space is een ding, en je hebt een heel vet bedrijf, dat is bezig zeg maar, om hele grote spiegels in de ruimte te plaatsen, om zeg maar zonlicht op bestelling naar de aarde te brengen. Dus stel je voor, jij woont in het noorden van de Nordics, en het is daar vier maanden lang achter elkaar donker, nou, daar worden mensen niet zo happy van blijkt, dan zou je dus kunnen, blijfsprekend kunnen, op je app kunnen zeggen, ik wil zonlicht, en dan bedraaien ze die spiegels, en dit zijn dus gewoon allemaal dingen…

[Gerhard te Velde] (17:24 – 17:27)

Ik dacht meteen al, voor god spelen, maar goed, dat is even…

[Frits Moonen] (17:27 – 17:47)

Ja, zeker, maar dit soort dingen bestaan dus, en dat gaat dus heel ver, en heel soms wordt zoiets ook daadwerkelijk iets, er zijn natuurlijk heel veel grote innovaties geweest, maar heel veel dingen blijken uiteindelijk gewoon niet levensvatbaar, omdat er geen business case is, omdat er niet genoeg te verdienen is, ten opzichte van wat het kost. Maar aan, hoe zeg je dat, aan creativiteit geen gebrek, in die markt.

[Gerhard te Velde] (17:47 – 17:59)

Je hebt een heel mooi overzicht gegeven, van de verschillende asset classes, dit zijn dus ook allemaal dingen waar jullie inactief zijn, of zeg je ook van, maar daar doen we niks mee, of dat…

[Frits Moonen] (17:59 – 19:03)

Nee, dat is heel belangrijk, dus eigenlijk komen we toevalligerwijs zo bij de drie pijlers van het bedrijf, dus waar een van de pijlers was de service, is dit, een van de andere twee. Om goed objectief vermogensadvies te kunnen geven, moet je in mijn ogen alle asset classes bekijken, in de rol van objectieve adviseur. Want wat je heel erg ziet, is dat de partijen adviseren één of twee of drie van deze rij van tien.

Dan ga je automatisch sturen, want dan stuur je de klant naar wat je aan de man brengt, en dat mag niet, want jij bent de onafhankelijke adviseur, en dat is dus ook één van de belangrijkste pijlers van Momentum, is je moet brede asset classes met de klant bekijken. Heb jij private equity nodig, richten we dat voor je in, Private Debt, Venture, alles mag je kunnen, en we bakken voor jou exact de taart die past bij jou, wensen en doelen. Dat betekent je moet, daarom heb ik ook zoveel mensen zitten op kantoor, en voor al die asset classes heb ik specialisten nodig, die voor mijn klant dat uit kunnen zoeken.

[Gerhard te Velde] (19:05 – 19:05)

Ja.

[Frits Moonen] (19:05 – 19:05)

Ja.

[Gerhard te Velde] (19:06 – 19:20)

Je had het ook over een villa met een grimpad enzo, maar hoe ziet dat er bij jullie uit? Nou dat is… Dat is private banking hè, dat kennen we allemaal van zo’n witte villa, en dat zit dan in een chic bankkantoor.

[Frits Moonen] (19:20 – 21:45)

Ja, en dat straalt vertrouwen uit, en daardoor denkt de klant, ik zit hier goed. Oké. En daar zit natuurlijk helemaal niet per se heel veel mis mee, alleen wij proberen juist aan te geven, je gaat, professioneel vermogensbeheer gaat erom, dat je voorbij gaat aan de oppervlakkige dingen, zoals heb ik een hele leuke aanspreekpunt, een knappe vent of een welbespaakte vrouw, en mag ik vaak naar de schouwburg, en heb ik een mooie villa aan een grimpad, dat bestaat al sinds 1800, dat is allemaal zeg maar, alles samen is 5% van je beslisfactor, of je dat moet doen of niet.

95% moet gewoon zijn data, dus wat is de performance, wat zijn de kosten, welke risico’s worden gelopen. Dus hoe klimmet een brochure is, is niet meer je beslisfactor. Maar zelfs dus niet, dat je gaat beoordelen, wat wordt mij aangeboden, dus dan zeggen mensen, ja ik heb drie banken bekeken, of ik heb vijf private banken bekeken, en ik kies de beste, dat is niet, wat professioneel vermogensbeheer is, dan ga je juist andersom, dan kijk je bonnemen, wat zijn de allerbeste partijen wereldwijd, dus wat is de champions die ik in die markt, en hoe kom ik daar binnen.

Dan speel je een heel ander spel, dan dat je kijkt, wat wordt mij aangeboden, en vind ik dat goed of niet. Ja, dus daar hoort bij, mooi uiterlijk vertoon van allerlei dingen, dat leidt vaak af van de kern, en de kern is gewoon, wat is de performance. Nou je moet wel, wij zijn natuurlijk al een beetje, dit alles in een modern jasje, door het veel meer data gedreven te doen, veel meer, ik heb ook een rijtje econometristen zitten op kantoor, daar is denk ik geen vermogensbeheer bij, waar je dat vindt, en dat geeft ook maar aan, wat wij anders doen, maar goed je moet wel, de klant blijft een zeer succesvol ondernemer, die kan niet op een industrie terrein gaan zitten, dat heeft geen succes, dus we hebben wel een heel mooi kantoor, aan de Herengracht, maar dat is ook niet over de top, het is gewoon mooi, dat klanten zich thuis voelen, en denken, ik vind dit een fijne plek, het helpt ook om talent aan te trekken, als je een mooi kantoor hebt, op een goede locatie, maar er is weinig dikdoenerij, het is gewoon, dat is ook als je binnenkomt, voel je de vibe van nuchterheid, hard werken, precies wat wij in de klant zoeken, ik zeg dat we voor de grap bijzoeken, de nuchtere vaak zelf mee te ondernemen, dat vind ik fantastisch, dat is mooi, mensen die heel succesvol zijn geworden, en nog steeds heel humbel, en dankbaar, en vriendelijk, en niet naast hun schoenen lopen, dat is ook het leukste om mee te werken, daar hou ik wel van.

[Gerhard te Velde] (21:45 – 21:58)

Even het sprongetje maken naar jouw ondernemerschap, want jij bent uit de gouden kooi gevlucht bij ING, had je toen al je plan, of wist je al, ik ga sowieso voor mezelf beginnen, hoe is die transitie geweest?

[Frits Moonen] (22:01 – 22:44)

Kijk, dat knagen van dat objectieve advies, dat was gewoon een ding, ik was misschien ook een beetje naïef, want ik dacht ook, private banking is voor jouw klant, altijd het beste zoeken, dat was misschien meer mijn eigen naïviteit, dat ik dat dacht, want dat is in de praktijk gewoon anders, en daarom dacht ik na een paar jaar, want ik was de jongste toen ik kwam, en de jongste toen ik wegging, dat ik dacht, ik denk dat je dit net anders moet doen, en ik weet dat mensen zeiden, Frits, ga je weg, want je werkt pas een paar jaar, en ik zei nou, weet je, dit is mijn visie, en als het anders blijkt, dan kan ik altijd weer terugkomen, dan gaan we gewoon weer en weer verder, maar ik denk dat, er is een andere manier om dit te doen, en toen had ik helemaal niet het idee, dat het zo hard zou gaan als nu, en toen heb ik het twee jaar alleen gedaan, omdat ik dacht,

[Gerhard te Velde] (22:44 – 22:47)

oké, dus dat waren de eerste twee jaar van je ondernemerschap,

[Frits Moonen] (22:47 – 23:39)

ja, omdat ik dacht, het was mijn eerste onderneming, dus ik dacht, personeel aannemen is spannend, het gaat nu wel al heel goed, maar wie weet of het volgende week goed gaat, dus eigenlijk te weinig vertrouwen in jezelf, waardoor je te lang wacht met mensen aannemen, en op een gegeven moment werk je, 60, 70 uur in de week, en pas op het punt, dat je denkt, ik kan niet nog een uur extra werken, toen ging ik personeel aannemen, oké, toen ik de eerste had, toen de tweede, toen dacht ik, hé, dit is eigenlijk helemaal niet spannend, de business is er, deze mensen werken hartstikke goed, die werken ook allemaal nog, je kan gewoon schalen voor zo hard als je bedrijf groeit, ja, toen zijn we dus in, van drie, naar acht, naar vijftien, naar nu, 27 mensen, gegroeid, ja, en dat zijn het eind van het jaar, zijn dat er 30 of meer, goed, daar leer je wel een boel van, als je als ondernemer helemaal zo die reis doormaakt,

[Gerhard te Velde] (23:39 – 23:42)

laten we dat eens uitpakken dan, wat heb je geleerd?

[Frits Moonen] (23:44 – 24:50)

Ja, je moet meer vertrouwen hebben, je moet meer durven eigenlijk, de fout die ik pas, twee dingen die ik recent echt goed geleerd heb, kijk, als je eerst wacht tot de business er is, en dan mensen aanneemt, die je dan gaat zoeken, dan ben je dus altijd te druk, want er is altijd zeg maar, meer business, de kunst dat je echt durft zeggen, oké, het gaat nu goed, ik ga in plaats van twee mensen, neem ik vijf mensen aan, oké, zodat die up and running zijn, dat ze er al zijn, als de nieuwe business er is, dus in plaats van dat je continu achter de muziek aan moet lopen, dat je gewoon zorgt zoals nu, je ruimer aanneemt, zodat je wat ruimer in je jas zit, dan hoef je niet continu te water trappelen, maar goed, dat gaat om gewoon vertrouwen hebben in wat je doet, ja, dat was een hele belangrijke les, en heel veel ondernemers zeggen natuurlijk vaak van, personeel, personeel is een ding voor zorgen, ik wens je veel personeel, en dat soort grappen, maar je komt er wel achter, dat een goede bevlogen medewerker is gewoon, dat is fantastisch, die is drie keer zo goed als een gewone medewerker, daar kun je,

[Gerhard te Velde] (24:50 – 24:51)

de A player tenminste,

[Frits Moonen] (24:52 – 25:46)

ja, ook daar in de Champions League, daar kan je echt blind op vertrouwen, dat zijn mensen die zijn dedicated, die voelen, die nemen ownership, die zien werken van zichzelf liggen, maar ook van anderen, die voelen zich gewoon heel verantwoordelijk, ook voor hun klanten, dat is het belangrijkste bij ons, maar ook voor het bedrijf, dus, echt goed personeel, kijk aan het begin was het ook gewoon, ik deed één gesprek, en toen dacht ik, je bent gedreven, je bent een aardige vent, dan zei ik nou hè, kom maar bij de club, dan maak je gewoon een aantal keer fouten, of in het niveau waar iemand eigenlijk niet op mee kan, maar ook vaak in de werklust, als je te lang bij een grote bank hebt gewerkt, dat is helemaal geen schande, dat is helemaal prima, maar daar hangt een bepaalde, sfeer van hoeveel uren er gewerkt wordt, en hoe hard er gewerkt wordt, en daar wordt niet meer, vijftig uur gewerkt, en eigenlijk ook niet vaak meer veertig, en dat hoeft ook helemaal niet, dat is ook helemaal goed, dat mag iedereen aan zichzelf bepalen, alleen,

[Gerhard te Velde] (25:47 – 25:48)

jij kan er niks mee,

[Frits Moonen] (25:48 – 26:32)

nee ja, je maakt dan dus wel de fout, dat iemand zegt, ja maar Frits, ik wil nog één keer echt heel hard knallen, en dan dacht ik, dat enthousiasme dat spreekt me aan, waar ik dan niet goed rekening had, dat hun schaal van hard knallen, was zeg maar van, ik ga van 25 uur, wil ik echt nog een keer 30 maken, terwijl ik dacht aan, nou hè, we gaan dan van 45, 50 gaan we maken, dan gaan we echt de schouders eronder zetten, dat zijn lessen, die je de hard way, moet leren, maar, ik heb bij iedereen ook een aantal dingen gezien, waarvan ik dacht, dat wil ik anders doen, zeg maar, als iemand minder functioneert, bij een bank, dan, wordt er eigenlijk zelden afscheid van genomen, dat blijft heel lang zitten, want lastig, of werkt het al lang, et cetera, en daardoor krijg je soms gewoon een lastige sfeer, van de afdeling, wat je wil is,

[Gerhard te Velde] (26:32 – 26:33)

dat heb je zelf ook meegemaakt,

[Frits Moonen] (26:34 – 27:24)

ja, wat ik heel veel, hele, hele leuke collega’s heb gehad bij ING, met heel veel heb ik ook nog heel goed contact, maar, ja, je ziet als dat niet, als je niet, als je outperformance niet beloont, en mediocre-ness niet straft, zo gezegd, dan heeft dat een resultaat, en dat is prima als je dat accepteert, maar ik denk dat je daar heel erg mee moet passen, en dat betekent bij Momentum ook, voor de outperformance, zijn alle deuren zijn open, als iemand eigenlijk niet echt wil, dan betekent het ook, dat je meteen afscheid gaat nemen, en dat is helemaal niet hard, want er zijn heel veel bedrijven, die springen om iemand, die 32 uur in de week hard wil werken, dat is helemaal goed, het past alleen bij ons minder, dus dat betekent op dag 1, super bedankt voor wat je hebt gedaan, ik geef je ook ruim, ruim geld mee, zodat we goed uit elkaar gaan, we kunnen altijd positief over elkaar blijven, we gaan wel morgen wat anders doen.

[Gerhard te Velde] (27:25 – 27:26)

en die gesprekken doe je dan ook zelf?

[Frits Moonen] (27:27 – 27:28)

Ja, ja,

[Gerhard te Velde] (27:28 – 27:43)

die vond ik zelf wel het moeilijkst, ik heb 20 mensen dienst gehad op kantoor, en, ja, ik heb daar ook veel geleerd, van, higher slow, fire fast, die kennen we allemaal, en ook, Tony Robbins, die heeft een mooie quote, die zegt, you get what you tolerate,

[Frits Moonen] (27:44 – 27:44)

100%,

[Gerhard te Velde] (27:44 – 27:48)

dus als jij inderdaad, iemand tolereert, die sub optimaal presteert, ja, gek he,

[Frits Moonen] (27:49 – 28:05)

de rest ziet dat ook, en dat wordt de nieuwe standaard, dit is 100% waar, ik geloof echt, dat je daarin, moet je veel, en veel, en veel harder zijn, je moet daar echt, iets Amerikaanser daarin, is echt beter, want je moet gewoon,

[Gerhard te Velde] (28:05 – 28:06)

heb jij dat moeten leren?

[Frits Moonen] (28:06 – 28:07)

Ik heb dat 100% moeten leren,

[Gerhard te Velde] (28:07 – 28:09)

want ik ben, ben jij eigenlijk een lieve, Labrador achtige,

[Frits Moonen] (28:09 – 28:34)

ik ben eigenlijk heel conflict mindend, ok, ik ben een beetje anders dan mensen, zeg maar soms, inschatten, ik ben eigenlijk heel, heel emotioneel, en conflict mindend, en redelijk sensitief, ja, dus, terwijl mensen denken, dat hij een hele stoere gast, en bla bla bla, dus ik vind het heel moeilijk, dus ook de nacht, voordat ik dan afscheid moest nemen, voor het eerst, van iemand, dan lig ik echt de halve nacht wakker, en dan denk ik, dit is zo’n aardige vent, kunnen we niet, kunnen we niet dit,

[Gerhard te Velde] (28:34 – 28:34)

kunnen we niet dat,

[Frits Moonen] (28:34 – 28:48)

Allemaal omwegen bedenken, Allemaal omwegen bedenken, maar je weet gewoon, dit is beter voor iedereen, ook voor hen, ook voor mij, dus ik vind dat moeilijk, maar dan zeg ik ook tegen mezelf, Frits, luister, jij wil ook ondernemer zijn, dit hoort erbij, ook deze dingen, is gewoon, net zo’n belangrijk onderdeel, als alle andere dingen.

[Gerhard te Velde] (28:50 – 29:35)

En wat is dan je tip, om afscheid te nemen? Heb jij een soort van, want ik heb, ik heb een bepaalde strategie ontwikkeld, waarbij ik een soort van, langzaam de verkering uitmaak, dus ik ga al, een soort van, vaker laten vallen, van hé, misschien zit je nog op je plek, weet je wel, dus ik ga een beetje twijfels houden, dus het is nog steeds een hele conflict meiden strategie, en ik laat ook soms andere mensen, de moeilijke gesprekken doen, dus ik had op een gegeven moment, een operationeel directeur, en die had er helemaal geen moeite mee, dus die had, ja ik bedoel, het was geen psychopaat of zo, maar hij had gewoon, hij voelde die hele emotionele lading, er niet bij, dus hij zei gewoon van, dan doe ik dat gesprek toch, dan dacht ik hé, dan ben ik wel relaxed, maar goed, uiteindelijk moet je natuurlijk een keer, ook moeilijke dingen kunnen, maar wat heeft jou geholpen?

[Frits Moonen] (29:38 – 31:09)

Mijn operationeel directeur, is Claudia Helmer, die fantastische, fantastische steunen toeverlaat, die zou dit ook makkelijker kunnen, dan ik zelf, maar, ik vind het ook netjes, naar die medewerker toe, als gewoon, ik vertel hem waarom, en ik heb wel geleerd, dat langzaam de verkering uitmaakt, maar dat kan niet in ons vak, want voor mij, wat is voor mij heilig, de klant voor wie wij werken, dus als ik ook, waar beoordeel ik mensen op, zeg ik de relaties die je hebt, die in jouw portfuil zitten, die moeten altijd een 8, een 9 of een 10 happy zijn, dat is het allerbelangrijkste, waar ik jou op beoordeel, als jouw klanten blij zijn, dan is eigenlijk, dan doe je 80, 90% van je werk al goed, maar er is ook een risico, aan de andere kant, als ik denk, iemand is eigenlijk niet goed genoeg, of kan niet goed meekomen, of lastig op een andere manier, of de baan past niet goed bij hem, dan is dat een risico, voor die klant, als die klant dat namelijk zo ervaart, dan heb ik straks een klant, die niet tevreden is, en dat is, dat zou ik zo erg vinden, dat ik daardoor, toch iets harder kan zijn, in zo’n gesprek, en dat heb ik gewoon geleerd, je zegt meteen, helaas, weet je, ik moet het vertrouwen opzeggen, in onze relatie, vind ik helemaal niet leuk, maar we kunnen niet samen verder, en daarna kun je een heel, een heel gewoon gesprek met elkaar hebben, ja, maar dan heb je wel al duidelijk aangegeven, ook niet van dit gesprek, gaat ook niet anders eindigen, als we het toch nog eens worden, we kunnen helaas niet verder, vind ik ook niet leuk, maar hoe gaan we heel netjes uit elkaar, hoe kan ik jou verder helpen, dat iedereen blij is, ik wil ook dat oud medewerkers, heel blij zijn op momentum, trots zijn op momentum, daar nog steeds leads naar zouden geven, als we mooie ondernemers tegenkomen, dus heel netjes afscheid nemen, maar afscheid nemen,

[Gerhard te Velde] (31:09 – 31:22)

ja, mooi, die een vriend mij ooit leerde, dat was een oud kompioen, hij is eigenaar van Groenpand, waar we ook zijn vandaag, ja, en hij zei, je moet niet alleen met champagne, iemand welkom heten, maar ook met champagne afscheid nemen,

[Frits Moonen] (31:22 – 31:22)

ja,

[Gerhard te Velde] (31:23 – 31:29)

misschien een beetje overdreven, maar ik vond het wel mooi, ik dacht van, ja, iemand met opgeheven hoofd, laten vertrekken,

[Frits Moonen] (31:29 – 33:10)

dat is extreem belangrijk, ik geloof daar heel erg in, je onthoudt hoe je ergens bent binnengekomen, en hoe je ergens weg gaat, en op de lange termijn, uiteindelijk gaat dit vak, en dat gaat misschien ook wel weer terug, tot je jeugd, maar, ik denk alleen maar lange termijn, de vloek daarvan is, is dat ik soms moeite heb, om in het moment te leven, en te genieten van het nu, maar ik denk alleen maar heel erg lange termijn, lange termijn relaties, hoe wil ik bekendstaan, hoe wil ik dat het bedrijf bekendstaat, en daar hoort dit dus allemaal bij, als wij, bijvoorbeeld, we hebben laatst een situatie gehad, waarin een relatie zat bij een specifieke bank, nou, dat was allemaal, echt niet top, te duur, niet goed, et cetera, en we gingen daar weg, met die relatie, om dat anders in te richten, en dat exit rate was verschrikkelijk, daar werd gewoon maanden getraineerd, want het ging ook om serieus grote bedragen, nou ja, op een gegeven moment zei de klant van, weet je, er staat dan gewoon, 20 miljoen, en ik moet vragen of ik mijn eigen geld terug mag, en dat duurt continu langer, moet ik er niet een advocaat op zetten, en dan zei ik, nou weet je, dan zei ik, nou weet je, rustig, wij managen het wel, maar, wat je namelijk zou kunnen hebben, is je gaat weg bij een partij, omdat ze een tijd minder presteren, en stel je voor dat ze daarna heel goed gaan doen, dan kun je ook weer terugkomen, want het is voor ons niet persoonlijk, het is gewoon zaken, maar als je op een hele slechte manier afscheid van iemand neemt, dan komt iemand nooit meer terug, want die is er helemaal klaar mee, en die vertelt ook aan 10 mensen, ik ben daar slecht behandeld, dus, dat is allemaal short term, als je lange termijnen neemt, en je denkt in relaties, you win some, you lose some, als je altijd netjes en behulpzaam bent, dan komt dat altijd wel weer terug, ja, dus met champagne afscheid nemen, vind ik echt helemaal, geen raar idee, en dat hebben wij ook met iedereen die bij ons ooit, er is natuurlijk nog nooit een medewerker zelf weggaan, ook nog nooit een klant,

[Gerhard te Velde] (33:10 – 33:10)

trouwens,

[Frits Moonen] (33:10 – 33:23)

dat kan ik meteen mooi vertellen, in 6 jaar, nog nooit 1 klant weggaan, nog nooit 1 medewerker uit zichzelf, wel 3 keer vind ik met afscheid genomen, maar alle 3, zeg maar, goede relaties, als ik ze morgen tegen kom, kunnen we meteen een biertje drinken, allemaal all good,

[Gerhard te Velde] (33:23 – 33:53)

ja. Even naar die, ondernemers les van, durf groter te denken, zo vertaal ik hem even, neem in een keer 5 mensen aan, dan loop je niet de hele tijd achter de, achter de feiten aan, ja. Dan dacht ik meteen, oké, maar dat moet je dus wel kunnen betalen, dus als iemand een ton kost, dan ga je in een keer, je zegt van, hey, we gaan een half miljoen investeren, dit jaar in groei, en dat bracht mij meer bij de vraag van, oké, hoe zit je verdienmodel dan, blijkbaar wordt er goed geld verdiend bij jullie, waar komt dat vandaan, hoe rekenen klanten af,

[Frits Moonen] (33:53 – 33:54)

ja,

[Gerhard te Velde] (33:54 – 33:55)

en dan weer,

[Frits Moonen] (33:56 – 34:47)

goede vraag, ehm, zal ik eerst het verdienmodel, en dan hoe ik dat qua, aan de investeringskant zie, dus het verdienmodel is heel simpel, dat is 0,5 procent van het vermogen, wat wij inrichten voor klanten, dus een half procent, nou, als je kijkt naar wat doet een bank, of een vermogensbeheerder, dan is dat vaak minimaal, 1,5, 2, todelkost op ownership, wij rekenen all in 4 van een half, daar doen we alles voor, daar doen we ook de st planning voor, dus daar kunnen we misschien zo nog wat over zeggen, want dat is heel vet, we doen voor alle klanten de st planning, en we doen dus de inrichting van het vermogen, en waarom is die half procent genoeg, omdat, zoals ik zei, als het goed is, een klant nooit weggaat, dus ik hoef het niet te verdienen, in 3, 4, 5 jaar, als het goed is, blijft iemand een leven lang zaken doen met ze, want wij zijn de teamspecialisten, wat voor de klanten leidt, die half procent is aan het begin weinig, als iedereen 10, 20, 30, 40 jaar klant is, is het genoeg, dus.

[Gerhard te Velde] (34:48 – 34:50)

Even rekenen, bijvoorbeeld dan, wat is je ondergrens?

[Frits Moonen] (34:51 – 35:12)

Ja, dus de ondergrens voor een ondernemer, die verkocht heeft, is 5 miljoen vermogen, en als iemand nog actief is, en nog een hoop mooie dingen gaat doen, en ook een mooie netwerk heeft, dan willen we ook nog wel eens vanaf 2 of 3, beginnen om gewoon met iemand mee te groeien, omdat ze een beetje een mooi ondernemer zijn, laten we maar vast aan boord komen, dan weet je sowieso dat je de eerste jaren geld op toelegt, maar dat maakt niks uit, want je hebt die lange termijn visie.

[Gerhard te Velde] (35:13 – 35:17)

Ja, en voor de snelle rekenaar, dus van 5 miljoen, dat is dan 2,5 ton?

[Frits Moonen] (35:17 – 35:18)

Nee, 25.000. 25?

[Gerhard te Velde] (35:19 – 35:22)

Ja, ja, ja. Daarom wilde ik hem even dubbel checken.

[Frits Moonen] (35:22 – 35:47)

Ja, nee, dat is maar 25.000, en de kunst is, en daarom kun je heel makkelijk zaken doen, het is heel meetbaar wat wij voor klanten toevoegen, dus als jij een factuur krijgt van 25.000 euro, maar je ziet dat we van jou 3 ton extra verdiend hebben, en dan betaal je lachend die factuur, dat is heel erg ons model, de verhouding tussen, wat kosten wij, en wat leveren we op, die moet zo zijn, dat die klant lachend, meteen aan het begin van de maand, hij krijgt die factuur, hij betaalt hem meteen, want hij is er blij mee, en hij zegt dankjewel.

[Gerhard te Velde] (35:49 – 35:50)

Wanneer gaat het naar 1%?

[Frits Moonen] (35:51 – 35:53)

Nee, het is al 6 jaar hetzelfde.

[Gerhard te Velde] (35:53 – 36:01)

want dan gaan natuurlijk al die banken roepen van, dat kan niet, ha, ha, je gaat jezelf nog een keer tegenkomen, en je bent te scherp, of hoe is dat?

[Frits Moonen] (36:01 – 36:32)

Kijk, het is een ander model. Kijk, het gaat ook om, ik stuur helemaal niet op, EBITDA, of de winst van de onderneming, ik stuur op groei, en op zeg maar, het gaat mij om, wat is mijn hoofddoel? Dat, objectief advies, voor de ondernemer, de standaard wordt.

En ik denk, dat over 10 jaar, er niet heel veel meer mensen meer zijn, die zeggen, oh, ik heb mijn bedrijf verkocht, ik zal de rauwe bankers vragen, wat ik moet doen. Ik denk dat dat anders gaat zijn, over 10 jaar. Oké.

[Gerhard te Velde] (36:33 – 36:37)

Tegen die tijd is Momentum dan, een soort van, topspeler, of een van de top 3?

[Frits Moonen] (36:37 – 36:42)

dan zijn wij absoluut, een van de grootste partijen, in Nederland.

[Gerhard te Velde] (36:43 – 36:44)

Dan zijn we de marktleider, of?

[Frits Moonen] (36:45 – 36:50)

Ja, ik denk dat we misschien wel, dan de marktleider zijn, in Multifamily Office.

[Gerhard te Velde] (36:50 – 36:54)

Ja, en hoe ziet dat er dan uit? Want jij zei al van, ik denk lange termijn, dus wat is dan, dat toekomstplaatje?

[Frits Moonen] (36:54 – 38:07)

Ja, kijk, het is niet een doel op zich, de grootste, ik zei altijd, het doel is de beste, en als je de beste bent, dan ben je daarna snel de grootste, als het goed is. En ik ben op zich al gelukkig, als objectief advies, de standaard wordt. Ook als andere partijen, dat doen.

Ik denk dat, wat al 100 jaar lang gebeurd is, dat mensen geadviseerd zijn, door verkopers, dat dat niet top geweest is, en dat daar, dat we daar allemaal, de prijs voor betaald hebben. Dat als je, terug in de tijd gaat, vroeger stopten die switches, 5% kosten in een fonds, stiekem, en toen 4, want 5 kon niet meer, en toen 3, omdat 4 niet meer kon. Dan is altijd het maximale, aan kosten, links en rechts, verstopt, en de grafiek een beetje aangepast, en de benchmark, een beetje aangepast, en het altijd zo uitgelegd, ja, maar als je de presentatie, op z’n kop houdt, dan zijn we wel de beste.

Dat is wat, al 100 jaar gebeurd is, en dat is nu, heel erg snel, aan het veranderen. En dat is waar, ik een kick van krijg, dat is een beetje, de roeping die wij doen, en daarom, de EBITDA, die er nu uitkomt, dat maakt me niks uit. Wij investeren, continu in, nieuwe mensen, nieuwe systemen.

Ik leef toch, als een Calvinist, zoals je je misschien kan, kan voorstellen. Dus, dat maakt me weinig uit. Ik vind het gewoon mooi, om dat continu, te herinvesteren, in de jacht, om zeg maar, de allerbeste te zijn.

[Gerhard te Velde] (38:07 – 38:08)

Ja, hoe leeft een Calvinist dan?

[Frits Moonen] (38:09 – 38:15)

Eh, nog steeds, op vijf hoog, in Amsterdam. Zo’n leeftijd? In een auto van 13 jaar oud.

[Gerhard te Velde] (38:15 – 38:19)

Ja, oké, dus je rijdt niet in een Bentley, of een hele botte.

[Frits Moonen] (38:19 – 38:52)

Nee, ik rijd wel in een Range Rover, maar wel eentje, die zo oud is, dat die eigenlijk al, ingewisseld moet worden. Maar dat interesseert me, gewoon niet zoveel. Ik heb daar niet, dat is heel erg opvoeding.

Dat merk ik, ik heb heel wat moeten leren, om zeg maar, geld uit te geven aan dingen. En ik vind het helemaal goed, als mensen dat doen. Ik vind het fantastisch, als klanten allemaal, de mooiste spullen kopen.

Ik vind het helemaal gaaf. Het is ook helemaal, niks beter of slechter. Het is alleen, dit is hoe ik ben.

En eh, dus, dus, dus, heb ik daar niet per se, een ding, ik vind het veel gaver, om te zien, dat ieder jaar, het bedrijf eigenlijk, twee keer zo goed is, als het jaar ervoor.

[Gerhard te Velde] (38:52 – 38:52)

Ja.

[Frits Moonen] (38:53 – 39:11)

Dat als je echt, dus een heel gedreven team hebt, en de middelen inzet, om alles te verbeteren. Als een junior zegt, hé, ik heb een idee, als we dit en dit nou zo doen, qua, eh, en hierin investeren, is het nog beter voor de klant, dan kan dat, is daar meteen budget voor, dan wordt er naar hem geluisterd, en dan, ben je een maand later, nog beter dan je was. Dat, dat is heel cool.

[Gerhard te Velde] (39:11 – 39:20)

Ja. Hé, en dus hiermee is ook die vraag beantwoord van, eh, waar betaal je die groei van? Dus je neemt vijf mensen aan, die kosten, handen vol met geld, laat ik het zo zeggen.

[Frits Moonen] (39:21 – 39:21)

Ja.

[Gerhard te Velde] (39:21 – 39:26)

Dat kan dus allemaal, dus blijkbaar hebben jullie genoeg vermogen, eh, onder beheer, om dat allemaal te bekostigen?

[Frits Moonen] (39:27 – 39:45)

Ja, want, kijk, de ingroei, dat is nu wat er, het ging altijd al goed, die eerste jaren, dus ieder jaar zijn we verdubbeld, vanaf jaar één, zijn we vorig jaar verdrievoudigd, dit jaar verdubbelen we weer, je ziet gewoon, we omborden nu, in belegd vermogen, is dat, ja, in belegd vermogen. Ja, oké. We omborden nu minimaal één familie per week.

[Gerhard te Velde] (39:45 – 39:45)

Oké.

[Frits Moonen] (39:45 – 40:57)

Dus, die groei, dat is ook waar die mensen op aannemen. Kijk, één familie per week, en dat is het, zeg maar, minimaal, dat betekent dat ik continu ook, mensen aan moet nemen, want, kijk, wat voor mij heel belangrijk is, dat leg ik ook uit aan het team, ik zeg, groei, is niet per se goed voor de bestaande klant, want de bestaande klant, die ziet het bedrijf groeien, die denkt, misschien krijg ik minder aandacht. Ja, natuurlijk.

Dus de kunst is, de bestaande klant, moet alleen voordelen ervan ervaren. Dus, de aandacht blijft hetzelfde, daarom blijven die portefeuilles heel klein, 200 mensen, of meer, 300, bij mij ongeveer 20. En dat blijft altijd hetzelfde, dus je weet exact, van al je klanten, dus daar, merkt de klant geen verschil, maar hij merkt wel verschil in, meer specialisten, betere tooling, betere overzichten.

Dus ik wil juist dat de groei, voor de bestaande klant, ook duidelijk is, van hey, kijk, ik word hier veel beter van, dat de partij steeds professioneler wordt. Ja, dan moet je goed aandacht aanbesteden, want anders denken mensen, ja, groei, groei is leuk, maar ik ben al klant, het moet voor mij ook top blijven, klopt, dat zie ik, dat is het allerbelangrijkste. De bestaande klant moet blij zijn, achter 9 van 10, en daarnaast wil ik zoveel mogelijk, andere mensen blij maken, maar wel in die volgorde.

[Gerhard te Velde] (40:57 – 41:18)

Ja, en de families, wat zijn dat dan voor families? Ik rij wel eens door Beeldhoven, dan zie je allemaal van die villa’s, achter een grote heg, ofzo, weet je, zijn dat, ja, er zijn heel veel miljonairs in Nederland, misschien wel 10.000 ofzo, ik weet even de getallen niet precies, wat zijn nou typisch klanten, die bij jou komen? Ja, ja, je noemt al ondernemers, maar, family office, moet dat ook nog even een beetje uitgelegd worden?

[Frits Moonen] (41:19 – 41:32)

Ja, dus de term family office, momentum family office, ik versta onder family office, een onafhankelijk vermogensadvieskantoor, dus anders dan een bank, anders dan een vermogensbeheerder, niet alle family office, er zijn maar heel weinig family offices, sowieso.

[Gerhard te Velde] (41:33 – 41:34)

Zijn er bekende voorbeelden?

[Frits Moonen] (41:35 – 41:42)

Je hebt een Providence, of een Suite 25, of een family capital management, of een Klavis, dat zijn allemaal family offices.

[Gerhard te Velde] (41:43 – 41:44)

En families, bekende families?

[Frits Moonen] (41:45 – 41:55)

Ja, dit zijn multifamily offices, die ik noem, en dan heb je de single family offices, dus dat zijn zeg maar, voor de Fentener van Vlissingen, de Frommend Reisman, zeg maar, de welbekende namen.

[Gerhard te Velde] (41:55 – 41:56)

Brenning Meijers.

[Frits Moonen] (41:57 – 43:09)

Ja, die hebben dan, dat is dan een partij, die werkt voor één familie, dat heet een single family office. Nou, die bedienen die ene familie, soms met heel veel staken, met hele generaties. Bij ons kan een familie ook gewoon maar één ondernemer zijn, soms is het ook groter, maar soms is het ook gewoon maar één iemand, of een vrouw met een partner, en kinderen.

En dat kan heel divers zijn. Dus, wat ik zeg, wij richten een beetje op de nuchteren, vaak zelf mee te ondernemen, want we hebben ook steeds meer oud geld, die zich begint te verdiepen, en die begint te kijken, van hé, gewoon een beetje, het is wel leuk, het begint pas met die fila, maar als ik nou toch een keer doorblader naar pagina 19, dan is het eigenlijk toch niet top. Dus ook die melden zich steeds meer.

Maar qua, het is eigenlijk helemaal sector agnostisch. Dus, we hebben echt mensen van, uit de maakindustrie, fabrieken met robotarmen, tot de banketbakker, die 20 banketbakkerijen heeft gehad, of cosmetische klinieken, of, heel veel SaaS, software, uitzendbranche bedrijven. Veel artiesten.

Wij doen denk ik, één derde van alle grote Nederlandse DJ’s. Kun je de namen noemen? Nee.

[Gerhard te Velde] (43:09 – 43:10)

Vinden mensen het kick, hè?

[Frits Moonen] (43:10 – 43:11)

Nee, nee.

[Gerhard te Velde] (43:12 – 43:14)

Noem maar wie het niet zijn, dan weten we wie het is.

[Frits Moonen] (43:14 – 44:21)

Nou, het is, er zijn er niet zo heel erg veel in Nederland, die echt groot zijn. Nou, en dat is voor ons een hele, daar heb je heel veel eer van in je werk, een hele mooie groep om voor te werken. Die zijn heel succesvol, maar die zijn bezig met heel veel andere dingen, en als je die goed kan helpen, ooit had ik er één, zo begonnen het, ik had één artiest, en die was heel blij, en die bracht een ander, en die bracht een ander, en die bracht een ander.

Ik heb niet per se, iets met dance of zo, ik ben niet heel hip, het gaat me ook helemaal niet om wat voor muziek mensen maken, het gaat me om, dit zijn allemaal gasten, als je goed helpt nu, terwijl hun carrière er is, dan hoeven ze zich later nooit zorgen te maken. Eigenlijk net als met een voetballer, als je het goed regelt als je jong bent, komen er later geen problemen. Maar bijvoorbeeld ook van private equity fondsen, de topman of de topvrouw.

Dat is, om dat goed te bedienen, dat zijn een beetje trophy assets, zoals ik dat intern al zeg. Ik zeg, dan richt je dus op mensen die zijn bovengemiddeld slim, bovengemiddeld vermogend, bovengemiddeld groot netwerk. Als je die goed kan bedienen, als je daarvoor kan zorgen dat ze zeggen, wauw, ik ben echt heel blij dat ik je klant ben, dat zijn mensen, als die dat ergens vertellen, dan pakken drie andere mensen de telefoon en zeggen, wow, dat hebben we gesproken al.

[Gerhard te Velde] (44:21 – 44:24)

Dat is een inner circle, elite-achtig.

[Frits Moonen] (44:24 – 44:54)

Ja, of in ieder geval, hoe kritische mensen zijn, dat is natuurlijk vaak, veel partijen winnen een klant die weet zo min mogelijk, want hoe minder de klant weet, hoe minder die doorbladert naar pagina 19. Wij winnen juist een klant, hoe kritischer die is, hoe eerder die klant wordt bij ons, hoe eerder die weet van, hé, dat is eigenlijk ook een beetje raar hoe dat altijd ging en ik moet inderdaad, als mijn adviseur niet voor mij werkt, dan werkt die voor iemand anders. Dus hoe kritischer, hoe beter eigenlijk.

Ja, dus qua klant is extreem divers, van heel hoog opgeleid tot street smart, tot alles door elkaar.

[Gerhard te Velde] (44:55 – 45:01)

Ja. Heb je nog iets op je bucket list staan, van als ik dit binnentrek, of dat lijkt me een soort droomklant?

[Frits Moonen] (45:04 – 45:15)

Nou, kijk, elke klant die de droomklant, eigenlijk alle klanten die we hebben, die 100 plus families, word ik allemaal al heel blij van, want je kan heel erg herpeten.

[Gerhard te Velde] (45:15 – 45:15)

Politiek correcte antwoord.

[Frits Moonen] (45:17 – 45:42)

Klopt. Kijk, de mensen die echt heel humble blijven, ondanks hun succes, daar heb ik gewoon een zwak voor. Als iemand zeg maar 50 miljoen heeft, of 100 miljoen, en die komt binnen en die houdt de deur voor iemand open en die zegt de kofferjuffrouw, ook gedag, en het ondersteunende personeel, dat vind ik fantastisch.

Dat is, dat is een voorbeeld. Als je heel succesvol wordt en heel humble blijft, en benaderbaar, behulpzaam, dat is, daar heb ik een enorme zwak voor.

[Gerhard te Velde] (45:42 – 45:44)

Het is je ideale klant, zeg maar.

[Frits Moonen] (45:45 – 46:41)

Waar komt die zwak vandaan? Kan je dat ook? Ik vind dat fantastisch.

Ik hou, met mijn achtergrond, is het natuurlijk ook, ik heb natuurlijk altijd gehoord, weet je, ga niet naast je schoenen lopen, blijf jezelf, blijf humble, blijf behulpzaam, je bent niet beter dan een ander, wat je ook bereikt, wat je ook doet. En dat zie ik daarin terug. En ik weet hoe moeilijk het is, als je 100 miljoen hebt verdiend, de hele wereld gaat anders tegen je doen.

Dus, mensen kunnen ook daar heel anders van worden. Er zijn natuurlijk legio voorbeelden van, die we kennen in de media. Maar als jij, ondanks dat, dan nog helemaal humble en behulpzaam blijft, dan ben je echt uit het goede hout gesneden.

Dat is echt knap. Ja. En daar word je ook veel gelukkiger van.

Je ziet wel eens, Cor van Zadelhoff ergens, nou neem als voorbeeld, die man staat bij iedereen goed bekend. Staat bij iedereen goed bekend, die is behulpzaam, die is vriendelijk, die is vrijgevig, die doet charity, die is, er is niks van arrogantie aan, terwijl die man heeft natuurlijk andere redenen, om te zeggen, ik ben een grote man, en jullie komen bij mij op audiëntie. En dat doet hij niet.

Zo ken ik er nog wel een heel aantal.

[Gerhard te Velde] (46:42 – 47:08)

Ja, mooi. Ja. Ja, dat triggert mij ook wel.

Ik moest ook denken aan iemand, die is dan toevallig ook bij DTZ Zadelhoff, bestuursvoorzitter geweest. Die zat heel hoog in de boom, en die heeft zijn eigen vastgoedfonds. Maar dat is precies wat jij omschrijft.

Gewoon superveel munten, echt heel erg financieel onafhankelijk. Ja. Maar zo relaxed, en zo normaal, en zo helpend ook, weet je wel, ook al ben ik een nobody, weet je wel.

Wat kan ik hem nou brengen? Maar toch tijd maken, en liefdevol.

[Frits Moonen] (47:09 – 47:09)

Ja.

[Gerhard te Velde] (47:09 – 47:24)

Dus dat vind ik ook een voorbeeld, dat mensen, ik heb het wel eens in mijn dagboekje opgeschreven, van ik wil eigenlijk een gevend persoon zijn, een liefdevol ondernemer. En heel vaak komt het er niet van, want dan ben ik gewoon aan het surviven, of shit aan het oplossen, weet je wel. Ja.

Maar dat is mooi.

[Frits Moonen] (47:24 – 48:21)

Ja, maar dat herken ik heel erg van wat je zegt. Voor mij is dat ook heel belangrijk. Als ik kijk waar wil ik naartoe, zo wil ik bekendstaan.

Ik wil een heel groot bedrijf bouwen, zeer succes maken, waarop mensen altijd kunnen blijven zeggen, hij is eerlijk, hij is betrouwbaar, als ik hem bel, dan neemt hij op, hij is er voor me. Dat is de tweede trap, zeg maar. Veel geld verdienen kun je op zich best wel snel, maar de kunst is om dan gewoon leuk en normaal te blijven, en dat komt natuurlijk met alle uitdagingen, niemand is perfect en alles.

Maar er zijn wel leuke voorbeelden van. Een goede vriend van mij is echt de absolute topman van een hele grote bank geweest. En het is gewoon nog steeds een hele leuke, fijne, aardige, grappige, behulpzame vent.

Terwijl als je op dat niveau in een bank zo ver bent gekomen, dan word je meestal wel een beetje een bepaald type. Ja, als je dat dan niet doet, en je ziet ook zo, iemand wordt gewoon anders over gepraat ook, want dat houden mensen rekening mee. Omdat je dat hebt gedaan op dat niveau, ben je toch zo’n relaxed vent gebleven, dat is top.

[Gerhard te Velde] (48:23 – 48:43)

Even naar een vraag die nog in mijn achterhoofd zit. Hoe krijg je mensen zover dat ze keihard voor je werken? Ja, dat is echt een supergoede vraag.

Want ik denk dat elke ondernemer dat wel herkent. Ach god, dan loop je je kantoor binnen om half 4, en dan is de helft al naar huis, weet je wel. Dat je denkt, fuck man, zo gaan we die target nooit halen.

[Frits Moonen] (48:44 – 51:12)

Dus hoe krijg je dit voor elkaar? Dit is echt een mega goede vraag. Want dit is voor mij extreem belangrijk.

Om echt te kunnen accelereren, moet je mensen hebben die echt iets willen. En dat is gewoon, daarom zei ik al, er zijn genoeg bedrijven waar je met 35 uur echt mensen op de tafel staat voor je. Maar ik wil, ik zeg het constant, dit is een roeping, dit is een way of life.

Dit is een way of life. Het is echt anders dan je nu doet. Je moet heel goed beseffen, als je hier gaat werken, dit is een high performance omgeving.

Dit is, en dat is niet zeg maar, up or out, dat je denkt, oh dat wordt continu in mijn nek gehaald. Maar wel, we hadden laatst een strategie meeting over het eerste half jaar. Nou, alle doelen gehaald zoals ik droomde.

Ik zei wel tegen mensen, ik zei, kijk, je moet het zien als een professionele voetbalclub. Frenkie de Jong zit bij Barcelona, moet elke dag trainen, elke dag trainen. Als je een week niet meetraint, zit hij op de bank.

En als je daarna met de petten naar gooit, dan speelt hij over vier maanden bij een andere club. Ik zei, dat is 0,0 dreigen met, maar dat geeft wel aan, dit bedrijf ontwikkelt zich continu door en wordt elke dag beter. Als jij vandaag goed bent in je werk en jij ontwikkelt je niet, dan ben je dus volgend jaar mediocre en dan ben je over twee jaar niet goed genoeg meer.

Dat is helemaal niet erg. Dat mag helemaal. Dan heb je een aantal jaar hier gewerkt.

Met veel plezier ben ik je heel dankbaar voor. Dan gaan we allebei weer ons weegs. Dus als je langer termijn hiermee wil, dan moet je dus minstens net zo snel je ontwikkelen als dat het bedrijf zich ontwikkelt.

En als je dat meer doet, dan kan je stappen zetten. En dat is wel een beetje de begeistering die mensen willen. Dus ik ben ook heel erg een meewerkend voorman.

Ik werk volle, volle, volle bak. Mensen mogen mij ook overal op aanspreken. Als er een letter verkeerd staat in de mail, zeg het me meteen.

En dan krijg je dus wel zo’n sfeer die bij een topclub hoort. Dus waarom kun je, als je bij Barcelona speelt, als je 90% kans hebt om te scoren, waarom durf je hem toch af te spelen door de persoon naast je? Omdat die is minstens net zo goed als jij.

En net zo gedreven. En als die 95% kans heeft, dan kun je die bal afspelen. Dan heb je toch meer kans dat je scoort.

En dat is waar ik heel erg in geloof. Dus net als wat jij zei van Tony Robbins, uiteindelijk wat jij tolereert, dat wordt de atmosfeer. Maar dat werkt ook andersom.

Als iedereen gedreven is en iedereen werkt hard, dan kijken mensen ons heen en denken wow, ik speel nu bij die club. En ik moet presteren. En dat wil ik ook.

En als mijn collega mij nodig geeft, dan mag hij me mailen of bellen of appen. Wat een regen. We hebben morgen samen die klant.

En dat moet een topgesprek worden. Het is mijn eer te na dat door mijn toedoen die meeting niet goed gaat.

[Gerhard te Velde] (51:13 – 51:42)

Heel sterk cultuur. Top sportmentaliteit. Maar je hebt natuurlijk ook tegenwoordig geen zin om het eindeloos over burn-outs te hebben.

What’s in it for them? En wat is de keerzijde? Of zijn er grenzen aan wat je kan vragen?

Want ik ben van 83. Dus ik zit een beetje in between. Ik ben al een beetje een verwend ventje, vergeleken met mijn ouders.

Maar vergeleken met de jonge mensen die ik nu tegenkom, denk ik van kom op jongens. Kom op. Weet je wel, rammen gewoon.

[Frits Moonen] (51:43 – 51:43)

Gaan.

[Gerhard te Velde] (51:43 – 51:51)

Gas geven. Dus ik hou ook van hard werken. Alleen er zijn heel veel mensen die zeggen nee, ja, nee.

Leven draait niet om het werk. En dat mag ook.

[Frits Moonen] (51:51 – 52:05)

Ik zeg ook helemaal niet dat dit beter is. Ik zeg alleen, bij dit bedrijf moet je dan een andere mindset hebben. En we zijn gelukkig, want het is wel een beetje waar.

Maar als ik kijk, ik heb echt een aantal hele jonge gasten zitten. Die halen wij als masterstudenten van school.

[Gerhard te Velde] (52:05 – 52:07)

Ik zag ook werkstudenten.

[Frits Moonen] (52:08 – 54:38)

Werkstudenten, juniors. Dan halen we ze dan van school. En dan zoeken we de gasten die echt dan hard willen werken.

Als je daar dus een heel aantal van hebt, dan kun je daar de beste van houden. En dan heb je gasten van 3, 4, 25 zitten die echt gedreven zijn en echt slim. En als ik die bezig zie met CGPT en met programmeren en met Excel, dan zie ik dingen die ik echt al niet meer kan.

Vanwege een generatiekloof van 10 jaar. Dus cultuur en daarmee de juiste mensen aantrekken, die ook die dedication hebben. En als een werkstudent, die werkt dan 6 maanden bij ons.

En als het dan oké was of niet goed genoeg, dan gaat hij in iets anders doen. Dus je kan het beste continu houden. En dat helpt ook heel goed voor selectie.

Als je de beste houdt, dan word je continu beter. En kijk, je moet wel veel… Daar kan ik nog steeds grappen over maken met oud collega’s.

Kijk, bij ING Private Banking, dus het neusje van de financiële zalm van ING. Dan denk ik dat wij twee keer per jaar een bowl deden, waarvan één keer bowlen. En dan moest je zelf twintig piek meenemen.

En zeg maar één keer per jaar pakte de baas de rekening. En dat vond ik toen al, toen had ik dus ook geen cent te maken, dat is toch een kruideniers mentaliteit. De kunst is dat je je medewerkers laat zien, zeker als baas.

Ik ben er voor jou, ik steun jou, ik support jou, ik heb er vertrouwen in. Want als die medewerker, al is het maar één extra uurtje daardoor draait, heb je de daad terug. Dus daar geloof ik in.

Wij doen elke dag een hele luxe lunch voor alle medewerkers. Helemaal verzorgd, alles erop en aan, elke dag. Als er geborreld wordt, regelmatig, meer wel dan niet, pak ik de rekening voor de groep.

Waarom? Om te laten zien, jongens, ik vraag voor jullie veel, jullie krijgen van mij ook veel. We hebben gezegd aan het einde van het jaar, als wij zo doorgaan zoals we nu doen, en we halen deze doelen, ik zeg ga je allemaal mee skiën, gaan we iets zo moois van maken.

Ontwikkeling, ik ben in een opleiding, er is nu een medewerker van ons, die begon als werkstudent, doorgegroeid junior, gaat nu naar het private equity team. Die wilde een opleiding volgen, die zit nu een maand in Milaan, op onze kosten voor een private equity opleiding. Dus je mag heel veel vragen van mensen, maar je moet ze dat ook geven, want je wil ze ook houden.

Dus als je Champions League hebt zitten, en een andere club doet een aanbod, en jouw sterspits gaat weg, dan is het niet het beste. En dat heb ik ook gedaan met de belangrijkste spelers in het bedrijf. Met een operationeel directeur, iemand die ik partner heb gemaakt, de directeur van de private debt afdeling.

Ik heb ook allemaal aandelen gekregen in het bedrijf.

[Gerhard te Velde] (54:39 – 54:41)

Omdat er aanmerkelijk belang, minder dan vijf ofzo?

[Frits Moonen] (54:41 – 55:59)

Nee, ik heb het ruim gedaan, omdat ik ook die dedication wilde. Mensen runnen als hun eigen bedrijf, en dat gebeurt ook. Eén van onze partners, Lodewijk, die zit morgens om half acht op kantoor.

Als we om negen uur in de avond een videocall hebben, zoals gisteravond, dan zit hij daar nog. In het weekend is hij er voor de kinderen, en s’avonds laat, maar verder is hij gewoon heel dedicated op kantoor in die uren, om te bouwen aan zijn droom. Dat komt, want het is ook zijn bedrijf, hij is mede-eigenaar.

Je moet delen om te menigvuldigen, is zo’n hele cheesy term, maar dat zie je hier heel erg in terug. Als je die medewerkers hun ownership ook geeft, en dat is ook de verantwoordelijkheid. Ik kijk bij ING heel kort.

In de eerste jaren van die traineeship had ik echt nog het idee, ik werk voor de bank, ik draai mijn uren, maar ik heb ook lunch, ik mag een half uur lunchen. Zo dacht ik toen. Het moment dat de bank eigenlijk zei, Frits, dit is jouw eigen winkel, dit zijn jouw klanten, hier is jouw assistent, jouw accountmanager, rol je eigen winkel.

Toen ging er echt een knop om. Toen dacht ik, dit is mijn winkel. En toen ging ik al helemaal obsessed, volle bak, s’avonds, weekend, s’avonds mede met klanten, top.

Ik dacht, ik ga mijn eigen winkel, ik ga die klanten blij maken, die komen met nieuwe mensen. Toen dacht ik, dat is wat ik moet hebben. Veel verantwoordelijkheid geven.

Nice. Ja.

[Gerhard te Velde] (55:59 – 56:00)

Wat als jij wegvalt?

[Frits Moonen] (56:01 – 56:27)

Dat is nu niet meer een probleem. Dat was een paar jaar geleden wel een probleem geweest, maar nu hebben we zo geïnvesteerd in een systeem, het is niet leuk als ik er niet meer ben, maar er staat wel echt nu een hele robuuste organisatie met eindverantwoordelijken over verschillende afdelingen. Ik doe een eindverantwoordelijke overleg, dus dan zitten de eindverantwoordelijken van verschillende teams, daar zit ik mee en die rapporteren aan mij.

[Gerhard te Velde] (56:27 – 56:29)

Een heads-off of zo, hoe hebben jullie dat genoemd?

[Frits Moonen] (56:29 – 56:46)

Ja, dus het hoofd van het private equity team, het hoofd van het private debt team, het hoofd van de relatie managers, het hoofd van de wealth managers, het hoofd van de juniors. Dus, en ook zeker met de operatie en directeur, met wat Claudia doet, is het gewoon echt een strakke organisatie. Ja, een structuur.

[Gerhard te Velde] (56:46 – 56:47)

En jullie zijn ook gereguleerd?

[Frits Moonen] (56:47 – 58:03)

Ja, we hebben een AFM vergunning ook. Dat hoeft niet per se in ons vak, ik denk dat de helft van de partijen het niet heeft, maar met de groei die wij doormaken, wil ik gewoon, je wil altijd aan de safe side zitten. Steef, als de AFM 10.000 mails uitprint, en jij hebt in de mail gezegd, ik adviseer je dit specifiek, et cetera, als je dan geen vergunning hebt, dan ben je aan de beurt. Dus ik zei, we willen gewoon die vergunning gaan doen, we gaan het hele traject door, die vergunning hebben we ook gekregen, zodat je gewoon lekker door kan groeien. En de kunst is ook echt om een bedrijf steeds robuuster te maken, waar dat het minder afhankelijk is van mijzelf. En de ontwikkeling daarbij is ook een beetje, ik hoef niet de grote baas op kantoor te zijn.

Dat is eigenlijk wat veel ondernemers, dat heb ik ook wel bij klanten gezien, te lang blijft iemand soms zelf de man op kantoor, de CEO. Terwijl helemaal niet elke ondernemer is een CEO. Als ik zie wat een Claudia in de operatie doet, dat kan ze denk ik beter dan ik.

En ik vind het mooist om elke dag met die ondernemer te zitten, in de spreekkamer, bij hem thuis, op kantoor, om de sociale kant, met de klant, dat vind ik eigenlijk leuker. Dus laat mij maar in de spreekkamer zitten, waar ik mijn energie van krijg, en laat iemand anders maar op kantoor de baas zijn en wie gerapporteerd wordt. Daar ben ik helemaal zo lang mee.

[Gerhard te Velde] (58:05 – 58:52)

Ik vroeg dat ook omdat jij natuurlijk zo, in mijn hoofd, heel bepalend bent voor de cultuur. Dus ik zie jou inderdaad ook echt dat kantoor binnenstormen, en dat iedereen dan helemaal weer vol energie tegenaan gaat. Of daarvoor ook al natuurlijk.

Maar de hoofdvraag zei ik inderdaad, hoe bepalend is de founder in een bedrijf? En hoe lang is dat houdbaar? Ik heb ook heel vaak gedacht, ik heb geen zin meer om die last te dragen.

Laat iemand anders de karma trekken. De laatste keer heb ik een gesprek met iemand gedaan, dat ging ook over, wanneer neem je een CEO aan? En kan dat eigenlijk?

Steve Jobs natuurlijk, een heel ander niveau. Maar die was ook superbelangrijk voor het bedrijf. Het bedrijf bestaat natuurlijk nog.

Heb je daar nog inzichten over?

[Frits Moonen] (58:53 – 1:01:09)

Ja, kijk. Sowieso een van de lessen die ik heb geleerd, als je mij tien jaar geleden vroeg, Frits, wat is belangrijker? Het idee of de ondernemer?

Had ik honderd keer gezegd, het idee. Want ik dacht, als je een briljant idee hebt, met een briljant idee verdien je altijd geld. En die ondernemer, die kan het iets beter of iets slechter doen.

Dat is honderd procent anders. Een perfect idee kan door heel veel ondernemers alsnog zo met de gronden worden gericht. Het gaat veel meer om de ondernemer.

Dat zie ik ook bij klanten. Daar zitten gewoon heel veel mensen tussen met uitzonderlijke kwaliteiten. Die vooral heel vaak gewoon doorgaan met tegenslag.

Gewoon door de modder, door de loop graven, kruipen, nacht niet geslapen. Het maakt niet uit. Dat is de mindset.

Daarom zeggen ze ook, als je investeert in een bedrijf, de founder mag geen back-up plan hebben. De founder kan niet zeggen, ik heb twee bedrijven, ik doe dit. De founder is all-in.

Zeker in die opstartfase. Dus als je investeert, die founder moet gewoon above en beyond gaan. Hij heeft twee kinderen, zijn eigen kind thuis en hij heeft zijn bedrijf.

Dus de founder is extreem belangrijk in het algemeen. Even los van, ik zeg dat niet over mezelf, maar in het algemeen. Voor Momentum is het gewoon, mijn visie was heel heel heel duidelijk.

Ik ben er zo extreem intrinsiek van overtuigd en gemotiveerd. Advies moet objectief zijn. Dat is de DNA van Momentum.

Daarom groeien wij ook harder dan andere partijen. Als je een family-office begon, omdat je drie beleggingsadviseurs was bij een bank, en je dacht, als wij dat voor onszelf gaan doen, dan verdienen wij dat geld in plaats van de ABN AMRO. Want de DNA neem je mee van de bank.

Dat is het grote verschil. Ik ging bij ING en dacht, dit moet helemaal anders. En dat was de voedingsbonum voor ING.

Dus die cultuur, die neem je heel erg mee. Maar die mensen neem je ook aan, dat team neem je ook aan. Dus die cultuur en mijn visie, mijn intrinsieke motivatie, die cultuur, die is nu helemaal geïnstitutionaliseerd in Momentum.

Dus als ik nu morgen onder de tram kom, dan is het minder, echt minder heftig. Want Momentum ademt mijn visie al. En dat is op een gegeven moment, als een bedrijf veel verder is, dan kan iemand zeggen, ik neem een CEO aan, of ik raak meer buiten beeld.

Aan het begin kan dat niet. Maar later kan het wel, mits je die cultuur goed geïnstitutionaliseerd hebt.

[Gerhard te Velde] (1:01:09 – 1:01:18)

Een exit. Ongetwijfeld ben je weleens gepolst ofzo. Kunnen jullie niet Momentum niet kopen?

[Frits Moonen] (1:01:18 – 1:03:04)

Ja, dat is al een paar keer gebeurd. Dat gebeurde eigenlijk al sneller dan ik dacht. Vorig jaar ook twee partijen, maar sowieso.

Dus tegen die partijen zei ik, ik zou nooit kunnen verkopen aan een partij zoals jullie. Want jullie verkopen. 10 miljoen.

Ja goed, daar ging het ook wel om. Alleen, je kan niet aanverkopen aan een partij die producten verkoopt. Dus ik heb dan die hele mooie, hoe zeg je dat, vitrine met fantastische klanten, en dan staan er mensen zeg maar likkebaardig voor het raam te wachten om hun producten naar binnen te proppen bij mijn klanten.

Dat kan niet. Nou verloog je je, er is dit jaar een transactie geweest van een Belgische bank, die kocht een objectieve partij. Dat is ondenkbaar.

Ik heb die mensen niet gesproken, maar ik zou heel graag willen weten hoe je tot zo’n transactie komt, dat is voor mij ondenkbaar. Dat kan niet. Dit jaar heb ik gezeten met een partij, dat zou in theorie kunnen, want ik heb heel veel respect voor die partijen, die doen het echt op de juiste manier, verkopen geen producten, die zitten helemaal in onze DNA.

Is ook niet een familiel, volgens mij meer een investeringspartij. Maar dat heb ik ook gezegd. Omdat ik er niet in zit om nu veel geld te vinden, wat heb ik aan een verkoop nu?

Ons verhaal is nog lang niet af. Ik wil nog veel verder groeien, ik wil nog veel meer dat objectieve advies uitbouwen. Dit is life changing.

Als je nu een deal doet, hoef je nooit meer te werken. Maar ik vind werken leuk. Ik vind het fantastisch.

Ik wil nog veel verder met dit bedrijf. En wie weet ooit in de toekomst, maar voor nu heb ik gezegd, ik wil een supermooie partij, maar laat ons maar lekker nog, ik weet precies waar we heen moeten. Nog hetzelfde stip op de horizon.

Ik weet precies hoe we daar gaan komen. Laat ons eerst nog maar een paar jaar lekker doorploeteren.

[Gerhard te Velde] (1:03:06 – 1:03:12)

Is er nog iets waar je op dit moment mee worstelt? Als ondernemer.

[Frits Moonen] (1:03:16 – 1:04:27)

Nu tref je me dan op een goed moment, want die fase van onderstaft zijn, dus afscheid nemen van mensen, terwijl je het werk wel hebt liggen. Dus je hebt eigenlijk twee facturen staan, en toch ontsla je iemand op een functie. Dat is echt heel heftig.

Want dan heb je een team dat is al heel druk, je bent zelf al heel druk, en je moet toch nog wat dieper gaan, want je moet dat werk verdelen. Dat is wel echt hardcore. En dat zijn we nu door echt ruimer aan te nemen, ook recruiters van verschillende in te huren, om gewoon goed en snel goede mensen te vinden, dat zijn we nu gelukkig helemaal voorbij.

Dus die worsteling is net klaar, dat is goed. Eigenlijk zorgt dat ervoor dat je nu redelijk in een iets rustiger vaarwater zit dan eerst. Dus ik denk dat ik de worsteling net te boven gekomen ben, maar goed, er komen altijd weer nieuwe uitdagingen op je pad.

Maar het staat nu wel zo robuust, dat dat allemaal wel veel minder is dan vroeger. Maar het is ook management by crisis, dus je bent enkel nu het goede, en dan brand je een bus hier, en dit regelen, dit regelen, dit regelen. Dat wordt nu veel minder.

[Gerhard te Velde] (1:04:28 – 1:04:35)

Dat is een grote struggle die je bij veel andere ondernemers ziet, want je ziet natuurlijk ook heel veel andere ondernemers.

[Frits Moonen] (1:04:36 – 1:05:42)

Ja, wat ik net al noemde, zeg maar dat je moet lang kijken, hoe lang ben jij zelf de grote man op kantoor, en wanneer ga je ook gewoon op topniveau mensen aannemen. Een topmanagement, een CFO, een CTO, of inderdaad een CEO ter vervanging van jezelf. Dat is iets wat veel mensen door moeten.

De ondernemer denkt heel lang over zichzelf als de kleine ondernemer. Dat is heel raar. Ergens in hun hoofd blijven ze altijd, zeg maar, alsof ze nog drie, vier bureautjes hadden of op een zolderkamer zitten.

Ook als mensen al twintig, dertig miljoen vermogen hebben. Dan zeg je, zeg maar, ik ben toch maar een kleine speler. Je bent maar een kleine speler.

Je hebt een serieus bedrijf, je hebt honderd mensen in dienst. Dus dat is heel grappig. Je moet die ondernemer ook een beetje soms wakker maken.

Maar dit is heel serieus. Je hebt een heel serieus bedrijf, daar moet je gewoon serieus aandacht aan besteden. Je moet naar je estateplanning kijken, dan moet je mensen uitleggen van, weet je, ga er nou serieus mee bezig, want als je morgen onder de tram komt, dan is er echt een probleem.

Je moet nadenken over, vermogen over daar ga je kinderen, je kinderen in de onderneming trekken. Je moet nadenken over anonimiseren. Het is leuk om vijftig miljoen te hebben, maar…

[Gerhard te Velde] (1:05:42 – 1:05:43)

De dochter gegrijzeld wordt.

[Frits Moonen] (1:05:43 – 1:07:00)

Ja, als je naam Henk de Vries-Holding is en die staat op je woonadres ingeschreven en iemand kan met KVK kijken en die zegt, hé schat, er zit vijftig miljoen in die holding. Dat is niet zo verstandig. En dat zijn dus allemaal dingen waar we ook over meedenken.

Wat we allemaal aanpassen om te zorgen dat mensen verstandig, langetermijn. Wat gebeurt er als je overlijdt? Wie runt dan het bedrijf?

Wie runt het vermogen? Wat betekent het voor je vrouw of voor je kinderen? Wat gebeurt er als jij overlijdt en een van je kinderen komt te overlijden?

Zijn we de meest obscure? Alles wat er kan gebeuren, gaan we balans met de ondernemer en die problemen voorkomen we. Maar daarvoor moet iemand soms wel eerst inzien van, ja maar ik ben gewoon best wel een serieuze ondernemer geworden.

Ja, dus ik kan alleen maar tegen mensen zeggen, je neemt dat heel serieus, ga ruim op tijd nadenken. Ook als je er geen tijd voor hebt, want dat is het probleem. De ondernemer is 70 uur in de week uit werk, 60 of 50.

Heb je dan denk je zin om met je testament bezig te gaan? Om na te denken over wat er gebeurt als je doodgaat? Nee, daar heb je geen zin in.

Ze beginnen eraan, maak het niet af. Kom langs, ga met ons zitten, we trekken je er helemaal doorheen. Maar je moet het gewoon regelen, want anders komen er gewoon situaties kunnen er zijn die echt heel vervelend zijn.

Ja, het is allemaal op te lossen. Probeer langer termijn, kijk samen, ver vooruit. Dan kun je heel veel problemen nog voordat ze er zijn, zijn ze al opgelost.

[Gerhard te Velde] (1:07:01 – 1:07:29)

Mooi. Dan de laatste vraag. Bij Groeivoer is de laatste vraag altijd voor de gast.

Jij mag een vraag gaan meegeven aan de luisteraar of de kijker. We hebben altijd een ondernemer. Is er iets waar je mensen over aan het denken wil zetten?

Je hebt net al natuurlijk je pitch gehad, of je pleit door je eigen voor. Ga denken over what if, dat hele scenario. Maar is er nog iets anders waarvan je denkt van hier zou ik mensen willen challengen?

[Frits Moonen] (1:07:29 – 1:09:17)

Ja, kijk, de allerbelangrijkste vraag die je moet stellen, en eigenlijk in veel meer situaties is, is de persoon met wie ik praat een verkoper of een adviseur? Dus als men zegt ik heb een adviseur, of mijn adviseur is Maximilian van Abinam Romees Biersom. Dat kan niet, dat kan niet, want die wordt betaald door iemand anders voor bepaalde adviezen.

Is nog steeds een fantastische vent waarschijnlijk, en heel goed in zijn werk, en allemaal heel erg leuk. Maar je moet kritisch kijken naar wie heeft welke rol in finance, wie dient wie zijn belangen. Je moet je eigen adviseurs hebben.

Je accountant, je fiscalist, je advocaat, je notaris, je family office. Dat is extreem belangrijk, want een objectieve adviseur geeft jou hele andere adviezen dan een niet-objectieve adviseur. En het feit dat niet-objectief advies normaal is geweest, 100 jaar, is vooral heel erg raar.

Dus zeggen ik doe zoals mijn vader het ook deed, of zoals mijn opa het deed, et cetera, is eigenlijk heel raar geworden. Je moet jezelf verdiepen. Dat is ook de tendens die je ziet.

Waarom verandert de markt? Mensen verdiepen zich. De markt wordt transparant en mensen denken beter na, mensen praten meer met elkaar erover.

Dus vraag jezelf continu af, wie zijn mijn adviseurs? Hebben zij andere belangen? En het antwoord moet zijn nul.

Zij mogen nul andere belangen spelen bij jouw adviseur. Dus hij mag ook niet één productje maken, hij mag ook geen kickbacks krijgen, hij mag ook geen performance fees krijgen, hij mag niks. Hij werkt voor jou als adviseur.

Dat is de rol. Als je die vraag stelt, zijn waarschijnlijk een heleboel mensen die luisteren, want als ze zich die vraag stellen, is het toch een heel klein beetje wakker worden en denken, oké, ik moet maar eens even wat gaan verdiepen in hoe die verbanden lopen.

[Gerhard te Velde] (1:09:19 – 1:09:23)

Mooi. Dank je wel voor de wake-up call bij deze. Dank je wel.

Ik ga je volgen.

[Frits Moonen] (1:09:24 – 1:09:26)

Leuk. Leuk, dank je voor het gesprek.

[Gerhard te Velde] (1:09:27 – 1:09:48)

En jij natuurlijk, dank voor het kijken of luisteren naar Groeivoer. Vond je dit een waardevolle aflevering, stuur die dan door naar een ondernemer in je netwerk. Wil je meer weten over Frits Monen of over Momentum, ga ze even uitchecken.

Je kan Frits gewoon toevoegen op LinkedIn, of even een berichtje sturen. En je kan natuurlijk terecht op MomentumFO, dat woord familyoffice, .com. MomentumFO.com.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen