Aflevering 316 – Ultieme lessen van 1700 startups. RTL-oprichter Ruud Hendriks en investeerder Richard Bross

Direct luisteren naar deze podcast

Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

RTL-oprichter Ruud Hendriks en investeerder Richard Bross zijn al jaren beste vrienden. Ze maken samen de podcast Doorzetters en investeren samen in bedrijven.

In deze podcast gingen we samen op zoek naar de fundamenten van zakelijk succes. Ruud heeft met Startupbootcamp 1700 startups voorbij zien komen. Richard is sinds zijn start als snackbareigenaar al snel financieel onafhankelijk geworden. 

De heren weten dus wel wat succesvol ondernemen is. En ze zijn niet te beroerd hun kennis te delen. 

Veel plezier met deze nieuwe aflevering!

Gerhard

In deze aflevering

00:00 Welkom bij Groeivoer!

00:41 Team belangrijker dan idee

04:10 Vroegtijdig pensioen werkt niet

08:07 Drijfveren uit armoede

13:42 Geld maakt niet gelukkig

20:42 Begin gewoon met ondernemen

27:42 Automatisering verandert alles

34:29 Timing van opgeven

41:55 Vertrouwen in medewerkers

49:34 Les van Peter Jan Rens

54:31 Rolwisseling als CEO

59:34 Vraag jezelf elk jaar af

01:03:51 Check je wijn declaraties

Shownotes

Liever kijken? 🎥

Wil je liever kijken dan luisteren?

Check Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@groeivoer/videos

Zelf een podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀

Adverteren? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Volg onze kanalen! 🌐

Op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen en events? Volg dan het Whatsapp kanaal van Groeivoer: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer

De beste lessen in jouw mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.

Laat een review achter! 🌟

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍

Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer

Onze partners 🤝

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu

Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.

Transcriptie

00:00:00 Gerhard te Velde (Host)

Investeren in een team en niet een idee. En toen dacht ik, wat een bullshit, Je moet toch gewoon een goed idee hebben?

00:00:04 Ruud Hendriks

Kijk, idee is werkelijk helemaal niets waard. Ik heb nog nooit in een idee geïnvesteerd. Een goed team kan van een slecht idee nog een gebakje maken. Een slecht team helpt elk goed idee om zeep. Feit is dat de meeste Mensen die een bedrijf beginnen geen miljoen hebben, die hebben bijna geen geld en dan wil je toch een goed team hebben. Los je het erop. Probeer het Misschien wat jongeren toch zich getalenteerde Mensen te vinden die je wat minder kunt betalen Omdat ze minder verplichtingen hebben en die compenseer je gewoon door ze een stukje van het bedrijf te.

00:00:29 Richard Bross (gast)

Kijk, weet je wat het probleem met geld is, dus Als je veel geld hebt en je weet er gewoon niet normaal mee om te gaan, dan denk je dat geld macht is en macht.

00:00:36 Ruud Hendriks

Is defacto altijd fout en ik zou ondernemers willen aanraden. Vraag jezelf elk jaar af, ben ik nog de juiste persoon om dit bedrijf te leiden?

00:00:46

Zie je nou voor?

00:00:48 Gerhard te Velde (Host)

Welkom bij groeivoer, ik sta hier met twee echte ondernemers, ruud Hendriks en Richard Bros en ze hebben ook een heel tof ondernemers kanaal dat hij doorzetters nou, dat heb je Natuurlijk nodig om überhaupt ergens te komen. En We gaan het hebben over de 3 dingen die topondernemers anders doen dan anderen en het zijn er Misschien wel 10, Maar we gaan toch proberen om tot een soort top 3 te komen.

00:01:09 Gerhard te Velde (Host)

Ja hier van harte welkom, Ruud Richard, fijn dat jullie Er zijn.

00:01:13 Richard Bross (gast)

Leuk om er te.

00:01:14 Richard Bross (gast)

Zijn.

00:01:15 Gerhard te Velde (Host)

Ja, nu zit het vak hè? We zijn vakbroeders hoogwaardige content maken. Daar gaan we straks naar de aflevering ook nog even over door, want speelt van alles in in dit mooie nu.

00:01:15 Richard Bross (gast)

Dank je.

00:01:18 Ruud Hendriks

Zeker.

00:01:29 Gerhard te Velde (Host)

Dus in die mooie niets waar we in zitten, Maar ik wil eerst wat meer over jullie weten, want sommige Mensen kennen jullie Misschien al, maar Misschien andere weer niet, dus Richard, Ik wil beginnen bij jou. Wat heb jij op je ondernemende kerfstok?

00:01:42 Richard Bross (gast)

Nou ja, dat ik moet zeggen, Ik heb eigenlijk nooit voor een bedrijf gewerkt, dus Dat is altijd eigen ondernemingen gehad. Dus Ik heb een eigen BV die heet Bia en nou een kleine test. Waar staat Bia voor?

00:01:58 Richard Bross (gast)

Denk dat mijn achternaam bedrijf is alles nou bijna bros in actie, oké, ja, Dat is leuk he, Dat is mijn achternaam is bros en. Ik ben in actie, maar even ooit begonnen In de horeca en uiteindelijk Ik denk 25, 26 jaar geleden niet zo ver hier vandaan. Ook op de zonnebaan begonnen in de IT.

00:02:20 Richard Bross (gast)

En, een van de bedrijven die daaruit voort is gekomen is HSO en ja, Misschien zegt het je niks, Maar dat is serieus bedrijf geworden. Ik denk nu met 4 5 1000 medewerkers verdeeld over de wereld en een jaar of 10 geleden ben ik distributeur geworden van Microsoft aan de ERPC rem kant.

00:02:42 Richard Bross (gast)

Dat zeg je ook niet zoveel, denk ik, maar is ook wel een behoorlijk bedrijf geworden, ook heel internationaal.

00:02:47 Richard Bross (gast)

En beide verkocht althans HSO al vrij lang geleden en toen QBS begonnen.

00:02:56 Gerhard te Velde (Host)

Het zijn allemaal afkortingen met 3.

00:02:58 Richard Bross (gast)

Letters en Ik heb ze ook zelf een beetje naar HSO bestond al in die vorm, maar kubbs en Het is wel een kleine leuke anekdote.

00:03:06 Richard Bross (gast)

Want waar staat het voor? Ik reed toen een Audi en die Audi was een Audi Quattro en toen dacht Goh, Dat is leuk.

00:03:13 Richard Bross (gast)

Quattro gaat heel hard.

00:03:14

Wat?

00:03:15 Richard Bross (gast)

Ja, die gaat heel hard, ja, maar toen Toen ik hou van namen verzinnen, dus Ik heb best wel veel namen verzonnen. Maar Quattro Business Solutions, QBS en Quattro is 4. En toen dacht ik, oké, je hebt Microsoft.

00:03:27 Richard Bross (gast)

Hé, Dat is een, dan heb je de distributeur, dat zijn wij dan. Dan heb je de partner die inkoopt bij ons en uiteindelijk heb je een eindklant en verdomd. Dat is ook via.

00:03:35 Richard Bross (gast)

Dus toen had ik Quattro Business Solutions, qbs, ik vond het.

00:03:40 Gerhard te Velde (Host)

Zelf heel leuk en nu en nu ben je vooral aan het wat meer op afstand.

00:03:43 Gerhard te Velde (Host)

Volgens mij te investeren?

00:03:44 Richard Bross (gast)

Nou nu investeer ik in nou ja net wel een soort van nieuw 80 bedrijf opgestart met een aantal anderen. Ik had gezegd, ik doe het nooit weer, want ik investeer eigenlijk in nu Alleen maar in bedrijf tegen mezelf. Ja, ook tegen mijn verhaal.

00:03:45

Of.

00:03:55 Gerhard te Velde (Host)

Het FB, had je dat gezegd tegen jezelf, oh tegen je vrouw.

00:04:00 Richard Bross (gast)

Ja, precies, Maar ik was veel te vroeg met pensioen, dus Ik was 49 en toen.

00:04:03 Richard Bross (gast)

Had ik.

00:04:03 Richard Bross (gast)

Zoiets van nou, ik stop ermee, Maar het advies is, ja, je kan wel stoppen en dan, wat ga je dan doen?

00:04:10 Gerhard te Velde (Host)

Golf de hond wandelen.

00:04:11 Richard Bross (gast)

Ja hun golfen doe ik ook, Maar dat is allemaal zakelijk met leuke Mensen enzo. En Als je kijk alles wat je iedere dag kan doen Zonder weet je, dat gaat uitermate irriteren. Dus Als je iedere dag heel lekker eten en iedere dag hele fijne wijn en iedere dag zon ook iedere dag zon hè ook dat gaat irriteren.

00:04:29 Gerhard te Velde (Host)

Dan nog een keer lekkere trui aan hebben, Omdat koud is bij wijze van spreken. Ja.

00:04:32 Richard Bross (gast)

Ja ja, maar Er is ook ik kijk, Er is niet voor niks een weekend.

00:04:36 Richard Bross (gast)

Dan moet je maar eens over nadenken, want als iedere dag hetzelfde is dan denk ja, en nu dan weet ik wel eens een wereldreis gemaakt, hebben we afgesproken. Round the World ticket gekocht hè? Kan je 20 landen bezoeken gaan Als je maar een kant ter wereld doet. Elke keer als er ook maar een druppel regen dreigt te verschijnen, pakt het volgende, ja, Ik heb echt een half jaar lang Alleen maar zon goed, maar dan dan weet je dat dat een afgekaderd termijn van 6 maanden is of zo maar.

00:04:40

Ja.

00:04:45 Richard Bross (gast)

Ja.

00:04:50 Ruud Hendriks

Vliegtuig.

00:04:53

Nee oke.

00:04:58 Gerhard te Velde (Host)

Ja dus.

00:04:59 Ruud Hendriks

Maar maar wat wat dan? Een teerde en jonge vriend Bros niet verteld is dat hij zijn carrière begonnen is als.

00:05:04 Gerhard te Velde (Host)

Ja.

00:05:05 Ruud Hendriks

Eigenaar van een snackbar, Maar dat ie bijna ook nog een een van de bekendste TV presentatoren van Nederland was geworden, want hij was publieksboek warmer bij John de Mol bij alle grote shows, onder andere Linda en dergelijke. En Ik heb hem. Ik heb hem veelvuldig gezien presenteren. En Als ik nu nog programmadirecteur van RTL zou zijn, dan had ik de big Brass meteen aangenomen.

00:05:12 Richard Bross (gast)

Dat had weinig gescheeld, hè?

00:05:27 Ruud Hendriks

Als opvolger van Robert TEN Brink of zo ja.

00:05:28 Richard Bross (gast)

We kunnen niks meer terugdraaien, maar goed, dan had ik.

00:05:32 Richard Bross (gast)

Hier niet gestaan, Dat is waar, Dat is waar.

00:05:35 Richard Bross (gast)

Nee, maar goed, dus ondernemen dat. Dat vind ik ja dat dat dat zit echt in mij eigenlijk is wat.

00:05:40 Gerhard te Velde (Host)

Ik doe kan het niet. Laten We gaan naar jou Ruud, wat zijn jouw jouw grootste presta?

00:05:44

Ja.

00:05:47 Gerhard te Velde (Host)

Op ondernemerschap wat wat heb jij voor elkaar gebokst?

00:05:49 Ruud Hendriks

Nou, Ik heb. Ik heb aan de wieg mogen staan van Sky Radio Radio 10. Ik heb met 3 andere Mensen het businessplan van RTL 4 geschreven. Ik was de eerste programmadirecteur van RTL in Nederland. Echt het bedrijf opgericht.

00:06:00 Ruud Hendriks

RTL 5, toen ben ik naar Londen gaan, heb ik Sean BC in Europa opgericht voor ABC. Toen heb ik 8.

00:06:08 Ruud Hendriks

Aan de Raad van bestuur van Endemol gezeten daar ook mijn grootste mislukkingen mislukking mee gemaakt. Sport 7, toen hebben we uiteindelijk allemaal voor een bizar bedrag verkocht en toen was ik 42 toen.

00:06:18 Ruud Hendriks

Ben ik ook.

00:06:18 Ruud Hendriks

Met pensioen gegaan ook iets te jong ook iets te jong en exact hetzelfde meegemaakt Als je zo Jong met pensioen gaat. Heb je een leeg bestaan, want je hebt niets meer te melden. Je praat Alleen nog maar over het verleden.

00:06:29 Gerhard te Velde (Host)

Droom van velen trouwens hè? Om red.

00:06:32 Gerhard te Velde (Host)

Waaier early.

00:06:34 Gerhard te Velde (Host)

Of nee, wat is het Fine Financial Independence Retire Early? Dus zo snel mogelijk die miljoen en.

00:06:38 Richard Bross (gast)

Ja, ja, Maar dat wil je, en dan heb je het.

00:06:40 Richard Bross (gast)

En dan denk je van?

00:06:41 Ruud Hendriks

Ja, Als het een leger bestaat, is een heel leeg bestaande, dus dat heb ik. Heb ik twee jaar volgehouden en toen ontmoette ik Annemieke en die zei, Ruud, jij moet gewoon weer aan de slag, want je bent veel te jong om om om niet meer nieuwe dingen te verzinnen en nieuwe dingen te doen. En toen Maar ik ben begonnen, nou goed, daar is nog allerlei bedrijven gevolgd, Maar het belangrijkste is startup boot.

00:06:41 Gerhard te Velde (Host)

En nu dan nog even op terugkomen? Ja.

00:07:03 Ruud Hendriks

Trump, Dat is een excellus rator voor startups. We Laten startups heel hard groeien en via startup bootcamp ben ik indirect aandeelhouder inmiddels in 1700 bedrijven. Ik kan dat die al niet bijhouden. Ik kende overigens maar Misschien 30 of 40 van persoonlijk.

00:07:19 Gerhard te Velde (Host)

Het model is dat je 8% geloof ik van de aandelen hebt, en.

00:07:21 Ruud Hendriks

Ja wij van de.

00:07:21 Ruud Hendriks

Je hebt dan delen, dan helpen we ze om in 3 maanden te doen wat ze normaal gesproken twee jaar kost.

00:07:26

Ja.

00:07:26 Ruud Hendriks

En er zitten bedrijven bij die helemaal niks.

00:07:28 Ruud Hendriks

Het zijn. Daar zitten ook bedrijven bij die 1,6 miljard waar zijn waar het zijn, waarin we nog 2% hebben? Ja.

00:07:33 Gerhard te Velde (Host)

De unicorns ja oke en ben jij nu nog medeaandeelhouder ook van startupbootcamp?

00:07:38 Ruud Hendriks

Ja ja sticker op een grootste aandeelhouder verstand moet hebben. Ja.

00:07:42 Gerhard te Velde (Host)

Maar waar komt die onstilbare drang om op een bepaald niveau te acteren vandaan kun je dat eens uitleggen?

00:07:48 Ruud Hendriks

Nee, ik kom uit een zeer eenvoudig mag wel zeggen, arm Amsterdams arbeidersgezin en Ik heb op jonge leeftijd gezien hoe mijn vader en moeder behandeld werden door nou, ik vond dat redelijk.

00:08:07 Ruud Hendriks

Vernederend laat ik het.

00:08:08 Ruud Hendriks

Zo.

00:08:08 Ruud Hendriks

Zeggen, dus Ik heb op mijn 15e. Ja, Ik heb op mijn 15e tegen mijn vader gezegd, Ik ga heel erg rijk worden en dan gaat jou dit nooit meer overkomen. Ik verdiende op mijn 17e meer dan mijn vader en Het is hem ik Ik had. Ik ben voor mijn 25e financieel onafhankelijk. Nou, dat werd ietsje later, maar ja, daarna heeft hij zich nooit meer zorgen hoeven maken.

00:08:10 Richard Bross (gast)

In de werksituatie waarin ze.

00:08:30 Gerhard te Velde (Host)

Je ouders leven.

00:08:31 Ruud Hendriks

Die nog? Nee, nee, mijn vader is 10 jaar geleden overleden. Mijn moeder is.

00:08:34 Ruud Hendriks

Al 4 35 jaar geleden overleden. Die was heel Jong die was.

00:08:38 Ruud Hendriks

57.

00:08:39

Ja.

00:08:40 Gerhard te Velde (Host)

Interessant, hè? Die drijfveer, daar hoorde ik laatst ook nog een podcast aflevering over. Dat wordt heel vaak gezegd. Van ja, dat zijn eigenlijk negatieve drijfveren dus inderdaad, je wil je ontworstelen aan armoede of je wil iets bewijzen aan je vader of je moeder. Of je weet ik veel. Je hebt, je hebt een soort pijn of een concurrent die je genaaid heeft en je wil hem terugpakken en daar wordt dan heel vaak gezegd van, ja, dat dat Dat is eigenlijk niet goed, Dat is ongezond.

00:08:51

Ja ja.

00:08:57

Ja.

00:09:01 Gerhard te Velde (Host)

Maar het is wel een hele sterke drijfveer.

00:09:03 Richard Bross (gast)

Grootste ondernemers komen daar vandaan, maar ook de mooiste liedjes en de beste boeken In de beste films.

00:09:07 Ruud Hendriks

Ja.

00:09:08 Richard Bross (gast)

Die worden uit ellende geschreven.

00:09:10 Ruud Hendriks

Ik had tot mijn 17e nooit in een vliegtuig gezeten en op mijn 39e 38e denk ik, was ik de beste klant die de KLM dat ja had met 200 vluchten en nog steeds elke keer Als ik in al is het een vluchtje naar Ibiza Als ik in een vliegtuig stap en dat stijgt op vind ik dat een heel groot voorrecht. Een heel bijzonder.

00:09:29 Gerhard te Velde (Host)

Dus ja, en heb je het gevoel dat je nu ook een soort van meer rust hebt in je leven?

00:09:36 Ruud Hendriks

Ja ja financiële rust. Ja, Het is heerlijk om niet niet meer wakker te hoeven.

00:09:40 Ruud Hendriks

Liggen van geld.

00:09:40 Gerhard te Velde (Host)

Ja en.

00:09:41 Ruud Hendriks

Ik vind ook onzin als Mensen zeggen geld maar niet.

00:09:41 Gerhard te Velde (Host)

Rust.

00:09:43 Ruud Hendriks

Gelukkig echt flauwekul.

00:09:44 Ruud Hendriks

Ontzettend.

00:09:45 Gerhard te Velde (Host)

Geluk ja oké, wat wat wat nou wat doet het voor je.

00:09:46 Richard Bross (gast)

Ook niet gelukkig.

00:09:48 Ruud Hendriks

Nou ja je nou ja om om een voorbeeld te noemen. Een vriend van mij is is 1 is 1 Zwitserse miljardair. Ja, zijn vader werd heel erg ziek in een gebied waar geen goede arts te vinden was en die heeft zijn privéjet naar hem toegestuurd om op te halen en is naar de beste arts in Singapore vervoerd en die man heeft het overleefd, weet je?

00:10:07 Ruud Hendriks

Ja.

00:10:10 Ruud Hendriks

Even los van je financiële positie. Wij hebben echt een enorm netwerk.

00:10:14 Ruud Hendriks

Waardoor ja, Het is gewoon zo, wij kunnen gewoon. We hoeven niet niet vaak In de wachtrij te.

00:10:18 Ruud Hendriks

Staan.

00:10:19 Ruud Hendriks

Bij allerlei dingen dus dat helpt is gewoon fijn. Het is niet zo. Het belangrijkste is helemaal niet, weet je. Ik vind liefde en en geluk en vriendschap en dat soort zaken, weet je. Ik wil elke dag iemand ontmoeten die me inspireert, maar Mensen die zeggen, ja, geld is niet belangrijk, die hebben gewoon nooit armoede meegemaakt.

00:10:38 Gerhard te Velde (Host)

Interessant punt Richard dat soort flavie dingen als liefde en wat zij nog meer balans rust en zo, hoe kijk jij daarnaar? Ben jij echt een ******** ondernemer? Gewoon boom geld verdienen en niet ******.

00:10:52 Gerhard te Velde (Host)

Ben jij ook wat gerijpt er inmiddels hoe? Hoe kijk je naar?

00:10:55 Gerhard te Velde (Host)

Jezelf.

00:10:56 Richard Bross (gast)

Daarin, Ik denk dat ik eigenlijk al vanaf het begin die rijping had en kijk.

00:11:03 Richard Bross (gast)

Ja ik sta een beetje anders daarin dan ruud dat geld ik Ik denk dat.

00:11:11 Richard Bross (gast)

Money is the root of all evil. Denk ik eigenlijk een beetje stiekem niet. Ja, Het is nog steeds.

00:11:14 Gerhard te Velde (Host)

Is nog steeds interessant.

00:11:17 Gerhard te Velde (Host)

Maar goed uitleggen, want ik, Ik heb dat juicht. Ik kom uit een heel christelijk nest en Dit is wat Ik heb opgestoken of onthouden. Van veld is slecht, want en dat heeft me heel lang.

00:11:18 Gerhard te Velde (Host)

Kan je die kan je?

00:11:22

Ja.

00:11:27 Richard Bross (gast)

Nou kijk, beetje, nou, weet je wat? We kijk? Geld is nog niet eens zo slecht, Misschien, maar kijk ik, Ik weet niet hoe actueel We kunnen zijn in deze podcast. Maar kijk, Als je Natuurlijk afgelopen maandag de inauguratie van Trump hebt gezien, dan word ik daar zeer, maar dan ook echt zeer ongelukkig van.

00:11:28 Gerhard te Velde (Host)

Tegengehouden.

00:11:45 Richard Bross (gast)

En ik werd vooral ongelukkig dat daar dus 5 Mensen achter de familie stonden, die dus met zijn vijven. Wat is het 1,2 triljard hebben?

00:11:56 Gerhard te Velde (Host)

Ja mark nu is bij zoals het?

00:11:58 Richard Bross (gast)

Ja, Maar ik vind de man van Google Wezels en dan musk en Ik was een aanhanger van musk, hè? Dus ik reed in Tesla 15 jaar geleden toen er echt geen oplaadpalen waren. Ik heb die auto Laten verschepen vanuit Seattle en ik probeer mezelf nog uit te leggen dat hij qua innovatie en qua technologie en qua ondernemerschap echt bovengemiddeld.

00:12:18 Richard Bross (gast)

Ja, weet je, bijzonder is was ie toen ook zeker, maar dan uit kijk, weet je wat het probleem met geld is? Dus Als je veel geld hebt en je weet er gewoon niet normaal mee om te gaan, dan denk je dat geld macht is en macht is defacto altijd fout.

00:12:32 Richard Bross (gast)

In een bedrijf in een gezin in een in een in een relatie, in een in relatie tot alles. Waarom moet je macht hebben? Dus ja, Dat is dus gelul vind ik ja, vind ik hè.

00:12:41 Gerhard te Velde (Host)

Om dingen voor elkaar te krijgen?

00:12:46 Richard Bross (gast)

Dus kijk even die bedrijven die ik dan heb mogen starten. Ik was nooit CEO, Ik was nooit, Laten we zeggen, nummer één van het bedrijf. Ik heb het wel bedacht naam gegeven en daarna heb ik 4 5 Mensen aangenomen. Ja, en die die mogen het dan voor het grootste gedeelte gaan doen.

00:13:00 Richard Bross (gast)

Had ik dat niet gedaan, had ik waarschijnlijk dus Als je de som zou optellen veel meer geld verdient. Ik denk het uiteindelijk niet, hè? Want dan moeten. Er moet altijd een hoop gebeuren, maar wanneer is het genoeg? Weet je, wanneer is genoeg?

00:13:13 Richard Bross (gast)

Genoeg.

00:13:14 Richard Bross (gast)

Nou blijkbaar dus niet, want 428 miljard heeft Elon 408 en.

00:13:18 Richard Bross (gast)

20.

00:13:18 Richard Bross (gast)

Miljard, hè? Dus Ik kan helemaal Niemand meer snappen, niet miljard snap je eigenlijk niet, maar 428 miljard kan je echt niet snappen. En nu is die bezig met één ding, hij.

00:13:20 Gerhard te Velde (Host)

Kan je gaat naar.

00:13:26 Richard Bross (gast)

Wil een triljard.

00:13:28 Richard Bross (gast)

En ik ken heel veel Mensen, die hadden 100 miljoen en toen hadden ze 200 miljoen. En dan zeg maar, wat ben je nog allemaal doen? 200 miljoen. Ja, ik ik neig nu toch naar die miljard grens te gaan.

00:13:37 Gerhard te Velde (Host)

En dan rupsje nooit.

00:13:38 Richard Bross (gast)

Genoeg, ja, maar je kan het niet eten. Je kan het niet drinken, je kan het niet.

00:13:42 Ruud Hendriks

Je, je kan het je kan er niks mee deel ik volledig mee uit dat u dat weet je dat.

00:13:43 Richard Bross (gast)

Is maar die.

00:13:45 Richard Bross (gast)

Dat weet ik dat je die deelt. Kijk Natuurlijk even Als je voldoende hebt om gewoon een leuk gaaf leven te leiden, Maar dat heb je al snel hè?

00:13:54 Ruud Hendriks

Je hebt eigenlijk al vrij snel voldoende om een leuk gaaf leven te leiden. Weet je wat heerlijk is van geld te hebben dat Als de wasmachine kapot gaat en je hebt 4 jengelende kinderen In de achterbak zitten dat je gewoon nieuwe kunt kopen. Dat is ja, dat weet je niet. Het feit dat je In de business class naar Dubai vliegt, dat vind ik. Weet je, Dat is allemaal bijzaak.

00:14:02 Richard Bross (gast)

Ja, Dat is iets anders, ja.

00:14:04 Richard Bross (gast)

Zeker.

00:14:07 Richard Bross (gast)

Levensles die Ik had, is van Peter Jan Rens.

00:14:12 Richard Bross (gast)

Ik vroeg niks.

00:14:14 Richard Bross (gast)

Net tegen mij 25 jaar geleden. Ries, weet je wat de rijkdom is Als ik in een boekhandel loop en Ik wil een boek kopen dat ik niet hoef na te denken. Ik koop gewoon. Dat boek is Natuurlijk heel BAS.

00:14:23 Richard Bross (gast)

Totaal zeg Maar ik hoef daar.

00:14:24 Richard Bross (gast)

Nooit over na te denken?

00:14:25 Gerhard te Velde (Host)

Vrijheid ja even tussendoor Als je wasmachine kapot gewoon ruud bellen die die helpt je. Ik wil even heel erg. Hij doet het Misschien normaal.

00:14:31 Gerhard te Velde (Host)

Nou ga ik niet.

00:14:34 Ruud Hendriks

Zat nou wat ik dan doe, dan zet ik Jeepie t de camera erbij aan. Dan zeg ik tegen Chai, vertel me even hoe ik dit fix zeg, Maar ik ben heel onhandig, dus aan mij heb je aan niks.

00:14:43 Richard Bross (gast)

Nou mag even, dit moet ik even klein beetje rectificeren. Kijk, ik ken Ruud Natuurlijk al best lang en Ik ben ook wel eens bij hem thuis en Hij heeft daar hartstikke leuk in Amsterdam en heeft hij nu een eigen tra.

00:14:54 Richard Bross (gast)

Als buiten.

00:14:56 Richard Bross (gast)

Hoog, en Dat is een oase geworden dat Dat is alsof je laat maar zeggen, op Ibiza loopt zelf gedaan alles zelf gedaan, dus hij wordt naarmate die.

00:15:01 Ruud Hendriks

Ja Dat is.

00:15:02 Ruud Hendriks

Nou ja.

00:15:05 Richard Bross (gast)

Ouder wordt, wordt hij ook.

00:15:06 Richard Bross (gast)

Steeds? Nee.

00:15:10

Ja denk.

00:15:10 Gerhard te Velde (Host)

Ik wil even naar de connectie tussen jullie en dan gaan we kijken of we eens een keer gewoon een soort van scan kunnen maken van het ideale bedrijf.

00:15:11

Het wel, ja.

00:15:18 Gerhard te Velde (Host)

Nog even jullie maken Samen doorzetters. Wie was jullie leukste gast tot nu toe en wie staat er nog?

00:15:24 Richard Bross (gast)

Op het lijstje ong mijn God leukste gast.

00:15:28 Richard Bross (gast)

Nou.

00:15:30 Richard Bross (gast)

Kijk zelf was ik heel erg te echt echt tevreden en heel blij met Hans van wolde van brut, Omdat daar voor mij alles kijk. Ik was bij het beste restaurant van Nederland, in Limburg, in Limburg, hè, bij onder Maastricht, boven Maastricht. Ja, ik vond dat Omdat die was zo puur.

00:15:42 Gerhard te Velde (Host)

Wat is Brutus? Dat is een watermerk.

00:15:45 Gerhard te Velde (Host)

Oké ja kom ik te weinig.

00:15:47 Gerhard te Velde (Host)

Blijk van ja oké.

00:15:54 Richard Bross (gast)

En in alle emotie en het maakte niet uit en alles wat je vroeg, maar dan ook echt alles.

00:16:00 Richard Bross (gast)

Ja, ik vond hem wel heel erg gaaf. Het is kill your DARLINGS, hè, want.

00:16:05 Richard Bross (gast)

We zijn? Ja, We hebben.

00:16:07 Ruud Hendriks

Gemaakt? Ja, het gelijk ja.

00:16:07 Gerhard te Velde (Host)

Er 100 per se de grootste naam die Iedereen kent ofzo, gewoon een heel puur verhaal.

00:16:12

Ja.

00:16:12 Ruud Hendriks

Ik vond ik vond, Ik ben het met je eens hoor, Dat was de beste. Ik vond Simone van Trojen ook biron adres.

00:16:16 Richard Bross (gast)

Prachtig hè? Die heeft echt alles wat je maar wat er maar mis kan gaan, is zowel naar bedrijven als persoonlijk, privé, fysiek met ziektes allemaal overwonnen en dat bedrijf dat dat draait nog steeds. Eddy van heel ja kijk je uiteindelijk Als je dan echt gaat nadenken, dan heb je Natuurlijk echt. Ja, We hebben een mooie naam. Ja, schatkist ja echt schatkist.

00:16:29 Richard Bross (gast)

Net.

00:16:36 Ruud Hendriks

Eddy van heel is overigens oprichter van dit fonds.

00:16:38 Ruud Hendriks

Scan.

00:16:40 Gerhard te Velde (Host)

Heel interessant. Hebben jullie ook een prescan gehad?

00:16:40 Richard Bross (gast)

Prachtig verhaal ja.

00:16:42 Ruud Hendriks

Nee, nee, Maar ik doe wel elk jaar elk jaar in september ga ik een heel medisch circuit door, waarbij ik bloedtest en bloedwaarden zal dat soort dingen Laten testen. En ja.

00:16:53 Gerhard te Velde (Host)

Want Ik ga dit zijweggetje niet verder in rennen. We gaan nog naar jullie wishlist. Hebben jullie een soort Uber gast dat je zegt Van Bill Gates, want jij zat bij Microsoft.

00:17:01

Ja.

00:17:04 Gerhard te Velde (Host)

Ja, toen dacht ik, oh, Misschien via via, Het is een keer, maar of hebben jullie een andere naam of je zegt Van, Als we die nog eens een keer In de podcast hebben, dan dan kunnen we stoppen.

00:17:06 Richard Bross (gast)

Oh.

00:17:12 Gerhard te Velde (Host)

In principe.

00:17:13 Richard Bross (gast)

Nou ja, we We gaan, ja, We zijn echt met hele grote namen bezig. En Als je internationaal zou gaan, ja, dan is een Gates, maar zo zijn er nog wel meer echt hele gave, maar in Nederland zou ik het ontzettend gaaf vinden Als we Matthijs van Nieuwkerk bij ons krijgen.

00:17:29 Gerhard te Velde (Host)

En, waar ben je benieuwd naar?

00:17:31 Richard Bross (gast)

Nou kijk, hij staat. Hij stond op eenzame hoogte, hè? Dus Als je het over macht hebt voetstuk gevallen, ja, ook het hoe?

00:17:39 Richard Bross (gast)

Daar dan mee om en Ik denk dat hij uiteindelijk daar dus op een.

00:17:45 Richard Bross (gast)

Zeer goede manier mee is omgegaan, denk Ik hoop, Ik weet je Maar dat zou ik ook willen vragen en en achterhalen of dat zo is hè, want daar is toch wel in In de luwte.

00:17:55 Richard Bross (gast)

Gegaan.

00:17:56 Richard Bross (gast)

En, Ik denk dat die nu toch langzaam weer aan het terugkomen is, Maar ik denk Als je zo geadoreerd wordt in Nederland en zo onwaarschijnlijk onderuit gehaald wordt.

00:18:06 Richard Bross (gast)

Terechte vond terecht hè? Even op dat Er zijn niveaus Natuurlijk van Van fout.

00:18:11

Nou.

00:18:13 Richard Bross (gast)

Dat doet wel, wat denk ik met?

00:18:14

Ja.

00:18:14 Gerhard te Velde (Host)

Je ja Ik had Ali bey ook op mijn lijstje staan en toen zouden we een podcast gaan doen en toen viel hij van zijn voetstuk en nu dacht ik van ja, dat zou wel een interessante gast zijn, want die gaat Natuurlijk nooit zijn comeback maken. In een kleine podcast. Die gaat dan op RTL weet ik veel wat mij maar is wel interessante vraag, want je wordt meteen uitgespuugd door Iedereen van ja oh ja, nou ja, je zei geval Misschien ook wat duidelijker.

00:18:18 Richard Bross (gast)

Ja, maar die wil ik niet.

00:18:27 Richard Bross (gast)

Waarheen?

00:18:35 Gerhard te Velde (Host)

Zwart dan wit dan Matthijs van.

00:18:36

Ja.

00:18:38 Richard Bross (gast)

Nieuwkerk? Nee, maar daar zit voor mij wel een soort van grens, want We hebben het er best wel vaak over en Ruud kent ze allemaal en die kent ze echt wel een goed denk ik ook dus.

00:18:46 Richard Bross (gast)

Ja Maar ik.

00:18:47 Richard Bross (gast)

Denk, dat verhaal zou ik wel graag in doorzetters willen hebben.

00:18:50 Gerhard te Velde (Host)

Ja nou vroeg of laat, hè, dan krijg je.

00:18:52 Richard Bross (gast)

Ja jij wel. Heb jij echt?

00:18:54 Ruud Hendriks

Nou ik Er is eigenlijk ik.

00:18:54 Richard Bross (gast)

Op je lijstje.

00:18:56 Ruud Hendriks

Heb niet zo’n zo’n zo’n.

00:18:58 Ruud Hendriks

Wishlists, maar die moet er nog een keertje in. Het is wel de vraag waar wij wel voor staan is Dat is heel veel lijdelijke om doorzetters om de huidige podcast breder te maken, want je kan doorzetten In de sport, In de muziek en op allerlei andere terreinen.

00:19:01 Gerhard te Velde (Host)

Niet.

00:19:12 Ruud Hendriks

En Ik vind dat we de huidige doorzetters vooral op selfmade ondernemers moeten maken, Misschien met een enkele uitzondering als een absolute topmanager die ook door een diep dal is geweest. Zijn verhaal wil vertellen is hij ook welkom, maar kunnen wij het vertellen? Ja, Wij zijn. Wij denken overwegen serieus om een doorzetters.

00:19:30 Ruud Hendriks

Separaten gaan maken over muziek die wil Ries Misschien nog presenteren. Ik weet, Ik ben ook dol van muziek, Maar ik denk dat we daar gewoon een nieuw team op moeten zetten en Misschien ook.

00:19:39 Ruud Hendriks

Wel voor de sport sport.

00:19:41 Gerhard te Velde (Host)

Ja, ja gaan we dit, pakken we mee naar de naar de tweede helft. Leuk onderwerp.

00:19:43

Ja.

00:19:44

Ja.

00:19:48 Gerhard te Velde (Host)

En dan nu toch maar na een goede warming up naar het ondernemerschap de 3 ja cornerstones of ze Misschien zouden we dus eigenlijk wel 4 moeten zijn, hè? De 4 hoekstenen van een van een succesvol bedrijf. Nou stel jullie mogen al bij 1 miljoen gaan investeren. Dat is even de de de aanname en je gaat er ook wat tijd in steken dan dan.

00:20:09 Gerhard te Velde (Host)

Wil je dat het?

00:20:11 Gerhard te Velde (Host)

Succes wordt, dus je wil graag dat.

00:20:15 Gerhard te Velde (Host)

Ja dat het dat het niet flopt dat je niet heel veel tijd erin steekt en dat je je geld kwijt bent en heb je eigenlijk een aantal dingen opgeschreven hè? Dus wat? Wat zijn nou die foundations? En de eerste is investeren in een team en niet in een.

00:20:27 Gerhard te Velde (Host)

Idee.

00:20:28 Gerhard te Velde (Host)

En toen dacht ik.

00:20:29 Gerhard te Velde (Host)

Wat een bullshit, Je moet toch gewoon een goed idee hebben.

00:20:33 Gerhard te Velde (Host)

Wie van jullie wil daar?

00:20:34 Richard Bross (gast)

Op reageren kan niet heel mooi.

00:20:34 Ruud Hendriks

Nou dan kijk idee is werkelijk helemaal niet zwaard. Ik heb nog nooit in een idee, geen investe.

00:20:35 Richard Bross (gast)

Op reageren oké, vertel.

00:20:39 Gerhard te Velde (Host)

Oké.

00:20:42 Ruud Hendriks

Een goed team kan van een slecht idee nog een gebakje maken. Een slecht team helpt elk goed idee om zeep ik ik, wij krijgen 10.000 en Zonder overdrijven 10.000 en voorstellen van ondernemers die met een idee komen. Daar zitten er altijd 100 en bij die zeggen van ja, mijn idee is absoluut uniek. Ja, Wij hebben een database met 4 miljoen.

00:20:42

Groot.

00:20:58 Gerhard te Velde (Host)

Ja bij startupbootcamp heb je het af hè? Ja.

00:21:02 Ruud Hendriks

Bedrijven en bijna elk idee waar waarmee Mensen bij ons komen, zit daar 9 van de 10 keer ook in. Kijk, Google was absoluut niet de eerste, Maar de 18e search engine, maar wel de beste en hebben gewonnen, dus Het is echt echt.

00:21:06 Gerhard te Velde (Host)

The Diamond Dat is een.

00:21:15

Moet nu.

00:21:17 Ruud Hendriks

Idee, als wij investeren echt Alleen maar op team team team team team over. Overigens is investeren nog wel iets anders als jij zegt, Ik wil een goed bedrijf behouden. Kijk de de vraag is wat wil je? Wil je dat dat miljoen maximaal rendeert of wil je een goed bedrijf bouwen? Want een goed bedrijf moet weliswaar gezond zijn, maar hoeft niet per se als hoogste doel te hebben. Zoveel mogelijk winst maar.

00:21:22 Richard Bross (gast)

Nou, kijk naar het voetbal, hè?

00:21:40 Ruud Hendriks

Dus dat zijn wel twee verschillende dingen, want Als je zegt, Ik heb 1 miljoen en Ik wilde zover mogelijk weer eens meemaken. Dan zou ik zeggen, nou stop het helemaal in bitcoin. Richard en ik geloof heilig in bitcoin. Dan maak je waarschijnlijk een waanzinnig rendement In de komende 10 jaar en heb je geen zorgen aan je hoofd. Tenminste, Je moet een beetje.

00:21:46 Gerhard te Velde (Host)

OK.

00:21:55 Richard Bross (gast)

Bestand zijn tegen de toppen en dalen Als je zegt, Ik wil een bedrijf bouwen en Ik wil ook. Ik wil de wereld bijvoorbeeld nog een beetje beter maken, dan moet je het anders. Je moet eens kijken naar films die viraal zijn gegaan en die gaan steeds meer is met Jeff Bezos van 20 jaar geleden of iets meer hè, dan zit hij in talkshows met David Letterman of Jay Leno en dan zeggen ze, joh, maar hoe kan dat nou, want nu heb je weer, Laten we zeggen, 600 miljoen verlies geleid.

00:22:02

Ja.

00:22:16 Richard Bross (gast)

En het en het aandeel gaat omhoog en dan begint Bezos heel hard te lachen. Ja, Het is ongelooflijk, hè?

00:22:23 Richard Bross (gast)

Ja, het zegt ongelooflijk, ja, maar Dit is ons model en het model van toen. Amazon was Natuurlijk gewoon wereld dominatie. Of je nou mee eens bent of niet, hè?

00:22:32 Richard Bross (gast)

Ik ben daar ja.

00:22:33 Gerhard te Velde (Host)

Ik wist als stip op de Horizon.

00:22:33 Richard Bross (gast)

Vind het ja.

00:22:35 Richard Bross (gast)

Ja dus zijn stip was Oke even Amerika hè beginnen we en uiteindelijk ga je zo snel mogelijk uitrollen naar de wereld en snel mogelijk uitrollen naar de wereld.

00:22:45 Richard Bross (gast)

Dat kost Natuurlijk verschrikkelijk veel geld met alles is dat zo. Maar ja, goed. Uiteindelijk heeft hij Natuurlijk gelijk gekregen Als je gaat kijken naar het resultaat wat er nu staat. Maar ik denk dat er heel weinig ondernemen.

00:22:58 Richard Bross (gast)

Die mindset überhaupt kunnen aanzetten dat.

00:23:02 Richard Bross (gast)

Is dus.

00:23:02 Gerhard te Velde (Host)

Welke mindset te denken of?

00:23:03 Richard Bross (gast)

Nou ja zoveel.

00:23:04 Richard Bross (gast)

Ja aan dat grote denken en B onwaarschijnlijk ja, verlieslatend zijn, hè? Bijvoorbeeld de eerste 5 of 10 jaar, want dan word je Natuurlijk best nerveus van en Je moet continu bedrijven zien te vinden, hè? Venture Capital bedrijven die.

00:23:19 Richard Bross (gast)

Geloof hebben in die stip die nog heel ver weg is.

00:23:22

Eens.

00:23:23 Richard Bross (gast)

Soms kijk het makkelijkste ondernemerschap is gewoon een pannenkoek restaurant of een snack, maar je doet je deur open. Er komen Mensen een broodje frikandel graag nou en je hebt omzet, Maar de de grote bedrijven die wij Picnic hè? Bijvoorbeeld nou mind you daar is Natuurlijk verschrikkelijk veel geld in gegaan, maar als picknick Alleen maar voor Nederland zou functioneren.

00:23:43 Richard Bross (gast)

Hè? Dus ik geloof dat het businessmodel van Picnic.

00:23:46 Gerhard te Velde (Host)

Is nu winstgevend in Nederland. Ik heb hem gesproken voor 3 maanden terug ofzo en in Duitsland maar verliezen ze nog geld in Nederland gaan ze nu volgens mij.

00:23:47 Richard Bross (gast)

Ja SP.

00:23:49

Ja.

00:23:50

Rugzak.

00:23:54 Richard Bross (gast)

Goed, maar dan moet je naar Duitsland. Kijk, Duitsland is factor 8 qua omvang van Nederland even in allerlei dingen nou goede wedstrijd, dus dan moet je wel. Je moet continu door investeren.

00:24:05 Gerhard te Velde (Host)

Investeren even terug naar dus een idee, daar heb je in principe niet zoveel aan. Het gaat om een team, zeggen jullie? Daar zijn volgens mij wel over eens en nog even over dat idee, hè, want Ik heb altijd het idee ook van ja, Je moet origineel.

00:24:18 Gerhard te Velde (Host)

Fijn dus Als ik een snackbar zou hebben, jij zei, jij bent ooit begonnen met een snackbar nou snackbar. Maar we moeten wel ander soort kroketten hebben en daarvoor moeten groen.

00:24:27 Gerhard te Velde (Host)

In plaats van geel zijn originaliteit. Willen jullie daar eens op reageren?

00:24:28 Richard Bross (gast)

Nou, dat hoeft ze ook nog maar eens.

00:24:31 Richard Bross (gast)

Hoeft ook nog niet eens, maar Je moet gewoon dienstverlening bijvoorbeeld hè? Dus In de horeca hadden we jip bij ons In de In de uitzending en uiteindelijk kijk waar. Dat is een heel leuk, hè? Dus je hebt bijvoorbeeld je hebt in Utrecht gewoond. Die woont nu In de buurt van Zwolle. Als je in Utrecht gaat, dan heb je bijvoorbeeld een straatje en Er zijn 10 restaurants hè? Die zijn er, hè.

00:24:51 Richard Bross (gast)

Maar niet alle 10 ze.

00:24:52

Vol.

00:24:53 Richard Bross (gast)

Maar er zitten de 4 zitten altijd vol en ze verkopen eigenlijk allemaal hetzelfde.

00:24:59 Richard Bross (gast)

Hoe komt dat dan? Waarom zijn hè oke nou en dat vind ik fijne vragen om over na te denken en Ik denk dat ik ook het antwoord heb, dat geeft gewoon, kijk, als jij cheers gevoel. Ik weet niet hoe oud we handel zijn Als we luisteren, maar cheers is het ja hè, dus dan kom jij binnen. Gerard, nou, dan heb jij al een heel fijn idee of jij komt binnen ergens in, dan heb je weer.

00:25:10 Gerhard te Velde (Host)

Het zit nog voor mij? Ja.

00:25:18 Richard Bross (gast)

Zo’n nou ja, ga maar zitten.

00:25:18 Gerhard te Velde (Host)

Snuiter lastige ja.

00:25:19 Richard Bross (gast)

Ja, wat heb je eraan? Dus je wil het gevoel hebben dat je Als je je euro uitge.

00:25:24 Richard Bross (gast)

Heeft dat dat ook nog een beetje ge.

00:25:28 Richard Bross (gast)

Gewaardeerd wordt en dat jij gewaardeerd wordt.

00:25:30 Ruud Hendriks

Eigenlijk zeg je in een in een in een sector met heel veel bedrijven moet.

00:25:34 Ruud Hendriks

Je gewoon zorgen worden.

00:25:34 Richard Bross (gast)

Voor dat je de beste maar is met alles, ja, Maar de beste zijn kijk bij banken ook, hè? Waarom is de ene bank beter dan de andere bank? Want Dat is allemaal. Ja, weet je, Niemand wil eigenlijk een bank, want het kost geld levert nooit wat op de hoogte doei, ja, totdat ze je aandacht geven.

00:25:45 Ruud Hendriks

Normaal vreselijk.

00:25:49 Richard Bross (gast)

Weet je of het echt moeilijk is dat ze meedenken, Dat is gewoon fijn.

00:25:53 Ruud Hendriks

Mijn gevoel is het bij banken het vooral van de individuele medewerker, afhankelijk waar je mee.

00:25:57 Gerhard te Velde (Host)

Te maken hebt ja, maar ja, Dat is in een restaurant ook zo, hè? En Dat is even over investeringen investeren in een team, want dat klinkt wel heel handig van oh, we halen geld op of zo of we steken wat spaargeld erin en we huren wat Mensen of zo.

00:25:59

Ja.

00:26:02 Ruud Hendriks

Ja.

00:26:10 Gerhard te Velde (Host)

Ja, kun je daar nog eens wat over uitweiden, want je hebt daar van die templates voor, hè? De de has de.

00:26:15 Ruud Hendriks

Nou, Als je een bedrijf begint, jij zegt, stel je voor je hebt 1 miljoen en je gaat beginnen. Maar feit is dat de meeste Mensen die een bedrijf beginnen geen miljoen hebben die bijna geen geld. En dan wil je toch een goed team hebben? Nou, dat kan je. Hoe los je het op? Nou, je probeert Misschien wat jongeren toch zich getalenteerde Mensen te vinden die je wat minder kunt betalen Omdat ze minder verplichtingen hebben en die compenseer je gewoon door zijn stukje van het bedrijf te gunnen.

00:26:39 Ruud Hendriks

Of opties op aandelen te geven dat soort dingen.

00:26:42 Ruud Hendriks

Kijk, wat in Nederland vind ik een enorm probleem, is de Balkenende norm, hè? Wij, wij verliezen op allerlei terreinen de race van China en vooral van de Verenigde Staten. En dat komt Omdat Als je echt zeer getalenteerd op dit moment AI beheerst. Ja, wat moet je in ja.

00:26:59 Richard Bross (gast)

Ben je even uit hè balkenendenorm Dat is 160 € 80.000 per jaar wet.

00:27:00 Gerhard te Velde (Host)

In Nederland doen.

00:27:01 Ruud Hendriks

Nou de Balkenende norm.

00:27:03 Ruud Hendriks

Het is formeel de.

00:27:04 Ruud Hendriks

Normering top inko.

00:27:07 Ruud Hendriks

Om eens van de overheid Als je voor de overheid werkt voor een publiek orgaan werkt, dan mag je niet meer verdienen dan ik meen nu € 226.000. Dat vind ik overigens een heel mooi salaris en ik zeg helemaal niet dat dat weinig is. Jawel.

00:27:17 Gerhard te Velde (Host)

Maar daar heeft een ondernemer toch geen last van wel, je bent een ondernemer, je komt.

00:27:20 Richard Bross (gast)

Jawel als.

00:27:20 Richard Bross (gast)

Gaat aannemen wel.

00:27:21 Ruud Hendriks

Herhaal wat nou bijvoorbeeld, en zeker Als je bijvoorbeeld in een hele innovatieve sector zit en je wil.

00:27:22 Gerhard te Velde (Host)

Oké.

00:27:30

Ja.

00:27:30 Ruud Hendriks

Dat de overheid daarin mee investeert Omdat het zo riskant is. Ik ben ook vice voorzitter van de Raad van commissarissen van investeren NL en Als je dan wil dat dat de Invest nl met jou mee investeert?

00:27:33 Gerhard te Velde (Host)

Ho.

00:27:41 Ruud Hendriks

Maar als jij zegt, ja, Ik heb een geweldige software engineer die weet alles dan, ja, die wil ik gewoon 1,5, 2 miljoen per jaar betalen. Ja, dan houdt het al op. Dat kan niet In de wij Wij zijn. Wij zijn te klein. Denkend om dat soort dingen voor elkaar te krijgen, weet je. Ik vind de hele discussie die net met ABN AMRO is geweest over de nieuwe CEO die dan maximaal € 800.000 mag verdienen. Dat vind ik heel veel geld, hè? Voor alle duidelijkheid.

00:28:04 Ruud Hendriks

Nou, Ik vind het. Ik vind het eigenlijk te triest voor.

00:28:07 Ruud Hendriks

Woorden te triest voor woorden.

00:28:07 Gerhard te Velde (Host)

Stijlloze even klein blijven denken, want Ik denk veel ondernemers die luisteren, die hebben gewoon een MKB bedrijf, kleine MKB bedrijf 5 of 10 Mensen diensten.

00:28:10

Ja.

00:28:13

Ja.

00:28:16 Gerhard te Velde (Host)

Die hè dus kan best zijn dat er ook uitschieters naar boven in zitten, maar voor heel veel ondernemers is het gewoon van ja, zal ik wel iemand aannemen of niet, zal ik wel een team gaan.

00:28:25 Gerhard te Velde (Host)

Bouwen of niet?

00:28:26 Gerhard te Velde (Host)

Wat zijn dan de inzichten? Dus wie mag er bijvoorbeeld niet ontbreken in je team? Wat is een echte no?

00:28:31 Ruud Hendriks

Brainer beginnen met gewoon in principes. Ik wil helemaal geen team. Probeer alles.

00:28:35 Gerhard te Velde (Host)

Oké.

00:28:37 Ruud Hendriks

Probeer alles gewoon zoveel mogelijk te automatiseren. En Natuurlijk moet je zorgen dat zo’n bedrijf niet van een persoon zijnde de oprichter afhankelijk wordt, maar des te minder des te betere des te beter Het is. Je kunt heel veel tegenwoordig al uit uitbesteden.

00:28:46 Gerhard te Velde (Host)

Oké.

00:28:54 Gerhard te Velde (Host)

Hoe zie jij dat mijn rust of niet zeggen van ja ie leuke?

00:28:55 Richard Bross (gast)

Ja ligt er.

00:28:58 Richard Bross (gast)

Nou ja, Maar het ligt eraan in welke markt je actief bent, hè? Kijk, als jij bijvoorbeeld in consultancy in dienstverlening actief bent, hè? Pak even consultancy dus eens ging kijken bijvoorbeeld HSOHSO implementeert EP en CRM oplossingen van Microsoft en ons.

00:29:14 Richard Bross (gast)

DNA was je kan verkopen tegen ongelimiteerde capaciteit.

00:29:23 Richard Bross (gast)

Ja, Dat is een belangrijk om even goed over na te denken. Ja, dus dat betekent dat als jij een project verkoopt en Er zijn 100 Mensen nodig om dat project te implementeren, dan mag je nooit het gevoel hebben. Van ja ****, kunnen we dit wel verkopen? Want.

00:29:36 Richard Bross (gast)

Hebben we die?

00:29:36 Richard Bross (gast)

Mensen wel. Het is eigenlijk hetzelfde dat als jij In de horeca weet je is killing. Als je nee moet verkopen hè? Dus nee verkopen.

00:29:45 Richard Bross (gast)

Kijk, Ik denk waar roet ruud op doelt is Als je technologie bedrijven of of of bepaalde typen bedrijven die kunnen volledig, maar niet volledig, maar voor een groot gedeelte geautomatiseerd worden, Zonder dat die Mensen dat nog weten, hè? Dus er kan heel.

00:29:51 Gerhard te Velde (Host)

Ja.

00:29:59 Richard Bross (gast)

Veel kan al.

00:30:01 Richard Bross (gast)

Want uiteindelijk is Natuurlijk ook een fijne slogan van ja, ik wens je veel personeel toe, hè? Maar als personeel een asset is om geld te verdienen, ja, dan is Natuurlijk een andere omgeving. Dan wil je Natuurlijk zoveel mogelijk personeel.

00:30:15 Gerhard te Velde (Host)

Praten jullie ook vaak over earners versus burners?

00:30:18 Richard Bross (gast)

Ja.

00:30:19 Gerhard te Velde (Host)

Klinkt dat dat onwaar, Maar ik vind Ik denk dat het voor veel ondernemers wel goed is om dat wat vaker over nadenkt van, hé, wie leeft.

00:30:24 Gerhard te Velde (Host)

Hier nou geld op, en wie zit hier met je?

00:30:25 Richard Bross (gast)

Nou ja, kijk, ik vond marketing altijd, weet je, met wat uitzonderingen die heb ik laatst ook Natuurlijk wel genoemd. Hans broer, maar even je hebt ik kijk de meeste marketeers.

00:30:35 Richard Bross (gast)

Die komen allemaal met ideeën die altijd veel geld kosten en nooit echt goed opleveren.

00:30:40 Gerhard te Velde (Host)

Kan.

00:30:40 Gerhard te Velde (Host)

Het niet goed uitleggen? Ja?

00:30:42 Ruud Hendriks

Nou is eigenlijk, Er is een groep Mensen die kunnen echt goed verkopen hier. Naast mij staat er een en Er zijn. Dat is heel moeilijk om Mensen te vinden die echt kunnen verkopen die.

00:30:50 Ruud Hendriks

Echt?

00:30:52 Ruud Hendriks

Weet je, ik zeg altijd, sales Solves everything elk bedrijf dat het moeilijk is Als je maar kan verkopen en en je ziet gewoon dat er heel weinig Mensen zijn. Ook sales, Mensen zijn heel veel sales. Mensen die kunnen helemaal niet verkopen.

00:31:03 Ruud Hendriks

En, die kunnen een sales team aansturen Als je een vice president of sales.

00:31:05

Want.

00:31:08 Ruud Hendriks

Aanneemt en die komt bij 1 grote onderneming vandaan. 9 van de 10 keer hebben.

00:31:11 Ruud Hendriks

We al 10.

00:31:11 Ruud Hendriks

Jaar niks meer verkocht, Richard doet de hele.

00:31:14 Richard Bross (gast)

Dag niks anders dan maar stel dat je dus echt geloof hebt in het product waar je waar je mee bezig bent, hè? Stel dat dat dat echt zo is? Dan wil je toch dat de hele wereld dat weet en Als ik het zou kopen Als ik iets zou kopen waar ik heel enthousiast over ben, dan is het toch prachtig te verkopen.

00:31:23

Ja.

00:31:29 Richard Bross (gast)

Vroeger zei ik altijd fijn. 20 jaar geleden wilden Mensen allemaal een auto van de zaak.

00:31:33 Richard Bross (gast)

En dan had je ook nog hè? Ik weet niet of dat nog zo is, maar had je stickers achterop, weet je wel, maar Als je bij een of andere **** bedrijf werkte, dan had je toch ook die sticker, weet je dan? Had je zo’n ***, waar moet ik mijn auto parkeren? Want ja, ik hoef niet Iedereen hoeft tot dan bijvoorbeeld Apple of Nike, hè? Die kwamen ook met auto van de zaak en als jij een Apple sticker had of een Nike sticker dan Schaaf hè, dan zet je hem vooraan. Wil Iedereen bij Nike?

00:31:44

Liep niet, hoor.

00:31:55 Richard Bross (gast)

Dat is mooi, maar is toch belachelijk Als je bij een bedrijf werkt waar je eigenlijk helemaal niet trots op bent?

00:32:01 Richard Bross (gast)

Waar werk je dan voor Alleen die euros die je verdient? Nou, Dat is eigenlijk een heel sneu.

00:32:05 Ruud Hendriks

Bestaan bedrijven kom ik heel vaak tegen.

00:32:08 Richard Bross (gast)

Ja, Maar dat is toch?

00:32:09 Richard Bross (gast)

Kijk, Anthony Robbins, hier staat hier dus een van die boeken. Ik weet niet of het in beeld is, maar die heb ik vroeger 25, 30 jaar geleden ontmoet hè? Toen hij nog heel klein gewoon onbekend was. Maar ja, die heeft dat Natuurlijk behoorlijk serieus doorontwikkeld, hè? Dat hele n.

00:32:21 Richard Bross (gast)

O.

00:32:21 Richard Bross (gast)

P he neowin cystic programming ja Dat is echt iets wat je zelf creëert.

00:32:29 Richard Bross (gast)

Hè dus ja gewoon nou ja, en daar ben.

00:32:32 Gerhard te Velde (Host)

Ik van, oke, dus zoeken überhaupt niet naar zoveel mogelijk personeel. Dat heb ik nu gehoord. Denk over slimme automatiseringsoplossingen, Je moet echt sales in je team hebben. Dat kan niet ontbreken. En wat nou Als je zelf heel goed bent in sales? Is er dan nog iets of is er?

00:32:49 Gerhard te Velde (Host)

Nog een andere ontbrekende schakel of?

00:32:50 Ruud Hendriks

Nou nou.

00:32:51 Ruud Hendriks

Gaat nog een stap aan vooraf. Als je een bedrijf begint. Je moet valideren, hè. Je kunt denken dat je een dat je een geweldig probleem met jouw product aan het oplossen bent, Maar dat moet je zeker weten, dus Je moet testen of we daadwerkelijk behoefte is aan.

00:32:51 Richard Bross (gast)

Zijn.

00:32:55 Gerhard te Velde (Host)

Oké.

00:33:05 Ruud Hendriks

Ik noem hem eventjes het idee waar jij mee naar je investeerders stapt. En als jij tegen een investeerder kan zeggen van luister, ik zie niet Alleen enorm gat In de markt, maar kan ook bewijzen dat het een gat In de markt is, want Er is enorm veel belangstelling voor het product waar ik mee ga.

00:33:18 Gerhard te Velde (Host)

Komen dan haal je makkelijker geld op Je moet dus dan ook echt verkopen hè? Want dat Erik Reese ook van ja, de modem test is.

00:33:25 Gerhard te Velde (Host)

Niet goed genoeg, dus Als je moeder zegt dat leuk.

00:33:28 Richard Bross (gast)

Ja, Je moet het een twee cirkels beledigen.

00:33:28 Gerhard te Velde (Host)

Nou leuk idee echtste.

00:33:29 Ruud Hendriks

Koper maar wat echt en wat echt heel gevaarlijk is, is Als je al jarenlang in een bepaalde industrie zit en je denkt, ik zie een gat In de markt.

00:33:37 Ruud Hendriks

En ik ken die industrie zo goed dat Dat is gewoon, dat kan niet mis. Hé, dat heb ik met met John de Mol Samen meegemaakt hoe wij dachten dat er een enorme markt was van sport zijn er in 1996 ik. Ik lees nu even voor uit eigen werk van heel lang geleden, maar wij dachten nou, wij weten zoveel van TV. Die behoefte is er gewoon. Dat kan niet mis en en onze investeerders waren het met ons eens.

00:33:41 Gerhard te Velde (Host)

Ja precies.

00:33:57 Gerhard te Velde (Host)

Ik had hem wel even.

00:33:59 Ruud Hendriks

En die investeerde met zijn allen 1,4 miljard in in 48 uur. Nou is het grootste blunder grootste mislukking geworden die Wij hebben meegemaakt, ja.

00:34:09 Gerhard te Velde (Host)

Ja volgende punt investeer niet te weinig in het geld betekent niet minder risico.

00:34:14 Ruud Hendriks

Ja heel veel.

00:34:16 Ruud Hendriks

Ja, heel veel Mensen denken echt dat Als je maar minder investeert dat je risico lager wordt, Maar de kans dat een bedrijf het niet redt dat ondergefinancierd is, is veel groter dan dat je een bedrijf gewoon een eerlijke kans geeft door het wel voldoende te financieren, hè? Dus Dat is een ander probleem in Nederland. Met name in venture Capital. Er wordt vaak zo weinig geïnvesteerd dat er dan bijvoorbeeld geen geld meer is voor marketing.

00:34:38 Ruud Hendriks

Ja, als jij een consumentenproduct In de markt wil zetten, dan zal je toch op de een of andere manier Mensen duidelijk moeten maken dat dat dat dat product?

00:34:44 Ruud Hendriks

Staat nou, Als je dat niet goed doet, ja, dan is Misschien heel leuk dat jij in plaats van 1/2 miljoen maar € 50.000 geïnvesteerd. Maar dan is de kans dat je dat dat je je € 50.000 kwijtraakt is veel groter dat Je moet doen kwijtraakt.

00:34:56 Richard Bross (gast)

Maar je wil eigenlijk ook een een investeren in venture Capital Als je al zover bent gekomen dat je venture Capital kan aan Laten haken is dat je bespreekt gewoon op voorhand, want kijk, meestal denk je dus Als je in die positie zit dat je geen keus hebt. Ja, Dat is al heel onprettig.

00:35:14 Richard Bross (gast)

Hè dus ja god, zij willen investeren in arme pakken, weet je, alles is goed, want uiteindelijk komen ze dan met allerlei dingetjes dat je een jaar later achter komt, hè? Nou ja, Ik heb eigenlijk geen bedrijf meer, hè? Daar heb ik heel veel voorbeelden van, maar je kan hem ook omdraaien, want Als je echt een goed goed team hebt, hè, Laten we niet eens op het plan of het product maar een goed team hebt dan dan kan je ook de vraag stellen aan zo’n zo’n venture Capital blijft van oké maar.

00:35:14

Nou.

00:35:37 Richard Bross (gast)

Nou, jullie mogen investeren, Dat is iets anders, hè? Jullie mogen, maar wij zouden het ook wel heel fijn vinden als er een commitment is voor de tweede en derde ronde.

00:35:45 Richard Bross (gast)

Dat zijn eigenlijk hele sterke vragen om te.

00:35:47 Richard Bross (gast)

Stellen.

00:35:49 Richard Bross (gast)

Krijgen ze zelden?

00:35:50 Richard Bross (gast)

Hè? Want in principe is het zo dat zon startup die tekent eigenlijk alles, want ze weten toch niet waar ze naar moeten kijken? Als ik hè, dat zie ik heel vaak nou, hup weg, oké en dan, maar daar heb je niks aan. A voor de investeerder niet hè? Dus ik zou zeggen, Als je investeerder bent en ik investeer zelf ook in bedrijven, dan vind ik het fijn als bedrijven waar ik in investeer zeg dan oké.

00:36:12 Richard Bross (gast)

Maar die chat, hoe ben jij dan zich gecommitteerd voor hetgeen wat zometeen nog gaat komen?

00:36:16 Gerhard te Velde (Host)

Ja, en, hoe kijk je daar?

00:36:19 Gerhard te Velde (Host)

Tijd, want Ik denk dat het voor veel MKB ondernemers na als ze überhaupt al geld over hebben om te investeren.

00:36:28 Gerhard te Velde (Host)

Dan investeren ze in hun eigen bedrijf, hè? Dus dan gaan ze weet ik veel groeien of een nieuw product lanceren hè, dus dan dan zit het meer in je eigen ecosysteem, maar je hebt ook nog zoiets als tijd, hè? Dus je staat Natuurlijk investeer niet. Te weinig minder geld betekent niet minder risico. Je zou kunnen zeggen, investeer niet te weinig, investeer al je tijd.

00:36:47 Gerhard te Velde (Host)

Of ga all in op een ding. Heb je daar een?

00:36:51 Richard Bross (gast)

Nou, Er zijn een paar lijnen die ik ook probeer te volgen. Bizzey is de nieuwe stupid en Dat is ook eentje om lekker, weet je, hoe is het druk is zo druk echt druk. Ja, Ik ben zo druk komt nergens aan toe, Maar ik ben Alleen maar bezig. Nou, Ik denk dat dat niet.

00:37:06 Richard Bross (gast)

Altijd.

00:37:07 Richard Bross (gast)

Nodig is, laat ik het maar zo zeggen, hè, want Als je echt getalenteerd bent, weet je Waarom.

00:37:11 Richard Bross (gast)

Moet je dan?

00:37:12 Richard Bross (gast)

Zoveel tijd besteden hè? Dus Ik denk dat je dan niet een goed team hebt, dus er zitten niet de juiste talenten, want Ik kan soms wel eens met een belletje.

00:37:21 Richard Bross (gast)

Iets voor mekaar krijgen waar sommige Mensen Misschien half jaar niet het gewenste resultaat hebben. En dat heeft niet niet om arrogant, maar gewoon. Er zijn gewoon Mensen die hebben een ecosysteem of weet je, die hebben talent. Ja, Dat is fijn, dus bizzy weet je Alleen maar bizzy bizzy te zijn is denk ik niet het juiste concept.

00:37:32 Gerhard te Velde (Host)

Je hebt de antwoorden al zeg maar.

00:37:40 Ruud Hendriks

Ja, Maar ik denk wel dat een andere voorwaarde van een succesvol bedrijf is een gedreven.

00:37:46 Ruud Hendriks

Oprichter of een team van oprichters Als je heel gedreven bent en je bent heel gemotiveerd je wel heel graag dat er iets dan nog heel klein is om maar een idee is echt een substantieel stabiel bedrijf wordt, dan is het niet zozeer. Je moet inderdaad niet bezig zijn om bezig te zijn, maar dan is het ook zo leuk. Dan ga je gewoon door. Kijk, Ik wil het liefst investeren in Mensen die bereid zijn om deze tafel op te eten.

00:38:08 Ruud Hendriks

Om het beste bedrijf van de wereld te.

00:38:10 Richard Bross (gast)

En dat werkt over het algemeen niet Als je zegt, nou, Het is 03.30u. Het is vrijdagmiddag, We gaan nu de kroeg in. Dan moet trouwens ook gebeuren, is ook belangrijk, maar dan ben je dan ben je eigenlijk al sowieso geen ondernemer, dus je hebt ook veel van die vragen die die Mensen die hebben 20 jaar bij een corporate gewerkt of wat dan ook iets zeggen en dan zeggen, denk jij dat ik een ondernemer ben?

00:38:29 Richard Bross (gast)

Dus nou ja.

00:38:30 Richard Bross (gast)

Ja.

00:38:30 Richard Bross (gast)

Kijk om heel eerlijk te zijn. Ik denk dat je een soort van bijna geboren wordt als ondernemer denk ik, weet je dus Misschien mijn mijn ja aanname die niet deugt, Maar dat weet je. Dus Als je opeens 40 bent en denkt, nou, laat ik nu maar eens gaan ondernemen.

00:38:44 Richard Bross (gast)

Dat valt meestal tegen, want Het is Natuurlijk gewoon niet altijd makkelijk, niet altijd leuk. Weetje, je hebt toch 7 dagen waar je dan iets moet doen Als je het niet goed weet te te verdienen. Eigenlijk hè, dus dat je ook verantwoordelijkheid geeft bij anderen, dan ben ik altijd.

00:39:01 Richard Bross (gast)

Bezig is op.

00:39:01 Ruud Hendriks

Zo bijzonder mijn ouders, die waren bepaald geen ondernemers, maar letterlijk mijn broers en ik al mijn kinderen, al mijn exen Er zijn allemaal ondernemer.

00:39:10 Richard Bross (gast)

Maar ik denk dat jij bij de Mol, hè bij John de Mol ook Laten we zeggen, die vrijheid hebt gekregen of ja zelf ook heb gepakt, denk ik.

00:39:17 Richard Bross (gast)

Om Natuurlijk de dingen te doen die je daar ben gaan doen. Alles wat Ik had Toen ik.

00:39:19 Ruud Hendriks

Ja en ik.

00:39:19 Ruud Hendriks

Heb.

00:39:21 Ruud Hendriks

Toch Toen ik naar en de modder ging, heb ik in Endemol gestopt. Misschien volledige vermogen 6 miljoen had ik toen allemaal in In de MOL gestopt. Nou, dat heeft een enorm gerendeerd.

00:39:24 Richard Bross (gast)

Ja, Dat is een slimme zet.

00:39:31 Gerhard te Velde (Host)

En Waarom ben je nu zo blijkbaar?

00:39:33 Richard Bross (gast)

Om nou, kijk.

00:39:34 Richard Bross (gast)

Ik Natuurlijk, Ik vind het altijd mooi als Mensen al ingaan. Sowieso vind ik dat mooi, want ja, 99,9% doet dat Natuurlijk niet.

00:39:42 Richard Bross (gast)

Hè? Omdat ze allemaal risicoanalyses gaan doen enzo, en dan vind ik het Natuurlijk gaaf als dat ook gewoon uitkomt.

00:39:48 Richard Bross (gast)

Maar kijk dan ook, zij gunt hem. Ja, ik gun het hem heel erg. Ja, Maar ik gun ruud de wereld.

00:39:49 Gerhard te Velde (Host)

Dus je dat heel erg dat?

00:39:52 Ruud Hendriks

Wij gunnen elkaar de wereld dat dat de.

00:39:54 Richard Bross (gast)

Basis van de vriendschap en alles wat We hebben. Maar ik vind ook dat Mensen te veel hechten aan aan het niet willen kwijtraken van iets. Want Als je bang bent om iets kwijt te raken, nou, dan moet je in ieder geval niet gaan ondernemen.

00:39:54 Ruud Hendriks

Is ons succes.

00:39:57

Ja.

00:40:11

Jawel.

00:40:11 Gerhard te Velde (Host)

Oké.

00:40:12 Richard Bross (gast)

Maar het ergste wat kan kijk, Dat is het leuke van amy.

00:40:14 Richard Bross (gast)

Ja, even Dat is een voordeel van Amerika. Die Amerikanen zijn failliet gaan. Dan lachen ze een keer, schudden ze 1 keer, 1 week daarna hebben ze weer, Laten we zeggen, een nieuwe onderneming. Als hier iemand failliet gaat in Nederland A dan legt Iedereen uit dat die persoon er niks van kon en niks van snapte, dus Dat is heel demotiverend. Ja en Mensen die die zijn totaal uit het lood geslagen, daar is toch niks mis mee om iets te proberen.

00:40:36 Richard Bross (gast)

Het lukt niet dus beter dan dat je het nooit hebt geprobeerd. Dan weet je niet.

00:40:40 Richard Bross (gast)

Of dat gelukt.

00:40:42 Gerhard te Velde (Host)

En hoe bescherm je dan in je privé?

00:40:45 Richard Bross (gast)

Ja.

00:40:46 Gerhard te Velde (Host)

Kijk, mijn want al ingaan is echt van oké Als ik Als ik alles kwijt ben, ben ik ook alles kwijt. Je hebt van jou gehoord. Ruud dat jij ook met een privéschool heel lang hebt gelopen en weet ik veel, maar moet je dat niet dan een beetje afdekken of zo?

00:40:46

Mevrouw.

00:40:55

Ja ja.

00:40:59 Richard Bross (gast)

Want dat zijn veel Mensen die kijk Als je kinderen hebt. Ik heb 3 kinderen en dan wordt het al Natuurlijk iets anders, hè? Maar Als je bijvoorbeeld een relatie hebt.

00:41:07 Richard Bross (gast)

Wat het mooiste liedje wat ooit gemaakt is in Nederland? Vandaag heeft de wereld mij failliet verklaard en Ik ben nooit zo gelukkig geweest als vandaag. Volgens Shaffy luister dat maar eens, Dat is gewoon gaaf.

00:41:13 Gerhard te Velde (Host)

Een ranche ja.

00:41:17 Richard Bross (gast)

Kijk, het mooiste is namelijk alles te verliezen. Klinkt stom, dan heb je niks meer wat Mensen kunnen vragen, eis en of doen, kijk je gezondheid verliezen. Dat is dikke **** he, dus daar moet je even weg van blijven. Maar het is soms lijkt het mij ook heerlijk.

00:41:34 Richard Bross (gast)

Om gewoon helemaal niks te hebben of zo. Ja, dat klinkt een beetje gek. Ja, prima.

00:41:38 Gerhard te Velde (Host)

Toch ja, maar je hebt het niet meegemaakt, toch?

00:41:41 Richard Bross (gast)

Nee, nou, Ik ben wel een paar keer. Natuurlijk, Het is niet Alleen maar Hosanna geweest.

00:41:45 Gerhard te Velde (Host)

Hè, wanneer zat je diepst?

00:41:49 Richard Bross (gast)

Nou, kijk, Ik was heel vroeg vermogend, zullen we maar zeggen, en toen ga je gekke dingen doen en dan ik. Ik ben ook weer heel veel geld kwijtgeraakt in een of andere criminele organisatie.

00:41:59 Gerhard te Velde (Host)

Ben je afgeperst?

00:42:01 Richard Bross (gast)

Nou, Ik ben van de weg afgedrukt, zeker door een geblindeerde auto en ik moest uiteindelijk voor de rechtbank verklaren wat mijn rol was in deze organisatie.

00:42:10 Richard Bross (gast)

En toen was.

00:42:14 Richard Bross (gast)

V hoe goed zeg 4.

00:42:15 Richard Bross (gast)

En 20.

00:42:15 Richard Bross (gast)

Of zo dus Dat is 33 jaar geleden. Kijk, mijn vrouw keek, Ik ben al 40 jaar met dezelfde vrouw en die zeggen niets, weet je, doe wat je doet, hè?

00:42:25 Richard Bross (gast)

Maar het is.

00:42:27 Gerhard te Velde (Host)

Maar betrek mij er niet?

00:42:27 Richard Bross (gast)

Wel.

00:42:28 Gerhard te Velde (Host)

Bij of zo wat?

00:42:28 Richard Bross (gast)

Nee, nou, Dat was altijd wel, maar nu niet meer. Maar ja, Als we maar één dak hebben.

00:42:35 Richard Bross (gast)

Nou, dat hebben we, Dat is het goede nieuws.

00:42:37 Gerhard te Velde (Host)

Ze stond vierkant achter je.

00:42:39 Richard Bross (gast)

Ja stond altijd vierkant achter, maar ja, nog wel, Maar ik heb gepokerd in Las Vegas en dan heb ik geleerd, heb ik.

00:42:44 Richard Bross (gast)

Natuurlijk.

00:42:44 Richard Bross (gast)

Een jaar professioneel gespeeld en Ik had altijd de autosleutel van een camper. Die had ik. Ik sliep In de camper en ik kon echt alles inzetten. Dat neem ik ook wel gedaan, behalve die autosleutel.

00:42:58 Richard Bross (gast)

We hebben nooit gedaan, want denk ja, dan heb ik echt een probleem, want Als ik hem dan verlies, ja en dan weet je, die vond ik dan.

00:43:04 Gerhard te Velde (Host)

Iets te spannend en wanneer heb je nou diepst gezeten?

00:43:08 Richard Bross (gast)

Nou, Ik heb 2 3 jaar geleden heb ik ook wat diep gezeten In de zin van. Toen had ik echt serieus geïnvesteerd in een bedrijf wat hier niet zo ver vandaan zat van moof en in Amsterdam Natuurlijk. En in Lightyear en die gingen tegelijkertijd zo’n beetje failliet.

00:43:20 Richard Bross (gast)

Oké, Maar dat vond ik kijk geld is een dat raak ik uit maar tweede. De manier waarop vond ik heel onprettig, Omdat ik echt ziel en zaligheid had gegeven aan beide bedrijven.

00:43:31 Gerhard te Velde (Host)

Ja, dus je was zeg maar activistisch aandeelhouder, of je zat ook bovenop.

00:43:35 Gerhard te Velde (Host)

Ja bovenop ja, het ging ja.

00:43:38 Gerhard te Velde (Host)

Wil je nog meer over zeggen of hou je liever op de vlakte? Wat is er een les die is boven komen drijven? Heb je al genoeg afstand om te kunnen reflecteren?

00:43:47 Richard Bross (gast)

Nou goed, kijk even, kijk de goede vriend hiernaast mij, die heeft mij een paar keer langs. Er was ook een keer commissaris in het bedrijf van mij. Wat de meest veelbelovende starter van Nederland was. We hadden een waardering van 100 miljoen Zonder € 1 omzet. Ja, Dat was onnederlands eigenlijk met verschrikkelijk mooie investeerders.

00:44:08 Richard Bross (gast)

Ruud als commissaris, en dat vond ik echt bij far mijn mooiste bedrijf en Dat is fiets gegaan Omdat ik ziek werd en Toen ik ziek werd, kon ik niet meer doen wat ik deed, waar ik goed in was.

00:44:21 Richard Bross (gast)

En toen was het ja 20 miljoen geïnvesteerd vermogen van anderen.

00:44:25 Richard Bross (gast)

En, dat vond ik wel heel erg onprettig.

00:44:28 Gerhard te Velde (Host)

En wat precies?

00:44:30 Richard Bross (gast)

Nou het feit dat we het niet hebben kunnen Laten, gl.

00:44:33 Richard Bross (gast)

Creëren qua qua concept en de manier waarop het fout is gegaan, want je ja.

00:44:39

Ja.

00:44:40 Ruud Hendriks

En Als je niet kan verliezen kan.

00:44:41 Ruud Hendriks

Je ook niet.

00:44:42 Ruud Hendriks

Verdienen Als je niet kan delen, kan je.

00:44:44 Ruud Hendriks

Ook niet vermenigvuldig, zo is het.

00:44:46 Ruud Hendriks

Dat hoort er allemaal bij, ja?

00:44:47 Gerhard te Velde (Host)

Maar dat klinkt bijna een beetje ja clichés tegeltjes. Maar Als je er middenin zit en en.

00:44:50 Ruud Hendriks

Nee, dat zei dat echt waar. Nee, Het is echt Het is.

00:44:53 Ruud Hendriks

Echt?

00:44:53 Ruud Hendriks

Waar? Nee, ja, Ik heb Ik heb ik. Ik heb hem net hem middenin gezeten. Ik weet echt wat, Maar het is.

00:44:59 Gerhard te Velde (Host)

Echt waar? Wat heb je van?

00:45:01 Gerhard te Velde (Host)

Hem gezien toen? Nou ja.

00:45:02 Ruud Hendriks

Hij is Natuurlijk sowieso een absolute doorzetter en en eerlijkheid en openheid. Ja, ik bedoel, ik, Ik ga niet niet voor niks, al heel lang met met met Richard.

00:45:13 Ruud Hendriks

Mee, heb je aan hem getwijfeld? Nee, dan nooit nee, Maar ik vind ook, kijk, weet je Als je geld van andere investeert, dan heb je een enorme verantwoordelijkheid.

00:45:22 Ruud Hendriks

Maar Je moet ook niet geld van andere. Je moet niet de laatste € 100 van een oud omaatje uit een oude sok die onder haar bed ligt nemen Als je investeerders binnenhaalt voor een dergelijk bedrijf, dan moeten er ook Mensen zijn die tegen een stootje kunnen en Dat is een enorme verantwoordelijkheid. Maar Als het mis kan gaan, ja, dan gaat het mis.

00:45:35 Ruud Hendriks

De.

00:45:38 Gerhard te Velde (Host)

En het afval? Ja.

00:45:39 Gerhard te Velde (Host)

Familie de rijk hè? Die heel veel geld in Picnic heeft zitten bijvoorbeeld. Die hebben ook hele diepe zakken en dat zeg je eigenlijk.

00:45:44 Gerhard te Velde (Host)

Maar.

00:45:46 Gerhard te Velde (Host)

Van.

00:45:47 Ruud Hendriks

Ja, en Als het dan misgaat, dan gaat het mis. Ja ja, oke, nou ja, je ziet er zelf Natuurlijk ook in Dat is.

00:45:47 Gerhard te Velde (Host)

Wat relativeert dat, weet je?

00:45:54 Gerhard te Velde (Host)

Ja, we waren bij je investeert niet te weinig het chão in nou dat al in dat hebben we net gehoord ook. We hebben ook wat gehoord over heel diep zitten. Heb je nog iets geleerd over jezelf in die tijd of iets wat?

00:45:58

Ja.

00:46:09 Richard Bross (gast)

Nou, ik ja, Ik weet niet ik. Ik denk dat wat Ik heb geleerd. Ik heb het vaak In de podcast bij ons wel eens over een voorbeeld in Anthony Baudet en dat dat vind ik een fijne voorbeeld. Los van zijn einde. Hoe die Natuurlijk zelfmoord heeft gepleegd, maar die leefde het leven in volle overgave hier gewoon. Ja, Dit is wat Het is 24 uur In de dag.

00:46:29 Richard Bross (gast)

Oké en Ik vind eigenlijk kijk, jij hebt een christelijke Achtergrond, zei je dus dan dan, dan kan je nog het gevoel hebben van een keer Als ik morgen overlijd. Nou beter gaat het Misschien worden. Als je dat niet hebt, dan is dit het leven. En daarmee is het mooiste liedje geschreven sinds lange tijd. Dit is de leven van de s 10 en joep Beuving.

00:46:50 Richard Bross (gast)

Nou, dat vind ik, daar kan ik de hele dag naar luisteren vanwege de titel. Dit is de leven dat je denkt, ik moet even zijn, Maar ik vind dat heel mooi, dus hoogte en dieptepunten.

00:47:02 Richard Bross (gast)

Ja, dat heeft de mens ook nodig hè? Want Alleen maar hoogtepunten word je echt gek van dat je denkt, Jezus Jongens, ik hou het niet vol Alleen dieptepunt nou dat dat snappen we zelf wel. Dus ja, Het is een berg en een dal en.

00:47:13 Gerhard te Velde (Host)

Dat is het leven. Ja, want een poëtische man mee, hard.

00:47:15 Richard Bross (gast)

Nou zo is het hupsakee.

00:47:17 Richard Bross (gast)

Moet boeken in oktober hebben we het boek.

00:47:19 Ruud Hendriks

Hè? Zo ontzettend licht ik.

00:47:21 Gerhard te Velde (Host)

Zie ook dat ja, dat geloof ik wel. Ja, ik zie ook wel een boyband, maar je hebt Natuurlijk ook die die die buitenkant zeg maar die grote auto die die sleuren handig onderneemt, oké.

00:47:27 Richard Bross (gast)

Ja, Dat is dus Dat is mijn grootste issue.

00:47:31 Richard Bross (gast)

Ja, Ik denk dat dat een hele rake is, hè, want Ik heb Natuurlijk eigenlijk alles, hè?

00:47:36 Richard Bross (gast)

En ooit had ik het idee van **** man. Leg mij nou eens uit Waarom ik dan die grote auto heb enzo en.

00:47:43 Richard Bross (gast)

Ik denk echt rijkdom, hè? En Ik ben er dus niet. Ik klaarblijkelijk dat dat je dat allemaal los kan Laten. Ben je echt? Ja, Het is.

00:47:50 Richard Bross (gast)

Wat Het is.

00:47:52 Gerhard te Velde (Host)

Gedaan.

00:47:55 Gerhard te Velde (Host)

Ik ik ik, Ik was een beetje ziek. Ik was half ziek en ik, ik voelde me niet goed. Ik ging op bed.

00:48:00 Gerhard te Velde (Host)

Liggen.

00:48:01 Gerhard te Velde (Host)

Heel vroeg, ik ging om 8 uur naar bed ofzo. En toen dacht ik van, oké, wat was dit mijn laatste dag? Op aarde was begon keihard te.

00:48:08 Gerhard te Velde (Host)

Huilen.

00:48:09 Gerhard te Velde (Host)

Ik werd echt heel verdrietig. Ik kwam allemaal verdriet naar boven. Mijn moeder is ooit overleden. Dat kwam naar boven en.

00:48:15 Gerhard te Velde (Host)

Allerlei andere dingen waar ik van baal, waar ik spijt van had, en ik dacht, het enige wat ik nu wil, Dat is met mijn vrouw zijn en met mijn twee dochtertjes die zijn 3 en 5 en de rest boeit me geen ******* dus die hele PODCAST I dont give a **** dat hele ondernemen en bewijzen van oh, zie je wel ik.

00:48:32 Gerhard te Velde (Host)

Kan.

00:48:32 Gerhard te Velde (Host)

Het echt niet belangrijk en en pas daarna kwamen andere dingen zoals weet ik veel je ouders, je broers en zussen, je vrienden. Die kwamen er daarna bij.

00:48:41 Gerhard te Velde (Host)

Maar eigenlijk. Het was voor mij ook weer zo een wake upcall van, hé.

00:48:44 Gerhard te Velde (Host)

Thats it de rest maakt niet uit.

00:48:46 Ruud Hendriks

Het is belangrijk dat je relativeert, maar tegelijkertijd ook wel belangrijk dat je daardoor niet demotiveert.

00:48:51 Ruud Hendriks

Hé dans.

00:48:51 Gerhard te Velde (Host)

Nee, Het is ook niet dat ik dan de volgende dag denk van hé vak kida, maar en ik doe niks meer, hoor maar.

00:48:54

Nee.

00:48:55 Richard Bross (gast)

Nee, want Als je erin blijft dan Dat is Natuurlijk een een probleem.

00:48:59 Gerhard te Velde (Host)

Dan zou kunnen, ja, ruud, heb jij een dieptepunt of een catharsis een reiniging iets meegemaakt waarvan je dacht van ja, na eentje die jou echt of Misschien eentje waar je een beetje voor schaamt waarvan je denkt, ja, dan heb ik een lelijke.

00:49:15 Gerhard te Velde (Host)

Kant van mezelf gezien.

00:49:16 Ruud Hendriks

Nou eentje waar ik me voor schaam?

00:49:18 Ruud Hendriks

Ik heb Toen ik programmadirecteur van RTL was.

00:49:20 Ruud Hendriks

Weet je, wij rtls ook met te weinig geld begonnen met 60 miljoen gulden, terwijl we 130 miljoen echt nodig hadden. En We hadden geen Mensen om alles wat wij uitzondert te controleren, dus Ik heb op een gegeven moment op twee eigenlijk twee dingen. Op vrijdagavond hebben we 1 keer 1, hadden we een uurtje soft ***** om op dat om.

00:49:39 Ruud Hendriks

Daarmee op de kabel te kunnen komen. Nee, nee, nee, nee, nee, dat waren allemaal. Maar die films hadden niet van tevoren bekeken en op ik zet op vrijdagavond om 11.15u de televisie aan en een paard bestijgt een mevrouw. Dat was niet de bedoeling en weet je wat Het is met ***** Als je over een bepaalde grens ingaat kan je kan je bijna niet.

00:49:40 Richard Bross (gast)

Kamer, hoe heet die?

00:49:41 Richard Bross (gast)

Effe.

00:49:52 Richard Bross (gast)

Oh, Dat is onprettig.

00:49:55 Richard Bross (gast)

Is the Press screening.

00:49:58 Ruud Hendriks

Terug, We zijn er uiteindelijk helemaal mee gestopt, Maar ik heb elke keer meegemaakt dat ik op zaterdagochtend de TV aanzette. Kinderprogramma telekids en daar zat gewoon een puur nazistisch antisemitisch tekenfilmpje in met hakenkruizen en alles. Ja ja ja ja ja, ja, daarna Dat was die twee incidenten waren allebei in twee weken tijd.

00:50:13 Richard Bross (gast)

Met telekids, dit kan je lang niet redden.

00:50:20 Ruud Hendriks

Hoe, hoe dat?

00:50:21 Ruud Hendriks

Ooit mogelijk is geweest hoe we dat hebben kunnen kopen, is mij ook een raadsel.

00:50:24 Ruud Hendriks

Maar toen, toen hebben we wel echt ingrijpend. Vanaf dat moment is alles wat er wordt uitgezonden. bij RTL wordt van tevoren gescreend. Ja, niet, niet niet all you need is love en dat soort programma’s, maar altijd.

00:50:30

Ja.

00:50:34 Richard Bross (gast)

Nou ja, kijk met live programmas.

00:50:36 Richard Bross (gast)

Sowieso het probleem.

00:50:36 Ruud Hendriks

Dus dat zijn, dat zijn wel dingen waar ik me waar ik me voor voor schaam. Ja, ja.

00:50:41 Gerhard te Velde (Host)

Wanneer heb je?

00:50:44 Gerhard te Velde (Host)

Soort dieptepunt gat persoonlijk.

00:50:45 Gerhard te Velde (Host)

Want Ik heb begrepen wat huwelijke sleute.

00:50:46 Ruud Hendriks

Nou, weet je?

00:50:46 Ruud Hendriks

Ook wel sport sport 7.

00:50:48 Ruud Hendriks

Dat was heel heftig. Ja, nou ja, Ik ben twee keer gescheiden. Tenminste, Ik ben de twee. Ik ben nog niet de tweede keer gescheiden, Maar ik woon al 2,5 jaar niet Samen met Annemieke, die toch de liefde van mijn leven is. Ja, Dat is, dat zijn wel dieptepunten, ja.

00:50:56

Ja.

00:51:02 Gerhard te Velde (Host)

Dan heb je een advies voor mij als getrouwd man, ja is Misschien een beetje raar, maar nou.

00:51:05 Richard Bross (gast)

Niet scheiden.

00:51:09 Ruud Hendriks

Communiceer, weet je, Ik denk dat dat praten gewoon heel erg belangrijk is.

00:51:13 Ruud Hendriks

En een van de dingen die heel waren heel succesvol mee zijn of door zijn bij startupbootcamp is de premie dation hè? Dus wacht niet tot er een probleem ontstaat dat Je moet oplossen, maar ga je van tevoren afvragen, zou iets een probleem kunnen worden? En Laten we zorgen dat dat niet gebeurt. Dat werkt ook heel goed in je huwelijk. Maar goed, ik.

00:51:35 Ruud Hendriks

Wil niet te diep ingaan op op op mijn huwelijken, Maar ik denk dat communiceren dat dat gewoon essentieel is en ik bewonder mijn grote vriend Bros enorm die al 40 jaar met een.

00:51:45 Ruud Hendriks

Geweldige vrouw is.

00:51:47 Ruud Hendriks

Ik zeg altijd, Ik ben, Ik ben 42 jaar getrouwd, maar wel.

00:51:49 Ruud Hendriks

Met twee verschillende vrouwen.

00:51:50 Gerhard te Velde (Host)

Ja, ja Het is, Het is heel privé, hè? Dus Daarom vind ik het ook wel mooi dat je erover durft te praten. En kijk, Dit is Natuurlijk ondernemers podcast, dus ik zoek ook altijd.

00:51:52 Ruud Hendriks

Als geweldige vrouwen trouwens.

00:51:55

Ja.

00:52:00 Gerhard te Velde (Host)

Naar altijd naar de winkels?

00:52:00 Ruud Hendriks

Nee, maar weet je, Als je onderneemt Als je zakelijk het heel moeilijk hebt, dan heeft dat bijna altijd ook impact op je op je privéleven en omgekeerd hè? Want Toen ik het privé moei.

00:52:12 Ruud Hendriks

Gods zoon, weet je, ik zeg altijd. Ik kan ook verkopen, maar op het moment dat ik het privé heel moeilijk heb dan mis.

00:52:19 Ruud Hendriks

Ik net de.

00:52:21 Ruud Hendriks

De zakelijke Energy, en dan kan ik jou hetzelfde verkoopverhaal vertellen als dat ik doe Als ik wel gelukkig ben. Maar dan mist de Spark, noem ik het en dan werkt het niet. Ik denk dat Richard dat ook al herkent, hè? Als je Als je goed in je vel zit en Je moet iets verkopen, dan verkoop je alles. Maar Als je niet goed in je vel zit kan je dezelfde.

00:52:38 Ruud Hendriks

Woorden gebruiken en dan komt de boodschap niet aan.

00:52:40 Ruud Hendriks

En, en dus het heeft altijd impact op op elkaar dus, maar wat ik ook nog kijk.

00:52:48 Ruud Hendriks

De eerste keer was ik in gemeenschap van goederen getrouwd, dus elke euro die er binnenkwam, die ging er ook tegelijkertijd weer fifty fifty uit. Dus degene met wie je samenwoont heeft er net zoveel belang bij dat het goed met je gaat. Zakelijk als omgekeerd en.

00:53:01 Ruud Hendriks

Startup boot heb ik ook met Annemieke Samen gedaan, dus dat helpt wel Als je allebei Samen in die wedstrijd zit. Het nadeel is ook dat je dan thuis nog steeds over die bedrijven aan het praten bent, want Je moet ook wel kunnen. Dat heb ik wel geleerd In de loop der jaren dat je ook moet kun.

00:53:14 Ruud Hendriks

Zeggen en nu is het mooi geweest en en en de komende uren Als je kijk Je kunt thuis zijn, maar Als je met je gedachten nog steeds bezig bent met met de zaak, dan ben je fysiek Misschien thuis, maar je geestelijk niet. En Ik denk dat het zeker Als je kinderen hebt, heel belangrijk is dat Als je er bent dat je er ook echt voor ze bent. Je kan beter een kwartier echte aandacht voor iemand hebben.

00:53:35 Ruud Hendriks

Aan uren dat je als een soort.

00:53:38 Richard Bross (gast)

Zombie op de bank ligt.

00:53:40 Gerhard te Velde (Host)

Ja is een mooie quote die ik leren van iemand en die zei Bee in the room en dat vinden wij zo moeilijk tegenwoordig om gewoon die frequent telefoon uit te zetten of weg te even weg te leggen, maar ook in vergadering. Iedereen zit altijd maar een beetje nog. Ondertussen mailtje tikken en zo hou daarmee op gewoon Bean the room.

00:53:55

Ja.

00:53:59 Gerhard te Velde (Host)

Geldt Natuurlijk ook voor ons nu.

00:54:00 Gerhard te Velde (Host)

Op dit moment.

00:54:02 Gerhard te Velde (Host)

Ik, je had net een paar wijsheden en toen zei ik van ja, die tegeltjes kun je weggooien, weet je als nog of heb je een andere wijsheid waarvan je denkt?

00:54:12 Gerhard te Velde (Host)

Ik hoop toch dat heel veel ondernemers dat op gaan hangen.

00:54:16 Ruud Hendriks

Ja, Ik weet niet meer wat de wijsheden waren die we daarnet uiten.

00:54:18 Richard Bross (gast)

Maar ik. Ik heb er soms korte termijngeheugen is dus echt, dus Als ik even daar ga ik ook. Ik heb 3 films gekeken. Ik kon het vliegtuig uit. Iemand zegt tegen mij, welk geen flauw idee, maar als.

00:54:19 Ruud Hendriks

Nog, Ik heb.

00:54:26

Mij.

00:54:26 Richard Bross (gast)

Je een vraag van 40?

00:54:27 Richard Bross (gast)

Jaar geleden weet ik iedere.

00:54:28 Richard Bross (gast)

Minuut, ik zit nu dus.

00:54:28 Ruud Hendriks

Ja ja ja, Dat is begint wat jij mag.

00:54:31 Ruud Hendriks

Wijsheden nee, Maar ik heb er nog wel een paar kijk ondernemers alle stadia doormaken tussen diepe wanhoop en totale EUFOR.

00:54:39 Ruud Hendriks

Die euforie die is behoorlijk verslavend en Ik denk de wanhoop eigenlijk ook.

00:54:42 Richard Bross (gast)

Wel een beetje. Het gaat twee kanten op. Kijk en dat Laten ze bijvoorbeeld ook wel leuk. Nu kijk de crypto belegger hè dus even Misschien nog los van bitcoin, hè? Wat dan enigszins stabiel zou kunnen mogen zijn. Woorden worden, maar als jij in crypto belegt, dan heb je dus echt Laten we zeggen. Dagen van plus 40 min, 30 plus 10 min 80 of zo weet je wel.

00:55:03 Richard Bross (gast)

Oké, dan zou je zeggen, nou, ik kies nu voor veiligheid, zekerheid, niet meer dat gedoe, dan heb je het even niet. Ik merk dat bij mijn zoon bijvoorbeeld, dan wordt het heel.

00:55:11 Richard Bross (gast)

Naai.

00:55:12 Richard Bross (gast)

En kan je nagaan dat vroeger met die obligaties of die pandbrieven ken je die nog pandbrieven? Mijn vader had pandbrieven. Ja, keek.

00:55:18 Richard Bross (gast)

Hij 20 jaar.

00:55:19 Richard Bross (gast)

Niet naar? Ja en nee.

00:55:20 Gerhard te Velde (Host)

Ja, dat zeiden forget it, hè? Dat is eigenlijk de slogan van.

00:55:22 Richard Bross (gast)

Ja.

00:55:25 Gerhard te Velde (Host)

Ja Misschien terug naar de les, want hij zegt dus van ja, die hits in die loods, die heb je.

00:55:30 Gerhard te Velde (Host)

Nodig.

00:55:30 Richard Bross (gast)

Ja ja heb je ook nodig? Ja ja.

00:55:31 Gerhard te Velde (Host)

Dat hoort er gewoon bij.

00:55:32 Gerhard te Velde (Host)

Heb jij ook gezegd? Ja.

00:55:36 Gerhard te Velde (Host)

Ja, ik zal niet zeggen, jullie zijn van een bepaalde generatie, maar.

00:55:38 Gerhard te Velde (Host)

Er staat hier wil.

00:55:39 Gerhard te Velde (Host)

Nou mag je ook die die baarden van ons die zijn duidelijk in beeld toch nog en en en heel veel ervaring. En dan gaan we toch even Laten we zeggen, opaatje spelen die kleinzoon we echt of fictief die die gaat een bedrijf starten. Jullie mogen allebei een les mee geven.

00:55:43 Gerhard te Velde (Host)

Brok Energy en en.

00:55:44 Richard Bross (gast)

Nog wel.

00:55:45 Gerhard te Velde (Host)

Hè?

00:56:02 Gerhard te Velde (Host)

Je zit In de Raad van advies of In de Raad van commissarissen wat wat. Wat is iets wat jij zou.

00:56:07 Gerhard te Velde (Host)

Meegeven Richard starten.

00:56:09 Richard Bross (gast)

Ja gewoon begin, maar weet je gewoon doen klaar niet kijk. Ik vind over analyseren en zo. Dan doe je namelijk niks Als je Wij hebben net een vulkaan gelopen in Guatemala en Als je van tevoren weet hoe ******* zwaar Dat is, dan laat je die vulkaan, dan kijk je zeggen, oh ja, dat ding is prima.

00:56:28 Gerhard te Velde (Host)

Dit is gaat helemaal stuk.

00:56:30 Ruud Hendriks

Ik, ik zeg altijd hetzelfde.

00:56:30 Richard Bross (gast)

Maar je doet het en dan dan, ja, dan heb je dus ook pieken en dalen dat ding is op 4200 m. Je gaat toch echt wel een behoorlijk aantal keren stuk. Ik denk dat ik een van de Oudsten was Samen met mijn vrouw. De rest zijn van die fitte backpackers weken.

00:56:42 Richard Bross (gast)

Dat je echt denkt, nou, Misschien had ik maar analyseerde, maakt zo’n beetje alles kapot aan de ondernemers kant.

00:56:48 Gerhard te Velde (Host)

Hè? En Het is ook maar goed dat je niet weet wat er dus allemaal op je pad komt. Want dan nou ja, oké, nee dus begin gewoon. Ja ja oke.

00:56:51 Richard Bross (gast)

Ik wil het ook niet.

00:56:51 Ruud Hendriks

Weten nee, Het is. In het begin is het ja het begin blik op oneindig verstand op nul en en niet naar die top kijken. Gewoon elke keer een stap zetten en dan kom je op een gegeven moment vanzelf boven, Maar ik Ik heb krijg heel vaak dezelfde vraag, wat is de belangrijkste les die je in het begin de ondernemer wil geven? Ik zeg ook altijd begin beginnen, want Er zijn zoveel redenen om het niet te doen, want je hebt zoveel obstakels overigens veel minder obstakels dan 30 jaar geleden.

00:57:15 Ruud Hendriks

En toen moest je nog met 18.000 gulden naar naar naar de KVK en en daar 70.000.

00:57:19 Richard Bross (gast)

Nee 40.040.

00:57:21 Ruud Hendriks

En en en dan krijg je meteen. Dat is trouwens ook nog steeds. Dan krijg je meteen briefjes van de buma stemra of je marden hè? Er zijn heel veel obstakels om te gaan ondernemen, maar Je moet gewoon doen. En ja.

00:57:22 Richard Bross (gast)

Juist euro.

00:57:32 Gerhard te Velde (Host)

Maar die snap ik niet, Rutte, want Ik heb juist het gevoel dat de ondernemer nu.

00:57:35 Ruud Hendriks

Veel moeilijker is dan vroeger. Ik helemaal niet, nee, maar je.

00:57:37 Gerhard te Velde (Host)

Weet je mannen, Het gaat zo snel.

00:57:38 Gerhard te Velde (Host)

En voor je.

00:57:39 Gerhard te Velde (Host)

Het weet word.

00:57:40 Gerhard te Velde (Host)

Ingehaald en hoe kan?

00:57:41 Gerhard te Velde (Host)

Ik ooit nog.

00:57:42 Ruud Hendriks

Nee, Ik kan het social media kan je iets uit het niets bouwen Zonder dat je veel marketing geld hoeft uit te geven. Je kan met € 1 naar de KVK. Nou ja, dat zijn allemaal dingen. Die zijn echt wel veel makkelijker geworden, vind ik. Je kunt heel veel automatisé.

00:57:43

Yes.

00:57:46 Gerhard te Velde (Host)

OKOK.

00:57:55 Ruud Hendriks

Die kan je, je productiviteit is toch veel hoger dan 40 jaar geleden. Tenminste de mijne.

00:58:00 Gerhard te Velde (Host)

Dan heb ik voor jou nog wel een aanvullende vraag, wanneer moet je echt snel de stekker eruit trekken?

00:58:06 Gerhard te Velde (Host)

Wat zijn de tekenen van einde?

00:58:07 Ruud Hendriks

Ik vind dat je nooit zo snel de stekker eruit moet trekken. Ik vind dat je echt opgeven komt in mijn vocabulaire niet voor dus ik uiteindelijk valt er niet aan te ontkomen. Maar de bedrijven waar ik bij betrokken ben geweest is stekker er altijd door anderen uitgetrokken. Ik trek de stekker er niet uit.

00:58:22 Gerhard te Velde (Host)

Dus jij bent niet de juiste persoon om?

00:58:24 Gerhard te Velde (Host)

Dit aan te vragen.

00:58:24 Ruud Hendriks

Ik geef niet op.

00:58:25 Gerhard te Velde (Host)

OK, wat denk jij?

00:58:29 Richard Bross (gast)

Ja ik zijn, Hij is 8 april jarig ik 12, dus er zit in dezelfde maand.

00:58:33 Gerhard te Velde (Host)

Hetzelfde sterrenbeeld hetzelfde.

00:58:34 Richard Bross (gast)

Ook nog een keer alles eigenlijk ongeveer wel hetzelfde, maar.

00:58:39 Richard Bross (gast)

Ja kijk, ik, Ik denk echt waar dat je met de wijsheid die wij nu hebben en die jaren en de baard en alle **** die we met ons meedragen. Ik durf wel te zeggen dat ik nu, Als ik een bedrijf start, dat dat een succesvol bedrijf wordt.

00:58:56 Richard Bross (gast)

Dat ja, Ik weet het eigenlijk, dus ik al die lessen die en dan is het Misschien goed dat als jij een bedrijf start of zo dat je ook eens een keer met iemand praat die dat al een keer of wat heeft gedaan en dat je het advies aanneemt, hè? Dus Er zijn veel van die jonge ondernemers en ik ik, ik spreek er best wel met een aantal en dan heb ik heel snel door van oké ik ik zeg iets of zo, ik zal het niet, ik ik.

00:59:21 Gerhard te Velde (Host)

Kom.

00:59:21 Gerhard te Velde (Host)

Binnen.

00:59:21 Richard Bross (gast)

Het is niet zo, Ik heb nu een advies voor.

00:59:23 Richard Bross (gast)

Maar dan zeg ik iets en dan kan ik dan ervaar ik of ze dat oppakken of niet, en dat doe ik intuïtief. En als ze dat niet doen, ja, dan loop ik weer. Weet je dan, is dat wat Het is.

00:59:34 Ruud Hendriks

Weet je wat ik zou willen zeggen tegen iemand die die al een tijdje een bedrijf heeft dat draait? Kijk bij een startup, je gaat van nul naar 10 medewerkers van 10 naar 50 van 50 naar 100. En eigenlijk heb je in elke fase van die groei heb je een ander andere soort manager nodig en ik zou ondernemers willen aanraden. Mannen en vrouwen vraag jezelf elk jaar af, ben ik nog de juiste persoon om dit bedrijf te leiden?

00:59:57 Ruud Hendriks

Want heel veel Mensen die blijven te lang op een plek zitten. Wat ik heel mooi voorbeeld geef zijn. De mannen van studentenwerk. Die hebben gewoon alle 3 op een gegeven moment. Dit bedrijf groeit ons boven het hoofd. We moeten nu dingen gaan doen die we niet meer leuk vinden. Wij gaan met z’n 3 ën een kamertje apart zitten, daar gaan we de dingen doen die we wel leuk vinden en wij nemen een hele goede vrouw aan en die wordt CEO vind ik fantastisch.

01:00:18 Ruud Hendriks

Maar je ziet toch bij heel veel ondernemers die zijn zo vergroeid met dat bedrijf. Die kunnen zelf die afstand hier nemen. Ik vind Richard een heel mooi voorbe.

01:00:25 Ruud Hendriks

Die zegt gewoon, ja, ik, ik bedenk bedrijven. Ik investeer in bedrijven, maar anderen moeten het maar doen, want Ik heb daar helemaal geen zin in en dan wil ik gewoon, Dat is niet.

01:00:30 Gerhard te Velde (Host)

Verlies? Ik het je niet meer, ja.

01:00:32 Ruud Hendriks

Mijn ding ja.

01:00:33 Ruud Hendriks

Maar het is fantastisch, nee, Maar dat vind ik maar die maar. Maar je ziet toch heel vaak dat als dan, zelfs als een ondernemer tot de ontdekking komt. Van ja, eigenlijk ben ik niet de juiste persoon om dit bedrijf verder te brengen, toch te lang blijven zitten.

01:00:46 Richard Bross (gast)

Kijk, notuleren hè? Ik zit Natuurlijk sowieso zat ik vroeger heel vaak in AFAS.

01:00:51 Richard Bross (gast)

En dan dat Ik denk dat de jaar geleden.

01:00:53 Gerhard te Velde (Host)

Algemene aan vergadering van.

01:00:55 Richard Bross (gast)

Ja, maar dan moet iemand moet notuleren, weet je? En Omdat ik dan ook aanhouden was en zo, dan zijn er Mensen die ze wil. Jij even noteren een jaar geleden hè? Dus nou nee, geef een bockhoudt nee, wou ik even nou en Dat was zo’n avond duurde 1,5 uur en dan had ik 4 woorden opgeschreven.

01:01:07 Gerhard te Velde (Host)

Hoi David.

01:01:12 Gerhard te Velde (Host)

Hè? Ik wil koffie.

01:01:13 Richard Bross (gast)

Nee maar zeg ja kijk ja nooit meer gevraagd.

01:01:15 Gerhard te Velde (Host)

Ja, Ik heb nog een tegeltje. Ik heb nog een tegeltje Als je in.

01:01:16 Ruud Hendriks

Hebben we allemaal geautomatiseerd, hè? Hebben we nood tekens voor me. Kom maar op met je tegels.

01:01:22 Gerhard te Velde (Host)

Want zei tegen mij, je bent werkgever.

01:01:24 Gerhard te Velde (Host)

Dus je geeft werk en je bent geen werknemer, dus je neemt geen werk, dus ga nooit een vergadering of kom nooit een vergadering uit met een hele actielijst, want dan heb je gewoon slecht gedelegeerd. Ik weet niet of het waar is. Ik wil terug naar jouw afsluitende verhaal, want.

01:01:38 Gerhard te Velde (Host)

Je hebt hem eigenlijk al.

01:01:39 Gerhard te Velde (Host)

Gedeeld Als ik toch je wil even.

01:01:42 Ruud Hendriks

Ja, Ik wil die toch even op zeggen dat ik hou niet van het woord werknemer. Ik hou ook niet van het woord personeel. Ik hou wel van het woord. Medewerkers, je doet het Samen. Je kan niet Alleen het.

01:01:44 Richard Bross (gast)

Tegen.

01:01:51 Gerhard te Velde (Host)

Dus gaat om actie is ook niet 100% walk proof, want Dat is dat je mee moet werken en Als je niet meewerkt.

01:01:59 Ruud Hendriks

Nee maar nou.

01:02:00 Ruud Hendriks

Goed, ik, ik geloof heel erg dat je heel zorgvuldig Mensen moet aannemen en dat je ze dan voor 100% vertrouwen moet geven, dus je hoeft geen declaratieregels te hebben, niet te vertellen of Mensen, business of Tourist class mogen vliegen. Je moet gewoon heel goed Mensen selecteren.

01:02:13 Gerhard te Velde (Host)

Dit klinkt als eckhart.

01:02:15 Richard Bross (gast)

Ja, maar die was goed, vond ik.

01:02:15 Ruud Hendriks

Zou dat dient gewoon, weet je, je hebt in een ideaal bedrijf Als je goede Mensen aanneemt, dan is er maar één regel. Gedraag je alsof je het bedrijf.

01:02:22 Richard Bross (gast)

Zelf hebt opgericht. Ja en dat je het zo keek.

01:02:25 Richard Bross (gast)

Als je bijvoorbeeld Mensen laat uiteten, zakelijk hè? En dan ik zag Natuurlijk ook wel ik Als ik zakelijk uit eet ik. Ik hou van goede wijn, dus Dat is een goede wijn en die kost veel geld. Waarschijnlijk nou, die kost veel geld, maar als een ander dat doet heb ik nul problemen mee en weet je bestellen wij van € 300. Ik vind het prima, Alleen Ik heb een regel altijd gehad.

01:02:47 Richard Bross (gast)

Diezelfde wijn die jij zakelijk met alle bravoure besteld Omdat je denkt verstand te hebben en geef mij de wijn lijst even die doe je privé ook.

01:02:55 Richard Bross (gast)

Hè? En daar kom ik achter op een of andere manier, dus als jij met je vrouw en kinderen in een restaurant zit, nee, doe mij de huiswijn.

01:03:02 Gerhard te Velde (Host)

Maar en dan?

01:03:03 Gerhard te Velde (Host)

Pakt.

01:03:04 Richard Bross (gast)

Ja dan denk jij dan is niet het.

01:03:05 Richard Bross (gast)

Allerbeste hè.

01:03:07 Gerhard te Velde (Host)

Maar goed, We gaan naar de laatste vraag en die is eigenlijk al gesteld en jij hebt hem op tafel gegooid, Ruud, maar wil je hem nog een keer voor ons?

01:03:14 Gerhard te Velde (Host)

Herhalen dat dat?

01:03:16 Ruud Hendriks

Hè? Dat je dus echt jezelf als ondernemer moet afvragen, zit ik nog op de juiste plek? Ben ik nog de juiste persoon om dit bedrijf te leiden?

01:03:24 Ruud Hendriks

Dat vind ik eigenlijk heel belangrijk, ja.

01:03:27 Gerhard te Velde (Host)

Tot hier mannen dank voor de mooie aflevering. Graag gedaan en wij gaan nog even napraten.

01:03:29

Freek.

01:03:32 Richard Bross (gast)

Met die leeftijd die We hebben gewoon toch nog een uur en twee minuten 50 seconden kunnen.

01:03:35 Richard Bross (gast)

Staan en dat?

01:03:35

Hyper.

01:03:36 Richard Bross (gast)

Is dat verwacht je ook niet, hè zo?

01:03:36 Gerhard te Velde (Host)

Ja.

01:03:38 Richard Bross (gast)

Dan was de beginvraag voor jou, kunnen jullie nog staan?

01:03:40 Ruud Hendriks

Ja redden jullie.

01:03:41 Ruud Hendriks

Aflevering geworden voor jou of ga je die stukken uitknippen?

01:03:46 Gerhard te Velde (Host)

Dat weet ik nog niet. Ik ga nog even mijn aftiteling doen en dan.

01:03:49 Richard Bross (gast)

Succes, hè?

01:03:51 Gerhard te Velde (Host)

Tot zover deze aflevering van Groeivoer. Wil je meer weten over deze heren? Ga even naar doorzetters.net gaan ze ook even volgen, zullen paar hele vette afleveringen met een paar bedoel ik 100 plus dus een schatkist vol. Inspiratie en ervaring volg je ze nog niet, gaan ze volgen? Volg je groeivoer nog niet gaan dat ook doen op YouTube en op Spotify of waar je dan ook podcasts luistert.

01:04:14 Gerhard te Velde (Host)

En stuur deze aflevering vooral ook door aan een ondernemer in netwerk waarvan je denkt, nou, die kan wel even wat goede adviezen gebruiken. Dank voor je aandacht en graag tot de volgende.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen