Van Natuurkundige naar Lingerie-revolutionary

In deze aflevering van de Groeivoer podcast, net als andere ondernemerspodcasts zoals 7DTV en Doorzetters, duikt host Gerhard te Velde in het verhaal van Floor van de Pavert. Als natuurkundige maakte ze een opmerkelijke carrièreswitch naar de lingerie-branche, waar ze Super Bra oprichtte. Het bedrijf, dat in 2016 begon met één winkel in Rotterdam, heeft zich ontwikkeld tot een succesvolle keten met drie fysieke winkels en een webshop, met een omzet van meer dan een miljoen euro.

Van Tech naar Textiel: Een Onverwachte Ondernemersreis

“De echte versie is dat ik mijn eerste bedrijf had gehad, was uitgestapt en eigenlijk aan het kijken was wat mijn volgende bedrijf zou worden,” vertelt Floor. Met haar achtergrond in natuurkunde zocht ze aanvankelijk naar technische ondernemingskansen. Via bedrijventekoop.nl stuitte ze op een lingeriewinkel, wat haar deed beseffen dat haar passie voor lingerie – ze maakte het als hobby zelf – kon worden omgezet in een onderneming.

Positionering door Expertise

Super Bra onderscheidt zich in de markt door wat Floor ‘bra-fitting’ noemt – een term die ze bewust heeft geclaimd in de Nederlandse markt. “Er zijn 3 andere individuele winkels in Nederland die op een acceptabele manier advies geven, en de rest van de wereld is het gewoon… prut,” stelt ze vast. Deze focus op expertise en correct advies heeft het merk een unieke positie gegeven in een markt die wordt gedomineerd door grote ketens.

Groeien met Support

Een cruciale stap in de groei van Super Bra was het lidmaatschap van EO (Entrepreneurs’ Organization) Nederland. “Het was echt een enorme stimulans met die superheldere stip op de horizon van oké, binnen 3 jaar door het miljoen,” deelt Floor. Dit netwerk, anders dan traditionele businessclubs of ondernemerspodcasts zoals Lotgenoten of Ondernemend de Podcast, biedt een vertrouwelijke omgeving waar ondernemers écht kunnen delen waar ze tegenaan lopen.

Balanceren tussen Idealen en Commercie

Voor ondernemers die worstelen met het vinden van hun eigen positie in de markt, biedt Floor’s ervaring waardevolle inzichten. Ze kiest bewust voor een progressieve maar niet dogmatische aanpak in haar marketing. “Je wil niet de boodschap brengen dat iets niet goed is, maar je moet wel keuzes maken,” legt ze uit over haar marketingstrategie.

Praktische Tips voor Ondernemers

  • Definieer je ideale klant (persona) helder
  • Durf radicale keuzes te maken die je onderscheiden
  • Zoek actief naar netwerken die je verder kunnen helpen
  • Blijf consistent in je positionering, maar durf bij te sturen

Doordenker

Dus ondernemer, denk na over deze vraag:

Welk uniek aspect van jouw bedrijf zou je kunnen uitvergroten om je te onderscheiden, zelfs als het commercieel gezien niet direct de meest voor de hand liggende keuze lijkt?

Bekijk deze podcast

Liever luisteren?

Wil je meer inspiratie?

Wil je meer inspiratie? Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!