Van 2 naar 50 miljoen: Groeien door overnames met René de Beer

In deze aflevering van de Groeivoer ondernemerspodcast deelt René de Beer, eigenaar van de Beer Beheergroep, zijn ervaringen met het groeien door overnames. Samen met zijn broer Mark transformeerde hij het familiebedrijf van een handelsbedrijf met 2 miljoen omzet naar een internationale producent van kunststofproducten met bijna 50 miljoen omzet. Een inspirerend gesprek over ambitie, focus en het durven nemen van gecontroleerde risico’s.

Van handelsagent naar internationaal productiebedrijf

Het verhaal van de Beer begint in 1953, toen René’s opa als handelsagent vanuit huis Loden Vloerputten en Sifons verkocht. René’s vader bouwde dit verder uit tot een handelsbedrijf. De grote transformatie kwam toen René en zijn broer Mark als derde generatie het roer overnamen. “We hebben van de handelsorganisatie een productiebedrijf gemaakt, onder andere door overnames,” vertelt René. Een cruciale overname in 2006 bracht hen in de wereld van kunststof spuitgieten.

Game-changing overname vraagt lef

“Toen hadden we net iets meer dan 2 miljoen omzet,” herinnert René zich. De overname van een belangrijke toeleverancier, drie keer zo groot als hun eigen bedrijf, was een gewaagde zet. “Dit zou best wel fataal geweest kunnen zijn,” erkent René. “We hadden een hele andere koers gevaren als we dit niet hadden gedaan.” Deze overname illustreert een belangrijke les: durf risico’s te nemen als je echt groot wil worden.

Focus op grote klanten voor significante groei

Een interessant inzicht dat René deelt gaat over het belang van focus op de juiste klanten. “Nu zoeken wij vooral klanten die 1 miljoen plus kunnen gaan doen. Als je van die 50 naar die 100 miljoen wil groeien, dan kom je daar niet met opdrachtjes van een paar duizend euro.” Een project van €5.000 kost bijna evenveel werk als een project van €100.000. Door bewust te focussen op grotere klanten, creëer je ruimte voor substantiële groei.

Praktische tips voor ambitieuze ondernemers

René’s belangrijkste advies voor ondernemers die willen groeien door overnames:

  • Bepaal eerst je ambitie: wil je een lifestyle ondernemer zijn of echt groot worden?
  • Werk eerst aan een solide businessmodel voordat je gaat groeien
  • Zoek focus en probeer binnen je niche de ‘monopolist’ te worden

“Probeer je markt zo te definiëren dat je binnen die niche de monopolist bent,” adviseert René. “Liever 60% marktaandeel van een kleine markt dan 2% van een grote markt.”

Doordenker

Dus ondernemer, denk na over de volgende vraag:

Wat zou er mogelijk worden als je vandaag nog besluit om alleen nog maar te focussen op klanten die 10x zo groot zijn als je huidige gemiddelde klant?

Bekijk deze podcast

Liever luisteren?

Wil je meer inspiratie?

Wil je meer inspiratie? Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!