Aflevering 337 – De dood van haar man lanceerde haar bedrijf: Lia Broekhuizen van Krachtbron

Direct luisteren naar deze podcast

Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

Lia Broekhuizen verloor haar man en moest zichzelf na zijn dood opnieuw uitvinden. Ze koos voor het ondernemerschap en richtte Krachtbron op. Dit jaar bestaat haar praktijk 20 jaar.

In haar praktijk helpt Lia mensen om van verlies en rouw, iets positiefs te maken. Daarbij gebruikt ze een techniek die Progressive Mental Alignment heet. Ze werkt ook veel met ondernemers. Daar hoor je in de podcast een voorbeeld van.

Ik spreek veel mensen, maar er zijn van die bijzondere mensen die echt mijn hart raken. Lia is zo iemand. Zij is zo puur, en leeft zo uit dienstbaarheid voor anderen. Alleen daarin al is zij wat mij betreft een voorbeeld voor anderen.

Hopelijk weet dit verhaal jou ook te raken. En inspireert dit gesprek je om uit de verlieservaringen in je leven, iets positiefs te halen.

Veel kijk- en luisterplezier!

Gerhard

In deze aflevering

00:00 Welkom bij Groeivoer!

09:21 Introductie Lia Broekhuizen en haar bedrijf Krachtbron

11:55 Progressive Mental Alignment (PMA) uitgelegd

14:19 Ondernemersrouw: wat betekent het?

16:45 Praktijkvoorbeeld: van podiumangst naar zelfvertrouwen

23:28 Gerhard’s persoonlijke ervaring met zakelijk verlies

28:00 De PMA-methode in de praktijk

34:04 Lia’s drijfveren als ondernemer

38:25 Lichaamsbewustzijn en trauma-verwerking

42:26 Geldkwesties in ondernemerschap

49:27 Collega’s ondersteunen tijdens rouwprocessen

55:47 Teamcommunicatie en persoonlijke gebruiksaanwijzingen

1:00:05 Kernlessen en afsluitende doordenker

Shownotes

Liever kijken? 🎥

Wil je liever kijken dan luisteren?

Check Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@groeivoer/videos

Zelf een podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀

Adverteren? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Volg onze kanalen! 🌐

Op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen en events? Volg dan het Whatsapp kanaal van Groeivoer: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer

De beste lessen in jouw mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.

Laat een review achter! 🌟

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍

Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer

Onze partners 🤝

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu

Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.

Transcriptie

Gerhard te Velde (8:59 – 9:21)

Welkom bij Groeivoer. Mijn gast vandaag is Lia Broekhuijzen van Krachtbron en Lia helpt ondernemers, maar ook andere mensen, om negatieve ervaringen, zoals verlies en rouw, om te zetten in iets positiefs. En dat doet ze onder andere met behulp van Progressive Mental Alignment, PMA.

Daar hoor je straks veel meer over. Van harte welkom bij de podcast.

Lia Broekhuizen (9:21 – 9:23)

Ja, dankjewel Gerard. Leuk om hier te zijn.

Gerhard te Velde (9:24 – 9:29)

Heel tof. Je hebt ook iets te vieren dit jaar, want jij bent bijna twintig jaar ondernemer.

Lia Broekhuizen (9:29 – 9:31)

Ja, klopt. Twintig jaar Krachtbron.

Gerhard te Velde (9:31 – 9:35)

Ja, heel tof. Het is een hele lange reis geweest natuurlijk.

Lia Broekhuizen (9:36 – 10:05)

Ja. Nou, dat is ook ontstaan bij verlies, in de periode dat mijn partner ziek was en is overleden. En toen heb ik ook zo gemerkt welke krachten iedereen in zich heeft.

En ik had ook de vraag voor mezelf van, ja, wat als hij komt overlijden? Wat ga ik dan doen met mijn leven? Dus ja, toch een soort zingeving.

En toen is Krachtbron ontstaan. Dus Krachtbron zegt echt wat over de energie en de capaciteiten die we allemaal in ons hebben.

Gerhard te Velde (10:05 – 10:08)

Ja, en dat is dus twintig jaar geleden, dat je partners overleden?

Lia Broekhuizen (10:09 – 10:11)

Ja, klopt. Nou, twintig, achttien jaar geleden.

Gerhard te Velde (10:12 – 10:14)

Achttien jaar? Oké, en jij werkte eerst bij een bank?

Lia Broekhuizen (10:14 – 11:46)

Ja, klopt. En dan had ik al heel veel trainings- en coachopleidingen gedaan, leiderschapstrainingen. En daarvan dacht ik ook, ja, weet je, dan merkte ik ook bij gesprekken met medewerkers van, ja, je zou verder kunnen, maar ja, dat is dan niet aan jou, omdat je dan toch ook de leidinggevende bent.

En daar toch ook nog een soort stempel toe was van, ja, je bent ook degene die mij gaat beoordelen, weet je. Dus op een gegeven moment voelde ik dat ik gewoon meer kon en wilde met, ja, die capaciteiten van het coachen. En dan niet zo in de zin van, ik ga tegen jou zeggen wat je moet doen.

En ik ben ook niet van techniek ontwikkelen, maar toen zag ik op LinkedIn, zag ik iets over transformatie en over PMA. En dat werd toen nog alleen in Orlando gegeven. Ja, en toen voelde ik al van, oh, dat is het.

Dus toen ben ik daarheen gegaan en dat is tien dagen heel intensief. Want het is, ja, alles voor jezelf natuurlijk ook, en de methodiek en alles hoe, je merkt meteen van, oh, daar zitten mijn triggers en komen emoties los. Ja, maar dat heeft me heel veel geboden.

Later zijn er nog een aantal verdiepingscursussen geweest in Nederland. En nu inmiddels is dan die opleiding online. Die is helemaal doorontwikkeld eigenlijk tot, ja, zeg maar coronatijd.

En nu, ja, dat is wel heel bizar, is afgelopen november Joop Korthuis, de ontwikkelaar, overleden.

Gerhard te Velde (11:47 – 11:55)

Ja, want hier ligt ook een boel van Joop Korthuis. Want hij heeft PMA ontwikkeld, of hij is de bedenker. Maar wat heeft Orlando er dan mee te maken?

Lia Broekhuizen (11:55 – 12:54)

Ja, hij woonde toen in Orlando en daar gaf hij toen die opleidingen. Ja, want hij is wel een Nederlander van origine. En het gaat dus over je brein.

Ja, dat is natuurlijk een heel ingenieus orgaan. Maar dit specifieke deel gaat over hoe je op het moment dat je de controle verliest, of in paniek raakt, details uit die gebeurtenis opslaat met dat gevoel van paniek of controleverlies. En dat is dan eigenlijk een buk in je systeem.

En met die vraagtechniek kan je daar dan bij komen. En ontdekken ook wat je gedaan hebt in die situatie. Bijvoorbeeld als ik maar daarna blijf kijken, bijvoorbeeld naar het licht kijken.

Of in vervelende situaties, ik ga me terugtrekken. En dan doe je dat nu nog steeds. In vervelende situaties ga ik me terugtrekken.

Ja, dat is niet helpend als je iets wilt bereiken of iets kenbaar wil maken.

Gerhard te Velde (12:55 – 13:15)

Ja, dus je hebt een soort trauma. Dus je hebt iets heftigs meegemaakt. Laten we dat even trauma noemen.

En dat sla je op op een bepaalde manier in je brein of in je lijf. En met PMA kun je Progressive Mental Alignment. Daar gaan we straks denk ik ook nog wel dieper in duiken.

Maar daarmee kun je dat een soort van oplossen of losmaken.

Lia Broekhuizen (13:16 – 13:24)

Hoe zou je dat uitleggen? Eigenlijk kom je bij mij. Je loopt ergens tegenaan.

Misschien met een voorbeeld.

Gerhard te Velde (13:25 – 13:29)

Ja, want jij gaat het straks op mij uitproberen. Dat hadden we afgesproken.

Lia Broekhuizen (13:29 – 13:30)

Ja, is dat van jou oké?

Gerhard te Velde (13:30 – 14:19)

Is het helemaal goed? Ik droomt al heel lang van hoe cool zou het zijn om gewoon afleveringen te maken. En dan in elke aflevering mezelf te laten doorzagen door een psycholoog, psychiater, therapeut of weet ik veel meer.

Het is er nog niet van gekomen, maar ik zou het wel heel leuk vinden. Of leuk, misschien ga ik straks huilen. Geen idee.

Maar om een soort proefpersoon te zijn. Maar eerst toch nog even naar rauw en verlies. Want je vertelde je eigen verhaal daarmee.

Dat is een soort van jouw hoofdonderwerp geworden. En wat versta je dan precies onder rauw? Want ik denk meteen aan mensen die overlijden.

Maar jij kijkt er volgens mij ook iets breder naar. Of is dit wel echt de focus?

Lia Broekhuizen (14:19 – 17:11)

In feite is het eigenlijk alles waar verwachtingen niet uitkomen. Dus bij rauw denken we inderdaad als eerste aan het verlies van een dierbare. Maar het is ook verlies van functie, mentaal of fysiek.

Verlies van een compagnon, van medewerkers, een faillissement. Dus echt dat verlies. En daar zit allemaal op het moment dat het speelt, dan merk je concentratieverlies.

Dan merk je dat je minder energie hebt. Maar je gaat ook bijvoorbeeld dingen doen bij zo’n verlies. Bijvoorbeeld je gaat het ontkennen.

Of je gaat jezelf verliezen, bijvoorbeeld door in de overdrijf te gaan voor je werk. En waar ik met PMA heel vaak kom, van gebeurtenis naar gebeurtenis. Dat je uiteindelijk komt bij die momenten van verlies dat voor jou heel veel impact gemaakt heeft.

Ik zal het toch een voorbeeld even noemen als dat mag. Er was een ondernemer die kwam bij mij. Die had een innovatief idee.

Maar die zegt, Leo, en dan krijg ik een podium. Maar als ik over een groepje mensen sta, dan sla ik al helemaal dicht. Maar toch wil ik dat podium pakken, want het is gewoon wel de kans.

Nou, oké. Toen hebben we een sessie gedaan. Uiteindelijk werd dat een sessie van drie uur.

Meestal is het anderhalf tot twee uur. Maar de sessie van drie uur. En we kwamen uit op het moment dat zijn vader overleden was.

En in die gebeurtenis, hij was een klein jongetje. En er stonden allemaal mensen naar hem te kijken. Allemaal grote mensen die dan naar jou kijken als klein kindje.

Dus dat had zoveel impact op hem gehad dat hij nu dus niet dat podium durfde te pakken omdat hij dan al te dicht slaat als al die mensen naar hem kijken. Nou, daar is hij achtergekomen. En dat wist hij niet van zichzelf?

Nee, dat weet je niet. Dat is precies waar het om gaat, goed dat je het zegt. Want dat is precies waar het om gaat.

Het zijn momenten die je eigenlijk kwijt bent. En door die vraagtechniek kom je daar wel. En dan ga je die detail, dan ga je die heftige emotie eraf halen.

En dan ga je dat detail uit die gebeurtenis, zeg maar een soort resetten, dus alsnog goed opslaan. Zodat je normale vergelijkingsmateriaal hebt. Dus dan is voor hem niet meer een groep mensen die hem aankijkt een bedreiging.

Maar dan is het gewoon een groep mensen die hem aankijkt. Zonder die heftige emotie die hij erbij had in die gebeurtenis als kind bij die begrafenis.

Gerhard te Velde (17:12 – 18:24)

Volgens mij zijn er ook methoden die hierop lijken, toch? Dat ze zo’n dingetje… Ja, EMDR. EMDR, volgens mij heeft mijn broertje dat gedaan. Of een van mijn broers of zussen. En volgens mij heb je ook brainspotting. Ik weet niet of je dat al eens voorbij hebt zien komen.

Ik heb hier ook iemand gehad die daar gespecialiseerd in is. Maar er zijn dus meerdere methoden om bepaalde dingen te resetten of te ontdoen van hun emotionele lading. Wat ik ook heel interessant vind is dat je het zelf niet doorhebt.

En dat vind ik een fascinerend thema. Dat heel veel ondernemers, überhaupt mensen, maar ook ondernemers, die doen dingen zonder precies te weten van waarom doe ik dat. Dus waarom vertoon ik bepaald gedrag?

Of waarom heb ik een bewijsdrang? Of waarom heb ik een angst ergens voor? Heel vaak heb je ook helemaal geen tijd ervoor om dat te onderzoeken.

Dus als je er überhaupt al van bewust bent dat daar misschien iets zit, dan ga je het toch een beetje wegstoppen. Is daar een reden voor? Is dat angst ook weer?

Lia Broekhuizen (18:24 – 19:20)

Ja, dat is het. Want je weet niet wat het is. Kijk, ik zeg altijd, je bent er niet mee geboren.

Het is ergens ontstaan in een vervelende situatie. Maar als je daar nog een keer naar teruggaat, en het dus kan resetten, noem ik het maar, dat levert je zoveel op. Want je hoeft het niet constant te onderdrukken.

Je hoeft er niet van weg te rennen. Je krijgt daardoor, word je minder getriggerd, heb je meer rust en ruimte. En ruimte voor creativiteit en inspiratie.

Dus ja, dat is ook het mooie, wat het je oplevert. En ik zeg, kijk, dit is definitief, als je het gaat resetten. Maar dat wil niet zeggen dat je nooit meer getriggerd wordt.

Maar dan kan het zijn dat er nog andere details zitten, of andere gebeurtenissen die je hebt meegemaakt. Maar goed, zo ruim je er steeds meer op. Er ontstaat steeds meer ruimte en rust en inspiratie en goede energie.

Gerhard te Velde (19:20 – 19:49)

Ja. En is het ook zo dat, stel je hebt iets meegemaakt, je gaat op zoek naar, waar zit de knoop, zeg maar, of waar zit het vast, dat je het dan soort van losmaakt. En dan ben je het ook kwijt, of zo.

Want daar ben ik altijd benieuwd naar. Kun je dingen echt afsluiten en achter je laten? Of moet je nou eenmaal accepteren van ja, dit hoort bij me, dit is een litteken dat ik altijd moet dragen?

Lia Broekhuizen (19:50 – 20:56)

Nee, je kan het dus helemaal kwijt. En dat is ook het mooie ervan. En ik zeg ook altijd zonder oordelen, want ik denk ook altijd, mensen in je omgeving, er zijn niet heel veel mensen die echt met kwaade bedoelingen zijn geboren.

Dat ontstaat ook door ervaringen. Dus je kan het helemaal kwijtraken, door het te resetten. Maar het is wel, kijk, het is een vervelende gebeurtenis waar je naartoe gaat, want het is een moment van paniek of controleverlies.

Dus je kan het kwijtraken. En het mooie is ook dat je dan merkt van ja, ik heb in die periode of in die situatie iets gedaan om het te overleven. Wat ik net al noemde, als er al te vervelende dingen zijn, dan ga ik me terugtrekken op mijn kamer bijvoorbeeld.

Maar ja, dat helpt je niet verder je te ontwikkelen in jouw mogelijkheden, zeg maar. Dus dat ga je dan ook inzien. O, maar dat is waarom ik dat doe.

Weet je wel? En eigenlijk is dat niet nodig. Dus als je dat niet meer nodig hebt om je terug te trekken, en je kan je vrij en blij ontwikkelen.

Ja, dat is alleen maar mooi natuurlijk.

Gerhard te Velde (20:58 – 23:25)

Sowieso ook daar waar ik aan moest denken van je terugtrekken. Ik ga ook best wel regelmatig uit contact. Dus ik hou niet zo heel erg van groepen.

Dat is heel gek, hoewel ik ben best wel heel sociaal en best wel extrovert. En ik kan met iedereen een praatje aanknopen. Maar op een of andere manier krijg ik een soort van paniekreactie en een soort wegren gevoel bij groepen.

Ten eerste omdat ik minder controle heb. Want als je niet de baas bent in de groep. Dus ik ben best wel autonoom.

Dus ik ben of graag de baas of alleen. Maar ik link dat ook weer aan mijn gezin van herkomst. Ik kom uit een gezin van zeven kinderen.

Nou jij negen, dus je weet hoe druk dat is. Dus een van mijn theorieën is ook dat ik altijd wegren om rust te hebben. En dat link ik dus aan dat gezin.

Mijn vader was ook best wel controlerend. Die zag altijd alles. Dus daar zit ook weer zo’n patroon van papa ziet alles.

Dus als ik iets wil, moet ik me eigenlijk terugtrekken. Of me verstoppen of zo. Ik haal er van alles bij.

Ik wil even terug naar Felicia en Rauw. We hadden het over iemand die komt overlijden. Dat is natuurlijk waar we Rauw van kennen.

Jij zegt van het is breder. Ik moest ook denken aan. Wanneer heb ik nou eigenlijk in mijn eigen ondernemersreis verlies ervaren?

Nou dat was bijvoorbeeld toen wij naar een kleiner kantoor gingen. Door corona. Want wij hadden iets van 200 vierkante meter kantoor.

En door corona moesten we helemaal gaan terugschalen. En ik weet nog dat dat heel stressvol was. Omdat ik echt dacht van hé, ik ben toch aan het groeien.

Ik ben toch een groeiondernemer. Altijd denk je vooruit en het zou beter moeten worden. En toen moesten we ineens terug.

Dus toen hebben we de helft van de medewerkers moeten laten gaan. We hebben ons kantoor opgezegd. We hebben ons meubilair verkocht.

En ik heb in die tijd ook een soort aanval van migraine. Dat heet, ik weet even niet meer hoe het heet. Een soort migraine waarbij je ook sterren ziet en zo.

Dan zag je allemaal licht flitsen en zo. Dus het was echt heel heftig. Het was echt verlies en het was ook een soort verlies van een droom.

Mijn droom was van ik word succesondernemer. En toen ineens viel mijn droom in de uigen.

Lia Broekhuizen (23:25 – 23:25)

Ja, ja.

Gerhard te Velde (23:26 – 23:28)

Maar dat reken jij dus ook allemaal om de verlies.

Lia Broekhuizen (23:28 – 23:56)

Jazeker, zeker. Want als jouw droom is groeien en door omstandigheden waar je niet direct invloed op hebt gebeurt dat. Dan overkomt het je ook nog een soort.

Wat overigens ook kan gebeuren als je je ogen sluit en maar doorrent. Om welke reden dan ook. Maar dit is zeker ook een vorm van verlies.

Want ja, je hebt een droom. Je bent aan het groeien en dat is wat je doet. En nu moet je inkrimpen en mensen ontslaan.

Gerhard te Velde (23:57 – 24:32)

Het is teleurstelling. Het is gezichtsverlies tenminste. Ik heb vooral die teleurstelling.

Ik weet nog dat ik net begon met ondernemen. Toen dacht ik oké, binnen twee jaar rijd ik een Audi. Ja, toen had ik die droom.

Dat is heel lang geleden. En ik dacht ook van ik word miljonair. Dat is er ook allemaal niet van gekomen.

Ik wil niet zielig doen, maar ik ken best wel veel meer ondernemers nog die ook dat soort teleurstelling hebben. Het is misschien ook een beetje een midlife ding ofzo. Je hebt een droom voor je leven.

Hij komt niet uit. Daar ben je teleurgesteld over. En hoe ga je daar dan mee om?

Lia Broekhuizen (24:33 – 25:18)

Maar dit is dus ook een stuk verlies. Dus een stuk rouw waar we het over hebben. Je noemde ook teleurstelling.

Maar in principe zijn het ook een soort voor mij dan in die coaching labels. Dus wat belangrijk is dat je dan echt ook zonder denken en redeneren voelt bij als je het er nu over hebt. Zullen we nog eens naar die situatie gaan?

Want wat in die gebeurtenis van die corona periode dat je moest inkrimpen. Wat was dan voor jou het meest ingrijpend? Of je zegt van dat komt nog steeds elke keer in me op.

En nu we het er zo over hebben, dan kan ik dat nog gewoon voelen in mijn lijf.

Gerhard te Velde (25:18 – 25:23)

Ja, ik ben nog aan het voelen in mijn lijf, even denken. Ga ik even proberen.

Lia Broekhuizen (25:23 – 26:03)

Ja, maar dit is wel heel mooi dat dit gebeurt. Want dit is dus namelijk wat gebeurt. Ik zeg altijd binnen 0,2 seconden.

Want eerst wat spontaan in je opkomt. Daar moeten we zijn. Want wat wij gewend zijn is om dan maar gelijk te denken.

Maar dan doe ik dit en dan doe ik dat. En zo erg is het ook niet. Dus we gaan allemaal weer allerlei redenen bedenken om het op te lossen.

Maar daar los je het niet mee op. Wat belangrijk is dat je dus nog weer terug gaat naar die situatie. En dan een specifiek moment in die gebeurtenis.

Gerhard te Velde (26:03 – 26:13)

Ja, ik denk dat ik het wel weet. Ik noemde al even die microënnen. Hoe heet dat nou?

Ik kan er niet op komen.

Lia Broekhuizen (26:13 – 26:15)

Het is een bepaald soort microënnen.

Gerhard te Velde (26:16 – 27:18)

En daarbij krijg je dus lichtflitsen in je ogen. Dus het is alsof je een soort van heel fel licht ziet, zeg maar. En ik had het nog nooit gehad.

En wat gebeurde net daarvoor? Ik denk dat ik in één ruimte was. Of ik weet zeker dat ik in één ruimte was met Floor.

Floor was destijds mijn directeur. We hadden, denk ik, twaalf medewerkers op kantoor. Misschien tien, maar tussen de tien en de twaalf.

En Floor was de leidinggevende. Hij was de manager, de directeur. Ik denk dat we toen al besloten hadden van we moeten het kantoor opzeggen en we moeten kleiner.

En we waren toen aan het verhuizen. Dus we waren meubulair aan het afstoten. En alles werd van zijn plek gehaald.

En ik dacht toen nog van ja, dit is ook stressvol. Want ja, je bent aan het afbreken in plaats van het opbouwen. Dus je droom valt een beetje in duigen.

En je dacht van ah, ik ben lekker bezig. En ineens sta ik hier shit te scheppen, zeg maar. En iedereen…

Lia Broekhuizen (27:18 – 27:34)

En welk specifieke moment was dan net voor dat je die hoofdpijn kreeg en die het licht zag? Niet echt het licht zag, maar… Ik…

Het eerste wat spontaan hierop komt. Zonder te denken.

Gerhard te Velde (27:34 – 27:41)

Ja, misschien was het iets wat Floor zei of zo. Ja, ik kan er nog niet zo goed bij komen.

Lia Broekhuizen (27:41 – 28:19)

Maar dit is dus wel hoe dat dan werkt. Dus er is een specifiek moment met een detail. En je voelt op datzelfde moment die hoofdpijn en het licht.

Dus als je dat specifieke moment weet te vinden en dat detail. En dan dat moment van hoofdpijn en dat licht. Als je daar dan op focust op de detail en dat gevoel.

Want dat is echt een gevoel in je lijf, die hoofdpijn. Die hoofdpijn is echt een gevoel. En dan je ogen sluiten, gefocust.

Dan komt er spontaan een ander moment met soortgelijk detail en gevoel.

Gerhard te Velde (28:19 – 28:21)

Dus we hebben het nog niet opgespoord.

Lia Broekhuizen (28:21 – 28:37)

We zitten nog wel een beetje in het denken. Ja, ja. Dus het is wel heel belangrijk dat je…

Maar als je zegt van nou, ik durf het wel aan. Ik pak toch dat detail van Floor.

Gerhard te Velde (28:38 – 28:51)

Of wat hij zei. Ik weet niet meer wat hij zei. Kijk, wat ik nog wel heel goed weet, is ik ging daarna…

Want ik werd ook misselijk. En ik werd duizelig. Dus het was echt gewoon een fysieke breakdown.

Lia Broekhuizen (28:51 – 28:55)

Ja, precies. En kan je weer zijn in dat kantoor met Floor?

Gerhard te Velde (28:56 – 28:57)

Ja, ik weet nog waar ik stond.

Lia Broekhuizen (28:58 – 29:02)

En zou je dan dat gevoel wat je nu benoemd ook kunnen voelen in je lijf?

Gerhard te Velde (29:04 – 29:28)

Ik voelde net wel in mijn buik een beetje… Die buikpijn, zeg maar. En het gebrek aan controle, zeg maar.

Want dat was ook wel een beetje het gevoel wat erbij hoorde, denk ik. Of boos op hem, dat weet ik echt niet. Volgens mij zei hij iets…

Lia Broekhuizen (29:28 – 29:33)

En boosheid voel je ook in je lijf, hè? Want boosheid is ook een label, maar boos voel je ook in je lijf.

Gerhard te Velde (29:33 – 29:44)

Ja, ik denk dat hij ook iets negatiefs zei. Hij was ook niet echt boos, maar het was echt zo’n totale sfeer… dat je denkt van ja, kom op, man.

Lia Broekhuizen (29:45 – 29:58)

En misschien is het nu ook niet de setting om daar heel diep op in te gaan… maar dit is wel hoe het werkt. Dat je zegt van oké, ik ben in die gebeurtenis…

en je bent daar ook echt dan. Kijken met alles wat er om je heen is.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen