Aflevering 342 – 100 man in India aan het werk: grenzeloos ondernemen

Direct luisteren naar deze podcast

Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

Jelke Schippers is de oprichter van Smartshore, een IT-bedrijf met kantoren in Utrecht, Ludhiana en Goa. In deze aflevering vertelt hij over zijn avonturen als ondernemer in India, hoe hij een succesvolle internationale samenwerking heeft opgezet, en welke lessen hij heeft geleerd door de jaren heen. Jelke begon al op zijn 15e als ondernemer met een social media platform dat nog vóór Hyves bestond.

In deze aflevering leer je:

???? Hoe je een internationaal bedrijf opzet door de lokale cultuur te respecteren en onderdeel te worden van de gemeenschap.

???? Waarom actie belangrijker is dan planning en hoe je als ondernemer valkuilen van teveel nadenken kunt vermijden.

???? Hoe je culturele verschillen kunt omzetten in voordelen in plaats van ze als obstakels te zien. 

Veel plezier met deze nieuwe aflevering!

In deze aflevering

00:00 Welkom bij Groeivoer!

02:15 Jelke’s reis naar India en het begin van Smartshore

04:33 Eerste bedrijf op 15-jarige leeftijd – duizenden leden per dag

07:00 Waarom actie belangrijker is dan nadenken voor ondernemers

11:57 Het probleem met de Indiase IT-sector en Jelke’s oplossing

15:27 Jezelf aanpassen in een nieuwe cultuur als ondernemer

20:50 Hoe je het beste uit gemotiveerde mensen haalt

26:39 Teamstructuur: 40% Nederland, 60% India

32:03 Waarom ondernemen leuker is dan managen

36:19 Persoonlijke ontwikkeling en feedback organiseren

40:23 Klanten: van Rode Kruis tot UNESCO – 300.000 cursisten

46:26 Waarom Jelke geen exit-strategie heeft

48:09 Hoe AI de software development verandert

51:32 4 maanden per jaar in India wonen

54:34 Laatste vraag: welke concrete stap zet jij vandaag?

Shownotes

Liever kijken? ????

Wil je liever kijken dan luisteren?

Check Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@groeivoer/videos

Zelf een podcast starten? ????️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. ????

Adverteren? ????

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Volg onze kanalen! ????

Op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen en events? Volg dan het Whatsapp kanaal van Groeivoer: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer

De beste lessen in jouw mail? ????

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.

Laat een review achter! ????

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. ????

Volg ons! ????

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer

Onze partners ????

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu

Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.

Transcriptie

[Gerhard te Velde] (0:00 – 0:02)

India. Vertel, wat is er gebeurd?

[Jelke Schippers] (0:02 – 0:14)

Ik hou heel erg van reizen. Ik ben altijd enorm nieuwsgierig wat de wereld te bieden heeft… …welke cultuurverschillen er zijn…

…en welke voordelen je daaruit kan halen. En ik ben ondernemer, dus ik dacht, ja, ik ga dat combineren. Ik start een bedrijf in het buitenland.

[Gerhard te Velde] (0:14 – 0:23)

Je hebt nu honderd mensen. Jij bent gewoon die westerling, zeg maar. Wie is die guy?

Weet je wel, waarom zou ik voor hem gaan werken? Je wil echt connectie opbouwen. Je wil lange termijn vertrouwen bouwen.

Hoe heb je dat gedaan?

[Jelke Schippers] (0:23 – 0:47)

Kijk, je bent daar te gast. En het is goed om je dat te beseffen. Je gaat zo’n heel land niet aan jou aanpassen.

Ik kwam er al vrij snel achter dat die IT-sector in India… …hoe dat is georganiseerd, dat ik daar beter niet aan mee kon doen. Je concentreert zich in grote IT-steden.

Bangalore, Hyderabad, Pune, Chennai, noem maar op. We zitten in het noorden in een stad die heet Ludhiana. We hebben daar een kantoor, goede werkomstandigheden…

…en we bieden ze een fantastische carrière dicht bij hun familie. En dat is echt wel een gouden greep geweest.

[Gerhard te Velde] (0:47 – 0:50)

Je hebt nu die honderd mensen. Wat is een soort van next level in jouw beleving?

[Jelke Schippers] (0:50 – 1:09)

Nou, next level is, kijk, deze teams werken. Dus die combinatie van Nederland en India. En dat kunnen we natuurlijk in meerdere landen doen.

Elk land heeft weer zijn eigen dynamiek en zijn eigen voordelen. Dus het zou natuurlijk gaaf zijn om hetzelfde model uit te rollen… …naar andere landen. En dat vind ik zelf ook heel leuk. Denken kan best nuttig zijn, maar je moet daadwerkelijk dingen doen… …om iets te veranderen. Dus ik denk dat het als ondernemer heel belangrijk is… …om je elke dag af te vragen wat…

[Gerhard te Velde] (1:13 – 2:14)

Welkom bij Groeivoer. Ik sta hier weer met een mooie ondernemer. Zijn naam is Jelke Schippers.

En hij stapte toen hij jong was in het vliegtuig naar India… …en hij begon daar een bedrijf. En dat bedrijf heet Smartshore.

En in deze aflevering hoor je meer over zijn avontuur… …en natuurlijk de lessen die hij geleerd heeft. Jelke, van harte welkom bij de podcast.

Dank je wel. Je hebt al de nodige media optredens gedaan. Maar je zei van, ik kom graag in een studio…

…want dan kun je gewoon echt een goed gesprek… …van face-to-face hebben. Dus ik heb heel veel zin om in jouw ondernemersverhaal te duiken.

En wij doen altijd een voorgesprek voor zo’n podcast… …en ik ging meteen helemaal aan op jouw verhaal met India. Het begon over, wat doet Smartshore…

…en we zijn uniek en bijzonder en zo. Dat gaan we ook bespreken, maar zo’n ondernemersavontuur… …misschien komt dat ook wel omdat ik dat nog in mijn leven…

…wel eens mis als burger met twee kinderen, dat avontuur. Maar laten we daar gewoon eens lekker induiken. India, vertel, wat is er gebeurd?

[Jelke Schippers] (2:15 – 2:41)

Nou, ik hou heel erg van reizen. Ik ben altijd enorm nieuwsgierig wat de wereld te bieden heeft. Welke cultuurverschillen er zijn en welke voordelen je daaruit kan halen.

En ik ben ondernemer, dus ik dacht, ja, ik ga dat combineren. Ik stap een bedrijf in het buitenland. Ik ben ook een techneut.

Nou, India heeft natuurlijk veel IT. Dus daar ben ik terechtgekomen. Ja, dus zodoende.

[Gerhard te Velde] (2:42 – 2:44)

Hoe oud was je toen je in het vliegtuig gestapt bent?

[Jelke Schippers] (2:44 – 2:46)

Ik denk een jaar of 25, 26, ja.

[Gerhard te Velde] (2:46 – 2:49)

Oké, en had je toen al een bedrijf gehad of was dat je eerste bedrijf?

[Jelke Schippers] (2:49 – 3:22)

Ja, ik ben altijd ondernemer geweest. Dus het eerste bedrijf toen ik jaren 15 was. Wat deed je toen?

Dat was een social media platform. Dat was nog voor huis zelfs. Dat was best succesvol.

Zelf geprogrammeerd, dus echt techneut. Daarna heb ik nog een bedrijf gehad in consumentenelectronica. Dus echt producten op de markt gebracht.

Dat was tijdens de kredietcrisis, dus daar zijn we uiteindelijk mee moeten stoppen. Toen dacht ik dat die passie voor reizen en mijn ondernemerschap dat gaat combineren.

[Gerhard te Velde] (3:23 – 3:27)

Ja, heb jij altijd alleen een bedrijf gehad of had je compagnons? Hoe zag dat uit?

[Jelke Schippers] (3:27 – 3:38)

Nee, ik heb eigenlijk wel altijd compagnons gehad. Als macho ben ik wel alleen gestart, maar uiteindelijk is er ook een compagnon bijgekomen. Ja, dus ja.

[Gerhard te Velde] (3:39 – 3:54)

Ja, want ik vraag het ook omdat je hebt van die single founders. Die hebben dan een geweldig idee, die zijn heel technisch, die bouwen iets prachtigs, maar die hebben dan bijvoorbeeld geen compagnon die heel commercieel is. Dus die het gaat verkopen.

Hoe deed jij dat? Hoe bracht jij je product aan de man?

[Jelke Schippers] (3:56 – 4:21)

Nou, kijk, in principe is… Als je je product niet verkoopt, dan ben je in principe alleen maar een vakman. Dus ondernemen is natuurlijk wel ook een klant hebben en een klant vinden en een markt vinden.

Dus dat is cruciaal. En ik denk dat je als ondernemer daar ook mee bezig moet zijn. Uiteindelijk kun je van alles vinden, van alles bedenken, maar er heeft maar één iemand gelijk.

En dat is je klant of je gebruiker.

[Gerhard te Velde] (4:21 – 4:32)

Ja, interessant. Ik zoom bewust even wat verder in op die hele early… Of dat hele vroege ondernemen, voor je achttiende, zeg maar.

Hoe gingen je ouders daarmee om?

[Jelke Schippers] (4:33 – 4:48)

Oh, die vonden dat heel leerzamer, dus die steunen dat. Ik weet nog wel dat ik dat eerste platform gebouwd had en dat liep als een trein. Dus op een gegeven moment hadden we duizenden nieuwe leden per dag.

Toen zei mijn vader, misschien moet je maar eens naar de Kamerverkoophandel gaan. Dus die hebben dat altijd gestemd.

[Gerhard te Velde] (4:49 – 4:51)

Ja, kom je uit ondernemersgezinnen ook dan?

[Jelke Schippers] (4:52 – 5:01)

Nee, niet per se. Wel ondernemend. Dus wees maar nieuwsgierig, ga maar dingen doen.

Dus dat is er wel in gezet, ja.

[Gerhard te Velde] (5:01 – 5:06)

Ja, waarom is dat eigenlijk niet gelukt, dat platform? Was dat een soort winner takes all? Wie het meest geld heeft, die wint of zo?

[Jelke Schippers] (5:07 – 5:26)

Hoe leg jij het uit? Nou, ik was net echt een techneut. Ik was ook zelf de programmeur.

En eigenlijk dus te weinig bezig met die klant. En uiteindelijk kwamen concurrenten dus wat hives. Daar hebben we het van verloren.

Daarna Facebook, et cetera. Dus ik had eigenlijk wat meer met die gebruiken bezig moeten zijn, in plaats van alleen maar met de techniek.

[Gerhard te Velde] (5:26 – 5:32)

Ja. Heb je daar nog teleurstelling gevoeld? Dat je dacht, hé, ik had het, dus nieuwe hives kunnen zijn of…

[Jelke Schippers] (5:33 – 5:42)

Nee, weet je, het hoort ook allemaal bij de fase. Dus misschien op dat moment even wel, maar dat is nu al zo lang geleden dat het niet meer vers in mijn gevoel zit.

[Gerhard te Velde] (5:43 – 6:04)

Ja, ik had laatst een heel mooi gesprek met iemand. Dat ging over rauwverwerking en het ging ook over meer teleurstellingen. Weet je wel, als ondernemer heb je best wel vaak teleurstellingen natuurlijk, van momenten van afscheid, iets wat niet lukt, iets wat gewoon niet werkt.

En ja, daar moet je toch mee dealen. Dus je moet daar een soort van plekje geven of… Maar dit heb je wel achter je gelaten.

[Jelke Schippers] (6:04 – 6:20)

Nou, ik denk dat je als ondernemer ermee moet dealen, maar ook niet te lang, want je moet verder. Kijk, als iets niet lukt, dan zijn mensen wel eens verbaasd dat ik daar niet meer van baal, maar eigenlijk ben ik al lang weer bezig met de volgende stap. En dat is ook de enige manier om vooruit te komen.

[Gerhard te Velde] (6:21 – 6:59)

Ja, je sluit het af en je gaat weer vooruitkijken. Als je nu… Stel, je bent jong ondernemer, je bent nog scholier.

Ik had hier toevallig net in de studio vanochtend twee gasten. De een is 17 en de andere is 18. Ze zijn echt nog scholieren.

En die hebben nu een discussie met hun ouders, want eigenlijk hebben zij zoiets van… Ja, we willen niet gaan studeren, we gaan niet studeren, we gaan ondernemen. Wat zijn nou een paar handwijzingen of aanwijzingen waarvan je zegt van…

Hé, dit zijn de wetten van ondernemerschap, waar je als… Als ik dat toen had geweten, had ik dat meteen gedaan, zeg maar. Wat komt er bij op?

[Jelke Schippers] (7:00 – 7:48)

Nou, als ik met aspirantondernemers spreek, dan kom je toch wel vaak mensen tegen die heel erg aan het ontwerpen zijn, heel veel nadenken, heel veel in gesprek zijn. En op zich kan het best nuttig zijn, maar uiteindelijk bouw je iets door de acties die je onderneemt. Dus je zult echt praktisch bezig moeten zijn.

En dat praktisch bezig zijn is waarschijnlijk belangrijker dan de theorie. Want als jij praktisch bezig bent en elke dag acties onderneemt, ja, daar krijg je ook feedback uit die je echt kan gebruiken. Dat is echt feedback van je klant, van de markt.

En uiteindelijk helpt dat je verder. Dus ja, ik stel altijd de vraag aan mensen van… Goed, wat ben je nou aan het doen?

Welke handelingen verricht je? Welke stappen zet je? En alleen maar nadenken.

Ja, dat voelt misschien wel productief, maar er gebeurt niks.

[Gerhard te Velde] (7:48 – 8:25)

Ja, het voelt heel productief inderdaad. Dan maak je een strategisch plan en je maakt een wiki, of je weet niet veel, je gaat van alles, allerlei toeters en bellen optuigen. Maar jij zegt dus eigenlijk ook zo’n beetje dat lean startup-gedachtegoed, begin met versie 1.0 of begin gewoon. En dan kom je er vanzelf achter of je klant het wil hebben. En wat jij zei volgens mij net ook iets over de beste… Nou, dit zijn mijn woorden, maar de beste beloning is eigenlijk het geld wat die klant aan jou geeft, want dat is de validatie van je idee.

Als die klant jou wil betalen, dan leef je blijkbaar waarde.

[Jelke Schippers] (8:25 – 8:34)

Ja, en dat is veel waardevoller dan alle expertfeedback die je kan krijgen. Als mensen daadwerkelijk jouw product of dienst kopen, dat is je bevestiging en er is niks anders.

[Gerhard te Velde] (8:37 – 8:50)

En waar liggen kansen volgens jou voor jonge ondernemers? Want er zijn heel veel mensen die willen crypto, die kijken naar bepaalde podcasts en die denken van… ik moet ook in de crypto of in weet ik veel wat voor bullshit.

[Jelke Schippers] (8:51 – 9:06)

Ja, kijk, op dit moment is er natuurlijk heel veel gaar in de wereld. En dat enerzijds geeft het onzekerheid. Maar als veel verandert, betekent dat ook dat er veel kansen komen.

Dus je ziet een trend dat wij veel techniek terug naar Europa willen halen.

[Gerhard te Velde] (9:06 – 9:06)

Ja.

[Jelke Schippers] (9:07 – 9:17)

Nou, daar liggen zeker kansen, waarbij je voorheen dacht van… ik kan niet concurreren met de grote jongens in Amerika. Nu misschien wel.

Dus door al die verschuivingen ontstaan er kansen.

[Gerhard te Velde] (9:18 – 9:24)

Ja. Wat voor techniek dan? Want defensie, want ik had hier ook iemand die zat in defensietechniek, dat soort dingen, of ook andere…

[Jelke Schippers] (9:24 – 9:48)

Nou ja, defensie is natuurlijk één voorbeeld, maar denk ook aan… dat de overheid echt wel twijfelt van moeten wij al die Microsoft-producten gebruiken? En waar staat onze data?

Willen we daar niet zelf controle over hebben? Er is op dit moment best wel een gang van WhatsApp naar Signal. Dus al die grote bedrijven waarvan we dachten, die zijn gevestigd, daar ga je het niet van winnen, plotseling is alles in beweging.

[Gerhard te Velde] (9:48 – 10:04)

Ja. Mooi. Dus er zijn kansen.

We gaan terug naar India, want ik was eigenlijk een beetje aan het vals spelen. We zouden het over India hebben. Toen ging ik toch naar jouw vroege jeugd.

Ik vond het leuk om dit even te mogen doen, dit uitstapje. Maar nu weer terug naar het vliegveld. Je boekt je ticket, je stapt in het vliegtuig.

[Jelke Schippers] (10:05 – 10:05)

Ja.

[Gerhard te Velde] (10:05 – 10:05)

En dan?

[Jelke Schippers] (10:06 – 11:04)

Ja, dat was een geweldig avontuur. Kijk, ik wil het beter doen. En dus als je gaat werken met partners of je huurt ervaren IT-management in, dan word je een beetje zoals de status quo, zoals die partner of zoals die ervaren IT-manager.

Wat wilde je beter doen? Smartshare is een IT-bedrijf. We leveren software development teams.

We bouwen complexe software. Dus alles is gebouwd op de kennis van de mensen die we hebben. En om van je concurrentie te winnen, wil je dat beter doen.

Dus ja, als je heel erg gaat optrekken met concurrenties en daar een partnership mee gaat starten, dan word je een beetje als je concurrent. Dus ik dacht, we gaan het anders doen, we gaan alles zelf doen. Dat is best wel een kluif.

Als je in Nederland een bedrijf start, is het al vallen en opstaan. Maar als je het ook nog een keer doet in een ander land met best wel een andere cultuur, dan is dat uiteraard heel geleerzaam.

[Gerhard te Velde] (11:04 – 11:12)

Het klinkt echt als supernaïef van, ja, dat gaat nooit lukken natuurlijk. Je moet wel echt stronten. Ja, het is een heel eigen wijze om dat te doen.

[Jelke Schippers] (11:13 – 11:44)

Het is ook een beetje de taak van ondernemers. Je doet eigenlijk altijd iets waarvan mensen om je heen zeggen, ik weet niet of het wel gaat lukken. Dus dat is ook een beetje in de rent, dat ondernemerschap.

Dat is ook leuk, dat geeft natuurlijk ook een beetje die spanning en dat je echt ergens mee bezig bent. Maar zeker, het was best wel naïef en best wel een groot avontuur. Maar ook heel erg leuk.

En dat helpt natuurlijk ook. Kijk, als je al dat vallen en opstaan niet leuk vindt, ja, dan hou je er snel mee op. Maar ik vond het ook echt heel erg leuk om te doen.

Ja, en dan gaat het eigenlijk veel meer vanzelf.

[Gerhard te Velde] (11:45 – 11:49)

Ja, dus je stapt eigenlijk met een businessplan al dat vliegtuig in of een idee van wat je daar ging doen?

[Jelke Schippers] (11:50 – 11:50)

Ja.

[Gerhard te Velde] (11:50 – 11:57)

Oké, en vertel verder. Waar landde dat vliegtuig en hoe zagen die eerste dagen en weken eruit?

[Jelke Schippers] (11:57 – 14:22)

Nou, ik kwam er al vrij snel achter dat die IT-sector in India, hoe dat is georganiseerd, dat ik daar beter niet aan mee kon doen. Die, wellicht ken je het, maar die concentreert zich in grote IT-steden, Bengaluru, Hyderabad, Pune, Chennai, noem maar op. En developers uit heel India komen daar naartoe voor een IT-baan.

Maar India is echt enorm groot. Het is net zo groot als van Denemarken tot Antoenize. Dus het kan zomaar zijn dat zo’n developer duizenden kilometer bij zijn familie vandaan moet.

De diversiteit in India is ook enorm. Dus het kan betekenen dat hij in een ander taalgebied zit, in een andere subcultuur. Die bedrijven waar ze komen te werk zijn enorm groot.

Dus ze worden eigenlijk gemanaged met een spreadsheet. En ze wonen op een klein kamertje zonder sociale context. Wat krijg je dan?

Dat talent, dat zit er eigenlijk alleen maar voor het geld. En die wisselt steeds van baan, is niet lekker verbonden aan het bedrijf. En het wordt heel vluchtig.

Ik denk, dat is niet te doen. Want als je een hoog kwaliteitsniveau wil opbouwen, dan moet je lang met die mensen werken, dan moet je ze trainen. En dan moet je echt in ze investeren.

Goed, en als ze natuurlijk constant weglopen, waarom doe je dat dan? Dus ik dacht, daar doe ik niet aan mee. Dus wat hebben wij gedaan?

We zitten in het noorden in een stad die heet Ljubljana. Bijna niemand kent het, maar er worden toch een kleine drie miljoen mensen. En dat is typisch, zo’n stad heeft wel universiteiten, maar geen IT-sector.

Dus al die developers moeten daar vandaan. Weg bij een familie, voor een baan, ver weg. Wij hebben daar een kantoor, goede werkomstandigheden.

En we bieden ze een fantastische carrière dicht bij hun familie. En dat is echt wel een gouden greep geweest. Maar daardoor is ons verloop enorm laag.

De eerste acht jaar is letterlijk niemand builders vertrokken. En nu is het verloop nog steeds onder de 5%. En daardoor kunnen we ze veel langer trainen.

We hebben de meeste van onze developers al jarenlang ervaring met Nederlands klanten. Dus de cultuurverschillen gaan beter. En we kunnen die teams ook intact houden.

Dus als een klant bij ons een team afneemt, dan is dat team in die samenstelling al effectief geweest voor een ander Nederlands klant. Dus ze zijn direct up and running. Dus eigenlijk door die locatie wordt de kwaliteit hoger.

En dat was eigenlijk wel een inzicht dat ik direct in het begin had. Dus ik ben ook direct afgereisd naar Ludhiana. Dat was eigenlijk een stad die stond op een lijst van zogenaamde second-tier steden.

[Gerhard te Velde] (14:23 – 14:24)

Hoe kwam je erachter dat je daar moest zijn?

[Jelke Schippers] (14:25 – 14:50)

Ik had dus die lijst gemaakt met second-tier steden. Er zijn in India heel veel van, dus heel veel steden van een paar miljoen inwoners die wij niet kennen. En daar moeten dus al die jongens en meisjes steeds weg.

En ik dacht, goed, ik ga ze dus een baan aanbieden bij hun familie. Ludhiana stond op die lijst. En ik had via VIA daar een contact op gedaan.

Dus ik had een betrouwbaar contact. En dat stond op de lijst.

[Gerhard te Velde] (14:50 – 15:26)

Ja, hoe bouw je dan… Er komen zoveel vragen op, maar misschien even beginnen we bij… Want je hebt nu honderd mensen.

Dus je hebt honderd man slash vrouw aan het werk. Maar die eerste stappen, wat was het eerste? Ging je eerst één team opzetten?

En hoe won je het vertrouwen? Dat was eigenlijk de eerste vraag die bij me opkwam. Jij bent gewoon die westerling, zeg maar.

Wie is die guy? Waarom zou ik voor hem gaan werken? Hoe heb je niet alleen de portemonnee van…

Je wil echt connectie opbouwen. Je wil lange termijn vertrouwen bouwen. Hoe heb je dat gedaan?

[Jelke Schippers] (15:27 – 17:18)

Nou, kijk, je bent dat gast. En het is goed om je dat te beseffen. En je gaat zo’n heel land niet aan jou aanpassen.

Dus het beste is om echt oprecht nieuwsgierig te zijn. En het oprecht met die mensen te willen doen. En in dit geval zelf een beetje indier te worden.

Dus mijn eerste trip, dat was natuurlijk enorm interessant. Dus zoveel mogelijk mensen gesproken. Ik ben naar de universiteit geweest.

Van ja, hoe zien de colleges er hier uit? Wat leren de studenten hier? Ik heb bij andere IT-bedrijven gekeken.

Van hoe werkt dit nou? Ik heb nog een keer een reis gemaakt door India. Om de IT-bedrijven in verschillende plekken te zien.

Dus echt willen begrijpen van hoe werkt het nou? Wat drijft deze mens? En hoe is dit georganiseerd?

Ik heb al een persoon gevonden waarvan ik zei… Nou weet je, deze is betrouwbaar en kan goede kwaliteit leveren. Al zijn vrienden ontmoet.

Twee maanden later daar weer naartoe gevlogen. Al zijn vrienden aangenomen en een kantoortje gehuurd. En vervolgens ben ik de eerste projecten…

gewoon echt zelf gaan doen met die mensen daar. Ik heb natuurlijk het voordeel dat ik zelf developer ben geweest. Dus je komt met dat team die projecten daar doen.

Dan moet je dus samen een complex project doen. En dan loop je tegen al die cultuurverschillen aan. En dan loop je ook echt het ding aan van…

Ja goed, hoe kijk ik naar iets? Hoe kijk ik zij naar iets? Je moet het toch samen oplossen.

Ik ga toch vrij snel door. Ik kan me beter mezelf aanpassen dan anderen aanpassen. Want als ik mezelf aanpas, dan heb ik in ieder geval zelf de controle.

En dus dat is heel leerzaam, ook persoonlijk. En dat team werd succesvol. Op het moment dat zo’n team succesvol is…

dan kun je natuurlijk meer mensen aannemen… en die gaan een beetje in die cultuur mee. En zo kun je iets bouwen.

[Gerhard te Velde] (17:18 – 17:22)

Ja, en jezelf aanpassen. Wat moet je dan bijvoorbeeld aanpassen?

[Jelke Schippers] (17:23 – 19:22)

Nou, dat zit in allerlei bijzondere dingen. Kijk, als wij het hebben over cultuurverschillen… dan wordt het vaak als last gezien, die verschillen.

Maar ik heb eigenlijk ook vooral gemerkt dat je de voordeel uit kan halen… en daar best anders naar kan kijken. Een mooi voorbeeld is onze relatie met tijd.

En wij vinden tijd heel belangrijk. Op tijd zijn, dat dingen volgens een schema verlopen. Dat is voor ons belangrijk.

En wij geloven dat ook echt. Daar staan we ook echt achter. En ik begrijp dat ook bij elke Nederlander.

Maar toen had ik een paar jaar later… mijn twee Indiaanse directeuren als gast in Nederland. En ik liep met hem door Utrecht heen.

En het was net vijf uur geweest. En zij zeggen tegen mij… we willen bij deze winkel nog wat kopen.

Dat was vijf over vijf. En ik zag die winkel gingen om vijf uur dicht. Dus ik zeg nou, ik denk dat die dicht is.

En zij zeggen nee, ik zie de winkelier nog en die is daar nog. Dus zij lopen vol vertrouwen daar naartoe. En inderdaad, deur op slot.

En die winkelier schudt z’n hoofd en zegt nee, ik ben gesloten. En zij komen terug. Ik zeg ja, klopt, want vijf uur gaat die dicht.

Het is nu vijf over vijf. En zij zeggen, dit ga je toch niet menen. Het doel van die winkelier is klanten bedienen.

De winkelier is er nog. Er staan twee klanten, maar die tijd is belangrijker dan de klant bedienen. En dat begrijpt mij zij niet.

En hetzelfde is natuurlijk ook als je… als onze teams met een klant werken en we doen een belangrijk project. Onze teams willen dat heel graag afhebben.

De klant vindt het ook belangrijk. En stel je voor, het is vrijdag vijf uur. Dan kan die klant zeggen, we gaan naar huis.

En dan denken onze teams, je vindt het wel heel belangrijk. Maar die klok is belangrijk. En dat is ook wel een spiegel.

Dus dan denk je, wij vinden het allemaal heel normaal, maar wij vinden allemaal hetzelfde. En als je allemaal hetzelfde vindt, dan heb je die spiegel ook niet.

[Gerhard te Velde] (19:23 – 19:31)

Gaan jullie dan bij bedrijven ook anders met tijd om? Je gaf eigenlijk al een voorbeeld. Je gaat door tot het af is, zeg maar.

Dat is de regel in plaats van…

[Jelke Schippers] (19:31 – 20:01)

Nou, die flexibiliteit is een voordeel als je werkt met onze development teams. Dus vaak zeggen klanten ook wel eens, hoe gaan ze om met tijd? We hebben wel eens gehoord dat het veel flexibeler is in India.

Dat vinden we eng. En dat kun je als probleem zien, maar je kunt het ook als voordeel zien. Onze teams vinden het ook niet zo’n probleem om een keer op zondag te werken.

En dan op woensdag vrij te nemen. Die flexibiliteit zit er veel meer in. En daar kun je dus ook je voordeel mee doen.

[Gerhard te Velde] (20:02 – 20:49)

Hoeveel kan je vragen van een medewerker, vind jij? Want dit is een actuele discussie, maar ik heb dit gesprek best wel vaak gehad van… Vroeger kon je gewoon superveel vragen van mensen.

Je kon ze bij wijze van spreken gewoon de zwijp erover en gaan, zeg maar. Dat is niet waar ik per se voor pleit. Maar nu slaat het misschien soms de andere kant op door…

van dat je mensen met fluwele handschoentjes gaat vastpakken. Terwijl soms om doelen te halen, moet je gewoon rammen, weet je wel. En als ondernemer ben je altijd bereid om tot het gaatje te gaan.

In een soort van start-up fase gaan mensen daar ook nog wel in mee. Dus die start-up teams gaan ook van, nee, let’s go, en boom. Maar als je in die scale-up fase zit, hoe kun je dan het beste uit mensen halen?

Heb je daar een inzicht over?

[Jelke Schippers] (20:50 – 21:33)

Ja, kijk, in ons vak heb je gepassioneerde techneuten nodig. En dus die zijn intrinsiek gemotiveerd. Die vinden hun vak geweldig.

En op het moment dat je dat kan aanspreken, dan gaat het eigenlijk ook vanzelf. Kijk, als iemand echt passie heeft voor hetgeen wat hij aan het doen is, dan wil je dat ook goed doen, dan heb je eer in je werk. En die werkweek gaat dan eigenlijk vanzelf.

Dus dat proberen we echt te doen. En wij zorgen ervoor dat onze developers zelf mogen kiezen… in welke techniek ze zich specialiseren, een grote mate van autonomie hebben.

Ja, en dan hoef je dat eigenlijk niet zo meer te micromanageren.

[Gerhard te Velde] (21:34 – 21:59)

Als je dit zo zegt, denk ik ook van, stel, je medewerkers of je teamleden zijn niet gemotiveerd. Dan kan je naar die teamleden kijken van, hé, wat doen ze verkeerd of waarom doen ze niet wat ik wil. Maar je kan eigenlijk ook beter naar jezelf kijken van, ja, blijkbaar laat ik ze de verkeerde dingen doen.

Of weet ik veel, maar ga naar die motivatie. Dat is eigenlijk wat ik je wil zeggen. Als mensen intrinsiek gemotiveerd zijn, dan gaan ze sowieso wel rennen.

Ook s’nachts en in het weekend, in theorie.

[Jelke Schippers] (22:00 – 22:45)

Ja, en als je het goed doet, is dat helemaal niet nodig natuurlijk. Als wij in het weekend moeten werken, dan is het waarschijnlijk niet goed gegaan. Dus in principe proberen we dat te voorkomen.

Maar ik denk in alle gevallen, als je met mensen werkt… en dat geldt ook voor onze mensen hier in Utrecht… in ons bedrijfstak hebben wij ook echt alleen maar mensen.

We hebben geen machines, we hebben geen fabrieken. Elke dag komen al onze assets binnenwandelen… en ze wandelen elke dag het kantoor weer uit.

Dan moet je maar hopen dat ze weer terugkomen. En dat is wel belangrijk om je dat te realiseren. Waarom komen ze bij jou werken?

En waarom zouden ze gemotiveerd zijn? En waar kunnen ze bij jou hun passie vinden? Daar moet je echt wel mee bezig zijn, want die mens is het enige wat je hebt.

[Gerhard te Velde] (22:45 – 22:45)

Ja.

[Jelke Schippers] (22:46 – 22:53)

Ga je nu nog vaak naar India? Jazeker, natuurlijk met de jaren is India een beetje onderdeel van mezelf geworden.

[Gerhard te Velde] (22:54 – 22:57)

Spreek je ook een bepaalde taal die daar gangbaar is?

[Jelke Schippers] (22:58 – 23:10)

Je probeert natuurlijk een paar woorden Hindi te spreken… maar we hebben ook kantooren in het zuiden en daar spreken ze geen Hindi. Dus dat is best wel divers.

Dus in onze branche is Engels prima, ja.

[Gerhard te Velde] (23:10 – 23:34)

Ja, oké. Misschien nog wat vragen over India. Ik probeer het ook gewoon me voor te stellen, van ik ga daarheen…

of is het een veilig land eigenlijk? Want ik ken ook een gast die is ook door India getrokken. Hij zei dat hygiëne zijn ding is, of je ziet heel veel armoede.

Wat zijn je indrukken van het land? Is het een spannend land om naartoe te gaan?

[Jelke Schippers] (23:34 – 24:09)

Ja, zeker. Het is enorm divers. Wat ik zojuist al zei, het is net zo groot als van Denemarken tot de Tunesië…

maar ook vanuit Londen tot aan het Fonten van Oekraïne. Dus het is echt enorm groot. Wij vinden dat het binnen Nederland de verschillen zijn, dus binnen India ook.

Dus eigenlijk alles wat je over India zegt, is ergens waar. Dus tuurlijk kun je de Sloppenwijk opzoeken, en die zijn er ook echt. Maar je hebt ook top-notch ziekenhuizen, een enorme vooruitgang.

Dat kun je ook vinden. Je kunt fantastische natuur vinden, vanaf de Tropen tot de Himalaya’s. Dus in het land is het enorm divers.

[Gerhard te Velde] (24:10 – 24:13)

En heb je een soort guidance nodig om daar een beetje je weg te vinden? Kan je het alleen?

[Jelke Schippers] (24:16 – 24:32)

Dat hangt er vanaf waar je naar op zoek bent. Als je als toerist een reis hebt geboekt en je gaat langs alle hotspots, dat kun je natuurlijk gewoon doen. Maar als je daar gaat wonen of gaat werken, dan kan het best wel weerbastig zijn.

[Gerhard te Velde] (24:32 – 24:49)

Ja. Hoe zit het met salarissen? Want dat was ook een beetje mijn beeld van je geeft iemand vijf dollar per uur, ik doe maar wat, en je moet er ook niet teveel van verwachten.

Dus het is goedkoop, maar je hebt er ook niets van. Dat is natuurlijk mijn vooroordeel, maar wat is de realiteit?

[Jelke Schippers] (24:50 – 25:27)

De realiteit is dat je wederom ook hier alles hebt. Dus bijvoorbeeld tijdens Covid, toen werden die locaties wat minder relevant. Iedereen kon overal werken.

Dus als je een hele goede developer hebt in Bangalore, waarom zou je daar niet hetzelfde betalen als een goede developer in Nederland? Het enige verschil is waar die persoon is. Dus je ziet dat die salarissen in India, in de IT, ook wel echt omhoog gaan.

Want het is nu het besef, waar die op de wereldbol zitten, maakt niet zoveel uit. Het gaat om de output. Dus je hebt ook best hoge salarissen in India.

Waar hebben we het over?

[Gerhard te Velde] (25:27 – 25:28)

3.000 brutale…

[Jelke Schippers] (25:29 – 25:30)

Gewoon Nederlandse salarissen.

[Gerhard te Velde] (25:31 – 25:33)

Dus jij betaalt echt Nederlandse salarissen?

[Jelke Schippers] (25:33 – 25:43)

Nee, goed, doordat we niet in Bangalore zitten, zijn onze salarissen wat lager. Maar dat zijn geen bodemprijzen van 20 jaar geleden.

[Gerhard te Velde] (25:43 – 25:51)

Dus je bent ook niet de soort van, in die zin, uitbuiten. Ik ga gewoon heel goedkoop mensen in huren en dan ga ik ze hier tegen een heel dik tarief wegzetten.

[Jelke Schippers] (25:51 – 26:17)

Nee, en dat werkt ook niet, want daar komen je eigen mensen natuurlijk achter. Kijk, we hebben in Nederland ook een behoorlijk team, dus die verschillen zijn er. En als je gaat zeggen van, jullie zijn eigenlijk de goedkope kracht, dan is het natuurlijk niet fijn om te horen.

En daar slijt die passie ook een beetje mee dood. Dus wij betalen goed en wij verwachten ook veel van onze mensen in Nederland, maar ook in India.

[Gerhard te Velde] (26:20 – 26:38)

Ik vroeg je naar die eerste stap, dus dat eerste stukje van het opbouwen. Je hebt dus nu die 100 mensen, maar hoe is dat gestructureerd? Dat zijn allemaal subteams of zo.

Hoe zit die structuur in elkaar? En ik ben ook benieuwd naar het leiderschap. Dus jij, en wat zit daar dan onder of naast?

[Jelke Schippers] (26:39 – 26:57)

In principe op het laagste niveau zijn we georganiseerd in teams. En die teams bestaan altijd voor 40 of soms al 50 procent uit Nederlanders. En voor de rest India’s collega’s.

Wij zoeken altijd naar de regionale kenmerken. En soms is Nederland ook belangrijk en goed.

[Gerhard te Velde] (26:58 – 26:59)

Oké, dus je hebt hier ook mensen zitten?

[Jelke Schippers] (26:59 – 27:59)

Jazeker, dus wij hebben volledige technische capabilities ook hier. Dus je hebt hier software-architecten, UX-designers, programmeurs hebben we ook in Nederland. Want je moet ook dicht bij de klant zitten om die klant te begrijpen.

En soms is het echt nuttig om in dezelfde context als je klant te zitten. Maar goed, Nederland is klein. We hebben hier weinig talent, te weinig.

En dus we vullen die teams aan met developers uit onze kantoor in India. En op die manier krijg je een soort van beste van beide werelden aanpak. Enerzijds dicht bij de klant en anderzijds een stukje extra slagkracht vanuit India.

Dus dat is het concept, dat is eigenlijk op het teamniveau en die teams werken voor onze klant. Dan hebben wij drie kantoren. Dus het hoofdkantoor hier in Utrecht, één kantoor in Ludhiana in India en één kantoor in Goa.

En die hebben hun eigen directeur. En het idee is daarom eigenlijk het model te volgen van Eckerd Wintze. Die zei van, nou goed, je kunt maar beter niet meer dan 40, 50 mensen in één afdeling hebben.

Want dat is de schaalgrootte die wij mensen gewoon natuurlijk kennen.

[Gerhard te Velde] (28:00 – 28:07)

De cellen, de celdeling. En dan als het te groot wordt, splits het op en dan groeit het weer door. En dan een fantastisch boekje ook.

[Jelke Schippers] (28:07 – 28:53)

Ja, zeker een fantastisch boekje en ook heel logisch. Want kijk, als je vroeger in de klas zat, als een klas 40 personen was, was het al best wel groot. Het moest niet veel groter worden.

Maar bij 40 wist je nog wie iedereen was, wie was populair, wie waren de werkers. Dat organiseerde zichzelf. Wij mensen kunnen dat.

En als je groter wordt, dan heb je allemaal managementstructuren nodig. En dan moet je allemaal dingen erbij halen om het nog te managen. En dan komt er inefficiëntie en dat wil je eigenlijk niet.

Dus die groepen moeten eigenlijk niet groter worden dan een man of 40. Maar dat betekent niet dat er niet heel veel groepen kunnen zijn. Kijk, als je naar India kijkt, er zijn vele steden van een paar miljoen inwoners waar niet de IT-sector zit.

Dus je zou zo’n groep kunnen starten in diverse steden. En overal daarmee dat lage verloop realiseren en door dat lage verloop een hogere kwaliteit.

[Gerhard te Velde] (28:53 – 28:55)

Ja, dit is ook waar jij van droomt?

[Jelke Schippers] (28:55 – 29:37)

Ja, zeker. Ja, want kijk, wat ik al een beetje liet doorschemeren. Kijk, India is voor ons niet puur een bedrijfskundige constructie.

En die samenwerking zit echt in ons DNA. En als je kijkt naar onze medewerkers in India, die zijn veel gelukkiger dan die mensen die in die grote software development fabrieken werken. En wij hebben ook een hele positief impact op de lokale omgeving.

Nou goed, ik hou wel van India en ik zie dat. Dus dat is fantastisch om te zien. Dus wij maken daar echt een impact.

En tegelijk leidt het ook tot een hogere kwaliteit. Dus onze klanten zijn ook blij. Dus het is natuurlijk enorm gaaf dat je ziet dat het zo goed werkt.

[Gerhard te Velde] (29:38 – 29:41)

Ja. Weet je wat een big, hairy, audacious goal is? Een b-hack?

[Jelke Schippers] (29:41 – 29:42)

Ja.

[Gerhard te Velde] (29:42 – 30:03)

Een beetje ondernemer die heeft al zo’n keer daarvan gehoord, de b-hack, de uitscaling up. Het is niet eens bedacht over een harnis, maar volgens mij door een ander gast. Maakt niet uit.

Heb jij zo’n soort tip op de horizon? Duizend man, tienduizend man. Ik zeg man, het kan ook een vrouw zijn, maar je hebt nu die honderd mensen.

Wat is een soort van next level in jouw beleving?

[Jelke Schippers] (30:03 – 30:54)

Nou, next level is, kijk, dus deze teams werken. Dus die combinatie van Nederland en India. En dat kunnen we natuurlijk in meerdere landen doen.

Elk land heeft weer zijn eigen dynamiek en zijn eigen voordelen. Dus het zou natuurlijk gaaf zijn om hetzelfde model uit te rollen in andere landen ook. En dat vind ik zelf ook heel erg leuk.

Ja. Heb je daar landen bij in gedachte dan? Nou, je hebt natuurlijk Oost-Europa.

Dat heeft weer zijn eigen voordelen, maar ook zijn eigen nadelen. Afrika heeft weer allemaal interessante ontwikkelingen. Voordeel dat je in dezelfde tijdzone zit.

Er zit ook heel veel energie. We hebben wel eens naar Nepal gekeken. Dus er zijn best wel plekken waar je echt super enthousiast talent kan vinden.

En als je dat dan op die manier kan activeren, zo’n team, en naar de Nederlandse ondernemer kan brengen, dan is dat heel gaaf.

[Gerhard te Velde] (30:55 – 31:08)

Maar dan zou ik als kritische observator kunnen zeggen van… nee, blijf nou lekker in India. Want dat model heb je bewezen.

Die cultuur snap je nu. Dus waarom dan niet in India doorschalen?

[Jelke Schippers] (31:09 – 31:26)

Nee, in India is nog heel veel ruimte. Wat ik zei, het land is zo enorm groot. En er zijn heel veel steden waar mensen heel graag bij familie willen blijven, maar niet kunnen.

Dus dat biedt nog heel veel kansen. Goed, als je het naar mij persoonlijk vraagt, ik vind het leuk om internationaal te ondernemen en te kijken welke kanten er nog meer zijn.

[Gerhard te Velde] (31:26 – 32:02)

Ja, dat is grappig. Want dat zie ik ook aan je. Als je begint over nieuwe landen te openen, dan gebeurt er iets in jouw energie.

En heb jij ook iemand naast je? Want ik moest een beetje denken aan, je hebt zeg maar de beginner en de afmaker. Ja, ik bedoel, je hebt talloze modellen.

Maar ik ben ook echt een zero-to-one ondernemer. Dus ik hou er heel erg van om iets nieuws op te zetten. En als het werkt, dan denk ik, oké, what’s next?

Dat kwam ook een beetje bij me op toen jij vertelde, India heb ik uitgespeeld, die game, bij wijze van spreken. Maar heb je iemand naast je die zegt, geef het maar aan mij, ik ga dus inderdaad cellen, cellenstructuur, we maken er vijfduizend mensen van.

[Jelke Schippers] (32:03 – 32:21)

Zeker, zeker. Kijk, als ondernemer ben je het best als je iets doet wat er nog niet is. Je creëert iets in het onbekende.

Kijk, als manager, dan manage je hetgeen wat er al is. Als ik als ondernemer manager moet zijn, dan gaat het…

[Gerhard te Velde] (32:21 – 32:22)

Wat gebeurt er dan?

[Jelke Schippers] (32:22 – 33:14)

Nou, dat gaat niet heel lang goed, want het is eigenlijk gewoon saai voor mij. En ik ben er ook niet heel goed in. Ik ben juist goed in kijken van, nou, dit is wel interessant.

Gaat het lukken of niet? Zet ik er risico in? En het dan toch doen en dat voor elkaar krijgen.

Dat is ondernemen, en daar ben ik goed. Dus mijn eigen rol moet ook zich daar afspelen. Kijken naar nieuwe kansen, nieuwe plekken, nieuwe technieken omborden.

Dus ik ben het beste in dat grensvlak van het onbekende. Maar goed, de business moet wel gedraaid worden, natuurlijk. Dus ik heb, denk ik, een paar jaar geleden echt de keuze gemaakt van, nou, het is belangrijk om heel ervaren management in huis te halen.

En dat ben ik gaan doen. Dus nu zit er een managementteam van echt hele ervaren mensen in de IT-sector, maar ook zeer bereisde mensen. En die draaien eigenlijk de DTD-operaties.

[Gerhard te Velde] (33:15 – 33:31)

Oké. Kun je dat eens verder schetsen? Hoeveel mensen zijn dat?

Hoe oud zijn ze? Bereisd, bedoel je letterlijk de wereld over gereisd of meer ervaren? Ja, dat is…

En welke rollen? Want dat is, denk ik, voor sommige ondernemers ook wel interessant. Van, hé, welke labels heb ik dan nodig?

[Jelke Schippers] (33:31 – 34:26)

Ja. Hier in Utrecht zijn we een man of dertig. En dat is voornamelijk dus echt superseniors.

Dus dat zijn mensen die… We hebben iemand in dienst die al een internetbankierenapplicatie heeft verzocht. Zeer ervaren mensen die eigenlijk de keuze hebben gemaakt om wat leuke werk te doen.

Dus we zijn in staat om die mensen aan te trekken. En ook mensen dus die het leuk vinden om die dynamiek van het internationale werk te managen. En we hebben dus iemand die is verantwoordelijk voor de vorming van die teams.

We doen ook nog grote beheercontracten. We hebben iemand die dus verantwoordelijk is voor het draaien van operaties van onze klant. We hebben iemand die verantwoordelijk is voor de designafdeling.

Dus daar zitten wel echt een paar flinke seniors die mij enorm helpen. En ik zou hun werk ook niet moeten doen.

[Gerhard te Velde] (34:26 – 34:29)

Dus je hebt dat managementteam. En daar zitten dan hoeveel mensen in?

[Jelke Schippers] (34:30 – 34:30)

Vier.

[Gerhard te Velde] (34:32 – 34:38)

En hoe ziet jouw samenwerking met hun eruit? Jullie zien elkaar elke week, elke dag, elke maand. Hoe werken jullie samen?

[Jelke Schippers] (34:39 – 34:54)

Nee, in principe elke dag. We vinden het ook wel belangrijk om een bedrijf te zijn. En daar bedoel ik mee om een cultuur te hebben en om samen beter te worden.

Dus we gaan best veel naar kantoor. Dus in principe zie ik die mensen elke dag.

[Gerhard te Velde] (34:54 – 34:54)

Ja.

[Jelke Schippers] (34:54 – 34:58)

Ben jij een teamplayer? Eh… Ik ben het niet, hoor.

[Gerhard te Velde] (34:59 – 35:00)

Het hangt ervan af wie het vraagt, denk ik.

[Jelke Schippers] (35:01 – 35:40)

Ja, vertel eens. Nou, als je zegt, we gaan iets voor elkaar krijgen en dat is een gaaf idee… en het is een beetje spannend en je wilt het met mij doen…

dan denk ik dat ik een heel leuk persoon ben om mee samen te werken. En ik denk wel wat gaaf. Eh…

Maar als ik op het tent moet passen… dan ben ik waarschijnlijk wat minder prettig om mee te werken. En wat gebeurt er dan?

Nou, ik ben vaak al een paar stappen vooruit. Je zei in het begin, vroeg je mij van hoe verwerk je als iets niet goed gaat. Nou, dat duurt bij mij heel kort.

En dan ben ik alweer verder. Nou goed, als natuurlijk mensen daar toch wat langer bij stilstaan… dan zou ik die wat gefrustreerd kunnen raken door mijn snelheid.

[Gerhard te Velde] (35:41 – 35:41)

Ja.

[Jelke Schippers] (35:42 – 35:42)

Eh…

[Gerhard te Velde] (35:42 – 35:49)

Word je dan grumpy of zo of ongeduldig of te demanding? Of wat voor gedrag komt er dan bovenop?

[Jelke Schippers] (35:49 – 36:03)

Ja, ik heb dan weinig geduld. Bijvoorbeeld ook als… Mensen vinden het natuurlijk ook fijn als iets niet goed gaat om even te klagen.

Nou goed, als ondernemer denk ik, prima, dan lossen we het op… dan klagen we niet meer. Of we gaan het niet oplossen, dan accepteren we het.

Maar we gaan verder.

[Gerhard te Velde] (36:03 – 36:04)

Dat werkt niet.

[Jelke Schippers] (36:04 – 36:09)

Ja, maar als het alleen klagen om klagen is, dan word ik echt wel geïrriteerd.

[Gerhard te Velde] (36:10 – 36:18)

Ja. Oké, maar ja, en hoe heb je die zelfkennis opgedaan? Wat heb je gedaan de afgelopen jaren überhaupt om jezelf te ontwikkelen?

[Jelke Schippers] (36:19 – 36:56)

Nou, ik heb wel ook altijd erbij gestudeerd. Dus je vroeg me ook, wat is de afweging ondernemer studeren? Maar ik heb altijd gezegd van…

Ik ben niet bang om hard te werken. Dus het hele idee van, ja, studie is druk en kunnen we ondernemen? Ik heb altijd gewoon beide gedaan.

Je moet als ondernemer ook je feedback organiseren. Dus wij hebben een raad van advies. En die adviseert mij en mijn compagnon.

En dat is wel heel erg fijn. Want vanuit de organisatie kun je natuurlijk wat dingen afleiden. Maar het is ook wel fijn dat iemand die naast je bedrijf staat…

je feedback kan geven.

[Gerhard te Velde] (36:56 – 37:03)

En betaal je ze? Is het een symbolisch bedrag of doet dat ook een beetje pijn? Hoe heftig is dat?

[Jelke Schippers] (37:03 – 37:18)

Nou, je wil wel dat het serieus is. Dus dat is echt een los groepje met een eigen voorzitter. Dus ik ben ook niet de baas over dat groepje.

Dat is wel een goede manier om dat te organiseren.

[Gerhard te Velde] (37:19 – 37:27)

Ik herinner me, ik heb ooit samen twee vrienden uit zo’n bureau opgezet. Dat heette toen mijn student. Later werd dat Eager People.

Dat bedrijf heb ik nog steeds.

[Jelke Schippers] (37:27 – 37:28)

Ik ken het wel, ja.

[Gerhard te Velde] (37:28 – 38:22)

Ja, heel veel reclame gemaakt in Utrecht. Dus daar kon je bijna niet om ons heen. En wij hadden ook een raad van advies.

En er zaten echt best wel bobo’s in. Er zat de oud-bestuursvoorzitter van DTZ Zadelhoff in. Een groot maaklaarskantoor en best wel zwaargewichten.

En wij zaten nog in die start-up fase. En zij dachten ook van, ah, vet bedrijf, start-up. Op een gegeven moment ging de groei er een beetje uit.

En toen raakte zij ook een beetje verveeld. En in ieder geval, uiteindelijk is dat uit elkaar gevallen. Maar wij betaalden hun niet.

Dus dat was altijd gratis. Maar daardoor heb ik ook het gevoel dat we soms minder het advies waardeerden, zeg maar. En er is zo’n Engelse uitspraak.

If you pay, you pay attention. Dus als je ergens voor betaalt, dan ben je toch ook meer getriggerd. Zou je iedereen…

Ja, je kan niet een advies voor iedereen geven. Maar wat heeft het je gebracht? Laat ik het zo zeggen.

[Jelke Schippers] (38:23 – 39:21)

Nou, je moet het denk ik heel concreet maken. Want iedereen vindt het leuk om een mening te geven. Dus dat kan je altijd wel krijgen.

Maar met die raad van advies hebben we gezegd… We ontmoeten elkaar één keer in twee maanden. We hebben een bepaalde problematiek waar we mee zitten.

Daar geven zij advies op. Maar ik had gezegd van aan het eind van het advies wil ik ook acties. Wat ga ik nou echt doen deze twee maanden…

om jullie advies op te volgen? Dat is jouw ding, hè? Dat doen, dat vind ik mooi.

Ja, anders gebeurt er niks. Dus zij krijgen van mij het commitment… dat ik serieus met dit advies aan de slag ga.

En vervolgens voeren wij die adviezen uit. Dat doen we ook echt. En twee maanden daarna evalueren we weer.

Zeggen wij, jongens, jullie hebben mij dit advies gegeven. Het is in deze actie uitgekomen en dat is wel of niet gelukt. En daarmee hebben zij ook echt impact in de operaties.

En worden ze ook een beetje verantwoordelijk voor hun adviezen. En dan maak je het praktisch. Dan heb je er iets aan.

En anders is het slechts een praatglupje.

[Gerhard te Velde] (39:22 – 39:22)

Ja.

[Jelke Schippers] (39:22 – 39:23)

Heb jij een coach?

[Gerhard te Velde] (39:24 – 39:32)

Nee. Nee. Heb je wel eens gedacht van…

ik zit nu wel heel diep of moeilijk of…

[Jelke Schippers] (39:32 – 39:57)

Nee, wat ik zeg, je moet je eigen feedback een beetje organiseren. Dus ik ken natuurlijk veel ondernemers. En dat helpt wel.

Dus als je natuurlijk met iemand kan sparen… hé, wij lopen hier tegenaan of ik loop hier tegenaan. Vaak iemand die wat verder is, heeft dat al een keer meegemaakt.

Dat is wel fijn om te horen. Die kan je wat praktische tips geven. Maar je moet dat groepje wel gaan organiseren.

Want dat gaat niet vanzelf.

[Gerhard te Velde] (39:59 – 40:23)

We hebben best wel een goed beeld, denk ik, al van wat je in het verleden gedaan hebt. We hebben al een beetje naar de toekomst gekeken. We hebben gekeken naar je persoonlijke groei als ondernemer.

Ik ben ook wel benieuwd nog even naar of jij ook met klanten aan het aanval zit. Heb je daar voorbeelden bij? Want dat is voor mij nog een klein beetje vaag.

Wat doet SmartShore nou precies? En welk probleem los je op voor welke klanten? Heb je daar een voorbeeld bij?

[Jelke Schippers] (40:23 – 41:35)

Ja, zeker. We hebben hele diverse klanten. Dat varieert van het Rode Kruis en Unesco…

tot aan de overheid of semi-overheid met dataren tot grote start-ups… waar we echt hun producten bouwen. Bij het Rode Kruis hebben we de hele automatisering gedaan van hun EHBO-cursussen.

Dus dat zijn 300.000 cursisten. Die moeten allemaal gecertificeerd zijn en blijven. Die moeten naar een zaaltje toe, alle factoratiestromen.

Dat is echt een groot bedrijfsproces. Maar we bouwen ook voor een ondernemer fleet management software. Die zijn bij ons begonnen, toen was het nog niks.

En die zijn al tien jaar klant. En die zijn ondertussen marktleider geworden, samen met ons. Dus dat is een klant waar we altijd heel trots op zijn, dat is Hubbel.

En dan ben je dus echt het product aan het bouwen met hen. Dus dat is best wel divers. Van grote NGO’s, tot overheid, tot grote start-ups.

Maar we bouwen eigenlijk altijd nieuwe producten. Altijd dingen die niet standaard te verkrijgen zijn. Dus inherent is er ook altijd een stukje innovatie aan.

Ja, daar zijn we ook wel echt technisch bezig.

[Gerhard te Velde] (41:35 – 41:45)

Dus jullie zijn geen websitebouwer. Wat zijn er nog meer niet? Wat wijs je af, zeg maar?

Welke klanten wil je vooral niet hebben?

[Jelke Schippers] (41:46 – 42:14)

We zijn geen consultancybedrijf. Dus wij bouwen echt oplossingen. We zijn dus ook geen webbouwer.

Dat is niet complex genoeg. Wij willen ook graag lang optrekken met die klant. Dus wij doen geen projectjes van twee maanden en zwaait die klant erna weer uit.

Maar we willen echt samen met die klant optrekken… en eindelijk jarenlang een partnership hebben. Ja, dus daardoor hebben we relatief weinig klanten, maar we zijn wel een hele grote klant.

[Gerhard te Velde] (42:17 – 42:22)

En waar begint het een beetje qua factuurwaarde, of wat is een soort van ondergrens?

[Jelke Schippers] (42:23 – 42:36)

We hebben eigenlijk twee modellen en je kunt op zich vrij low-profile instappen. Dus in principe zijn al onze projecten gebaseerd op Scrum. En Stefan, je hebt een idee voor een product.

Dan zou je kunnen zeggen, ik wil een MVP bouwen.

[Gerhard te Velde] (42:38 – 42:41)

Minimum Viable Product, dus een versie 1 die werkt.

[Jelke Schippers] (42:41 – 43:35)

Een versie 1 die werkt. Dan zeggen we, dat kost vijf tot zes sprints, en een sprint is twee weken. En dat betaal je gewoon per sprint.

En dan krijg je van ons de hele tooling die erbij hoort, een gecombineerd team met Nederlanders en Indiërs, en je rekent per sprint af. En dus dan is het risico voor die klant ook heel laag, want je doet zelfs een stapje. Elk stapje krijg je waarde en elk stapje krijg je factuur.

En vervolgens zie je dat die klanten heel blij zijn, de MVP is succesvol. Die zeggen, ik wil wel een langere termijn met het team werken. En dan wordt het team vast voor die klant.

Dus die groeien dan naar de constructie toe, dat je zegt, dit team is nou van jou. En daar zit de commitment in van bijvoorbeeld een half jaar steeds. En dat zijn de twee modellen.

Dus je kunt best wel laagdrempelig beginnen, gewoon een paar sprints inkopen. Tot aan als je jarenlang met ons samenwerkt, dan gaat dat uiteraard wel optellen. Maar als je dat wil, dan zijn we blijkbaar samen succesvol en is dat prima.

[Gerhard te Velde] (43:35 – 43:38)

Ja, en stap je ook weleens risicodragend in?

[Jelke Schippers] (43:39 – 44:09)

Nee, in principe niet, want wij hebben ook geen eigen producten. En de reden daarvoor is, onze klanten zijn succesvol met de producten die we bouwen. Dus dat product blijft altijd van de klant.

En op het moment als wij natuurlijk zelf ook producten op de markt gaan brengen, of een belang nemen daarin, dan krijg je een gekke belangafstrengeling. Dus wij weten heel goed hoe je software bouwt. Dat is ons ding.

En onze klant heeft idee voor een product. En dat willen we wel clean zo houden.

[Gerhard te Velde] (44:09 – 44:13)

Maar ben je wel eens in de vleiding geweest om dat toch te doen? Of hoe ben je tot dit wijze inzicht gekomen?

[Jelke Schippers] (44:13 – 44:39)

Ja, zeker. Kijk, als je bijvoorbeeld die klanten die ik net noemde van fleet management, daar werken we heel lang mee. Die komen ook vaak mee naar India toe.

Dus daar bouw je een goede relatie mee op. En die zijn enorm succesvol. Maar je moet dat ook…

En dan denk je, dat wil ik ook en dan ga ik het zelf doen of zo? Ja, maar het is beter om het clean te houden. Dat is succes voor je klant en daar moet je super blij mee zijn.

En wij zijn succesvol met die teams en ik wil daar niet mixen.

[Gerhard te Velde] (44:40 – 45:08)

Nee, nee. We hebben het ook net al even over persoonlijke groei gehad, maar ik ben wel even benieuwd of er ook nog bepaalde bronnen zijn die jij graag aan andere ondernemers adviseert. Een boek wat je iedereen cadeaus zou willen doen of een podcast, behalve Groeivo natuurlijk, maar…

Ja, ik… Je noemde Eckhard Wintze. Ik weet niet of iedereen hem kent, hij leeft inmiddels niet meer, maar dat boekje wil ik sowieso zelf nog even noemen en in de show notes opnemen.

[Jelke Schippers] (45:08 – 46:05)

Ja, en dat is natuurlijk een fantastisch boek over hoe je je organisatie structuurt zonder alle overheid en alle ellende die je daarbij komt kijken. En ik denk een boekje eigenlijk in dezelfde categorie is Tribal Leadership. Oké.

En dat boekje beschrijft eigenlijk hoe organisaties en groepen volwassen worden. Eigenlijk vond ik het wel een leuk boek, want het houdt je ook heel geen spiegel voor over je eigen organisatie. Op wat voor manier?

Nou, ze beschrijven bijvoorbeeld, heb je een cultuur waar mensen met elkaar concurreren, heb je een cultuur waar mensen wel een groep zijn, maar met andere bedrijven concurreren, of heb je eigenlijk een cultuur waar de concurrentie niet zo belangrijk is, maar ze opereren vanuit een diepe, innerlijke motivatie. En het beschrijft ook gedrag wat je kan observeren om een beetje af te leiden waar zit ik nou eigenlijk met mijn organisatie.

[Gerhard te Velde] (46:05 – 46:05)

Ja.

[Jelke Schippers] (46:06 – 46:07)

Dus dat vond ik wel een leuk boek.

[Gerhard te Velde] (46:09 – 46:14)

Kun jij je voorstellen dat je ooit uit het bedrijf stapt? Of echt helemaal iets nieuws gaat doen?

[Jelke Schippers] (46:15 – 46:24)

Ja, dat zou kunnen. We hebben geen exit-strategie. Ik denk dat het ook niet fijn is voor je medewerkers.

Als je zegt, ik zit er uiteindelijk in voor het geld.

[Gerhard te Velde] (46:25 – 46:26)

Krijg je wel aanbieding of zo dan?

[Jelke Schippers] (46:26 – 46:27)

Ja, dat gebeurt wel natuurlijk.

[Gerhard te Velde] (46:27 – 46:29)

Is het op de radar geweest op een of andere manier?

[Jelke Schippers] (46:30 – 47:02)

Ja, kijk, er is natuurlijk wel een markt voor bedrijven. Dus we worden wel eens benaderd. Maar we hebben nadrukkelijk geen exit-strategie.

Ik geloof ook niet dat dat leidt tot een fijne cultuur, of dat het leidt tot inherent hogere kwaliteit voor je klanten. Over het algemeen is het hebben van een exit-strategie niet goed voor je klanten. Dus nee, dat hebben we niet.

Ik wil wel persoonlijk graag ondernemer blijven. En dan ben ik op mijn best. Zolang ik mijn ondernemersenergie kwijt kan in dit bedrijf, wil ik daar gewoon lekker mee doorgaan.

[Gerhard te Velde] (47:02 – 47:05)

Nieuwe landen openen, daar hebben we natuurlijk al een klein beetje over gehad.

[Jelke Schippers] (47:05 – 47:33)

Ja, bijvoorbeeld. Maar we moeten altijd voorlopen op technieken. Dus als er nieuwe trends zijn en nieuwe technieken zijn interessant, dan moeten we daar aan meedoen.

Dus elke keer moet je daarop inspelen en keuzes maken van welke nieuwe technieken we in huis gaan nemen. Maar ook nieuwe klanten, complexe klanten. Ik vind het natuurlijk leuk om daarmee bezig te zijn.

En zolang ik dat kan blijven doen, vind ik het fantastisch.

[Gerhard te Velde] (47:33 – 48:08)

Ja, daar kunnen we eigenlijk niet om AI heen natuurlijk. Het kan een enorme versneller zijn, maar ik kan me ook voorstellen dat het een soort bedreiging is voor jullie. Dus ik zit gewoon even hard op natenken, maar wat als AI zo ver komt, dat ik gewoon inspreek wat ik wil.

Dus ik ben het Roode Kruis, weet ik veel, 300.000 mensen. Dit is mijn proces, bla, bla, bla. Maak een software.

Nou, AI gaat het maken. Ben jij out of business? Dus hoe…

Aan de andere kant, ja, ik weet niet, dus je kan het overschatten, je kan het onderschatten. Maar hoe speelt AI een rol in jouw toekomstbeeld?

[Jelke Schippers] (48:09 – 48:21)

Nou kijk, AI is natuurlijk een geweldige ontwikkeling, een hele grote. Maar we hebben wel een vergelijkbare ontwikkeling eerder al gehad. Toen low-code opkwam, was dat ook een bedreiging.

[Gerhard te Velde] (48:21 – 48:23)

Wat is low-code, voor mensen die dat niet kennen?

[Jelke Schippers] (48:23 – 48:27)

Dat is een manier van een applicatie ontwikkelen waarbij je minder of niet hoeft te programmeren.

[Gerhard te Velde] (48:27 – 48:30)

Ja, Mendix is daar groot bij, bijvoorbeeld. Ja.

[Jelke Schippers] (48:31 – 49:23)

Maar zo zijn er ook integratieplatformen. Er zijn allerlei ontwikkelingen die in principe dat programmeren bedreigen. Maar mijn mening is dat je eigenlijk daar niet veel zorgen over moet maken.

Waar het wel om gaat is, we hebben klanten en die willen onderscheidend zijn met techniek. En op het moment dat de oplossing eigenlijk standaard verkrijgbaar is, dan kun je daar niet meer onderscheidend mee zijn. Dus op het moment dat AI zover is dat je ze gewoon naar een applicatie kan laten programmeren, dan kun je blijkbaar niet meer onderscheidend zijn met die applicatie.

En dus de frontier waar dat onderscheidende vermogen ligt, dat schuift op. En wij moeten dat volgen. Maar er zal altijd een punt zijn waarbij bedrijven zeggen, dat kan eigenlijk niet en als ik dit kan, dan ben ik onderscheidend.

En wij moeten altijd meebewegen naar het vlak waar dat ligt.

[Gerhard te Velde] (49:24 – 49:31)

Ja, maar jij zit ook een beetje in die rol toch, de Chief Innovation Officer, moest ik aan denken. Dus jij bent iedere keer daarmee bezig.

[Jelke Schippers] (49:31 – 49:31)

Ja.

[Gerhard te Velde] (49:32 – 49:46)

En hoeveel tijd in jouw werkweek mag je pionieren nog? Want het managen is natuurlijk, daar loop je pleeg bij wijze van spreken, of dat kost soms wat energie. Hoeveel wiggle room of hoeveel vrije ruimte heb jij als ondernemer?

[Jelke Schippers] (49:47 – 50:23)

Op zich best veel. Wat ik zei, we hebben een enorm goed senior team hier in Nederland. Dat geeft mij ook wel de vrijheid om met nieuwe dingen bezig te zijn.

Het liefst samen met klanten. Dus ik heb zelf nog wel een belangrijke rol ook in die eerste fase als een klant binnenkomt. Over het algemeen begrijp ik ook goed waar een ondernemer mee zit.

Of als een bedrijf wil innoveren. Dan vind ik het heel leuk om daarover mee te denken. Dus daar heb ik nog voldoende tijd voor.

Dat is ook heel belangrijk, want dat is toch wel echt een fase waarin je vertrouwen kweekt. Vertrouwen is heel belangrijk in onze business. Dus daar ben ik wel echt graag bij betrokken.

[Gerhard te Velde] (50:23 – 51:32)

Ja, dat snap ik. Ik moest ook even denken aan… Want als je dus te veel in je bedrijf aan het werken bent, en je bent alleen maar aan het rammen en meters maken en het werk doen, zeg maar.

Dan kom je dus ook niet meer toe aan die AI-trend bijvoorbeeld. Of op de hoogte blijven van wat speelt er allemaal. Wat jij letterlijk ook doet is de wereld intrekken.

Dus echt ook in andere landen kijken en ook over de grens kijken. Ik zou niet alle beurzen gaan aflopen of zo, maar gewoon wel weten wat er speelt. En überhaupt ook de ruimte hebben in je hoofd om na te denken.

Ik had hier een podcast met David Allen, bekend van Getting Things Done. En hij zei ook van je hebt eigenlijk headspace nodig. Want anders zit je vast en je…

Ik merk dat zelf ook wel. Als je te veel uren werkt, dan heb je eigenlijk geen ruimte meer over om over de grote dingen na te denken. En over de toekomst en over de innovatie.

En heb jij nog iets van een ritueel of zo? Bill Gates ging dan één keer per jaar… Hij had die Think Week.

Hij ging met een stapel boeken in een huisje zitten. Heb jij soort momenten waarop je je gedachten de vrije loop laat?

[Jelke Schippers] (51:32 – 52:34)

Ja, zeker. In principe scheid ik werk en privé niet. Dus ik weet eigenlijk nooit wanneer ik werk en wanneer het privé is.

En dat vind ik ook heel fijn. Dat betekent dat mijn hele leven leuk is. En gelukkig mag ik veel reizen.

Dus wij wonen nog twee tot vier maanden per jaar in India. Maar we werken ook wel eens vanuit andere locaties. En die prikkels die dat geeft, die zijn enorm inspirerend.

Zo vet, ja. Ik denk dat als ik de hele jaar door… gewoon elke dag hetzelfde ritueeltje naar kantoor ga…

dan heb je wel een risico dat je daarin vastsluit. Dus af en toe in totaal in een andere cultuur zitten… met andere mensen, dat geeft inspiratie.

Ik geloof er niet zo in om mezelf af te zonderen… en dan hopen dat het magisch in je hoofd ontstaat. Of heel erg diep na te denken en dan hopen dat er iets ontstaat.

Ik denk echt dat je die interactie moet opzoeken. En ook hier heel veel dingen doen. Dus heel veel acties doen.

Dat leidt uiteindelijk tot die inspiratie en een nieuw inzicht.

[Gerhard te Velde] (52:34 – 53:17)

Ja, vet. Ik ga binnenkort naar de London Podcast Show. Dat is een wereldwijd congres dat gaat alleen maar over podcasten.

En daar zie ik ook heel erg naar uit. Gewoon om die reden. Je zit even in een totaal andere omgeving.

Je bent aan het reizen, je ziet weer nieuwe dingen. Een hele goede vriend van mij, die zit in de healthcare. En die gaat één keer per jaar naar Arab Health.

Dat was in Dubai. Maar die zegt ook van je moet daar eens naartoe komen. Gewoon uit alle windstreken op aarde komen daar mensen naartoe.

Dus dat reizen en dat onderweg zijn. We hebben het niet over… Want je hebt op Instagram en TikTok en zo…

zie je ook veel van die mensen die zeggen van we gaan vanuit Bali ondernemen.

[Jelke Schippers] (53:18 – 54:10)

Het is heel veel buitenkant. Het is allemaal heel cool doen. Ik denk dat er een heel groot verschil is tussen toerist zijn…

en dan een soort van observeren. Of ergens onderdeel van worden. Dus…

Mijn eerste keer in India, toen had ik daar nog geen team. En dan observerer je. Maar op het moment dat je daar weer naartoe gaat en zegt…

oké, nu ga ik met deze mensen iets voor elkaar krijgen. Ja, dat is een totaal ander verhaal. En dat leidt ook tot hele nieuwe inzichten.

Dus ik zou… Voor mij werkt het dus echt om ergens naartoe te gaan. En om echt even onder te dompelen.

Hoe werken deze mensen? Kan ik met ze samenwerken? En dan kom je ook tot hele originele zienswijzers.

Want vaak is het toch… Als je iemands mening vraagt… is het anders dan dat je met die persoon iets gaat doen.

Dus dat is enorm verrijkend.

[Gerhard te Velde] (54:11 – 54:33)

Tof. We gaan alweer goed richting het uur. Dus de tijd vliegt.

We gaan richting een afronding van deze aflevering. Maar niet voordat we jou… afsluitende vragen hebben gehad.

Als gast mag jij de laatste vraag meegeven aan de luisteraar. Op de kijker. Welke vraag wil je voorleggen?

[Jelke Schippers] (54:34 – 55:05)

We hebben natuurlijk veel gehad over ondernemerschap. En wat ik al zei. Ondernemers natuurlijk iets voor elkaar krijgen wat er nog niet is.

En uiteindelijk… het enige wat dat voor elkaar gaat krijgen is een actie van je. Dat zijn daden.

Denken kan best nuttig zijn. Maar je moet daadwerkelijk dingen doen om iets te veranderen. Dus ik denk dat het als ondernemer heel belangrijk is…

om je elke dag af te vragen… welke concrete stap heb ik vandaag gedaan om dichter bij mijn doel te komen. En uiteindelijk is dat het enige wat telt.

[Gerhard te Velde] (55:06 – 55:12)

Mooi. Geen woorden, maar daden. Ik denk dat we daar een mooi T-shirt van moeten laten drukken.

[Jelke Schippers] (55:13 – 55:13)

Dat zal er vast wel zijn.

[Gerhard te Velde] (55:15 – 55:17)

Mooi. Heel hartelijk bedankt, Jelke, voor je verhaal.

[Jelke Schippers] (55:18 – 55:18)

Jij bedankt.

[Gerhard te Velde] (55:20 – 56:01)

Tot zover deze aflevering van Groeivoer. Mocht je deze aflevering waardevol vinden… stuur die dan vooral iemand in je netwerk door.

Dus als jij een ondernemer kent waarvan je denkt… die moet echt even in actie komen. Geen woorden, maar daden.

Ga aan de slag. Stuur deze aflevering door. Of als jij denkt, ik ken wel een ondernemer die ook internationaal onderneemt…

of die daarvan droomt. Stuur deze aflevering door. Wil je meer weten over Jelke?

Je kunt hem toevoegen op LinkedIn. Hij heet Jelke Schippers. Je kunt ook naar de website gaan van Smartshore.

De website heet www.smartshore.nl. .com werkt ook. Dank voor je aandacht en graag tot de volgende aflevering van Groeivoer.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen