Direct luisteren naar deze podcast
Bekijk deze podcast
Introductie van deze gast
Anneke van der Pasch en Koen Mathijssen runnen samen Oryx, een bedrijf gespecialiseerd in groeien over de grens. Ze helpen Nederlandse en Belgische MKB-bedrijven om internationaal te groeien door de juiste commerciële mensen te vinden in Duitsland, België en Frankrijk. Met meer dan 20 jaar ervaring in internationale expansie hebben ze een uniek inzicht in de valkuilen waar bedrijven keer op keer in trappen.
Drie dingen die je in deze aflevering leert:
🎯 Waarom de meeste internationale expansies mislukken en hoe je dit voorkomt
🤝 Het belang van interculturele samenwerking en lokale expertise bij grensoverschrijdende groei
💡 Hoe je als ondernemer teamdynamiek en persoonlijke ontwikkeling inzet voor bedrijfssucces
CALLS TO ACTION 🔥
Voeg Anneke toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/anneke-van-der-pasch-international-recruitment/
Vergeet ook niet om Koen toe te voegen: https://www.linkedin.com/in/koen-mathijssen-international-recruitment/
Check de website van Oryx hier: https://oryxbv.com/nl/
Overige links naar boeken en bruikbare bronnen voor ondernemers:
BRONNEN
Boek: Start With Why – Simon Sinek (concept van missiegedreven ondernemen)
Klanten genoemd: Voortman Steel Machinery, Fashioncheck, Ecoratio, Dijk Natural Collections, Nieverplast
Tool: Bike Labyrinth (innovatieve oplossing voor verzorgingshuizen)
Concept: Interculturele begeleiding bij internationale recruitment
In deze aflevering
00:00 Welkom bij Groeivoer!
01:30 De match van Anneke en Koen
03:19 Visie versus uitvoering
05:30 Dankbaarheid en multiculti team
07:00 Van ondernemen naar teammanagement
10:40 Leren van vakantiedagen-discussie
12:09 Zelfreflectie als ondernemer
15:00 Ruzie maken en bijleggen
18:00 De waarde van coaching
21:15 Van coach-scepticus naar bekeerling
24:20 Management versus leadership
27:00 Wat doet Oryx precies?
29:50 Waarom lokale mensen?
34:00 Klanten en branches
37:10 Succesverhaal
42:25 Buikpijnverhaal uit de praktijk
45:17 Eigenwijze ondernemers
49:40 Impact door begrip
51:00 Selectiecriteria voor klanten
56:15 10 miljoen investering?
59:35 Vraag aan luisteraar
Shownotes
Waar vind je deze ondernemerspodcast?
Kijk je graag zakelijke podcasts? 🎥
Volg dan het kanaal van Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@Groeivoer/videos
Liever luisteren? 🎧
Volg Groeivoer op Apple Podcast: 🍏 https://shorturl.at/kozJP
Beluister de #1 Nederlandse ondernemerspodcast op Spotify: 🎶 https://shorturl.at/bfmD3
Zelf een zakelijke podcast starten? 🎙️
Wil je zelf ook een professionele podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een gespecialiseerd podcast agency voor ondernemers.
Adverteren in dé ondernemerspodcast van Nederland? 📢
Wil je adverteren bij Groeivoer en ondernemend Nederland bereiken? Mail naar info@groeivoer.nl
Volg onze ondernemerskanalen! 🌐
Blijf op de hoogte van nieuwe podcast afleveringen en ondernemersevents via WhatsApp: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B
Of via Telegram: https://t.me/groeivoer
De beste ondernemerslessen in je mail? 📧
Mail naar info@groeivoer.nl voor een *cheat sheet* met de 10 beste tips van 300 afleveringen van Groeivoer. Boordevol inzichten van succesvolle ondernemers.
Waardeer deze ondernemerspodcast! 🌟
Fan van deze zakelijke podcast? Laat een review achter! 👍
Volg de #1 ondernemerspodcast! 🚀
LinkedIn Gerhard: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
LinkedIn Groeivoer: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
TikTok: https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners voor ondernemers 🤝
Deze ondernemerspodcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Start vandaag: https://signup.focus.teamleader.eu
Speciale dank aan Groenpand, thuisbasis van de Ear Ear Podcast studio. Bekijk www.groenpand.nl voor meer informatie.
Transcriptie
[Koen Mathijssen] (0:00 – 0:14)
Wij zien het ook op plekken dat wij bij klanten komen en vanuit het management is bepaald van… …we gaan internationale markten ontdekken, we willen internationaal gaan groeien. Daarvoor komen ze met ons aan tafel.
Alleen dan merken wij dat binnen zo’n management team eigenlijk nog lang niet iedereen op één lijn zit.
[Gerhard te Velde] (0:14 – 0:18)
Ik wil even met jullie naar eigenwijze ondernemers die zeggen we gaan het lekker zelf doen.
[Anneke van der Pasch] (0:18 – 0:23)
Sommige bedrijven die kunnen dat op een heel succesvolle manier. Soms gaat dat helemaal mis en alles wat ertussen zit.
[Koen Mathijssen] (0:24 – 0:28)
Ja, ik denk dat het grootste risico van zelf doen wat ik wel eens zie is…
[Anneke van der Pasch] (0:28 – 0:47)
…en op het moment dat je altijd maar op die Nederlandse manier die internationale markt ingaat… …of Frankrijk of Duitsland of België ingaat, dan loop je tegen irritatie. Ik ben in 2011 begonnen met internationaal actief zijn, zeg maar.
En als ik echt vanaf nu heel die periode terugkijk, dan blijven bedrijven… …iedere keer weer tegen dezelfde dingen aan lopen en dat is…
[Gerhard te Velde] (0:50 – 1:30)
Welkom bij Groeivoer. Mijn gasten vandaag zijn Anneke van der Pas en Koen Matthijssen. Anneke en Koen runnen samen het bedrijf Oryx en ze zijn gespecialiseerd in groeien over de grens.
En we gaan het hebben over de beste manier om nieuwe landen te veroveren. Anneke en Koen, welkom bij de podcast. Dank je wel.
Dank je wel. Jullie hebben al een beetje geproefd aan podcasting, maar nu hier in Utrecht in de studio. Superleuk om jullie te ontvangen.
Zeker. We hebben ook al een mooi voorgesprek gehad. En waar ik nou zo benieuwd naar ben, dat is jullie love story.
Dus misschien wil jij die uit de doeken doen, Anneke. Wanneer sloeg de vonk over?
[Anneke van der Pasch] (1:31 – 2:14)
We hebben elkaar leren kennen op het werk en we kennen elkaar sinds 2005. We hadden vanaf het begin meteen wel een klik, maar op een of andere manier zijn we elkaar een beetje uit het oog verloren. Koen heeft het bedrijf verlaten, toen is Koen teruggekomen.
Toen ben ik naar Frankrijk verhuisd voor de liefde. Dus we waren helemaal niet bezig met elkaar als het gaat over liefde. En nu ruim tien jaar geleden is de vonk wel overgeslagen en dat was nog helemaal zonder Oryx of wat dan ook.
Toen waren wij collega’s. Maar we hebben daar ook wel ontdekt, niet alleen dat we elkaar superleuk vinden, maar ook dat we best best wel goed kunnen samenwerken. Dus er is ook voor Oryx ergens toen al wel een basis gelegd.
[Gerhard te Velde] (2:14 – 2:22)
Koen, wat maakt jullie dan tot een goed team? Want jullie zijn dus privé partners en business partners. Wat maakt jullie plaatje compleet?
[Koen Mathijssen] (2:22 – 3:19)
Ja, dat is een goede vraag. Ik denk dat we elkaar heel goed aanvullen. Ik denk dat wat betekent dat als alles goed loopt, dat het ook echt goed loopt.
En als het niet goed loopt, dat het soms ook echt niet goed loopt. Omdat je elkaar dan ook moeilijker vindt. We zijn echt tegenpolen wat dat betreft.
En in heel veel gevallen werkt dat gewoon fantastisch. Want wat ik niet kan, kan zij. En andersom.
En ik denk dat we elkaar daar heel goed mee verder kunnen helpen. Wat is een super power van Anneke? Ja, wat Anne heel goed kan, is een concept neerzetten.
Dus veel verder gaan dan waar ik heel erg met de dag van vandaag vaak bezig ben, is Anne vaak veel verder vooruit al en veel meer bezig met oké, hoe zetten we een concept in de markt, waar gaan we naartoe, hoe zien we dat over drie of vier of vijf jaar. Waar ik nog heel veel bezig ben van ja, het heeft helemaal geen prioriteit. Vandaag is belangrijk.
En ik denk dat we elkaar daar bijvoorbeeld goed aanvoeren.
[Gerhard te Velde] (3:19 – 3:49)
Is dat het stuk visie ook, die lange termijn? Ja, want dat is iets, ik wil er niet te diep op ingaan, omdat heel veel mensen die ODC, die Only Development Compass, niet kennen natuurlijk. Maar dit is wel iets waar ik in mijn ondernemerschap ook mee struggle.
Dat ik te veel in het hier en nu ben. En jij komt daardoor uit, zeg maar, door met je partner eigenlijk daarop te praten van wat is onze lange termijn koers of zo? Hoe gaat dat gesprek?
Hoe ontstaat dat?
[Koen Mathijssen] (3:50 – 4:42)
Ja, ik denk dat ik dan meer met de dag leef af en toe. Voor een heel mooi voorbeeld vind ik zelf de corona periode. We waren denk ik twee jaar bezig en toen kwam corona.
En wij werken met Oryx, wij doen dan cross-border recruitment, dus wij werken veel over de grens, maar de grenzen gingen dicht. Dus ons werk viel stil, echt letterlijk stil. En niet een week, maar best wel een periode.
En er waren andere mogelijkheden, opdrachten binnen Nederland, waarvan ik dacht van ja, dat gaan we doen. Want we zitten vingers te draaien nu, dat schiet niet op. En Anne heeft toen eigenlijk meteen gezegd, nee, nee, dit is de richting die wij gekozen hebben.
Dit is ons specialisme, dit is wat we doen. En als we nu vanwege corona gaan zeggen, we gaan het veranderen. Ja, er is altijd wel een reden om te zeggen, oké, dan gaan we toch dit doen, of gaan we toch dit doen.
Dat gaan we niet doen, wij houden koers, dit is de richting. Ja, en heeft uiteindelijk ontzettend goed uitgepakt. Terwijl ik het op dat moment misschien niet eens helemaal met regens was.
[Gerhard te Velde] (4:43 – 4:47)
Ja, heb jij altijd gelijk, achteraf? Of op voorhand misschien ook al?
[Anneke van der Pasch] (4:48 – 5:30)
Nee, ik weet niet, zeker niet. Ik heb zeker niet altijd gelijk. En het is wel zo, ik denk vooruit.
En dat is heel vaak heel fijn en soms super irritant. En want dan kom je op het vlak mindful terecht, zeg maar. Leg eens uit.
Nou ja, goed, weet je, op het moment dat je altijd met de toekomst bezig bent, dan is tenminste voor mij een valkeul om stil te staan, om onvoldoende stil te staan bij het moment, bij de dag, bij hetgeen wat gerealiseerd is. En dan mis je soms van het gevoel van, we zijn goed bezig, en dit is fijn, en dit is leuk. En daar kan je heel snel aan voorbij gaan, zeg maar.
Dus dat vind ik daar echt wel een keerzijde van.
[Gerhard te Velde] (5:30 – 5:34)
Ja, kun je ze iets noemen waar je heel dankbaar voor bent?
[Anneke van der Pasch] (5:35 – 6:29)
Ja, ik ben op dit moment super dankbaar, als ik kijk puur naar het zakelijke aspect, heel dankbaar voor het team. We hebben een team van echt multi-culti, met mensen, een Franse persoon, Duits, Belgisch, daar staan Koen en ik ertussen. En op het moment dat je met mensen werkt, dan ga je zelf natuurlijk leren als persoon over jezelf.
Maar wij werken ook nog met verschillende nationaliteiten. Dus hoe komen bepaalde dingen over op een Franse collega, of hoe wordt dat door een Duitse collega opgepikt? En ik merk naarmate we langer samenwerken, dat daar meer en meer openheid over is.
Dus dat je daar heel veel over leert, van hoe zo’n team werkt, maar ook over jezelf, en wat dat voor impact heeft in een andere cultuur. En het feit dat die openheid er is vanuit dat team, daar ben ik super dankbaar voor.
[Gerhard te Velde] (6:29 – 6:40)
En dat heeft wel even tijd gekost dus? Absoluut, absoluut. En wat heb je daaraan gedaan, zeg maar?
Hebben jullie actieve dingen gedaan om dat team dichter bij elkaar te brengen?
[Anneke van der Pasch] (6:40 – 7:05)
Nou ja, wij zijn gestart als ondernemers. En ik denk dat ik allebei superleuk vind. Maar op het moment dat je op een gegeven moment de keuze maakt van, we gaan groeien, en daar komen mensen bij, dan gaat het niet meer alleen over ondernemen.
En nu hebben wij toevallig allebei best wel een hekel aan managen. Want tenminste, managen klinkt voor ons als troubleshooten en situaties.
[Gerhard te Velde] (7:05 – 7:15)
Ja, dat zijn mijn woorden. Oh ja, dan zijn twee collega’s op hetzelfde moment op vakantie, of ik zit even niet zo lekker in een wedstrijd. Of nou ja, alles waar teamleden mee komen.
[Anneke van der Pasch] (7:16 – 7:59)
Ja, ja, dat. Maar om puur als ondernemer met een team aan de slag te gaan, dat gaat niet. En dat hebben wij wel gedaan.
Dus daar hebben wij superveel van geleerd. Je moet je voorstellen, wij zijn mensen die graag veel verantwoordelijkheid dragen, maar daarmee ook een bepaalde vrijheid nodig hebben. En dat gunnen wij onze mensen ook.
We zijn geen micromanagers. We willen graag dat mensen werken op hun manier. Maar op het moment dat je helemaal geen kader neerzet, dus alle vrijheid van de wereld geeft, zeg maar, dan kom je in situaties terecht die je weer moet gaan managen, en waar discussies ontstaan.
En dat is lastig. En dat is superleerzaam, maar dat was echt wel lastig.
[Gerhard te Velde] (7:59 – 8:00)
En wat voor discussies dan?
[Anneke van der Pasch] (8:01 – 8:07)
Nou ja, als concreet voorbeeld. Kan jij misschien beter vertellen over die onapparentaante vakantiedagen bijvoorbeeld?
[Koen Mathijssen] (8:09 – 8:35)
Ja, wat wij toen weer starten, hadden wij zoiets van, we kunnen wel zeggen, je hebt zoveel vakantiedagen. Maar ja, we hebben ook zoiets, we gunnen mensen vrijheid. Ze werken bij ons internationaal.
Ze zijn soms ook langere periodes weg of naar een buitenland. Dus we vinden dat de privé-werkbalans gewoon heel goed in orde moet zijn. Dus wij hadden besloten, onbeperkt aantal vakantiedagen.
Je moet er minimaal 25 op nemen, maar het is in principe onbeperkt. En dat ging in het begin ook heel goed.
[Gerhard te Velde] (8:37 – 8:39)
Tot iemand 40 dagen pakte of zo?
[Koen Mathijssen] (8:39 – 10:21)
Nou, we hadden, en dat is wel een discussie waar we achteraf heel veel van geleerd hebben, want we hadden een Franse collega en zijn moeder woonde nog in Frankrijk. Dus die vond het ook heel fijn als zij daar was. Maar hij was voor de liefde naar Nederland verhuisd en die nam best wel veel vakantie.
En dat was natuurlijk grotendeels wel in overleg. Alleen wij merkten wel van, hey, dit wordt nu wel veel te veel. En we willen een bepaalde kwaliteit van dienstverlening waarborgen, maar dat kan niet als iemand altijd op vakantie is.
En daar hebben we een discussie over gekregen en hij gaf terecht aan van, ja, maar volgens mij doe ik niks fout. Dit is toch de afspraak? Dit is niet mijn recht.
Dit is, ja, en in Frankrijk is het ook een Franse recht. Ja, dat heb ik van Anneke begrepen, dat wist ik zelf niet. Maar, en dat is best wel een lastige discussie geworden, want dan moet je in één keer gaan zeggen achteraf, oké, we gaan nu regels veranderen, want dit werkt dus blijkbaar niet.
Maar dat betekent ook dat de regels voor de rest veranderen en niet alleen voor één persoon. En dat vonden wij wel gedoe. Dat we dachten van, ja, dan moeten we dat nu gaan doen en dan krijg je wel discussie en dan moet je.
En uiteindelijk is dat gelukkig allemaal heel goed opgelost. Hoe is dat gelost dan? Nou, we zijn uiteindelijk naar een situatie gegaan dat er nog steeds heel veel vakantiedagen zijn.
Daar hebben we ook bewust voor gekozen, omdat nogmaals, ja, ons werk is niet van negen tot vijf. En, ja, daar gaat gewoon heel veel tijd en energie in zitten als je het goed wil doen. En nogmaals, ja, wij willen niet dat mensen in een burn-out terechtkomen.
We willen niet dat mensen thuis problemen krijgen omdat ze te veel aan het werk zijn. Dus wij staan achter die vakantiedagen. Alleen we zijn wel naar een vaste oplossing gegaan op zich, het zijn er zoveel.
In bepaalde periodes moet je dan verplicht tien opnemen, in augustus bijvoorbeeld. Dus er is nu wel een structuur in, waardoor het niet meer echt onbeperkt is.
[Anneke van der Pasch] (10:21 – 10:40)
Het kader ontbrak en dat is er nu wel. En wij hebben gemerkt, denk ik, dat je met een kader kun je gaan leiden. En dan hoef je minder te managen.
Dus ik ben die betreffende collega ook super dankbaar dat dit is ontstaan. Want daardoor kom je natuurlijk met je team en als bedrijf ook verder.
[Gerhard te Velde] (10:41 – 10:44)
Ja, interessant. Ja, het heeft ons geholpen.
[Anneke van der Pasch] (10:44 – 10:45)
Interessant.
[Gerhard te Velde] (10:45 – 11:01)
Ik moest even denken, we hadden in het vorige gesprekje even over Trump. Dus er gebeuren vervelende dingen, zoals een Trump die aan de macht komt. Maar daarna zijn er ook altijd voordelen of positieve effecten.
Dus jullie hebben eigenlijk van dit akkerviertje meer geleerd.
[Koen Mathijssen] (11:01 – 12:06)
Dus over wat heb je eigenlijk geleerd? Ja, ik denk over jezelf heel erg, want ik merkte vanuit mijzelf dat ik op dat moment best wel ook een beetje teleurgesteld en misschien zelfs een beetje boos was. Wat is dit nou allemaal en hoezo moet dit nu en waarom doet hij zo moeilijk?
Dat was mijn gevoel. Terwijl achteraf zijn wij hem wel degelijk dankbaar. Want hij heeft ons gewoon heel veel inzichten gegeven dat wij niet duidelijk waren.
Dat wij keuzes hebben gemaakt die voor hun blijkbaar niet duidelijk waren. En dat is misschien ook omdat we met een intercultureel team zitten. Ja, die vrijheid, bijvoorbeeld mijn Duitse collega, heeft mij ook wel eens aangesproken en gezegd van luister, ik vind het wel fijn als jij zegt wat ik moet doen.
Ik vind het wel fijn om iets taakgerichter aangestuurd te worden, want zo ben ik opgegroeid. Terwijl ik met mijn aversie tegen hiërarchie en micromanagement daar altijd een hekel aan had. En daarom deed ik het zelf ook niet bij haar.
Dus het is per individu, maar wat wij wel echt hebben geleerd is dat moet gewoon een kader zijn. En dat iedereen weet waar hij aan toe is. En daarbinnen hebben ze ontzettend veel vrijheid over.
[Gerhard te Velde] (12:09 – 12:36)
Ik vind die zelfreflectie heel sterk. Ik denk namelijk dat heel veel ondernemers, mag ik mezelf denk ik ook wel als voorbeeld nemen, maar die redeneren altijd vanuit zichzelf en uit hun logica. Dus ik werk over, dus ja, logisch dat anderen dat ook doen.
Of voor mij is het duidelijk, dus voor hun zal het ook wel duidelijk zijn. En als het misgaat, ligt het waarschijnlijk niet aan mij. En als het wel aan mij ligt, dan ga ik het niet onderzoeken of zo.
Dus jij ging heel erg terug naar jezelf.
[Koen Mathijssen] (12:36 – 13:26)
Ja, ik denk dat dat met ons heel erg verweven ligt met ons vakgebied ook. We zijn natuurlijk altijd bezig met mensen en organisaties samen te brengen. Waardoor je veel dieper gaat dan van heeft iemand een bepaalde competentie, maar dat verplicht jou ook om ook zelfreflectief te zijn.
En dat is soms heel confronterend. Want ik heb echt wel wat dingen aan mezelf opgemerkt dat ik denk, nou, dat is niet altijd even charmant. Of dit had ik wel meer willen hebben of dit wat minder.
Maar doordat je weet hoe je zelf in elkaar zit. En gelukkig dat onze collega’s inmiddels zover zijn dat ze het ook uit durven spreken richting ons. Want ik vind dit niet zo prettig.
Dan kan ik wel zeggen, zo ben ik nou eenmaal. Maar ik denk dat als jij een goed team wil hebben draaien, dan zul je wel rekening moeten houden en ook zelf in de spiegel moeten kijken. Maar ja, daar hebben we wel heel veel aan gehad.
[Anneke van der Pasch] (13:27 – 13:48)
En het is denk ik een voordeel dat wij met z’n tweeën ondernemen. Want wat Koen vertelde, we zijn best wel verschillend. Als het goed gaat, complimentair.
Als het niet zo goed gaat, dan kan het flink knallen, zeg maar. Maar daardoor moet je ook kritisch naar jezelf blijven kijken. Dus ja, dat vind ik ook echt wel een voordeel van met z’n tweeën ondernemen.
[Gerhard te Velde] (13:48 – 13:57)
Ja. En ik was eigenlijk benieuwd naar zo’n ruzie. Waar gaat dit dan over en hoe maken jullie het weer goed?
Hoe komt dat dan weer bij elkaar?
[Koen Mathijssen] (13:58 – 14:31)
Ja, zo’n ruzie is meestal wel… Wij merken zelf heel erg dat… En daar gaat misschien een beetje ver wat we net hadden over de MiScan.
Ik denk dat wij allebei heel goed weten wie wij zijn, hoe we in elkaar zitten. Maar dat wij ook heel goed weten welk gedrag we vertonen als we onder druk staan of stress ervaren. Dus vaak als wij niet op één lijn zitten, dan schiet bij mij meteen dat stuk naar boven.
Ja, maar jij gaat niet vertellen wat ik moet doen, want ik wil geen hiërarchie. Ik wil mijn vrijheid en zelf beslissen. Zou je dat soort kindgedrag ook kunnen noemen?
[Gerhard te Velde] (14:31 – 14:32)
Ja, extreem kindgedrag.
[Koen Mathijssen] (14:32 – 15:00)
Dat is ook letterlijk kinderachtig gedrag op dat moment. En ik weet het van mezelf op dat moment. Ik ben me er bewust van.
En toch gebeurt het. En vaak zit het dan weer op het stuk dat zij zegt van… Ja, maar dit is belangrijk, want…
Met het oog drie jaar verder. En ik ben heel erg bezig met… Ja, dat kan allemaal wel zijn over drie jaar.
Maar ik wil vandaag gewoon een leuk opdracht binnenhalen. En ik wil die klant goed helpen. En daar…
Ik overzie het geheel niet altijd. En dat maakt het af en toe wel lastig in de samenwerking.
[Gerhard te Velde] (15:02 – 15:03)
Herken je dit?
[Anneke van der Pasch] (15:03 – 15:21)
Ja, absoluut. Dat daar wat jij zegt van… Ja, maar jij gaat mij niet vertellen wat ik moet doen.
Op het moment dat ik dus het gevoel krijg van… Ja, maar je bent het echt niet met me eens. Terwijl we toch die koers zouden volgen met elkaar.
Dan ga ik mezelf groter maken. En dat is eigenlijk ook een kindding.
[Gerhard te Velde] (15:21 – 15:21)
Oh ja?
[Anneke van der Pasch] (15:22 – 15:29)
Kijk, en als ik mezelf groter ga maken… Vanuit niet-natuurlijk talent, zeg maar. En hij is…
[Gerhard te Velde] (15:29 – 15:31)
Een dreine van…
[Anneke van der Pasch] (15:31 – 15:35)
Nee, maar hij is ook allergisch voor mensen die dominant doen, zeg maar.
[Gerhard te Velde] (15:35 – 15:37)
Oh ja, oké. Ja, ik snap hem.
[Anneke van der Pasch] (15:37 – 15:39)
Dan is het heel gezellig.
[Gerhard te Velde] (15:40 – 15:52)
Oké, en dan even over die oplossing. Want ik kan hier nog wat dieper op graven, want ik ben geen onderzoeker. De oplossing is het dan…
Geen idee. Hoe komt het meestal weer goed, Anneke?
[Anneke van der Pasch] (15:52 – 16:39)
Ja, ik zie het altijd. Er staat volgens mij ergens in Egypte, in een woestijn… Of in ieder geval daar in die regio staat een kunstwerk.
En er zijn twee volwassenen die zitten met de rug naar elkaar toe. Ken je dat kunstwerk? En in die volwassenen zie je eigenlijk geentjes, lichtgegeven…
Die juist via die ruggen van die volwassenen naar elkaar toe grijpen. Dus dat vind ik heel symbolisch. En die foto hebben wij ook thuis staan, moet ik heel eerlijk zeggen.
Dus vaak is het even vuurwerk, even knallen. En dan is het vaak even ieder even afstand nemen, rustig. En dan of jij of ik zetten altijd wel de stap van…
Weet je, dit gebeurde. En we weten allebei waar dat komt en hoe dat vuurwerk dan ontstaat. En dan kun je elkaar weer redelijk makkelijk vinden.
[Gerhard te Velde] (16:39 – 17:32)
Ja, uiteindelijk. Ik moest even denken toen ik begin twintig was of zo. Want ik ben met twee kompignons begonnen.
En dat was ook slaande deuren af en toe. Maar je zit zeker op die jongere leeftijd nog zo… Dan zit je ook nog dichterbij dat kind en nog veel hoger in je ego.
En ik weet ook nog in mijn eerste relatie… Dan doe je zo’n silent game, zeg maar. Ja, ik praat niet meer met je.
Nou, ik hou dat een uur vol. Maar een vrouw die kan dat rustig een week vol houden. Dus ik win die game ook niet.
En wie ben je nou aan het pijnigen? Dus alleen maar suffering aan het creëren voor jezelf. En heb jullie…
Want ik vind die partnerrelatie, maar überhaupt ook de kompignonsrelatie… vind ik heel interessant. Dus daarom vraag ik dat ook nog door.
Hebben jullie nog een soort van coach erbij? Of doen jullie structureel dingen om nog beter team te worden? Of doen jullie het vooral zelf?
[Anneke van der Pasch] (17:33 – 17:59)
Ja, wij hebben daar een coach bij. Wij zijn… Ik denk dat het allereerst heel fijn is…
dat wij een aantal stappen in onze bewustzijnsontwikkeling hebben gezet… voordat we gingen ondernemers samen. Want ook wij kennen allebei momenten, ook zakelijk…
waarin we gedrag hebben vertoond waarvan we nu denken… nou, dat hadden we echt wel anders kunnen doen. Alleen op dat moment ging dat niet.
[Gerhard te Velde] (17:59 – 17:59)
Je bent ook mens.
[Anneke van der Pasch] (18:00 – 18:48)
Ja, op dat moment ging dat niet. En we hebben stappen gezet in bewustzijnsontwikkeling… met meetingen met individuele coaching, zowel Koen als ik.
Maar we hebben op dit moment een paar keer per jaar een sessie… ofwel met z’n tweeën of met het hele team… waarin heel duidelijk onze persoonlijkheden, de dynamiek tussen elkaar…
wat als het goed gaat, hoe reageert wie dan op welke manier… wat als het minder goed gaat, hoe is dan die dynamiek. En ik vind het echt superfijn dat er af en toe iemand anders meekijkt…
en het kan maar in een kleine opmerking zitten… toch weer een stapje verder helpt in dat bewustzijn. Dus ja, absoluut.
En dat vind ik ook echt een aanrader voor iedereen eigenlijk.
[Koen Mathijssen] (18:49 – 19:58)
Ja, zeker in het creëren van begrip. Want dat is ook bijvoorbeeld als het een keer botst is soms. Kijk, als de rook of het stof is neergedaald…
dan ga je ook weer vanuit zelfreflectie kijken… van oké, ik ben het totaal niet met haar eens… maar hoe komt het nou dat ik hier op deze manier zo fel op reageer?
Wat zegt haar over mij? Maar met name ook van waarom zou zij die mening hebben? Want ik kan wel allemaal argumenten gaan noemen waarom ik gelijk heb…
maar ik zou me ook kunnen proberen te verplaatsen in haar. En dat vind ik altijd heel prettig dat je kan zeggen van… oké, ik snap haar.
Vanuit haar standpunt, haar visie, haar zijn… is het heel logisch dat zij deze mening heeft. Vanuit mijn persoonlijkheid is het superlogisch dat ik het daar niet mee eens ben.
Maar dan heb je wel begrip in plaats van irritatie. En dan komen we vaak ook veel verder. En dat doen we met het team inderdaad ook.
Wij proberen te begrijpen van waarom reageert iemand op een bepaalde manier. Misschien past dat niet bij hoe wij als ORIX met mensen om willen gaan op dat moment. Maar ik ben dan wel nieuwsgierig naar de achtergrond.
En als ik het snap, dan kan ik nog steeds zeggen… ik ben het er niet mee eens, maar ik snap het wel. En vanuit daar kunnen we verder gaan werken.
Ik vind dat altijd een heel prettige manier van met elkaar omgaan.
[Anneke van der Pasch] (19:58 – 20:45)
Ja, gisteren heeft het team bijvoorbeeld een training gehad… in het voeren van gesprekken naar aanleiding van een assessment. Om die op een goede manier terug te koppelen naar mensen.
Maar die training gaat niet per se over het instrument. En wat daar in dat instrument zit… die training gaat over wat breng jij nou als persoon met je mee…
qua natuurlijk talent, maar ook triggers… in dat gesprek. Het was heel leuk, want ik had gisteren een gesprek met Louisa…
en ze zei, ik heb een knikker in mijn zak. Ik zei, heb je een knikker in je zak? En waarvoor staat die knikker symbool?
Voor dominante mensen. Want die triggeren mij soms. En nu ben ik me daarvan bewust…
en kan ik het gesprek gewoon gemakkelijker voeren.
[Gerhard te Velde] (20:45 – 20:51)
Dus er zit dan zo’n heel verhaal achter van dominante vader… of om welke reden dan ook heeft ze daar…
[Anneke van der Pasch] (20:51 – 21:15)
En dat komt ook in die training aan bod. Bij die training zijn wij niet aanwezig. We merken dat zij met elkaar heel erg open kunnen zijn…
en heel onbevangen, of eigenlijk nog meer onbevangen… dan dat wij erbij zijn. Maar dat is wel heel concreet een voorbeeld…
van de manier waarop we dus met het team… of met training of met bewustzijn of coaching… in ons bedrijf bezig zijn.
[Gerhard te Velde] (21:15 – 21:26)
Heel interessant. Bij mij komen ook allemaal van die stemmetjes van coaches. De ene helft coachen de andere helft van Nederland.
Tijdrovend, weet je wel, gedoe. Wil je daar eens op reageren?
[Koen Mathijssen] (21:27 – 22:33)
Ja, ik was het volledig met u eens. Ik denk, de ene helft van Nederland heeft een probleem… en de andere helft van Nederland is coach.
Dus ik was daar heel sceptisch over. En uiteindelijk was ik natuurlijk ook wel nieuwsgierig. En nogmaals, dat komt natuurlijk echt vanuit het vakgebied…
dat wij mensen en organisaties aan elkaar koppelen. En waarom lukt het daar wel en daar niet? Waarom is iemand in het ene bedrijf heel succesvol en gelukkig…
en in het andere bedrijf niet? Terwijl als je van de buitenkant naar het bedrijf kijkt… is het bijna hetzelfde.
Dus ik was wel heel erg bewust of bewust geïnteresseerd… eigenlijk in bewustwording. Wat maakt dat nu?
En daarom ben ik zelf toch voor mezelf ook gaan onderzoeken… van nou, zo’n coachingstraject, wat doet dat eigenlijk met je? En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik daar ook heel sceptisch in ben gegaan…
de eerste sessie. En de tweede sessie dacht van ja, maar dit is fantastisch… en dit verandert mijn leven.
En de derde sessie dacht van nee, dit werkt toch niet. En dat is een beetje een traject geweest. En uiteindelijk heb ik er heel veel aan gehad.
En ook in mijn vriendengroep word ik wel eens voor de gek gehouden… van jij met je coach. En daar mogen ze allemaal een mening over hebben.
[Gerhard te Velde] (22:33 – 22:35)
Is het een beetje een mannengedrag?
[Koen Mathijssen] (22:35 – 23:24)
Ja, ik denk het. En nogmaals, ik herken het heel erg… omdat ik hetzelfde daarover dacht.
Maar ik omarm het met allebei mijn armen, in ieder geval. Want het heeft mij heel veel gebracht. En ik zie het ook in teamdynamiek.
Dat het heel fijn werkt. Alleen, en dan zal ik erover hopen… maar ik denk dat het wel belangrijk is…
dat je de juiste coach kiest. Oké, hoe herken je die? Ja, ik heb in het verleden met meerdere mensen gesproken…
waarvan ik dacht van ja, maar dit gaat mij in ieder geval niet helpen. Ik zeg niet aan slechte coaches… maar misschien dat het voor iemand anders werkt.
Maar Sandra Koutsik is de dame waar wij veel mee samenwerken. Ja, daar had ik meteen in de gaten. Die stelde drie vragen en ik dacht van godverdorie.
Hoe weet je dat? Ja, ontzettend confronterend ook. Maar daardoor wel heel interessant.
[Anneke van der Pasch] (23:26 – 23:45)
Ja, en ik denk een bepaalde doelgerichtheid… in zo’n coachingstraject. Dus heel duidelijk beginnen met wat is je doel?
Wat wil je bereiken? En vervolgens natuurlijk jou het werk laten doen… maar wel gericht op dat doel.
En er zijn denk ik vrij veel coaches die ergens beginnen… en niet precies weten waar het moet eindigen.
[Gerhard te Velde] (23:45 – 23:59)
Je hebt ook geen koers of geen visie daar. En wat zou dan een goed doel zijn? Want ik dacht aan teamperformance.
Dus we zijn samen een bedrijf aan het bouwen… en we zorgen dat iedereen op de juiste plek staat… de juiste dingen doet.
Is dat voor jullie een belangrijk doel?
[Anneke van der Pasch] (23:59 – 24:19)
Nou ja, dat. Als ik puur naar mezelf kijk… gaat het ook over management versus leadership.
Dus een hekel hebben aan managen. Maar toch, vanuit ergens natuurlijk talent… wel durven te leiden.
En daarmee ook niet het gevoel hoeven hebben… dat je het team tekort doet of wat dan ook.
[Koen Mathijssen] (24:21 – 25:33)
Ja, wij zien het ook op plekken dat we hebben klanten komen… en vanuit het management is bepaald… van we gaan internationale markten ontdekken.
We willen internationaal gaan groeien. Daarvoor komen ze met ons aan tafel. Alleen dan merken wij dat binnen zo’n management team…
eigenlijk nog lang niet iedereen op één lijn zit. Want de algemeen directeur vindt het een goed idee. De commerciële directeur vindt het eigenlijk maar gedoe…
want die moet ook een internationaal team aan gaan sturen. Dieper de organisatie en de binnendienst ziet het eigenlijk ook niet zitten… want die moeten nog meer werk gaan uitvoeren…
als er een internationale tak bij komt. En dat is wel heel interessant… om dan zo’n proces ook te gaan managen.
En te gaan kijken van hoe gaan we er nu voor zorgen… dat als we gaan starten dat wel iedereen erachter staat. Want anders gaan wij starten…
en uiteindelijk wordt er een internationaal team opgebouwd. Maar als daar geen draagvlak is… of als de helft van de organisatie tegenwerkt…
en daar ook daarbij is… coaching is dan meteen een heel groot woord… met een stuk bewustwording van…
waarom heeft iemand weerstand? Waarom vindt deze persoon het niet prettig… als we deze groei internationaal door gaan zetten?
En als je daar weer begrijpt… dan denk ik van oké, ik snap zijn redenen… en daar zullen we mee aan de slag moeten.
Want je kunt niet starten als de helft er nog niet achter staat. Interessant.
[Gerhard te Velde] (25:34 – 25:47)
Dit komt denk ik ook heel veel voor bij ondernemers… van ja, ze willen niet… of ze snappen het niet.
Terwijl je stelt je nooit die vraag van… hé, maar waarom? Of what’s in it for them?
Je denkt altijd vanuit je eigen plan. Tenminste, als je niet op let.
[Koen Mathijssen] (25:48 – 26:26)
En ze gaan het vaak invullen. Want dan spreek ik met een directeur… en die zegt ja, maar die binnendienst is gewoon bang dat ze te druk krijgen.
En dat ze nog meer werk krijgen, daar hebben ze geen zin in. Terwijl ja, als je met die mensen in gesprek gaat… dan blijkt dat helemaal niet het probleem.
Maar iemand is bijvoorbeeld heel onzeker… over zijn talenkennis. Hij zegt van ja, maar dan heb ik dadelijk een Duitse klant aan de telefoon.
Hoe moet ik dat gaan doen? Dus de aannames kloppen totaal niet met de realiteit. Waardoor er misschien…
keuzes gemaakt worden op basis van… aannames in plaats van… wat er echt speelt.
En daarom is dat doorgronden van mensen… en achterhalen van… wat zit er nu?
Ja, één van de belangrijkste taken in ons werk, denk ik.
[Anneke van der Pasch] (26:26 – 27:02)
Ja, en misschien is internationaal werken… ook wel een extra trigger. Want als je ook nog eens een andere…
culturele achtergrond hebt. Dus een andere bril, waardoor je kijkt… of een ander normaal.
Dan vertoon je andere gedrag… dan dat wij bijvoorbeeld als Nederlanders gewend zijn. En op het moment dat je…
altijd maar op die Nederlandse manier… die internationale markt ingaat. Of Frankrijk of Duitsland of België ingaat.
Dan loop je tegen irritatie op. Als jij nooit jezelf de vraag stelt van… maar hoe ziet er dat uit…
als ik door een Franse bril kijk. Dus ik denk dat internationaal werken… daar extra toe kan triggeren.
[Gerhard te Velde] (27:03 – 27:16)
Ja. Misschien moeten we daar even wat dieper op induiken. En eigenlijk wil ik ook voor de kijker en de luisteraar…
nog wat duidelijker maken… wat jullie precies doen. Dus wil jij ons kort uitleggen…
wat doet Oryx, welk probleem lossen jullie op… voor welke klanten?
[Anneke van der Pasch] (27:17 – 28:11)
Ja, zeker. Wij helpen… Nederlandse MKW bedrijven, Belgische KMO bedrijven…
om internationaal te groeien. Door voor hen in het buitenland… de juiste commerciële mensen te vinden.
En dat kan op allerlei niveaus zijn. Echt van heel operationeel tot en met directie… en alles wat ertussen zit.
En… Het gaat dan natuurlijk… om het vinden van de juiste persoon…
die een ambitie waar maakt. Die zo’n ondernemer of zo’n bedrijf heeft. Maar het gaat over veel meer dan dat.
Want je wil er ook voor zorgen dat… die partijen op een fijne manier samen kunnen werken. Dus het gaat eigenlijk ook over een stuk…
interculturele begeleiding… tijdens zo’n recruitment-traject. Wij doen het in het buitenland.
We hebben puur vanwege onze eigen achtergrond… gekozen voor een drietal focuslanden. Toevallig zijn dat ook…
[Gerhard te Velde] (28:11 – 28:12)
Wat voor zijn dat?
[Anneke van der Pasch] (28:12 – 28:30)
Dat zijn Duitsland, België en Frankrijk. De belangrijkste exportpartners van Nederland natuurlijk. Ik heb zelf mijn achtergrond in Frankrijk.
In Frankrijk woonde ik daar. Mijn toenmalige werkgever heeft toen de activiteit opgezet. Koen heeft Belgische familie.
Hij heeft heel lang in België gewoond.
[Gerhard te Velde] (28:33 – 28:34)
In Duitsland?
[Koen Mathijssen] (28:35 – 29:21)
Ja, Duitsland is erbij gekomen. Ik heb met een partner ook… een uitzendbureau gehad nog een tijd.
Toen woonde ik in België. En daar hadden wij Duitse bouwvakkers… voor de Belgische markt.
Er was heel veel vraag naar goede mensen. Toen heb ik heel veel in Duitsland samengewerkt… met arbeidsvermietingsbureaus…
om goede jongens deze kant op te kunnen halen. Dus Duitsland kwam erbij. We zijn eigenlijk begonnen met België en Frankrijk.
Toen kregen we al vrij snel de vraag voor Duitsland. Mijn Duits is goed. Ik ken het land.
Dus dat hebben we toen gedaan. Alleen daar hadden we wel snel gezegd… ik ben echt Belgie-expert en echt Frankrijk-expert.
En toen hebben we ook gezegd… er moet wel echt een native Duitse collega snel bij komen. Om daar hetzelfde niveau dienstverlening te kunnen verlenen…
als je het zelf moet doen. Dus eigenlijk de logica die je voor klanten toepast…
[Gerhard te Velde] (29:21 – 29:53)
die pas je ook op je eigen bedrijf toe. Want je leert hele filosofie. Als je wilt groeien over de grens…
heb je lokale mensen nodig. Die de cultuur snappen. En waarom is dat?
Je kan er van alles bij bedenken. Maar wat maakt het? Wat is het probleem?
We hebben het product. We hebben een heel groot werkgebied. Duitsland heeft als voorbeeld…
ik denk dat heel veel ondernemers als eerste naar het oosten kijken. Denk ik, weet ik niet. Maar laten we het gaan uitrollen.
Pieter Zwart van Coolblue is er misschien wel goed voor. Maar wat kom je dan tegen?
[Anneke van der Pasch] (29:55 – 31:16)
Ik ben in 2011 begonnen met internationaal actief zijn. En als ik echt vanaf nu heel die periode terugkijk… dan blijven bedrijven…
iedere keer weer tegen dezelfde dingen aan lopen. En dat is… gebrek aan lokale marktkennis.
Dus hoe ziet die markt eruit? Wat is de potentie? Wie zijn mijn klanten daadwerkelijk?
Zijn dat vergelijkbare partijen Nederland? In welke regio’s bevinden die zich? Werkt het salesproces op dezelfde manier?
Of spelen daar nog andere factoren een rol? Het gaat over taal. Nou, in België…
denken we met z’n allen… dat wij elkaar heel goed begrijpen. Nederland en België.
Daar ligt vaak al een valkuil. Op het moment dat bedrijven naar Frankrijk gaan… zijn ze zich daar wat meer van bewust.
Maar het gaat over, begrijp je elkaar daadwerkelijk? Het gaat over een andere culturele achtergrond. Eigenlijk waar we het net over hadden.
Elkaars normaal kennen. En daar de aansluiting bij… bij willen vinden.
En het gaat over tijd. Het gaat over tijd. Over focus.
De mogelijkheid om ter plekke… echt alles te kunnen doen… om contacten te leggen.
Relaties op te bouwen. Vertrouwen te winnen. Klanten te winnen.
En uiteindelijk deals te sluiten. En tijd gaat ook over geduld. Wij zijn als Nederlanders best wel pragmatisch.
We willen snel schakelen. En zijn vrij ongeduldig.
[Gerhard te Velde] (31:16 – 31:23)
Hoe lang moet een pilot dan zijn? Is dat een jaar? Twee jaar?
Vijf jaar? Hoeveel tijd heb je nodig om te ontdekken… van hey, Duitsland wel of niet?
[Anneke van der Pasch] (31:24 – 31:41)
Nou, ik denk dat je vrij snel kan ontdekken… of dat er een succes kan zijn. Je hoeft nog helemaal geen mensen in het buitenland…
in dienst te hebben… om daar een eerste feeling bij te krijgen. Maar ik merk dat bedrijven…
op het moment dat ze iemand aannemen… en ze betreden in een nieuwe markt… ook al is de salescyclus…
[Gerhard te Velde] (31:43 – 31:44)
vrij kort…
[Anneke van der Pasch] (31:44 – 31:50)
eigenlijk minimaal een jaar nodig hebben… om netwerken op te bouwen. Relaties op te bouwen.
En echt tot concrete resultaten te komen.
[Koen Mathijssen] (31:51 – 33:29)
En de markt echt begrijpen. Want ik zie soms bijvoorbeeld Nederlandse ondernemers… die willen naar België.
Hebben het achter de schermen eigenlijk al best wel goed ingericht. Dus hebben rekening gehouden van… hoe gaan we dat eigenlijk logistiek doen.
We hebben ook een Franstalige binnendienst aangenomen… voor het Waalse gedeelte. Alleen, dan kiezen ze er toch voor…
van nou, we hebben een accountmanager uit Nederland… laat die maar België gaan doen, want we verstaan elkaar daar wel. Dan lukt het niet.
En dan krijgen de Belgen de schuld. En dan horen we heel vaak, ja, maar die Belgen… en die zijn niet te vertrouwen…
en ze zeggen niet wat ze denken… en ze zijn niet open. En ik denk, ja, maar wacht even.
Jij als Nederlands bedrijf wil de grens over. Je kunt niet verwachten… dat de Belgische markt zich aan jouw Nederlandse organisatie gaat aanpassen.
Het moet andersom. En op het moment dat jij kiest voor een lokale Belgische salescollega… dan ga je jouw klant…
niet met dat interculturele stuk belasten. Want die Belgische klant krijgt gewoon een Belgische collega… die de manier van zaken doen begrijpt…
die de manier van communiceren begrijpt… de cultuur snapt… en dat interculturele stuk…
dat haal je naar binnen. Dan ga jij met je nieuwe collega mee aan de slag. En dat traject begeleiden wij ook.
Dus op het moment dat iemand start… hebben wij ook nog een begeleidingstraject… om te zorgen dat die interculturele samenwerking…
tussen onze klant en de nieuwe collega… voorspoedig verloopt. En dan zie je de succes.
Want die mensen die snappen de wereld… die hebben het netwerk… ja, dat werkt.
En het is niet omdat wij… omdat we dit doen, vinden dat het zo moet. Maar ik doe het werk nu zelfs 20 jaar.
En keer op keer… is het bewijs daar… dat een lokale salescollega…
veel sneller en makkelijker succesvolder is… dan dat je het vanuit Nederland blijft doen. Interessant.
[Gerhard te Velde] (33:29 – 33:57)
Ja, ik moest ook even denken… leren mensen wel van hun fouten. En daar heb je eigenlijk…
dat stuk visie wat Anneke ook in zich heeft… heb je ook nodig om uit te zoomen… en dan patronen te zien.
Van, oh ja… een naïeve ondernemer denkt… ik ga doorgroeien, want ik heb wat geld over…
en ik zit dicht bij de grens. Maar een patron kan dus ook 20 jaar… als je uitzoomt…
dan zie je iedere keer weer diezelfde valk al… en dan zie je iedere keer weer die mensen erin rennen.
[Anneke van der Pasch] (33:57 – 33:57)
Ja.
[Gerhard te Velde] (34:00 – 34:18)
Wat ik eigenlijk wel interessant zou vinden… is ook wat concreter nog… want jullie hebben het over MKB, maar het lijkt me…
dat dit voor iets grotere bedrijven ook is. Tenminste, als je nu… zonnepanelen verkoopt in Utrecht…
bijvoorbeeld, we zitten bij GroenPand… dan is het niet logisch. Wat voor soort klanten heb je dan precies?
[Anneke van der Pasch] (34:18 – 35:26)
Ja, bedrijven in alle sectoren… die je kan bedenken. En qua grootte zitten daar ook…
best wel grote verschillen in. Ik ben nu vorige week samen met mijn collega Sofie… een traject gestart…
gericht op Frankrijk. Dus dat bedrijf zoekt… hun eerste salescollega in Frankrijk.
Het is een Belgisch bedrijf van vier mensen. Met een hele specifieke oplossing… voor de verspaningsprocessen…
in de metaalbewerkingsindustrie. Maar we werken ook voor bedrijven… zoals MQB Plus, mensen.
Maar de focus is… en dat heeft ook wel te maken met… dat we dat zelf het allerleukst vinden…
is MQB, MQB Plus. Omdat je dan toch vaak… met die ondernemer zelf kunt spreken.
Of met een heel ondernemende directie. Maar qua brandjes… alles wat je kan bedenken.
Echt van machines, kapitaalgoederen… tot geermesjes en balpennen… tot de fashioncheck.
Echt van alles. En natuurlijk zijn er een aantal brandjes… die minder exporteren.
Wij doen weinig met… financiële dienstverlening of advocatuur… of dat soort dingen.
Maar als het verder over producten of diensten gaat…
[Koen Mathijssen] (35:26 – 36:15)
is het heel breed. Ik denk het gros van de klanten is tussen de 20 en 500 medewerkers. En het leuke is, vind ik…
dat we inderdaad vaak bij de ondernemer aan tafel zitten… of bij de algemeen of commercieel directie. Waarmee we ook gaan kijken…
van oké, jullie willen die stap naar Duitsland zetten… of naar Frankrijk. Maar we gaan ook heel even…
naar jullie interne organisatie doorlichten. Wat heb je al gedaan? Want wij kunnen nu wel…
een accountmanager in Duitsland aangenemen… maar die gaat verzuipen als jullie intern… nog niet alles op orde hebben.
En dat is best wel eens lastig… want soms zegt een klant, nou hier heb je een opdracht… start maar.
Ja, en dan gaan wij zeggen… nee, doen we niet. Want eerst zal dit en dit…
op punt moeten staan. En als dat zover is… dan kunnen wij starten.
Maar wij gaan natuurlijk niet een kandidaat… proberen te werven… die misschien nu ook een goede baan heeft ergens…
die een gezin heeft thuis… terwijl ik al weet, ik ga hem eigenlijk naar een rol sleuren…
[Gerhard te Velde] (36:16 – 36:17)
bij een organisatie…
[Koen Mathijssen] (36:17 – 36:40)
die er nog helemaal niet klaar voor is. En dat ondernemersadvies… dat vinden wij zelf ook ontzettend leuk.
Dat is trouwens geen verdienmodel of zo. Dat doen we erbij. Om zeker te weten…
dat als we starten… dat het zowel voor de organisatie als voor die nieuwe medewerkers… ook echt iets gaat brengen.
En dat we niet denken… van nou, we doen het. We duwen iemand naar binnen en dan hopen we maar dat het gaat…
En dat kan je niet maken.
[Gerhard te Velde] (36:41 – 37:12)
Nee, want dat is denk ik ook waarom… in de recruitment… of tenminste, recruiters hebben een bad rep.
Ze hebben een slechte reputatie vanwege… mensen schuiven en wegrennen, zeg maar. Maar jullie klinken veel meer…
in die zin als een groeipartner. En dus ook die eigenwijze ondernemer die meedenkt… met die andere eigenwijze ondernemer.
Je noemde ook een keer… volgens mij Voortman. Ik weet niet wie van jullie die…
Bij de medewerking maar aan het meeste. Ja, wil je daar eens wat over vertellen? Want dat was een machinebouwer, geloof ik.
Dus dat zat ook een beetje in die technische hoek.
[Anneke van der Pasch] (37:12 – 38:22)
Ja, Voortman Steel Machinery. Dat is een familiebedrijf… in Rijssen.
750 medewerkers plus. En de eerste keer… dat ik daarvoor werkte…
was 2011. Zij startten toen met sales… in Frankrijk.
Hun eerste… salespersoon in Frankrijk. En stap voor stap…
heb ik mee mogen bouwen aan hun… Franse team. En daar staat nu…
een best wel heel compleet team… wat niet alleen verantwoordelijk is voor sales. Maar je kunt je voorstellen, zij leveren…
metaalbewerkingsmachines. Metaalbewerksmachinelijnen. Die moeten ook onderhouden worden.
Die moeten ook geservicet worden. Preventief, maar ook… op het moment dat er storingen zijn.
Dus daar zit nu… een team van 18 mensen. En dat is…
natuurlijk heel tof. Als je stapje… voor stapje mee kan bouwen…
en zo’n succes van zo’n… Voortman in Frankrijk. Ik vind dat echt heel dankbaar werk.
En regelmatig heb ik dan… contact met het team. En dat die mensen blij zijn.
Ik moet zeggen, Voortman is… een fantastisch bedrijf. Doet het ook supergoed…
voor zijn mensen. Dat is heel fijn. Dat je daaraan bij kan dragen.
[Gerhard te Velde] (38:24 – 38:35)
En dan… gaan die mensen voor altijd… onderdeel van Voortman zijn?
Of gaan ze dat op een gegeven moment… verkopen? Zo’n…
business unit of zo. Wat is hun grotere plan? Heb je daar ook inzicht in?
[Anneke van der Pasch] (38:35 – 39:56)
Voortman is zelf echt aan het groeien. En die… houden dat zelf in handen.
Die hebben ook kinderen in de organisatie… die het zullen gaan voortzetten. Dus dat is echt hun plan.
Wij werken heel veel voor… directeur eigenaren. Maar natuurlijk…
komen wij ook steeds meer private equity tegen. Binnen het MKB bedrijf. Nou moet ik zeggen…
ik had vroeger een minder positief beeld… van private equity. Maar ik vind dat de private equity die we nu…
vaak tegenkomen… dat die ook echt toegevoegde waarden willen leveren… aan zo’n organisatie.
Aan zo’n bedrijf. Een bedrijf… waar een goede private equity achter…
zat overigens, is bijvoorbeeld… Dijk Natural Collections. Dat is een bedrijf…
importeur en… leverancier van decoratieve… materialen.
Dus potjes… lampen… vazen, van alles.
Die sourcen zij wereldwijd… en verkopen ze aan de retail. Voordat private equity binnenkwam…
was dat bedrijf in Nederland heel succesvol. En met private equity… hebben zij echt die internationalisering…
slag kunnen maken. Dat is natuurlijk wel ook een… waardevol iets voor zo’n bedrijf.
En fijn dat er dan private equity in zit… die die ervaring ook heeft… om die stap te kunnen zetten met zo’n bedrijf.
[Gerhard te Velde] (39:56 – 40:06)
Ja. Interessant. Koen, is er een klant waar jij glimlachend…
want ik kijk naar Anneke’s gezicht… wel eens over Voortman… is er een klant waar jij…
[Koen Mathijssen] (40:06 – 42:25)
Ja, we hebben er een bedrijf… eerlijk gezegd echt heel veel. Alleen misschien eentje waar ik nu…
aan denk, omdat ik daar heel recent… mee samen heb gewerkt, is het bedrijf Fashioncheck. Fashioncheck, misschien ken je het…
het is een cadeaukaart. Dus als je in de Albert Heijn… dan heb je een rek met kaarten…
en dan kun je een diner bonnen. En daar hangt ook de Fashioncheck tussen. Die kun je cadeau doen, kun je een bepaald bedrag aan koppelen…
en dan kun je dat bij bepaalde winkels inleveren… voor kleding, voor parfum… voor allerlei producten.
Het is een ontzettend leuk bedrijf… met een hele mooie visie, omdat zij ook zeiden… we zien gewoon dat de retail het zwaar heeft.
We zien dat… ook de kleinere winkels… de boetiekwinkels, die verdwijnen uit het straatbeeld…
terwijl die het juist wel leuk maken. En hoe kunnen wij nu zorgen… dat er weer meer omzet richting de retail gaat…
en ook echt in die winkels verdiend gaat worden. En die hebben dus die Fashioncheck ontwikkeld. Dat is in Nederland een enorm succes geworden.
En omdat veel… ook retailketens… ook natuurlijk in België zitten…
hebben zij heel snel die geslag naar België gemaakt. Dan hebben ze gezegd van oké, je kunt die kaart nu ook in België… als jij C&A in Nederland…
maar je kan ook C&A in België kunnen inzetten. Alleen… dat bleef op den duur een beetje hangen in België.
Die ketens gingen wel mee… maar ze hebben met een Nederlandse collega geprobeerd… om ook daar meer retailers aan te sluiten…
bij die Fashioncheck. En dat lukte niet. En toen hebben zij dus ook…
zijn we met hen in gesprek gekomen… en uiteindelijk hebben zij gekozen van we willen toch… met zo’n Belgische lokale collega dat gaan doen.
Iemand die uit die retail komt… die die sector kent, die weet… op basis waarvan die retailers daar keuzes maken…
waarom ze dit misschien spannend vinden… want het is weer een Nederlands product, het is nieuw. In België is het iets conservatiever over het algemeen.
En daar hebben we een Belgisch collega aangeworven… Andy. En die is nu heel lang bezig…
ik denk een half jaar. En als je kijkt op de LinkedIn pagina… je ziet het ene na het andere succes langskomen…
en de ene na de andere retailer die zich aansluit… nu bij Fashioncheck. Dat is super leuk.
Het idee is er van tevoren… wij geloven er heel sterk in dat dit de manier is om het te doen. Vanuit het advies wordt het ook meegenomen…
en het succes is er eigenlijk… vanaf dag één. Andy is ontzettend blij…
voor Fashioncheck pakt het heel goed uit. En dat is voor ons wel het allerleukste. Maar ook in ons werk…
gaat het ooit wel eens fout. En daar heb je wel echt buikpijn van.
[Gerhard te Velde] (42:25 – 42:29)
Oké, die wil ik natuurlijk ook weten. Vertel eens over een buikpijnverhaal.
[Koen Mathijssen] (42:29 – 43:28)
Je hebt wel eens ooit gehad… en dan moet ik wel heel eerlijk zeggen… soms zijn het ook zaken waar je zelf weinig invloed op hebt.
Maar dat je bijvoorbeeld een kandidaat hebt geplaatst… bij een Nederlandse opdrachtgever… die gaat bijvoorbeeld in Duitsland aan de slag.
In Nederland gebeurt er iets. Er is een managementwissel. De nieuwe manager die komt…
en de kandidaat die wij uiteindelijk… daar aangesteld hebben… zegt maar dat klikt niet.
Dan ga je nog bemiddelen. Ga je proberen iets te doen. Maar soms merk je van dit wordt het niet meer.
En dat vind ik altijd heel vervelend. Want met zo’n kandidaat bouw je ook een persoonlijke band op. Die mensen die spreken wij heel vaak…
in zo’n traject. En ook na dat traject. Die had een goede baan.
Deze man waar ik het nu over heb. Uiteindelijk ook via ons… gaat hij ontslag nemen.
En naar een nieuw bedrijf. Wij kunnen er weinig aan doen. Ik had die managementwissel ook niet voorzien.
Maar als je dan zo’n kandidaat aan de lijn hebt… en die zegt het werkt gewoon echt niet meer. En ik zie het niet meer zitten.
Daar baal ik enorm van.
[Gerhard te Velde] (43:29 – 43:58)
Nummer één reden waarom mensen weggaan zeggen ze. De verkeerde leidinggevende. Ik zie het om me heen.
Mijn broer, mijn zwager. Een van mijn beste vrienden. Allemaal gewoon gezeik met…
een leidinggevende of een manager. Er was ook eentje die werkte bij Philips. En die had een Franse manager.
Dat was ook een groot drama. En dat hoor ik nu van mijn… Ik moet een beetje op mijn woorden passen.
Daar kun je inderdaad oprecht niks aan doen. En dat is wel… zo bepalend.
[Anneke van der Pasch] (44:00 – 44:19)
Omdat je… ook de verantwoordelijkheid… voor de persoon die zijn baan opzegt.
En aan de slag gaat bij een bedrijf. Wil je je werk… daarin zo goed mogelijk doen.
En dan nog kunnen… omstandigheden buiten ons liggen. En dan is dat toch balen.
Want zo iemand gun je iets anders.
[Koen Mathijssen] (44:20 – 45:16)
En zeker omdat je ook heel oprecht bent in het advies. Kijk, als wij een kandidaat hebben. En ik denk, ja dit is veruit…
de beste kandidaat die ik heb. De klik met de klant is er. Maar vanuit assessment…
vanuit gesprekken komen we tot de conclusie van… ja, iemand heeft de competentie om het te gaan doen. Ik weet zeker dat als je het gaat doen dat je het kan.
Maar… ik denk niet dat je het leuk gaat vinden. De opdracht die er ligt, de type organisatie.
Ja, hij kan het. Maar hij gaat het niet leuk vinden. En dan geven wij ook advies van…
doe het niet. Want je zult… heel succesvol starten en na een jaar denk je…
waar ben je aan begonnen. En dat geldt ook voor die klant. Maar ja, soms heeft mijn klant die kandidaat inmiddels gezien.
En dan zeg je wel. We willen hem wel, want een topkandidaat. En dan zullen wij toch aangeven…
ja, wij gaan er niet mee. Want wij geven ook garantie op kandidaten. Ja, dat klinkt heel raar op mensen.
Maar in ieder geval… we nemen die verantwoordelijkheid graag. Maar wel voor beide partijen.
Niet alleen voor onze opdrachtgever. Maar ook voor de sollicitanten. Ja.
[Gerhard te Velde] (45:17 – 45:29)
Ik wil even met jullie naar eigenwijze ondernemers. Die zeggen, we gaan het lekker zelf doen. Dus we gaan geen partij zoeken…
die ons helpt bij het groeien over de grens. Wat komen jullie tegen? Kijk even neer aan elkaar.
[Anneke van der Pasch] (45:30 – 45:39)
Ja, uiteenlopend. Sommige bedrijven kunnen dat op een heel succesvolle manier. En soms gaat dat helemaal mis.
En alles wat ertussen zit.
[Gerhard te Velde] (45:40 – 45:41)
Kan je het zelf doen?
[Anneke van der Pasch] (45:44 – 46:26)
Nou ja, goed. Er zijn natuurlijk… zeker bijvoorbeeld als je het over België hebt.
En als je een beetje een goed HR-team hebt. Kan je best wel… mensen weer met mensen in contact komen.
Gesprekken voeren. Of dat mensen dan ook altijd… dat intercultureel bewustzijn…
hebben. Weet ik niet. Of dat mensen ervan op de hoogte zijn…
dat een Belgische persoon… heel graag een arbeidscontract wil… onder Belgische wetgeving.
En wat daarbij komt kijken. Weet ik ook niet. Ik denk dat dat per bedrijf heel erg verschilt.
Maar ik denk zeker dat er bedrijven zijn… die dit succesvol kunnen doen. En daarnaast zijn er bedrijven…
waar het gewoon echt vallikant misloopt. Of die proberen het zelf en denken… het lukt toch niet.
[Koen Mathijssen] (46:27 – 47:15)
Het grootste risico van zelf doen… wat ik wel eens zie… is dat ze met name naar de harde criteria kijken.
Dus als ze iemand hebben die op de goede plek woont… die de talen spreekt, die uit de sector komt… de netwerk heeft…
zijn ze heel snel geneigd om te zeggen… contract aanbieden. Soms pakt het goed uit natuurlijk.
Alleen wij zijn vaak… veel meer geïnteresseerd in de mens… achter het cv en de persoonlijkheid…
om te kijken, nogmaals, los van… heeft hij het netwerk, kan hij het? Gaat hij het leuk vinden?
Past hij binnen jullie team? Past hij binnen de bedrijfscultuur? Gaat hij op de manier…
zoals jullie dat graag willen met mensen en organisaties om? En daar denk ik… dat onze toegevoegde waarde ook veel meer ligt.
En we hebben ook klanten… die hebben een eigen HR-team wat uitstekend is. En die zeggen, in Nederland doen we het allemaal…
maar in het buitenland lukt het ons niet.
[Gerhard te Velde] (47:16 – 47:51)
Dat HR-team… dat lijkt mij een potentiële blokkade… voor jullie salesproces.
Die founder is enthousiast. Die ziet het helemaal voor zich. En dan komt hij bij HR en dan zegt hij…
ja, maar nee, dit, dit, dit. Ik loop er hetzelfde aan met marketingafdelingen. Dus de founder zegt, ja vet, we gaan een podcast maken.
En dan zegt marketing… ja, nee, maar als we naar de rest… die gaan dan dat helemaal downplayen.
Ook omdat ze zelf belangrijk willen zijn. Of relevant willen zijn. En die hebben een soort…
bias of zo. Ja, met een externe partij werken… dat is sowieso een slecht idee ofzo.
Of wij kunnen het zelf houden.
[Anneke van der Pasch] (47:51 – 48:19)
Ja, ik vind dat minder. Soms merk je dat misschien bij corporate recruiters. Dat gevoel.
Maar als je echt kijkt naar de HR-mensen… die zijn vaak toch wel blij. Want die zijn eigenlijk best wel succesvol…
samen met hun recruitment-collega’s… in Nederland bijvoorbeeld. Maar weten het in Frankrijk…
of in Duitsland echt gewoon niet. En die vinden het dan gewoon fijn… om hulp te krijgen.
Dus ik zie ze eigenlijk vaak… meer als partner.
[Koen Mathijssen] (48:20 – 49:04)
Ja, aan de voorkant wel een minderling. Want als wij de eerste kennismaking met HR hebben… of met een recruiter van een bedrijf…
die zeggen gewoon tegen ons… oké, we hebben hier een vacature… en we zoeken een bureau dat dat gaat doen.
Dan willen wij ook aan tafel met die ondernemer… of met die directeur om te horen van… oké, maar wat zijn de plannen?
Waar wil je naartoe? Hoe wil je het op gaan bouwen? Maar bijvoorbeeld, ik werk nu samen…
met een klant Ecoratio. Die zit in betonbekistingsproducten. Supermooi bedrijf ook.
En de HR-dame daar… heeft ons juist extreem geholpen in het traject. Die stond echt naast ons…
en heeft ons ook echt geholpen… om de goede kandidaat… richting Ecoratio te krijgen.
Dat was een fantastische samenwerking. Dus ja, vaak… werkt het ook heel vaak op een heel fijne manier samen.
[Anneke van der Pasch] (49:06 – 49:06)
Absoluut.
[Gerhard te Velde] (49:06 – 49:39)
Ik ga jullie een zak geld geven. Leuk. Wat ik nog…
een beetje mis in het verhaal… is misschien wel het stuk impact. Dus je noemde ook voorbeelden…
van klanten die dan in de techniek zitten… of die heel veel spullen verkopen. En dan denk ik altijd, ja, we hebben al zoveel spullen.
Moet er nog meer rotzooi de wereld in gepompt worden? Dus hebben jullie ook een voorbeeld… van een…
impact klant? Of hoe maken jullie impact? En daarna komt die zak geld, want dan mogen jullie zelf…
gaan investeren in groei. Maar laten we beginnen even bij die impact.
[Anneke van der Pasch] (49:40 – 50:24)
Ja, ik denk… op het moment dat ik aan impact denk… gerelateerd aan onze dienstverlening…
dan ligt die op begrip creëren. Natuurlijk verdienen wij ons geld met recruitment… maar het gaat over begrip creëren.
Tussen… potentiële collega’s in het ene land… en een bedrijf met ambities in het andere land…
die eigenlijk samen… een gezamenlijke ambitie hebben… of iets wat heel mooi samen kan komen…
maar die elkaar niet altijd… evengoed begrijpen. En als wij…
dit veel meer kunnen gaan doen… en dit verder uit kunnen bereiden… hebben wij denk ik een grotere impact…
als het gaat over wederzijds begrip. En als ik dan heel groot denk… dan zou het…
denk ik heel fijn zijn als dat in de wereld… iets meer aanwezig is.
[Gerhard te Velde] (50:24 – 50:50)
Ik hoor het Europees volkslied ook… ik weet even de tekst niet… maar dit is een soort van…
alle landen… worden vrienden of zo… of iets met broeder, naties of zo.
Maar in ieder geval meer samenwerking… want jullie impact zit niet op planet… maar veel meer op people, denk ik.
En ook begrip. Dat zeg jij dus eigenlijk. Als we meer begrip voor elkaar zouden hebben…
dan zou de wereld beter zijn.
[Anneke van der Pasch] (50:50 – 50:59)
Dan is er minder discussie te zijn… of minder gevecht of minder strijd. En ik denk dat dat voor iedereen…
fijner is.
[Koen Mathijssen] (51:00 – 53:03)
En dat is misschien ook wel het type klant… waar wij… dat mag je best weten, wij hebben ook wel eens ooit…
dat we met klanten in gesprek gaan… of potentiële klanten, waarvan wij uiteindelijk zeggen… we gaan de opdracht niet aannemen.
Omdat de organisatie… er of nog helemaal niet klaar voor is… of het is een organisatie waarvan wij zeggen…
hier hebben wij zelf als mens zo’n slecht gevoel bij… in de manier hoe zij… in het leven staan, over dingen nadenken…
en dan is het echt niet zo puur idealistisch… van in mijn geval… wordt de wereld er wel een mooiere plek van?
Natuurlijk speelt dat mee. Maar veel meer dat ik denk… het wordt er een slechtere plek van.
Waar knap je op af bijvoorbeeld? Ik geloof zelf… heel erg in missiegedreven bedrijven.
Organisaties die echt… een hele duidelijke missie hebben… en echt wel iets bijdragen.
En dat kan zijn richting hun eigen medewerkers… of dat kan zijn richting klanten… die echt iets unieks doen…
of die op een bepaalde manier in het leven staan… waarvan ik zeg, daar voelen wij ons prettig bij. Misschien een heel klein voorbeeld…
een klant van ons in Nijverdal… Nieverplast, dat is een machinebouwer… en wat ze maken is ook allemaal…
er zal het milieu… misschien ook niet veel beter van worden… ook niet veel slechter.
Alleen, zij hebben bijvoorbeeld een hele mooie missie… dat ze zeggen, wij steunen Afrika. En op het moment dat wij een nieuwe collega aanwerven…
dan wordt dat meteen één op één gekoppeld… aan een kindje uit Afrika. Wij doen die maandelijkse bijdrage.
Eén keer in de zoveel tijd… gaan ze met de hele organisatie daar ook naartoe… om die kinderen te ontmoeten…
die dankzij hun studie, zorg, alles hebben. Dat soort dingen… word ik zelf altijd ontzettend blij van.
Dan denk ik, het is een machinebouwer… dus het is eigenlijk gewoon een bedrijf. Maar door deze manier…
van ondernemen… en door dit mee te nemen… merk je ook dat zij heel makkelijk…
nieuwe collega’s vinden. En mensen binden, die hebben echt… geen collega’s, maar bijna fans.
Die mensen zijn trots dat ze voor dat bedrijf mogen werken. Om verschillende redenen. En daar worden wij zelf ook heel erg blij van.
Eerlijk gezegd. Ja, wat lastig.
[Anneke van der Pasch] (53:03 – 53:27)
Je vroeg van waar knap je op af. Ik vind het zelf ook best wel lastig… als mensen heel vierkant…
tegen andere mensen aankijken. Dus daar een heel zwart-wit beeld van hebben. Of willen hebben.
Of… En wij komen ook nog steeds wel eens ooit… in situaties van…
iemand met een hoofddoekje… doe maar liever niet. Dat soort dingen vind ik zelf…
[Gerhard te Velde] (53:27 – 53:28)
Nog steeds hè? 2025?
[Anneke van der Pasch] (53:28 – 53:34)
Ja, vind ik best wel heel lastig. Daar krijg ik echt wel een knoop van in mijn maag. Ja.
[Gerhard te Velde] (53:35 – 53:52)
Interessant. Ja, familiebedrijven. Ja, er zijn dus eigenlijk een aantal criteria…
die jullie gaan hanteren. En dat is deels hard. Ik bedoel, ze moeten het kunnen betalen.
Maar het is vooral zacht, hoor ik. Hoe zitten ze in de wedstrijd? Hoe denken ze?
Denken ze dus niet vierkant maar rond?
[Anneke van der Pasch] (53:55 – 54:21)
Ja, dat hoeft misschien nog niet altijd… bij aanvang zo te zijn. Maar als je merkt dat mensen open daarvoor staan…
dan kan je ze daar ook wel een beetje in meenemen. Ik denk dat wat voor ons het belangrijkste criterium is… Kijk, uiteindelijk wil je…
een persoon bij een bedrijf binnenbrengen… waar die echt gelukkig wordt. Dus die context moet er zijn.
En daar gaat niet alleen over geld… maar daar gaat ook over een stukje commitment… wat een bedrijf wel of niet heeft…
gericht op een bepaalde exportmarkt.
[Gerhard te Velde] (54:21 – 54:21)
Ja.
[Anneke van der Pasch] (54:22 – 54:34)
En de begeleiding en de training… en de support en de communicatie… en het contact wat er kan zijn…
met die nieuwe Franse-Duitse collega. Ik denk dat dat voor mij in ieder geval… het belangrijkste criterium is.
[Koen Mathijssen] (54:35 – 55:30)
Ja, en de zekerheid dat je voelt van… wij kunnen deze mensen echt verder helpen. Soms zit je ook wel eens in een gesprek met een klant…
en ik denk, volgens mij past daar een ander type bureau… veel beter bij dan wij. Dan zullen we dat ook eerlijk adviseren.
We zullen zeggen, ik denk dat we het kunnen… alleen ik denk dat er partijen zijn die het beter kunnen… en die ook beter bij jullie passen.
En ga daar dan lekker mee samenwerken. Dat geeft veel meer energie, dat geeft veel meer plezier. En laat ons dan met bedrijven samenwerken…
die beter bij ons passen weer. En dat wil niet zeggen dat het altijd persoonlijk… want we werken ook voor bedrijven…
waarvan we zeggen van… ik zou daar zelf misschien niet willen werken… maar ik ken wel mensen…
en vanuit mijn netwerk kunnen wij wel mensen… met hun in contact brengen die dit soort type organisaties… super tof vinden.
En die daar heel gelukkig gaan worden. Dus het is niet zwart-wit van zo’n bedrijf… willen wij niet of past niet bij ons.
Maar we zullen wel aan de voorkant altijd eerlijk kijken… kunnen we ze vooruit helpen, ja of nee. En als dat niet lukt, dan beginnen we er ook liever niet aan.
Want het is alleen maar een doel.
[Gerhard te Velde] (55:30 – 56:15)
Er wil niemand blij van. Er gaan er wel even mee ook. De 20 jaar werd genoemd, jullie bestaan ruim 7 jaar.
Dus in het begin zeg je natuurlijk ook tegen iedereen ja. En op een gegeven moment hoor je… misschien toen al niet meer, maar je wordt kritischer.
Dus dat spreekt mij ook wel aan. Dat je zegt van we werken niet voor iedereen. We gaan even een…
brainstormpje nog doen. Over een bedrijf… over de grens helpen groeien.
En ik ga jullie 10 miljoen geven. En jullie mogen samen een Nederlands bedrijf… noemen.
Of een merk waarvan je denkt… dat vind ik zo’n tof bedrijf. Die zou ik wel willen helpen.
En je moet een land kiezen. Dus jullie moeten kiezen waar gaan ze… beginnen en in welk land.
Jullie mogen even overleggen natuurlijk.
[Koen Mathijssen] (56:15 – 58:21)
Dat moet een organisatie zijn die nog helemaal… niet internationaal actief is. Ja dat is lastig…
te checken natuurlijk. Ja ik ken… een bedrijf…
waar ik voor gewerkt heb. Die zijn dus in Duitsland gestart. Dat al wel.
Maar dat kwam eigenlijk… vanuit een studieproject. De dame Ella…
heeft het opgericht. Het heet Bike Labyrinth. En Ella…
die had eigenlijk een idee. Zij zei van… wat ik heel vervelend vind is om mensen te zien.
Oude mensen die in een verzorgingsterhuis zitten… mogen niet meer naar buiten. Want ze kunnen verdwalen of weglopen of vallen.
Zitten de hele dag binnen. Vervelen zich kapot. Bewegen te weinig.
Wereldje wordt klein. Kunnen we daar iets mee? En zij heeft Bike Labyrinth ontwikkeld.
En dat werkt eigenlijk op twee manieren. Je kunt iemand op een home trainer zetten. Of je kunt iemand in een rolstoel…
pedalen onder zijn voeten geven. Eventueel aangedreven motorisch. De mensen bewegen weer.
En daarnaast krijgen ze een heel groot scherm voor hun neus. En kunnen ze fietsroutes gaan doen. Hoe voorzien je het?
Het lijkt heel simpel. Het mooie is ook dat ze het echt kunnen bepalen. Want bijvoorbeeld in Duitsland…
een oude dame… zit in een verzorgingsterhuis. Woont alleen.
De man is gestorven. En zegt ja, ik ben ooit lang geleden getrouwd in Keulen. Dan typt ze Keulen in.
En zij gaat fietsen door Keulen. En ze gaat op zoek naar het gemeentehuis waar ze ooit getrouwd is. Zij kan zelf bepalen.
Dus op iedere kruising stopt het beeld. Dan kan zij bepalen ga ik naar links of ga ik naar rechts. En dan fietsen verder.
Je hoort de mensen praten op de terrasjes. Je ziet de vogels vliegen. Ze komen weer buiten.
Het is fantastisch. Ze bewegen. Ze komen buiten.
Zo’n bedrijf zou ik heel graag een zak geld geven. En zeggen nu gaan we de versnelling brengen. En gaan we het in heel Europa uitrollen.
Want als je de beelden ziet. Wat het met die mensen doet. In die verzorgingsterhuizen.
Het is een gouden idee. Dat zou ik wel iedereen gunnen. In een verzorgingsterhuis.
Dat ze dit konden gaan doen.
[Gerhard te Velde] (58:22 – 58:32)
Dus die 10 miljoen gaan wij inzetten op dat bedrijf. Absoluut. Je zei van ze zijn al een beetje over de grens.
Zou je dan zeggen gewoon 10 miljoen alleen op Duitsland goud maken. Of we gaan.
[Koen Mathijssen] (58:34 – 58:39)
Ja de producten door ontwikkelen ook. Om het nog toffer te maken. En nog mooier.
[Anneke van der Pasch] (58:40 – 59:00)
Ik denk dat dit bedrijf. Potentie heeft voor echt West. Noordwest Europa.
Ja dat denk ik wel. De mensen die daarachter zitten. Die zijn het gestart vanuit zo’n.
Mooie intentie. Dat zou ik ze echt gunnen. Echt grote internationaal succes.
[Gerhard te Velde] (59:00 – 59:02)
Dus de twee dragons zeggen allebei ja.
[Anneke van der Pasch] (59:02 – 59:03)
Absoluut.
[Gerhard te Velde] (59:04 – 59:34)
Nou ja bij deze. Aan de oprichters van Bike Labyrinth. Als je een groeigeld zoekt.
Klop even aan. We gaan naar de laatste vraag van de aflevering alweer. En die is.
Eigenlijk altijd voor mijn gasten. En een van jullie mag een vraag meegeven. Aan de kijker of de luisteraar.
Ik gok dat Anneke hem voorbereid heeft. Maar misschien ook niet. Anneke mag hem stellen.
Heb jij iets. Een doordenkertje bedacht. Waarvan je denkt daar wil ik eigenlijk iedereen op triggeren.
Als je ondernemer bent ga daar eens over nadenken.
[Anneke van der Pasch] (59:35 – 59:44)
Ja en die is eigenlijk helemaal niet zo vernieuwend. Maar toch wil ik hem noemen. Want het is namelijk.
Het is namelijk gedachtegoed van Sinek. En ik denk dat heel veel mensen Sinek kennen.
[Gerhard te Velde] (59:44 – 59:45)
Simon Sinek ja precies.
[Anneke van der Pasch] (59:45 – 1:00:14)
Absoluut. Wij komen stiekem. Heel veel bedrijven tegen.
Een hele mooie missie hebben. Ik noem net Bike Labyrinth. Die een hele mooie intentie hebben.
En daarbij echt een bijdrage leveren aan de wereld. En we zien. Dat juist die bedrijven.
Veel makkelijker mensen naar zich toe halen. En mensen aan zich binden. Omdat je gezamenlijk.
Aan zo’n missie werkt.
[Gerhard te Velde] (1:00:14 – 1:00:17)
Die why is absoluut heel erg aanwezig.
[Anneke van der Pasch] (1:00:18 – 1:00:37)
En. We komen ook nog heel veel bedrijven tegen. Die zich daar.
Totaal niet van bewust zijn. En het is natuurlijk leuk om hen daar. Ook in onze dienstverlening een beetje bij te helpen.
Maar daarom inderdaad. Mijn vraag. Waarom doe je wat je doet.
En op welke manier draag je daarmee bij aan. De wereld.
[Gerhard te Velde] (1:00:37 – 1:00:41)
Mooi. Mooie vraag. Dankjewel.
Jij ook bedankt Koen.
[Anneke van der Pasch] (1:00:42 – 1:00:42)
Ja.
[Gerhard te Velde] (1:00:45 – 1:01:16)
Ik ga afsluiten. En dat doe ik door jou te bedanken. Voor het kijken of luisteren naar deze aflevering.
Wil je nou meer weten over Oryx. Ga dan even naar oryxbv.com. Dan vind je het volledige verhaal.
Je vindt meer informatie over het team. Wil je vrienden worden met Anneke. En of Koen.
Vroeg ze even toe op Linkedin. Zet de volledige naam en Linkedin profielen in de show notes. En als jij een ondernemer kent die over de grens wil groeien.
Stuur deze aflevering dan ook even door. Dank voor je aandacht. En graag tot de volgende aflevering.