Direct luisteren naar deze podcast
Bekijk deze podcast
Introductie van deze gast
Pim Teeuwisse is mede-eigenaar van Digitaal Toegankelijk. Pim heeft zijn ondernemersleven gewijd aan het toegankelijk maken van bedrijven: zowel digitaal, fysiek als sociaal. Van zijn tijd in de financiële sector tot zijn missie om de wereld inclusiever te maken: Pim deelt eerlijk over zijn groei, zijn struggles en de harde business case achter toegankelijkheid.
3 dingen die je in deze aflevering leert:
💰 Waarom Nederlandse e-commerce partijen €4,2 miljard mislopen en hoe jij dat geld wél kan binnenhalen door simpele aanpassingen
♿ Het verschil tussen fysieke, sociale en digitale toegankelijkheid en welke voor jouw bedrijf het belangrijkst is
📈 Hoe je van 0 naar 20 medewerkers groeit met een divers team zonder je team of jezelf op te branden
CALLS TO ACTION 🔥
Meld je aan voor de meest toegankelijke weekstart van Nederland op 6 oktober om 9:30 via: https://ikmeldmijaan.typeform.com/weekstart
Voeg Pim toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pim-teeuwisse/
Check de website van Digitaal Toegankelijk hier: https://www.digitaaltoegankelijk.nl/
Overige links naar boeken en bruikbare bronnen voor ondernemers:
BRONNEN
Wetgeving: European Accessibility Act – Nieuwe EU-wetgeving voor e-commerce en dienstverlening aan consumenten
Organisaties: MKB Nederland, Ministerie van VWS, Stichting Iedereen
Tools: Gratis toegankelijkheidsscans beschikbaar via digitaaltoegankelijk.nl
In deze aflevering
00:00 – Welkom bij Groeivoer!
02:34 – Even voorstellen
04:03 – Drive voor impact
07:18 – Groeiverhaal naar 20 medewerkers
09:35 – Compagnon Robert
11:26 – Verschillende behoeftes team
15:27 – Soorten toegankelijkheid
18:51 – Is Groeivoer toegankelijk?
20:57 – Waarom beginnen toegankelijkheid?
22:14 – €4,2 miljard misgelopen omzet
24:32 – Morele vs. zakelijke argument
25:37 – Pim’s persoonlijke verhaal
27:42 – Beperkingen niet simuleren
29:15 – European Accessibility Act
33:46 – Naming en shaming
36:19 – De business case
40:02 – Verantwoordelijk voor toegankelijkheid?
43:29 – Subsidies en kantoor
45:43 – De valkuil van vacatureteksten
47:29 – MKB-ondernemer
50:54 – Tools en tips
53:03 – De hamvraag
Shownotes
Waar vind je deze ondernemerspodcast?
Kijk je graag zakelijke podcasts? 🎥
Volg dan het kanaal van Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@Groeivoer/videos
Liever luisteren? 🎧
Volg Groeivoer op Apple Podcast: 🍏 https://shorturl.at/kozJP
Beluister de #1 Nederlandse ondernemerspodcast op Spotify: 🎶 https://shorturl.at/bfmD3
Zelf een zakelijke podcast starten? 🎙️
Wil je zelf ook een professionele podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een gespecialiseerd podcast agency voor ondernemers.
Adverteren in dé ondernemerspodcast van Nederland? 📢
Wil je adverteren bij Groeivoer en ondernemend Nederland bereiken? Mail naar info@groeivoer.nl
Volg onze ondernemerskanalen! 🌐
Blijf op de hoogte van nieuwe podcast afleveringen en ondernemersevents via WhatsApp: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B
Of via Telegram: https://t.me/groeivoer
De beste ondernemerslessen in je mail? 📧
Mail naar info@groeivoer.nl voor een *cheat sheet* met de 10 beste tips van 300 afleveringen van Groeivoer. Boordevol inzichten van succesvolle ondernemers.
Waardeer deze ondernemerspodcast! 🌟
Fan van deze zakelijke podcast? Laat een review achter! 👍
Volg de #1 ondernemerspodcast! 🚀
LinkedIn Gerhard: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
LinkedIn Groeivoer: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
TikTok: https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners voor ondernemers 🤝
Deze ondernemerspodcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Start vandaag: https://signup.focus.teamleader.eu
Speciale dank aan Groenpand, thuisbasis van de Ear Ear Podcast studio. Bekijk www.groenpand.nl voor meer informatie.
Transcriptie
[Pim Teeuwisse] (0:00 – 0:35)
Voor welke doelgroep, voor welke mensen, werkt jouw product of dienst niet? Als je nadenkt over, ik ga morgen naar Tandarts, daar moet ik twee formuliertjes inmiddels digitaal voor invullen. Om langs de Tandarts te gaan.
Moet allemaal digitaal. Als dat niet toegankelijk is, dan word je dus wel uitgesloten van dat soort dingen. Het is sinds kort voor e-commerce bijvoorbeeld verplicht om ook aan je digitale toegankelijkheid te werken.
En er is een marktonderzoek gedaan naar hoeveel omzet missen Nederlandse e-commerce partijen nou elk jaar, doordat ze niet toegankelijk zijn. Ik weet niet of jij durft te gokken hoeveel.
[Gerhard te Velde] (0:35 – 0:36)
Tientallen miljoenen ofzo.
[Pim Teeuwisse] (0:36 – 0:39)
4,2 miljard kwam eruit.
[Gerhard te Velde] (0:39 – 2:34)
Stel dat je nou echt helemaal nieuw bent voor dit onderwerp, of het is al een paar jaar weer ondergezakt op je agenda. Wat zijn volgens jou nou de stappen om mee te beginnen? Welkom bij Groeivoer.
Mijn gast vandaag is Pim Theeuwissen. Pim is mede-eigenaar van het bedrijf Digitaal Toegankelijk. Bij Digitaal Toegankelijk, ook wel DT genoemd, weten ze alles van het toegankelijk maken van jouw bedrijf.
Want hoe zorg je er nou voor dat zowel klanten als potentiële medewerkers geen enkele belemmering op hun weg vinden als ze met jou willen gaan samenwerken? Dat gaan we ontdekken. Pim, welkom bij de podcast.
Dank je wel. Ik ga eerst even wat vertellen over de sponsor van deze podcast. Want dat is het ministerie van VWS, Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Nou, waarom met deze aflevering willen we aandacht vragen voor toegankelijkheid? Want in Nederland zijn er ruim 2 miljoen mensen met een beperking. Ik las op jullie website 5,5 miljoen, dus daar komen we misschien straks nog op terug.
Maar in ieder geval heel veel mensen in Nederland die willen graag werken. Ze zijn opgeleid, ze zijn loyaal, ze zijn gemotiveerd. Maar ze kunnen niet aan de slag door het tekort aan banen of door toegankelijke werkplekken.
Om daar aandacht voor te vragen, vindt op 6 oktober de meest toegankelijke weekstart van Nederland plaats. Die wordt georganiseerd door MKB Nederland, het ministerie van VWS en Iedereen. Dat is een stichting uit Utrecht volgens mij.
Tijdens die meest toegankelijke weekstart van Nederland krijg je tips van andere ondernemers over hoe je je bedrijf toegankelijk maakt voor iedereen. Als je je aan wilt melden daarvoor, dan kun je naar doe-onbeperkt-mee.nl gaan slaas weekstart. Dus ga naar doe-onbeperkt-mee.nl slaas weekstart. En meld je aan voor de meest toegankelijke weekstart van Nederland 6 oktober. En je vindt de link natuurlijk ook in de show notes. Nou Pim, dat was een heel verhaal, maar jij hebt je ook aangemeld voor die weekstart.
[Pim Teeuwisse] (2:35 – 2:35)
Zeker weten.
[Gerhard te Velde] (2:36 – 2:37)
Wat verwacht je ervan?
[Pim Teeuwisse] (2:37 – 2:59)
Nou, weet ik eigenlijk niet zo goed moet ik heel eerlijk zeggen. Ik zag het initiatief voorbij komen en ik dacht daar sta ik honderd procent achter. En het is in Den Haag waar ik woon, dus 1 plus 1 is 2.
Ik ben er graag bij en ik laat me ook een beetje verrassen, maar super leuk om te zien dat zoveel organisaties ook daarmee bezig zijn.
[Gerhard te Velde] (2:59 – 4:02)
Ja, want je kan fysiek aanhaken en je kan dus ook online aanhaken. Dus het is een hybride event zoals dat heet. Nou, ik heb me ook al aangemeld en voor mij was het een beetje nieuwsgierigheid.
Kijk, ik ben niet een enorme impact ondernemer, dus het is niet dat ik elke dag wakker word en denk hoe kan ik de wereld verbeteren. Maar ik ben ook weer niet zo’n boef die alleen maar, of zeg maar iemand die alleen maar met geld bezig is. Dus ik ben een soort van in-between nieuwsgierig van, oh ja, toegankelijkheid staat niet heel hoog op mijn agenda, staat niet heel erg op mijn radar, maar ik vind wel, ik sta er wel van open om me te laten triggeren als er zoiets voorbij komt.
Ik ga er gewoon open nieuwsgierig in. Jij daarentegen bent wel echt een strijder, zou ik zeggen. Ja, jij hebt eigenlijk je ondernemersloopbaan gewijd aan toegankelijkheid, met de focus op digitale toegankelijkheid.
Ik ben heel benieuwd, waar komt dat vuurtje vandaan? Waar is jouw drive geboren eigenlijk?
[Pim Teeuwisse] (4:03 – 5:43)
Ja, leuke vraag. Nou, eigenlijk moet ik eerlijk zeggen niet per se bij toegankelijkheid. Dus ik leer elke dag nog superveel van mijn collega’s, die daar al veel langer mee bezig zijn dan ik.
Bij mij kwam dat echt uit die maatschappelijke impact eigenlijk. Dus in het vorige werk wat ik had, was bij een kleine start-up in de duurzaamheid. Daar wilde ik ook werken om de wereld een stukje mooier, een stukje duurzamer te maken.
Toen ik daar wegging, dacht ik van nou, nu wil ik dat als ondernemer gaan doen. Toen ben ik op zoek gegaan naar een plek om dat te doen. En toen kwam ik Robert tegen, mijn compagnon.
En die had al digitaal toegankelijk als naam opgezet. En toen dacht ik, wow, dit is en een super tof, inclusief, belangrijk idee. En het is al een bekende naam.
Het was nog niet echt een los bedrijf waar allemaal mensen werkten, maar het bestond wel. En je kan er ook gewoon echt geld mee verdienen. En dat vind ik dan toch belangrijk.
Ook niet omdat ik denk van, ik ben een geldwolf en ik wil heel veel geld. Maar wel omdat ik heel erg geloof in dat je de wereld kan veranderen, zonder dat je als activist verandering afdwingt. Toegankelijkheid is juist zo mooi, omdat het voor iedereen fijn is.
Dus toen dacht ik van nou, 1 plus 1 plus 1 is 4, moet je dan zeggen, denk ik. Dus op die manier.
[Gerhard te Velde] (5:43 – 5:56)
Ja, en je hebt ook nog een tijdje bij een financiële instelling gewerkt. Dus een beetje, neem je die skills nog mee of kan je daar nog wat mee? Of heb je juist ontdekt van, dat was niet mijn plek?
[Pim Teeuwisse] (5:57 – 6:53)
Nou, ik heb ongelooflijk veel geleerd in die wereld van ondernemers waar ik toen mee heb gewerkt van de sector. Ik heb toen ook heel erg genoten van hoe complex de problemen waren die je dan probeerde op te lossen. Dus dat vond ik toen heel tof om te doen ook.
Ik merk wel dat het is voor mij ook een beetje afkicken geweest. Dus hoe ik als ondernemer dit probeer te doen, is ook richting mijn collega’s. Zoals ik zou willen dat andere ondernemers dat doen.
Dat is heel conclusief en daardoor veel zachter dan dat ik zelf eigenlijk al mijn werkervaring heb opgedaan. En daardoor is het, als in mijn leidinggeven, ook vaak wel zoeken. Omdat ik niet een duidelijk voorbeeld heb gehad van, dit heb ik zien werken.
En dat is ook de manier waarop ik het zelf zou willen doen.
[Gerhard te Velde] (6:54 – 7:17)
Je vertelde dat je in aanraking kwam met Robert. Hij had dus een agency, een marketing agency, Brothers heet het. Dat zit in Utrecht.
Ze hadden digitaal toegankelijkheid al, maar er was eigenlijk nog niks. En nu zitten jullie met twintig mensen in het team. Dus daar is een enorme groei geweest.
En dat heb jij dus, dat zul je misschien bescheiden over zijn, maar jij hebt daar een belangrijke rol in gespeeld. Kun je dat beschetsen?
[Pim Teeuwisse] (7:18 – 9:33)
Brothers is een digital agency. Dus die bouwen websites en apps. En daar kwam ooit digitaal toegankelijkheid als onderwerp tegen in de ontwikkeling die ze voor hun klanten deden.
In eerste instantie hebben ze het toen digitaal toegankelijkheid opgericht als gewoon een merknaam. Waar blogs en verhalen van mensen met een beperking te volgen waren. Om bewustwording te creëren.
En gaandeweg kwamen daar heel veel vragen uit. Van kunnen jullie ook een onderzoek doen naar onze website of app? Kunnen jullie training geven, advies geven?
Nou daar heeft Robert in eerste instantie dat zelf er een beetje bij gedaan. Vanuit zijn interesse in het onderwerp. Op een gegeven moment is daar ook een ZZP erbij gekomen.
En dat was eigenlijk het moment dat hij dacht van jeetje, hier zit veel meer potentie in. Maar ik kan het niet naast elkaar en brothers en digitaal toegankelijk evenveel aandacht geven als dat het verdient. Toen ben ik erbij gekomen inderdaad.
We zijn heel rap gegroeid in die tijd. Dus nu met een best wel groot team op een grote mensenkantoor. En met ook heel serieuze mooie klanten.
Waaronder VWS overigens. En wat voor klanten nog meer? Nou we zitten denk ik ook wel door mijn achtergrond best veel in de financiële sector.
Dus NIPC, Bank, ASR, Mensis, Bundbank, dat soort partijen. Maar ook de Kindertelefoon of de NS. En wat er leuk aan is dat heel veel van dit soort organisaties die ik nu noem, dat zijn bedrijven.
Van oudsher was toegankelijkheid vooral een beetje zo’n overheidsonderwerp. Omdat die al heel erg lang moeten voldoen aan wetgevingen hieromheen. Dus we werken ook voor superveel recreatieschappen, gemeentes, provincies, ministeries, overheidsorganisaties eigenlijk.
En het is leuk om te zien dat die markt dus heel erg groeit door dat steeds meer type organisaties daar mee aan de slag gaan.
[Gerhard te Velde] (9:35 – 10:04)
En nog even, hoe heb jij een robotlokaal ontmoet? Want het klonk heel spontaan, maar was jij op zoek naar iets of was hij op zoek naar jou? Want ik kan me voorstellen dat er meer ondernemers zijn die dan een bedrijf hebben.
En dan hebben ze een idee, maar dat idee krijgt eigenlijk niet de aandacht die het verdient. En dan is het natuurlijk heel interessant als er toevallig een ondernemer voorbij loopt. Of een ondernemer in de dop zeg maar, iemand met die potentie die dat graag wil gaan oppakken.
Dus hoe is dat bij jullie gegaan?
[Pim Teeuwisse] (10:05 – 11:15)
Ja, dat is heel natuurlijk en eigenlijk precies zoals jij het zegt ook. Dus ik had bij die duurzaamheidsclub waar ik werkte een oud collega daarvan. En die sprak ik een keer, toen zei ik van joh, ik ga hiermee stoppen en ik wil gaan ondernemen.
En dat was gewoon een oud collega’s onder elkaar gesprek. En toen zei hij, oh dat is grappig, want ik ben net samen met een oud studiegenootje van hem. Een adviesbureautje begonnen waar we ondernemers helpen, duurzame ondernemers vooral.
Om hun organisatie, om blij te zijn in het ondernemen. Dus nog niet eens per se groei, maar meer hoe hou je plezier als ondernemer. En ja, zij kende Robert via die andere weg, dus zij werkte voor of met Robert.
Dus zij hebben ons aan elkaar voorgesteld. En dat was eigenlijk een dramatische bliksem inslag, liefde op het eerste gezicht moment. En een paar bitterballen, vegan bitterballen en een paar pilsjes later, ja, kom ik daar aan de slag.
[Gerhard te Velde] (11:15 – 11:26)
Ja, cool. En dan die groei van die 1 of 0 naar 20, had je daar een plan bij? Of is het je overkomen of heb je daar een bepaald soort stappen gevolgd ofzo?
[Pim Teeuwisse] (11:26 – 13:42)
Ja, het is ons denk ik best wel overkomen. Dus toen ik erbij begon, toen hadden we wel een doel en toen hebben we ook wel een plannetje gemaakt. En ook misschien zelfs wel PowerPoint slides ofzo, in ieder geval een excelletje.
En daarin stonden niet in dit jaar 20 mensen en een nieuw kantoor en allemaal van dat soort dingen. Dus dat is ook wel gewoon goede timing denk ik geweest om dit echt op poten te gaan zetten. En misschien ook wel een verhaal wat gewoon aanslaat.
En een markt die groeit met nieuwe wetgevingen die er is. Ja, en dat is best lastig geweest, want we zijn een sociale onderneming. Dat betekent ook dat er veel mensen bij ons werken met een beperking of met hun eigen behoeftes.
En als je dan zo snel groeit, ja dat is moeilijk om te balanceren. Van wat kan je team aan, versus wat zou je als ondernemer misschien wel willen of kunnen doen. Ja, kan je zo’n dilemma uitlichten?
Nou, dat is voor mij dus denk ik de grootste leerschool geweest met mijn ervaring in de financiële sector. Dat ik toch altijd uit een werkomgeving ben gekomen van op het moment dat de werkdruk toeneemt. Ga je harder werken en meer uren maken en dan rossel je het met elkaar wel.
En met het team wat wij hebben is dat niet zo vanzelfsprekend. Omdat niet iedereen dat kan of wil of misschien ver van huis werken. Of juist een beetje beschermd moeten worden tegen teveel ergens induiken.
En dan is het dus best wel vaak een keus geweest van hoer je de druk op om sneller te groeien. Of laat je klanten langer wachten of zegt je wel eens nee tegen een opdracht zelfs. En dat tweede dat hebben we allemaal op een gegeven moment gedaan.
En ik denk dat als je het het team vraagt, ons team ook wel zal zeggen van ja niet altijd op tijd. Dus die zullen ook wel eens gezegd hebben van ja we zaten al een beetje over de grens. Op het moment dat we weer even wat gas terug namen.
[Gerhard te Velde] (13:43 – 14:03)
En hoeveel van die mensen hebben dan een beperking. Het woord beperking zou je altijd discussie kunnen stellen. Maar goed daar gaan we even vanuit dat we dat gebruiken.
Zijn alle twintig mensen dan met een verhaal of een deel? En wanneer ben je iemand met een verhaal? Dat is natuurlijk ook alweer een vraag.
[Pim Teeuwisse] (14:03 – 15:03)
Nou ik denk dat het eerlijkste antwoord is dat weet ik niet. Want we houden er niet bij. Wij zien als inclusieve gedachte gewoon van ja of je jezelf nou identificeert of niet.
Of dat je een bepaald medisch label hebt of niet. Wij vragen er niet om en we proberen alleen als organisatie ons aan te passen. Aan de mensen die bij ons komen werken.
En de ene collega die heeft behoefte aan heel strakke deadlines. En een heel duidelijke functie omschrijving. En een heel duidelijke planning ver van tevoren.
En een ander is super ADHD zoals ik zelf ook. En die wil dat allemaal niet. Nou en daar proberen we ons omheen te vormen.
Dus eigenlijk zou je het onze teamleden moeten vragen. Ik heb het nooit iedereen gevraagd. Maar het zou me niet verbazen als echt het overgrote deel van de mensen zegt.
Ik denk dat ik zelf ook wel de doelgroep ben van die toegankelijkheid.
[Gerhard te Velde] (15:04 – 15:25)
Even naar verschillende soorten van toegankelijkheid. Ik had opschreven we hebben fysiek, sociaal en digitaal. Jullie zien natuurlijk vooral digitale toegankelijkheid.
Jij hebt natuurlijk wat meer domeinkennis dan ik. Maar wat valt er allemaal onder toegankelijkheid? Fysieke, dat is het eerste waar ik aan denk.
Zo’n rolstoellift en hoe komt iemand het pand binnen en zo.
[Pim Teeuwisse] (15:27 – 17:09)
Ja, nou dat bijvoorbeeld. Maar fysieke toegankelijkheid is veel breder dan je denkt. En daar maken we met z’n allen ook heel veel gebruik van.
Ook als je daar niet zo bewust van bent. Dus als je denkt aan een station bijvoorbeeld. Dan zijn de automatische deuren die open gaan.
Dat is fijn voor iedereen want je hoeft geen deuren open te maken. Maar het is ook toegankelijkheid voor mensen die de deur niet open kunnen maken. Omdat je misschien in een rolstoel zit en een deur open doen zonder hulp best wel lastig kan zijn.
Of die stippen langs het perron of extra contract of contrast. Dat zijn allemaal voorbeelden van fysieke toegankelijkheid. Wat we wel snel vergeten is dat nu de wereld wat digitaler wordt.
Dat die fysieke toegankelijkheid ook vaak wat minder zichtbaar wordt. Een touchscreen bijvoorbeeld super ontoegankelijk. Want als je slecht zicht hebt dan is het heel moeilijk.
Dan weet je wel waar je je drukt bijvoorbeeld. En daar raken die fysieke en die digitale wereld elkaar daar. Dus dat versta je onder fysieke toegankelijkheid.
Sociale toegankelijkheid kan je denken aan heb je überhaupt wel de kennis en de middelen om mee te kunnen doen. Er zijn bijvoorbeeld voorbeelden bekend van bepaalde banken. Die tot een tijdje geleden heel strenge veiligheidseisen hadden aan hun apps.
Wat ook betekende dat je eigenlijk elke anderhalf, twee jaar een nieuwe telefoon moest kopen. Om die app te kunnen installeren. Als je het geld niet hebt.
[Gerhard te Velde] (17:09 – 17:11)
Dan worden er mensen mee uitgesloten.
[Pim Teeuwisse] (17:12 – 18:49)
Ja, daar word je dan mee uitgesloten. En dat is dus ook sociale toegankelijkheid. Het is allemaal een beetje een semantische discussie.
Maar je kan ook dingen zoals laagletterdheid. Of digitale vaardigheden. Of anderstaligheid.
Misschien kan je het heel goed, digitale middelen gebruiken. Maar in het Arabisch. Dan is misschien een Nederlandse website wel heel lastig.
Als je op een andere manier moet navigeren. En onze queues helemaal niet kent. Dat zijn allemaal voorbeelden van hoe sociale eigenschappen van mensen.
Of sociale situaties. Ook toegankelijkheidsproblemen kunnen veroorzaken. En dan heb je ten slotte dat digitale toegankelijkheid.
En dat vinden wij natuurlijk allemaal fantastisch. Het idee daarachter is eigenlijk. Die digitale wereld moet voor iedereen te gebruiken zijn.
Dus als je bijvoorbeeld slechthorend bent. Dan moet er wel een manier zijn om deze podcast te kunnen luisteren. Via je favoriete medium bijvoorbeeld.
Of als je slechtzien bent. Dan is het fijn als de app of de website waar je je podcast in luistert. Of kijkt.
Dat je die ook kan navigeren. En die digitale toegankelijkheid gaat dan niet zozeer. Omdat je dat allemaal al voor mensen doet.
Maar wel dat je ervoor zorgt dat je website of je app daar klaar voor is.
[Gerhard te Velde] (18:51 – 19:13)
Om daar even op in te zoomen. Hoe toegankelijk is deze podcast? Want ik heb hier überhaupt nog nooit over nagedacht.
Maar welke drempels zouden mensen kunnen hebben om hiernaar te luisteren. Of te kijken. Of het tot zich te nemen.
Als je doof bent. Dan weer een heel dom of simpel voorbeeld. Maar dan ben je sowieso game over.
Of kun je dan kijken met ondertitels. Ik ga het nu al inverder.
[Pim Teeuwisse] (19:13 – 20:39)
Ja precies. Dus als je een tekst wil. Alternatief zoals dat dan genoemd wordt.
Dus een transcriptie. Van de podcast bij de podcast zou voegen. Of zou ondertitelen met captions erbij.
Nou dan kan iemand die helemaal doof is. Wel meelezen. Of met een braaienlezer kan je dat dan voor laten lezen.
En dan kan je de tekst ook tot je nemen bijvoorbeeld. Dus podcasts lenen zich er eigenlijk best wel goed voor. Om voor iedereen toegankelijk te zijn.
Zolang je de moeite neemt om ondertiteling en captions te doen. Bij de videobeelden. En de tekst ook ergens neer te zetten.
Waar we het vaak fout zien gaan. Of wat moeilijker is. Is bijvoorbeeld de app of de website waar je dit op kijkt.
Dat is een stukje meer werk om dat helemaal toegankelijk te maken. Op een vergelijkbare manier als misschien dit pand. Ik zit hier in een fijne stoel met een microfoon voor me snuffert.
Maar hier moet je ook kunnen komen in een rolstoel bijvoorbeeld. Nou heb ik niet gezien. De voordeur werkte wel.
Ik weet niet of er ergens een lift is. Maar ik zag in ieder geval dat de wc hierboven niet rolstoel toegankelijk is. Dat is iets heel bazaals.
En dat is best moeilijk om goed te doen.
[Gerhard te Velde] (20:43 – 20:55)
Misschien even naar redenen om met toegankelijkheid aan de slag te gaan. We hebben het in het vorige gesprek ook een beetje over gehad. Wat zijn volgens jou de redenen?
[Pim Teeuwisse] (20:57 – 22:12)
Ik denk dat de eerste stap is natuurlijk. Je doet het voor mensen. Dat is echt het meest belangrijk.
Je doet het voor mensen in eerste instantie omdat hoe digitaler de wereld wordt. Hoe groter de kloof wordt tussen mensen die digitaal wel goed mee kunnen komen. En mensen die digitaal niet goed mee kunnen komen.
Zoals je nadenkt over ik ga morgen naar het tandarts. Daar moet ik twee formuliertjes inmiddels digitaal voor invullen. Om langs de tandarts te gaan.
Moet allemaal digitaal. Als dat niet toegankelijk is. Dan word je dus wel uitgesloten van dat soort dingen.
Dat vind ik veruit het meest belangrijk. Maar het is ook gemak. Het is eerlijkheid.
Ik denk dat dat een beetje de sociale reden is om hiermee aan de slag te gaan. Maar er zijn ook heel goede zakelijke redenen. Het is sinds kort voor e-commerce verplicht om ook aan je digitale toegankelijkheid te werken.
Er is een marktonderzoek gedaan naar hoeveel omzet missen Nederlandse e-commerce partijen nou elk jaar. Doordat ze niet toegankelijk zijn. Ik weet niet of jij durft te gokken hoeveel.
[Gerhard te Velde] (22:13 – 22:14)
Tientallen miljoen of zo.
[Pim Teeuwisse] (22:14 – 22:17)
4,2 miljard kwam eruit.
[Gerhard te Velde] (22:18 – 22:22)
Aan omzet. Aan misgelopen omzet. Oh joh, dat is wel veel.
[Pim Teeuwisse] (22:22 – 23:49)
Dat komt ook door, je noemde het in de intro al, een beetje van die percentages van hoeveel mensen gaat dit nou eigenlijk over. Je kan haren gaan splitsen of het nou 22% is of 32% of iets anders. Maar ik denk dat TikTok een goed voorbeeld is.
TikTok ondertitelt alle filmpjes. Niet omdat ze zo erg geloven in dat sociale verhaal wat ik vertelde. Maar omdat het voor heel veel mensen fijn is om hun eigen muziek te luisteren.
Terwijl ze door TikTok scrollen. Je wil niet meteen dat geluid in je oren hebben. En die captions, die ondertiteling, die zorgt ervoor dat je wel die inhoud consumeert.
Die content consumeert. Dus het is gewoon super goed voor je conversie aan de ene kant. En je vindbaarheid aan de andere kant.
Wat snel vergeten wordt is dat… En een superbelangrijk onderdeel van digitale toegankelijkheid is dus dat je met braillelezers of met voorleussoftware of andere hulpjes een website of een app kan bedienen. Dat maakt het dus ook al die aanpassingen die je daarvoor doet makkelijker voor Google of voor LLMs om jouw website te lezen.
Dus het is goed voor je SEO. Het is goed voor je… Ik ben even de fancy marketing term voor je vindbaarheid in AI landschappen vergeten.
[Gerhard te Velde] (23:49 – 23:55)
Volgens mij AE… Oh, agentic engine optimization of zoiets.
[Pim Teeuwisse] (23:55 – 24:31)
Maar het is nog allemaal nieuw. En daar is het dus ook heel goed voor. Want die toegankelijkheid betekent gewoon dat je met software of andere hulpmiddelen heel goed begrijpt, kan begrijpen wat er op jouw site gebeurt.
Dus puur voor de MKB’ers zou ik zeggen, als je niet in die sociale missie daar het geld of de energie voor hebt om daarmee aan de slag te gaan, kan je het zeker weten ook door een marketingbril, een conversiebril bekijken. Dat is supergoed voor je conversie.
[Gerhard te Velde] (24:32 – 25:37)
Ik kom uit een heel christelijk nest, mijn vaste luisteraars weten dat maar. Dus ik ben heel erg opgevoed met plichtsethiek. Dus gij zult dit, gij zult dat, gij zult niet zes en zo.
En bijvoorbeeld heb u naast lief behandelen anders dan als je zelf behandeld wil worden. Dus ik zit een beetje in die hoek van… Ja, je moet goed voor mensen zijn.
Ja, wat als je zelf in een rolstoel komt? Dus eigenlijk zou je iedereen in Nederland toewensen om eens een weekje in een rolstoel te zitten. Of een weekje blind te zijn, of een weekje…
Dus dat je gewoon eens een week… Eigenlijk zou je de week van de beperking moeten doen en dan gewoon iedereen een weekje een rode kaart uitdelen. In welk gebied dan ook.
En dan ontdek je pas wat er allemaal misgaat. En dat is misschien ook waarom het helemaal niet op mijn radar staat. Want ik ben gewoon gezond.
Mij mankeert niks. Totdat er iets gebeurt en dan ga ik waarschijnlijk merken van ik kan niet meer meedoen, ik kan niet meer de tandart of de snackbar. Het lukt me gewoon niet.
[Pim Teeuwisse] (25:37 – 27:35)
Ja, helemaal eentje. Ik heb zelfs ook een beperking. Ik heb een autisme spectrum stoornis en ADHD en nog wat andere stempels.
Ik heb mezelf nooit gezien als iemand met een beperking. Juist als iemand die alle privileges heeft die je op de wereld ongeveer kan krijgen. Echt een zeven vinkjes persoon.
En pas toen ik met die digitale toegankelijkheid aan de slag ging, toen merkte ik, toen zag ik van oh, het feit dat ik nu.nl eigenlijk niet kan bezoeken vanwege ik kan geen nieuws lezen op nu.nl. Want daar is overal van die flashy banners en die reclame. Ik word er helemaal gek van. Pas toen ik met dit onderwerp aan de slag ging, dacht ik van oh jeetje, dus ik heb altijd gedacht dat het gewoon een stomme site was.
Maar voor andere mensen is dit niet zo vervelend. Dit komt door hoe ik in elkaar zit en hoe die website daar niet zo goed op aansluit. Tegenwoordig kan je dus met een druk op de knop al die advertisements in nu.nl uitzetten. En dat helpt enorm. Dus ja, dat is een groot verschil. Ik denk wel, ik heb dat heel erg moeten leren.
En wat ik daarin ook heb moeten leren, is dat in het begin dacht ik nog wel van ja, we kunnen ook, toen organiseerden we nog wel eens ervaringen noemden we dat. En dan gingen we langs bij een klant met blinddoeken en dat soort dingen. Boek maar een afspraak of bel je klantservice maar, succes ermee.
Eigenlijk ook daar achtergekomen werd, daarmee doe je de mensen die hier echt door beperkt worden, wel tekort. Want als iemand die zijn hele leven gewoon heeft kunnen horen bijvoorbeeld, is oordoppen indoen een heel andere ervaring, een heel andere realiteit dan als je geleerd hebt hoe je daarmee leeft.
[Gerhard te Velde] (27:37 – 27:42)
Je kan niet even iemand in die rol zetten en dan dat, ik snap wat je bedoelt.
[Pim Teeuwisse] (27:42 – 28:26)
Nee, en dat is ook een beetje een balans. Ik snap heel goed wat je zegt. Stel je komt bij een organisatie langs en je neemt een paar rolstoelen mee, en je zegt van nou ga buiten maar een rondje lopen.
Geheid kom je een hele hoop dingen tegen in je kantoor of op straat, waarvan je denkt, die je nog nooit eerder had gezien, waarvan je denkt van nou nu vind ik dit belangrijk, want ik loop hier tegenaan. Maar het doet ook een beetje tekort aan de mensen die daar echt gewoon dagelijks mee te maken hebben. En voor wie het een heel andere beleving is.
Dus wij zijn zelf als DT, digitaal toegankelijk, een beetje voorzichtig met het simuleren van beperkingen ofzo.
[Gerhard te Velde] (28:27 – 29:15)
Hoe zit het met verplichtingen? Want je noemde net al even van Econ partijen zijn verplicht. Misschien kun je dat nog even uitleggen.
En iets breder, want we hebben het ook in het vorige gesprek over gehad, de overheid probeert natuurlijk, of de overheid maar, we proberen met z’n allen bepaald gedrag te veranderen. En dat probeer je met bewustwordingscampagnes en voorlichting en bla bla bla. Maar op een gegeven moment kan je ook zeggen, ja het werkt gewoon niet.
Mensen luisteren toch niet, die werkgevers die zijn stront eigenwijs. Dus we gaan ze gewoon dwingen. We gaan gewoon zeggen, je moet een invalide toilet, je moet je website, weet ik veel.
Dus je moet dit en dit en dit. Ik ben wel sowieso benieuwd hoe je erin staat. Maar ook welke verplichtingen zijn er, waar ik als werkgever aan moet voldoen?
Of valt dat wel mee misschien?
[Pim Teeuwisse] (29:15 – 30:16)
Nou ja, het is maar net wie je klanten zijn. Dus sinds dit jaar, sinds 28 juni, is er een nieuwe wetgeving voor de commerciële sector noem ik het maar even. De European Accessibility Act.
Een Europese acte en die is vertaald in allemaal wetten in Nederland. Zeven wetten. En die verplicht dat je werkt aan digitale toegankelijkheid.
Als je iets levert aan consumenten, even kort door de bocht, want het is natuurlijk allemaal heel ingewikkeld gemaakt. Als je producten of diensten levert aan consumenten en je meer dan tien mensen in dienst hebt of meer dan twee miljoen omzet draait. Stel, je hebt een e-commerce winkel en dat doe je met drie mensen, maar je draait wel een mooie 2,5 miljoen omzet.
Ja, ik wou meteen zeggen, dan ben je fucked. Dan moet je dus wat gaan doen.
[Gerhard te Velde] (30:17 – 30:25)
Maar zo redeneren veel MKB’ers. Zolang niemand mij belt dat ik iets moet, of zolang ik geen boetes krijg, ga ik ook niks doen. Er is geen urgentie, er is geen verplichting.
[Pim Teeuwisse] (30:26 – 33:15)
Ja, als een ondernemer snap ik dat natuurlijk ook heel goed. Dat je denkt, je kan niet alles meteen 100% goed doen. En voor hen zou ik dus ook vooral zeggen, bekijk dit als een kans om met je conversie aan de slag te gaan.
En zorg in ieder geval dat je het wel op de radar hebt. Want die wet is heel nieuw. Dus je zal waarschijnlijk niet volgende week een brief van de ACM krijgen en volgend jaar een boete.
Wat de toezichthouder is voor de e-commerce sector. Maar misschien wel volgend jaar, of over drie jaar. Misschien word je er een keer uitgepikt.
Maar ik vind kijken naar die stok, juist voor de wat kleinere bedrijven, net een wat minder interessante reden om hiermee aan de slag te gaan. Ik denk dat de toegevoegde waarden, je merkuitstraling, je conversie, je vindbaarheid, veel grotere meerwaarde hebben. Veel hogere return on investment hebben.
Dan een wat lager risico dat een toezichthouder aan de deur klopt. Die richtlijn is er niet alleen voor e-commerce. Die is er ook voor consumenten, financiële producten.
Dus als je een bank bent voor consumenten. Als je vervoersdiensten aanbiedt. Als je een taxi maatschappij bent.
Dan moet je er ook aan geloven. Waarom niet voor alle werkgevers in Nederland? B2B is dus volledig buiten beschouwing gelaten.
Heel veel ondernemers leveren niet echt een product of een dienst aan een consument. Maar aan andere bedrijven of aan organisaties, overheden. En daar is deze wet dus niet voor.
En dat komt eigenlijk doordat die wet ook voor ondernemers is gemaakt. Dus als je kijkt van waar komt die European Accessibility Act vandaan. Dan is dat op, ik zou bijna willen zeggen op verzoek van bedrijven.
Die zeggen van ik wil niet dat ik in Duitsland aan andere richtlijnen moet voldoen. Dan in Frankrijk, dan in Italië, dan in Nederland. Dat wordt dus geharmoniseerd door de European Accessibility Act.
En dat is juist een kans voor, ik neem maar weer even e-commerce als voorbeeld. Dat je met dezelfde website, maar met een andere taalinstelling. Nu ook gewoon in Ierland je producten zou kunnen aanbieden.
Zonder dat je daar onder andere toegankelijkheidswetten valt. Dus dat is juist voor ondernemers een groot voordeel. Als je internationale ambities hebt.
[Gerhard te Velde] (33:16 – 33:45)
Ik heb het gehad over de morele verplichting zou je kunnen zeggen. Dat is maar net hoe je daarin staat. Maar je zou kunnen zeggen dit moet je gewoon doen.
Want het is gewoon goed. Je zou het kunnen doen omdat je bang bent voor boetes. Omdat het moet gaan.
Ik dacht ook nog even naming en shaming. Zijn daar gevallen van bekend? Of juist dat tegenovergestelde worden bepaalde toegankelijkheidsprijzen uitgedeeld of zo?
[Pim Teeuwisse] (33:46 – 33:50)
Dat zou wel heel leuk zijn. Dat hebben we nog niet heel groot.
[Gerhard te Velde] (33:50 – 33:54)
De X, als je het uit kan spreken. Dan ben je winnaar.
[Pim Teeuwisse] (33:55 – 34:00)
De Accessibility Awards. Dat zou op zich wel een goed idee zijn. Misschien kunnen we dat samen doen.
[Gerhard te Velde] (34:02 – 34:03)
Maar naming en shaming.
[Pim Teeuwisse] (34:03 – 34:17)
Naming en shaming is zeker wel. Wat je ziet is. In Nederland zijn er een aantal partijen geweest.
Die echt al lijstjes hebben gemaakt van de minst toegankelijke webshops van Nederland. En dat heeft dan ook echt het nieuws gehaald.
[Gerhard te Velde] (34:17 – 34:21)
Is daar een voorbeeld van dat je mag en durft en wilt noemen? Van zo’n website?
[Pim Teeuwisse] (34:22 – 34:47)
Volgens mij deed Hema.nl het toen slecht. In die score. Ik weet ook dat er een website is die de toegankelijkheid van ziekenhuizen, digitale toegankelijkheid van ziekenhuizen monitoort.
Het maf is, daar is het eigenlijk niet eens echt verplicht. Maar toch wil je als organisatie niet in dat lijstje bovenaan staan natuurlijk.
[Gerhard te Velde] (34:47 – 34:50)
Het is zeker wel degelijk om mensen in beweging te krijgen.
[Pim Teeuwisse] (34:50 – 35:29)
Ja. En wat je dus ook ziet is dat in Frankrijk. Daar is dus op hetzelfde moment dezelfde wetgeving eigenlijk ingegaan.
Daar lopen nu de eerste rechtszaken tegen grote supermarkten. Waar belangenbehartigers voor mensen met een beperking hebben gezegd. Nou, eindelijk hebben we iets waarmee we kunnen zeggen van je moet.
En dat gebeurt dus wel. En dat houdt echt gewoon wel het nieuws en zo. Dus dat, ja, dus dat naming en shaming.
Ik ben er eigenlijk niet zo voor. Want ik denk dat het een veel te waardevol en mooi onderwerp is om vanuit het negatieve te benaderen. Maar het is zeker wel een reputatierisico.
[Gerhard te Velde] (35:30 – 36:19)
En uiteindelijk dan, jullie zitten vooral op, als je het voor mensen met een beperking toegankelijk maakt. Is het voor iedereen toegankelijker? Want daar begon ik in de intro ook mee.
Als je meer kandidaten of potentiële medewerkers en meer klanten naar je toe wil halen. Moet je andere drempels wegnemen. En dat levert dan dus geld op.
Ik zit even te denken, hoe levert mij dat dan wat op? Nou, ik denk dat… Als ik geen e-commerce partij ben, hè?
Want die was duidelijk, 4,2 miljard loop je mis. Dus nou, oké, dan heb ik een webshop. Ik ga zo snel mogelijk de scan doen bij jullie of zo.
Of onderzoeken of er wat moet gebeuren. En dan ga ik het fixen. Maar wat als ik geen e-commerce partij ben?
[Pim Teeuwisse] (36:19 – 37:40)
Nou ja, als je… Ik denk ook een heel goed voorbeeld van digitale toegankelijkheid. Waar de meeste mensen heel blij van worden.
Is als je een formulier invult op je computer of zo. Krijg je tegenwoordig heel vaak… Vul mijn gegevens in, zo’n klein pop-upje.
En dan kan je daarop klikken. En dan worden automatisch je naam en achternaam en adres in de juiste velden ingevuld. Dat is een perfect voorbeeld van…
Dat is verplicht volgens de toegankelijkheidsrichtlijn. Dat is fijn voor iedereen. En het is goed voor je doorloop in je site.
Want in plaats van dat je alles moet typen… En dan word je afgeleid en dan verlies je die klant of geïnteresseerde. Is gewoon klik volgende en je kan door.
En voor andere mensen is dat noodzakelijk. Dus dat is een goed voorbeeld van… Door aan die toegankelijkheid te werken…
Verlaag je ook drempels voor mensen die het heel druk hebben. Super druk zijn en gestresst zijn omdat je door wil naar je volgende afspraak. Voor je collega’s bijvoorbeeld.
Het voor hen makkelijk maken om je interne tools te gebruiken of zo. Dat is gewoon efficiëntiewinst. Dus dat is een heel andere knop waar je het draait.
Maar het is dezelfde reden waarom je er iets aan hebt eigenlijk.
[Gerhard te Velde] (37:42 – 37:51)
Stel ik ben een MKB ondernemer. Aan wie moet ik dit dan delegeren? Binnen mijn team.
Of wat zie je vaak gebeuren?
[Pim Teeuwisse] (37:52 – 39:22)
Wat we vaak zien gebeuren… Is dat het een beetje in de marketing-communicatiehoek wordt geduwd. Omdat het meest laaghangend fruit gaat over kleurcontrasten en teksten en dat soort dingen.
Ik denk dat het duurzamer is. Om het veel meer vanuit een technische bril te bekijken. Juist als je zegt, ik verwacht niet dat ik volgende week een boete krijg.
Maar ik wil wel volgend jaar een paar stappen gezet hebben. Is het denk ik een stuk beter om bij je ontwikkelteam of zo. Bij je productowner een keer te zeggen.
Hou je rekening mee bij de nieuwe dingen die je maakt. En zorg dat je gewoon elke keer een stapje beter maakt. En HR, speelt die nog een rol?
Je bent dus ook verplicht, als je een grotere organisatie bent. Moet je ook kunnen aantonen dat de mensen die hier aan werken de juiste kennis hebben. En daar komt HR wel een beetje in de picture.
Want je moet er dan voor zorgen dat als Jeannette een nieuwe functie krijgt. Waar ze toegankelijkheidskennis voor nodig heeft. Dat daar dan ook een cursus voor klaar staat.
Of budget voor is. Of in ieder geval op de radar staat. Die kennis moet nog even opgebouwd worden.
Dus ik denk dat voor het kennis en de borging in je organisatie van dit onderwerp. Is HR wel een belangrijke partner.
[Gerhard te Velde] (39:23 – 40:02)
Misschien kom ik ook op die HR. Omdat ik ook nog dat fysieke stuk in mijn achterhoofd heb. Maar dan zit je ook bij facilitaire.
Hoe kom ik het pand binnen. En ook Jeannette heeft een aangepaste stoel nodig. Dan denk ik ook meteen aan HR.
Ik kan me voorstellen dat een MKB ondernemer luistert en denkt. Ja, inderdaad belangrijk. Maar ik heb hier toch geen tijd voor.
Maar ik stuur die podcast wel even door naar iemand in mijn team. Wiens verantwoordelijkheid het welzijn van onze mensen is. Dus daar zoek ik een beetje naar.
Bij wie kan ik dit beleggen. Zodat het in ieder geval wordt opgepakt.
[Pim Teeuwisse] (40:02 – 40:54)
Hoe ik dat zelf gedaan heb. Misschien is dat een goed voorbeeld. Is dat ik eigenlijk onze teamleads heb gezegd.
Jullie zien wat er in een team gebeurt. En wat mensen eventueel nodig hebben. En je hebt de ruimte om dat voor mensen te fixen.
En voor de een kan dat een stoel zijn zoals je zegt. Voor de ander een stickersetje. Om op je toetsenbord te plakken.
Ik denk dat het belangrijk is dat je dit laagdrempelig maakt. Waarom ik een beetje huiverig ben om te zeggen leg het bij HR neer. Er ligt heel veel bij HR.
Je wil eigenlijk dat het voor individuele werknemers heel makkelijk is. Om gewoon te zeggen ik loop er eigenlijk tegen aan. Dat ik een muis heb in plaats van een trackpad.
En dat dat even geregeld kan worden.
[Gerhard te Velde] (40:54 – 40:55)
Klein houden.
[Pim Teeuwisse] (40:55 – 41:08)
En dat is vaak makkelijker in een soort directe relatie. Tussen een teamlead en een medewerker. Dan dat dat via HR moet.
En dat daar een beleid is en een documentje.
[Gerhard te Velde] (41:10 – 41:13)
En eigen verantwoordelijkheid is misschien nog een ding of niet.
[Pim Teeuwisse] (41:14 – 41:19)
Dat was voor mij best wel leren. Want hoe ik met het onderwerp begon.
[Gerhard te Velde] (41:20 – 41:25)
Er zit ook iets belerends in. Waar gaan we het voor jullie regelen. Ik neem het van je over.
[Pim Teeuwisse] (41:27 – 42:32)
En belerends. Toen ik er zelf mee begon. Toen begon ik net iets zorgender.
Dat ik het nu net een zachtere vorm van belerend denk. Dat ik wel dacht ik ga mensen helpen. Inmiddels denk ik van nou.
De meeste mensen kunnen zichzelf heel erg goed helpen. Zolang we die drempels maar een beetje laag maken. Zolang je maar niet tien formuliertjes in hoeft te vullen.
Om die hulp te krijgen. En als mensen iets nodig hebben weten ze je vaak ook wel te vinden. Zolang je er maar voor zorgt.
Dat het heel duidelijk is dat als je tegen een toegankelijkheidsprobleem aanloopt. Je een bepaald mailadres of telefoonnummer kan vinden. En dat je dan met iemand spreekt die kan vertellen.
Of het kantoor rolstoel toegankelijk is. Of er een parkeerplek is waar iemand terecht kan. Met een speciaal voertuig of zo.
Dus inderdaad help mensen voor zichzelf te zorgen. Vooral door informatie en wat verantwoordelijkheid te geven.
[Gerhard te Velde] (42:35 – 43:27)
Misschien daar hebben we het nog niet over gehad. Maar hoe zit het met subsidies? Want we zitten hier in een pand.
We zitten bij GroenPand. Eén van mijn favoriete bedrijven natuurlijk. Ik kreeg ook een keer een aanvraag van iemand die zei.
We willen jou graag een podcast laten ontwikkelen. En dat was voor een stichting. Ook met mensen met een beperking.
En dan moet het pand eigenlijk ook rolstoel toegankelijk zijn. Nou er is hier op de begaande grond een aangepaste toilet. Dus dat zit wel snor.
Alleen er is hier geen lift. Dus dat was meteen al een issue. Toen dacht ik van hé, wat zou het nou kosten?
Zo’n rolstoel lift of weet ik veel wat. Weet ik veel, kost 10.000 euro. Had ik nog maar een bedrag of meer.
Geen idee. Maar weet jij iets over subsidies? Voor ofwel fysieke toegankelijkheid of digitaal?
Ja. Dus zijn er subsidiepotten die we kunnen aanspreken?
[Pim Teeuwisse] (43:29 – 43:41)
Nou er zijn wel potjes waar je aanspraken op kan maken. Maar zelf als ondernemer. Wij hebben een vrij ontoegankelijk pand in het hartje van Utrecht.
[Gerhard te Velde] (43:42 – 43:43)
Daar is ook geen lift denk ik.
[Pim Teeuwisse] (43:43 – 44:09)
Daar is ook geen lift. We hebben wel een bovenverdieping. We hebben een afstapje naar een wc.
En dat is gewoon moeilijk. We huren dat pand. Daar hebben we geen subsidie voor kunnen krijgen of vinden.
En daarin hebben we gewoon met het team besproken. Voordat we daar heen gingen. Wat moet er gebeuren?
Wat is voor de mensen die er nu zitten belangrijk? En zijn er voor al onze bezoekers en nieuwe medewerkers heel transparant in?
[Gerhard te Velde] (44:10 – 44:17)
Maar hoe doe je dat? Als iemand komt met een rolstoel bij jullie. Dan til je met z’n allen naar boven ofzo?
Dan organiseren we ons allemaal beneden.
[Pim Teeuwisse] (44:18 – 45:20)
Dan pas je aan. Dan passen we ons aan. En dat proberen we in alles te doen.
En als het echt niet zou kunnen. Dat kan natuurlijk altijd. Dan zullen we creatief een oplossing moeten bedenken.
Ik denk dat dat ook wel de realiteit is. Het is de realiteit dat je niet naar je huurbaas kan gaan. En kan zeggen ik wil voor inderdaad 10, 20.000 euro een traplift. En de wc’s moeten verbouwd. En er moet eigenlijk een andere vloer in. En de verlichting moet anders.
Dat is niet van dag 1 op. Dat is niet realistisch. Daarom moet je er ook, vind ik, niet op zo’n manier naar kijken.
Maar moet je er naar kijken van welke mensen zijn er. En wat hebben die nodig. En hoe zorg je ervoor dat je, zoals jij al gedaan hebt denk ik.
Van tevoren met bezoekers afstemd. Je moet wel een trap op kunnen om in deze studio te komen. En als dat niet kan.
Dan moeten we daar van tevoren afspraken over maken.
[Gerhard te Velde] (45:20 – 45:42)
Deze studio is volledig mobiel. Dus we kunnen hem in theorie verplaatsen. Dus dat zou bijvoorbeeld een oplossing zijn.
Maar ik denk dat het gaat over de intentie en de aandacht. Dus iemand die een beperking heeft. Die zal denk ik ook anders reageren als er al aandacht voor is.
Dan wanneer iemand er schijt aan heeft. En totaal niet over nadenkt.
[Pim Teeuwisse] (45:43 – 47:01)
En daarin gaat het denk ik gewoon heel erg om vertrouwen geven. En transparantie. Een voorbeeld daarvan uit mijn eigen ervaring.
Is dat toen we mens gingen werven. Ik in de vacature text. De eerste collega’s die ik aannam.
Best wel veel kritiek hadden op de vacature text die ik had geschreven. Die zeiden eigenlijk van ja Pim, mooie ronkende teksten heb je geproduceerd. Met allemaal werken, dynamische starten, bla bla bla.
Je kent die verhalen wel. Maar daar zitten best wel veel triggers in. Voor mensen die telkens drempels moeten overwinnen.
Want een dynamische omgeving kan ook betekenen dat het heel onvoorspelbaar is. En dat er wordt verwacht dat je je de hele tijd aanpast. Dus ik was me daar niet van bewust.
Nu hebben we in elke vacature aan het eind een stukje text. Dit is hoe het gesprek gaat lopen. Deze vragen gaan we stellen.
Heb je daar vragen over? Laat het ons weten. Dit is hoe we met de uitkomst van het gesprek omgaan.
Gewoon echt een stappenplannetje. Zodat iemand precies weet waar ze aan toe zijn. Als we een eerst gesprek gaan voeren.
En dat wordt als heel fijn ervaren. Het enige wat het ons aan moeite kost. Is dat we dat standaard stukje text meesturen.
En dat we ons daaraan houden.
[Gerhard te Velde] (47:02 – 47:28)
Op een nudging gesproken. Nudging is iets heel kleins wat een heel groot effect kan hebben. Dus dit lijkt me een hele mooie.
We gaan nog even naar waar te beginnen. De stappen. Stel dat je nou echt helemaal nieuw bent voor dit onderwerp.
Of het is al een paar jaar weer naar onder gezakt op je agenda. Wat zijn volgens jou nou de stappen om mee te beginnen?
[Pim Teeuwisse] (47:29 – 48:52)
Ik denk dat het best wel afhangt van de schaal van je organisatie. Stel dat je die e-commerce ondernemer bent. En je hebt je website.
En daar gaat je commercie over. Dan is het best wel plat. Dan daar even van uitgaan.
Dat je je website laat ontwikkelen door een externe partij. Een development club of zo. Ga met hen het gesprek aan om te vragen.
Wat hebben jullie al gedaan? Want zij hadden het denk ik wel moeten doen eigenlijk. In eerste instantie al.
En plaats op je website. Net zoals dat je een privacyverklaring hebt. Plaats een toegankelijkheidsverklaring.
Waarin je zegt dit is wat we al gedaan hebben. Dit is wat we nog willen doen. En dan heb je vragen of opmerkingen daarover.
Dus hier een speciaal e-mailadres of telefoonnummer. Wat je kan bereiken als je hulp nodig hebt. Heel kleine investering.
Maar dan laat je in ieder geval wel zien dat je open staat voor die feedback. En kan je daarmee aan de slag. Dat is dan stap 1.
Stap 2 is dat je een officieel tussen aanhalingstekens onderzoek laat doen. Naar die website of die app. Om te kijken wat je kan verbeteren.
En dat plan je dan in. Dat doe je. En dan ben je een heel eind.
[Gerhard te Velde] (48:52 – 48:54)
En dat doen jullie ook, zulke scans?
[Pim Teeuwisse] (48:55 – 49:30)
Ja, dat soort onderzoeken. Dat doen we heel erg veel. Stel je bent een grotere partij.
We helpen ook veel. Echt corporate noem ik het maar even. En je hebt misschien wel 50 websites of 80.
Dan is het wel wat ingewikkelder. En dan is de uitdaging vooral om het niet te groot te maken. Klinkt misschien een beetje gek uit mijn mond.
Ik zou het heel mooi vinden als iedereen het heel groot maakt. Maar wat een toezichthouder dan van je verwacht. Is dat je eigenlijk net zoals bij privacy wetgeving.
Dat je beleid hebt. En rapportage lijnen.
[Gerhard te Velde] (49:30 – 49:30)
Papieren realiteit creëert.
[Pim Teeuwisse] (49:31 – 50:40)
Ja. Om het maar te kunnen aantonen dat je dit geborgd hebt. Om een vies woord te gebruiken.
Waar je dan eigenlijk zou moeten beginnen. Is even in de hele breedte kijken. Van alles wat je zou moeten doen.
Je beleid, je klantenservice. Je kennisopbouw. Welke systemen heb je.
Welke websites heb je. Hoe toegankelijk zijn die. Daar een keer een nulmeting op doen.
En dat zijn dus niet heel uitgebreide onderzoeken. Maar wel heel brede onderzoeken. En dan vanuit daar een plannetje maken.
Van hoe zorg je ervoor dat je er langzamer zeker naartoe werkt. Elke verandering die je doet. Een stap in de goede richting is.
Dus dan zou ik echt daar beginnen. En wat je dan ziet. Dat de wat grotere partijen.
Die ook wel die hete adem van een toezichthouder in hun nek voelen. Die doen dan eigenlijk een beetje beide. Dus die zeggen.
We doen die nulmeting. En we gaan ook werken aan beleid. Maar laten we in de tussentijd ook alvast even onze hoofdwebsite.
Of die ene belangrijke app onderzoeken. Zodat we weten wat de impact daar zal zijn.
[Gerhard te Velde] (50:41 – 50:53)
En dan hebben we nog de kleine MKB’er. Dus je hebt vijf mensen op kantoor zitten. Je bent een uitzendbureau.
Je bent een whatever. Maakt niet uit. Maar heb je daar nog een tip voor?
[Pim Teeuwisse] (50:54 – 51:29)
Ja, ik denk dat om mensen schaamteloos door te verwijzen. Naar onze eigen website. We zijn begonnen als gratis kennisbank.
Over dit onderwerp. Dus maak er dan misschien gewoon een klein project van. Voor een van je medewerkers.
Die dit zelf echt interessant vindt. Er zijn heel veel gratis tools. Waarmee je in ieder geval die laaghangend fruit wel kan identificeren.
Dus hebben je kleuren voldoende contrast? Werkt je formulier goed? Is je pagina goed opgebouwd om voorgelezen te laten worden?
Bijvoorbeeld voor een braille lezer. Dat soort dingen.
[Gerhard te Velde] (51:30 – 51:34)
En die fysieke toegankelijkheid. Daar zitten jullie natuurlijk niet op.
[Pim Teeuwisse] (51:35 – 52:35)
Wij doen ook wel fysieke toegankelijkheid. En fysieke toegankelijkheidsonderzoeken. Maar je ziet dat de grote dingen.
Noem ik het maar even. Zoals een traplift of dat soort zaken. Dat speelt eigenlijk alleen maar op het moment.
Dat je met nieuwbouw aan de slag gaat. Of met grootschalige verbouwingen. Anders wordt het toch al snel meer maatwerk.
Dus ik denk dat het alleen voor. Als je echt een digitaal product levert. Stel je maakt smartphones.
Of slimme thermostaten. Dan moet je ook over de fysieke aspecten denken. Over de verpakking.
Over de instructie van hoe je IKEA meubel in elkaar zet. Die moeten ook toegankelijk zijn. Eerlijk gezegd.
Toen je zei. Denk aan die kleine MKB ondernemer. Zat ik niet zo snel in die hoek te denken.
Maar die fysieke toegankelijkheid. Als je echt een product maakt. Is zeker ook onderdeel van die wetgeving.
Dus dat moet tegenwoordig ook.
[Gerhard te Velde] (52:37 – 53:00)
Je hebt ook nog een vraag voorbereid. Want zoals traditie is bij deze podcast. Mag jij de laatste vraag stellen.
Ik heb natuurlijk jou al geïnterviewd. Maar jij mag ook een vraag meegeven aan de luisteraar. Aan de kijker.
We noemen dat de hamvraag. Is er nou iets waarvan je zegt. Ga daar eens over nadenken.
Ga daar mee aan de slag. Wat komt er bij je op?
[Pim Teeuwisse] (53:03 – 54:13)
Ik heb hier een tijdje over nagedacht. Er zijn heel veel sturende vragen die je kan geven. Ik dacht in plaats van een flauw trucje.
Doe ik de meest productieve vraag. Namelijk voor welke doelgroep. Voor welke mensen.
Werkt jouw product of dienst niet? Ik zou het mooi vinden als ondernemers daarover nadenken. Omdat als je een product of dienst ontwikkelt.
Dan doen je een hele hoop toffe dingen. Daar sluipt altijd linksom of rechtsom iets in. Dat je een keuze maakt om het wel op die manier te doen.
En niet op die manier. Denk eens voor wie werkt het nou echt niet. En hoe zou jouw product of dienst eruit zien.
Als je die groep daar wel in meeneemt. Een podcast kan daar een goed voorbeeld zijn. Voor wie werkt jullie format op dit moment niet.
Misschien zijn er best wel wat groepen waarvan je denkt. Dat is wel een uitdaging. Als je deze podcast zou willen kijken of luisteren.
[Gerhard te Velde] (54:16 – 55:25)
Mooi, ik ga hem meenemen. Bedankt voor je komst aan de studio. Leuk.
Ik hoop dat veel mensen hiermee aan de slag gaan. Veel plezier bij de meest toegankelijke weekstart van Nederland. Die ga ik nog even extra noemen.
Want als jij door deze aflevering getriggerd bent. En je denkt, ik wil toch wel eens aan de slag met toegankelijkheid. Maar misschien weet je niet precies waar je moet beginnen.
Loop dan ook even binnen bij de meest toegankelijke weekstart van Nederland. Je kunt fysiek langskomen. Maar je kunt je ook inschrijven online.
Het is natuurlijk een soort webinar. Het wordt georganiseerd door het MKB Nederland. Het ministerie van VWS.
En door iedereen. En hoe schrijf je in? Dat kan via doe-onbeperkt-mee.nl slash weekstart. Ik zal het nog een keer herhalen. Doe-onbeperkt-mee.nl slash weekstart. En we zetten de link natuurlijk ook in de show notes.
En wil je meer weten over Pim? Je kunt hem toevoegen op LinkedIn. Je kunt naar hun website digitaal toegankelijk.nl. Ik zou zeggen, ga lekker aan de slag. En graag tot de volgende aflevering van Groeivoer. Ja, dankjewel. Superleuk om hier te mogen zijn.