3 november 2024
Wout Withagen is co-founder van de agency Freshheads uit Tilburg. Wout verdiepte zich al vroeg in het fenomeen platforms en schreef er het boek “Bouw een succesvolle Online Marktplaats” over.
Wout stond aan de wieg van Werkspot, Youngones en een hele trits andere platforms.
Maar is er nog ruimte voor nieuwe platforms? De grote platforms zoals Booking, Airbnb en Uber verslaan is vrijwel onmogelijk. Maar in specialistische branches, en misschien ook wel in jouw niche, liggen nog genoeg kansen.
De filosofie van Wout is: Go niche or go home. Gemakkelijk gezegd, maar behoorlijk uitdagend om succesvol uit te voeren.
00:00 Welkom bij Groeivoer!
01:01 Platformkenner Wout
04:17 De uitdaging van vraag en aanbod
08:42 Succesfactoren van niches
16:15 Toegevoegde waarde van diensten
22:06 Freshheads aanpak en de toekomst van platformen
29:04 Organisatie en digitalisering
35:02 Het belang van continue ontwikkeling
41:10 Focus en succes binnen niches
47:27 Tractie en gebruikers krijgen
53:21 Toekomst is belangrijk
1:00:18 Wout’s ondernemersadvies
Relevante links voor deze aflevering
Wil je verbinden met Wout? Voeg hem hier toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/woutwithagen
Check Wout’s boek: https://www.managementboek.nl/boek/9789024434893/bouw-een-succesvolle-online-marktplaats-wout-withagen
Check de site van Freshheads: https://www.freshheads.com/
Zelf een podcast starten? 🎙️
Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀
Adverteren? 📢
Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.
Join onze community! 🌐
Op de hoogte blijven? Sluit je dan aan bij onze Whatsapp community: https://chat.whatsapp.com/D4W6aegCJ4gLMUjL8LiHdM
Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer
De beste lessen in jouw mail? 📧
Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.
Laat een review achter! 🌟
Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍
Volg ons! 🚀
Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners 🤝
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu
Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.
00:00:00 Wout Withagen (gast)
Wat je vaak ziet, is dat die b2b platformen eigenlijk heel waardevol kunnen zijn in het faciliteren van dat soort services eromheen. Alleen de transacties faciliteren is vaak niet genoeg. Kijk, als consument kunnen wij vaak heel goed denken van, oh ja, Dit is een probleem waar ik iedere dag tegenaan loop en het zou mooi zijn als daar een platform voor is om dat op te lossen. Maar als je in de b2b gaat… ik wist helemaal niet hoe dit werkte Als je in een platform gaat doen in b2b en in een nichemarkt, dan zul je die markt heel goed moeten begrijpen. En Youngones, dat is een platform, want wat wij ook hebben ontwikkeld, eerst gevalideerd. We zijn letterlijk met excel sheets aan de gang gegaan om te kijken hoe dat precies werkt in die markt daar omheen en hebben een oplossing ontwikkeld.
00:00:38 Gerhard te Velde (host)
Welkom bij groeivoer mijn gast vandaag is wout withagen cofounder van Freshheads Wout staat al heel wat jaren aan het roer bij freshheads en freshheads is gespecialiseerd in het bouwen van platforms. Wouters geeft daar ook een boek over waar we in aflevering 89 van de groei voor podcast al over spraken. Dus wout maakt zijn comeback op de podcast wout leuk dat je er weer bent.
00:01:01 Wout Withagen (gast)
Ja mooi dat ik hier weer mag zijn, Gerard. En leuk om het vandaag ja weer.
00:01:06 Wout Withagen (gast)
Over platformen te hebben ja, toen hebben we volgens mij vooral gesproken over marketplaces, hè? Heel specifiek onderwerp binnen platformen eigenlijk hè, vraag en aanbod platformen vandaag Misschien iets breder een beetje uitzoomen, want platformen zijn toch wel een beetje een breed en Misschien ook wel geerodeerd begrip geworden, hè? Van alles is tegenwoordig een platform, Iedereen noemt zijn website een platform. Ik kijk daar wel iets anders naar, hè? Een platform moet in mijn ogen altijd wel een transactie overgaan, zeg maar, maar die transactie kan wel breder zijn dan euro’s hè? Dat kan ook informatie zijn die je met elkaar uitwisselt.
00:01:41 Wout Withagen (gast)
In de breedste zin van het woord, Maar het is wel de bedoeling dat je op een platform zelfservice hè. Dus zowel ja, we noemen het de vraag of de aanbodkant of de gebruikers eigenlijk zelf met elkaar interactie aangaan en transacties afwikkelen met elkaar zeg maar. En dan spreek ik van een platform. Ja en Als je gewoon een website hebt, ja dat dat dat Dat is ook mooi, Maar dat is Dat is wel een andere business.
00:01:58 Gerhard te Velde (host)
Het helpt niet.
00:02:01
Ja.
00:02:04 Gerhard te Velde (host)
Ja en lopen we de mening hier erg over uiteen over. Wat is hem?
00:02:08 Gerhard te Velde (host)
Platform, want Dat was ook mijn eerste vraag inderdaad van wat wat is? Zullen we dat eens even afbakenen? Dan zijn er verschillende bloedgroepen of verschillende kampen over wat wanneer telt iets als een platform of niet? Het is jouw is jouw.
00:02:13 Wout Withagen (gast)
Ja.
00:02:19 Wout Withagen (gast)
Ja Er is, Er zijn wel echt ook wetenschappelijke definities, hè? En en je hebt ook het Centraal Bureau voor de Statistiek, hè? Die hanteert daar ook in Best wel een strikte.
00:02:31 Wout Withagen (gast)
Definitie voor en zij zij zeggen zelf eigenlijk ook, hè? De basis van die definitie is wel dat ze een transactie moeten faciliteren, hè, want anders ben je in principe informatie aan het verstrekken. En ja, ben je nou, dan ben je een website of dan ben je meer een een informatiemedium. Geef je gewoon informatie door, maar op het moment dat jij ook een transactie faciliteert in welke vorm dan ook hè? Dat kan dat dat interpreteren zij ook wel wat breder dan Alleen maar € 1 transactie, maar dan ben je een.
00:02:58 Wout Withagen (gast)
Platform.
00:03:00 Wout Withagen (gast)
Ja dan heb je Natuurlijk nog allerlei typen, hè? Ik had het net over marketplaces hè? Dus vraag en aanbod.
00:03:04 Wout Withagen (gast)
Wat voor me, maar je kan ook een e learning platform hebben. Je kan ook een community hebben, zeg maar waar het Misschien wat minder hè? Dus vanuit sociaal vanuit Socials kennen we Natuurlijk ja ook platformen, maar Er zijn gebruikers continu met elkaar bezig en je gaat hoe dan ook wel een bepaalde transactie met elkaar aan. Alleen ja, je wisselt het nou in dat op dat moment informatie met elkaar uit, ja.
00:03:24 Gerhard te Velde (host)
En over wat voor platform wil jij het het liefst hebben dan op wat waar zullen we het?
00:03:28 Wout Withagen (gast)
Vandaag toe beperken. Voor mij gaat het vooral eigenlijk over toch wel de vraag en aanbod platformen hè? En met met ondersteun Misschien met communities hè? Omdat je toch vaak ziet van ja hoe?
00:03:39 Wout Withagen (gast)
Ik had de hele vraag en aanbod spelletje nou op de wagen, hè? Dat is eigenlijk van.
00:03:43 Wout Withagen (gast)
Een van de meest gestelde vragen die wij krijgen van ja, Ik heb een idee, maar ja, hoe krijg je nou eigenlijk dat vraag en aanbod spel op de wagen en dan kan bijvoorbeeld een community kan heel erg helpen om ja he je doelgroep aan te spreken, te activeren en dat zijn dan. Dat zijn dan manieren om dat te doen, maar In de basis gaat het vaak over vraag en aanbod en wat ik de laatste jaren heel bijzonder vind en een heel interessant zijn de be platformen zeg maar dus je ziet eigenlijk dat er ja In de markt hè de grote speler.
00:04:12 Wout Withagen (gast)
Die zijn die zijn, die zijn wel bekend hè? We hebben hè, ja, nou ja, we.
00:04:15 Gerhard te Velde (host)
Noem maar even een.
00:04:16 Gerhard te Velde (host)
Paar.
00:04:17 Wout Withagen (gast)
Pak Marktplaats Uber Booking et cetera, het zijn allemaal, hè? In de kern thuisbezorgd allemaal vragen en allemaal platformen in principe en die markt is wel een beetje. Ja, Laten we zeggen, Het is. Het wordt ook wel vaak gezegd hoe in het takes all markt. En Het is vaak ook zo voor dit geldt voor dit soort grote platformen In de In de In de consumentenmarkt hè, daar geldt gewoon Als je de massa hebt, zeg maar ja, Waarom zou je naar een andere plek gaan als thuis?
00:04:21 Gerhard te Velde (host)
Thuisbezorgd is dat ook met.
00:04:24 Gerhard te Velde (host)
Oké.
00:04:43 Wout Withagen (gast)
Hé op het moment dat je weet dat daar al het aanbod zit, zeg maar.
00:04:45 Gerhard te Velde (host)
Ja, dus die kun je ook niet meer.
00:04:46 Gerhard te Velde (host)
Verslaan die hebben.
00:04:47 Wout Withagen (gast)
Een soort ja lastig en daar zijn dus ook heel veel hè? Als je dat gaat doen? In de consumentenmarkt is sowieso altijd een vraag en aanbod platform In de consumentenmarkt. Daar zet ik altijd meteen vanaf dag één best wel 1 grote vraagtekens bij als ondernemers met een idee komen op dat vlak of of ondernemers, maar ook als corporates met zo een idee komen Omdat je hebt.
00:05:04 Wout Withagen (gast)
Gewoon echt een lange adem en hele diepe zakken nodig, zeg maar om die met name die consumentenmarkt te bereiken, hè? Dus die aanbod kan vaak dat lukt wel, hè? Die krijg je vaak wel gewoon boord.
00:05:14 Wout Withagen (gast)
Maar die consumenten bereiken en dan heb je zoveel marketing euros voor nodig. En zeker als er dan al concurrenten zijn. Nou ja, weet je, maak je borst maar nat.
00:05:21 Gerhard te Velde (host)
En, wil je daar een getal op plakken? Wat hoe dieper moet u zakken dan zijn? Hebben we het over 10 miljoen hebben we over 100 over miljarden? Ja.
00:05:25 Wout Withagen (gast)
Ja heb ik ook, ja, heb het echt ook. Ja, We hebben echt over tientallen miljoen en dan heb ik het Alleen al over de Nederlandse markt, hè?
00:05:31 Gerhard te Velde (host)
Ja, dus Dat is dan Alleen weggelegd voor bedrijven die al groot zijn, bijvoorbeeld dus Achmea zou het Misschien wel kunnen of zo of.
00:05:31
Hé je ziet.
00:05:36 Wout Withagen (gast)
Ja ik ja, ik zeg niet dat het niet kan, hè? Want wat ik interessant vind is wel dat je ook binnen die binnen die markt waarvan we eigenlijk jaren riepen. Van ja, Het is een winner. Takes all markt zie je toch weer niches ontstaan, hè? Dus je ziet eigenlijk dat hè? Nee, marktplaats.nl nou ja, je ziet nou bijvoorbeeld bicycle, hè? Dat er niet zo ontstaat voor fietsen en je is 1 is 1 ja, zeg maar een Marktplaats voor gebruikte fiets, maar op de gericht op de high end markt hè zitten ook internationaal. Ik geloof dat ze uit Duitsland komen, maar inmiddels in Nederland best wel flink voeten aan de grond en je ziet dat als jij.
00:05:54 Gerhard te Velde (host)
Wat is by zijkant?
00:06:01 Gerhard te Velde (host)
Oké.
00:06:07 Wout Withagen (gast)
Iets voor nadb?
00:06:08 Wout Withagen (gast)
En, jij gaat je mooie bianchi fiets verkopen, dan doe je dat niet op Marktplaats, maar dan doe je dat op bicycle en Omdat je daar weet dat en dat daar de Mensen zitten die ook hè. Die die fietsen op waarde kunnen schatten en dus ook het bedrag wat je vraagt willen en kunnen betalen. Ja, je ziet dat ook bij bij andere verticals zoals we dat noemen hè, dus binnen Marktplaats heb je bijvoorbeeld ook kleding. Nou we kennen vindt.
00:06:34 Wout Withagen (gast)
Inmiddels designmeubels wopa.
00:06:34
Ja.
00:06:36 Gerhard te Velde (host)
Ja, ik wou net zeggen, die kwam ook op. Dat is ook weer zo meer prima machtig, maar nog steeds beaty dus hè?
00:06:40 Wout Withagen (gast)
Ja en dan zie je?
00:06:41 Wout Withagen (gast)
Nou ja, Dat is B to c hè? Dus inderdaad hè? Maar je ziet dus wel dat die dat die vertical, zeg maar een aantal ontstaan zijn aan het specialiseren. Dus je ziet hè? Als je kijkt nou is er nou nog ruimte voor andere markt, voor andere marketplaces, voor andere platformen. Ja, die begint wel te ontstaan Omdat er steeds meer van die niches ontstaan. Je ziet dat In de consumentenmarkt dus ook echt gebeuren.
00:06:43 Gerhard te Velde (host)
Oké.
00:07:00 Gerhard te Velde (host)
Ja ja, want Dat was mijn vraag rijk van.
00:07:03 Gerhard te Velde (host)
En, We hebben het Natuurlijk in aflevering 89 over platforms gehad. Ik weet nog dat ik jou in die tijd ook vaak gestookt heb met had ik weer een een ideetje, een platform idee en dan vegen ja dan meteen weer van tafel met 3 moeilijke vragen, Maar ik denk van ja, Het is nu 2024. Het zal nu nog moeilijker zijn om een platform van de grond te krijgen, dus mijn mijn grote prangende vraag was van, heeft het als ondernemer nog zin om na te denken over platform?
00:07:12
Ja.
00:07:28 Gerhard te Velde (host)
Dus, want Ik ben toch al veel?
00:07:31 Wout Withagen (gast)
Te laat ja nou ja, het bewijs op dit moment wordt in ieder geval geleverd door ja, ook een ook een wopa al hebben we hier. Op dit moment stond toevallig vanochtend volgens mij in het FD behoorlijke financieringsvraagstuk.
00:07:43 Gerhard te Velde (host)
Want Dat is dus een designmeubel vintage.
00:07:45 Wout Withagen (gast)
Ja, Dat is een Marktplaats eigenlijk voor designmeubelen.
00:07:48
Ja.
00:07:50 Wout Withagen (gast)
En je ziet dat het lukt hun wel, maar ze hebben enorme bak groeigeld nodig, tientallen miljoen en hè, waar we het net over hadden om die consumentenmarkt te gaan te gaan bereiken? Nou vind het he dus Natuurlijk ook een goed voorbeeld van hoe je ja in een virtual kleding in dit geval toch voet aan de grond kunt krijgen. Je ziet ook dat al die dat deze marktplaatsen weer net iets andere verdienmodellen hebben net specifieker In de niche zeg maar zitten zodat ze nou ja, allerlei diensten eromheen ontwikkelen. Specifiek voor kleding bijvoor.
00:08:23 Wout Withagen (gast)
Om die transactie maar zo goed mogelijk te faciliteren, dus ja, is daar ruimte nou hè? Die consumentenmarkt is het lastig wat ik al zei hè, je zult echt met een serieuze bankgeld moeten komen. Het gat In de markt ga je niet zo snel meer vinden, denk ik hè die die ja die wegen zijn al bewandeld of dat die die die die vakjes zijn al ingekleurd.
00:08:42 Wout Withagen (gast)
En wat ik net al zei, ja, met name be to be en in nichemarkten ja, daar daar moeten we eigenlijk alles nog ontdekken. En daar is daar gebeuren. Zoveel mooie dingen op dit moment. Dat ja, Als ik mijn pijlen ergens op zou moeten zetten, dan zou ik heel goed gaan kijken naar. Nou ja, welke kansen liggen er nou eigenlijk in die b to be nichemarkten, zeg maar.
00:09:03 Gerhard te Velde (host)
Ja dus daar ligt nog wel wat Blue Ocean om te verkennen en en Als je dat dan even op op Nederland toepast.
00:09:06 Wout Withagen (gast)
Ja zeker ja.
00:09:12 Gerhard te Velde (host)
Of nou laat ik het anders zeggen, Hij heeft het zin om dan met een Nederlandse bril daar naar te kijken? Van oh, dat ga ik dan in Nederland doen. Of moet je dan eigenlijk meteen Europees of.
00:09:20 Wout Withagen (gast)
Globaal denken ja, kijk bij een nichemarkt hè? Kader je Natuurlijk meteen de markt af Omdat je zit in een niche hè, dus je je doet het niet voor heel Nederland. En Als je bi bent, doe je het dan al Alleen voor bedrijven?
00:09:33 Wout Withagen (gast)
En hoe kleiner die markt wordt, hoe komt ja hoe lastiger het woord voor een man voor een Marktplaats voor een platform eigenlijk om daar een goed verdienmodel op te plakken. Dus een van de eerste dingen die je Natuurlijk moet doen is ja, wij noemen dat dan de addressable market hè? Of je hebt een total addressable market is eigenlijk gewoon de hele markt, maar je hebt ook nog een soort van. Ja, de echte je werkelijke addressable market hè waar je nog een paar afslagen doet als in van. Nou ja, die groep is lastig of die die tel ik nu even niet mee. Of die hebben al een andere oplossing en daar daar komt dan iets uitrollen als zijnde, Dit is de.
00:10:05 Wout Withagen (gast)
Gebruikt waar ik het waar ik het voor kan doen, wat vaak goed is In de b to be is dat die business is er al. Dus jij gaat hè? Jij gaat de.
00:10:12 Gerhard te Velde (host)
Aha.
00:10:15 Wout Withagen (gast)
De de de geldstroom is best goed te identificeren, hè? Van wat gebeurt er nu, hè? Hoe doen bedrijven nu al zaken? Die gaat meestal niet iets nieuws doen.
00:10:22 Gerhard te Velde (host)
Heb je een voorbeeld hierbij? Ik moet daar een kaasboeren denken of zo. Ik weet niet of daar al een Marktplaats. Terrorisme.
00:10:27 Wout Withagen (gast)
Ja ja nou ja dus hè? Een een voorbeeld is een platform dat wij op dit moment ontwikkelen. Dat heet Christa, zeg maar. En dat dat wat zij doen is. Zij zorgen ervoor dat loka.
00:10:37 Wout Withagen (gast)
Alle producenten van bijvoorbeeld kaas, maar ook van Van bier. Ja, noem gewoon echt lokale producten, zeg Maar dat die In de supermarkt komen te liggen. Nou, Dat is best wel complex proces. Want ja, supermarkten. Denk aan aan aan de jumbo’s van deze wereld. Die hebben kassasystemen, die hebben een centrale inkoop en Dat is allemaal best wel strak georganiseerd en gereguleerd. Ja, hoe zorg je er dan voor dat je een product van jouw buurman van jouw boer een krop sla tussen in het groentesap komt te liggen?
00:11:08 Wout Withagen (gast)
Nou, daar zijn zij in gaan duiken. Van ja, hoe werkt dat nou? Hoe werkt dat proces nou precies? En daarmee hebben ze voor gezorgd eigenlijk dat er een ja dat ze een kans hebben gecreëerd voor die lokale producenten om dat lokale product. Ja, in het schap van de supermarkt te krijgen. Ja, dan denk je op zich mooi idee, hè? En en Ik denk ook voor de supermarktondernemers vaak franchise als interessant, Omdat ze hè, daar zit waarschijnlijk meer marge op.
00:11:34 Wout Withagen (gast)
Het is interessant voor hun klandizie, want hè, die die klanten hoeven dan niet naar andere winkel, maar kunnen eigenlijk alles in die winkel krijgen. Dus Win Win in die zin. Maar ja, krijg het maar eens voor elkaar, zeg maar hè, daar daar kan ik nou. Dan kun je op zich een boek over schrijven, denk.
00:11:40
Wie.
00:11:48 Wout Withagen (gast)
Ik.
00:11:50 Wout Withagen (gast)
Wat je wel vaak ziet is dat Het is wat minder sexy business en Je moet heel goed.
00:11:54 Wout Withagen (gast)
Knoppen, kijk, als consument kunnen wij vaak heel goed denken van, oh ja, Dit is een probleem, waar wat, wat, wat ik waar ik iedere dag tegenaan loop en het zou mooi zijn als daar een platform of een oplossing voor is om dat op te lossen. Maar Als je In de be gaat, ja, ik wist niet dat dit ik wist helemaal niet hoe dit werkte, hè? Dus dus Als je In de Als je in een platform gaat doen in bee to be en in een nichemarkt, dan zul je die markt heel goed moeten begrijpen. A, moet je hè? Wat ik net al zei, heel goed kunnen inschatten, hoe groot is nou die markt en welk deel van die man?
00:12:23 Wout Withagen (gast)
Zou ik kunnen kunnen gaan bedienen en is.
00:12:25 Gerhard te Velde (host)
Daar moet je volgens ja.
00:12:25 Wout Withagen (gast)
Dat.
00:12:26 Wout Withagen (gast)
Groot genoeg om überhaupt een verdienmodel op te creëren, kan ik dan voldoende omzet genereren om eigenlijk maar een investering maar kosten terug te verdienen er vaak? Ja, het lukt dat al niet, dan kun je het al afschrijven. Hoef je het ook niet verder te onderzoeken hoe zuur het ook is, maar dan is de business case niet rond te rekenen, hè? Is er gewoon te weinig markt.
00:12:36 Gerhard te Velde (host)
Nee.
00:12:40 Gerhard te Velde (host)
Klaar uitgeloot? Nee precies. En dan ben je ook nog eens vaak te optimistisch. Tenminste veel ondernemers, opportunisten, dromers. Ze hebben een visie. Ik las ooit in een quote en quote van iemand die zei, Je moet alle plannen die je hebt of nee, Dat was de regel van 3, 3 3 ofzo. Alles duurt 3 keer langer.
00:12:46
Ja ja.
00:12:50 Wout Withagen (gast)
Ja.
00:13:00 Gerhard te Velde (host)
Kost 3 keer meer en levert 3 keer minder op dan je denkt. Ik weet niet precies, Maar ik vond hem heel grappig Omdat wij ondernemers de meesten in ieder geval zijn, vaak optimisten en geen realisten. Dus dan heb je een adres of een market, zeg je aan. We hebben 1000 of 10.000 boeren die willen hun kaas kwijt en het lukt ze niet en Maar het doel, alles wat je bedacht hebt.
00:13:02
Oh ja.
00:13:09 Wout Withagen (gast)
Zeker.
00:13:17 Gerhard te Velde (host)
Maar gedeeld door.
00:13:18
Ja.
00:13:18 Wout Withagen (gast)
3 en dan kom je Misschien ergens In de buurt van Van de werkelijkheid. Ja, dat Dat is heel moeilijk om te doen, hè? In het begin dat zo, want We zijn allemaal hè? Inderdaad, wat je zegt op optimisten daarin en en.
00:13:19 Wout Withagen (gast)
Ja.
00:13:21
Ja.
00:13:31 Wout Withagen (gast)
Het is heel moeilijk eigenlijk om je eigen verhaal op die manier onderuit te.
00:13:35 Wout Withagen (gast)
Maar het is wel goed om het heel kritisch naar te kijken Omdat ze in het begin al te doen en die met name die addressable market eigenlijk zo conservatief mogelijk in te schatten, hè? Je ziet ook wel eens bij ideeën In de consumentenmarkt zeggen ja, maar 1% van die markt hebt dan kan, dan kan het al uit. Weet je wel? Nou Als je in een b to be Nice zit vaak is, moet je eigenlijk gewoon de helft van de markt kunnen pakken en zeggen, ja om om om een goede business case te hebben, of simpelweg Omdat je gewoon in een niche die markt is een stuk kleiner is, zeg maar.
00:14:06 Wout Withagen (gast)
Kijk, als er een hele goede marges in zitten en Er is heel veel volume.
00:14:09 Wout Withagen (gast)
Dan is het een ander verhaal, dus Je moet ook heel goed op zoek eigenlijk hè? Dus naar ja branches of naar businesses, zeg maar waar je weet waar transacties plaatsvinden die niet transparant zijn waar het liefst hoog volume hoge marge nou dat die dat kom je al niet zoveel zaak tegen, hè? Meestal is het hoofdvolume lagere marge of laag volume, dan zit er vaak een hoge marge op. Dat is bijna een wetmatigheid, zeg maar, kun je kun je bijna wel zo zo stellen en dan moet jij kijken.
00:14:36
Ja.
00:14:40 Wout Withagen (gast)
Welke rol ga ik als platform?
00:14:42 Wout Withagen (gast)
Waarom nemen daarin nog wel een ander voorbeeld? Ook aardig is een platform voor waar we waar we wat onderzoek naar hebben gedaan. Een platform voor gebruikte helikopter bladen om maar even een niche te noemen, hè? Dus je ziet dat er.
00:14:56 Gerhard te Velde (host)
Dus die die die ronddraaien, oke?
00:14:56 Wout Withagen (gast)
Over.
00:14:57 Wout Withagen (gast)
Die rotorbladen ja ja nou ja, daar is dus handel in die worden gemaakt van composiet hè? Dus epoxy met een vezel, maar die moeten Natuurlijk ontzettend goed zijn en die moeten ook vaak gecheckt worden, zeg maar als een beschadiging op zitten en een zo een link breekt af. Ja, dan is het gewoon gedaan, dan lig je op de grond.
00:15:18 Wout Withagen (gast)
En die en daar, maar Er is wel handel in nou, je kan daar dus als als Als je daar zegt Van, nou ja, zou daar een platform instarten dan sowieso moet je wereldwijd waarschijnlijk hè of of op zijn minst Europees. Want dan denk dat de markt gewoon hè in Nederland te klein is en je zult goed moeten nadenken. Ja, die die rotorbladen moeten dan van A naar B, hè, dus die wordt nou ja, dan moet er Misschien ook een bepaalde garantie op zitten, want je wil dat er onderweg niks mee is gebeurd met met zo een rotorblad dat die bij de bij de verkoop als die in orde en daarna komt ie aan, moet hij wel nog steeds.
00:15:50 Wout Withagen (gast)
Hetzelfde zijn dus die garantie wil je hebben. Misschien moet er wel een check op zitten dat je hè beschadigingen en zo in kaart worden gebracht en een keuring en et cetera nou en wat je vaak ziet.
00:16:01 Wout Withagen (gast)
Is dat die be plaats voor me eigenlijk heel waardevol kunnen zijn in het faciliteren van dat soort? Ja, services eromheen hè. Dus je ziet eigenlijk dat Alleen de transactie faciliteren is vaak niet genoeg hè? Je moet eigenlijk allerlei diensten eromheen.
00:16:16 Gerhard te Velde (host)
Processor, een hele workflow die vast onderwijs.
00:16:17 Wout Withagen (gast)
Ja, en daar kun je en daarmee kan je zoveel waarde creëren dat partijen ook bereid zijn om het via een platform.
00:16:24 Wout Withagen (gast)
We doen een van de een van de learnings die we eigenlijk ook al wel kennen van B en B is hè in in in in In de Marketplaces noem je dat leads hè? Dus dat Mensen buiten je platform om gaan werken hè? Dus in eerste instantie maak je een deal en je vindt elkaar op het platform en vervolgens zeg je ja, Maar de transactie doen wel even buiten het platform om, want dan hoeven die tekenreeks niet niet te betalen en je ziet het ook bij thuisbezorgd, hè? Ieder restaurant die niet er nog even een flyers je aan van dieren kan volgende keer direct bij ons bestellen. Scheelt je 15 of 20% In de kosten.
00:16:34 Gerhard te Velde (host)
Ja Natuurlijk.
00:16:50
Ja.
00:16:58 Gerhard te Velde (host)
Wat vind je jezelf van? Want je bent ook gewoon een privé persoon, dus je gaat er aan booking.com. Dan zie je hotel. Ben jij dan zo recht In de leer dat je altijd via Booking boekt? Of want Ik ga dan inderdaad dat hotel denk ik nou, ik gun hun de business.
00:17:11 Gerhard te Velde (host)
En de marge krijgt Misschien nog wat korting, dus een win Win win of nou in ieder geval win voor mij een win voor hun en niet voor het platform dus.
00:17:16 Wout Withagen (gast)
Ja ja ja ja ik Ik ben zelf nu ja recht In de leer zou ik het niet willen noem.
00:17:22 Wout Withagen (gast)
Maar ik ben zelf wel iemand die gaat voor gemak, hè? Dus die platformen ook boeking, maar ook Airbnb bijvoorbeeld hè? Die die die die bieden bepaalde garanties en dat vind ik prettig. Zeker Als ik ergens voor de eerste keer kom, dan denk ik van ja met een boeking of met een Airbnb achter me Als het niet goed is. Ja, heb ik liever dan dat ik een op een met die met die persoon moet schakelen. Dus Ik kan me wel voorstellen Als je de tweede keer dezelfde accommodatie boek.
00:17:47 Wout Withagen (gast)
Dat je er dan zegt Van nou, Ik weet het wel, hè? Ik ga er nu omheen werken, zeg maar, dat zie je bij Airbnb ook heel veel overigens. De grap is bij bij en Dat is dit zijn eigenlijk hè? Relatief weinig transacties met relatief ja, zeg maar een gemiddelde transactiewaarde nou dan, dan zie je al dat Mensen op een gegeven moment wel hè? De tweede keer gebruiken het platform om gaan werken bij thuisbezorgd heb je Natuurlijk lage transactiewaarde hoogvolume. Daar nemen Mensen vaak niet eens de moeite om buiten het platform te werken te denken van ja, weet je wel kom aan, weet je of die pizza nou € 6 of € 8 kost maakt mij niet zoveel uit, is gewoon gemak.
00:18:11 Gerhard te Velde (host)
Nee, voor nu houd je een pizza of whatever.
00:18:17 Wout Withagen (gast)
Hè dus?
00:18:18 Wout Withagen (gast)
Je kan door extra dienstverlening en de dienstverlening van thuisbezorgd is gewoon een hele simpele makkelijke app, want meer bieden ze eigenlijk ook niet. Ze bieden ook geen garantie of zo dat het wel aankomt. Of wat dan ook hè?
00:18:28 Wout Withagen (gast)
Ja.
00:18:30 Wout Withagen (gast)
Dus, maar dan kan je dus als platform al heel snel iets toevoegen. Ja, wordt het groter en complexer en dat zie je dus In de be veel. Dan zul je dus allerlei extra dienstverlening eromheen moeten ontwikkelen. Zeg maar om die klant.
00:18:45 Wout Withagen (gast)
Ja, zeg maar op je platform te houden, zeg maar en dat je dus zoveel meerwaarde creëert.
00:18:50 Wout Withagen (gast)
Aan zowel de vraag als aanbod aanbodzijde. Ja, dat klanten ook via jouw platform willen gaan werken. Misschien nog een aardig voorbeeld hè. En ook in weer totaal iets anders, maar is een platform In de In de gebruikte bouwmaterialen. Ja, maar dopt is een ja, echt heel mooi initiatief wordt heel veel hè? Er wordt Natuurlijk Nederlands platform zitten ook een aantal volgens mij TBI en een aantal andere partijen zijn ook aangesloten. Zeg maar hè, dus je hebt slopers aan de ene kant hè daar komen en die die maken een inventarisatie van welke materialen hè, We gaan een gebouw slopen, welke materialen komen er uit, wat kunnen we?
00:18:55 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:19:04 Gerhard te Velde (host)
Hoe heet het?
00:19:11 Gerhard te Velde (host)
Nederlands platform of.
00:19:25 Wout Withagen (gast)
Van hergebruiken.
00:19:26 Wout Withagen (gast)
En die spullen komen dan uiteindelijk ja, bij die slopers te liggen en die biedt ze aan op ja, een Marktplaats, zeg maar Alleen. Wat zie je nou eigenlijk dat dat Niemand is Natuurlijk specifiek op zoek naar sloophout of nou ja, sloop sloopmateriaal terwijl er wel heel veel ontwerpers zijn. Architecten die willen heel graag circulair ontwikkelen, want die willen juist heel graag die materialen gebr.
00:19:49 Wout Withagen (gast)
Plukken en die maken gebruik van databases waar al die producten in zitten, dus op het moment dat zij een tekening maken. En er komt een bestek hè, dan gaan ze kijken. Welke materialen gaan we gebruiken om deze tekeningen? Om dit om dit bouwsel te te realiseren? Ja, dan werken ze eigenlijk met een catalogus waar die bouwmaterialen in zitten. Het idee hierbij is eerst was het gewoon is, was het een platform meer een Marktplaats? Nou, dan kan je een scroll door allerlei gebruikte bouwmaterialen, maar ja, waardoor de joods dat jij toevallig net die 5 kuub houdt.
00:20:21 Wout Withagen (gast)
Je nodig hebt, zeg maar die hier bij die sloper ligt. Die kans is vrij klein dat je daar iets mee kan bovendien.
00:20:27 Wout Withagen (gast)
Ja hè? Hoe ga je dat? Dan moet je het ook nog van A naar B krijgen et cetera dus en je bent al aan het bouwen, want jij hebt op dat moment heb je het nodig dus hè? Dat in in dat proces klopt dat gewoon niet. Ze hier hebben eigenlijk gezegd van de dienst die weer aan moeten koppelen is dat die bouwmaterialen eigenlijk in een catalogus moeten zitten, zodat jij als ontwerper eigenlijk ook kan kiezen en zeggen van, hé, Ik wil in plaats van nieuw hout kan ik ook een voorstel maken met met gebruikt hout en dat gebruikt hout dat dat dat weten we ook dat dat Er is, dat ligt namelijk daar en daar bij die bij die sloper op voorraad en je kan ook meteen zien wat het doet.
00:20:56
Ja.
00:20:58 Wout Withagen (gast)
Kosten dus dan dan dus, je komt er niet met Alleen maar vanaf. Je komt er vaak niet met Alleen Maar het vraag en aanbod stukje, zeg maar. Heel veel Mensen denken van ja, ik maak een Marktplaats en dan ben ik klaar. En het vraag en aanbod gaat elkaar wel vinden, maar vaak juist In de witte. Nou ja, goed kijk In de consumentenmarkt kan je dan nog heel veel marketing tegenaan aangooien en dan?
00:21:12
Ja.
00:21:22 Gerhard te Velde (host)
Ja zal het Adobe COM hè die die quote komt bij mij op dat dat geldt dus niet dus.
00:21:25 Wout Withagen (gast)
Ja, hij laat geld nergens, weet je wel en zeker niet voor platformen, hè? Dus wij wij hè? Wij zeggen ook altijd wel Als we met ondernemers of met met met met Mensen hierover in gesprek zijn.
00:21:27
Nee.
00:21:39 Wout Withagen (gast)
Nou ja, dat stukje techniek wat je nodig hebt, Dat is eigenlijk maar een heel klein deeltje van Van wat jij nodig hebt, zeg maar om je platform tot een succes te maken, maar alles eromheen, zeg maar ah, hè, die die validatie hè, die die markt hè, klopt dat plaatje maar maar vooral daarna de activatie en eigenlijk alle diensten die er Misschien wel omheen moeten ontwikkelen om om het tot het succes te maken. Dat maakt dat het een complexe spelletje is.
00:21:52
Ja.
00:22:02
Ja.
00:22:03 Gerhard te Velde (host)
En om het goed te begrijpen, want jij zei ook, wees lekker kritisch op op mijn verhaal en op wat we doen en waar we met freshheads mee bezig zijn. Maar jullie bouwen dus.
00:22:13 Gerhard te Velde (host)
Dan, zeg Maar dat platform, maar je doet ook dat hele.
00:22:16 Gerhard te Velde (host)
Proces eromheen dat hele business development, of hoe moet ik dat zien?
00:22:17 Wout Withagen (gast)
Ja, wij proberen.
00:22:18 Wout Withagen (gast)
Wel ook echt.
00:22:19 Wout Withagen (gast)
Proberen wel van te voren echt sparring partner te zijn voor ja, Wij hebben wij ons gaan eigenlijk twee categorieën. Ik noem dat de ondernemer met een idee en dat zijn echt. Er zijn zoveel goede ondernemers in Nederland die met een platform idee rondlopen en daarvoor willen we heel graag sparringpartner zijn, zei Van joh We hebben al zoveel voorbij zien komen. Laten we onze kennis en kunde delen en kijken van nou kunnen we er een gat in prikken, waar zitten de hiaten?
00:22:43 Wout Withagen (gast)
Hoe zou je die mogelijk kunnen dichten?
00:22:44 Gerhard te Velde (host)
Maar mogen Mensen jou nog benaderen of heb je zoiets van? Nou, doe maar niet. Lees eerst de checklist of het boek of wat wat is Natuurlijk tricky Mensen luisteren nu en denken van, Oh, leuk leuke gast die Wouter, ik stuur hem even een berichtje, maar dan.
00:22:49 Wout Withagen (gast)
Ja, Ik heb.
00:22:52 Wout Withagen (gast)
Ja.
00:22:54 Wout Withagen (gast)
Ja, nee, Ik heb. Ik heb bijna wekelijks wel kols met ondernemers met een idee, ja.
00:22:58 Gerhard te Velde (host)
Nog steeds oké, en Waarom doe je dat? Want dan denk ik van ja, Als je toch 9 van de 10 van tafel gaat vegen.
00:23:05 Wout Withagen (gast)
Ja het ergens ook, Maar het is Het is het zit, Het is mijn persoonlijke passie. Ik vind het echt mooi om die ideeën te aan te horen, zeg maar en te denken van, oh ja, maar en Ik kan vaak ook wel snel inschatten. Van oké, Misschien daar en daar en daar en daar zitten dan, daar zit de kansen ik doe ook echt vrijblijvend, Omdat ik het leuk.
00:23:09
Aha.
00:23:22 Wout Withagen (gast)
Ik kijk wel Natuurlijk, hè, van ja, hoe ver is iemand met zijn idee? Hè? Dus ik gewoon een idee dat dat Ik wil wel iemand spreken die al echt wel zelf verder heeft over nagedacht en heel duidelijk, een probleem kan adresseren van joh, hier loop ik tegenaan, hoe zou jij dit? Hoe zou jij dit aanpakken?
00:23:39 Wout Withagen (gast)
Kijk gewoon een wild idee of een idee wat er waar er al 10 van.
00:23:43 Wout Withagen (gast)
Zijn ja, dat vind ik dan minder interessant, maar maar Als het, ja, je ziet toch heel veel nieuwe dingen voorbij komen, zoals ik net bijvoorbeeld vertel dat over die helikopter bladen. Nou ja, dat zou zo nisch. Ja, Dat is dan. Dat vind ik dan leuk om om even.
00:23:56 Wout Withagen (gast)
Over.
00:23:56 Wout Withagen (gast)
Te sparren dus dat dus dat, en dat doe ik niet Alleen. Ik heb ook heel veel collega’s die.
00:23:57
Ja.
00:24:01 Wout Withagen (gast)
Die die zijn.
00:24:01 Gerhard te Velde (host)
Ja, hoe gaat jullie het doen dan?
00:24:03 Wout Withagen (gast)
We zijn met 40 Mensen voor iets meer dan 40 man.
00:24:05 Gerhard te Velde (host)
En zit ik al Gemert?
00:24:07 Wout Withagen (gast)
Ja ik, ik zeg dat daar grofweg de helft, zeg maar dus voor ontdekkend en dan nog designers en strategen, zeg Maar dat is Dat is de de samenstelling van Van het bedrijf en je hebt. We hebben 6 teams, wij noemen dat multidisciplinair.
00:24:08 Gerhard te Velde (host)
Mels ja oke.
00:24:13
Ja.
00:24:19 Wout Withagen (gast)
Teams hè er zitten back en duel pas rond anders en designers zitten in het team en we koppelen er ook altijd een business strateeg aan, dus je hebt altijd een sparring partner die eigenlijk mee over jouw business kan een sparren en die medeverantwoordelijk is en wij willen echt wel mee zorgen dragen voor het succes.
00:24:36 Gerhard te Velde (host)
Wat doet een business dat tegen? Maar ik ga Misschien wel heel erg nu afdwalen, maar want ik.
00:24:38 Wout Withagen (gast)
Ja nou voel me dat even een zij.
00:24:40 Wout Withagen (gast)
Een zijspoor te.
00:24:41 Wout Withagen (gast)
Pakken maar.
00:24:42 Gerhard te Velde (host)
Denk wel van ja.
00:24:43 Gerhard te Velde (host)
Hallo, Ik ben ondernemer. Ik weet hoe je business doet, dan gaat een of andere Pipo die bij een Agency werkt. Die gaat mij vertellen. Dat is Misschien even die.
00:24:50 Wout Withagen (gast)
Ja, nou goed, goed dat je het vraagt, kijk.
00:24:52 Wout Withagen (gast)
Ik denk dat een ondernemer en vaak hè weten, die weten heel veel van die niche hè? Die weten precies hoe de hazen lopen en die kennis die hebben wij niet hè, dus die die heb je nodig, maar Wij hebben heel veel kennis van Van platformen en wat wel en niet werkt. En het idee is eigenlijk dat je die twee bij elkaar brengt en dat je Samen gaat sparren van oké, welke mechanismen in platformen hebben wij al gebruikt of hebben we Misschien op de plank liggen of hebben we voorbij zien komen? Kunnen we toepassen op jouw domein op jouw concept, op jouw ideeën en Samen kan je dan vaak iets.
00:25:01 Gerhard te Velde (host)
Nee domeinkennis de markt.
00:25:24 Wout Withagen (gast)
Beter maken, Dat is eigenlijk wat klanten in het begin ook willen bieden.
00:25:24
Ja.
00:25:28 Wout Withagen (gast)
Maar ook ja, Het is vaak. Ook daar blijft het niet bij, want dan zet je je ontwikkelt meestal een MVP In de eerste versie. Daarna moet je door die ondernemer wil iemand hebben om mee te sparren en dat kijk een echte bekender. Die is goed in zijn vak en Dat is een bekender en die weet heus wel hoe die een platform op op moet zetten. Maar Als je over de business wil sparren, ja dan wil je.
00:25:49 Wout Withagen (gast)
Vaak ook iemand met wat meer business now, dus Dat is eigenlijk de combinatie die.
00:25:52
Ja.
00:25:54 Wout Withagen (gast)
We zoeken.
00:25:55 Gerhard te Velde (host)
Ja dus Dat is een roze, maar je vroeg wat jij Misschien de enige business strateeg. Of Misschien ben je nog steeds de belangrijke of de meest ervaren, maar je hebt dus meerdere Mensen die ook die rol hebben, hè? Oké, Misschien even terug, want jij zei iets volgens mij over. We hebben twee soorten klanten, We hebben die ondernemer met dat met dat met dat al dan niet wilde.
00:26:03 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:26:09
Yes.
00:26:12 Gerhard te Velde (host)
Idee.
00:26:13 Gerhard te Velde (host)
En dan Misschien meer de corporate clients.
00:26:15
Of zo of wat?
00:26:15 Wout Withagen (gast)
Ja, je hebt ook ondernemers en corporates, zeg Maar dat is voor ons. Wij werken eigenlijk voor beide en beide hebben een andere hele andere dynamiek Natuurlijk qua organisatie, Maar het is ze hebben van.
00:26:24 Wout Withagen (gast)
Hoewel hetzelfde belang en die willen een platform iseren, dus die zeggen eigenlijk van, Ik ga niet iets nieuws doen in meestal een bestaande business, Maar ik ga mijn huidige business ga ik platform iseren, dus ik blijf gewoon in mijn markt, want ik zie gewoon eigenlijk dat ik moet digitaliseren. En ja, die corporates en die en en ja zeg maar gewoon de de de de bedrijven.
00:26:38 Gerhard te Velde (host)
Hebben we het nu over die corporates of over die.
00:26:44 Gerhard te Velde (host)
Van alle allebei hebben ze die wens om te.
00:26:44 Wout Withagen (gast)
We kunnen ook.
00:26:46 Wout Withagen (gast)
Hij heeft zeg maar ondernemen, een idee, die gaat vaak iets na. Die gaat er iets nieuws naast doen hè? Dus vaak gewoon en je hebt ook wel dat noemen wij dan de intrapreneur? Dat kan binnen een corporate ook en die gaat ja binnen die corporate gaat hij gewoon iets nieuws doen, iets wat niet.
00:26:50 Gerhard te Velde (host)
Ja oké ja.
00:26:58 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:27:00 Wout Withagen (gast)
Bij hun bestaande business hoort dus gaan iets nieuws verkennen, zeg maar, noem maar meestal ook een Discovery traject, zeg Maar dat dat hè. We hebben ook een wat andere aanpak voor, maar je hebt ook bedrijven, zeg maar die willen hun business bestaande business digitaliseren en dus die willen eigenlijk gewoon zeggen. We doen nu hele hoop dingen met de hand, hè? Dat zie je bijvoorbeeld, je ziet het ook wel In de arbeidsmarkt bemiddelingen en zitten vaak een recruiter en die die gaat bellen. En ja nou ja, goed nou, daar zie ik dus heel veel en we werken ook best wel veel nu voor voor uitzendbureaus.
00:27:23 Gerhard te Velde (host)
Ik, Ik heb een uitzendbureau, dus Ik denk niet aan mijn eigen clubje van ja en we werken ook.
00:27:31 Wout Withagen (gast)
En die willen eigenlijk gewoon hun bestaande business digitaliseren en meer selfservice maken, dus enerzijds de kandida.
00:27:38 Wout Withagen (gast)
Onboarden in een in een platform en anderzijds de opdrachtgevers hè? Werkgevers om borden en eigenlijk zoveel mogelijk dat proces zelf Laten elkaar Laten vinden, hè? Dus het het vinden, het zoeken vinden matchen. Dat laat je dan eigenlijk allemaal zoveel mogelijk via het platform lopen. Nou, Dat is behoorlijke uitdaging. Enerzijds moeten de werkgevers hè opgevoed worden, want die zijn gewend dat ze gewoon iemand hebben. Een recruiter die dat allemaal voor ze doet en bellen en faxen. En nou, Ik weet niet wat ze allemaal nog gebruiken.
00:27:39
Ja.
00:28:09 Wout Withagen (gast)
En die kandidaat? Ja, die is eigenlijk ook best wel verwend, want die wordt wel gebeld, zeg maar zeker ook in deze arbei.
00:28:13 Wout Withagen (gast)
Smart platformen hebben wel Natuurlijk heel veel mechanismes om uiteindelijk die doelgroepen te activeren. Hé, met hier ligt een kans voor jou. Ga hier eens kijken of slim matchen hè? Je hebt Natuurlijk nu met met met machine learning en machine learning en ai kun je Natuurlijk hele mooie matching algoritmes ontwikkelen waardoor je beter kan matchen. Dus daar ligt hè, dus Dat is eigenlijk vooral het digitaliseren van bestaande business en Dat is ook veel minder risicovol, hè? Als je kijkt naar ja een ondernemer met een idee.
00:28:42 Wout Withagen (gast)
Ja dat dat kan best risicovol zijn Als je gaat iets nieuws doen in een in een markt die je Misschien wel of niet kent. Maar toch, Het is iets nieuws en dat moet zich allemaal nog bewijzen, dus Dat is Dat is wat daar zit wat meer risico in als jij je bestaande business gaat digitaliseren, ja, dan kun je dus gewoon je bestaande business over het platform Laten lopen. Is de businesscase voor de investering in zo’n platform ook veel makkelijker rond?
00:29:02 Wout Withagen (gast)
Te rekenen.
00:29:03
Ja.
00:29:04 Gerhard te Velde (host)
Jij zei, Hoe krijg ik mijn werknemers mee en de klanten? Ik dacht van, hoe krijg ik mijn manager mee?
00:29:11 Gerhard te Velde (host)
Want Ik heb dit ook al eens geopperd bij Egret People van Hé, Laten we dan een, Waarom gaan we niet platform iseren Waarom? Hoezo doen we zoveel handwerk? Maar dan komt er vanuit de Organisatie van, Hé, maar dit kan echt Alleen maar op onze manier moeten we echt en die persoonlijke aandacht. En dus er kan ook pushback vanuit de organisatie komen van hé, hoe zou digitaliseren? Wij zijn toch belangrijk en wij moeten dit toch doen dus.
00:29:37 Gerhard te Velde (host)
Maar goed, Dat is Misschien een vraag voor zo een ander.
00:29:37 Wout Withagen (gast)
Ja nou, maar ja, de kunst uiteindelijk, hè? Dat dat scheelt mij heel veel dingen gaat het vaak om gedragsverandering, zeg maar hè, dus dus je kan nogmaals de de. De platform is uiteindelijk ook een tool. Uiteindelijk is de kunst om Mensen ook daarmee te Laten werken en daar is gedragsverandering voor nodig. En Als je daar in hè ook daarvoor zeg, daar heb je vaak ook een lange adem voor nodig, want de de tool op zich het platform op zich is niet de oplossing. Uiteindelijk hè, moet je Mensen daarin meekrijgen en soms moet je dus inderdaad ook.
00:30:09 Wout Withagen (gast)
En zenders creëren om die om die gedragsverandering voor elkaar te krijgen, hè? Je ziet ja dat dat weet je ook vaak In de arbeidsmarkt. Bemiddeling was heel veel met bonussen gewerkt, zeg maar nou, platformen zijn vaak een bedreiging, dan zeggen van ja, maar ja, wie heeft nou uiteindelijk dan die match gemaakt? Wie is er voor verantwoordelijk en hoe en hoe werkt dat voor mij? Voor mijn bonusstructuur? Ja, daar moet je over nadenken, want anders wordt dat platform gezien als een concurrent.
00:30:34 Wout Withagen (gast)
Voor je voor je eigen medewerkers, dan gaat Niemand het ooit gebruiken hè? Dus ja, daar moet je dat zijn dingen waar je van tevoren wel goed over na moet denken.
00:30:37
Ja.
00:30:43 Gerhard te Velde (host)
Ja hé en hoe zit quality ook bij me op komt dus van ADAPT Audi of ik daar zijn allerlei varianten op, maar kun je ook zeggen van, hé platforms doe ik niet.
00:30:54 Gerhard te Velde (host)
Ik ben old school, Wij zijn gewoon een bedrijf met Mensen van vlees en bloed. En ja, we steken onze kop in het zand, maar vind jij dat elke ondernemer moet platform?
00:31:03 Wout Withagen (gast)
Niseren kijk, Ik denk dat kijk of ik zeg altijd ofwel ja, wij noemen dat beeld bij long of by, zeg maar dus ofwel ga je maak je gebruik van de platformen die Er zijn, hè, dus denk dat je je spulletjes via bol.com gaat verkopen of via Amazon of je maakt gebruik van indeed om je vacatures in te vullen ook als.
00:31:24 Gerhard te Velde (host)
Ja, dus Dat is Dylan toch of?
00:31:26 Wout Withagen (gast)
Ja was echt Belong, zeg maar hè, dus om dan ben je daarmee creëer je en.
00:31:29 Wout Withagen (gast)
Ja, daar kun je niet omheen, je kan met de hand gaan blijven doen, maar op gegeven moment ga je niet meer vinden en houdt het gewoon op. Zeg maar kan je geen business meer doen, dus uiteindelijk hè? Als je dat blijft doen, dan wordt het hem dan. Dan kies je voor een billung strategie zeg maar. En nou ja, Dat is het voordeel daaraan. Je hoeft niks te doen, je kan lekker blijven doen, het lastige is, je kan je amper onderscheiden hè? Er zitten heel veel spelers op dat vlak, het enige waar je op kan onderscheiden is prijs meestal hè, je wordt op zo’n platform gewoon afgezet, zie je op bol.com ook zijn meerdere aanbieders van hetzelfde product. Ja, Waarom zou je nog de hoofdprijs betalen?
00:32:02 Wout Withagen (gast)
Ja dus dat Dat is een lastig verhaal. Nou, dan heb je nog.
00:32:07 Wout Withagen (gast)
By dat betekent dat je meer White label oplossingen gaat kopen die je op zich Misschien wel wat kan branden, hè? Dus je hebt best wel veel inmiddels mooie saas oplossingen hè? Die je als bedrijf kan omarmen en gaan gebruiken, dan kan je toch wat meer je eigen strategie voeren. Daar zit je in je eigen branding en je eigen positionering neerzetten.
00:32:26 Gerhard te Velde (host)
Denk aan flexibel. Dat is dan van een vriend van me even. Jij kan volgens mij ook hè. Brian Brian Hickey ook In de pot.
00:32:29 Wout Withagen (gast)
Ja ja ja Bryan ja zeker ja.
00:32:32 Gerhard te Velde (host)
Was geweest, die heeft dus zeg maar een soort platform software voor de uitzendbranche, dus dan kun je gewoon instappen en dat kun je customizen. Dus met bike bedoel je niet een bedrijf kopen en Dat is dan je platform maar je ja, Maar dat is dat klinkt heel slim, interessant.
00:32:32 Wout Withagen (gast)
Ja ja.
00:32:37
Ja ja.
00:32:42 Wout Withagen (gast)
Nee ik nee, ik kook eigenlijk een oplossing in.
00:32:47 Wout Withagen (gast)
Ja dus Dat is ook een hele goede, hele goede move. Zeg maar je hebt zelfs ook voor marketplaces. Heb je share tribe? Dat is een platform waar je heel makkelijk zelf een marketplace, een saas oplossing om een marketplace op te ontwikkelen, dus daar zijn daar zijn echt wel oplossingen In de markt, waarbij je door gewoon een product in te kopen, zeg maar uiteindelijk toch nog best wel ruimte hebt om jezelf op een bepaalde manier te te positioneren. Ja, en dan heb je nog zeg.
00:32:58
Ja.
00:33:10 Wout Withagen (gast)
Aan de beeld oplossing, dan kom je meer In de maatwerk.
00:33:13 Wout Withagen (gast)
Hoek.
00:33:14 Wout Withagen (gast)
Hè waarbij je eigenlijk zegt Van ja, Ik wil me dermate onderscheiden of Ik wil het proces dermate anders inrichten of allerlei extra waar we het net over hadden, hè? Allerlei diensten toevoegen, zeg maar waar waar je bij ja zeg maar zo’n by oplossing toch niet alle ruimte hebt, want dat ja, daar zitten ook restricties aan, hè? In zekere zin dus, dan rijdt zelf doen nou wat wat wij vaak In de praktijk zien is, hè? Wij, wij, Wij zijn het, Wij zijn Natuurlijk meer een een maatwerk, een beeld Agency, zeg maar.
00:33:42 Wout Withagen (gast)
Nou, wij maken steeds vaker gebruik.
00:33:44 Wout Withagen (gast)
Dan allerlei oplossingen hè? Omdat je daar ook ziet, zei die hele onderkant, Als je het hebt over facturatie of verlonen, of nou, hoe standaardprocessen. Ja, die kan je eigenlijk heel mooi inkopen en koppelen, zodat je steeds aan de voorkant ja hoef je steeds minder minder vaak aan de achterkant steeds minder maatwerk te maken en je kan je helemaal richten op die voorkant om daar een unieke propositie neer te zet.
00:33:55 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:34:11 Wout Withagen (gast)
En onderscheidend te zijn en ook eventueel extra dienstverlening te ontwikkelen. Die onderscheidend is In de markt. En Ik denk dat dat hè naar de toekomst toe wel echt belangrijk gaat zijn en alles gaat de hele business gaat platform iseren en dus dat Adaptor di Ik denk dat dat wel wel waar is hè? Je zult uiteindelijk mee moeten in die platform isering gaat gewoon gebeuren. De vraag is eventjes, welke route ga jij kiezen, hè? Ga je ga je is het prima Als je afhankelijk bent van nou hè, de de de de de de Indiërs en.
00:34:41 Wout Withagen (gast)
Bol.com is van deze wereld prima, niks mis mee kan je hele mooie business opbouwen.
00:34:49 Wout Withagen (gast)
Of ga je meer kiezen voor ja, je eigen je eigen route, je eigen positionering en je wil je daarin onderscheidend zijn? Ja, dan zul je zelf iets moeten gaan doen. Zo simpel is het, ja.
00:35:02 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:35:03 Gerhard te Velde (host)
En je je zei al van wij.
00:35:07 Gerhard te Velde (host)
Denken, Wij zijn niet van hier, kom maar met je met je ooit dat Request for proposal. Nee, Dat is weer wat anders, maar oké, hier heb je de bouwtekening van het platform. Wij bouwen het wel voor je jullie gaan jullie kijken veel breder, dus die die je begint eigenlijk met de validatie van het idee. Je denkt ook.
00:35:13 Wout Withagen (gast)
Ja echt.
00:35:23 Gerhard te Velde (host)
Business, maar heb jij ook een soort van follow up?
00:35:28 Gerhard te Velde (host)
Abonnement of zo want dat zou ik heel interessant vinden, dus jij hebt.
00:35:30 Gerhard te Velde (host)
Een platform gebouwd.
00:35:32 Gerhard te Velde (host)
Of je hebt me gehol ja, Dat is weer een andere vraag, Maar dat je zegt Van, hé, We gaan elk kwartaal of elke half jaar wel even een check in van hé, hoe gaat het nu? Hoe is de tractie? Wat wat zeggen de cijfers, dat soort dingen?
00:35:34
Ja.
00:35:42 Wout Withagen (gast)
Ja, zo ja, goede vraag.
00:35:44 Gerhard te Velde (host)
Want anders dan sterft het.
00:35:45 Wout Withagen (gast)
Weer een Wij zijn nu denk ik 1,5 jaar bezig om van een ja he full service Agency eigenlijk de beweging te maken naar naar naar platform specialist, hè? Dus We hebben eigenlijk gezegd, alle klussen die wij doen. Daar moeten een platform component in zitten, dus hè? Websites Cora.
00:36:01 Wout Withagen (gast)
Websites e commerce e commerce platformen hè dus kijk is een e commerce, een platform e commerce websites in principe niet, want Het is Het is gewoon eenzijdig, hè? Het is gewoon ik. Jij koopt iets in en ik verkoop het door word je een bol.com met Mark met de marketplace model dan is het weer een ander verhaal. Dus nou, daar heb je wel e commerce platformen, zeg maar, zo zou je het kunnen noemen, maar als dat allemaal Als het dat niet is, zeg maar, dan dan doen we het niet meer.
00:36:26 Wout Withagen (gast)
Je moet een platform component in zitten. Dat is een ja en dan ga je nadenken. Wat voor dienstverlening hoort daarbij? En dan begint dat Natuurlijk in eerste instantie met het ja, het valideren van hè het het idee, het plan is dat een goed idee, want Wij zijn niet meer Alleen die bouw partij die zegt, kom maar hier met je plan, wij, wij voeren het wel uit en het zal ons even kort wat de bocht aan.
00:36:46 Wout Withagen (gast)
Of het of het of het?
00:36:48 Wout Withagen (gast)
Klopt, Wij hebben onze uurtjes wel gemaakt om het zo maar even te zeggen, maar je wil eigenlijk Samen met die ondernemer gaan kijken. Van oké, wat is het plan Nou? Hoe kunnen we dat zo klein mogelijk maken In de eerste versie uitrollen en dan vervolgens daarna, hè? In een in een in een in een cyclus kijken hoe je dat kan verder succesvol kan maken en dan hoort bijvoorbeeld ook.
00:37:10 Wout Withagen (gast)
Branding bij daar hoort positionering bij. Daar hoort activatie bij. Nou hoort data bij ja eigenlijk eigenlijk. Ja ja ja, wie weet ja ja, ja, nee, maar dus Dat is wel iets waar we waar we mee bezig zijn. Nu doen we dat eigenlijk. Nu. Dat dat doen we met dat doen we wel met deels met partners, ook Omdat je je kan dat niet allemaal in, hè? Bijvoorbeeld expertise om een platform te activeren, dat doen we met een paar.
00:37:15 Gerhard te Velde (host)
PR.
00:37:16 Gerhard te Velde (host)
Ja eigen podcastserie.
00:37:20 Gerhard te Velde (host)
Mooie upsell.
00:37:36 Wout Withagen (gast)
En zo en en branding bijvoorbeeld hè? Dat doen we ook met.
00:37:40 Wout Withagen (gast)
Hart, Mensen.
00:37:40 Gerhard te Velde (host)
Vivero, Dat is zeg Maar dat zijn de jongens.
00:37:42 Gerhard te Velde (host)
En meisjes In de.
00:37:42 Gerhard te Velde (host)
Supermarkt, die jou koelt uitdelen of.
00:37:43 Wout Withagen (gast)
Ja wij wij ja, wij verstaan onder actie. Kijk activeren is, is voor ons echt dat dat dat spelletje aan de gang krijgen? Zeg maar hè, want ze vragen platform is Natuurlijk altijd. Dat moet in vragen, moet in balans zijn, Je moet eerst kip en.
00:37:51 Gerhard te Velde (host)
Ja ja gedraag je gebruikers.
00:37:56 Wout Withagen (gast)
Ei probleem tackelen.
00:37:58 Gerhard te Velde (host)
Wat is dat?
00:38:00 Gerhard te Velde (host)
Ja wie wie komt die? Eerst is er eerst een aanbod.
00:38:01 Wout Withagen (gast)
Ja ja, want op een platform. Wil je wat je wil is een netwerkeffect hè? Dus dat je dus vraag trekt aanbod aan een aanbod terecht. Vraag aan en dan ontstaat er een soort van vliegwiel, zeg maar en vanuit dat vliegwiel ja, dan gaat het vanzelf groeien, Maar dat is best wel lastig om dat voor elkaar te krijgen, dus denken we ook mee over die strategie, hè? Dus begint al eigenlijk met hoe je wat je productstrategie wordt. Steeds vaker zien wij ook een interessante tip.
00:38:02 Gerhard te Velde (host)
Of is een vraag? Ja.
00:38:32 Wout Withagen (gast)
Kijk, is dat je niet begint met het ontwikkelen van een platform, maar je begint eigenlijk met het ontwikkelen van een saas product, hè? Dus je begint bijvoorbeeld met vind het een aardig voorbeeld is momoyoga, Dat is 1 1 1 1 platform voor yoga, scholen voor yoga docenten om je yogastudio te managen nou weer super Nice is ook wereldwijd actief en zijn eigenlijk gewoon gestart met een product voor yogascholen waarin je hè je lessen kan plannen.
00:39:02 Wout Withagen (gast)
Kan boeken betalen docenten kan uitbetalen, et cetera dus Dat is eigenlijk wat wat wat voor hem doet?
00:39:06 Gerhard te Velde (host)
Slim.
00:39:08 Wout Withagen (gast)
Maar op een gegeven moment kunnen zij Natuurlijk ook groeien naar een transactioneel model, want al die lessen gaan over het platform. Dus Waarom zou je niet een teken heet?
00:39:15 Wout Withagen (gast)
Over hè op op een op een geboekte les nemen? Nou ja, en dan zie je dat men nu 5 miljoen geboekte lessen, zeg maar per maand. Als je daar een beetje op gaat zet nou, dan kun je daar in een keer best wel een een verdienmodel take rate ja dus de de de het percentage wat je eigenlijk neemt van de.
00:39:26 Gerhard te Velde (host)
Keer € 1 ja.
00:39:30 Gerhard te Velde (host)
Verdien moet zij nou het teken rate take rate the cut van de.
00:39:38 Wout Withagen (gast)
Ja, wij noemen dat Gross merchandise value om maar even wat marketplace matrix Inter gooien, Maar dat is de de Gross merchandise value is eigenlijk de totale totale volume wat door het platform gaat en het tekenbeet is het deel wat jij daarvan afroomt als jouw verdienmodel op de transactie zit, maar bij een saas model zit je verdienmodel niet op het transactie, maar die zitten eigenlijk gewoon op, meestal op het aantal gebruikers van het product. Dus je hebt vaak zo’n zo’n zo’n staffel dat je hè per gebruiker een vast bedrag per maand betaalt. Het mooie daarvan is ook dat je een deel van je groei zelf kan financieren, want je.
00:39:43 Gerhard te Velde (host)
Nou goed, heel goed.
00:40:10 Wout Withagen (gast)
Een sensatie product hebt heb je Natuurlijk meteen al. Nou ja, Als je goed product hebt en je vindt klanten heb je meteen heb je meteen omzet.
00:40:18 Wout Withagen (gast)
En dat daarmee kun je ook je groei en je marketplace, ambities of platform ambities.
00:40:25 Wout Withagen (gast)
Financieren dus Dat is een mooie manier om, hè, en Als je dat dan hebt, kijk bijvoorbeeld bij momoyoga heb je dan in principe de aanbodkant? Heb je hier?
00:40:35 Wout Withagen (gast)
Heb je eigenlijk al in je systeem zitten, want je hebt al die yogascholen. Heb je wereldwijd zitten, dus zet dan een een propositie gaat maken voor wat zij in die business yogi’s noemen en Mensen die yoga beroep.
00:40:46 Wout Withagen (gast)
En zegt Van joh bij ons kan je wereldwijd alle yogascholen boeken voor weet ik het een vast bedrag per maand of voor zoveel euro per les, in ieder geval wereldwijd alle, maar in ieder geval hè. Alle die bij jou zijn aangesloten, dan heb je een heel mooi netwerk. En nou zou je dan zou je het transactioneel kunnen maken. Dat is niet wat ze nu per se doen, maar hè, Dat is wel een manier om vanuit een saas product ook een platform te creëren.
00:41:10 Wout Withagen (gast)
Een ander aardig voorbeeld vind ik ook. Nog steeds staat ook in het boek is René Schoenmakers van Catawiki die Catawiki is ooit begonnen met met stripboeken, dus die heeft gewoon software gemaakt. Hij was zelf fervent verzamelaar van stripboeken. Hij heeft software gemaakt waarin je gewoon je catalogus aan stripboeken ja, bij kon hou.
00:41:31 Wout Withagen (gast)
Zeg maar, zodat je niet naar naar die beurs moet met een kratje met al je stripjes, Maar dat je gewoon ja je laptop open kan klappen en zegt Van nou, dit zijn de stripboeken die Ik heb. En daar heeft hij gewoon een veilingmodel aan toegevoegd. Van ja, je kan het op die beurs kopen, maar ja, laat ik zo gewoon als jij ze wil verkopen zet je gewoon aan deze is te koop en een andere stripverzamelaar kan dan kopen en zo is het platform ontstaan, dus eigenlijk ook eerst.
00:41:52 Wout Withagen (gast)
Vanuit een saas product en.
00:41:55 Wout Withagen (gast)
Niet meteen een platform neergezet en dan heb je de aanbodkant. Heb je al want al die strips zitten er al in.
00:41:57 Gerhard te Velde (host)
Ja, daar staat het.
00:42:01 Gerhard te Velde (host)
Ja en bestaat het nog of?
00:42:02 Gerhard te Velde (host)
Niet katholieke.
00:42:03 Wout Withagen (gast)
Ja zeker ja katholiek is een van de is, denk ik de.
00:42:04
Want het?
00:42:08 Wout Withagen (gast)
Wereldwijd een van de grootste spelers Als het gaat veilingsite voor bijzondere spullen, hè? Dat is ja en ja, ja.
00:42:13 Gerhard te Velde (host)
Interessant ja, want ik zat even onze oude aflevering terug te luisteren Toen ik werkspot ook voorbij kwam en toen dacht ik, oh ja, die hoor ik, die zie ik ook nooit meer, maar die bestaan dus ook nog steeds. Want en de vraag die het oproept is van.
00:42:23
Ja.
00:42:24 Gerhard te Velde (host)
Oké, je hebt je idee gevalideerd, je hebt een een MVP, een minimum viable product je.
00:42:30 Gerhard te Velde (host)
Je gaat het lanceren. Je hebt tractie dan dan, dan gaat het een klein beetje lopen ofzo. Mijn vraag ja was van begeleiden jullie mij dan ook die eerste 3 jaar bijvoorbeeld of hè? Dus blijf je aangehaakt daar zeg je maar, dan moet je ook nog de hele tijd dat ding gaan up to date.
00:42:34
Ja.
00:42:38
Ja ja.
00:42:46 Gerhard te Velde (host)
En de tijden veranderen ook dus werkspot weet je wel, hoe hou je zo’n platform fris?
00:42:48 Wout Withagen (gast)
Ja kijk, uiteindelijk moet je, nou ja, goed, Ik denk dat je Misschien is het aardig om om even een werkspot inderdaad, wat al wat ouder voorbeeld over hè bestaat nog steeds is is Europees actief ook onder de naam test instap Brow winstgevend ja.
00:43:00 Gerhard te Velde (host)
Winstgevend ook of ja oke dus wordt een soort cashcow Misschien voor de founders.
00:43:04 Wout Withagen (gast)
Ja zitten aan hotel Amerikaanse IC volgens mij is het nog steeds in als investeerder, hoewel ik het al een aantal jaar niet meer volg, dus het kan zijn dat ik daar niet helemaal juist ben, maar.
00:43:08
Oké.
00:43:15 Wout Withagen (gast)
Bestaat nog steeds, maar een ander voorbeeld is Misschien youngones. Je hebt pim ook hier In de Studio gehad, zo een platform, want wat wij ook.
00:43:21
Ja.
00:43:23 Wout Withagen (gast)
Zo ontwikkeld nou hè? Hetzelfde eerste gevalideerd. We zijn letterlijk met Excelsior iets aan de gang gegaan om dat om te kijken hoe dat precies werkt in die markt daaromheen. De oplossing ontwikkeld.
00:43:36 Wout Withagen (gast)
En uiteindelijk, zij hebben altijd vanaf dag één ook de ambitie gehad van jullie doorontwikkeling. Kijk, als wij een Als ik een platform ontwikkel, dan wordt dat mijn belangrijkste business die die die dat platform zelf.
00:43:45 Wout Withagen (gast)
Dat wordt een heel belangrijke asset van in mijn onderneming, dus Ik wil dat eigenlijk zelf doorontwikkelen. Ik wil niet afhankelijk zijn van een Agency en Dat is eigenlijk ook onze filosofie. Van ja, op een bepaald moment, dan vinden wij ook dat als zo’n platform hè succesvol wordt en je hebt ook, je hebt dan ook de middelen en de kennis om het zelf door te ontwikkelen, hè? We hebben inmiddels al twee of 3 klanten die nu zelf gewoon hun eigen platform met een eigen team verder.
00:44:04
Hoe.
00:44:12 Wout Withagen (gast)
Ook ontwikkelen wij haken soms nog aan om te versnellen of als kennispartner hè nog een keer te sparren ergens over, maar ze hebben eigenlijk de ontwikkeling. De doorontwikkeling hebben ze gewoon in eigen hand genomen en jongmans ook daar zitten hun eigen ontwikkelteam van. Ja, Ik ben rond de 20 man die continu in het platform aan het ontwikkelen is, de app en de web applicatie, ja.
00:44:29
Ja.
00:44:33 Gerhard te Velde (host)
Ja zo is het gebouwd hebt dan, dan begint het BAS, ja.
00:44:35 Wout Withagen (gast)
Hij blijft kijk. Het is niet zo dat je een keer, maar kijk maar naar de grote platformen ondernemingen. Ja, daar zitten hè? Dat zijn allemaal techbedrijven, hè? Dus en die hebben allemaal echt letterlijk vloeren vol zitten met met developers, dus Je moet niet de illusie hebben.
00:44:50 Wout Withagen (gast)
Dat je 1 keer 1 platform maken en dat het dan een cashcow wordt waar je niet meer in.
00:44:54 Wout Withagen (gast)
Hoeft.
00:44:54 Wout Withagen (gast)
Te investeren, Je moet continu blijven dubbeltikken aan zo’n platform, al is het maar Omdat er concurrenten komen die ook dingen gaan doen of om je verdienmodel te tunen zeg maar en verder te optimaliseren, want Dat is iets waar je continu mee bezig moet zijn.
00:44:55 Gerhard te Velde (host)
Nee.
00:45:05 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:45:08
Ja.
00:45:09 Gerhard te Velde (host)
Een vraag, die heet dat al in mijn achterhoofd zit is.
00:45:11 Gerhard te Velde (host)
Ook.
00:45:15 Gerhard te Velde (host)
Je hebt zeg Maar de ja, ik noemde de gewone sterveling ondernemer die gewoon zijn bedrijf heeft en doet en daar gewoon heel actief in is, dus die heel veel van zijn tijd in zijn of haar eigen bedrijf steekt. En die dan inderdaad zo’n platform ideetje heeft van oh ja, leuk, zou ik een keer moeten doen? Ga ik op een half of een dagje per week ga ik dat erbij doen, of het wordt een soort side hustle, maar je hebt.
00:45:37 Gerhard te Velde (host)
Ook.
00:45:38 Gerhard te Velde (host)
De, je hebt gewoon Mensen die gewoon heel veel geld hebben al en die de hele dag maar over een ding nadenken van hoe kunnen we van dat geld nou meer geld maken?
00:45:49 Gerhard te Velde (host)
En, die zijn de hele dag aan het speuren aan een nieuwe business opportunities. Die zijn Alleen Maar de hele dag aan het aan het denken van. Hoe kunnen we dat geld zo en en investeringsfondsen visie hè? Dus venture Capital en Ik denk dan, ja, dan kan ik het dus nooit tegen opnemen.
00:46:04 Gerhard te Velde (host)
Dus.
00:46:05 Gerhard te Velde (host)
Vergeet het maar ja, oké, dus Dat is dan een combinatie, dus jij hebt je marktkennis en het goede idee en en Energy ook Misschien om eraan.
00:46:05 Wout Withagen (gast)
Ja of je neemt of je neemt ze aan woord, hè, die Mensen.
00:46:09
Ja.
00:46:13 Wout Withagen (gast)
Te nou ja, kijk, Ik denk dat het.
00:46:18 Wout Withagen (gast)
De Ik denk dat uiteindelijk ieder hè, dus dus afhankelijk van nou het wat je een enorm voordeel geeft, denk ik, Als je in een Als je in een niche aan de slag gaat die je kent hè dus alle laat bijvoorbeeld 1 1 1, 1 uitzendbureau voor archeologen. Het bestaat ongelofelijk.
00:46:28
Ja.
00:46:39 Wout Withagen (gast)
Ja Dat is.
00:46:41 Wout Withagen (gast)
Er bestaat een.
00:46:43 Wout Withagen (gast)
Maar goed, als jij daar de enige bent in Nederland en je hebt gewoon, dan zijn er gewoon tientallen Mensen via jou.
00:46:49 Wout Withagen (gast)
Het werk, want iedere gemeente die moet voordat hij gaat bouwen, moet archeologisch onderzoek plaatsvinden maar en dat zijn vaak allemaal ZZP ers dus nou ja, Dat is dus zo Nice waar je denkt van ja daar daar. Dat is ook Misschien geen mega business. Daar gaan ook dus die investeerders die gaan dat helemaal niet echt interessant vinden om te zeggen, ja, oké die hè, de market cap of de addressable market is eigenlijk maar hè x miljoen, maar ja, daar ga ik, daar ga ik mijn geld niet kon mijn bed niet voor uit, maar jij als ondernemer weet je wel.
00:46:55 Gerhard te Velde (host)
Ja grappig wel.
00:47:15 Gerhard te Velde (host)
Kom dan bij nou bij die fruits. Ja terug uit risico.
00:47:20 Wout Withagen (gast)
Die kennis heeft van die markt, kan daar juist het.
00:47:22 Wout Withagen (gast)
Veel maken, dus ja, dat vind ik dus ook zo boeiend aan nicis hè dat dat ja ook platformen in zo’n niche dus uiteindelijk rendabel kunnen zijn.
00:47:31
Ja.
00:47:32 Gerhard te Velde (host)
Dit is ook jouw live spreuk toch gewoon issue go home.
00:47:35 Wout Withagen (gast)
Ja ik roep het heel vaak heeft home ja maar vooral nee, nee, zou ik eigenlijk moeten hebben inderdaad, hè?
00:47:37 Gerhard te Velde (host)
Heb je een t shirt?
00:47:38 Gerhard te Velde (host)
Ook dat jij?
00:47:39 Gerhard te Velde (host)
Dan oké, bij deze roep ik al jouw collega’s op laat minimaal één iemand.
00:47:43 Gerhard te Velde (host)
Zo een t shirt voor jou?
00:47:44 Gerhard te Velde (host)
Regelen maar maar wat bedoel je daarmee? Wat wat wat wat betekent voor?
00:47:48 Wout Withagen (gast)
Jou die uitspraak? Ja, Ik denk dat het het hele het hele spelletje rondom platform iseren wordt zoveel makkelijker Als je de juiste niche kiest, zeg Maar het het gevaar van met platformen aan de slag gaan is dat je eigenlijk zegt, ja, eigenlijk is het gewoon vraag en aanbod. En eigenlijk kunnen we het overal op toepassen, hè? Wij, toen wij werkspot begonnen toen kon je er ook je wasmachine Laten repareren én je auto Laten repareren. Daar zijn nu allemaal specifieke platformen voor en allemaal nietjes voor, Omdat dat.
00:48:15 Wout Withagen (gast)
Het proces toch net iets anders is dan je huis verbouwen?
00:48:20 Wout Withagen (gast)
En dat hebben we allemaal ontdekt, gaandeweg, maar hoe scherper je die niche afbakent, hoe makkelijker het wordt om je om het spelletje op de wagen te krijgen. Zeg maar hè, dus dus Ik denk dat daar de crux zit in. En hoe maak je nou van een platform een succes? Zorg dat je ja, die heel duidelijk die niets afbakent en blijf daarbij, want Het is zo verleidelijk om te zeggen, oh ja, We gaan ook naar het buitenland en oh ja, We kunnen ja, Als we het voor die branche doen, nou.
00:48:44 Wout Withagen (gast)
Kunnen we het daar ook?
00:48:45 Gerhard te Velde (host)
Wel doen groot rood Kruis.
00:48:48 Gerhard te Velde (host)
Blijven bij? Ja, ga dat eerst.
00:48:50 Wout Withagen (gast)
Ik ga ga eerst de de Nice fixen die je die je voor ogen hebt en gaat ga dan pas verbreden, want kijk verbreden.
00:48:59 Wout Withagen (gast)
Daar, daar komen altijd weer andere dingen bij kijken. Ik denk, oh, die is toch net iets anders? Dan moet ik weer een stukje software ontwikkelen. Oh ja, nou ja, ben je weer zoveel euro verder, zeg maar voordat je dat hebt staan en ondertussen is allemaal afleiding voor. Je kan beter zeggen, oké, dit was hem niet stoppen ermee en Ik ga eens even rustig nadenken of ik in een andere virtual, zeg Maar het zelfde kan doen of iets anders kan doen.
00:49:23 Gerhard te Velde (host)
Ik moest ook nog denken aan, ik luister heel graag naar my first million. Die is me ooit getipt door iemand uit de groep Club Cady Podcast niet.
00:49:31 Wout Withagen (gast)
Nee, voor mij niet.
00:49:31 Gerhard te Velde (host)
Het zijn Amerikaanse podcast twee gasten en die hebben het Alleen maar over business. Echt, Ik vind ze echt super vet en ze hebben daarin een aflevering die heet houten go Beast mode as a founder en daar zeggen ze dus van je hebt Maar het gaat over focus. Ik ga niet de hele 18 minuten proberen Samen te vatten, maar Je moet het echt zelf gaan luisteren. Maar een van de dingen was ook. Dat ging over stripe Amerikaanse betaal platform of partij.
00:49:34
Ja ja.
00:49:37 Wout Withagen (gast)
Ja.
00:49:51
Ja.
00:49:58 Gerhard te Velde (host)
En de oprichters, die gingen gewoon de eerste 200 klanten gingen ze zelf onboarden, dus dan kwamen ze met hun idee, zei ja, We hebben dit platform gebouwd en dan zei die potentiële klant, ze hebben of nou leuk, ziet er goed uit en dan zijn ze oké. Klap nu je laptop open. Ik ga je nu aan borden. Ja, nee, nee, We gaan het gewoon nu doen en daar moest ik aan denken toen jij het over focus had van.
00:50:19 Gerhard te Velde (host)
Als jij een platform bouwt, of nou ja, Als je daar al komt, hè, dat het echt gebouwd is, dan kun jij als founder, weet je, je kan altijd nog iets extra’s doen en je kan gewoon naar handmatig klanten gaan om behoorden om die tractie te krijgen, maar dus zo verleidelijk om dan toch weer van.
00:50:22 Wout Withagen (gast)
Ja.
00:50:33
Ja.
00:50:36 Wout Withagen (gast)
Ja, ik zeg ook wel. Je moet ook die dingen doen, hè. Daarin moet je ook niet bang zijn om je handen vies te maken, hè? Dat is dit ook weer een mooi voorbeeld van. En ik zeg dat ook altijd tegen tegen onze opdrachtgevers.
00:50:40
Ja.
00:50:47 Wout Withagen (gast)
Van ja je kan je kan denken dat wij het werk voor je gaan doen, hè? Dus wij gaan iets voor je ontwikkelen, maar uiteindelijk juist aan de knoppen. Jij moet ervoor zorgen dat die Mensen het ook echt gaan gebruiken. En dat betekent Misschien dat je de telefoon moet pakken. Dat betekent Misschien dat je mailtjes moet typen. LinkedIn berichtjes eruit moet sturen.
00:51:03 Gerhard te Velde (host)
Keihard sales.
00:51:03 Wout Withagen (gast)
Dat je weer?
00:51:04 Wout Withagen (gast)
Ja sales en maar en en en ook begrijpen wat Mensen weerhoudt, hè om om het te gebruiken, zodat.
00:51:10 Gerhard te Velde (host)
Ja dus de belemmeringen wegnemen of zo of ze bevaren.
00:51:10 Wout Withagen (gast)
Je ja ja.
00:51:12 Wout Withagen (gast)
Ja daarvan daarvan leren en dat vervolgens weer implementeren. Zeg maar of proberen dat weg te nemen.
00:51:17
Ja.
00:51:17 Wout Withagen (gast)
En dan weer je volgende, en Dat is soms echt een een struggle en ik zie daar hè. Uiteindelijk zie ik daar heel veel platformen.
00:51:24 Wout Withagen (gast)
Betalen zoals ze die drempel eigenlijk al niet eens overkomen.
00:51:28 Gerhard te Velde (host)
Maar welke hoe zou je die samenvatten de tractie krijgen op je platform? Is dat dan de?
00:51:33 Wout Withagen (gast)
Ja gewoon die eerste de de eerste tractie, zeg maar kijk als dat eenmaal gaat Als de eerste attractie is, dan zie je vaak wel dat dat hè door netwerkeffecten of door.
00:51:34 Gerhard te Velde (host)
Rommel.
00:51:36
Ja.
00:51:43 Wout Withagen (gast)
Doordat je dan net iets meer middelen en mogelijkheden hebt om het te activeren dat het dan wel gaat.
00:51:47 Wout Withagen (gast)
Roepen, Maar het moeilijkste het allermoeilijkste is, blijft hè? Het blijft wat dat kip ei probleem oplossen en Je moet echt een bijter zijn. Zeg maar een terriër om daar ja jezelf in het vast te bijten en net zo lang te zoeken en door te gaan tot je die sleutel hebt gevonden. En soms vind je hem heel snel en het kan soms echt jaren duren.
00:52:04
Ja.
00:52:04 Gerhard te Velde (host)
Kan ook zo.
00:52:08 Gerhard te Velde (host)
Ja, dat kan ook.
00:52:10 Wout Withagen (gast)
Ja, dan moet je Misschien even achter je helpen of je goed bezig bent, maar gemiddeld he is 5 jaar om van hè om om is is is niet gek, zeg maar hè om om om ergens een succes van te maken.
00:52:10 Gerhard te Velde (host)
Verder.
00:52:17 Gerhard te Velde (host)
Aha.
00:52:22
Ja.
00:52:23 Gerhard te Velde (host)
Het interessant nou, ik zit dan op mijn klokje te kijken 44 minuten en Ik heb nog te laat aangezet ook dus We gaan alweer goed naar het uur, Dat is ons we houden.
00:52:30 Gerhard te Velde (host)
Van Van het.
00:52:31
Ja.
00:52:31 Gerhard te Velde (host)
Onderwerp, denk ik Misschien nog, heel is nog iets wat wat wat niet besproken is wat jij wel graag nog wil delen, want Ik heb nog wel.
00:52:32
Ja.
00:52:39 Wout Withagen (gast)
Wat vragen, maar volgens mij hebben we heel veel geraakt. Jij vroeg nog aan mij voorafgaand aan de podcast van joh, wat zijn dan was het nou de.
00:52:49 Wout Withagen (gast)
Wat is nou jouw grootste zorg? Waar loop je tegenaan? Want jouw grootste uitdaging als ondernemer? Ja.
00:52:52 Gerhard te Velde (host)
Als ondernemer ja, ja, eigen struggle is, is er nog iets waar je mee worstelt?
00:52:55 Wout Withagen (gast)
Ja, nou ja, kijk hè, wat ik je net vertelde is We zijn hè, als als van Van van Fullservice Agency de beweging aan het maken naar een specialist hè ook daar hè, gonio go home of je zou ook kunnen zeggen in onze markt go big or go home, want je ziet dat heel veel agencies is een enorme consolidatieslag gaande die worden of je wordt heel groot voelt service je.
00:53:16 Wout Withagen (gast)
Van alle hé je kan eigenlijk alles aan, ofwel?
00:53:19 Wout Withagen (gast)
Kies je ervoor.
00:53:21 Wout Withagen (gast)
Blijven zelfstandig en en We gaan een niche in. Nou, die niche hebben wij, hè? Dat voor ons is Dat is is is Dat is dat platformen, zeg Maar dat Dat is onze weg. Maar dan moet je eigenlijk ook hè? Jij zei je vroeg net al van ja, wat voor dienstverlening heb je dan nog meer omheen? Nou, Dat is allemaal nog nog steeds, hè? Dienstverlening met Mensen en aan de andere kant willen we eigenlijk ook productiehuizen, Omdat we ja he Als je een platform maakt, dan zitten daar heel veel componenten in die je kan hergebruiken zoeken vinden matchen komt bijna in ieder platform voor.
00:53:23
Ja.
00:53:27 Gerhard te Velde (host)
Jullie weg?
00:53:29
Ja.
00:53:49 Wout Withagen (gast)
Reviews geven komt bijna in ieder platform voor een mijn omgeving komt bijna in ieder platform voor, dus dat kun je product this.
00:53:57 Wout Withagen (gast)
En, dat zijn we nu aan het doen, maar mijn grootste dilemma is Natuurlijk, hè? Dat is een behoorlijke investering upfront, hè? Dat zijn uren die we niet kunnen verkopen aan klanten. Die moet je eigenlijk zelf Natuurlijk in eerste instantie investeren en die moet je over een langere termijn terugverdienen, Omdat je wel bepaalde componenten dan Natuurlijk als een licentie mee kunt verkopen. Zeg maar op het moment dat je voor een klant een platform gaat ontwikkelen.
00:54:19 Wout Withagen (gast)
Voordeel voor die klant is Hij is supersnel van de kant, want hij hoeft niet, ja ontwikkelkosten te betalen voor iets wat wij eigenlijk al op de plank hebben liggen. Het is voor ons ook werkt het ook veel efficiënter en leuker, want ja, Het is wel.
00:54:29 Wout Withagen (gast)
Als die kunnen ook wel eens klagen zeggen, ja, dit heb ik al een keer gemaakt. Of ja, weet je wel? Dit kan veel simpeler en makkelijker, dus eigenlijk denk ik dat het mes aan twee kanten snijdt. Alleen de investering, Dat is wel een dilemma, hè? Dat moet Natuurlijk wel uit.
00:54:41
Ja.
00:54:42 Wout Withagen (gast)
Onze eigen middelen komen en waar is het dan?
00:54:44 Wout Withagen (gast)
Voor jou persoonlijk de strudel. Ja, wat ga je doen hè? Dus een de keuze maken twee is Als je dan de keuze hebt gemaakt, We gaan iets.
00:54:52 Wout Withagen (gast)
Toen Wij zijn Natuurlijk een bedrijf wat gewend om voor klanten te werken. Ik denk dat Als je je eigen projecten gaat draaien in in een bedrijf, denk dat iedere ondernemer weet hoe moeilijk Dat is. Hoe stuur je het aan hè? Hoe zijn de overal? Zijn de verantwoordelijkheden wel duidelijk op het moment dat je voor een klant werkt, weet je heel goed hoe een project voor een klant moeten draaien, maar onze eigen projecten, Dat is altijd wel een uitdaging en vervolgens hoe ga je hoe hè, wat is de business case? Hoe ga?
00:55:02
Ja.
00:55:08
Ja.
00:55:16 Wout Withagen (gast)
Je het montage zeg maar, en Dat is eruit splitsen.
00:55:17 Gerhard te Velde (host)
Bedrijfsplan.
00:55:19 Wout Withagen (gast)
Ja kalm, maar Als je het los gaat zetten, krijg je ook weer een complexe structuur en wordt het Misschien ook weer. Het kan ook zijn dat je soort van elite eenheid creëert, hè van, zegt Van nou die zij mogen aan de producten werken. Zeg maar, en ja, dus dus, en Dat is eigenlijk allemaal. Dat is eigenlijk allemaal niet wat je wil. Je wil eigenlijk dat het hele bedrijf zeg maar meedenkt over welke producten zijn nou relevant voor ons, hè, dus waar zien we dat we synergie kunnen creëren op het moment dat we een eigen product ontwikkelen dat er eigenaarschap Er is, dus dat Mensen opstaan en zeggen, oké, Ik vind het vet.
00:55:33 Gerhard te Velde (host)
Dus zitten daar achter In de schuur billen in dat.
00:55:51 Wout Withagen (gast)
Ik wil dit oppak.
00:55:53 Wout Withagen (gast)
En doortrekken en dat er inzichten is qua business van OK mooi Als we dan zo’n product hebben. Maar wat gaat dat doen? Wat gaat ons dat opleveren, hè? Of wat gaat dat klanten ons dat opleveren, want daar moet je eigenlijk mee beginnen, hè? Als de klant niks oplevert, dan hoeven wij.
00:56:01
Ja.
00:56:05 Gerhard te Velde (host)
Het zelf ook niet te gaan maken, want er gaat Niemand het kopen, maar moet goed te begrijpen. Wat ga ik Misschien teveel op de inhoud? Maar jullie willen eigenlijk soort eigen shared ride achter iets hebben ofzo.
00:56:14 Gerhard te Velde (host)
Share drive is dus dat kan verklaar klikken en plakken. Klantvragen oplossen, ja.
00:56:14 Wout Withagen (gast)
Ja Dat is ja ja selecteert is echt 1 1 1 1 kans vragen oplossing hè? Kan je zelf ja noem het maar even een sleuren en pleuren hè? Dus je kan het zelf helemaal in ja, out of the box, zeg maar of turnkey of hoe je dat noemen. Wij willen meer com.
00:56:29 Wout Withagen (gast)
Mensen hebben die We kunnen hergebruiken, hè? Dus zo wel een laagje daaronder. Veel meer op basis van advies.
00:56:31
Ja OK.
00:56:35 Gerhard te Velde (host)
Mendix of zo moest ik aan denken.
00:56:36 Wout Withagen (gast)
Ja ja vermengd is eigenlijk is no code of low code, zeg Maar dat is nog, dat gaat dat dus Dat is ja Laten we zeggen, Dat is, Dat is nog een laag daarboven. We willen eigenlijk nog een laagje daaronder zitten, dus mag wel gewoon een in principe wat wij willen maken zijn. Wij noemen dat API’s of services, zeg maar microservices wordt het ook wel.
00:56:51 Gerhard te Velde (host)
Oké.
00:57:00 Wout Withagen (gast)
Genoemd, die we heel makkelijk kunnen inzetten, zeg maar, maar waar we wel alle flexibiliteit mee hebben, want wij weten dat klanten die komen bij ons uiteindelijk om die unieke propositie neer te zetten. Kijk als ze zeggen van, Ik vind dat niet zo belangrijk, dan gaan ze wel naar share tripe. Of dan pakken ze wel een standaardoplossing uit de markt. Maar als als klanten zeggen van nee, Ik vind het juist belangrijk om mijn eigen hé een eigen positie op te bouwen, zeg maar, en Dat is heel goed te doen dan dan ga je maatwerk maken, maar maatwerk hoeft. Ja, Het is Natuurlijk stom om alles iedere keer opnieuw te gaan doen, dat doen we nu ook al.
00:57:15
Ja.
00:57:33 Wout Withagen (gast)
Alleen nu gebruiken we die bundels ook heel vaak opnieuw. Maar ja, daar kunnen we dus nog veel beter in producteisen.
00:57:37
Ja.
00:57:41 Gerhard te Velde (host)
Ja en dan terug naar de vraag, waar stuk wil je mee?
00:57:45 Wout Withagen (gast)
Nou ja, Het is Het gaat Het is eigenlijk ja, nee ja, maar nou In de In de praktijk struikel je gewoon met de executie met de uitvoering.
00:57:45 Gerhard te Velde (host)
Want dit?
00:57:46 Gerhard te Velde (host)
Een strategisch vraagstuk, maar wat?
00:57:52 Wout Withagen (gast)
Hè? Want het feit is in andere ja, die keuze is, want We zijn het al aan het doen. Nee, We zijn het al aan het doen was. Je loopt eigenlijk tegen allerlei dingen aan, hè? Dus je loopt.
00:57:52 Gerhard te Velde (host)
Dus de keuze is al gemaakt, dus of niet oké, de keuze is al gemaakt en en.
00:57:58 Gerhard te Velde (host)
Ja zoas.
00:57:59 Wout Withagen (gast)
Nou wat ik zei hoe. Hoe stuur je een project aan, hoe bij ons ga ik klanten altijd voor hè? Dus als er gewoon commercieel werk is voor klanten, hoe zorg ik dat ik tijd vrij maak om hier aan te werken? En dat krijg ik ook terug van medewerkers hè? Die zeggen van ja, leuk, Ik wil aan het product werken, maar jij zegt ook dat ik dat ik voor deze klanten moet werken. Dan moet ook af, want omzet is.
00:58:09
Ja.
00:58:19 Wout Withagen (gast)
Belangrijk, Dat is het dilemma.
00:58:21 Gerhard te Velde (host)
Ja, dus Je moet je organisatie opnieuw inrichten en komt er dan meer op jou ook alvast leider zeg maar van.
00:58:27 Wout Withagen (gast)
Ja die keuzes liggen bij mij uiteindelijk, hè, dus, want uiteindelijk ga ik. Ik ga hierover in onze organisatie, dus ik moet die keuzes maken.
00:58:34
Ja.
00:58:35 Gerhard te Velde (host)
Ja, want het kan ook zijn dat je op een gegeven moment van. Ik heb nu alles wel een keer meegemaakt of gezien, dus ik word niet meer uitgedaagd als ondernemer.
00:58:42 Gerhard te Velde (host)
Maar nu heb jij dus wel weer eens dat je denkt van hoe ga ik dit nou weer het gezeik van Mensen? Ja, ik.
00:58:45 Wout Withagen (gast)
Ja, ja, Dit is hij. Ik doe het bijna 20 jaar en en inderdaad hè? Dus Ik denk dat ik het hele EU Agency Agency LIFE zeg Maar dat ik dat wel ja moet zeggen uitgespeeld, Maar dat dat snap ik wel, maar Dit is weer iets nieuws en dat en daardoor word ik wel uitgedaagd, dus Dat is ook het mooie eraan. Voor ons is dit een echt een transitie als?
00:58:47 Gerhard te Velde (host)
Bedoel, zo zul je het nooit zeggen, maar ja.
00:58:58
Ja.
00:59:05
Ja.
00:59:07 Wout Withagen (gast)
Organisatie hè? Dat we ja zowel ons businessmodel wat We hebben als Agency gaan combineren met met producten, zeg maar die we daarbij gaan.
00:59:16 Gerhard te Velde (host)
Leveren komt er nog een nieuwe druk van je boek, maar ook AI en behandeld.
00:59:20 Gerhard te Velde (host)
Wordt en dat soort dingen.
00:59:20
Ja.
00:59:23 Wout Withagen (gast)
Ja Dat is ja ja ja ja ja Ik weet niet of ik zal eens met uitspreken over hebben, maar.
00:59:23 Gerhard te Velde (host)
Noem even een jaartal, dan heb je een commitment.
00:59:28 Gerhard te Velde (host)
Dan wil je nu of wil je nieuw boek of zo? Maar ik kan me dit soort dingen verouderen, toch of niet?
00:59:31 Wout Withagen (gast)
Nou, ik zit te twijfelen of het ja Daarom, ik zit wel te twijfelen van het zou mooi zijn om een keer, hè, dat te herzien.
00:59:39 Wout Withagen (gast)
Anderzijds, dit boek gaat heel erg over marketplaces. Wat ik en Ik heb inmiddels wel. Ik ben iets meer uitgezoomd nu kijk platform is wel een beetje een hol begrip, Maar het is wel mooi om het voor iets breder te benaderen dan Alleen het vraag en aanbod. Platform dus wellicht dat er ja of een er gaat sowieso iets nieuws komen. 2025 denk ik niet dat we gaat lukken, maar Misschien 2026 en of het dan, ja zeg maar 1 1 1 nieuwe druk wordt of ook een een iets andere invalshoek laat ik dan nog even in het midden.
00:59:42
Ja.
00:59:52
Ja.
01:00:07 Gerhard te Velde (host)
In tweede boek mooie nou goede cliffhanger, We gaan je dan wat mij betreft weer terugzien bij groeivoer dus alvast uit uitgenodigd We gaan afronden en dat doen we met de allerlaatste.
01:00:11 Wout Withagen (gast)
Ja mooi.
01:00:18 Gerhard te Velde (host)
Vraag, je mag een billboard langs de snelweg zetten of een email sturen aan alle ondernemers op aarde en je advies moet In de onderwerpregel passen of op dat billboard. Dus het moet kort zijn. En als die er niet in één keer uitpoept, dan doen we het gewoon nog een keer. Maar wat wat is nou een advies dat je zegt Van vergeet alles wat ik gezegd heb en neem maar neem dit in.
01:00:29
Ja.
01:00:40 Wout Withagen (gast)
Ieder geval mee. Nou, We hadden het net heel eventjes over en toen dacht ik van, Dit is wel een mooie mooie afsluiter ik. Ik roep naast dat ik zeg. Dominico home zeg ook altijd do things do not kill, zeg maar hè, do dingen die.
01:00:54 Wout Withagen (gast)
Niet schaalbaar zijn.
01:00:56 Wout Withagen (gast)
Hè die die die ondernemers van scribe die zei die die zelf klanten op gaan bellen. Inderdaad pak de telefoon pak de auto ga langs ga met hè klanten spreken. We zijn tegenwoordig zo gewend dat we denken, oh ja, We kunnen alles automatiseren, we bouwen het en dan gaat het hè? We gaan het en, dan gaat het vanzelf wel vliegen, Maar dat is maar een ding wat echt werkt. En in het begin is gewoon dat je zelf helemaal erin duikt en Dat is niet schaalbaar, want We hebben onze mond vol over ja, platformen zijn schaalbaar en.
01:01:25 Wout Withagen (gast)
Ja, Het gaat allemaal vanzelf. Ja, dat Dat is dus niet zo, dus Je moet bereid zijn om dingen te doen die niet schaalbaar zijn en niet Alleen in het begin Als je ergens mee start, maar ook op het moment dat je een nieuwe opportunity of iets wil wil gaan uitzoeken in je organisatie pak de telefoon, ga bellen, ga praten met Mensen niet schaalbaar maar, maar je gaat er wel heel veel van leren. Ik moet mezelf dat af en toe ook even weer aan herinneren van.
01:01:48 Wout Withagen (gast)
Ja doe gewoon af en toe dingen die niet haalbaar zijn, maar en ga erop uit, ja?
01:01:53 Gerhard te Velde (host)
Super vet do things that don dat scheelt dankjewel wout en ja jij Als je geluisterd hebt Natuurlijk hartstikke bedankt voor het luisteren Als je gekeken hebt op YouTube. Ook dank voor jouw aandacht en ben je nog niet geabonneerd geabonneerd op groeivoer op YouTube doet dat even, want dan kun je ook altijd de gasten even terug zien.
01:02:11 Gerhard te Velde (host)
Wil je meer weten over wout over freshheads of wil je het boek bestellen of in ieder geval even uitchecken? Alle links vind je In de shownotes vond je deze aflevering waardevol? Laat dan ook even een review achter of stuur deze aflevering door naar een bevriende ondernemer, zodat we ook meer Mensen gaan bereiken en graag tot de volgende aflevering Natuurlijk doei doei.
Lees verder over de podcast
In het blogartikel van deze podcast vind je inhoudelijke informatie wat wij in deze aflevering besproken hebben.