24 maart 2025

Aflevering 329 – Wie zit er achter Bamigo? Het groeiverhaal van Freek Rijken

In deze aflevering

Direct luisteren naar deze podcast



Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

Freek Rijken is eindbaas bij Bamigo en aandeelhouder van het eerste uur. Hij staat sinds het allereerste begin aan het roer van het snelgroeiende e-commerce bedrijf.

Bamigo werd groot door strategisch te investeren in massamedia als tv-campagnes en dagbladadvertenties, gecombineerd met gerichte online marketing. Bamigo wist een sterke nationale naamsbekendheid op te bouwen.

Bamigo groeide van onderbroekenmerk uit tot een volledig essential kledingmerk voor zowel dames als heren. En de groei hield niet op bij de landsgrenzen. Bamigo is inmiddels ook internationaal gegaan.

Freek geeft een kijkje achter de schermen van hun succes en deelt uiteraard ook wat er niet goed ging. Je hoort ook meer over de internationale expansie strategie, met Frankrijk als belangrijke groeimarkt.

Veel plezier met deze nieuwe aflevering!

Gerhard

In deze aflevering

00:00 Welkom bij Groeivoer

00:55 Introductie Freek Rijken en Bamigo

04:19 Groots denken en marketingstrategie

14:24 Het iconische masker en merkidentiteit

21:25 Uitbreiding naar dameslijn

26:36 Van ondergoedmerk naar Essential kledingmerk

34:35 Flexibiliteit en data-gestuurd werken

43:08 Omgaan met tegenslagen en fouten

52:40 Kopiëren heeft geen zin – eigen visie ontwikkelen

59:37 Internationalisering en toekomstplannen

01:04:45 Werk-privé balans als ondernemer

01:11:39 AI-integratie in bedrijfsvoering

Shownotes

Liever kijken? 🎥

Wil je liever kijken dan luisteren?

Check Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@groeivoer/videos

Zelf een podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀

Adverteren? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Volg onze kanalen! 🌐

Op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen en events? Volg dan het Whatsapp kanaal van Groeivoer: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer

De beste lessen in jouw mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.

Laat een review achter! 🌟

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍

Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer

Onze partners 🤝

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu

Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.

Transcriptie

00:00:00 Freek van Rijken (gast)

Als je vraagt, wie is bamigo? Dan werd er een paar jaar geleden altijd gezegd van die bamboe onderbroekjes of zijn dat er niet die maskers van TV over de jaren heen zijn we echt gegroeid Essential merk dus We hebben nu veel meer. Wij geloofden zo erg in ons product en ons concept dat we dat nationaal meteen wilden verkondigen. Dan hebben we echt een een op een pagina full Color.

00:00:21 Freek van Rijken (gast)

In de Volkskrant In de zaterdageditie en het ontplofte, maar jullie krijgen dus steeds meer vraag van vrouwen van, hé, dan heb je ook iets voor ons. Toen hebben we daar op een gegeven moment gehoor aan gegeven, wat een geweldig campagne gemaakt, waarbij we ook.

00:00:32 Freek van Rijken (gast)

Een soort kleine variant van de pannenkoek hadden gemaakt de vrouw.

00:00:36 Freek van Rijken (gast)

Stoerder en robuuster kwam Samen met zacht en elegant, maar lanceerde ik TV campagne en na twee weken konden offline.

00:00:43 Gerhard te Velde (host)

Halen OK want.

00:00:44 Freek van Rijken (gast)

Uitverkocht verbinden is nu echt dat Essential markt voor dames en voor heren. Dat is wel echt heel gaaf om dat zo te zien groeien.

00:00:52

Luister je nou even?

00:00:55 Gerhard te Velde (host)

Welkom bij groeivoer, ik sta hier met Freek rijken van bamigo. Hij is een van de eigenaren.

00:01:00 Gerhard te Velde (host)

Je kent bamigo vast wel van hun bamboe ondergoed, maar ze hebben inmiddels nog veel meer producten. Het is echt een kledingmerk geworden en bamigo is enorm gegroeid. Ze bestaan dit jaar 10 jaar en ze hebben echt een enorme groei doorgemaakt. En Ik wil Natuurlijk weten, wat is het succesrecept Freek welkom bij de.

00:01:18 Freek van Rijken (gast)

Podcast dankjewel leuk om hier te.

00:01:20 Gerhard te Velde (host)

Zijn tof dat je er bent. Je hebt ook iets meegenomen. Een masker het welbekende.

00:01:24 Gerhard te Velde (host)

Masker van bamigo gaan we straks nog even een fotoshoot meedoen en daar wilde ik ook even beginnen. Hoe zijn jullie op dat idee gekomen voor dat masker? Want Dat is best wel iconisch.

00:01:35 Freek van Rijken (gast)

Ja, wij waren vanaf de oprichting, hadden we een geweldig product. Het perfecte product wat ons betreft en We hadden een merk. We hadden een bedrijf van een shop, maar wat nog een beetje miste was de de merk identiteit hè? Het het merk was het product, daar zijn we over na gaan denken van nou, wat maakt bamigo bamigo?

00:01:55 Freek van Rijken (gast)

En wat voor visuele merk identiteit hoort daar dan bij? Dat moet iets zijn. Wat past bij het merk past bij produ.

00:02:03 Freek van Rijken (gast)

Bij het verhaal dat je wilt vertellen, Maar het moet Natuurlijk ook herkenbaar zijn en tot de verbeelding spreken. Nou en dat kun je wel zeggen dat dat Dat is gelukt, want Het is inmiddels een iconisch masker geworden die door de meeste wel meermaals gezien is inmiddels. Want ik zei net even in het voorbijgaan van, volgens mij heb je nog nooit zoveel geld in een object.

00:02:25 Gerhard te Velde (host)

Stoken, hè? Dus zeg Maar het advertentiebudget wat jullie hebben ingezet om om dit plaatje dat dat beeld, zeg Maar dat die merk je identiteit zoals jij het noemt om die om die bekend te maken. Dat is enorm. En waar hebben die gestaan?

00:02:39 Gerhard te Velde (host)

De kranten radio TV waar waar zijn jullie?

00:02:42 Freek van Rijken (gast)

Alles.

00:02:43 Freek van Rijken (gast)

Echt alles dus Wij zijn begonnen met een toen we echt e commerce webshop hadden, dachten we nou, wat doe je dan? Nou, dan ga je online adverteren, dus je zet je sea campagnes aan je Google advertenties zet je aan, je zet je social campagnes aan en je denkt, hé, We hebben het beste product.

00:03:00 Freek van Rijken (gast)

We hebben een geweldig.

00:03:01 Freek van Rijken (gast)

Werkt, nu gaat het los, gaat het los nou? Niets is minder waar. Er gebeurde vrij weinig, toen kwamen we er eigenlijk achter dat een crossmediale aanpak wel moet en dat dat ook echt nodig is om op verschillende plekken die touchpoints te creëren met de consument.

00:03:20 Freek van Rijken (gast)

Dan begin je dus met online, maar daar zit We hebben dagbladen gedaan. Doen we nog steeds TV waar Iedereen het masker en ons van zou kennen. De meeste althans doen we nog steeds volle bak. We doen heel veel aan podcast advertising. We doen direct mailings.

00:03:36 Freek van Rijken (gast)

Bill boarding verschillende vormen van een out of home en eigenlijk ook elke vorm van online adverteren die Er is maken wij ook gebruik van. Dus ja, We zijn eigenlijk wel. Via elk kanaal kun je ons tegenkomen en mond mondreclame. Je ziet dat dat ook nog steeds heel effectief is voor ons, ja.

00:03:57 Gerhard te Velde (host)

Wat, wat gaf jullie het zelfvertrouwen om? Zeg maar echt een hele grote campagne te starten. Begin dan ben je een beetje voorzichtig van. Nou, We gaan eerst je zei Van We zijn met online marketing begon.

00:04:07 Gerhard te Velde (host)

Maar op gegeven moment moet je die keuze maken van oké, We gaan een advertentiecampagne doen in alle dagbladen. Het kost ons 1 t of 2 t of een paar miljoen werk maakt niet uit, maar groot bedrag waar Waarom hebben jullie het toch gedaan? Wat?

00:04:19 Freek van Rijken (gast)

Groots denken, wij geloofden zo erg in ons product en ons concept dat we dat nationaal meteen wilden verkoop.

00:04:28 Freek van Rijken (gast)

Dat gezegd maar, en toen kwamen we op het idee van. Nou, dit gaan we eens via de en dat heette destijds de vergeten media de dagbladen doen. Het ging in die tijd minder goed met dagda.

00:04:41 Freek van Rijken (gast)

Dus er was veel mogelijk goed inkopen, zeg maar je kon het goed inkopen Als je commitment gaf en.

00:04:42 Gerhard te Velde (host)

Tank kopen?

00:04:43 Gerhard te Velde (host)

De ruimte ja.

00:04:47 Freek van Rijken (gast)

Nou, zeg nou, We gaan het gewoon proberen. Toen hebben we echt een een op een pagina, dus echt gewoon meteen de grootste formaat mogelijk. Full Color in de Volkskrant In de zaterdageditie en het ontplofte echt verzagen meteen hoe goed dat werkte in combinatie met online, want wat je eigenlijk doet.

00:05:07 Freek van Rijken (gast)

Is die consument die die die ziet die advertentie.

00:05:11 Freek van Rijken (gast)

Nou die vindt dat interessant of die gaat meteen naar de website en.

00:05:16 Freek van Rijken (gast)

Die koopt meteen, wat gaat naar de website koopt Misschien niet direct iets, maar goed op dat moment kunnen we wel zien. Oké, die consument die heeft interesse in ons merk. Die vindt het interessant.

00:05:28 Freek van Rijken (gast)

Die heeft X of YI product bekeken.

00:05:32 Freek van Rijken (gast)

En, die gaan we een advertentie Laten zien de volgende keer dat hij online is bijvoorbeeld Facebook. En dan vul je zo eigenlijk de funnel met met massamedia en uiteindelijk gericht. De klanten kunnen targeten of de consumenten kunnen.

00:05:48 Gerhard te Velde (host)

Targetten ja maar zei die ja, wat voor bedrijf zijn jullie nou eigenlijk? Klinkt meer als een soort marketing bedrijf en toevallig is ons product.

00:05:56 Gerhard te Velde (host)

Ja kleding grappig dat je dat zegt.

00:05:59 Gerhard te Velde (host)

Hoe, hoe kijk.

00:05:59 Freek van Rijken (gast)

Jij daarnaar? We zijn echt een kledingmerk, dus.

00:06:05 Freek van Rijken (gast)

Marketing is zeer belangrijk, vooral Als je Natuurlijk Alleen via e commerce actief bent en je dus niet offline verkrijgbaar bent, dan zul je marketing moeten gebruiken om te zorgen dat je bezoek bezoekers naar je website krijgt. Die komen niet zoals In de winkelstraat voorbij gelopen, dus ja, daar investeren we heel erg in en dat doen we ook heel doelbewust.

00:06:17 Gerhard te Velde (host)

Ja.

00:06:25 Freek van Rijken (gast)

Maar we zijn wel echt een een kledingmerk. Zo zien we ons ook onszelf ook. Uiteindelijk is het belangrijkste je product, Je moet gewoon een goed product hebben en dat product moet je Natuurlijk voor marketen, maar begint uiteindelijk bij een goed product en onze producten. Daar staan wij 100% achter.

00:06:44 Freek van Rijken (gast)

En inmiddels echt uitgebreid tot een Essential merk, dus Iedereen, inclusief jij. Waarschijnlijk kent ons van de Als je vraagt, wie is bij migo? Dan werd er een paar jaar geleden altijd gezegd.

00:06:55 Freek van Rijken (gast)

Van die bamboe onderbroekjes of zijn dat er niet die maskers van TV? Nou beide klopt toen we begonnen waren we 1, 1, 1 1 heren onderkleding merk. We hadden dus echt Alleen ondergoed sokken en t shirts onder.

00:07:10 Freek van Rijken (gast)

En dat hebben we jaren gedaan en van de daken geschreeuwd via die marketing en al die marketingkanalen nationaal internationaal, inmiddels ook. Het is dus ook heel logisch dat de consument dan dat beeld van ons heeft dat de Mensen zo een beeld van ons hebben.

00:07:27 Freek van Rijken (gast)

Maar over die jaren heen zijn we echt gegroeid tot een.

00:07:31 Freek van Rijken (gast)

Essential merk dus We hebben nu veel meer en onderka.

00:07:35 Freek van Rijken (gast)

Het is nog steeds een heel belangrijk onderdeel van ons merk, maar Er zijn ook andere categorieën bijgekomen die echt wel runner ups zijn.

00:07:43 Gerhard te Velde (host)

Ja bijvoorbeeld, want ik zag ook truien en broeken staan en zo dat soort dingen, want lijkt me ook een stuk ingewikkelder, dus hoe minder producten, hoe eenvoudiger en hoe schenden of in ieder geval ook In de operatie veel makkelijker. Nu moet je ineens ook broeken in in 20 maten en dan gaan Mensen.

00:07:53 Freek van Rijken (gast)

Ja.

00:07:54 Freek van Rijken (gast)

Zeker.

00:07:55 Freek van Rijken (gast)

Nou.

00:08:01 Gerhard te Velde (host)

Dingen terug.

00:08:02 Gerhard te Velde (host)

En weet ik veel, het gezeik wat erbij.

00:08:03 Freek van Rijken (gast)

Ja.

00:08:04 Gerhard te Velde (host)

Jongens, wat wat merk je dan in?

00:08:04 Freek van Rijken (gast)

Ja.

00:08:06 Freek van Rijken (gast)

De operatie Nou, Dat is een proces van 10 jaar, dus Dat is Natuurlijk heel erg stapsgewijs gegaan. Toen wij begonnen met onderkleding was het inderdaad heel lean mean he en je retour percentages zijn super laag, want we focussen ons op mannen wat Alleen herenondergoed nou, dat koop je nou. Dat kun je in principe een keer mis kopen.

00:08:26 Gerhard te Velde (host)

Ja dus en of in mijn geval van ja, moet ik nou een m of een l hebben, maar dan op.

00:08:26 Freek van Rijken (gast)

En de naam.

00:08:30 Gerhard te Velde (host)

Een gegeven moment, weet je het gewoon en dan ja.

00:08:31 Freek van Rijken (gast)

Ja nou ja, precies dat en het de volgende keer, weet je het. En dan blijven die herhaal aankopen doen op die maand dus.

00:08:40 Freek van Rijken (gast)

Dat is inderdaad heel makkelijk, maar goed, wij merkten ook dat Omdat onze producten wij richten ons op comfort onderkleding is gemaakt van bamboe, wat ervoor zorgt dat het super comfortabel zit. Het is heel zacht, Het is ademend.

00:08:55 Freek van Rijken (gast)

Het heeft gewoon unieke eigenschappen en.

00:08:59 Freek van Rijken (gast)

We kregen steeds vaker berichten, maar.

00:09:02 Freek van Rijken (gast)

Kunnen jullie dit niet doen of dat niet doen, want het zit zo lekker en dat heeft ons altijd wel aan het denken gezet. We luisteren heel graag naar naar onze klanten, dat dat zie je waarschijnlijk wel op trustpilot. We hebben echt.

00:09:14 Freek van Rijken (gast)

4.7 en 10.000 reacties waar je gewoon heel veel data uit kunt halen en ook heel goed die klant kunt aanhoren.

00:09:22 Freek van Rijken (gast)

En dan zijn we zo over na gaan denken van nou, wat kunnen we nog meer doen? En toen dachten we nou, wat is nog meer iets waar comfort heel belangrijk is, wat lekker zegt wat goed voelt op de huid kwam bij lunch weer uit.

00:09:32 Freek van Rijken (gast)

Dat zijn We gaan ontwikkelen.

00:09:34 Gerhard te Velde (host)

Loungewear en dat zijn dus broeken.

00:09:36 Freek van Rijken (gast)

Heb je chalkis?

00:09:37 Freek van Rijken (gast)

Natuurlijk. Nou, hoe die je aan hebt zou je als loungewear kunnen zien, dus eigenlijk gewoon hele comfortabele casual kleding. Inmiddels zie je dat je daar ook gewoon heel goed mee naar buiten kunt, hè? Maar ja, gewoon kleding waar je gewoon heel comfortabel voelt dat het gewoon heel lekker zit.

00:09:54 Freek van Rijken (gast)

En toen kwam COVID en dat COVID kwam toen wij bezig waren met het ontwikkelen van die lijn en. Iedereen kwam thuis te zitten en We hebben daar een campagne omheen bedrag bedacht. En toen noemden wij dat de nieuwe Office ware Omdat Iedereen thuis moest blijven. Nou, Je kunt je voorstellen, Dat was echt gigantisch succes.

00:10:14 Gerhard te Velde (host)

Ja goeie timing.

00:10:14 Freek van Rijken (gast)

Ja goed, welke timing en nou dan heb je meteen een categorie erbij die gewoon heel belangrijk is nou.

00:10:20 Freek van Rijken (gast)

Nou met die gedachte zijn we doorgegaan. Er zijn bijvoorbeeld bij polos uitgekomen, gingen we eigenlijk vanuit een andere gedachtegang ernaar kijken, want polo’s zijn over het algemeen best wel stijf. Als je ze een paar keer wast ze kort en.

00:10:38 Freek van Rijken (gast)

Nou ja, gewoon heb ik het over gewoon een katoenen polos helemaal niet comfortabel. Dus nou, wij als kledingmerk dat zich volledig focust op op essentials en op comfort dacht, nou, wij kunnen dit beter.

00:10:51 Freek van Rijken (gast)

Dat is het volgende product dat We hebben ontwikkeld, dat hebben we gelanceerd en ook dat werd een enorm succes. Echt wel de runner up van de Van de onderkleding en en de loungewear.

00:11:02 Freek van Rijken (gast)

En zo zag je eigenlijk elke keer dat we steeds meer.

00:11:06 Freek van Rijken (gast)

Categorieën toe gingen vroeger aan onze collectie en dat ze eigenlijk allemaal met open armen werden ontvangen.

00:11:12 Freek van Rijken (gast)

De een beter dan de ander Natuurlijk, maar allemaal werden ze heel positief ontvangen en daardoor evolueert je merk Als het ware van een onderkleding merk en hebben gezegd, nou, wat zijn we dan wel? Waar we ons op focussen dat we uiteindelijk essentials geworden. Wat wij willen, is dat al die essentials die elke man en inmiddels vrouw.

00:11:33 Freek van Rijken (gast)

In de kast heeft hangen, die moet van bamigo kunnen zijn, dus high fashion, fast fashion. Dat is niet aan ons besteed. Waar je focussen ons op tijdloos. Wij focussen ons op slow.

00:11:46 Freek van Rijken (gast)

Bijvoorbeeld wat ik nu aan heb, hè? En comfortabele Pool over die kon je 10 jaar geleden kon je die dragen. Die kun je nu dragen. Die kun je over 10 jaar al steeds dragen en die kun je nu nog comfortabeler dragen en Dat is waar wij ons op focussen.

00:12:00 Freek van Rijken (gast)

Maar toen om even mijn verhaal af te maken, bleef. In al die jaren bleven we Natuurlijk elke keer horen. Ja, en de dames dan jullie vergeten ons. Je ziet ook nog steeds dat heel veel dames het ondergoed voor hun man, vader of zoon kopen, dus We hadden al best wel wat klanten kopers, moet ik dan zeggen.

00:12:23 Freek van Rijken (gast)

Die vrouwelijk.

00:12:26 Freek van Rijken (gast)

En die spraken we dus ook regelmatig en daar kregen we veel feedback van, maar ook heel vaak opmerkingen over. Nou ja, jullie jullie zouden echt eens een keer discussie discriminatie. Ja, net als Hunkemöller.

00:12:33 Gerhard te Velde (host)

Daarom duratie eigenlijk. Ik dacht meteen van je hebt je hebt ja, ja, oh ja, Dat is.

00:12:39 Gerhard te Velde (host)

Dan werkt andersom.

00:12:43 Gerhard te Velde (host)

Nee, Maar ik kan me heel goed voorstellen van die van die e commerce guys en die beginnen aan shoppen en die denken Alleen maar aan zichzelf.

00:12:49 Gerhard te Velde (host)

Ja, dus Ik kan me best wel voorstellen, dus vanuit jezelf je denkt van, hé, wat is mijn behoefte? Dus die ga ik dan invullen, maar jullie krijgen nog steeds meer vraag van vrouwen van hé en hij dan heb je ook iets voor ons inderdaad en toen.

00:12:50

Ja.

00:12:55

Ja.

00:13:03 Freek van Rijken (gast)

Toen hebben we daar op een gegeven moment gehoor aan gegeven. We zijn met het team bij elkaar gekomen. Goed over nagedacht. Nou, wat wat vinden we hiervan? Het heeft Natuurlijk altijd wel een beetje bij heel nieuwsgierig gemaakt. Van oké, is dit wat voor ons gaan we ons hier aan wagen? Het is echt totaal ander vak.

00:13:19 Gerhard te Velde (host)

Maar moet je dan ook bij h ’s gaan leveren, of.

00:13:21 Freek van Rijken (gast)

Ja beha’s het ook inderdaad. Nee, wat wat wij nu hebben is, is.

00:13:25 Freek van Rijken (gast)

We zijn dus nadenken van wat past dan het beste bij ons? Nou bij h zijn over het algemeen Als ik namens vrouwen mag spreken, niet altijd even comfortabel.

00:13:37 Freek van Rijken (gast)

Wat zou dan ons onderscheidende vermogen zijn in die dames Onderkleding. Dat is dan weer waar wij goed naar moeten kijken. Hé, hoe kan comfort weer die rode draad daarin zijn? En daar zijn we met intern en extern met veel vrouwen over in gesprek gegaan. Waar moet het dan aan voldoen? En dan kom je eigenlijk uit dat, want vrouwen hebben zoveel verschillende draaimomenten. Bij heren is het een boxershort en Dat is eigenlijk voor elk moment.

00:14:02 Freek van Rijken (gast)

Heb je dragen die boks short of je nou gaat sporten thuis op de bank zit? Nou, je werk gaat is gewoon die boxershort. Dat is heel rechttoe rechtaan, maar bij dames heb je veel verschillende draaimoment.

00:14:12 Freek van Rijken (gast)

Waar dan ook veel verschillende behoeftes zijn waar de onderkleding aan moet voldoen. Onzichtbaarheid onder een jurkje wat het dus naadloos moet maken. Maar ook inderdaad comfort.

00:14:26 Freek van Rijken (gast)

Ook voor de verbeelding spreken naar allerlei dingen waar je naar moet kijken en waar wij mee zijn begonnen.

00:14:33 Freek van Rijken (gast)

Is echt weer focus op die comfort, dus een een we noemen het eigenlijk de comfort line en.

00:14:41 Freek van Rijken (gast)

Hoe wij het neer hebben gezet is?

00:14:44 Freek van Rijken (gast)

Het hoeft niet meteen allemaal met kant te zijn en heel sexy en te zijn om je zelfverzekerd te voelen Als je comfortabel in je ondergoed zit en dan ziet Het is gewoon minimalistisch en het ziet er gewoon strak uit. Dan voel je je ook zelfverzekerd en dan heb je nog steeds dat gevoel van comfort Zonder dat je het gevoel hebt dat je een ja oneerbiedig gezegd een oma ondergoed.

00:15:07 Freek van Rijken (gast)

Aan hebt.

00:15:08 Freek van Rijken (gast)

Ja, dat lanceerden we wat heel veel bij komt kijken, want We zijn een heren kledingmerk en Je moet dus eigenlijk je hele propositie gaan veranderen, dus daar komt veel meer bij kijken dan Alleen het product. Heel je marketing, je tone of voice. Alles verandert, dus dan hebben we iemand Mensen.

00:15:25 Gerhard te Velde (host)

Toch heeft team ook veranderd.

00:15:28 Gerhard te Velde (host)

Vrouw aangenomen of?

00:15:29 Freek van Rijken (gast)

Zo, nee, We hebben eigenlijk altijd wel een beetje een fifty fifty heren dames verhouding gehad bij ons op op kantoor.

00:15:38 Freek van Rijken (gast)

Maar die dames die hebben Natuurlijk wel die rol veranderden wel, want in plaats van Alleen naar hieronder moet kijken of dames ondergoed en uiteraard hebben we ook iemand aangenomen of meerdere, zelfs die zich echt specialiseren in het dames ondergoed hè, want die kennis moet je wel in huis halen, want Het is echt totaal ander.

00:15:55 Freek van Rijken (gast)

Kennis dan bij heren ondergoed of herenkleding.

00:16:00 Freek van Rijken (gast)

Maar goed, ja, Het is wel gelukt, moet ik wel bij zeggen.

00:16:05 Freek van Rijken (gast)

Wij lanceerden en We hadden ik geloof voor 3 maanden aan voorraad ingekocht en We hadden een geweldige campagne gemaakt waarbij we ook een soort kleinere variant van de pannenkoek hadden gemaakt voor voor de vrouw. En We hadden het migreerde echt in elkaar. Het kwam Samen in die TV commercial wat stoerder en robuuster kwam Samen met.

00:16:25 Freek van Rijken (gast)

Zacht en elegant en het werd een mooi geheel van gemaakt, maar lanceerde TV campagne en na twee weken konden we hem offline.

00:16:32 Gerhard te Velde (host)

Halen, want uitverkocht, oké?

00:16:36 Freek van Rijken (gast)

Ja en Dat is geweldig, Maar dat is Natuurlijk ook wel een beetje pijn, want je hebt niet zomaar nieuwe voorraad in huis dus. Vervolgens moet je maanden wachten en dat zijn lange maanden krasjes. Daar hadden we echt verkeerd ingeschat. Ja, We hadden, Je kunt op data heel veel, maar je hebt Natuurlijk wel een soort van.

00:16:46 Gerhard te Velde (host)

Oké, dus dat hadden jullie even verkeerd ingeschat. Ja.

00:16:56 Freek van Rijken (gast)

Deze leer je nodig aan data om wel overwogen beslissingen te kunnen maken en dat kunnen we uit herenondergoed halen. Dat kunnen we uit.

00:17:05 Freek van Rijken (gast)

Je klantdata halen, Maar het blijft wel een aanname en het werd gewoon nog groter ontvangen dan dat wij hadden durven dromen en.

00:17:13 Freek van Rijken (gast)

En, het werd meteen echt een heel groot onderdeel van Van het merk, dus Het is nu echt niet meer heren en we doen ook nog dames erbij. We minggu is nu echt dat Essential merk voor dames en voor heren en Dat is wel echt heel gaaf om dat zo te zien groeien. Ja ja, want ik zat ook te denken van je gaat Als je echt een merk bouwt. Dat gaat ook over een gevoel, is het dan een woord?

00:17:36

Dat.

00:17:38 Freek van Rijken (gast)

Bij jullie, pas kom voor en kom voor is, kun je wat mij betreft op verschillende manieren interpreteren het meest voor de hand liggende is dat de kleding super comfortabel moet zijn. Nou, dat doen we alles aan. Niet Alleen met het doek dat we gebruiken, het materiaal dat we gebruiken, maar ook met de afwerking, de pasvorm noem het allemaal op.

00:17:58 Freek van Rijken (gast)

Maar comfort kan ook zijn dat je je zelfverzekerd voelt in je onderkleding. Dat kan comfort zijn of.

00:18:04 Freek van Rijken (gast)

Dat je op één plek al je essentials kunt halen en dat je eigenlijk die basis van je kledingkast op één plek kunt halen. Dat is ook een manier van comfort voelen zeg.

00:18:15 Gerhard te Velde (host)

Maar comfort.

00:18:16 Freek van Rijken (gast)

Gemak comfort inderdaad weten dat de kwaliteit goed is of Als de kwaliteit niet goed is dat je maar hoeft te bellen en dat we het oplossen. Weet je wel dat je geen zorgen hoeft te maken of questions hask policy?

00:18:25 Gerhard te Velde (host)

Ja, hebben jullie een?

00:18:29 Gerhard te Velde (host)

Of hoe, hoe makkelijk zijn jullie met?

00:18:31 Freek van Rijken (gast)

Retour nou We hebben dat. Dat hangt eigenlijk een beetje af. Wij zijn. We hebben niet echt een script.

00:18:37 Freek van Rijken (gast)

Dus ik geloof heel erg in dat je Iedereen heel goed kunt instrueren, dus dan heb ik het even zo. Bijvoorbeeld over de klantenservice medewerkers over hoe wij wie Wij zijn en wat wij doen. Maar ik vind het ook heel belangrijk dat die klantservice medewerker zelf daar ook een eigen invulling aan geeft. Die spreekt de klant, die hoort het verhaal.

00:18:58 Freek van Rijken (gast)

En daar kan een script niet altijd heel zwart wit antwoord geven. Dus ja, Natuurlijk zie je ooit dat dat de kans heel groot is dat je bedonderd wordt.

00:19:08 Freek van Rijken (gast)

Maar anderzijds heb je het dan echt over een verwaarloosbaar percentage 0, nog wat wat ik van harte op de koop toeneemt, want We kunnen het allemaal monitoren, dus We kunnen daar ook gewoon op schakelen. Maar ja, wij leven gewoon de beste kwaliteit. En als dat niet zo is dan willen we dat oplossen.

00:19:29 Freek van Rijken (gast)

En wat dan? De reden is Daarom onderzoeken we en of dat dan de fouten van ons van de klant dat onderzoeken.

00:19:34 Freek van Rijken (gast)

Natuurlijk ook, Maar we willen uiteindelijk gewoon dat die klant super tevreden is met het ondergoed dat die draagt. En dan geef je ze ook geen reden om daar anders over te denken. En Dat is Natuurlijk ook 1 1 1 1 vorm van comfort wetende van ik haal kwaliteit in huis en ik hoef me geen zorgen te maken over dat ik troep koop of dat ik het of dat ze niet bereikbaar zijn. Dus ja, je hebt komt voorkeur op zoveel verschillende manieren interpreteren.

00:19:53 Gerhard te Velde (host)

Ja.

00:19:58 Freek van Rijken (gast)

Gestroomlijnde website is ook het gevoel van comfort en ja, dus Dat is echt wel de rode draad in ons merk en dat zie je dan ook weer terug in in onze campagne. Zo hebben we de laatste campagne, noemden we ook echt de comfort zone.

00:20:13 Freek van Rijken (gast)

Van ja meestal wordt er geroepen, step out of your comfortzone. Wij zeiden een beetje tegen de Raad van Wij zijn.

00:20:18 Gerhard te Velde (host)

Jouw comfortzone, blijf maar lekker in. Ja, precies hé. Ik wil even naar het ondernemersverhaal, want We hebben nu veel gehoord over over bamigo over jullie producten of jullie merken beloften en dergelijke jij was.

00:20:20 Freek van Rijken (gast)

Ja.

00:20:27

Ja.

00:20:30

Ja.

00:20:32 Gerhard te Velde (host)

Als ik het goed begrepen medewerker twee, ze waren 3 gasten die soort van ideeën hadden van Hé, We willen dit gaan doen. Dat waren ervaren ondernemers.

00:20:41 Gerhard te Velde (host)

Ja, hadden we dat idee en jij was ook in het begin daarbij betrokken. Ja.

00:20:42

Trots.

00:20:47 Gerhard te Velde (host)

En nu ben je ja en jij bent nu ook. Je hebt je ook ingekocht. Kan je eens wat vertellen over dat eerste stukje zeg maar, en ook over jou jouw.

00:20:57 Gerhard te Velde (host)

Daarin.

00:20:58 Freek van Rijken (gast)

Ja nou dus het idee is eigenlijk ontstaan vanuit de behoefte van een van die ondernemers. Die had een een aandoening waardoor die nierfalen had en daar kwamen ook andere plugging. Andere problematiek kwam daarbij. Kijk.

00:21:13 Freek van Rijken (gast)

Waardoor een waardoor die een hele gevoelige huid had. Nou, die kwam in aanraking met bamboe, wat echt totaal nog niet bekend was in die tijd. Dus heb ik het echt over bamboe kleding bamboe doek.

00:21:25 Freek van Rijken (gast)

Bamboe textiel heeft de naam en het. Het was er eigenlijk gewoon niet en wat er was was niet echt iets om over naar huis te schrijven. Toen is hij Samen met die twee andere ondernemers gaan sparren en toen is het idee van bamigo eigenlijk ontstaan. Toen hebben ze iemand uit een van hun andere ondernemingen aangewezen om het te gaan uit.

00:21:48 Freek van Rijken (gast)

Boeren en Dat was, zeg Maar de eerste werknemer. Die heeft dus echt mee aan de oprichting gewerkt om het op te zetten.

00:21:56 Freek van Rijken (gast)

En, Ik ben er vanaf livegang paar maanden na livegang ben ik erbij gekomen.

00:22:02 Freek van Rijken (gast)

En als ze echt starter. Ik kwam net van mijn opleiding. En ja, zo is het bij mij eigenlijk ontstaan en zo ben ik bij bamigo terechtgekomen.

00:22:12 Freek van Rijken (gast)

Ik, hoe ik bij bamigo terecht ben gekomen, is eigenlijk wel grappig, want beide mijn ouders komen uit de detailhandel kom echt uit een detail of familie meer Mensen uit mijn familie zitten.

00:22:23 Freek van Rijken (gast)

Dat voor soort detailhandel. Mijn vader heeft altijd voor HM gewerkt wat hij deed. Buiten dat hij een aantal winkels in in Nederland heeft beheerd, ging die ook naar het buitenland om HM als nieuw merk op te zetten en in het land van de grond te krijgen managers op te leiden. En als dat dan stond, dan kwam hij weer terug dus.

00:22:38

Ja.

00:22:45 Freek van Rijken (gast)

Je had echt in een in het management.

00:22:47 Freek van Rijken (gast)

Vak van detailhandel mijn broer die heeft In de winkel gestaan en mijn moeder. Die heeft ook eigenlijk heel de leven In de winkel gestaan. Bij iberië als verkoopspecialist, dus Ik ben de opleiding detailhandel gaan doen.

00:23:05 Freek van Rijken (gast)

Zoals dat familie getrouw dan van je verwacht wordt. Nee, Dat is Dat is onzin, maar hé, je lacht er wel een beetje in. Ja en die opleiding gaan doen. Stage gaan lopen toch een beetje achter komen? Ja, Dat is eigenlijk niks voor mij. Ik ga doorstuderen, ik ging marketing stuk.

00:23:09 Gerhard te Velde (host)

Las.

00:23:24 Freek van Rijken (gast)

Afgerond studie om vervolgens te horen te krijgen via via van ja, Dit is net live gegaan, dus echt iets voor jou. Je moet gaan praten. Nou, dat heb ik gedaan. En ja toch weer In de detailhandel terecht gekomen en zo is mijn reisbijbel micro eigenlijk begonnen, dus Ik ben daar binnen gekomen als marketeer.

00:23:47 Freek van Rijken (gast)

Maar je bent op dat moment met zijn twee.

00:23:50 Freek van Rijken (gast)

Dus je doet echt alles. Ik heb je telefoon opgenomen. Jarenlang facturen komen er zelfs nog bij kijken. De website beheren de leugen prullenbak legen noem het allemaal maar op. Alles wordt gewoon met zijn Tweeën gedaan. Maar goed, het merk groeit. Wat leuk is dat je dan alle facetten van de onderneming leert kennen en zelf daar ook veel over leert.

00:23:52 Gerhard te Velde (host)

Ja Natuurlijk.

00:24:14 Freek van Rijken (gast)

Ja het mooie is Als het dan effect heeft, hè dat het merk groeit dat je daar steeds meer specialisten voor aan kunt nemen en waardoor je die groei eigenlijk Alleen maar versnelt Omdat je efficiëntieslagen kan maken. Een mooi voorbeeld daarvan is dat we bijvoorbeeld op een gegeven moment iemand.

00:24:34 Freek van Rijken (gast)

Aan hebben genomen voor product development.

00:24:37 Freek van Rijken (gast)

En die dan ook echt ziet van wow. Hier is echt veel winst te behalen, want zij doen het allemaal vanuit 1 1 1, 1, 1 ondernemers gevoel zeg maar, Maar ik heb ervaring en tactiek die ik hier toe kan passen om veel efficiënter te werk te gaan en vervolgens neem je iemand op de finance aan zodat je jezelf daar wat minder mee bezig hoeft te houden en dat dat ook veel efficiënter.

00:24:59 Freek van Rijken (gast)

Raad en en zo groei je eigenlijk. En daarmee bedoel ik ook mezelf door het bedrijf in een bepaalde rol.

00:25:07 Freek van Rijken (gast)

Marketing was daar eigenlijk altijd wel een beetje de rode draad in, Omdat ik altijd marketeer ben.

00:25:12 Freek van Rijken (gast)

Maar Omdat ik vanaf de oprichting al bij de organisatie betrokken was, ben ik op een gegeven moment ook een stapje. Heb ik een stapje gemaakt naar de operations, echt als verantwoordelijke voor de operatie Omdat we zo hard groeiden, maar daar totaal niet op gebouwd waren. Dus dan ga je hè met je website met je EOP met je filmend alles ga je zeg maar goed in kaart brengen.

00:25:32 Freek van Rijken (gast)

Om het echt goed neer te zetten voor die groei. Dat was gelukt teruggekomen, toch? In de marketing eindverantwoordelijk als marketing manager.

00:25:41 Freek van Rijken (gast)

En sinds ja en uiteindelijk in In de rol van Van siri O.

00:25:47 Gerhard te Velde (host)

Klant en, wanneer heb je aandelen gekocht in 2018? Ook toen al ja 2019, Waarom gaven ze dan? Jou geven bestaan niet, hè? Dus meestal moet je mag niet eens van de Belastingdienst, maar maar blijkbaar zijn aanges iets in jou of zo. En jij dacht ook van nou, ik zie.

00:26:04 Gerhard te Velde (host)

Ook wel de.

00:26:04 Gerhard te Velde (host)

Potentie in hoe ging dat dan? Ja, Dat is een goede vraag.

00:26:06 Freek van Rijken (gast)

Nou.

00:26:09 Freek van Rijken (gast)

Uiteindelijk doe je dat Omdat je denkt, want We hebben zelf nu ook wat wat opties staan die we bijvoorbeeld aan personeel kunnen.

00:26:20 Freek van Rijken (gast)

Die zich in kunnen kopen, zeg maar en de vraag is, Waarom doe je dat? Dat doe je Omdat je in die persoon gelooft en die wil je dan aan het bedrijf? Ja, binden klaarblijkelijk, geloofde zij in mij en zagen ze iets in mij.

00:26:33 Gerhard te Velde (host)

Wat zagen ze in jou?

00:26:36 Freek van Rijken (gast)

Wat denk je? Ik ben echt heel erg committed, dus Ik ben al sinds de oprichting bij en ik geloof ontzettend in dit merk. Ik geloof in wat we doen en Omdat ik daar zo in geloof, ben ik ook echt bereid om daar heel hard voor te werken. Het harde werken Dat is Natuurlijk heel belangrijk en daarnaast heb ik Natuurlijk mezelf, ook wel bewezen door de jaren heen.

00:26:57 Freek van Rijken (gast)

Om die groei te faciliteren en daar onderdeel van te zijn in ieder geval een bijdrage aan te hebben geleverd, Samen met de rest van het team.

00:27:06 Freek van Rijken (gast)

Waardoor zij dachten van ja, die gaan we opties aanbieden. En dat ja, die heb ik met beide handen aangenomen.

00:27:14 Gerhard te Velde (host)

En dan heb je zoiets als een aanmerkelijk belang, dus je kan onder de 5% en dan ben je een soort van. Krijg je wel winstrecht, maar geen eigendomsrecht.

00:27:22

Nee.

00:27:22 Freek van Rijken (gast)

Ik heb wel een mooie, een mooi pakket.

00:27:24 Gerhard te Velde (host)

Ja veel meer details wil je Misschien niet prijsgegeven zo’n.

00:27:27 Freek van Rijken (gast)

Nee, Dat is.

00:27:28 Freek van Rijken (gast)

Hier relevant, Maar ik heb wel een.

00:27:29 Freek van Rijken (gast)

Mooie aandelenpakket zeker.

00:27:30 Gerhard te Velde (host)

Ja, ja, dan heeft ze dat je mooie gouden armbandje hebt. Wat is het verhaal daarvan?

00:27:35 Freek van Rijken (gast)

Die heb ik voor mijn vriendin gekregen.

00:27:37 Freek van Rijken (gast)

Wij waren een keer uit eten en toen kreeg ik out of nowhere gewoon een mooi armbandje Omdat ze die zag en dacht Dat is mooi voor Freek. Ik koop nooit iets voor mezelf dus.

00:27:50 Freek van Rijken (gast)

Ja een heel mooi cadeau en die draag ik elke.

00:27:53 Gerhard te Velde (host)

Dag en, dat tekent jou ook dat je niet zo snel iets aan jezelf cadeau geeft of zo keihard aan het werk of.

00:27:59 Freek van Rijken (gast)

Wat, Ik ben niet zo materialistisch, dus ik haal niet heel veel voldoening uit de mooiste duurste spullen spullen Als je mij nu ziet, dan.

00:28:11 Freek van Rijken (gast)

Wil je mij ook niet naast een?

00:28:14 Freek van Rijken (gast)

Jet zien staan of of wat dan?

00:28:17 Freek van Rijken (gast)

Mijn feesten is een peuter in mijn ene hand en dan wijn een wijntje aan de.

00:28:21 Freek van Rijken (gast)

Andere hand.

00:28:23 Freek van Rijken (gast)

Dus ja 1 1 1 nuchtere, Brabander kun je wel zeggen, maar absoluut een begon hier. En ja dat dat bij mico is overigens nou bijvoorbeeld de luisteraars thuis zal het inmiddels geen geheim in zijn. Een Brabants bedrijf.

00:28:35 Gerhard te Velde (host)

Ja mooi.

00:28:36 Freek van Rijken (gast)

Ja ja dus ja.

00:28:37 Gerhard te Velde (host)

Ja en dat dat goud, dat noem ik even ook gewoon. Dat is even een terzijde Natuurlijk. Ja, Het is ook echt een groot succes, hè? Dus kun je schetsen hoe succesvol zijn jullie, want je zei Van noem liever geen omzetten, maar Als je gaat googelen, dan kom je wel op, weet ik veel. 2018 6 miljoen geloof ik dus, ik begon al een beetje te gokken van A. Het zal wel enkele tientallen zijn. Hij zei, ik zeg daar niks over.

00:28:41

Tuurlijk.

00:28:59 Freek van Rijken (gast)

Nee, We zijn, We zijn vele malen groter. We zijn sinds die tijd inmiddels in.

00:29:01 Gerhard te Velde (host)

Ja.

00:29:05 Freek van Rijken (gast)

Veel meer landen actief dus Nederland is een hele Grote Markt voor ons, maar Er zijn ook een aantal andere landen waar we heel hard aan het groeien zijn.

00:29:14 Freek van Rijken (gast)

En die groei tekent, denk ik wel ons succes. Die is namelijk heel steady en daarnaast maken we ook heel veel efficiëntieslagen, waardoor we ook bijvoorbeeld op ebitda niveau of winstniveau steeds succesvoller zijn. Wat we ook weer kunnen gebruiken om die groei verder te bevorderen. Oftewel om het terug in het bedrijf te steken.

00:29:36 Freek van Rijken (gast)

Te stoppen.

00:29:37 Freek van Rijken (gast)

Om meer campagnes uit te kunnen rollen om de collecties uit te kunnen breiden. Ja, en die.

00:29:42 Freek van Rijken (gast)

U werkt zo goed voor ons dat dat we een hele duidelijke visie daarin hebben over hoe we de operatie moeten runnen en waar ons dat kan brengen. Dus Dat is ja super gaaf, dus je bent succesrecept te pakken, dus je hebt. Je hebt veel omzet. Je hebt ook een gezonde ebitda absoluut.

00:29:44

Ja.

00:29:59 Gerhard te Velde (host)

Het.

00:30:04

Ja.

00:30:04 Gerhard te Velde (host)

Roep 30 35% ga je waarschijnlijk ook niet op antwoorden.

00:30:07 Freek van Rijken (gast)

Maar echt een mooi percentage.

00:30:08 Gerhard te Velde (host)

Ja ja OK eda.

00:30:10 Gerhard te Velde (host)

Netto wees niet, Iedereen kent de term, maar hè? Dus winst voor belasting en nog wat andere dingen. Maar sommige bedrijven die doen het met.

00:30:16 Freek van Rijken (gast)

Ja.

00:30:19 Gerhard te Velde (host)

Ergens tussen de nul en de 5 nou, dan ben je aan het aan het overleven tussen de 5 en de 10 in sommige branches normaal, maar Als je het dus goed doet In de e commerce, dan kun je echt hele lekkere fijne, dikke, vette gouden gezonde marges draaien.

00:30:23

Ja.

00:30:33 Gerhard te Velde (host)

Ja heel veel dank je. Ja, ben je dus eindbaas je van Van zo een ja geldmachine zou je het ook kunnen noemen? En wat doet dat dan?

00:30:34 Gerhard te Velde (host)

En dan ben.

00:30:43 Freek van Rijken (gast)

Met je megatrots, kijk, Ik ben Ik ben 33, dus Ik ben relatief jong en Ik ben eigenlijk gewoon heel trots dat ik Samen met Iedereen waarmee we dit doen dit neer hebben kunnen zetten als Brabantse onderneming.

00:30:58 Freek van Rijken (gast)

En ja dus eigenlijk het enige woord wat ik daarop kan noemen is dat ik enorm trots ben.

00:31:05 Freek van Rijken (gast)

Wat ik al aangaf toen we elkaar eerder een keer spraken, is Mensen vragen maar ook wel eens van ja, je zit er nu dus 10 jaar. Bamigo bestaat 10 jaar, jij zit er 10 jaar. Als je kijkt naar mijn generatie, dan zie je heel vaak dat er iedere paar jaar wel geswitcht wordt van.

00:31:22 Freek van Rijken (gast)

Werk van werk van functie van werkgever. Doe het maar eens, na 3 jaar ben je uitgeleerd en je gaat weer wat anders doen. Zeg maar Misschien ook meteen een goed antwoord op jouw vraag, Waarom die opties mij aangeboden zijn? Je kunt dus iemand echt binden.

00:31:29

Ja.

00:31:35 Freek van Rijken (gast)

Ja.

00:31:38 Freek van Rijken (gast)

Maar nu, 10 jaar later. Als ik nu zou gaan, dan zou ik voor mijn gevoel echt veel te vroeg gestopt zijn, want We zijn echt pas net begonnen en en dat zie je gewoon aan alles. We lanceren vorig jaar of ruim een jaar geleden moet ik zeggen dames en dan zie je weer wat voor succes. Dat is en dan het enigste ja, wat je dan.

00:31:59 Freek van Rijken (gast)

Nog kunt denken is van ja, er zit zoveel in dit merk.

00:32:04 Freek van Rijken (gast)

Ik ben nog lang niet uitgespeeld, dus ja, super.

00:32:07 Gerhard te Velde (host)

Mooi hoi, Ik wil graag met je naar de succesfactoren en Waarom ik dat wil bespreken met je is Omdat ik probeer altijd een soort van af te pellen of te te ontdekken van hé, wat zijn nou dingen die jullie structureel gedaan hebben, waardoor jullie heel succesvol zijn?

00:32:23 Gerhard te Velde (host)

Ja want hebt Natuurlijk altijd een soort geluksfactor van. Ja, Je moet ook een beetje geluk hebben dat je een keer meevallertje hebt ja absoluut. Maar los daarvan heb je toch dingen die zeg maar die jullie doen waarvan jij denkt van, hé, die, die hebben echt aan het succes bijgedragen. Wat komt er dan op bij je?

00:32:44 Freek van Rijken (gast)

Meerdere dingen een goed concept hebben, daar heb je in het begin goed over nagedacht. Nou, die staat er. Die is geëvalueerd, Maar we hebben een heel herkenbare merk propositie, hè? Als je ons.

00:32:58 Freek van Rijken (gast)

Merk je identiteit ziet, dan heb je iets heel herkenbaars creëert, dus marketing is heel belangrijk en consistentie daarin en echt die.

00:33:06 Freek van Rijken (gast)

Crossmediale aanpak die is heel belangrijk. Wat denk ik veel bedrijven vergeten naarmate ze groeien is product je product is ontzettend belangrijk. Dat is uiteindelijk Waarom de consument voor jouw voor jouw product kiest. Dat zitten allemaal dingen omheen, Maar het gaat wel om dat product het allerbeste product leveren en.

00:33:28 Freek van Rijken (gast)

Waar wij heel erg goed in zijn, is op het moment dat wij de klant met onze.

00:33:33 Freek van Rijken (gast)

Grote marketingcampagnes hebben weten te overtuigen om ze een keer te proberen.

00:33:39 Freek van Rijken (gast)

Dat we ook Laten zien dat dat we het ook echt waar maken, dus die die die consument die wordt klant die draagt ons product die is fan.

00:33:50 Freek van Rijken (gast)

En dan moet je die fan zien te behouden. Je moet gewoon ambassadeur van maken. Retentie heet dat met een mooi woord. Zorgen dat die klant terug blijft komen, dat die.

00:33:59 Freek van Rijken (gast)

Zich aan jouw merk gaat binden bij heren is dat heel goed gelukt als jij gewoon fijn ondergoed hebt en we behandelen jou goed. De service is goed, de kwaliteit is goed. Dan geef je ook geen reden om ergens anders naartoe te gaan. De uitdaging is daar Natuurlijk wel weer dat het moeilijker is om diegene te overtuigen. Want het onderzoek wat ik draag is toch prima. Waarom zou ik ze proberen, nou, dat zou je marketingcampagne voor.

00:34:20 Freek van Rijken (gast)

Mijn product is heel erg belangrijk hoe je de klant behandelt. Service staat bij ons gewoon echt heel hoog. Dat dat dat vinden we echt heel belangrijk. Dat zie je dus ook terug in onze reviews hoe we gegeten worden in onze NPS score ontzettend hoog.

00:34:35 Freek van Rijken (gast)

Maar goed, uiteindelijk ben je gewoon een commerciële onderneming aan het runnen en wat daar heel belangrijk is, is dat je flexibel moet zijn en aan de knoppen moet kunnen draaien. Dus Het gaat vaak zoals je wilt, Maar het gaat ook heel vaak niet zoals je wilt. Wat doe je op het moment dat het anders gaat dan dat je had verwacht? Dan moet je aan knoppen kunnen draaien. Je moet.

00:34:44 Gerhard te Velde (host)

Oké.

00:34:55 Freek van Rijken (gast)

Goed op die data zitten, dus Wij hebben verschillende business intelligence tools die wij gebruiken. We gebruiken tools voor het attribueren voor het succes.

00:34:56

Nou.

00:35:04 Freek van Rijken (gast)

Onze marketingcampagnes te beoordelen en de kanalen te beoordelen.

00:35:08 Gerhard te Velde (host)

Graag beweren.

00:35:09 Gerhard te Velde (host)

Toewijzen of toekennen of of wat uitleggen.

00:35:10 Freek van Rijken (gast)

Ja inderdaad, zeker na in het kort.

00:35:15 Freek van Rijken (gast)

Je een marketingkanaal die zegt heel snel, ik pak eventjes Google Facebook op het moment dat er een order bij jou plaatsvindt, dan kun je op verschillende manieren meten.

00:35:26 Freek van Rijken (gast)

Of bepalen hoe die klant klant is geworden, orde tot stand is gekomen en wat mij wat ons opviel, is op het moment dat er een order had plaatsgevonden en dat je dan ging kijken In de intelligence of In de In de rapportages van Facebook of In de rapportages van Google dat alle handjes omhoog gingen. Deze orde die komt voor.

00:35:30 Gerhard te Velde (host)

Goed, ja.

00:35:46 Gerhard te Velde (host)

Mij en Iedereen claimt het succes Als het ware.

00:35:48 Freek van Rijken (gast)

Iedereen claimt het succes.

00:35:49 Freek van Rijken (gast)

Bijvoorbeeld bij Facebook staat die standaard staat die op 7 dagen klik een dag view. Dus dat betekent dat als jij in die.

00:36:00 Freek van Rijken (gast)

7 dagen een keer op een advertentie van ons hebt geklikt dat en daarna tot een koop overgaat dat Facebook zal zeggen, Dit is deze komt vast eens. Ja, precies.

00:36:08 Gerhard te Velde (host)

Dan nons.

00:36:11 Freek van Rijken (gast)

Maar als Als je dan al die attributies zou geloven van alle verschillende kanalen, zouden we 5 keer zo groot zijn als dat we nu zijn. Dus attributie is heel belangrijk. Nou klopt het wel wat te zeggen, Maar het klopt.

00:36:23 Freek van Rijken (gast)

Middels want een klant heeft een hele customer journey, zoals dat zeggen, waarbij je verschillende touchpoint hebt. Je ziet het een keer op TV, dus TV heeft ook die attribuée het ook uiteindelijk aan die.

00:36:36 Freek van Rijken (gast)

Binnenhalen van het verwelkomen van die klant of het krijgen van die order.

00:36:40 Freek van Rijken (gast)

Of wat dan ook.

00:36:42 Freek van Rijken (gast)

Oh sorry.

00:36:43 Gerhard te Velde (host)

Welke snel weer uitgetypt.

00:36:46 Gerhard te Velde (host)

Wie.

00:36:48

Jezus ging wel.

00:36:49 Gerhard te Velde (host)

Goed, ik dacht van wat. Wat dat?

00:36:51

Principe wel was.

00:36:57 Gerhard te Velde (host)

Sorry Freek.

00:36:58 Freek van Rijken (gast)

Nee, Dat is voor mij geen probleem, hoor.

00:37:01 Freek van Rijken (gast)

Moeten Misschien een stukje terug dadelijk voor de attributie of.

00:37:04 Gerhard te Velde (host)

Daar staan, ja ja Misschien ook aan de technische kant, maar.

00:37:07 Freek van Rijken (gast)

Ja iets te technisch.

00:37:09 Gerhard te Velde (host)

Ja, Maar dat had ik Misschien zelf dan niet moeten.

00:37:12 Freek van Rijken (gast)

Vragen, nee, ik snap ik zal. Ik zal dadelijk gewoon ieder geval aangeven dat attributie is dat je een order het attribueren van een order is. Hoe is die order tot stand gekomen en dat verschillende kanalen?

00:37:22 Gerhard te Velde (host)

Ja.

00:37:23 Freek van Rijken (gast)

Daar een onderdeel van hebben.

00:37:26 Gerhard te Velde (host)

In mijn.

00:37:26 Gerhard te Velde (host)

Ja, want bijvoorbeeld, je hebt het in In de podcast gehoord. Je hebt de advertentie gezien.

00:37:32 Gerhard te Velde (host)

Je hebt de en dan ga je op een advertentie clubje. Dus waar komt dan? Waar komt het dan?

00:37:34 Freek van Rijken (gast)

Ja precies.

00:37:36 Freek van Rijken (gast)

Elk kanaal heeft ja elk kanaal heeft een heb. Heb je deels te danken aan aan een en dat moet je zo goed mogelijk in kaart zien te brengen en dan kun je ook veel beter sturen. Dus ja, Als je op verkeerde data gaat sturen kan het snel fout gaan en dat hebben wij wel goed.

00:37:37 Gerhard te Velde (host)

Vandaan, zeg maar.

00:37:43 Gerhard te Velde (host)

Ja.

00:37:46 Gerhard te Velde (host)

Ja.

00:37:50

Ja.

00:37:51 Freek van Rijken (gast)

Om controle, ik zal het zo een beetje.

00:37:52 Gerhard te Velde (host)

Ja.

00:37:55 Gerhard te Velde (host)

Vak kap hiermee, zeg maar of iets waar waar jullie dan echt heel erg de mee zijn ingegaan, want je zei Van een aan de knoppen draaien. Dat was een van de succesfactoren dus Als het goed gaat ingrijpen.

00:38:04 Freek van Rijken (gast)

Ja.

00:38:05 Gerhard te Velde (host)

Ja, maar daar ga ik straks nog wel even over doorvragen.

00:38:11 Gerhard te Velde (host)

Bereid u weer of?

00:38:13

Draait.

00:38:16 Freek van Rijken (gast)

Nu er ja oke attributie zei je wat, wat is dat ook alweer? Nou dus attributie houdt eigenlijk in dat je gaat kijken.

00:38:26 Freek van Rijken (gast)

Welke kanalen hebben welke aandeel in het verwelkomen van die klant of het binnenhalen van die order? Dus Dat is niet Alleen die Facebook, klik of Dat is niet Alleen niet TV campagne, Maar dat zijn al die kanalen Samen met verschillende touchpoints waar die klant ons tegen IS gekomen dat allemaal Samen heeft ervoor gezorgd dat die klant uiteindelijk een besluit heeft genomen om een bestelling te plaats.

00:38:49 Freek van Rijken (gast)

Dat attribuer je dus aan die kanalen en daar heb je dan tooling voor die die attributie doet zodat je echt kunt sturen op de effectiviteit van die kanalen. Campagnes open kunt draaien tegen kunt draaien aan kunt passen om zo te optimaliseren, zeg maar en heel efficiënt je marketing euro uitgeven.

00:38:55 Gerhard te Velde (host)

Ja.

00:39:13 Gerhard te Velde (host)

Dit zijn dus 3 succesfactoren, want ik vroeg je van ja wat, wat zijn nou de succesfactoren We hebben het sowieso heel veel succes gehad, Maar ik wil ook even met je naar *******, want het lijkt nu een groot succesverhaal. Alleen maar feesten en bloemen, champagne en noem maar op. Wat is een moment waarop waarop je dacht van, hé.

00:39:19 Freek van Rijken (gast)

Ja.

00:39:26 Freek van Rijken (gast)

Ja nee tuurlijk.

00:39:30 Gerhard te Velde (host)

Dit.

00:39:31 Gerhard te Velde (host)

Nou laat maar zitten, Ik heb geen zin meer of Dit is zo ontmoedigend of zo, zwaar of zo uitdagend.

00:39:38 Freek van Rijken (gast)

Dat ik eigenlijk wil stoppen, Ik heb nooit gehad, Ik wil Ik wil stoppen. Dat is gelukkig nog niet voorgekomen. Ik verwacht ook niet dat het In de nabije toekomst gaat gebeuren.

00:39:49 Freek van Rijken (gast)

Maar Natuurlijk heeft elk bedrijf ups en downs, zo ook die van ons. Een voorbeeld kan bijvoorbeeld zijn dat je overstapt van leverancier, dus je hebt jarenlang. Heb jij een product geoptimaliseerd en vervolgens ga je naar een andere leverancier Omdat je ervan overtuigd bent dat die leverancier het beter kan.

00:40:09 Freek van Rijken (gast)

Dan ga je een nieuwe samenwerking aan.

00:40:12 Freek van Rijken (gast)

En dan.

00:40:12 Gerhard te Velde (host)

Je bedoelt echt een textielfabriek in Turkije, of.

00:40:15 Freek van Rijken (gast)

Precies, dus wij maken onze kleding zelf ontwerpen het zelf. Alles wordt hier in Nederland gemaakt en ontworpen en je zoekt eigenlijk partners voor de uitvoering hiervan en dat zijn echt specialisten.

00:40:27 Freek van Rijken (gast)

Die jouw product tot een bepaald niveau kunnen brengen. Nou, daar kun je een inschattingsfout maken dat je over gaat naar een leverancier waarvan de voorkant lijkt dat alles perfect is. Je gaat die samenwerking aan en Je moet nagaan dat als wij producten maken.

00:40:41 Freek van Rijken (gast)

Gaat heel veel liefde en voorbereiding in en echt wel. Dan heb je het echt over een jaar van tevoren of langer, soms zelfs twee jaar dat je daar aan begint. En als dan blijkt dat dat niet de uitkomst heeft die jij had gehoopt. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld dat we een.

00:41:00 Freek van Rijken (gast)

Een Polo hadden gemaakt en die was enorm succesvol. Nou, daar gingen we optimaliseren. Hadden we een andere POLO, een leverancier erbij die het nog beter zou kunnen en.

00:41:10 Freek van Rijken (gast)

Aan de band alles goed controleren naar dat land toe gaan en vervolgens komt het hier en blijkt gewoon totaal niet te kloppen. Dan heb je marketing campagnes eromheen gedraaid. Dan heb je heel veel geld aan uitgegeven en je hebt een budget erop gemaakt. Je hebt prognose erop gemaakt en als dat dan in een keer?

00:41:31 Freek van Rijken (gast)

Door de mand valt eigenlijk of tussen je vingers door glipt. Ja, dan doet dat echt enorm pijn en dan ga je jezelf afvragen, hoe hadden we dit kunnen voorkomen? En dan is wij nog altijd manieren geweest om het te kunnen voorkomen. Allemaal achteraf is dit jouw schuld.

00:41:48 Freek van Rijken (gast)

Nee, niet mijn ja, nee, Dat is niet mijn schuld. Ik heb Natuurlijk. Uiteindelijk maken ik de keuze om naar die leverancier toe te gaan. Het maakt eigenlijk ook niet uit wie zijn schuld Het is, Het is.

00:42:00 Freek van Rijken (gast)

Verantwoording om te zorgen dat het dat het goed.

00:42:02 Freek van Rijken (gast)

Gaat en Als ik dan, Als het dan niet goed gaat, dan is het ook mijn verantwoording om Samen met het team te gaan kijken hoe we dat gaan gaan oplossen. Nou, Er zijn dan meerdere manieren voor de campagne, die kun je uitstellen. Je kunt terug naar de leverancier gaan of Je kunt met die leverancier kijken. Oké, kunnen we het wel optimaliseren?

00:42:23 Freek van Rijken (gast)

En dan alsnog 1 1 1 1 succes van maken ervan leren partijen erbij halen die jou daarin kunnen begeleiden, bijvoorbeeld in in kwaliteitscontrole en zorgen dat het vooral nooit meer gebeurt. Je moet gewoon leren en Dat is ook een keer zo gegaan en sindsdien is dat ook nooit meer fout gegaan. Gelukkig, want ja, wat ik al zei, er gaat een heel lang proces aan vooraf.

00:42:46 Freek van Rijken (gast)

Ja voordat je een product echt kunt.

00:42:49 Gerhard te Velde (host)

Lanceren en wie werd er boos op wie? Want Ik heb mijn luisteraars ook een kijkje achter de schermen.

00:42:55 Gerhard te Velde (host)

Beloofd, hè, dus We willen ook een beetje de de de Gore details, zeg maar dus de.

00:42:59 Gerhard te Velde (host)

Dus, want Ik kan me voorstellen dat ze een groot.

00:43:02 Gerhard te Velde (host)

Mislukking is eigenlijk dat de aandeelhouders ook zeggen van Freek, wat heb je nou gedaan?

00:43:08

Ja.

00:43:08 Freek van Rijken (gast)

Die zakt up zeg maar of ja, dus dat bedoel ik met die schuldvraag ook van en of dat jij zegt, van ja, kom op, jij bent de productmanager, dus slaan de deuren wie gaat tegen wie schreeuwen, wat, wat is er gebeurd? Nou slaan de deuren heb je niet. Ik denk vooral hoe je met het probleem omgaat dat dat jouw definieert als.

00:43:29 Freek van Rijken (gast)

Product developer of als CEO of als welke functie dan ook is, hoe ga je met dit probleem om? En Ik denk dat Dat is erkennen, dus niet er omheen gaan draaien, niet geen vingertjes gaan wijzen, maar gewoon zeggen luister dit we **** Up, Het is niet, Wij hebben het niet daadwerkelijk gedaan, Maar het is wel van onze verantwoordelijkheid.

00:43:54 Freek van Rijken (gast)

Die moeten we ook nemen en We moeten gaan kijken hoe dat oplossen en.

00:43:59 Freek van Rijken (gast)

In zekere zin maakt dat je team eigenlijk ook gewoon sterker, want Natuurlijk zullen Mensen zich schuldig voelen en daar kun je ze dan. Dat gevoel kun je versterken of Je kunt Samen gaan zitten en zeggen, oké, Het is gebeurd. We weten wat de reden is, hoe gaan we dit oplossen en hoe gaan we dit?

00:44:19 Freek van Rijken (gast)

We komen In de toekomst en Ik denk, Als je dat kunt, dan heb je gewoon een heel sterk team in handen, Maar dat zijn wel processen die Je moet leren. En ja, dat dat dat dat vormt zich over de jaren heen. Wat ik al zei is.

00:44:35 Freek van Rijken (gast)

Toen wij net begonnen, toen heel veel dingen doe je dan ook gewoon voor het eerst. Ik had nog nooit ingekocht.

00:44:42 Freek van Rijken (gast)

Weet je wel, Ik ben geen inkoper pretendeer ook helemaal niet te zijn. Ik weet het wel deels.

00:44:48 Freek van Rijken (gast)

Maar vervolgens haal je dan specialisten bij en die hè, Je moet ook niet bang bang zijn om Mensen aan te nemen die beter zijn in dingen dan jij zelf, want juist daarmee groeit het bedrijf en kun jij je weer met andere dingen bezighouden? Dus ja, ik ik, ik tuurlijk zijn er regelmatig *******.

00:45:11 Freek van Rijken (gast)

Maar hoe je ermee omgaat definieert, denk ik, je bedrijf en de personen die in het bedrijf werken. En Ik denk dat het mijn rol is. Als kartrekker zullen we maar zeggen, hè op?

00:45:23

Om.

00:45:24 Gerhard te Velde (host)

CEO.

00:45:25 Gerhard te Velde (host)

LinkedIn yo.

00:45:25 Freek van Rijken (gast)

Ja als CEO, een verantwoordelijke eindverantwoordelijke.

00:45:29 Freek van Rijken (gast)

We zijn geen hiërarchisch bedrijf, dus ik zie mezelf ook absoluut niet boven het team, maar eerder ervoor hè. Lead by example en Ik vind het heel belangrijk om.

00:45:44 Freek van Rijken (gast)

Het beste uit de persoon te halen en dat doe je eigenlijk door die persoon. Ook de kansen geven het beter te doen dan jij het ooit zou kunnen. En Ik denk dat ja dat dat ervoor zorgt dat je een team hebt die zich comfortabel voelt en die verantwoording voelen en daardoor ook.

00:46:06 Freek van Rijken (gast)

Ja net dat beetje extra geven Omdat ze dat zelf ook echt willen. Ja, ben je een veeleisende leider?

00:46:13 Freek van Rijken (gast)

Ik ben heel ambitieus en Wij zijn sowieso organisatie heel ambitieus Omdat we gewoon zien wat we in handen hebben en dat we daar zo trots op zijn en dat we voor ons gevoel nog zoveel mogelijk is. Dus ja, we zetten hoge doelstellingen voor onszelf en Natuurlijk worden het niet altijd gehaald.

00:46:30 Freek van Rijken (gast)

Maar we doen het wel allemaal uit enthousiasme. Dus Als we dan bijvoorbeeld een nieuw product lanceren, zoals zo’n complete lounge line of zo’n POLO lijn wat we destijds met een persoon extra deden.

00:46:45 Freek van Rijken (gast)

Dan ja verwacht je Misschien wel heel veel van die persoon, maar uiteindelijk sta je, dan is het gelukt en dan sta je met zijn allen taai five van hoe ontzettend gaaf is het dat wij dit neer hebben weten te zetten en door ja en ja, dat ja, je ziet het Samen dat dat vind ik echt leuk en Dat is wat mij betreft.

00:47:03 Gerhard te Velde (host)

Ook echt ondernemen wat wat kunnen andere ondernemers van?

00:47:04

Ja.

00:47:07 Gerhard te Velde (host)

Van jou en van jullie leren denk je, want We hebben die succesfactoren hebben we al benoemd, hè? Dus je zei Van een heel goed product, Dat was de tweede volgens mij. De eerste was of begon met een goed concept, een goed product en.

00:47:10 Freek van Rijken (gast)

Ja ja.

00:47:14

Ja.

00:47:18 Freek van Rijken (gast)

En aan de knoppen draaien, kijken wat werkt en wat niet, dus dat waren soort van succesfactoren dus echt in control zijn. Bedoel je neemt aan de keeper draaien dat je echt onder controle hebt. Wat er gebeurt dat je niet een ongeleid projectiel wordt dat je in een keer ergens de kosten uit de bocht ziet schieten, of dat dat soort dingen ja en dan even naar andere ondernemers hè? Want Ik heb voor dit interview ook gedacht, van ja, moet het meer een soort retail aflevering?

00:47:26 Gerhard te Velde (host)

Ja ja oke.

00:47:35

Ja.

00:47:43 Gerhard te Velde (host)

Woorden.

00:47:44 Gerhard te Velde (host)

Ja, die commerce ondernemers naar kunnen luisteren, maar.

00:47:46

Ja.

00:47:47 Gerhard te Velde (host)

Dat is niet mijn podcast, hè? Dus Dit is eigenlijk een podcast waar waar allerlei soorten MKB ondernemers naar luisteren. Jij praat vast, ook wel met andere ondernemers in je netwerk. Wat zie je daar en wat zijn dingen waarvan je zegt, hé joh, gaat dat nou anders doen? Want Wij hebben dat. Wij snappen het wel. Of ja, ja, maar nee, nee dat heel goed dat je dat zegt. Ja, zeker maken we gebruik van elkaars kennis.

00:47:57 Freek van Rijken (gast)

Regelmatig.

00:48:05 Gerhard te Velde (host)

Is het een beetje lerend, klinkt?

00:48:12 Freek van Rijken (gast)

Zo moet je het eigenlijk zien, maar vooral van elkaars ervan.

00:48:16 Freek van Rijken (gast)

Een goed voorbeeld zou In de operatie kunnen zijn dat dat je bijvoorbeeld werkt met een een partij en zij werkt met een andere partij en dat je dan gaat sparren over de efficiëntie daarvan en dat je toch ziet van zo nou, eigenlijk heb ik daar helemaal niet aan gedacht. Eigenlijk is dat veel efficiënter en zo kun je dus zelfs.

00:48:37 Freek van Rijken (gast)

Als je in hetzelfde vaarwater zit of deels in hetzelfde vaarwater zit, kun je elkaar helpen en we zitten allemaal in hetzelfde schuitje en dat maakt het ook wel gewoon.

00:48:43

Ja.

00:48:47 Freek van Rijken (gast)

Leuk dat je het op die manier met elkaar kunt erover kunt.

00:48:49 Gerhard te Velde (host)

Hebben ja, maar nu heb je het over andere e commerce ondernemers denk ik. En heb jij in je vriendenkring ook?

00:48:56 Gerhard te Velde (host)

Gewone ondernemers? Ja, zeker weet ik veel stukadoor zijn een trainer bedrijf hebben weet ik veel. Wat zie jij daar bij andere ondernemers? Wat wat valt je?

00:49:02 Freek van Rijken (gast)

Ja ja.

00:49:06 Freek van Rijken (gast)

Op nou, Ik heb een een ondernemer in mijn vriendenkring en die is binnenhuis architect ontzettend succesvol binnenhuis architect.

00:49:18 Freek van Rijken (gast)

En je ziet wat ik heel inspirerend vind aan haar en waar ik dan ook goed naar luister is. Die is zo overtuigd van het eigen concept dat hij zich ook niet laat afleiden en.

00:49:36 Freek van Rijken (gast)

Bamigo groeit Natuurlijk heel hard en Als je heel hard groeit, dan lijkt alles interessant en dan is focus Natuurlijk heel belangrijk.

00:49:44 Freek van Rijken (gast)

En, Je moet je niet Laten afleiden met dingen die wat minder relevant zijn, dus ik stel me zelf ook regelmatig de vraag, waar ben ik nu mee bezig en is dat relevant of moet ik meer bezig zijn met iets waar we veel verder mee komen? Wat veel interessanter is om de diepte in te gaan en.

00:50:05 Freek van Rijken (gast)

Omdat zij dat zo Helder heeft, zeg maar, lette ik daar zelf dan ook nog extra goed?

00:50:11 Gerhard te Velde (host)

Op, dus jij leert eigenlijk van die persoon en niet.

00:50:14 Freek van Rijken (gast)

Maar ook zeker andersom, Omdat ik Natuurlijk een gevestigd kleding merk run met 1 grote operatie en veel aan marketing doet.

00:50:25 Freek van Rijken (gast)

Kan ik haar daar Natuurlijk ook veel bij helpen en hoe zij een heel veel dingen hoe zij nie.

00:50:34 Freek van Rijken (gast)

Dezelfde valkuilen te vallen of de fouten te maken die Wij hebben gemaakt en kunnen we ja, kan ik haar daar bijvoorbeeld heel erg mee helpen? En dat dan moet je echt denken van nou, we zitten hier niet aan een ronde tafel. Allemaal met elkaar met whitepapers elkaar te analyseren, maar Dit is gewoon op de tennisclub aan de bar met een wijntje erbij elkaar inspireren.

00:50:55 Freek van Rijken (gast)

En dan zo doe je dat met vrienden en zo doe je dat met collega’s In de branche.

00:51:00 Gerhard te Velde (host)

Ja.

00:51:00

Ja.

00:51:01 Gerhard te Velde (host)

Dat is een goede ondernemer volgens jou.

00:51:03 Freek van Rijken (gast)

Een goede ondernemer is. Ik heb het net eigenlijk al een beetje gezegd. Is iemand die?

00:51:10 Freek van Rijken (gast)

Bereid is naar anderen te luisteren. Je hoeft het niet Alleen te doen. Heel vaak denken ondernemers of heel vaak. Dat is Misschien niet waar, maar veel ondernemers zullen denken ik, ik moet het doen, Maar dat is niet zo. Jij moet het doen Samen met de Mensen die je om je heen hebt en maak daar gebruik van. Je hebt een netwerk, je hebt Mensen die.

00:51:32 Freek van Rijken (gast)

Heel veel dingen weten of het nou met jou branche te maken heeft of met jouw product te maken heeft of met je persoonlijkheid. Het maakt niet uit, maakt daar gebruik van en ben ook niet bang om die feedback aan te horen.

00:51:47 Freek van Rijken (gast)

En om hulp te vragen, ja, dus je hoeft het niet Alleen te doen en Ik denk Als je dat kan, ja, dat je een veel betere ondernemer zult worden dan iemand die het echt allemaal denkt Alleen te moeten doen. Dus Het is vooral.

00:51:51

Ja.

00:52:05 Freek van Rijken (gast)

Een, ja behoed jezelf daarvoor.

00:52:08 Gerhard te Velde (host)

Zijn er ondernemers die echt?

00:52:12 Gerhard te Velde (host)

Die jij gezien hebt waarvan je echt denkt, oh, je snapt het echt niet, je zit, je bent echt aan het aankloten.

00:52:18 Gerhard te Velde (host)

Want Er zijn Er zijn Natuurlijk ook, zeker In de e commerce hoeken heel veel ondernemers die heel erg dromen van wat jullie bereikt hebben, denk ik met name jonge gastjes denk ik. Ik denk ook vooral gastjes die denken, oh ja, Ik wil ook zo’n webshop. Ja ja, dan Als je hem zo stelt, jazeker, wat wat gaat daar mis? Ik wil ook zo’n webshop, daar gaat het al mis.

00:52:27

Ja.

00:52:30 Freek van Rijken (gast)

Maar ik.

00:52:40 Freek van Rijken (gast)

Kopiëren heeft gewoon echt geen zin, dus ja, laat je inspireren. Maar iets namaken is nooit zo goed Als het origineel, dus Je kunt veel van anderen leren. Je kunt daar ook inspiratie uithalen zoals ik aangeef.

00:52:54 Freek van Rijken (gast)

Maar ga niet kopiëren dus het doel moet niet zijn. Ik wil een webshop. Nee, je hebt een idee en dat idee gaat vormgeven en je begint met de uitwerking Omdat ik.

00:53:05 Freek van Rijken (gast)

D en Je moet daar gewoon beginnen met het idee dat je hebt en dat moet je gaan uitwerken, maar ga vooral niet andere webshops, andere ondernemingen, andere producten na proberen te bootsen. Wij begonnen Natuurlijk helemaal ja, 10 jaar geleden, inmiddels als e Commerce partij. Je ziet dan nu.

00:53:26 Freek van Rijken (gast)

Heel veel. Ze schieten Natuurlijk als paddenstoelen uit de grond, wat ook Natuurlijk voortkomt uit de behoefte van de markt en hè?

00:53:35 Freek van Rijken (gast)

Heel logisch, maar doe wel je eigen ding. Ik kijk ook niet zozeer naar andere. Wij zijn echt wel echt bezig met met met ons eigen ding. Dus dus ja, Als je mij dan vraagt, wat zou nou een ondernemer zijn die het verkeerd doet? Dat zou 1 1 1 copy paster zijn. Wat mij?

00:53:52 Gerhard te Velde (host)

Betreft Ik heb ook nagedacht over jullie ondernemersverhaal.

00:53:56 Gerhard te Velde (host)

Mijn observaties wil ik toch ook even delen, want een van de sub.

00:53:56

Mooi.

00:53:58 Freek van Rijken (gast)

Ja, Het is heel goed.

00:54:01 Gerhard te Velde (host)

6 factoren die ik bij jullie zie, is timing.

00:54:03

Ja.

00:54:04 Gerhard te Velde (host)

Hè dus volgens mij zijn jullie begonnen in een tijd dat bamboe ondergoed eigenlijk nog helemaal niet. Nee.

00:54:10 Gerhard te Velde (host)

Één ding was, zeg maar dus de first mover advantage van Als je gewoon de eerste bent In de markt of een van de eersten dan, dan kun je groot marktaandeel bereiken. Twee verdienmodel jullie kopen Natuurlijk scherp in en je verkoopt tegen mooie retailprijzen, dus een gezonde marge en voor jou is dat vanzelfsprekend, Maar ik denk dat er heel veel ondernemers zijn die ook best wel dunne marges hebben.

00:54:15

Ja.

00:54:29

Ja.

00:54:33 Freek van Rijken (gast)

Het verschilt ook heel erg per branche. Elektronica is een marge van een paar procent normaal. Dan heb je Natuurlijk wel vaak over ja ander soort producten. Maar ja, dat klopt.

00:54:34 Gerhard te Velde (host)

Ja.

00:54:44 Freek van Rijken (gast)

Wat vooral belangrijk is om even in te spelen op jouw vraag daarover met markt met marge is dat je van verkoopprijs dus van omzet tot onderaan de streep heel goed gedefinieerd heb je variabele en je vaste kosten. Dat kun je bijvoorbeeld doen met verschillende modellen waar je gebruiken daar contributie marges voor. Dus je hebt eerst.

00:55:06 Freek van Rijken (gast)

Die omzet vervolgens ga je kijken naar OK, wat zijn de cost of goods geweest? Nou, Dat is in principe je marge in een notendop. Wij noemen dat contributie marge of wij gebruiken contributie marges. Dat zou dan contributie marge een a.

00:55:19 Freek van Rijken (gast)

Zijn nou, dan heb je b na je retouren komt weer een percentage uit. Nou, vervolgens heb je je verzending. Je hebt je logistieke kosten. Vervolgens komen je selling expenses zoals je marketing. Vervolgens kom je operationele kosten en Als je dat gewoon heel goed in kaart hebt gebracht, dan weet je ook gewoon wat is de marge van mijn marge dus dan kun je heel goed kijken naar.

00:55:40 Freek van Rijken (gast)

Waar kan er bij? Waar moet er af, waar kan ik winnen, waar ben ik aan het?

00:55:44 Freek van Rijken (gast)

Verliezen en dan komt het toch weer een beetje neer op dat dat in control zijn van Van wat je.

00:55:49 Freek van Rijken (gast)

Aan.

00:55:49 Gerhard te Velde (host)

Het doen bent dus, maar jij bent ook zo’n enorme spreadsheet koning dan dat je daar hele dag daar op zit te studeren. Of bedoel ik positief? Klinkt een beetje zoals bij zo’n nerd die dat.

00:55:50 Gerhard te Velde (host)

Ja.

00:55:58

Hè dus zeker.

00:56:00 Gerhard te Velde (host)

Doet.

00:56:00 Gerhard te Velde (host)

Maar ja, Dit is wel een fundament van jullie business, dus.

00:56:01 Freek van Rijken (gast)

Nee het.

00:56:05 Freek van Rijken (gast)

Laat ik zo, ik begrijp dat heel goed, dus Dat is ook de reden.

00:56:10 Freek van Rijken (gast)

Dat wij dat zo goed onder controle hebben, maar tegelijkertijd heb ik ook een seafox in dienst die ja.

00:56:15 Freek van Rijken (gast)

Veel beter is.

00:56:17 Freek van Rijken (gast)

En Excel dan dat ik ooit zal.

00:56:20 Freek van Rijken (gast)

Of ambieer en weer door, dus iemand aan je te binden die in dat iets nog meer specialiseert is en waar jouw bedrijf in kan helpen, zorgt er dus voor dat je daardoor nog meer in control bent.

00:56:32 Gerhard te Velde (host)

Ja, nou, Ik vind hem wel heel goed hoor, want Ik denk dat de best wel veel ondernemers zijn die niet precies kunnen vertellen wat is, wat is je marge hè? Dus en dan hebben we het Alleen nog over netto en bruto marge, maar je kan daar binnen, dus dat hoor ik je net zeggen van je kan nog.

00:56:40

Ja.

00:56:45 Gerhard te Velde (host)

Verder specificeren veel wat wat kost een podcast aflevering op te maken of wat kost weet ik veel wat je product ook is. Ja precies, Ik heb er nog geen opschreven marketing. Ja, Ik heb hierbij gezet. Singular focus dus gewoon een ding die bamboe.

00:56:48 Freek van Rijken (gast)

Absoluut.

00:56:52 Freek van Rijken (gast)

Ja.

00:57:07 Gerhard te Velde (host)

Die kop zeg maar die die dat die naam Bamigo dat Rammen we er gewoon in Dat is gewoon. Ja je kan er gewoon niet omheen, dus dat dat zie ik ook echt als een succesfactor bij jullie.

00:57:14 Freek van Rijken (gast)

Ja.

00:57:18 Gerhard te Velde (host)

Vergt dus ook lef, hè? Dus jullie zijn op een gegeven moment al ingegaan, zo van.

00:57:22

Om.

00:57:25 Gerhard te Velde (host)

We gaan het gewoon doen. We gaan gewoon rammen met zo’n campagne. En ik zou dan denken van ja, eigenlijk, iedere keer Als ik zo een soort campagne In de krant zie, want je hebt nog zo een partij, miste marvis. Die ken je vast wel, Maar ik zie ook andere merken die doen dan gewoon een volledige advertentie in het NRC of in een andere krant. Dan denk ik altijd, ja, moet ik dat maar doen, weet je wel? Misschien moet ik ook 1 keer 1 advertentie zetten voor groeivoer, want we luisteren de lezer genoeg.

00:57:28

Ja.

00:57:35 Freek van Rijken (gast)

Ja zeker super toffe partij.

00:57:42 Freek van Rijken (gast)

Ja.

00:57:50 Gerhard te Velde (host)

Deze.

00:57:51 Gerhard te Velde (host)

Ja, ja moet je wel even weet ik veel 5 of 10 k klappen voor zo een campagne Misschien wel meer.

00:57:57 Freek van Rijken (gast)

Ja toen toen wel nu meer.

00:57:59 Freek van Rijken (gast)

Precies dus ja, hoe ga ik dat ooit terugverdienen? Dus Je moet wel op een gegeven moment hebben jullie een keer die die stap gezet om gewoon all in te gaan. En Het is gelukt dat had ook kunnen kunnen mislukken Natuurlijk. Ja, reageer gerust hoor. Ja, nee, goede opmerking. En ja, Dat is heel belangrijk. Wat daar vooral belangrijk is, is dat je van tevoren goed hebt gedefinieerd. Wat?

00:58:20 Freek van Rijken (gast)

Zijn eruit wilt halen, dus wat is je verwachting wanneer je succes en wanneer is het geen succes? En Als het geen succes is, moet je ook bereid zijn om.

00:58:29 Freek van Rijken (gast)

Bij te sturen wat vanzelfsprekend is, maar ook op een gegeven moment zeggen van oké, dit werkt niet voor ons kan ook, dat kan ook zo zijn. Er zijn ook dagbladen geweest waarvan het succes echt gewoon heel ver te zoeken was.

00:58:41 Gerhard te Velde (host)

Dus je hebt per krant gekeken. Het Parool werkt wel dat.

00:58:44

Ja.

00:58:46 Gerhard te Velde (host)

Blad van het Noorden, niet ik, Maar dat is zoiets.

00:58:47 Freek van Rijken (gast)

Nou precies, ja en zo doe je dat eigenlijk met elk kanaal wat daarin belangrijk is, is dus definiëren wat wat wat je eruit wilt.

00:58:56 Freek van Rijken (gast)

Vertellen hoe het bij ons land is gekomen is dat we op gegeven. Moment hadden we gewoon de middelen om zo een TV campagne te gaan doen. We hadden die ambitie, dus Dat is de tweede denk ik, hè, wat is je ambitie? Wat wil je hoe groot denk je nou, wij wilden gewoon echt een gevestigd kledingmerk worden.

00:59:17 Freek van Rijken (gast)

Ja, daar zul je nationale en internationale massacommunicatie en campagnes horen daarbij. Dus Het is ook de investering die je doet.

00:59:26 Freek van Rijken (gast)

En het risico dat je neemt zeker weten en wat we zagen is dat het voor ons gewoon heel goed heeft gewerkt. En dat zal Misschien voor een podcast weer iets heel.

00:59:37 Freek van Rijken (gast)

Anders zijn waar is je doelgroep te vinden, is dan weer bijvoorbeeld een hele belangrijke nationaal zou voor jou Misschien heel goed werken, maar een een Omdat ik neem aan dat de meeste luisteraars zijn ondernemers of ondernemende Mensen.

00:59:53 Freek van Rijken (gast)

Managers noem het allemaal maar op. Waar vind je die? Waar zijn die aanwezig? Nou, je hebt.

01:00:00 Freek van Rijken (gast)

Verschillende segmenten in het FD bijvoorbeeld, maar Misschien zijn het wel.

01:00:08 Freek van Rijken (gast)

Netwerkclub, die je bijvoorbeeld aan gaat spreken dus dat je een wat meer segmenteert.

01:00:13 Freek van Rijken (gast)

En lokaal Samen nationaal maakt, zeg maar ja, Er zijn allerlei verschillende mogelijkheden, moet passen bij je doelstellingen bij de klant die je wil benaderen bij je de ambities die je hebt, het budget dat je hebt en ja, een hoop factoren die erbij komen kijken is eigenlijk wel een leuke vraag om gewoon elke gasten vragen van joh, stel jij mag groeivoer en groeien? Wat ga?

01:00:33 Freek van Rijken (gast)

Je zeggen slim gebruik maken van Mensen om je heen. Ja, absoluut, ja.

01:00:33 Gerhard te Velde (host)

Dan doen.

01:00:34 Gerhard te Velde (host)

Dus dan ja ja ja ja interessant laatste, maar die is eigenlijk al benoemd. Constant optimaliseren dus iedere keer die tactics. Iedere keer weer dat die die data erbij wat gaat goed, wat gaat niet dat dat zijn die knoppen waar je aan moet draaien?

01:00:42

Ja.

01:00:45

Ja.

01:00:48 Freek van Rijken (gast)

Ja ja.

01:00:52 Gerhard te Velde (host)

Ja, Er zijn nog talloze vragen die Ik wil stellen, maar Er zijn er twee die er uitspringen, want ik moet ook altijd even op het klokje kijken of niet te bont maken. We gaan al.

01:01:00 Gerhard te Velde (host)

Richting het uur onderweg?

01:01:03 Gerhard te Velde (host)

Ik wil nog van je weten hoe de toekomst eruit ziet van bamigo. Wil je daar kort een vooruitblik geven?

01:01:05

Goed.

01:01:12 Freek van Rijken (gast)

Nou ja, wat ik al zei, Er is nog zoveel mogelijk en wat wij in Nederland neer hebben zet, is Natuurlijk al super gaaf waar wij nu mee bezig zijn, is Omdat internationaal verder uit te bouwen, dus dat staat echt de komende jaren. Dat is de lange termijn plan waar we nu mee bezig zijn is om bamigo.

01:01:27 Freek van Rijken (gast)

In de volgende groeimarkt uit te gaan breiden. Daar zijn we nu alle voorbereidingen voor aan het treffen, dus Dat is een hele grote, maar je zit al in 6 landen, zei je.

01:01:37 Freek van Rijken (gast)

Ja, Maar we hebben dus een van die landen. We hebben al die landen analyseren we Natuurlijk wat ik in het begin al zei, elk land kan kun je een succesvol maken. Daar ben ik echt van overtuigd. Tot op zekere hoogte Natuurlijk, maar Laten we zeggen, Europa, de land waar wij actief zijn van elk land zou je gewoon een succes kunnen maken. Tuurlijk moet je kijken welk land past bij.

01:01:59 Freek van Rijken (gast)

Wat zijn je doelstellingen daarbij? Wij hebben daar dus de landen die ik al eerder noemde in voor ogen en met één van die landen gaan wij de volgende stap zetten in Frankrijk, Frankrijk, inderdaad. We geloven heel erg in die markt en we zien het ook. We zijn er al mee begonnen. Gaat het ook echt weer supergoed?

01:02:11 Gerhard te Velde (host)

Oké.

01:02:19 Freek van Rijken (gast)

Ja.

01:02:19 Freek van Rijken (gast)

Nog steeds kleinschalig maar.

01:02:22 Freek van Rijken (gast)

Ja, We zijn echt wel hard aan het groeien wat super gaaf is om te zien dat jouw concept dus ook internationaal vatbaar is en dat daar interesse naar is en dat het op.

01:02:34 Freek van Rijken (gast)

Verwacht wordt dus Dat is iets waar we de komende jaren vol mee bezig zullen zijn en daarna zijn wij nu dus eigenlijk pas een jaar bezig met die dameslijn het.

01:02:45 Freek van Rijken (gast)

Heren hebben we een voorsprong van 8 jaar, dus daar is ook nog heel veel mogelijk. Ja, Chris zeg nooit nooit, want Als je mij 5 jaar geleden dames had gevraagd, want ik voel me nog 9. Zeg maar nee, Het is geen focus.

01:03:01 Gerhard te Velde (host)

Even niet.

01:03:02 Gerhard te Velde (host)

Nee over hem dan?

01:03:04 Freek van Rijken (gast)

Bijvoorbeeld zou zeker interessant kunnen zijn. Ja ja, want hele grote marktkansen, gigantische markt en wat je ook. We hebben wel eens uitstapjes gedaan naar overhemden, maar dan met het doek dat we al hadden. Dus krijg je niet echt zo een gekleed overhemd, maar dan krijg je het een heel casual overhemd. Een heel gekleed overhemd.

01:03:25 Freek van Rijken (gast)

Wat voelt als een casual overhemd?

01:03:29 Freek van Rijken (gast)

En.

01:03:29 Freek van Rijken (gast)

Als een t shirt is, zeg maar en dus weer dat comfort hè? Waar ik steeds op terugkomt. Dat is iets wat weer perfect bij bij micro zou passen en daarbij geef ik je Misschien ook wel een.

01:03:41 Freek van Rijken (gast)

Kleine hunt review.

01:03:41 Gerhard te Velde (host)

Sneek toekomst.

01:03:43 Gerhard te Velde (host)

Bedrijven overnemen. Ik denk aan noshirt, Ik denk aan.

01:03:49 Freek van Rijken (gast)

Nee eigenlijk is.

01:03:49 Gerhard te Velde (host)

Hij heeft wel gewoon andere andere merken, niet?

01:03:52 Freek van Rijken (gast)

Interessant, niet mee bezig.

01:03:53 Gerhard te Velde (host)

Nee, niet mee bezig of niet interessant.

01:03:55 Freek van Rijken (gast)

Niet interessant voor ons op dit moment, focus ja.

01:03:57

Klein.

01:03:59 Gerhard te Velde (host)

Oké en overgenomen.

01:04:00 Freek van Rijken (gast)

Worden nee, ook niet. Nee, want wat kan?

01:04:02 Gerhard te Velde (host)

De private equity partij die zegt hier heb je 100 milj.

01:04:06 Freek van Rijken (gast)

Nee, ja zeg nooit nooit heb ik niet over nagedacht, dus Ik kan ook geen bedrag noemen, maar wat ik eigenlijk al aangaf toen je mij vroeg over mijn toekomst bij bamigo Wij zijn er zit nog zoveel in het. Ik zou het oprecht zonde vinden om dat nu al te doen.

01:04:07 Gerhard te Velde (host)

Heb je een bedrag?

01:04:24 Gerhard te Velde (host)

Dus jij kijkt nog 10 jaar vooruit? Ja.

01:04:27 Gerhard te Velde (host)

Zie ik je over 10 jaar weer bij de podcast. Misschien is wel de gamma leuk. Zijn nog nog een hele persoonlijke vraag, waar worstel jij op dit moment mee?

01:04:28 Freek van Rijken (gast)

Ja wel mooi zeggen.

01:04:30 Freek van Rijken (gast)

Of eerder museum.

01:04:40 Freek van Rijken (gast)

Op dit moment worstel ik niet met.

01:04:45 Freek van Rijken (gast)

Nou laat Ik denk wat leuker is of interessanter is om te vertellen is waar ik mee heb geworsteld.

01:04:51 Freek van Rijken (gast)

En, Dat is dat je werk privé verandert Natuurlijk enorm. Je bent jong, je hebt geen kinderen. Ik heb inmiddels wel kinderen, maar Je kunt je volledig storten op je werk en vervolgens gebeuren dat dingen beide. Mijn ouders kregen in ruim een jaar tijd een herseninfarct.

01:05:09 Freek van Rijken (gast)

Wat ervoor zorgt dat je ook jouw leven dus in een keer heel erg veranderd en om daar weer de balans in te vinden van werk, maar je tegelijkertijd ook realiseren?

01:05:21 Freek van Rijken (gast)

Juist Life is short inderdaad.

01:05:21 Gerhard te Velde (host)

Even short of.

01:05:25 Freek van Rijken (gast)

En vervolgens krijg je ook kinderen en hè, dan ga je daar nog meer over nadenken. Ja, die die balans ben je dan op zo’n moment eventjes kwijt word je met de neus op de feiten gedrukt, gaat het nog meer waarderen wat je eigenlijk allemaal hebt en.

01:05:39 Freek van Rijken (gast)

Dat betekent ook het, je hoeft geen 80 uur te maken om om er een succes van te maken. Dan zullen wat ik nu zeg, zal Misschien andere trigger die zeggen van dat moet.

01:05:47 Gerhard te Velde (host)

Wel, ik zou niet weten wanneer ook ik bedoel, wanneer ga je?

01:05:52 Gerhard te Velde (host)

Wanneer je Als ik in mijn week kijk van waar, hoe moet ik ooit 80 uur maken? Dan moet je dus echt Alleen. Dan moet je echt s avonds en ’s nachts gaan werken, want.

01:05:56 Freek van Rijken (gast)

Ja precies.

01:05:58 Freek van Rijken (gast)

Ja.

01:06:00 Freek van Rijken (gast)

Yes.

01:06:01 Gerhard te Velde (host)

Met kinderen. Ik heb de twee meiden, weet ik veel zaterdag zondag. Ja, ik komt er niks uit mijn handen dus totaal chaos altijd.

01:06:09 Freek van Rijken (gast)

Maar ja, nou ja, goed dat je het zegt en uiteindelijk kan het Alleen goed gaan met de onderneming Als het goed gaat met de ondernemer en voor ons is dat niet anders het. Het moet goed gaan met mij.

01:06:21 Freek van Rijken (gast)

Om te om alles om het maximale uit mij te halen om, Laten we het zo even zeggen als CEO om de bedrijven naar nieuwe hoogtes te tillen. Dus ja, dat.

01:06:32 Freek van Rijken (gast)

Nou.

01:06:34 Gerhard te Velde (host)

Je zei Van wat ik vroeg. Van waar?

01:06:36 Gerhard te Velde (host)

Wil je mij en toen zien?

01:06:38 Freek van Rijken (gast)

Ja sorry, die die balans daar vinden, dus dan gebeurt er iets extern. Dat heeft gigantische impact op je leven. Dan raak je de balans even kwijt en die moet je dan opnieuw zoeken. En Als je die eenmaal hebt dan.

01:06:53 Freek van Rijken (gast)

Ja kun je veel?

01:06:56 Freek van Rijken (gast)

Beter met dat soort situaties omgaan in In de toekomst dus echt weten wat belangrijk is. En ja, 80 uur werken wil niet meteen zeggen dat je dan het beter doet. Zeer zeker niet zelfs.

01:07:09 Gerhard te Velde (host)

Zeer heb je mee geworsteld en waar worstelen nu nog mee?

01:07:12 Gerhard te Velde (host)

Het is wat je bent.

01:07:12 Freek van Rijken (gast)

Gaat toch?

01:07:13 Gerhard te Velde (host)

Begonnen ergens over, maar je dacht, nou, moet ik dat nou wel of?

01:07:15 Freek van Rijken (gast)

Niet deden, Maar dat was echt wat ik vertelde over mijn ouders die een infarct hebben gehad. Maar op het moment worstel ik is worstelen. Een groot woord. Natuurlijk zijn we heel veel aan het uitvinden, bijvoorbeeld met die Franse markt. Wat gaat werken? Nooit me.

01:07:30 Freek van Rijken (gast)

Als je iets kopiëren wat goed heeft gewerkt, dan zal het daar ook wel werken. Dat is echt een een hele grote valkuil, dus in plaats van worstelen zou ik dan zeggen waar we heel erg nu mee bezig zijn, is om te zorgen dat wij ons concept en onze propositie sturen naar internationalisering? Ja.

01:07:49 Gerhard te Velde (host)

Ja, en dat vergt wat en welke wrijving is er dan of wat welke blokkades commandant tegen andere cultuur, Misschien ook intern of groter denken of?

01:08:01 Gerhard te Velde (host)

Cultuur ja, Ik ben allemaal dingen aan het invullen, maar wat kom je?

01:08:03 Gerhard te Velde (host)

Nou ja nou.

01:08:05 Freek van Rijken (gast)

Dan tegen dat allemaal dus en nog veel meer dingen dus. Cultuur is Natuurlijk iets hoe hoe en dat kan zo simpel zijn als hoe benader je die klant? Dat moet je uitvinden dat dat moet je ontdekken Nederland.

01:08:18 Freek van Rijken (gast)

Ze zijn bijvoorbeeld heel erg direct nou Misschien.

01:08:23 Freek van Rijken (gast)

Moet je daar in Frankrijk weer heel erg mee uitkijken. Je toon of voice x die Wij hebben volstaat die daar ook.

01:08:32 Freek van Rijken (gast)

Ja, dat zijn allemaal dingen die je echt moet uit, dus je bent er gevestigd merkt waarbij je eigenlijk alles perfect uitgewerkt hebt, wat je vervolgens opnieuw onder de loep moet nemen. Om te kijken kun je dat één op één overnemen, ja of nee? En dan zul je gewoon bij heel veel dingen zien dat dat Misschien niet.

01:08:48 Freek van Rijken (gast)

Zo is.

01:08:49 Gerhard te Velde (host)

Ja Je moet.

01:08:49 Freek van Rijken (gast)

Dus dat daar daar ja worstelen is dan Misschien.

01:08:52 Freek van Rijken (gast)

Heeft dan Misschien net dat negatieve set sentiment er aan hangen, dus meer dan ja, daar zijn we.

01:08:58 Freek van Rijken (gast)

Druk aan het onderzoeken, want groeien.

01:09:00 Gerhard te Velde (host)

En dan Weere Ellen en een beetje onderaan de ladder beginnen dus ook, dus Je moet eigenlijk weer, want je bent vol succes, weet je wel? Wij weten, wij kennen dit spelletje en dan ineens zegt die klant van ja, maar sorry.

01:09:09

Ja.

01:09:11 Freek van Rijken (gast)

Nooit van gehoord?

01:09:13 Gerhard te Velde (host)

Ja precies, dus Je moet toch weer ook een beetje nederig zijn en dat geval. Oké, vak terug naar de.

01:09:17 Freek van Rijken (gast)

Tekentafel nou precies precies dat absoluut.

01:09:21 Gerhard te Velde (host)

Ja interessant en Dat is echt super leuk om te doen. Ja toch wel, dus je denkt dan niet van.

01:09:27 Gerhard te Velde (host)

Ja je je ben ik te goed voor of dit heb ik mij toch al uitgevonden, of niet het als een.

01:09:33 Freek van Rijken (gast)

Nee.

01:09:34 Freek van Rijken (gast)

Puzzeltje en dan als ja echt weer Het is 1 1 1 1 streven en ambitie iets wat ons, want uiteindelijk doe je dit ook Omdat je het gewoon super gaaf vindt hè? Dat moet je dus ook niet vergeten waar waar doe je het eigenlijk voor? Nou, Omdat gewoon echt super gaaf is wat wij doen en.

01:09:50 Freek van Rijken (gast)

Ook super mooi is als wij zo’n nationaal merk internationaal zo op de kaart kunnen zetten waar we al mee bezig zijn, maar dan ook op de schaal die je voor ogen hebt. Ja.

01:09:58 Gerhard te Velde (host)

Ja.

01:10:00 Gerhard te Velde (host)

We gaan naar de laatste vraag en Dat is een vraag die jij mag stellen, dus wat ik aan jou gaan vragen is om een vraag mee te geven aan de ondernemer die nu luistert. Dus die heeft die aflevering Als het hopelijk helemaal tot het einde beluistert. Dat doet niet Iedereen Natuurlijk, maar stel, je bent helemaal tot het einde gekomen en je zet die aflevering straks aan.

01:10:15 Freek van Rijken (gast)

Ja.

01:10:22 Gerhard te Velde (host)

Of uit, jij mag een vraag meegeven waar Mensen nog even wat langer over na mogen denken.

01:10:28 Freek van Rijken (gast)

En, is dat een vraag waar ik dan graag antwoord op wil. Voor mezelf is het een vraag waarbij ik de ondernemer die aan het luisteren is aan het denken. Dat laatste, dat laatste.

01:10:39 Gerhard te Velde (host)

Ja.

01:10:39 Freek van Rijken (gast)

Oké, Dat is toevallig iets waar ik zelf mee bezig ben geweest de afgelopen periode. En Dat is hoe ga ik EI integreren in onze onderneming, want je ziet het overal heel veel weten er niks van. Ik ben tekstadvies een groot woord, Maar ik vind het wel heel interessant.

01:11:01 Freek van Rijken (gast)

Dus, Ik ben nu echt aan het kijken van oké, hoe ga ik het integreren zodat Iedereen er merk bedrijf, het team, de Mensen er meer profijt van hebben?

01:11:11 Freek van Rijken (gast)

Ik ben heel benieuwd hoe anderen in hun eigen sector of hun eigen branche daarmee omgaan en of ze überhaupt mee bezig zijn.

01:11:20 Gerhard te Velde (host)

Super leuke vraag, ik zag hem niet aankomen, maar zeker heel.

01:11:23 Freek van Rijken (gast)

Want hij kwam wel ja onverwacht snap ik mooi. Ja, dankjewel frik ja, graag gedaan. En Omdat wij Omdat ik hier te gast mocht komen, wilde ik ook graag nog iets leuks bieden aan de luisteraars. Iedereen die nu luistert en mag gebruik maken.

01:11:43 Freek van Rijken (gast)

X mag gebruik maken van de kortingscode groei 25 en krijgt daarbij 25% korting op bamigo.com.

01:11:52 Freek van Rijken (gast)

Zodat ze het zelf ook eens mogen ervaren en mij niet Alleen op een blauwe ogen geloven.

01:11:57 Gerhard te Velde (host)

Mooie mooie aanbieding dankjewel en We gaan hem ook nog op de socials delen, dus daar kun je hem terug lezen of luisteren.

01:12:05 Gerhard te Velde (host)

Tot zover deze aflevering, Als je gekeken of geluisterd hebt, dankjewel voor je aandacht en graag tot de volgende keer.

Luister via

Op deze pagina

Lees verder over de podcast

In het blogartikel van deze podcast vind je inhoudelijke informatie wat wij in deze aflevering besproken hebben.

Nieuwe inspiratie nodig?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Pijl omhoog Naar boven

Ook leren denken als een ondernemer?

De podcast voor ondernemers die willen groeien in mindset, strategie én impact. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en laat je inspireren.

"*" geeft vereiste velden aan