31 maart 2025
Bastiaan Breugem is mede-eigenaar van Financieringsgilde, een landelijke partij die ondernemers, met onafhankelijk advies, helpt om financiering op te halen. Met zijn bedrijf groeide Bastiaan in slechts 7 jaar tijd van 0 naar 40 vestigingen, allemaal dankzij franchising.
Bastiaan deelt openhartig hoe hij eerst als franchisenemer begon en later de stap maakte naar franchisegever. We denken ook na over hoe je met franchising succesvol kan zijn in andere branches succesvol kunt zijn. Een mooi gesprek met veel nuttige inzichten.
Ik heb erg genoten van het gesprek met Bastiaan: hij zit vol kennis en houdt echt van ondernemen. En je kan ook nog met hem lachen 😉
Veel plezier met deze nieuwe aflevering!
Gerhard
00:00 Welkom bij Groeivoer
00:49 Introductie Bastiaan Breugem
03:25 Bastiaan’s reis als franchisenemer naar franchisegever
06:31 Wat is Financieringsgilde: onafhankelijk financieringsadvies
08:02 Het verdienmodel: onafhankelijkheid van geldverstrekkers
12:57 Soft franchise vs. hard franchise
17:23 Waarom kiezen voor franchising als groeimodel?
19:09 De start van een franchise: belang van contracten
25:39 De balans tussen vrijheid en uniformiteit
28:13 Selectie van franchisenemers
31:01 De juiste kennis en vaardigheden van franchisenemers
34:28 Actief op zoek naar franchisenemers
35:41 Tip voor nieuwe franchisegevers: maak de knip
39:20 Slotadvies: praat met ervaren franchisenemers
Liever kijken? 🎥
Wil je liever kijken dan luisteren?
Check Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@groeivoer/videos
Zelf een podcast starten? 🎙️
Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀
Adverteren? 📢
Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.
Volg onze kanalen! 🌐
Op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen en events? Volg dan het Whatsapp kanaal van Groeivoer: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B
Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer
De beste lessen in jouw mail? 📧
Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.
Laat een review achter! 🌟
Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍
Volg ons! 🚀
Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners 🤝
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu
Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.
00:00:00 Bastiaan (gast)
Ik ben binnen de franchise Formule dan constant bezig geweest om mijn eigen vestiging verder uit te bouwen en vanuit daar begon ik ook steeds meer rol richting de andere franchisenemers te krijgen. En toen in 2019, toen heeft hij gevraagd van, hé, wil je niet de stap maken en zullen we het Samen gaan doen? Toen waren we nog met 8 vestigingen. Of dat er de afgelopen jaren inderdaad?
00:00:15 Gerhard te Velde (host)
Uitgebouwd tot de 40 die we nu hebben dan Mensen in dienst nemen. Je kan bedrijven overnemen. Waarom franchising?
00:00:22 Bastiaan (gast)
Ja, Ik denk dat franchising een heel schaalbaar model is opstart enqua risicovrij weinig investeringen die je hoeft te doen. Als ik iemand aan moet neem, dan heb ik toch een.
00:00:29 Bastiaan (gast)
Een pass salaris voelt waar je aan vast zit. Nou, dat heb ik in dit geval niet, dus Ik ben me meer flexibel. Op een gegeven moment heb je Natuurlijk een franchismodel waarin elke franchised nemen wel zijn eigen dingen hebt. En Als je het model hebt staan, dan kan je dat elke keer dupliceren op een andere locatie met iemand anders en leer je ook van de andere franchisenemers wat wel of niet werkt?
00:00:49 Gerhard te Velde (host)
Welkom bij groeiver mijn gast vandaag is Bastiaan Breughem en Bastiaan is mede eigenaar van financieringsgilde en Bastiaan ging in 7 jaar tijd van nul naar 40 vestigingen. En dat allemaal dankzij franchising. En daar gaan we het in deze aflevering over hebben Bastiaan welkom bij de podcast.
00:01:06
Dan.
00:01:06 Bastiaan (gast)
Dankjewel.
00:01:07 Gerhard te Velde (host)
We hebben het al gehad over je familie of je broer en je zei haar is best wel eigenwijs. Ben jij ben jij ook een beetje?
00:01:13 Bastiaan (gast)
Eigenwijs, maar hij denkt allerlei ondernemers wel ergens eigenwijs zijn, dus dat zit In de familie.
00:01:19 Gerhard te Velde (host)
Dan en, hoe ga je daar in je ondernemerschap mee om? Want je hebt vast, je hebt een compagnon. Jullie hebben het vast wel eens ergens dat je een discussie hebt of zo, of ergens oneens over bent hoe, hoe kom je?
00:01:30 Gerhard te Velde (host)
Voel je eruit.
00:01:31 Bastiaan (gast)
Nee, Ik heb wel geleerd om dat te parkeren, soms gewoon Als ik merk dat hij ergens anders over denkt en dat ik dat denk zeg wel eens nee, we parkeren nu gewoon even. We pakken hem volgende week weer op of pakken hem over twee dagen weer op. Dan kan je allebei toch even Laten bezinken over nadenken en dat geeft toch vaak een ander perspectief. Of ja, zorgt ervoor dat je ander beter begrijpt. Dus Toen ik al geleerd, Maar dat geldt niet Alleen zakelijk, maar ook.
00:01:52 Bastiaan (gast)
Privé soms Als je het niet eens bent, moet je hem.
00:01:53 Gerhard te Velde (host)
Gewoon even parkeren weg leg het weg. En ja er komt, komt hetantwoord Misschien wel later mooi ik ja doet me denken aan de Dell methode. Die heb ik ooit geleerd Toen ik ergens aan het afstuderen was en Dell staat voor doorgein fach legan lassen leuzen. Dat is een Duitse term dus, en dat komt een beetje op hetzelfde neer. Van ja, laat het probleem gewoon liggen. 9 van de 10 problemen lossen zichzelf al op en.
00:01:54 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:02:20 Gerhard te Velde (host)
Nou mooi mooie tip dus om Als je er even niet uitkomt met je compagnon, leg het even weg en het komt vanzelf goed.
00:02:27 Gerhard te Velde (host)
Ik wil naar je ondernemersreis gaan, want je bent franchisegever en We gaan het in deze aflevering ook over.
00:02:35 Gerhard te Velde (host)
Over franchising hebben, want Het is een hele interessante manier om te groeien. Maar hoe hoe? Hoe is het zover gekomen? Hoe ben je eigenlijk franchisegever geworden? Hoe je dat dus vertellen?
00:02:45 Bastiaan (gast)
Interne reis ook voor mij geweest binnen onze organisatie. Mijn compagnon is the founder van financieringsgilde. Hij is begonnen in 2016 en ja, Ik was eigenlijk één van de eerste franchisenemers toen We zijn begonnen met 3 franchisenemers. Echter, vanaf nul begonnen.
00:03:02 Bastiaan (gast)
En ja, hij benaderde mij toen wij kenden elkaar al en ik deed al het werk van financieringshilden onder mijn eigen naam, dus Ik had al wat ervaring en hij vertelde mij van ja Bastiaan, wil je niet bij mij aansluiten? Ik ga een concept uitrollen, franchise Formule, er zit een aantal voordelen aan en dat sprak mij wel aan, Maar dat is echt puur op zijn blauwe ogen gebeurd, want meer dan Dat was er eigenlijk toen nog niet. Hij een mooi idee.
00:03:22
En, Dat is verhaal, ja.
00:03:25 Bastiaan (gast)
Ja en zo is dat begonnen en Ik ben binnen de franchise Formule dan constant bezig geweest om mijn eigen vestiging verder uit te bouwen.
00:03:31 Bastiaan (gast)
Merkte daardoor ook Omdat ik stappen zette dat andere franchisenemers naar mij toe kwamen met vraagstukken dat ze zeiden van, hé, je hebt nu iemand aangenomen, Hoe doe ik dat? Waar moet ik op letten of je hebt een kantoor gehuurd? Wat wat waren de de dingen die waren die belangrijk zijn daarin en vanuit daar begon ik ook steeds meer rol richting de andere franchisenemers te krijgen. En toen in 2019, toen heeft hij gevraagd van, hé, wil je niet de stap maken en zullen we het Samen gaan doen?
00:03:56 Bastiaan (gast)
Dus Dat is nu alweer 6 jaar geleden.
00:03:58
Ja.
00:03:58 Gerhard te Velde (host)
Ik zou ook zeggen, een groot compliment dus blijkbaar. Ja, jij je trok het aan, zeg maar of hij zag dat jij heel goed was.
00:04:05 Gerhard te Velde (host)
En vervolgens moest jij je inkopen dan ofzo. Hoe heb je dat?
00:04:09 Bastiaan (gast)
Aangepakt, ja, Maar dat ja Dat is eigenlijk wel grappig. Daar de vragen weinig Mensen naar. Dat is leuke vraag. We hebben het heel creatief opgelost eigenlijk. En We hebben eigenlijk een aandelenruil gedaan met elkaar, dus Ik had Natuurlijk mijn franchise vestiging en daar heeft hij de helft van gekregen en ik de helft van de Formule. En dat komt dan ook nog Omdat Als je kijkt de Formule was echt gewoon In de beginfase en de de vestiging was eigenlijk ja.
00:04:32 Bastiaan (gast)
Als je kijkt naar de resultaten en zo Misschien of verder dan de Formule op dat moment.
00:04:35 Bastiaan (gast)
Dus toen hebben we er over gedaan.
00:04:36 Gerhard te Velde (host)
Met elkaar, ja, en wie heeft er achteraf de beste deal gehad dan?
00:04:41 Gerhard te Velde (host)
Want jullie zitten nu op 40 vestigingen, dus je hebt eigenlijk één de helft van je ene vestiging. Heb je ingeleverd voor de helft van alle vestigingen? Zou je het zo kunnen zeggen?
00:04:48
Ja dat klopt.
00:04:49 Bastiaan (gast)
Alleen toen waren we nog met 8 vestigingen of 8 of 9, dus Dat was wel een hele andere situatie en dat hebben we afgelopen jaar inderdaad uitgebouwd tot de 40 die we nu hebben. Dus achteraf gezien denk ik dat ik een hele goede keuze heb gemaakt en hebben we het lekker Samen gedaan en zijn we Samen verder gaan groeien.
00:04:50
Ja.
00:05:04 Gerhard te Velde (host)
Ja, het had Natuurlijk ook heel anders kunnen uitpakken. Hebben jullie wel eens op het randje gestaan of op het moment dat je.
00:05:06
Ja.
00:05:08 Gerhard te Velde (host)
Ja willen we verder gaan, gaat dit de goede kant op zijn? We willen willen we eigenlijk wel door.
00:05:17 Bastiaan (gast)
Je hebt hem wel eens gehad en zeker toen corona Natuurlijk kwam, toen hebben we elkaar opgebeld van, hé, wat wat gebeurt er In de wereld en welke impact heeft dat op ons? En toen hebben we wel echt tegen elkaar uitgesproken van No Mad Award. We gaan gewoon, We gaan er gewoon voor, We gaan gewoon alles op alles zetten om dit een succes te maken. En Dat was echt zo een keuzemoment. Van hier hebben we allebei een bepaalde keuze gemaakt, heeft ons ook wel versterkt In de samenwerking.
00:05:39
Ja.
00:05:42 Bastiaan (gast)
Als ik terugdenk, is dat wel zo’n moment geweest.
00:05:45 Gerhard te Velde (host)
Ja en en Waarom had je dan willen stoppen? Mogelijk.
00:05:48 Bastiaan (gast)
Nou niet veel, ja.
00:05:48 Gerhard te Velde (host)
De onzekerheid of zo van?
00:05:50 Bastiaan (gast)
Ja, denk het ja, toen wisten we niet wat er op ons af kwam en wat er met de markt zou gebeuren. Ook in die tijd. De geldverstrekker, zeg Maar de de bank en dergelijke waarmee we samenwerkten, die deden gewoon de deuren dicht. Die zeiden van nee, we verstrekken nu even.
00:06:02 Bastiaan (gast)
Lening meer.
00:06:02 Gerhard te Velde (host)
Even alles on hold, zeg maar.
00:06:04 Bastiaan (gast)
Ja, en die hebben toch ook nodig om onze klanten te kunnen helpen? Dus dat ja, Dat was gewoon heel onzekerheid.
00:06:08 Gerhard te Velde (host)
Ja en jullie besloten om juist vol gas vooruit te gaan.
00:06:11 Bastiaan (gast)
Ja ja.
00:06:13 Gerhard te Velde (host)
En, waar kwam dat zelfvertrouwen vandaan, maar dacht je van nou, dat gaan we.
00:06:16 Bastiaan (gast)
Gaan doen nou, we geloven en geloven er gewoon in in de Formule. En ja, Dat is daar iets moois hebben.
00:06:22 Gerhard te Velde (host)
Ja ja Misschien goed om even iets mee uit te leggen over financieringsschilder. Want wat is de Formule? Zeg maar hoe wat wat doen jullie precies? Welk probleem shop?
00:06:31 Bastiaan (gast)
Ja, We zijn dus begonnen in trein 16 en wat je toen zag waren we ook uit ontstaan zijn is dat in die tijd hadden eigenlijk de meeste ondernemers nog een vast contactpersoon bij de bank. Ook de partij waar je rekening je betaalrekening liep. Daar ging je eigenlijk naartoe.
00:06:46 Bastiaan (gast)
En toen had je eigenlijk maar 3 smaken. De 3 Grootbanken ING Rabo en de ABN af en toe 1 keer 1 andere partij, Maar dat was echt wel 90. 95% heen ging en in die tijd zag je eigenlijk dat ja de portefeuilles van de Accountmanager steeds groter werden bij de banken, dus dat er steeds minder tijd kwam voor de klanten door ze ook minder aandacht kregen. Dat is één klant miste, zeg maar een stukje advies bij de Ciao Bank en daarnaast zag je heel veel nieuwe partijen op de markt komen. Toen kwamen we een beetje de non bancaire partij.
00:07:14 Bastiaan (gast)
Om te noemen fintechs crowdfunding dat soort dingen dus. Eigenlijk had je toen niet Alleen dat ze minder advies kregen, maar ook dat het landschap eruit ze konden kiezen. Veel groter werd, waardoor er eigenlijk nog meer advies nodig was van ja, wat is? Wat is de beste keuze voor mij? Ja, en op die ontwikkeling zijn we toen eigenlijk ingestapt en ja ingesprongen. Want ja, en Dat is nog steeds wat we doen, dus we adviseren en bemiddelen in in financieringen.
00:07:34 Gerhard te Velde (host)
Ja interessant.
00:07:41 Bastiaan (gast)
Bedrijfsfinanciering voor MKB, bedrijven en vastgoed.
00:07:44 Bastiaan (gast)
Beleggers en dat zit aan het begin een stukje advies. Echt ondernemer leren kennen, wist hij of zij. Wat zijn de plannen? Lange termijn? Ja, vanuit daar te gaan kijken, wat is de beste financieringsoplossing en die uiteindelijk ook voor elkaar krijgen?
00:07:58 Gerhard te Velde (host)
En dan ben ik meteen ook wel benieuwd naar jullie verdienmodel, dus hoe verdien je daar geld aan?
00:08:02 Bastiaan (gast)
Wij verdienen ons geld aan onze klanten, dus we sturen altijd een factuur naar de klant.
00:08:05 Bastiaan (gast)
Want ook Omdat we onafhankelijk zijn willen.
00:08:07 Gerhard te Velde (host)
We niet de ondernemer hè? Ja dus de ondernemer betaalt een percentage van de Van het geleende bedrag waarschijnlijk en een fee. Daarnaast nog of.
00:08:12
Ja.
00:08:15 Gerhard te Velde (host)
Of.
00:08:15 Bastiaan (gast)
Nee, het percentage van het bedrag Omdat we dus niet willen verdienen aan de geldverstrekker, want dat zal onze onafhankelijkheid aantasten.
00:08:15 Gerhard te Velde (host)
Dat er allemaal in? Ja, OK?
00:08:20
Nee.
00:08:22 Gerhard te Velde (host)
Ja, dat snap ik.
00:08:22 Bastiaan (gast)
Ons verdienmodel echt toch gericht op de op de.
00:08:25 Gerhard te Velde (host)
Klant en wat zijn op dit moment je favoriete geldverstrekkers?
00:08:25
Ja.
00:08:29 Bastiaan (gast)
Een topje vraagt?
00:08:29 Gerhard te Velde (host)
3, hoe ziet die eruit?
00:08:31 Bastiaan (gast)
Ik denk dat het nog steeds best veel met met de banken.
00:08:33 Bastiaan (gast)
Doen soms wordt wel gezegd, de banken zijn dicht, Maar dat is niet het geval. Je moet Alleen weten wat er wel of niet binnen de kaders past en dan kan je nog veel met de banken gewoon doen, dus dat doen we ook regelmatig Omdat de rente daar gewoon heel gunstig zijn en daarna zie je een heel groot landschap en Dat is eigenlijk heel divers. Afhankelijk van ook de financiering die je zoekt. Sommige niche spelers doe ik bijvoorbeeld bepaalde financieringen wel.
00:08:56 Bastiaan (gast)
Anderen niet, ja, dus Dat is best wel versnipperd, dus echt een favoriet. Ja, ja, Ik ben onafhankelijk hè is ook lastig om te roepen, maar heb.
00:09:02 Gerhard te Velde (host)
Ik ook eigenlijk niet. Nou, je zou het aan je klanten kunnen vragen van weet ik veel. Je vraagt aan al je klanten van hoe, hoe blij ben je met met met de financiering of de partij die de financiering verstrekt heeft?
00:09:14 Bastiaan (gast)
En, dat doen we.
00:09:14 Gerhard te Velde (host)
OK en, wat vond u uit?
00:09:15 Bastiaan (gast)
Wij doen elk half jaar een enquête onder onze adviseurs, dus we vragen eigenlijk de adviseurs van, hé, welke geldverstrekkers ben je tevreden over of Ik ben je ontevreden?
00:09:24 Bastiaan (gast)
Dus daar komt wel altijd in beeld.
00:09:25 Bastiaan (gast)
Beeld uit ja en dan heb ik elk half jaar eigenlijk actuele data van. Met welke partij loopt het wel of niet goed?
00:09:33 Gerhard te Velde (host)
En zijn er dan partijen die daar uitspringen, want je zei al die banken die zijn niet zo verschrikkelijk slecht als heel veel Mensen denkt, heel veel Mensen denken, Ik heb ook een.
00:09:39 Bastiaan (gast)
Nee.
00:09:40 Gerhard te Velde (host)
Mening over banken maar.
00:09:41 Bastiaan (gast)
Nee.
00:09:43 Gerhard te Velde (host)
Of ervaringen met banken laat ik het zo zeggen, maar dan en de runner up dat zijn dan meer de specialisten ofzo in een bepaalde niche of hoe? Hoe moet ik dat?
00:09:50 Bastiaan (gast)
Zien ja afgelopen keer was het een crowdfunder.
00:09:53 Gerhard te Velde (host)
Oh OKOKOK.
00:09:54 Bastiaan (gast)
Die eruit kwam?
00:09:56 Bastiaan (gast)
Dus ja dat.
00:09:57 Gerhard te Velde (host)
Kan bekennen zoals Colin ofzo gratis OK ja, want die is Natuurlijk groot. Ik heb Mark.
00:10:03 Gerhard te Velde (host)
Van crowd about now in mijn pod.
00:10:05 Gerhard te Velde (host)
En Colin is ook uitgenodigd, want die die die hadden nog geen geen lust om te komen, dus.
00:10:11 Bastiaan (gast)
Nou Misschien.
00:10:11 Bastiaan (gast)
Het Misschien nu nu een naam noemen dat het dan.
00:10:13
Ja.
00:10:14 Gerhard te Velde (host)
Ja precies.
00:10:15 Gerhard te Velde (host)
Een extra trigger kan.
00:10:16 Gerhard te Velde (host)
Maar maar, maar Collin, die komt er dus goed uit nog meer.
00:10:19
Ja ja.
00:10:20 Bastiaan (gast)
We hadden de afgelopen keer hadden we Rabobank op één bij de banken, dus we maken onderscheid tussen banken en niet banken en Colin beide niet.
00:10:26 Gerhard te Velde (host)
Niet banken interessant.
00:10:30 Gerhard te Velde (host)
En staan, want We gaan We gaan straks nog een aflevering doen, hè? Dus hier gaan we het vooral over franchising hè? Misschien moeten we niet te diep op die die die verstrekkers allemaal ingaan, maar toch even benieuwd of je ook een soort van blacklist hebt of in ieder geval een question list van waar je liever niet mee werkt en je hoeft geen namen te noemen.
00:10:49 Bastiaan (gast)
Maar heb je zoiets? Ja, We hebben eigenlijk een intern proces daarvoor, ook met een groen licht.
00:10:54 Bastiaan (gast)
Dus elke nieuwe geldstrekker moet bij ons daar doorheen, Omdat we heel selectief zijn met wie we samenwerken. Want uiteindelijk, ja, als ze de producten van die partijen bij onze klanten brengen, ja dan ja, dan staan wij er ook achter en moeten we er ook achter kunnen staan. En Dat is gewoon bij niet alle partijen het geval, dan kunnen we niet altijd achter staan. Kans om zijn, Omdat er gewoon de documentatie, bijvoorbeeld de offertes en dergelijke gewoon. Ik zie wel eens echt gewoon 40 60 pagina’s documentatie waarvan Ik denk van ja, gemiddelde MKB ondernemer, ja, Als je zoveel.
00:11:20 Bastiaan (gast)
Volwaarde moet gaan tekenen, is dat dan wel verstandig? En ik geloof niet dat ze alles goed doornemen en begrijp ook.
00:11:26 Bastiaan (gast)
Dus daar zegt wel eens van, nou, Dit is gewoon te complex voor een gemiddeld bedrijf.
00:11:30 Bastiaan (gast)
Maar ook de rentes dat we wel zeggen van ja, deze rentes zijn gewoon veel te hoog of niet? Transparant In de voorwaarden opgenomen, waardoor we geen zaken doen met met partijen. Dus We zijn er selectief in en houden ook partijen daarmee bewust wel buiten de deur.
00:11:42 Gerhard te Velde (host)
Ja en die groen Lichtcommissie, dat heb je zelf bedacht. Of is dat een wettelijke verplichting of zitten jullie ergens onder een soort van toezichtstelsel?
00:11:49 Bastiaan (gast)
Nee, daar hebben we zelf zelf bedacht. In het verleden deed ik dat altijd Alleen, maar dan heb ik twee franchisenemers bijgehaald om een oneven aantal ook te hebben voor de besluitvorming.
00:11:49 Gerhard te Velde (host)
Dat.
00:11:50 Gerhard te Velde (host)
Vrije markt ja OK.
00:11:57 Bastiaan (gast)
Vorming, maar daar hebben we zelf bedacht en We hebben ook geen AFM.
00:12:01 Bastiaan (gast)
Daarop of iets dergelijks?
00:12:02
Nee nee.
00:12:03 Gerhard te Velde (host)
Nee, nou, Ik kan me goed voorstellen, want Ik had gisteren hier een Elwin Groeneveld, oprichter van Van credits. Ik kende Natuurlijk ook wel en die had het bijvoorbeeld over gestapelde rente, dus die zei, dan krijg je een lening voor 3 maanden en er staat een percentage bij van 5%, maar eigenlijk de tweede maand betaal je 10% en de derde maand 15.
00:12:23 Gerhard te Velde (host)
En, toen zei ik van ja, Maar ik ben academisch opgeleid, en zelfs ik zou.
00:12:26 Gerhard te Velde (host)
Zo dom genoeg kunnen zijn om zoiets te tekenen Als ik snel geld nodig heb, dus.
00:12:32 Gerhard te Velde (host)
Ja je loopt best wel een risico als ondernemer, Als je niet weet wat je inkoopt, hè, dus je hebt. Je hebt Misschien verstaan verstand van je eigen business van Van podcast microfoons inkopen. Daar heb ik wel verstand van, maar geld lenen Dat is eigenlijk een product dat je koopt.
00:12:49 Gerhard te Velde (host)
Hoe kijk je naar het niveau? Zeg maar van de ondernemer Als het gaat.
00:12:52 Gerhard te Velde (host)
Om.
00:12:53 Gerhard te Velde (host)
En hier keuzes in maken zijn er die het wel snappen of.
00:12:57 Bastiaan (gast)
Nou, Dat is altijd ondernemers die het wel snappen, Maar ik denk het grootste deel niet. Omdat geld ophalen is niet iets wat je elke week doet. Het is ook niet onderdeel van je core business. Nee, dat komt eens In de zoveel tijd voor. En Als je dan een aanbod krijgt van ja, morgen geld op je rekening en daar kan je dan jouw inkoop mee doen voor de grote deal. Of je kan de belastingdienst betalen die om de hoek staat te wachten op het geld. Ja, dan denk je van ja, dan pak ik hem wel, weet je dan lees ik niet zoveel of Ik denk nou die 5% zie ik staan, het zal wel goed zijn, ik teken.
00:13:22 Bastiaan (gast)
Ik heb dat geld heel hard nodig.
00:13:24 Bastiaan (gast)
Ja en dan kom je vaak achteraf pas achter wat je ondertekend hebt en Dat is gewoon ja niet OK eigenlijk. En dat gebeurt Natuurlijk wel regelmatig en dat zie je zeker aan de onderkant van de markt met wat kleinere kredietingen.
00:13:35 Gerhard te Velde (host)
Wat is klein?
00:13:36 Bastiaan (gast)
Ja, zeg maar tot € 50.000 waar daar geen adviseur bij wordt betrokken, die vaak rechtstreeks worden gesloten. Ja, dan zie je dat Mensen via internet bijvoorbeeld een paar partijen komen die gewoon niet het beste met die ondernemer uiteindelijk voor hebben. Ja, en dat dat, dat zien we wel gebeuren en Dat is wel heel zonde, ja.
00:13:52 Gerhard te Velde (host)
Nou heb ik een schoonvader die heel goed is met cijfertjes. Kan die het ook?
00:13:55
Ja.
00:13:57 Gerhard te Velde (host)
Die die kan namelijk bij heel goed de belastingaangifte doen en die weten altijd weer een wetje of een regel te verzinnen waardoor ik een aftrekpost heb. Mijn schoonvader is echt een genie die suikersnip het van maken en naar hem sturen, maar.
00:14:10 Gerhard te Velde (host)
Ondernemers hebben vaak ook wel ergens een accountant of een rechterhand of een weet ik veel wie in hun netwerk zitten zou, zou die dit ook hier ook bij kunnen helpen? Waarom zou ik dan jullie bellen?
00:14:15
Ja.
00:14:21 Bastiaan (gast)
Ja je ziet vaak dat die partij het wel proberen of kunnen helpen. Alleen de vraag is de oplossing die ze bieden is dat de beste oplossing voor jou en Als ik zie wat wij doen, is dat wij, Als ik in ieder geval op onszelf betrek is, dat wij elke dag bezig zijn met financieringen. Wij kennen die.
00:14:35 Bastiaan (gast)
Heel goed en we weten wat er speelt In de markt, maar ook welke voorwaarden er overal zijn en wat uiteindelijk ook het beste bij jou past. En Ik denk, Als je dit incidenteel een keer doet zoals jouw schoonvader dat wellicht doet, ja, die is niet elke dag ermee bezig. En ik kom Misschien met het geijkte contact wat die heeft bij een bank of bij een partij waar die heel vaak zaken doet. Heel graag zaken doet. Maar de vraag is, Als je dat afzet tegen de markt, heb je dan wel het beste gekregen qua product? En dat hoeft niet Alleen. Rente zijn kan Misschien ook In de aflossingsdruk zitten of in bepaalde voorwaarden die je af moet geven.
00:15:07 Bastiaan (gast)
Dus je denkt het kennen van de markt en daarin adviseren is gewoon een hele belangrijke.
00:15:10 Bastiaan (gast)
Ja en Omdat wij dit dagelijks doen, denk ik ook, hoop ik nu wat onze adviesgesprekken ook beter zijn. Ik zie heel veel partijen die regelen, een oplossing dus. Jij zegt Van nou, Ik heb geld nodig en er wordt een oplossing geregeld, Maar dat is niet wat wij doen. Wij adviseren ook en Ik denk dat dat deel dat dat mis je dan.
00:15:25 Bastiaan (gast)
Vaak in dat soort contacten en waar adviseer je dan? Over kun je dat verder uitleggen?
00:15:30 Bastiaan (gast)
Geld is uiteindelijk een een middel om er.
00:15:32 Bastiaan (gast)
Te komen en je hebt het geld nodig Omdat je een investering wil doen. Ja, dan ga je ook heel erg kijken van wat past er bij jou en wat past er bij je lange termijn? Als je morgen een pand koopt wat nu goed is, maar over een jaar te klein is? Ja, is dat wel een slimme investering om te doen of als jij dat geld kortstondig nodig hebt? Maar je ziet er 5 jaar aan vast, dan moet je niet kijken naar meer flexibelere vorm van Van geld ophalen. Ja dat soort vraagstukken. Ja dat daar ligt ons specialisme in.
00:15:58 Gerhard te Velde (host)
Als je kijkt verder vooruit.
00:15:59
Ja.
00:15:59 Gerhard te Velde (host)
Je denkt veel meer mee. Ja, ik herken heel veel dingen Als we even helemaal terug gaan, herken ik van de bank wordt onpersoonlijker ik Ik weet nog. Volgens mij hadden wij in Utrecht.
00:16:09 Gerhard te Velde (host)
En bankieren nog steeds bij Rabo hadden we.
00:16:12 Gerhard te Velde (host)
Melvin Ofzo Melvin was dan ons contactpersoon, maar die was inderdaad op een gegeven moment te druk en toen weet ik veel. Toen kreeg iemand die mij ook niet kende en hij boeide hem eigenlijk ook geen zak. Wie wij waren dus en op een gegeven moment hadden we geld nodig. Maar ja, dan kreeg je het Natuurlijk niet, want dat daar komt een beetje dat gevoel bij van.
00:16:32 Gerhard te Velde (host)
Ja, Als je de bank nodig hebt, dan zijn ze er niet. En Als je ze niet nodig hebt zijn ze wel, dus dan heb je er ook niks aan.
00:16:38 Gerhard te Velde (host)
Dus dan.
00:16:39 Gerhard te Velde (host)
Ja in ieder geval gemengde gevoelens, laat ik het zo zeggen.
00:16:42 Gerhard te Velde (host)
En en wat ik ook herken is dat Als je dan je accountant vraagt, ja, die stuurt je altijd naar.
00:16:47 Gerhard te Velde (host)
Pietje die een deurtje verderop zit dus dat dat onafhankelijke. Dat spreekt me wel aan en dat advies, dat spreekt me ook wel aan.
00:16:55 Gerhard te Velde (host)
En, Het is Misschien een mooi bruggetje naar franchising, maar hoe weet ik nou dat al jullie adviseurs even goed zijn? Want Ik vind jou, jij komt heel kundig en bekwaam over, maar hoe dus Dat is Misschien even een mooi sprongetje naar franchising, want jullie wilden dit gaan opschalen. Nou, dat kan op allerlei manieren. Ja, kan Mensen in dienst nemen.
00:17:00 Bastiaan (gast)
Want ja.
00:17:08
Ja.
00:17:14 Gerhard te Velde (host)
Je kan bedrijven overnemen je kan naar allerlei dingen kiezen waar Waarom franchising en hoe borg je die kwaliteit met dat kunnen we straks wel.
00:17:23 Bastiaan (gast)
Misschien handelen? Ja, Ik denk dat franchising een heel schaalbaar model is, dus je hebtquaqua opstart enqua risicovrij weinig investeringen die je hoeft te doen, zowel vanuit mijn kant als vanuit de franchisenemer.
00:17:34 Bastiaan (gast)
Als ik iemand aan neem, dan heb ik toch een een vast salaris voor waar je aan vast zit. Nou, dat heb ik in dit geval niet, dus Ik ben me meer flexibel. Maar wat ik het allerbelangrijkste vind, is dat die franchisenemer is ook een ondernemer. En Als ik één ding weet dat die heel hard zijn best gaat doen om hier een succes van te maken die we ook zijn boterham verdienen en zijn gezinnen een goed leven geven en verder komen en en en iets neerzetten. En Ik denk dat die drive en die mindset gewoon heel belangrijk.
00:18:00 Bastiaan (gast)
Er zullen vast Mensen in loondienst zijn die dat ook hebben, hè? Dus Er zijn niks de nadelen daarvan Alleen. Ik zie toch dat in franchised een ondernemer dat die daar toch een stap extra inzet? Vaak ja, en dat brengt je uiteindelijk verder kan je veel sneller door groeien, denk ik. En nogmaals, Het is ook schaalbarequa investering vanuit onze kant op gegeven moment heb je Natuurlijk een een franchismodel waarin elke franchisenemer wel zijn eigen dingen heb en Als je het model hebt staan, dan kan je het elke keer dupliceren op een andere locatie met iemand anders en leer je ook van de andere franchisenemers wat wel of niet werkt.
00:18:29 Bastiaan (gast)
De opstartfase, dat moet je gewoon marketing doen. Waar moet je op letten? Wat is belangrijk qua quaqua, kantoor of of in In de beginfase? Dus Ik denk dat je daar heel veel kan leren van elkaar.
00:18:39 Bastiaan (gast)
Groeien zowel vanuit de franchisegever als vanuit de franjesnemer kan.
00:18:43 Gerhard te Velde (host)
Ja Misschien even beginnen bij hoe zet je een franchise op.
00:18:49 Gerhard te Velde (host)
Wat, wat zijn daar de stappen voor en en dan gaan we straks van hoe beheer je het en dan komen. Die kwaliteit komt ook wel weer terug. Maar wat wat zijn dan de eerste stappen? Stel iemand zegt Van, Oh interessant, Ik wil dit verder gaan onderzoeken. Nou, dat zou.
00:18:54
Ja.
00:19:00 Gerhard te Velde (host)
Sowieso moet je er eerst in gaan verdiepen Natuurlijk, maar waar waar begin je aan wat? Wat zijn de stappen om zoiets neer te?
00:19:05 Bastiaan (gast)
Zetten voor de franchise gever, bedoel je?
00:19:08
Ja.
00:19:09 Bastiaan (gast)
Het begint met contracten, dus Ik denk dat het heel saai begint is dat je eigenlijk heel veel dingen contracten vast wil leggen, want een van de belangrijke dingen is ook heel dingen. Uniform doen dus de kwaliteit waarin het ook eigenlijk aan refereerde van hoe zorg je voor goede kwaliteit is dat kwaliteit op alle plekken eigenlijk een zelden ondergrens moet hebben op een bepaald niveau moet hebben en dat begint ook met contracten. Hoe doe je de dingen zoals je het doet?
00:19:30 Bastiaan (gast)
OK, hoe doe je uitingen? Wat gebruik je van het hoofdkantoor? Wat mag je lokaal zelf inkopen of of op jouw?
00:19:38 Bastiaan (gast)
Denkt u ook wel de balans belangrijk is van hoeveel ondernemerschap geef je een franchisenemer en hoeveel kan die zelf in regelen? Of hoe? Hoe ja veel lijkt het ook op op een loondienst dat alles geregeld is voor je, zeg maar, daar zit een bepaalde balans tussen, denk ik. Maar het begint met de contracten en de juiste Mensen daarin zoeken ja en uniformiteit denk ik dat gewoon heel belangrijk is en daar daar zit die balans ook wel in bijvoorbeeld.
00:20:02 Bastiaan (gast)
Bijvoorbeeld Als ik terugkijk, wij gaven Iedereen de vrijheid om zijn eigen boekhouder te zoeken. Voor zijn boekhouding bijvoorbeeld, kan je zeggen, nou, Dat is fijn, want dan kan hij het zelf regelen. Aan de andere kant. Als ik alles bij één boekhouder had ondergebracht en die had mij kunnen zeggen, hé, Ik kan jou morgen een benchmark opleveren van 20 vestigingen tegelijk met één druk op de knop had ik dat ook wel heel fijn gevonden. Dus ja, alles heeft daarin voor en nadelen. En hoeveel vrijheid geef je elkaar daarin? Ja.
00:20:27 Gerhard te Velde (host)
En hoe, hoe doen jullie dat hoeveel vrijheid boekhouden mag Iedereen nog zijn eigen boekhouden hebben of niet? Maar betekent dat ook dat al je klanten verschillende facturen krijgen? Of zo is dat dan? Oh, echt OK, dat zou ik dus al weer niet trekken. Denk ja nee, het moet wel over dat logo precies zo staan en dit moet ze of.
00:20:29 Bastiaan (gast)
En wat verschil denk ik ook houdt.
00:20:32 Bastiaan (gast)
Ja, ja nog steeds ja.
00:20:37
Ja.
00:20:38
Ja dus.
00:20:44 Bastiaan (gast)
Ja hoe, hoe doe je dat dan nou? Kijk bijvoorbeeld iets wat we gedigitaliseerd hebben, is onze opdrachtbevestiging dus elke klant krijgt wel dezelfde opdracht bevestiging van ons.
00:20:52 Bastiaan (gast)
Daar hebben we in het begin ook niet gedaan dat Iedereen dat gewoon in word of in PDF jes.
00:20:56 Bastiaan (gast)
En op een gegeven moment zeiden we van ja, Laten we dat centraal op een goede uniforme manier doen. Toen hebben ze opgevraagd bij Iedereen. Ik denk dat ik 20 verschillende versies heb gekregen van de opdracht bevestiging en daar hebben we toen één algemene van gemaakt die voor Iedereen werkbaar was, Maar dat zie je wel. Ja, dat zijn slagen die onderweg maakt, Omdat wij vanaf nul begonnen zijn, Zonder enige ervaring In de franchise, dus daar loop je gewoon geen tegenaan.
00:21:20 Gerhard te Velde (host)
Zit je zit je ook bij een of ander franchise clubje of zo, want je Ik heb ooit ook wel eens met met franchise experts gesproken van We hadden. Ik heb nog steeds een uitzendbureau trouwens. En toen dachten we van, hé, moeten we dat niet gaan opschalen met met franchise?
00:21:34 Gerhard te Velde (host)
Dat is wel interessant Natuurlijk, want In de retail komt het heel veel voor de dienstverlening. Misschien iets minder of.
00:21:40 Bastiaan (gast)
Omdat het ook lastiger is, het heel veel In de food en de retail en.
00:21:44 Bastiaan (gast)
En en sport bijvoorbeeld sportscholen heel veel, ja.
00:21:46 Gerhard te Velde (host)
Dus hier ongeveer twaneer die tas heb ik in mijn show gehad een keer dus basic fit. Dat is dan eigendom denk ik dus dat franchise maar ja maar.
00:21:49 Bastiaan (gast)
Ja ja.
00:21:53 Bastiaan (gast)
En, dat durft niet te zeggen.
00:21:55 Gerhard te Velde (host)
Dus.
00:21:55 Bastiaan (gast)
Dan zie je vaak dat er een product is in een proces zoals bij Mcdonald’s. Ook je Iedereen bakt de hamburger op dezelfde manier Alleen de dienstverlening ook bij ons zie je dat jij niks en anders. En wij doen ook dingen op een manier die voor ons goed is, maar ook bij je klant past. Waarschijnlijk heb ik andere klanten die goed bij mij passen dan jij Misschien wel hebt kijk en daar geef je de vrijheid in en in dienstverlening moet het ook kunnen, Omdat het ook om de persoon.
00:22:12
Ja.
00:22:17 Bastiaan (gast)
En en wie jij?
00:22:18 Bastiaan (gast)
Is wat door denk ik ook wat minder makkelijk de franchise is Omdat je niet een soort van standaard proces of product hebt. Maar goed, het kan nog steeds wel en daarin zit ook denk ik de balans voor ons. Hoeveel vrijheid geeft iemand om zijn eigen ding te doen binnen de kaders van de Van de Formule die?
00:22:34 Gerhard te Velde (host)
Je stelt, je hebt dus.
00:22:38 Gerhard te Velde (host)
Je krijgt een soort flashback naar naar die oude gesprekken die Ik had, maar je had hartfranchise, had ik je toen en soft en hard is, zeg maar McDonalds. Elke hamburger ziet hetzelfde uit, zitten jullie dan mee aan die soft kan?
00:22:41
Ja ja.
00:22:46
Ja ja.
00:22:48 Gerhard te Velde (host)
Ofzo klopt, maar dan zijn er ook Mensen die zich genees soft franchise is. Geen franchise, Je moet het of hard doen of niet. Heb je daar nog een mening over?
00:22:55 Bastiaan (gast)
Voor mij werkt het dus dan, ik zal niet zeggen dat het geen franchise is, dus voor mij werkt het Alleen. Ik denk dat je hele heldere kaders moet stellen en ook daarop elkaar moet aan kunnen spreken. Intern Maar dat je binnen die kaders wel gewoon vrijheid mag geven en Ik denk dat je ook als ondernemer Als je wil gaan franchisen dat je ook enige ondernemerschap kwijt wil wil kunnen in je bedrijf. Dus ja, daar zoek je naar denk ik in een ideaal plaatje.
00:22:57
Oké.
00:23:18 Gerhard te Velde (host)
En dat aanspreken heb je daar een verhaal bij iets wat Misschien niet te pijnlijk is, maar wat?
00:23:23 Gerhard te Velde (host)
Wel durft te.
00:23:27 Bastiaan (gast)
Ja wat bij ons voorkomt is, is Misschien niet te pijnlijk, maar Wij hebben gezegd, Iedereen heeft zijn eigen postcode gebieden en één van de afspraken is, je doet geen actieve marketing in elkaars postcodegebied, Omdat is Dat is het gebied van de franchisenemer. Kijk dat je de reactief verkeer komt. Dat kan gebeuren, maar niet proactief marketing. En We hebben ons gehad dat één vestiging bij de andere een heel groot bord bord had geplaatst met zijn eigen.
00:23:49 Bastiaan (gast)
Informatie erop.
00:23:50 Bastiaan (gast)
Ja dan ga je ook al weer aanspreken, want degene die waar in het gebied waar dat gebeurt is die was daar Natuurlijk totaal niet happy mee. Nou, de ander was zich nu helemaal van bewust, maar goed, daar, daar spreek ik haar wel op aan, dus dat.
00:24:00 Bastiaan (gast)
Afspraken waar je wel op baktereert. En wat gebeurde er toen die.
00:24:03 Gerhard te Velde (host)
Ene stond dat bord van die.
00:24:05 Gerhard te Velde (host)
Eraf slopen.
00:24:06 Bastiaan (gast)
Ja zoiets ja zoiets ja.
00:24:06 Gerhard te Velde (host)
Of zo het werd het werd niet fysiek geweld, maar maar hoe ging dat gesprek? Ben jij dan als Formule manager? Zeg Maar dat jij het belletje doet. Of moeten ze dat onderling oplossen? Of hoe? Hoe ging?
00:24:10 Bastiaan (gast)
Nee nee.
00:24:16 Bastiaan (gast)
Dat nou als dat elkaar gebeld, Maar dat was wat minder minder aardig, zeg maar.
00:24:20 Bastiaan (gast)
Dus ja, ik ik wel de de de Mediator daar dan in, dus Ik ben niet degene die het op moet lossen, Maar ik breng ze wel bij elkaar, Omdat ik ook belangrijk vind dat het gewoon met elkaar onderling goed gaat, maar soms ook gewoon nodig dat iemand daar een beetje in in helpt. Uiteindelijk is het allemaal wel goed gekomen, maar.
00:24:37 Bastiaan (gast)
Ja OK.
00:24:40 Gerhard te Velde (host)
Ja, want je, je hebt eigenlijk twee manieren om daar naar te kijken, hè? Van Ik denk meteen van, oh, hoe, hoe zou? Hoe kan ik een franchiseformule neerzetten en franchisegever worden?
00:24:51 Gerhard te Velde (host)
En, wat komt daar dan allemaal bij kijken? Dus jij zegt Van.
00:24:56 Gerhard te Velde (host)
Nou ja, die contracten die zijn heel belangrijk. Je hebt ook entiteiten nodig of zo, dus je hebt gewoon een BV en dan daaronder allemaal BV of hoe? Hoe zit dat stukje elkaar? Dus Misschien te juridisch maar.
00:25:06
Nou je.
00:25:07 Bastiaan (gast)
Hebt, je hebt eigenlijk de. De franchisegever heeft een entiteit. Dat kan in een BV zijn ja en de franchisenemer heeft een entiteit. Ja, en die is de franchisenemer, maar er zit geen.
00:25:17 Bastiaan (gast)
Aandelenverband of dat soort landjes Natuurlijk tussen dus eigenlijk een contractuele afspraak die je met elkaar maakt, dus daar wordt een overeenkomst gesloten. Je mag de Formule huren voor x periode en dit zijn de voorwaarden. En hoe hoelang is zo’n contract bijvoorbeeld meestal begin twee jaar, maar Als je bij verlenging duurt het vaak voor 3 of 5 jaar verlengen.
00:25:21
Ja.
00:25:36 Gerhard te Velde (host)
En die voorwaarden wordt daar nog een beetje over onderhandeld, of is dat gewoon?
00:25:39
Ne.
00:25:39 Bastiaan (gast)
Maken, want Ik kan niet iemand die erbij komt andere voorwaarden geven dan de de 39 die er al zijn. Zeg maar, dat zou ik niet ver zijn daarin.
00:25:48 Bastiaan (gast)
Dus daar zit eigenlijk geen.
00:25:49 Gerhard te Velde (host)
Ruimte en die nou, dat zou ik ook zeggen. Maar Als ik met jou zou proberen te onderhandelen, dan dan is het Natuurlijk.
00:25:55 Gerhard te Velde (host)
Hetantwoord, Iedereen wordt gelijk behandeld en zij moeten dus weer 4 afstaan aan jullie. Dus de franchisenemer staat fee af aan de franchisegever en dan is altijd de vraag, wat krijg ik daarvoor terug, toch of niet? En wat vragen ze? Wat willen ze voor terug of wat en wat geven jullie nu?
00:26:07 Bastiaan (gast)
Ja, ja Natuurlijk.
00:26:12 Bastiaan (gast)
Er is heel verschillend, denk ik ook In de de fase waarin ze zitten. Iemand die net start heeft gewoon een andere behoefte dan iemand die al 5 jaar bezig is.
00:26:19 Bastiaan (gast)
Dus ik zie gaan de start is het vaak van kan je leads genereren kan je omzet genereren vormen, kun je hem In de marketing ondersteunen. Nou, daar heb ik kantoren die 2 3 jaar bezig zijn. Die gaan vaker op personeel vraagstuk krijgen, dus kan je me helpen met recruitment of met gesprekken met potentiële loningsmedewerkers of Misschien een compagnon erbij en vaak daarna. De fase is het meer van. Hé, hoe kan ik schalen naar meerdere vestigingen? Je kan bijvoorbeeld voorstellen dat je bijvoorbeeld voor een werkgebied zegt, Ik heb één soort centrale hub vestiging, Dat is mijn hoofdvestiging en daarnaast ga ik satelliet vestigingen daaromheen creëren.
00:26:50 Bastiaan (gast)
Een bepaalde plek of plaatsen. Het was weer een volgende stap, eigenlijk die je.
00:26:55 Bastiaan (gast)
Maken ja en ik ik. Het ligt ook aan de persoon zelf. Ik zeg, sommige Mensen die zijn constant bezig met nieuwe dingen. Die moet je ook constant blijven uitdagen en voeden daarin en andere Mensen zeggen, ja, ik doe het in mijn eentje. Ik vind het prima. Ik vind het fijn om Alleen te werken, laat mij gewoon mijn ding doen, dus Dat is wel verschillend. Maar ik denk dat je bij elke fase wel verschillende behoeftes daarin ziet.
00:27:15 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:27:17 Gerhard te Velde (host)
En dan even een ander perspectief, maar wat wat wat ik interessant vind is dat je ook als ondernemer zou kunnen kiezen voor franchisenemerschap. Dus ik zat al heel erg te denken vanuit franchisegever want hè, je bent je eigen tent aan het opbouwen en zo, Maar ik vind eigenlijk franchise ook een hele interessante manier van ondernemen, want in plaats van dat je zelf het wiel gaat uitvinden en en allerlei bullshit gaat proberen, pak je gewoon een werkende Formule. Dus je zegt al van joh.
00:27:43
Ja.
00:27:44 Gerhard te Velde (host)
Ik begin een lokale vestiging van financieringsschilder, want Ik weet heel veel van de markt en ik begrijp ondernemers blabla.
00:27:52 Gerhard te Velde (host)
Maar ben je dan nog een echte ondernemer? Hoe?
00:27:54 Bastiaan (gast)
Ja, hij denkt dat het een goede vraag is, want die balans ligt wel erg is Omdat je Natuurlijk, zegt Van ja, ondernemers moeten alles zelf kunnen doen en alles op hun eigen manier kunnen doen. En In de franchises is dat gewoon niet helemaal zo. In bepaalde kaders staan er gewoon en daar moet moet je ook binnen blijven. Maar Daarom zeg ik ja, die softranchise werkt voor ons wel, Omdat we daar Mensen wel de vrijheid kunnen geven om ook hun eigen ding te doen binnen die kaders.
00:28:13 Bastiaan (gast)
En af en toe gebeurt ook wel eens dat je zegt Van, nou ja, de de groep of vanuit de groep komt een bepaalde behoefte om die kaders te verbreden of anders te stellen. Ja, bijvoorbeeld.
00:28:22 Bastiaan (gast)
Een franchiseraad binnen de club.
00:28:22 Gerhard te Velde (host)
Ik wou net zeggen, Dat is ook verplicht vanaf x aantal jaar. Of ja?
00:28:25 Bastiaan (gast)
Dan klopt ja, dus dat hebben we ook mee te maken en daar komen dat soort vraagstukken terug van. Hé, kunnen we niet aan bepaalde dingen? Ze kunnen dat niet anders inrichten met elkaar, dus dat gebeurt. Dat gebeurt ook gewoon. Maar ik denk, Als je ondernemer bent en je sluit je aan, maar een vriend.
00:28:38 Bastiaan (gast)
Waar wij naar kijken is, kan je zoveel mogelijk tijd in je klanten besteden. Dus wat kunnen wij uit handen nemen aan de backofficequa marketing administratie je lead generatie nou al dat soort taken recruitment en dat jij zoveel mogelijk tijd met je klanten bezig kan zijn? Ik denk dat de meeste ondernemers worden daar ook het meest gelukkige vaak van en daar kan je ook veel sneller groeien, zeker In de beginfase dan dat je alles Alleen moet gaan doen, want.
00:29:02 Bastiaan (gast)
Ik zie dat veel startende ondernemers ook heel veel tijd kwijt zijn aan aan randzaken, zoals ik het zeg, die niet direct met de klant of met de.
00:29:07 Bastiaan (gast)
Te maken, ja en wat zijn dan?
00:29:10 Bastiaan (gast)
Randzaken maar Als het op een zelfvertrek bijvoorbeeld, ik doe persoonlijk alle gesprekken met de geldverstrekkers. Nou, We hebben er meer dan 50. We hebben twee 53 en die spreekt allemaal twee keer per jaar minimaal. Nou, het zijn al 100 gesprekken. Nou, als jij 100 uur per jaar best zelf bezig bent om met alle partijen te spreken en je kan die 100 uur aan klanten besteden. Ja dat dat levert al geld op. Dat is bij onszelf al heel duidelijk voorbeeld.
00:29:31 Bastiaan (gast)
Denk ik, maar zeker Als je helemaal Alleen ondernemer bent, ook al marketing. Kijk, je hebt EAI tegenwoordig om je te helpen, maar ga maar eens een blog schrijven en dat consequent doen elke week een nieuwe blog produceren. Ik zie het heel veel ondernemers dat niet halen of daar niet aan toe komen of dan de ene keer wel de andere keer niet. Ja, dat zijn ook dingen die wij gewoon vanuit het hoofdkantoor kunnen bieden.
00:29:52 Gerhard te Velde (host)
Die 50 gesprekken die die 100 gesprekken, dus die vind ik ook wel. We hadden het net in het voorgesprekje even over AI en wat de kansen, daar zie ik dan bijvoorbeeld ook meteen weer een kans van, hé, dat zijn 100 gesprekken die zou je kunnen opnemen, dan zou je heel makkelijk kunnen transcriber en. Daar kun je weer heel makkelijk content van maken.
00:30:07 Gerhard te Velde (host)
En daar kun je inderdaad ook weer je franchisenemers mee.
00:30:10 Gerhard te Velde (host)
Met diene, zeg maar van de laatste trends op het gebied van financiering In de aangifte business weet ik veel, ik *** maar wat maar.
00:30:19 Gerhard te Velde (host)
Dus, dus jullie zijn er iedere keer mee bezig van, hé, We kunnen ze zoveel mogelijk uit handen nemen.
00:30:24 Gerhard te Velde (host)
En.
00:30:27 Gerhard te Velde (host)
Wat ik waar ik ook nog wel benieuwd naar ben is van wanneer je.
00:30:30 Gerhard te Velde (host)
Niemand niet geschikt als franchisenemer en wanneer wel, want Dit is, denk ik een van de grootste factoren die een Formule zeg maar omlaag kan halen of juist heel goed kan maken. Hebben jullie een soort vacature of een selectie lijstje of zo? Waar waar letten?
00:30:45 Bastiaan (gast)
Jullie op? Ja, Ik denk dat het twee dingen belangrijk is. Belangrijk zijn van de ene wat belangrijker is dan de ander is de ene is financieringskennis, dus hij moet het vak begrijpen en verstaan.
00:30:55 Bastiaan (gast)
En daarnaast commerciële vaardigheden, dus kan iemand een netwerk opbouwen, kan die een klantengesprek goed voeren en het klantproduct?
00:31:01 Bastiaan (gast)
Managen en dat zijn twee verschillende dingen waarbij ik financieringskennis nog wel net iets belangrijker vind ja, Omdat ik die kwaliteit. Wij hebben gewoon een kennis vak en ervaringsvak en die kwaliteit is gewoon enorm belangrijk. En ik zeg altijd, Als je in het noorden van het land zo in Groningen heel slecht advies geeft en iemand neerzet die autoverkoper is geweest. Alle respect voor autoverkoper die opeens financieringen gaat doen. Die heeft geen verstand van financieringen en die gaat hele slechte of geen adviezen geven. Ja, dat straalt gewoon af, niet Alleen in in Groningen, maar ook in heel Nederland op ons als Formule.
00:31:06 Gerhard te Velde (host)
Toch wel? Oh.
00:31:07 Gerhard te Velde (host)
OK.
00:31:31 Bastiaan (gast)
Dus daar ligt gewoon echt een hoge latqua quaqua kennis niveau aan de voorkant. Ja, en daarnaast moet iemand vooral ondernemerschap in zich hebben, want Als je Alleen maar kennis hebt, maar niet met de klanten het gesprek kan voeren of of een netwerk kan bouwen, dan ja, dan zit iemand achter de computer te wachten tot er wat gebeurt en dat wordt hem ook niet bij ons.
00:31:43
Ja.
00:31:47 Gerhard te Velde (host)
Ja, hoe kom je daar achter dat ondernemerschap?
00:31:50 Bastiaan (gast)
Ja, dat zit toch in gesprekken, mijn compagnon en ik voeren allebei losse gesprekken altijd met iemand om allebei onafhankelijk ons beeld te vormen. Vaak toch referenties, ook wel of oud collega’s die diegene.
00:32:02 Bastiaan (gast)
We zetten vaak ook diegene bij één of twee French nemen eens 1 keer 1 dag om mee te lopen.
00:32:06 Gerhard te Velde (host)
Oh, dat klinkt best uitgebreid de selectie.
00:32:08 Bastiaan (gast)
Nou Omdat er.
00:32:09 Bastiaan (gast)
Is voor nieuwe iemand ook wel fijn. Vaak komen ze bij ons toch uit loondienst ons ondernemerschap nieuw en Ik kan wel een heel mooi verhaal gaan vertellen. Maar uiteindelijk als ze in praktijk gewoon een dag mee mogen lopen, dan zien ze veel meer dan dat ik ze in een gesprek kan vertellen. Dus Dat is denk ik voor een zelf prettig, maar voor ons ook weer eventjes het.
00:32:25 Bastiaan (gast)
Van hé, wat wat voor persoon is dit? Ja, je zit twee jaar aan elkaar vast, hoorde ik dus dan denk ik.
00:32:30
Ja.
00:32:31 Gerhard te Velde (host)
Dan geldt het voor twee kanten van. Ja, Je moet echt wel weten waar je aan begint en zeker nou bijvoorbeeld mijn vrouw die houdt heel erg van.
00:32:38 Gerhard te Velde (host)
Een team en tijdens corona werd ze heel ongelukkig, want ze zat helemaal Alleen thuis. Nou, bij mij is het precies andersom, dus Ik vind het heerlijk om in mijn eentje te werken en Ik kan ook wel in het team, maar liever gewoon mijn eigen ding. Nou, dan heb je zo iemand die komt uit loondienst die die tekent die die Formule. En dan zit die ineens thuis.
00:32:56 Gerhard te Velde (host)
Ja, die kan helemaal gaan zitten. Verpieteren van Ah ****, dit zag ik niet aankomen en ik mis mijn collega’s. Nou ja, nu heb je Natuurlijk wel.
00:33:03 Gerhard te Velde (host)
May de franchisenemers of zo, Maar dat is dus ook om om dus dat zij een beetje weten waar.
00:33:09 Gerhard te Velde (host)
En jullie ook en krijg je dan wel eens ook red flags van? Nou, doe maar niet of zo dit. Dit gaat hem niet.
00:33:16 Bastiaan (gast)
Worden of want. Er zijn ook Mensen die waar we niet mee verder gaan om wat voor reden dan ook. En soms kan dat op kennis zijn, maar ook wel eens op op persoonlijkheid of op vaardigheden. Dus dat gebeurt.
00:33:26 Gerhard te Velde (host)
Ook gewoon. Ja, nu vertelde je dat jullie in Spanje bezig zijn en op de Caribische eilanden.
00:33:33 Gerhard te Velde (host)
Daar ben je verder Caribische eilanden.
00:33:35 Gerhard te Velde (host)
Ja OK en daar ga je dus.
00:33:37 Gerhard te Velde (host)
Dit doen.
00:33:39 Gerhard te Velde (host)
Ja, maar dan onder andere naam Ofzo. Hoe zat dat?
00:33:39
Klopt.
00:33:41 Bastiaan (gast)
Ja veel met een lokale partner Samen, Omdat we zien dat heel veel met name een vastgoedbeleg is in de Nederlandse markt. Toch lastig vind om goede investeringen te vinden. Die zijn toch naar het buitenland aan het kijken, waaronder Spanje, waaronder de Caribische eilanden. Dus wij bewegen eigenlijk mee met die klantvraag vanuit Nederland en daar. Dan kunnen we nu ook met de lokale banken daar financiering regelen, soms ook in combinatie met Nederlandse oplossingen.
00:34:03 Bastiaan (gast)
Maar, zo zie je dat we toch door de klanten iets internationaal zijn gegaan, was niet de ambitie direct om dat te gaan doen. Alleen We zijn gewoon met de klant meebewogen eigenlijk in Spanje. Ja, hetzelfde ja, ja, Omdat daar vastgoed nog steeds hot is of wereld is OK en dat daar heb je nog geen nieuwe naam voor. Of dat? Nee, Dat is een ontwikkeling, dus dat verwacht ik wel binnenkort, maar ja.
00:34:09 Gerhard te Velde (host)
Interessant.
00:34:11
Ja.
00:34:23 Gerhard te Velde (host)
Ja ja spannend zijn er in Nederland nog postcodegebieden vrij of is het allemaal vergeven?
00:34:28 Bastiaan (gast)
Nee, We hebben nog 4 5 gebieden vrij op dit moment.
00:34:31 Gerhard te Velde (host)
OK, zoek je nu actief franchisenemers? Ja, altijd.
00:34:34 Gerhard te Velde (host)
OKOK, ben je dan aan het herhunten, of is het gewoon meer van? Wat komt er op ons?
00:34:38 Bastiaan (gast)
Af en een recruiter die voor ons ja, het Hunt om het zo te noemen.
00:34:43
Ja.
00:34:43 Bastiaan (gast)
Dus die is wel vrij actief, ook op LinkedIn en dergelijke om Mensen te benaderen. Ja, Omdat één van onze speerpunten is, ook In de groei om nieuwe Mensen te vinden. Ja, hebben we dat eigenlijk met een recruiter op.
00:34:53 Gerhard te Velde (host)
Die manier ingericht en dat zijn dus Mensen die bij een bank bijvoorbeeld werken of een andere financierings partij en dus die veel kennis hebben en die krijgen dan dus een soort van aanbod, hè? Wil je niet voor jezelf beginnen. Er zijn er heel veel, denk ik. Er zijn heel veel die uit de gouden kooi willen ontsnappen of of valt het tegen.
00:35:05 Bastiaan (gast)
Ja.
00:35:09 Bastiaan (gast)
Nou valt ook wel tegen hoor, want Ik denk ook Als je naar de banken kijkt dat die kooi is toch een hele gouden kooi en je ziet heel veel voordelen. Financiële voordelen die daar krijgen.
00:35:11
Nederland.
00:35:19 Bastiaan (gast)
En en bang Mensen zijn per definitie ook risico.
00:35:21 Bastiaan (gast)
Denk ik ja.
00:35:21 Gerhard te Velde (host)
Ja precies.
00:35:22 Bastiaan (gast)
Dus die combinaties wordt voor Mensen gewoon blijven zitten.
00:35:24
Zo trek ze.
00:35:24 Gerhard te Velde (host)
Er maar eens uit? Ja, ja.
00:35:26 Gerhard te Velde (host)
Zijn we nog iets vergeten over franchising? Ik probeer hem Misschien nog even toe te passen op de gewone ondernemer, dus stel, je hebt gewoon een bedrijf, weet ik veel. We zitten hier bij groenpand, ze zitten In de.
00:35:36 Gerhard te Velde (host)
Of je hebt een uitzendbureau of weet ik veel wat wat?
00:35:41 Gerhard te Velde (host)
Heb jij daar?
00:35:41 Bastiaan (gast)
Inzicht over ja, Ik heb wel een belangrijke tip, denk ik waar ik zelf ook doorheen ben gegaan, is dat Ik ben begonnen als franchisenemer en gegeven moment ben ik franchises gever geworden. Alleen je ziet het, je kan niet op een of andere manier moment die stap maken, want je hebt allerlei klanten en lopende vra.
00:35:56 Bastiaan (gast)
Vragen en die wil je ook goed bedienen en tegelijk moet je zeggen, ja, Ik heb een Formule die ik.
00:36:01 Bastiaan (gast)
Graag ga ga Laten groeien ook en dat zie ik ook vaak bij bedrijven. Die gaan franchisen die zelf ook al bestonden die zelf al klantenkring hadden. Is dat het toch een heel iets heel anders van je vraagt en dat het dan de het risico is dat je te lang in beide rollen blijft. Allebei niet goed doet, dus je blijft en lang klanten helpen.
00:36:16 Bastiaan (gast)
Waardoor je?
00:36:20 Bastiaan (gast)
En lang met je franchise Formule bezig zo eigenlijk moet je gewoon heel hard de knip maken van hé. Ik ga nu fransjes Formule bouwen en Ik denk Als ik naar mezelf kijk, heb ik ook best wel lang nodig gehad om de Switch te kunnen maken van met klanten bezig zijn naar een Formule Laten groeien. En ja, heb ik dat heel langzaam moeten doen om, zeg Maar de klanten steeds minder en dan steeds meer Formule. En Ik denk Als je die harde knip kan maken dat het eigenlijk beter is.
00:36:46 Gerhard te Velde (host)
Hè? Dat doet me denken aan. Je hoort ook altijd van Mensen die hebben dan een goed lopende winkel en dan willen ze nog een winkel in een dorp verderop of in een andere stad of whatever.
00:36:55 Gerhard te Velde (host)
Ja geheid Natuurlijk dat.
00:36:57 Gerhard te Velde (host)
Die twee winkels niet even goed lopen en en je zou ook kunnen zeggen, ja, Dat is ook te klein gedacht van Waarom? Ga dan zeg maar all in en ga ga een keten bouwen of zo, Maar dat hoor ik jou ook een beetje zeggen van er tussenin werkt niet zo goed of het half half is, maar wanneer ben je er dan klaar voor? Wanneer is je bedrijf franchisable? Zeg maar of klaar om echt heel hard op te.
00:37:18 Bastiaan (gast)
Schalen kijk, Ik had het voordeel dat mijn compagnon wel gewoon vanaf het begin fulltime dit deed, dus dat heeft mij de vrijheid gegeven om langzaam die Switch te maken.
00:37:27 Bastiaan (gast)
Maar ik denk dat het niet zo is. Ja, dan is het nog nog lastig.
00:37:29 Bastiaan (gast)
Lastiger en franchisable ja In de dienstverlening is dat dus best wel persoonsafhankelijk, Maar ik denk Als je naar daar naar praktijk kijkt. Die producten maken bijvoorbeeld dat het wat makkelijker is, Omdat je dan een heel strak proces moet maken. En dan eigenlijk dat zo de meproof moet maken door te zeggen van hé, bijna Iedereen, die kan dit zeg maar Als het proces, Als je gewoon mijn proces elke stap gewoon netjes.
00:37:47
Ja.
00:37:48 Gerhard te Velde (host)
Handleiding ja.
00:37:51 Bastiaan (gast)
Volgt en Ik denk dat bedienstverlening wat lastiger is, maar bij producten zou dat Misschien wat wat makkelijker gaan die ervaring heb ik persoonlijk niet, Maar dat kan ik me zo voorstellen. Ik denk dat dat een heel.
00:38:00 Gerhard te Velde (host)
Belangrijk is ja interessant, Ik heb een handboek dat voice. Ik weet niet of je een voice kent. Dat is telecompartij uit Groningen en die hebben een geniaal handboek die hebben gewoon.
00:38:13 Gerhard te Velde (host)
Alles staat erin en dat dat heb je Natuurlijk bij franchise ook nodig.
00:38:16 Gerhard te Velde (host)
Ik bedoel van, Ik heb een vraag. Ja, lees the Manual maar want Als we daar niet staat, dan dan is het er niet. Dus of of nou ja, dus dus Ik heb ook een Manual gemaakt voor groeiver, dus Ik heb al mijn processen helemaal uitgewerkt en Natuurlijk verouderd dat hele tijd dus Je moet het ook regelmatig bijwerken. Maar tot en met hoe maak je een thumbnail? Hoe moet de Studio opgebouwd worden, weet ik veel echt alle alle dingen die je kan verzinnen.
00:38:32
Ja.
00:38:39 Gerhard te Velde (host)
En met eager people mijn uitzendbureau ben ik daar nu ook mee bezig om om zo’n handboek te maken. En ook Als je niet gaat franchisen of niet wil gaan schalen, is het nog steeds heel handig, want ja, Mensen vragen de hele dag dingen van, hoe zit dit ja? Zoek het maar op, ik ja, zoek het maar op op de in het handboek en maar je hebt goede goede adviezen gegeven, dus lekker bezig. We gaan richting afronding van deze aflevering.
00:39:07 Gerhard te Velde (host)
En, Ik wil nog een vraag meegeven aan de kijker of de luisteraar en.
00:39:14 Gerhard te Velde (host)
Heb jij een vraag waarvan je denkt, hé, ga daar over nadenken voor de luisteraar iets waarvan je denkt, ga, ja, neem dat mee.
00:39:20 Bastiaan (gast)
Ja, Ik denk dus Als je gaat over franchisene nagel denkt Ik denk dat het goed zo met een aantal Mensen met ervaring te gaan praten en het niet zomaar te gaan doen. Je hebt dus wel partijen professioneel gezien, denk ik die je kunnen helpen met contracten en dergelijke of in het begeleiden van de opzetten van een Formule.
00:39:37 Bastiaan (gast)
Maar ook gewoon met ervaren franchise ondernemers. Ik heb zelf ook al gemerkt dat het toch anders dan dat je een ondernemer spreekt die een regulier bedrijf heeft.
00:39:45 Bastiaan (gast)
Is toch een hele andere manier van Van je bedrijf opbouwen, dus iets zou echt aanbevelen of een tip geven van hé ga ook in gesprek met met met ervaren franchisenemers erover.
00:39:54 Gerhard te Velde (host)
Dat is echt.
00:39:55 Gerhard te Velde (host)
Andere game ja ja.
00:39:56 Gerhard te Velde (host)
Ja Nice thanks Bastiaan dankjewel en jij bedankt voor het kijken of luisteren naar deze aflevering. Wil je meer weten over financieringsschilden? Gaan een financieringsschilder.nl Bastiaan kun je Natuurlijk ook toevoegen op LinkedIn Bastiaan Breughem. Je vindt alle informatie ook In de shownotes dank voor je aandacht en graag tot de volgende.
00:40:06
Yes.
Lees verder over de podcast
In het blogartikel van deze podcast vind je inhoudelijke informatie wat wij in deze aflevering besproken hebben.