22 april 2025
Karel-Oscar van Hengel is eigenaar van Hypertalented weet alles van sales. Na een pittige jeugd ontdekte hij op de school zijn grootste talent: commercieel bellen.
In deze aflevering duiken we diep in de psychologie van sales voor ondernemers. Karel-Oscar deelt zijn 18 jaar aan ervaring en laat zien waarom koud bellen nog steeds de snelste route is naar nieuwe klanten – en waarom zo weinig ondernemers het doen.
Je ontdekt onder andere:
Dat en meer in deze nieuwe aflevering van Groeivoer. Veel plezier!
Gerhard
00:00 – Welkom bij Groeivoer!
00:57 – Introductie Karel-Oscar van Hengel
01:34 – Karel-Oscar’s sales achtergrond en eerste ervaringen
03:25 – De psychologie achter koud bellen en waarom we het eng vinden
08:06 – Het ideale sales script en structuur
15:11 – Founder sales: wat maakt het anders?
18:19 – Introverte vs extraverte verkopers
26:48 – Lead generatie en kwalificatie
34:40 – Praktische stappen om sales angst te overwinnen
41:43 – Sales als leerbare vaardigheid
47:33 – Waarom externe sales bureaus vaak niet werken
52:09 – Boeken en bronnen voor verder leren
Liever kijken? 🎥
Wil je liever kijken dan luisteren?
Check Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@groeivoer/videos
Zelf een podcast starten? 🎙️
Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀
Adverteren? 📢
Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.
Volg onze kanalen! 🌐
Op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen en events? Volg dan het Whatsapp kanaal van Groeivoer: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B
Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer
De beste lessen in jouw mail? 📧
Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.
Laat een review achter! 🌟
Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍
Volg ons! 🚀
Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners 🤝
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu
Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.
Gerhard te Velde (0:42 – 1:20)
Luister je naar Groeivoer? Welkom bij Groeivoer. Mijn gast vandaag is Karel-Oscar van Hengel.
Karel-Oscar is oprichter van Hypertalented en hij is sales-expert. We gaan het hebben over sales natuurlijk, een van mijn favoriete onderwerpen. En dan specifiek, hoe kun jij als founder succesvol sales doen?
Karel-Oscar, welkom bij de podcast. Leuk, hoe is het? Lekker, het is prachtig weer buiten en het liefst zou ik buiten zijn…
…maar mijn ene liefste plek om te zijn is in de studio en over sales praten. Wat ik leuk vind aan jouw naam, Karel-Oscar, ik moest even een paar keer oefenen.
Karel-Oscar van Hengel (1:20 – 1:21)
Het is een tongbeker.
Gerhard te Velde (1:21 – 1:24)
Ja, maar het is K-O, knock-out.
Karel-Oscar van Hengel (1:24 – 1:27)
K-O is ook gewoon prima. K-O, korte samenvatting.
Gerhard te Velde (1:27 – 1:42)
Precies, soort en simpel. Ja, jij weet veel van sales en we gaan het hebben over founder sales. Ja.
Maar misschien even jouw sales-cv om daar even te beginnen. Want hoe ben je in het vak gerold? Hoe kwam je erbij in aanraking?
Karel-Oscar van Hengel (1:43 – 2:50)
Ik ben op mijn 17e, ik kom eigenlijk uit de horeca, zoals heel veel mensen uit de horeca. Ik werkte op mijn 17e gewoon in de kroeg en ik dacht, het zou heel erg tof zijn… …om daar misschien in de toekomst nog wat carrière in te maken. Dus ik heb een jaar hotelschool gedaan. Alleen kwam erachter dat dat totaal niet mijn ding was. En toen kreeg ik via via een studie aangereken in de theaterwereld.
In theatermanagement. En daar hadden we een belspel bij een gastdocent. En die liet iedereen individueel één voor één een rollenspel doen.
Om te zeggen, hé, kan je bellen en door de receptie heen komen? En van de 27 leerlingen was ik de eerste die dan door het rollenspel heen kwam. En vervolgens ook nog eens een keer advertenties aan hem verkocht.
En die, wow, wat cool. En aan het einde van de les liep hij naar me toe en hij zei… …hé, wil je een betaalde stage hebben? Ik zei, wow, cool. Hij zei, wat ga ik dan doen? Hij zei, ja, dit.
Ik zei, oké, cool. Dus het is echt gewoon uit school gekomen als een soort van test. Dus binnen een salesrollenspel ontdekte hij…
…dat ik het wel leuk vond om mensen te bellen.
Gerhard te Velde (2:51 – 3:20)
En koud bellen, want ik vind het naam koud bellen alleen al verschrikkelijk. Omdat meteen, wie heeft er nou zin in koud bellen? Dus ik noem het liever commercieel bellen.
Maar waarom hebben we een hekel aan koud bellen? Dat komt ook omdat je altijd tijdens het eten vroeger gebeld werd… …door zo’n callcenter persoon die dan zegt van…
…hé, mag je je contract oversluiten of energie verkopen? Hoe kijk jij zelf naar haar? Heb jij zelf ook een beetje jeuk bij koud bellen?
Nee, ik juist niet.
Karel-Oscar van Hengel (3:21 – 4:23)
Maar dat is natuurlijk omdat ik… Kijk, er zitten heel veel, weet je, A is associaties. Dus wat is mijn associatie met koud bellen en prospectie…
…en commercieel bellen en proactieve sales? En de andere heb je ook natuurlijk het verwachtingspatroon… …wat jij hebt, wat er gaat gebeuren als jij het zelf moet doen. Je verplaatst jezelf in de andere persoon aan de telefoon. Dus je denkt, ah, die bel ik op. En vervolgens gaat die de reactie geven die ik waarschijnlijk gegeven heb…
…omdat ik gestoord word tijdens het eten. Dus onze associatie ermee is al heel erg spannend. En iets doen wat je aan ook niet honderd procent beheerst…
…of weet hoe je dat moet doen, dat is helemaal eng. Dus de obstakels en drempels zijn heel hoog. En daardoor is het ook vaak bij teams, ook bij founders…
…en bij eigenaren van bedrijven of bij coaches en trainers… …vinden ze het al heel erg spannend om die drempel over te stappen. Daarna is het nog moeilijker om eigenlijk dat gewoon constant te doen…
…omdat je denkt dat je in die afwijzing zit. Maar ik weet zelf na heel veel calls wat ik moet doen. Dus ik weet wat er gaat gebeuren aan de andere kant van dat telefoon.
Dus ik vind het juist heel erg leuk om te bellen.
Gerhard te Velde (4:24 – 4:26)
Ja, maar als jij zelf commercieel gebeld wordt?
Karel-Oscar van Hengel (4:27 – 4:32)
Ik luister altijd en ik ben daar ook heel vriendelijk in… …want ik vind het altijd heel erg goed als mensen bellen.
Gerhard te Velde (4:32 – 4:33)
Dat vind ik sowieso een goede regel.
Karel-Oscar van Hengel (4:33 – 5:08)
Dus ik zeg, hé, wat tof dat je belt. En dan luister ik altijd, is het iemand die ik zelf voor mijn eigen bedrijf wil hebben… …want als ze bellen, ja, er is weinig talent. Dus ik luister altijd met vier verschillende oren. De tweede is, ik luister naar hebben ze toffe scripts… …die ik kan overnemen, kopiëren? Want soms dan zijn andere slimmer of handiger dan dat jij doet. Dus dat vind ik te gek. En ik luister naar de intonatie van ze.
En ik luister naar wanneer ik afhaak. En soms is het ook gewoon echt interessant in wat mensen bellen. Want het zou het beste kunnen zijn…
…stel dat jij mij had gebeld voor deze podcast… …dan had ik ja gezegd. Alleen als je niet belt, dan kan ik niet opnemen.
Gerhard te Velde (5:10 – 5:48)
Dus om even bij jouw persoonlijke ervaring te blijven… …want tegenwoordig heb je ook zoiets als belangst. Je zegt, dat is alleen voor Gen Z’ers.
Maar ik heb dus zelf ook een soort van… …als ik gebeld word door een nummer wat ik niet ken… …neem ik tegenwoordig niet meer op. En waarom doe ik dat? Omdat het heel vaak iemand is die iets van mij wil… …terwijl ik dat op dat moment niet wil. Plus ik heb heel vaak geen tijd. Ik werd vandaag gebeld, vanochtend in de auto hier naartoe… …door een onbekende nummer. Ik denk, doe eens gek, neem toch op. Ja hoor, ik had een salespersoon aan de lijn… …en die ging ook nog eens ratelen. Dus na zeven minuten begon ik hem te onderbreken. Zeven minuten?
Karel-Oscar van Hengel (5:48 – 5:50)
Dat is een ongetraind salespersoon.
Gerhard te Velde (5:50 – 5:55)
Zeker weten. Zeer ervaren persoon, maar…
Karel-Oscar van Hengel (5:55 – 5:57)
Ik wil niet zeggen dat ze goed getraind zijn trouwens.
Gerhard te Velde (5:57 – 6:01)
Nee, oké. Dus zeer ervaren en goed getraind is nog niet hetzelfde.
Karel-Oscar van Hengel (6:01 – 6:11)
Je kan heel lang hetzelfde doen. Dan heb je eigenlijk twintig jaar, één jaar ervaring. Maar je kan ook eigenlijk in één keer heel goed worden…
…in een hele korte tijd. Door te weten wat je moet doen… …en menselijk gedrag leren kennen.
Gerhard te Velde (6:12 – 6:33)
Nou, deze gast had ze echt… Hij sprak mijn naam ook altijd verkeerd uit. Gerard.
Ja, het is oké, ik ben het gewend. Maar na zeven minuten onderbroken… Mijn zus belt me straks.
Ik las gewoon van mijn zus, die belt mij. Dus ik heb geen tijd meer. Maar wat is je website?
Ik ga wel even kijken. Maar het is zo kansloos.
Karel-Oscar van Hengel (6:33 – 7:00)
De funnel of death noemen we dat. Ja, oké. Dus dit is iets wat super vaak voorkomt…
…en heel herkenbaar is. Allereerst, hij vraagt… Vroeger je belletje gelegen?
Zit je niks in de auto? Nee, volgens mij niet. Oké, dat is al het allereerste.
Heel veel oude sales trainingen. En dit is dus waar ik ook fel en vers tegen ben. Is dat de templates gebruikt worden uit de jaren 80…
…waar je nog maar gewoon moet beuken, bellen, doorpitchen.
Gerhard te Velde (7:00 – 7:00)
Ga er maar vanuit.
Karel-Oscar van Hengel (7:00 – 7:07)
Ja, precies. En jij neemt op. De eerste kant de vraag is…
Ben ik gelegen? En hij zegt… Ja, ik kom wel even.
Nou, dan heb ik in ieder geval al…
Gerhard te Velde (7:07 – 7:07)
Een beetje ruimte.
Karel-Oscar van Hengel (7:07 – 7:56)
Een beetje ruimte en toestemming om met je te spreken. Want ik bel jou uit de tablo. Dus dan is het logisch dat jij niet op mij zit te wachten.
Wat niet erg is, maar ik heb iets leuks. Dus vervolgens vraag ik dan… Hé, hoe gaat het ermee?
Wat ben je mee bezig? Nou, het hele script… Kunnen we een ander keertje wel doorlopen.
Maar dan vraag ik eigenlijk waar je mee bezig bent. Wat je aan het doen bent. En dan zorg ik in ieder geval dat er een bodem is…
…of een brug van… Hé, kunnen we het hierover hebben? En als jij dan geen interesse hebt…
…of je vindt het echt niet interessant… …dan ga ik ook niet doorduwen. Want het heeft geen zin.
Omdat je dan op dat moment toch al dicht bent. Dus het is heel erg kijken… Eerste keer wil ik een leuke interactie met je hebben.
Zodat jij de volgende keer als ik bel… …een positieve associatie hebt met Karel-Oscar… …of met een van de mensen van mijn team. En daar gaat het dus heel vaak fout. Want als je zeven minuten met iemand aan de lijn zit… …en jouw weerstand en irritatie gaat omhoog…
…dan gaan wij nooit meer zaken doen.
Gerhard te Velde (7:57 – 8:40)
Oké. En misschien moeten we hier gewoon even op doorpakken… …van wat is dan het ideale script? Want daar kunnen wij ook als ondernemers van leren. Graag. Wat leg je dan op tafel?
Want wat hij wel slim deed, was hij legde… Hij zei van… Ja, ik zag dat je een podcaststudio hebt…
…en ik wil misschien vier keer per jaar… …een podcast op locatie laten maken. Dus je legt meteen wel een soort van bod op tafel.
Nee, dat was wel… Dat wilde hij ook echt. Oké.
Alleen het moest dan gratis. Dus daar had ik dan weer niet zoveel zin in… …om het op mijn kosten te doen. Ja. Dus uiteindelijk dacht ik… Nou oké, als ik daar dan een sponsor bij zoek…
…dan kan het misschien wel. Maar hij legde wel een soort van bod op tafel… …waarvan ik dan…
Snap je wat ik bedoel? Ja. Iets op tafel waarvan ik dacht…
…hé, dat wil ik misschien wel…
Karel-Oscar van Hengel (8:41 – 8:54)
Maar wat wilde hij niet aan je verkopen? Weet je dat nog? Wat wilde hij verkopen?
Nou, dit is dus al fout. Kijk, de reden dat ik dit vraag… …is dat hij had…
Jij had moeten zeggen… …oh ja, hij belde hier en hier en hiervoor.
Gerhard te Velde (8:54 – 8:54)
Ja.
Karel-Oscar van Hengel (8:55 – 9:27)
Dan is dat namelijk… …in jouw hoofd blijven hangen. En wat er gebeurt is…
…ik bel jou op. Op dat moment heb jij… …hé, wie is dit? Dus het perfecte script… …is je wil eigenlijk altijd… …een structuur doorlopen. Ik geloof heel erg in voorbereiding… …in scripts en in structuur. Wat er in het script staat…
…is heel erg cultuurafhankelijk… …op de manier hoe we spreken. Bijvoorbeeld ik train mensen in het zuiden…
…die zeggen dan… …oh, kom Teut. Oh, gezellig.
En de anderen, wij in Nederland… …en zeg maar de boven… …zeggen dan…
Wij in Noord-Holland wil ik zeggen. Wij in Noord-Holland.
Gerhard te Velde (9:27 – 9:28)
Ik corrigeer mezelf.
Karel-Oscar van Hengel (9:28 – 10:01)
Ik moest tegen de schakelen. Wij in Noord-Holland zeggen… …ja, kom, bel ik gelegen. Schikt het? Er zijn allemaal dingen… …waar je eerst even kijkt…
…of het überhaupt uitkomt. Want er is niks mis mee… …als het niet uitkomt. Je hebt namelijk al drie opties. Nummer één, nee. Nummer twee, ja.
En altijd de grap aan maken… …die zegt… En als je die dingen…
…met elkaar combineren… …kan je daar weer op verder. Dus binnen sales…
…is het het herkennen van patronen… …en daarop ingaan… …om ervoor te zorgen…
…dat je een basis maakt… …voor de anderen… …aan de andere kant van de lijn…
…zodat je jou kan begrijpen… …dat je daar op basis verder kan.
Gerhard te Velde (10:04 – 10:07)
Dus iemand neemt op… …je vraagt of die even tijd heeft… …en dan?
Karel-Oscar van Hengel (10:08 – 10:26)
Daarna geef je de reden aan… …dat je belt. Of het ligt eraan…
…als je helemaal koud belt… …en ik weet niet honderd procent zeker… …dat ik de juiste persoon zet. Ik heb altijd de structuur… …één is introductie. Hé, met Karel-Oscar…
…bel ik gelegen. Daarna krijg je DMU-check… …of de persoon die ik moet hebben…
…uit je eigenaar van de podcast. DMU… …Decision-Making-Unit.
Gerhard te Velde (10:26 – 10:26)
Decision-Making-Unit.
Karel-Oscar van Hengel (10:26 – 10:54)
Daarna krijg je de reden… …dat je belt. Want mensen denken altijd…
…waarvoor belt hij eigenlijk? Dus dan krijgen we vervolgens… …de reden dat je belt. De reden dat ik bel is… …puntje, puntje, puntje, puntje. Hoe eerlijk moet je daar zijn?
Ik ben advertenties aan het verkopen. Ja, honderd procent. Alleen het gaat erom…
…en dit is de kracht… …van hoe je het goed doet. En dat is het opbouwen…
…van je ROI-story. Wat is voor de persoon… …die je belt interessant? Want je kan zeggen… …ik bel voor advertenties… …en dat is niet interessant. ROI is dus…
Gerhard te Velde (10:54 – 10:55)
…Return On Investment.
Karel-Oscar van Hengel (10:55 – 12:58)
Return On Investment, precies. Oké, ja. Dus je Return On Investment-story.
Dus je expertise-verhaal… …die er eigenlijk voor zorgt… …dat als ik jou bel…
…dat jij denkt… …dat is perfect voor mij. En het kan dus zeg maar…
…als jij mij zou bellen… …met hey, wil jij in een podcast? En dan zou ik zeggen…
…oké ja, leuk. Je belt voor een podcast. Er zijn honderden podcasts.
Maar als jij zegt… …ik heb naar je gekeken… …afgelopen jaar…
…hebben wij ook een BNR… …oh, BNR vind ik interessant. Awards gewonnen.
We zijn met een team. Ik heb ook een achtergrond-inwerving… …en selectie, dus we kennen elkaar. Oh, oké. Dan is het heel erg tailor-made… …op mij in persona. Zo heb je heel veel voorbeelden… …hoe je eigenlijk in een paar zinnen… …de ander kan overtuigen. Daarna… …krijg je je openvraag. Dus stel je vraag even…
…hoe pak jij dat aan? Hoe ben jij bezig met je marketing? Om eigenlijk een gesprek te ontlokken.
Daarna zul je bezwaren krijgen. Ja, ik heb geen interesse. Ik doe dat al.
Oh, oké. Dan ga je om… …met je bezwarenbehandeling. Nou, daar kunnen we… …een hele podcast aan wijden. En vervolgens gaan we over…
…op een statement. Een statement is eigenlijk altijd… …een techniek om ervoor te zorgen…
…dat jij iets zegt… …die dus eigenlijk… …waarvan ik weet…
…dat jij er tegenin gaat. Maar omdat het een statement is… …kan jij aangeven…
…ja, dat is niet zo… …maar ga je wel het gesprek in. En dat kan je gebruiken…
…om die constante stroom… …van objections tegen te gaan. Oké, kan je die concreet maken?
Wat voor statement zou je dan zeggen… …bijvoorbeeld? Bijvoorbeeld, je zit in de auto… …en je wil een gesprek hebben…
…met een Uberchauffeur. En de chauffeur rijdt langs… …en je kan zeggen…
…hé, wat grappig… …ik kom net van het vliegveld af… …en ik hoorde net dat alle…
…Uberchauffeurs in Nederland… …zo ontzettend vrolijk zijn… …en altijd gewoon…
…een van de best betaalde jobs… …en wat gaat die gast zeggen? Ja, nee, dat is helemaal niet waar…
…dit en dat. Dan gaat hij heel… …oh, dat is eigenlijk…
…gewoon een statement. Oh, ik had gelezen dat de Uber… Je lokt iemand uit zijn tent of zo…
…en dan? En dan gaan ze daarover vertellen… …en als mensen over een verhaal…
…als ze verder gaan in een verhaal… …dan kan je daar altijd wel… …waarde uit halen…
…om bijvoorbeeld te zeggen… …oké, maar hoe pak je dat aan? Waar ben je mee bezig?
En dan kan je open vragen stellen… …om vervolgens jouw pitch… …weer daarin te gooien. Doe je nu zelf nog sales? Elke dag. Ja.
Ja, nee, zeker. Ik doe al mijn klanten komen… …via cold calling.
Gerhard te Velde (12:58 – 13:05)
Ja, interessant. Om wat verder in te zoomen… …op founder…
…want we hebben nu al… …een soort van script doorgelopen.
Karel-Oscar van Hengel (13:05 – 13:05)
Zeker.
Gerhard te Velde (13:05 – 13:07)
Heb jij scripts op je website staan of zo?
Karel-Oscar van Hengel (13:08 – 14:44)
Ja, ik heb video’s… …op mijn YouTube page… …at Karel-Oscar staan…
…met de structure of a cold call. Ik heb… …het ding van een script is…
…is dat die maak ik dus echt… …op maat met de klant heel vaak. Met AI ook?
Nee, want… Verstand. Ja, het kan…
…het kan ook… …zo ver heb ik mijn AI skills nog niet. Misschien moet ik daar eens op in kijken.
Nee, zo ver nog niet… …want AI kan niet een heel diep gesprek… …misschien wel, weet ik eigenlijk niet. Zou ik niet weten. Maar ik doe het heel erg juist… …een op een met de persoon. Want iedereen heeft zijn eigen sales persona. Niet iedereen hoeft zoals ik… …high energy, leuk gezellig…
…entertaining zijn. Je hebt heel veel mensen… …die rustiger zijn, introvert. Die kunnen net zo goed… …alle technieken toepassen die ik doe. Alleen via hun eigen persoon.
En dat is waar ik juist… …tijdens de coaching en training… …heel erg op let. Is dat iedereen door… …die blueprint heen loopt. Ontdekt waar zij fout gaan…
…of waar hun obstakels in zijn. En de technieken… …en tips en tricks gebruiken…
…die ik over alle 18 jaar… …sales heb geleerd te gaan toepassen. Met zichzelf.
Want jij bent de persoon… …die aan de lijn zit. Niet je bedrijf.
Een bedrijf is een inschrijver… …met een kvk, een stukje papier. Die kan een telefoon niet op pakken.
En dat is het mooie. En dan kom je er even als… …kom je erachter dat mensen zeggen…
…oh ja, nou ja. Als ik het… …mijn eigen sausje…
…noem het ook al vaak… …eroverheen kan gooien. Dan wordt het script van mezelf.
En dan krijg je opeens… …een heel team… …wat wel de telefoon durft te pakken. Omdat het uit zichzelf komt. En niet het opgelegde… …dit moet je zeggen is. En dat is denk ik wel het belangrijkste. Om daarin mee te nemen met een script.
Gerhard te Velde (14:45 – 14:49)
Ja, dus je moet niet gewoon… …standaard script. Een script op maat…
…die past bij de…
Karel-Oscar van Hengel (14:49 – 14:50)
Structuur is hetzelfde.
Gerhard te Velde (14:50 – 15:18)
Het script past wel. Ja. Om wat verder in te zoomen…
…op die founders zelfs. Want je had het over persona’s. Wat voor soorten founders zijn dat denk je?
Want ik wil deze podcast vooral… …ook focussen op die ondernemer. En ik denk dat de technieken…
…dat is eigenlijk misschien al… …je zou bijna kunnen zeggen… …bridge too far. Voor heel veel mensen. Die hebben wel zoiets van… …ja, ik ga sowieso niet koud bellen. Of commercieel bellen. Mij niet gezien, weet je wel. En daar heb ik een hele mooie van.
Karel-Oscar van Hengel (15:19 – 15:28)
Heb je wel eens op een… …business event gestaan… …en dat je zo…
…aan het spreken bent met iemand… …en dat die op een gegeven moment… …zo schuin langs je begint te kijken…
…en zegt… Ja, ik moet echt naar de wc.
Gerhard te Velde (15:28 – 15:29)
Of ik zie je een beetje lopen, ja.
Karel-Oscar van Hengel (15:30 – 16:26)
Dan heb jij hetzelfde ervaren… …als dat jij iemand opbelt… …alleen staat die ook nog een keer voor je. Dat is nog pijnlijker. Dus dan loopt iemand… …letterlijk van je weg. En dat is dus ook… …hoe ga je daarmee om? Hoe stel je juiste vragen…
…aan iemand in een gesprek? Hoe interesseer je iemand… …om naar jou te luisteren? En hoe inspireer je iemand… …om in jou te investeren? Want dat is eigenlijk wat je doet.
Zodra je aan de slag gaat… …met commerciële communicatie… …dan ben je eigenlijk bezig…
…om ervoor te zorgen… …dat je door een reeks van vaardigheden… …een connectie kan maken…
…met de andere persoon… …om te kijken. Hé, wat vinden zij leuk?
Waar lopen zij tegenaan? En past mijn product of dienst… …of service bij hem of haar? En tijdens dat je dat doet… …a, je zorgt ervoor dat je… …of met iemand een meeting inboekt…
…of dat in ieder geval zij… …een positieve ambassadeur van jou… …zijn. Hé, dit is echt niet voor mij, maar…
…ik haal je op de hoogte… …van iemand anders. Ja, ik hou je in gedachten.
Gerhard te Velde (16:27 – 16:38)
Maar ik denk dat weinig… …of dat er heel veel… …MKB-ondernemers zijn…
…die geen zin hebben om te gaan bellen. Klopt. En…
Dat is zonde. Ja, maar waarom is dat, denk je?
Karel-Oscar van Hengel (16:38 – 17:14)
Ja, er zijn… …ik heb daar heel veel theorieën over… …en dat is ook waar de eerste…
…ik denk de eerste 2,5 uur… …van de training over gaat… …is blemmerende overtuigingen…
…alle angststoornissen… …die naar boven komen… …paniek aanvallen…
…hyperventilatie, noemen we het op… …fight or flight responses… …dus de hele psychologie…
…en de biologie erachter ontleden we… …waardoor mensen begrijpen… …waarom ze het zo eng vinden…
…om te bellen. Dat zijn dus echt de… …standaard dingen…
…waar mensen tegen aanlopen… …met het koud bellen… …is vooral angst voor afwijzing. Mag ik er een paar noemen? Ja, oh, als je ze…
Gerhard te Velde (17:14 – 17:18)
…zeker gaat. Ik heb een paar opgeschreven… …van waarom ik zelf niet…
…geen zin heb om…
Karel-Oscar van Hengel (17:18 – 17:19)
…met mensen te bellen.
Gerhard te Velde (17:19 – 17:26)
Ik heb hier een podcast studio… …ik wil nieuwe klanten… …maar ik wil mensen…
…niet lastigvallen. Ha, oké.
Karel-Oscar van Hengel (17:27 – 17:32)
Mooie, belemmerende overtuiging. A, vaak kennen ze je niet… …en als je op de juiste…
Gerhard te Velde (17:32 – 17:33)
Dat is ook het probleem, ze kennen je niet.
Karel-Oscar van Hengel (17:34 – 18:14)
Ja, maar dus dan A… …als jij op een normale manier belt… …en weet hoe je moet bellen…
…en je weet dat dat werkt… …dan zul je dat vervolgens… …altijd doen. Dus als je iemand opbelt… …en op de juiste manier… …met ze spreekt…
…val je ze niet lastig. Want als jij een MKB-ondernemer belt… …die binnen jouw doelgroep valt…
…die ook graag klanten wil… …en graag ook hun naamsbekendheid… …wil vergroten…
…met wie moet hij spreken? Ja. Met jou.
Dus de reden dat je ze opbelt… …is heel fijn… …want dan hoeft hij niet meer…
…onderzoek te doen. Want het probleem is er… …bij heel veel mensen. Alleen je moet echt je best doen… …om vaak bij podcasts… …of bij andere organisaties…
…binnen te komen.
Gerhard te Velde (18:14 – 18:31)
Ja. Oké, volgende bezwaar… …als ik jou opgegeven had…
…ja, deze geldt niet voor mij… …maar ik ben introvert… …dus ik ben niet zo’n babbelaar. Ah, perfect. Ik ben toevallig behoorlijk extrovert… …maar ik denk dat heel veel ondernemers zeggen…
…ja, nou… Dan ben je de allerbeste salesperson…
Karel-Oscar van Hengel (18:31 – 18:57)
…die je kan hebben. Oké, waarom? Omdat je meer moet luisteren…
…dan dat je moet praten… …en hoe introvert je bent… …hoe beter mensen luisteren. Dus als ik jou opbel… …ik zeg… …hé, goeiedag…
…bel ik jou al gelegen? Ja. Ja, dus de reden dat ik bel…
…ik heb een technologiebedrijf in Amsterdam… …en ja, ik vroeg me eigenlijk af… …oh, ja, geen plan. Daar zal nooit weer stand op komen. Dus hoe introverter jij bent… Dus je gunfactor is hoger of zo?
Gerhard te Velde (18:57 – 18:57)
Stien keer hoger.
Karel-Oscar van Hengel (18:58 – 19:08)
Kijk, ik moet afleren. Ik moet juist mijn stem aanpassen… …als ik ga bellen. Dus de persoon die ik ga… …gezellig, leuk, zoals we nu zijn… …ik bel natuurlijk wel…
…op dezelfde manier.
Gerhard te Velde (19:08 – 19:10)
Je blijft bij jezelf. Ik ben niet anders, ik blijf bij mezelf. Maar je bent meer timide of zo.
Karel-Oscar van Hengel (19:10 – 19:24)
Maar ik weet echt wel… …dat ik niet moet beginnen met… …hé, wat geweldig, wat leuk. Dan hangt iemand gelijk op. Dus ik… …voordat ik het stukje…
…entertainment omhoog gooi… …want dat is wel… …dat is weer mijn gimmick. Iedereen heeft zijn eigen sales persona.
Gerhard te Velde (19:24 – 19:25)
Dus dat van die theateropleiding…
Karel-Oscar van Hengel (19:25 – 19:31)
Ja, 100% komt van die theateropleiding… …maar krachtig komend. Een beetje lol erin.
Gerhard te Velde (19:31 – 19:36)
Jij moet de knop omlaag draaien, zeg maar. Maar die introvert… …die moet een klein beetje…
…de knop omhoog draaien?
Karel-Oscar van Hengel (19:36 – 19:42)
Die moet alleen maar vragen stellen vaak. Dat is vaak… …een echt introvert persoon…
…hoeft soms eigenlijk alleen maar… …een klein beetje vragen stellen.
Gerhard te Velde (19:42 – 20:09)
Dit zou voor mij een oplossing zijn… …dat je zeg maar de eerste… …het vuile werk…
…laat opknappen bij iemand anders, zeg maar. Dus die eerste calls. En dat je dan als introvert…
…dan mag je als expert, weet je wel. Dus iemand… …tegenwoordig zie je ook op LinkedIn…
…allemaal setters en closers. Dus je hebt appointment setters. Mensen die afspraken voor je maken.
En dan heb je… …closer. Trouwens, dat is dan ook niet… …de ondernemer zelf. Dus waar is die ondernemer dan nog… …in dat hele spel?
Karel-Oscar van Hengel (20:09 – 20:32)
Ja, ik moet eerlijk zeggen… Jij vindt het ook vaag? Nee, ik vind het helemaal niet vaag.
Ik vind het heel logisch. Maar… …waarom ga je nog meer stappen…
…in je salesproces doen? Wat is het nadeel daarvan? Het nadeel daarvan is…
…dat het nog langer duurt… …voordat je je factuur kan besturen. Cold calling is de meest…
…snelle, efficiënte manier… …van zaken doen.
Gerhard te Velde (20:32 – 20:32)
Oké.
Karel-Oscar van Hengel (20:32 – 20:37)
Alleen, er is een wisselwerking. Angstbalans is heel hoog.
Gerhard te Velde (20:37 – 20:37)
Ja.
Karel-Oscar van Hengel (20:37 – 22:25)
Dus jij moet inleveren… …in je eigen ego… …afstand en angst…
…versus met snel resultaat. Want ik kan nu de telefoon pakken… …ik kan nu bellen…
…en morgen afspraken hebben. 46 euro Odido abonnement… …return on investment…
…sky to the high. Hoe makkelijker kan je het hebben? Alleen, mensen zijn niet getraind…
…in het omgaan met de reacties… …van andere mensen. Vinden we spannend.
Is heel logisch. Plus de kans op afwijzing… …is heel hoog. Alleen, je hebt niks te verliezen… …want die andere persoon… …aan de andere lijn…
…kent je toch al niet. Dus als je niet belt… …ja, er gebeurt toch niks. Kijk, als ondernemer… …ben je de hele tijd bezig… …met nee’s ontvangen. Alleen, je hoort ze niet… …want je hebt geen interactie… …met die mensen. Dus zodra jij gaat bellen… …krijg je geen interactie. En dan zeggen mensen nee.
Dat is korttermijnpijn. Vinden we eng. Vinden we spannend.
Maar het uitstellen… …dat je… …ja, het is wel goed zo…
…en kom er later… …of er iemand tussen zetten… …dat vertraagt het proces…
…maar vermindert de pijn. Dus het is wel logisch. Plus, het kost geld.
Dus als je heel veel setters… …of andere marketingtools inzet… …en tijd…
…prima. Alleen, het is niet dat je… …morgen meetings hebt. Dus als jij nu…
…meetings nodig hebt… …en je wilt controle… …over je salesproces…
…dan pak je je telefoon… …dan ga je bellen… …en je boekt afspraken in. Alleen, hoe je dat doet… …is ook weer een vaardigheid. En dat is lastig.
Want als jij zou weten… …en je telefoon oppakt… …en je belt…
…en je krijgt direct een meeting… …dan zou jij de hele dag… …aan de telefoon hangen. Alleen, het stukje opbellen… …de afwijzing krijgen… …omgaan met de emoties…
…van de andere persoon… …naar een andere lijn… …dat is best wel spannend. Dus als je daar niet in getraind bent… …ja, dan snap ik de weerstand wel. En daar coach ik op.
Gerhard te Velde (22:26 – 23:08)
Ja, en voor mij voelt het ook… …een beetje random, zeg maar… …om gewoon een…
…dat deed ik vroeger namelijk. Vroeger had ik gewoon altijd… …een bellijstje van…
…oh, deze mensen… …moet ik allemaal nog bellen… …dit is een heel goed punt. Nou ja, vroeger deed ik het spontaan… …maar nu heb ik zoiets van… …ja, ik hou zelf ook niet van…
…out of the blue gebeld worden… …ik heb liever een bel… …als spraak in mijn gennen. Dus soms heb ik gewoon acht calls… …op een dag. De ene keer is het een videocall…
…dan is het een telefoongesprek… …kan ik ondertussen de was opvouwen… …maar dan weet ik…
…dat ik op dat moment echt tijd heb… …voor die persoon. Plus, het is al…
…min of meer gekwalificeerd… …dus ik weet al… …dat ze met me willen spreken. Ik weet zelf ook… …dat ik met die persoon wil spreken. Ik heb al nagedacht over…
…wat zouden we kunnen gaan bespreken.
Karel-Oscar van Hengel (23:10 – 23:13)
Dus… Hoe doe je dat als je geen… …marketing machine hebt draaien…
…zoals jij?
Gerhard te Velde (23:16 – 23:24)
Ja, er moet iets zitten tussen… …het volledig uitdenken en inplannen… …en gewoon random de gouden gids pakken…
…en bij A beginnen, zeg maar.
Karel-Oscar van Hengel (23:24 – 23:28)
Oké, maar jij boekt afspraken in? Hoe krijg jij die afspraken in je eigen A?
Gerhard te Velde (23:28 – 23:33)
Ja, als je vraagt… …zo’n lead generation… …of hoe kom je in contact…
Karel-Oscar van Hengel (23:33 – 23:35)
Hoe kom je aan die afspraken… …dat is vooral via LinkedIn. Oké, via LinkedIn.
Gerhard te Velde (23:35 – 23:45)
En hoe krijg je die via LinkedIn? Mensen vroegen mij toe en zeggen… …mag ik een keer met je praten…
…want ik heb een idee voor een podcast. Of ik wil misschien een podcast laten maken.
Karel-Oscar van Hengel (23:45 – 23:45)
Ja.
Gerhard te Velde (23:46 – 23:51)
Nou, dan weet ik van… …hé, die hebben al interesse… …dus die zijn al op zoek. Ja. En dan gaan we het gesprek aan.
Karel-Oscar van Hengel (23:51 – 23:52)
Hoe lang ben je al bezig met je podcast?
Gerhard te Velde (23:54 – 24:00)
Deze podcast zes jaar. Hoeveel afleveringen heb je gedaan? 333 bijna.
Karel-Oscar van Hengel (24:00 – 24:02)
Hoeveel luisteraars heb je ongeveer?
Gerhard te Velde (24:02 – 24:04)
Rond de 2.500. Oké.
Karel-Oscar van Hengel (24:04 – 25:04)
Nou, stel je bent ondernemer. Ja. En je hebt dit allemaal niet.
Hoeveel leads denk je dat die… …via LinkedIn krijgen? Geen idee.
Nul. Ja. Zilch.
Dus, wat jij hebt… …daar wil ik heen. Ik zou het heerlijk vinden natuurlijk…
…als mensen afspraken bij mij inboeken. Maar als jij als ondernemer luistert… …naar deze podcast en denkt…
…oh, wat vet en dat wil ik ook. Dude, I’m jealous. Ik zou honderd procent willen…
…dat mij constant mensen… Gelukkig, het gebeurt nu steeds meer. En ik krijg ook heel veel referrals weer.
Van aan de klanten, de boeken. Steeds meer verder. We hadden vorig jaar de training gehad.
Hebben nieuwe mensen aangenomen. Gaan weer de training doen. Maar mijn namensbekendheid is niet zo groot…
…dat mensen mij… …dat ik twee of drie leads per week krijg. Of per dag soms.
Dat is de ideale situatie. Maar stel je bent ondernemer. En je hebt een supermooi product.
Je bent lekker bezig. Alleen, je hebt niet die marketingmachine. Je bent niet al zes jaar bezig met een podcast.
Je hebt nog niet een BNR Award gewonnen. Hoe ga je ze dan bereiken?
Gerhard te Velde (25:05 – 25:36)
Misschien een goed voorbeeld. Ondernemer waar we nu zijn. Joren is een van mijn vrienden.
Hij heeft een bedrijf GroenPand. En ze verkopen verduurzame panden. Ze hebben in het verleden…
…heel veel zonnepanelen gedaan. Nu zijn ze vooral met warmtepompen bezig. En met accu’s.
Of zeg maar thuisbatterijen. En hij is de founder. En een van de bezwaren die ik ook heb opgeschreven…
Daar heb ik helemaal geen tijd voor. Wanneer moet ik dan gaan bellen? Hij hoeft niet te bellen.
Karel-Oscar van Hengel (25:37 – 25:39)
Het kan iemand anders zijn. Maar dat kost ook weer geld.
Gerhard te Velde (25:40 – 25:42)
Ja, want dit gaat natuurlijk over founder sales.
Karel-Oscar van Hengel (25:43 – 27:40)
Kijk, als jij geld hebt… …om te investeren in iemand in je team… …dan huur je iemand in. En zo bespaar jij tijd. Die betaal je geld. Dat is prima.
Als jij founder bent… …en je hebt niet het budget… …om iemand fulltime op sales te zetten…
…moet je het zelf doen. Waar de meeste partijen… …en ik heb het hier laatst ook over gehad…
…bij vrienden en ondernemers. Je hebt een punt waar je gewoon… …rond het klokje moet werken…
…meer moet doen. Dat zul jij ook wel weten. Dat je gewoon veel moet werken…
…en meerdere petten op moet hebben. Uiteindelijk, je hoeft het niet te doen. Maar het punt is dat…
…als je wil dat je bedrijf groeit… …en je wil binnen een jaar… …een bepaalde omzet halen…
…dan moet er linksom of rechtsom… …een factuur verstuurd worden… …naar iemand die hem gaat betalen. En die moet je linksom of rechtsom contacteren. En als je ze belt… …krijg je ze sneller aan de lijn…
…dan als jij een hele marketingcampagne opzet… …en een paar maanden moet wachten, testen… …dat soort dingen. Kijk, ideaal gezien… …als hij geen tijd heeft om te bellen… …dan is het A, vaak dat ze niet weten…
…dat ze in hun agenda… …een half uurtje per dag moeten blokken… …om een paar telefoontjes te doen. Want vaak valt het best wel mee. Wie moeten ze bellen dan? Nou, als het goed is…
…heeft hij een bepaalde doelgroep… …of heeft hij de doelgroep nog niet helder. Dus dat is nummer één.
Wie bel je? Dat zei je nou net toen ik zei… …oh, goed punt. Is random bellen uit elkaar gauw gids… …heeft geen zin. Maar dat is ook niet handig.
Je moet wel onderzoek doen naar… …hé, wie bel ik? Wie is mijn doelgroep?
Wat hebben ze nodig? Wat zijn de mogelijke problemen? Eerst doe je een aanname…
…en dan ga je een beetje bellen… …nou oké, dit is geen goede fit… …want ik had totaal verkeerd budget…
…ingeschat bij deze type doelgroep. Oh, dit werkt eigenlijk… …via een overheidsinstelling. Dus je moet niet deze partij hebben… …maar ik moet eigenlijk… …de vertegenwoordiger hebben bij de gemeente…
…die oh oké, wist ik veel… …dan ga ik die bellen. Dus je gaat eigenlijk…
…eerst doe je een paar aannames… …dan ga je het testen… …en dan ga je vervolgens…
…die mensen bellen en contacteren. Dus je doet echt gewoon een beetje… …onderzoek naar wie je wilt.
Gerhard te Velde (27:40 – 27:43)
Ik denk dat veel mensen hier al afhaken… …van nou zie je wel, dat bellen werkt niet.
Karel-Oscar van Hengel (27:43 – 27:58)
Ja precies, maar dat is gewoon… …want het werkt echt. Want ja, anders zou ik niet…
…doen wat ik doe per jaar. Ik doe echt geen… …ik investeer veel in marketing op het moment…
…maar daar haal ik nog niet… …echt heel veel uit. Maar dat komt vanzelf.
Gerhard te Velde (27:59 – 28:12)
Ja, ik zit even te denken… …welke bezwaren… …want de bezwarenlijst is natuurlijk…
…best wel lang, maar die van… …ik heb er geen tijd voor. Ik denk dat die wel…
…heel veel terugkomt ook. En jij had het vooral over angst. Die geloof ik ook heel erg…
Karel-Oscar van Hengel (28:12 – 29:05)
…van angst tot onbekende. Het zijn belemmerende overtuigingen… …en kijk, uiteindelijk vinden mensen…
…het allemaal spannend… …om afgewezen te worden. Want dat is best pijnlijk.
Sterker nog, evolutionair gezien… …ga je buiten de groep. Ga je dood.
Ja, je kent hem al… …het standaard Sabaton-tijger verhaal. Dus ons lichaam zegt letterlijk…
…blijf staan en ga niet doen. Je kan best nog wel even wachten… …voordat je daadwerkelijk iets gaat doen…
…want je hebt nog wel… …een beetje vet op je botten. Dus je wil zoveel mogelijk uitstellen.
En dat is ook wel… …eigenlijk onze natuur… …is dat we het liever uitstellen…
…dan niet doen. En dat komt omdat we in een soort van… …uitstelloop zitten. En dat is tegenwoordig… …nog heftiger dan voorheen. Want we hebben heel veel mogelijkheden…
…om ons af te leiden. Je telefoon, je laptop… …alles staat constant aan…
…het rinkelen. Komt een collega even langs.
Gerhard te Velde (29:06 – 29:11)
Het is alweer half vijf. Ja, het is alweer half vijf. Laat maar zitten.
Dan doen we morgen wel… …en dan morgen weer niet.
Karel-Oscar van Hengel (29:11 – 30:02)
En dan kijk je… …wat heb ik nou eigenlijk gedaan? En een superleuk voorbeeld…
…afgelopen weken grote… …B2B reseller-organisatie getraind… …in het zuiden van het land. Nou, die hadden eerst… …een nummer van het carnaval gedaan. En ik belde vandaag…
…de feedback calls. Hé, wat vond je ervan? En hij zei…
…nou, ik vond het hartstikke leuk. En waar ik eigenlijk… …mijn grootste win uit de hele training…
…plus dat, ja, in het script… …en hoe de objection training… …en de dit en de psychologie…
…ik snap het nu. Eindelijk zijn mijn ogen geopend. En de grootste grap is…
…ik boek nu gewoon elke dinsdag… …anderhalf uur. En de rest van de dagen…
…ben ik bezig met klantenorders. Want zij krijgen heel veel orders binnen… …moeten heel veel logistieke dingen…
…regelen ook nog. En dan doe ik gewoon… …anderhalf uur bellen. En die boek daar afspraak… …en afspraak en afspraak in. Want een groot deel van de tijd…
…we maken er geen tijd voor. Dat is gewoon zonde.
Gerhard te Velde (30:05 – 30:27)
Ja, ik zit nog te denken van… …gewoon dat spontaan… …ik geloof dus wel…
…ja, eigenlijk zou je… …een leadlijst moeten hebben van… …hé, deze bedrijf ga ik bellen. Ik moest ook aan bestaande klanten denken. Dus Joren… …mijn oude kompioen trouwens…
…maar die dus groen pand heeft. Stel dat je… …echt gewoon helemaal nieuwe…
…nieuwe klanten bellen.
Karel-Oscar van Hengel (30:28 – 30:29)
Als dat een bridge to far is zeg maar.
Gerhard te Velde (30:29 – 31:01)
Dan zou je ook kunnen zeggen van… …nou, we gaan dan in ieder geval… …je bestaande klanten bellen. Of in ieder geval de bestaande klanten… …die je nog zelf ooit gehad… …of ge-onboard hebt. Dus daar kun je natuurlijk ook beginnen. Zeker. En mijn vraag daarbij zou dan zijn van…
…wat is een goede manier… …of een goed script… …om tot een belafspraak te komen? Want ik hou dus niet… …van spontaan gebeld worden. En daardoor hou ik ook minder…
…van spontaan bellen. Dus dat uit de auto van… …nee, heb ik lang niet gesproken. Ja, dit is wel leuk. Alleen, nou misschien komt daar… …mijn angst dan ook wel…
…een beetje omhoog.
Karel-Oscar van Hengel (31:01 – 31:06)
Wat is jouw idee erbij… …als iemand jou belt? Want dit is dus letterlijk waar…
Als iemand mij belt?
Gerhard te Velde (31:06 – 31:07)
Hoe gaat dat?
Karel-Oscar van Hengel (31:07 – 31:12)
Precies. Als iemand mij belt? Ja.
Wat hoor je aan de andere kant… …van de telefoon?
Gerhard te Velde (31:14 – 31:15)
Nou, sinds ik niet meer opneem, niks.
Karel-Oscar van Hengel (31:15 – 31:22)
Ja, precies. Dus dat is jouw verwachting… …als jij gaat bellen. Maar de grap is… …dat nog heel veel mensen… …gewoon opnemen.
Gerhard te Velde (31:23 – 31:24)
Ja, gek hè? Vind ik echt raar.
Karel-Oscar van Hengel (31:24 – 31:43)
Ja, maar mensen nemen echt op. Controleer je agenda, weet je wel. Neem, ja.
Oké, maar… Kijk, mensen nemen gewoon op… …of bellen terug. En de grootste grap is… …ik ben meer aan het overtuigen… …bij mensen. Jongens, het werkt echt. Pak nou die telefoon… …en volg gewoon deze stappen…
…en je hebt afspraken in de agenda.
Gerhard te Velde (31:43 – 31:54)
Ja. Ja, dat vind ik er ook interessant aan. En daarom wil ik je ook spreken…
…omdat… …we hadden het in het voorgesprek ook over… …van ja, wat staat er tussen jou…
…en je succes? Een telefoon. Ja.
Wat moet je ermee doen? Pak hem op en ga bellen.
Karel-Oscar van Hengel (31:54 – 31:55)
Precies.
Gerhard te Velde (31:55 – 32:03)
Het is zo makkelijk… …en niet alleen klanten regelen… …maar ook nieuwe opdrachten…
…bij bestaande klanten… …maar ook kandidaten… …of gesprekken met particele medewerkers.
Karel-Oscar van Hengel (32:03 – 32:04)
Ja, zeker. Partners.
Gerhard te Velde (32:04 – 32:11)
Dus het is niet zo simpel. Alleen, waarom doen we het niet? En dat geldt voor heel veel dingen.
Hoe wil je afvallen? Minder vreten. Ja, waarom doe je dat dan niet?
Karel-Oscar van Hengel (32:11 – 32:15)
Nou, dat is niet helemaal waar. Het heeft ook te maken… …met je food drive. Ik ben net heel laat…
Gerhard te Velde (32:15 – 32:49)
…heel diep in een rabbit hole gekomen. Andere podcast. Maar de oplossing…
…voor heel veel problemen… …kan zijn bellen. Mensen doen het niet.
En founders ook niet. Nee, klopt. Ja, daar probeer ik dan…
…de grip op te krijgen… …en het een beetje… …in de goede richting te doen. En ook voor mezelf, hè. Want we hebben, zeg maar… …de groei voor podcasts…
…dat is één ding. Maar ik heb daarnaast EarAir… …en EarAir is de podcast agency. Nou, deze studio… …die wil ik het liefst… …elke dag gevuld hebben. En dan wil ik… …als die elke dag gevuld is… …nog een studio daarna…
…bij wijze van spreken… …en dan gaan we daarna doorbouwen.
Karel-Oscar van Hengel (32:49 – 32:49)
Ja.
Gerhard te Velde (32:50 – 33:03)
Nou, er zit hier een heel bedrijventerrein… …hierachter. Ik heb een lijst met alle bedrijven. Ik zou ze allemaal kunnen bellen.
Ja. Yo, we zitten nu… …op Zonderbaan 36. Vind je het leuk… …om een keer een pilot aflevering… …te maken voor een podcast? Nee. Ja. Ik noem maar wat.
Nu ga ik misschien wel heel snel…
Karel-Oscar van Hengel (33:03 – 33:15)
…naar een deal, maar… Dit is dus wat ik heel vaak doe. Kees.
Wat zou je heel graag willen doen… …met jouw podcast agency? Ik vind het…
…persoonlijk voor mij… Ja, echt.
Gerhard te Velde (33:16 – 33:41)
Wat wil jij doen met je podcast agency? Ja, wat ik het allerleukste vind om te doen… …is mijn creativiteit loslaten…
…op een vraag van een klant. Dus als een klant zegt… …we hebben een podcast idee. Kun je eens meedenken? Nou, dan gaan we helemaal los. Ja.
Of als een klant bijvoorbeeld… …geen contentstrategie heeft… …om daarover mee te denken van…
…hé, wat zou je allemaal kunnen doen? Dus het creatieve stuk… …dat vind ik het allerleukste van het vak.
Karel-Oscar van Hengel (33:41 – 33:44)
Check. Waar denk je dat de meeste ondernemers… …tegenaan lopen in het maken van content?
Gerhard te Velde (33:45 – 34:08)
A. Geen tijd hebben. B.
Geen structuren aanbrengen. C. Zich zelf totaal niet kunnen verkopen…
…want zij hebben gewoon een heel leuk… …en mooi, maar soms ook saai product. Ze vinden het zelf niet bijzonder…
…maar ik kan hun wel op het podium zetten. Zou dus eventueel een stukje creativiteit… …pinsen? Zeker, ja. Wat is jouw kracht? Ja, creativiteit, zeker.
Karel-Oscar van Hengel (34:09 – 35:05)
Stel je voor, jij ziet mij langslopen… …en je weet… …hij is ondernemer, salesperson…
…of hij is ondernemer… …heeft een technisch product… …en een enorme innovatie. Maar dat ding ligt daar maar gewoon. Dat is heel frustrerend. En hij kan niet communiceren…
…of zij kan niet communiceren… …waar ze naar voren kunnen. Dan missen zij creativiteit…
…ze missen connectie met de toegroep… …en ze missen ook nog een keer… …het vehicle, zeg maar…
…jouw gebruik van marketing, content… …om dat te doen. Structuurcontent maken, content plannen…
…de markt binnenkomen… …en ook nog een keer… …het allergrootste probleem van tegenwoordig…
…is opvallen. Probeer nu nogmaals… …het hele LinkedIn-algorithm is kapot. Ik heb het vanochtend nog over gehad… …met Lotte de Man. Je merkt gewoon heel erg…
…dat het heel erg lastig wordt tegenwoordig… …om er nu überhaupt aandacht te krijgen. Dus als jij iemand opbelt…
Gerhard te Velde (35:05 – 35:07)
Krijgt zij nog zoveel likes nog steeds?
Karel-Oscar van Hengel (35:07 – 36:28)
Ja, ze heeft ook iets terug… …maar nog steeds… …omdat zij gewoon echt…
…een fanbase heeft opgebouwd… …en ook heel goede content schrijft… …en ook weet wat ze doet. Als je nu iemand op zou bellen… …en ze zegt… …hé, we zijn nu bezig…
…met een podcast-agency. We horen vaak bij founders… …dat één, ze weinig tijd hebben…
…om hun doelgroep te bereiken… …de creativiteit missen… …het is megadruk…
…maar ja, je moet op een bepaalde manier… …toch in contact komen… …met je doelgroep…
…en die content distribueren… …over verschillende kanalen. Merk je dit ook?
Dan gaan ze zeggen… …ja, dat merk ik ook. Dus nu heb je eigenlijk al…
…die dingen die jij aangegeven hebt… …waar jij sterk in met je creativiteit… …de mogelijkheid om mensen te helpen…
…hun content te distribueren… …een leuke podcast-idee te bedenken… …en de structuur aan te geven. Dan heb je eigenlijk al vijf punten… …waarop iemand kan zeggen… …ja, ja, ja, ja. Dat is lastig, dat is mijn pijn. Maar als je dit nu weet… …en je belt ondernemers…
…of je zegt… Ja, precies, precies. Ik merk het.
En wat er dan gebeurt is… …nou ja, ik zou zeggen… …we doen het live. We bellen hem gewoon op. En je ziet een bedrijf… …waarvan je denkt…
…oké, die past binnen mijn sales… …die past binnen mijn ideale krantprofiel. Die heeft x werknemers.
Die heeft waarschijnlijk ook budget. Die heeft waarschijnlijk ook… …ik zie dat hij wat advertenties gedaan heeft. Dat ziet er niet zo heel erg geweldig uit. Ga ik niet tegen hem zeggen… …maar dan weet ik in ieder geval…
…dat hij bezig is.
Gerhard te Velde (36:28 – 36:28)
Kan beter, ja.
Karel-Oscar van Hengel (36:29 – 39:05)
Kan beter. Die heeft die problemen. En als jij hem dan belt…
…hé Erik, ik ken je helemaal niet. Ik bel je echt volledig koud. Echter, ik hoor vaak dat…
…puntje, puntje, puntje, puntje. Die vier problemen die je net opnoemde. Dan gaat hij honderd procent zeggen…
…wow, yes. Je snapt me. Dit is precies wat ik wil.
En dan gaat hij zo reageren. En dan denk je… …wow, dit is cool. Opeens zeggen ze wel ja. En het mooie daaraan is… …is dat je dan die hele marketingreis…
…niet hoeft te doen. Maar gewoon iemand… …menselijk contact kan maken. En een keer met iemand… …een normaal gesprek kan voeren. En die zegt dan wel zelf wel…
…dit is echt honderd procent wat ik zoek. Hier loop ik echt gewoon op vast. Ik heb nu het budget niet.
Maar kunnen we… …oh, tuurlijk, geen probleem. En dat is het hele ding.
Je moet ervoor zorgen… …dat je weer met mensen in contact komt. En dat vinden we heel spannend.
En dat komt weer door… …afwijzing, sociaal isolement van COVID. Weet je, we zitten heel erg in de…
We hebben heel veel contentmarketing gedaan… …en dat soort dingen. Dus we krijgen die leads binnen.
En dan word je er veel minder… Het is hetzelfde als je heel weinig… …in de gym gaat. Ga dan maar een keertje… …heel veel sporten hebben. Dan moet je ook weer.
Dus je moet er ook weer in komen. Dus dat is volkomen logisch. Maar als je dit allemaal weet…
…en je hebt een soort knop ontdekt… …dat als je erop drukt… …dat je merkt dat het werkt. En dan blijf je constant op die knop drukken. En dat krijg je dus bij de training. Wat is het mooiste product…
…dat jij ooit verkocht hebt? Wauw. Een grote…
Het Boyzoy Ballet verkocht ik. Dat is een Russisch ballet toen in de tijd. Dit is in de jaren 2010 ervoor.
En een voorstelling… …De Meel van Tsjechof… …vond ik heel mooi om te verkopen. Ik was de eerste manager van Daal Bob. Vond ik heel leuk, theaterproducten. En ik vind nog steeds een van de…
…de service om kandidaten te helpen. Dus dat vond ik echt superleuk. Ik heb het nog steeds heel erg leuk.
Recruitment is een prachtig vak. Maar het mooiste product moet ik natuurlijk zeggen… …is nu glimlachen op mensen hun gezicht…
…nadat ze cold calling training hebben gehad. Wat was het minst leuke of stomste product… …dat jij ooit verkocht hebt? André Long huidcreme shampoos… …in de Albert Heijn… …voor Sky Marketing Solutions. Toen was ik 16, 15 of zo. En dan stond ik in de winkel… …als bijbaantje om letterlijk…
…van die huidcreme producten bij mensen… …en dan zo’n flyer, zo’n kleuren dingetje. Het zeggen van wat leuk, zo’n proper ding.
Maar ik vind het altijd leuk… …om met mensen contact te hebben. Maar dat vond ik wel…
…ik denk het minst spannende product… …dat ik ooit verkocht heb.
Gerhard te Velde (39:05 – 39:16)
Lijkt me ook niet. Ja, dat is niet inspirerend. Want je ziet natuurlijk ook…
…die krantenverkopers op straat en zo. Dat zijn wel de sales talentjes natuurlijk. Ja, nee, die spreken ook heel vaak aan.
Ja, precies.
Karel-Oscar van Hengel (39:17 – 39:22)
Dus van hey, zou je dit willen doen? Zou je eventueel bij mij komen willen werken? Ja, dat zijn de toppers.
Gerhard te Velde (39:23 – 39:59)
We gaan het in een andere aflevering… …nog uitgebreider hebben over je sales team. Hoe bouw je dat om?
Maar ik wil toch nog even… …bij die ondernemer blijven. Het kan natuurlijk ook zijn…
…dat je compagnons hebt. Ik was zelf, want ik ben met twee vrienden begonnen… …dus wij waren met z’n drieën…
…en ik was altijd de sales guy van de drie. Ja, precies. Dus dat was voor hun lekker makkelijk.
Ze hoefde alleen maar achterover te leunen… …en ze moesten ook van alles doen… …maar ze hoefden in ieder geval geen sales te doen. En toen gingen zij weg. En toen had ik eigenlijk ook veel minder tijd. Maar ik merkte wel dat mijn sales mensen…
…een stuk minder scoorden dan ik.
Karel-Oscar van Hengel (40:00 – 40:00)
Ja.
Gerhard te Velde (40:02 – 40:12)
En ik ben er ook een beetje naar op zoek van… …als je zo’n founders team… …hoe kan dat voor je werken?
Karel-Oscar van Hengel (40:12 – 40:15)
Dus de talenten combineren of zo… …met elkaar aansluiten.
Gerhard te Velde (40:15 – 40:23)
Ja, er is een andere podcast… …daar heb ik het met iemand over… …de hipster, de hacker en de hustler. En de hustler is dan zeg maar de salespersoon…
Karel-Oscar van Hengel (40:24 – 40:25)
…die regelt gewoon shit. Ja, guilty as charged.
Gerhard te Velde (40:25 – 40:35)
Ja, precies. Maar wat als je dus in je eentje bent? Je hebt zoiets van…
…ja, sales is gewoon niet mijn ding… …of het is gewoon niet mijn kracht. Natuurlijk nog tien keer roepen dat ik moet gaan bellen…
…maar dat ga ik toch niet doen.
Karel-Oscar van Hengel (40:36 – 40:36)
Ja.
Gerhard te Velde (40:37 – 40:45)
Wat zijn dan je opties? Een co-founder zoeken… …of moet je een salesbureau inschakelen…
…of moet je een lead gen partij in de arm nemen?
Karel-Oscar van Hengel (40:45 – 42:05)
Dus je hebt twee mensen… …die allebei geen sales doen. Ja, en die zijn er genoeg.
Ja, honderd procent. Je kan al best wel veel doen… …ook al ben je geen salespersoon. Het is zeg maar… …je hoeft niet een Karel-Oscar te zijn… …om extreem salesy te zijn. Dat hoeft helemaal niet. Ik ben ook maar gewoon een… …ik ben ook wel een beetje…
…een persiflage voor mezelf. Ik weet het ook… …en dat knopje draai ik ook om…
…want ik ben een sales trainer. Dus ik moet ook wel een beetje voldoen… …aan het stigma salespersoon. En dat is ook onderdeel van de lol erin. Want ja, mensen verwachten natuurlijk ook wel gewoon… …high energy fitness. Dat is ook gewoon leuk. Maar als jij als founder… …aan allebei introvert bent…
…dan kan je daar prima mee overweg… …als jij met mensen gesprekken voert. Alleen het gaat erom…
…welke vragen stel je? Waar loop je tegen aan? Want vaak is het zo…
…dat je prima sales kan doen… …ook al ben je helemaal niet zo’n salespersoon. Het gaat erom dat jij de juiste vragen stelt.
Dat je weet wat je fit to market is. Simpelweg, aan wie moet je verkopen? En dat je ook weet dat verkoop te leren is.
Dus het salesvak kan je gewoon leren. Het zijn vaardigheden. Het is een systeem wat je kan doen.
En als je zeker een introvert persoon bent… …dan zul je sales helemaal te gek vinden… …want het is hartstikke cijfermatig. Je kan heel goed testen… …wat werkt en wat niet werkt. Je kan dus kijken hoeveel calls je doet.
Gerhard te Velde (42:05 – 42:05)
AB testen.
Karel-Oscar van Hengel (42:05 – 42:07)
Ja, je kan het letterlijk AB…
Gerhard te Velde (42:07 – 42:16)
…precies. Dat eerste stuk is denk ik het allermoeilijkste. Dat iemand die mij nog niet kent… …om daar dan echt contact mee op te nemen. En wat zijn daar dan je opties?
Karel-Oscar van Hengel (42:17 – 42:18)
Je opties of tip?
Gerhard te Velde (42:18 – 42:23)
Wat wil je weten? Wat ik vooral wil weten is… …ik heb geen zin om het zelf te doen…
…en hoe ga ik het dan organiseren?
Karel-Oscar van Hengel (42:23 – 42:30)
Kijk, maar dat is gewoon een money question. Dat is toch niet mega complex? Als je gewoon geld hebt om mensen in te duren…
…moet je dat doen?
Gerhard te Velde (42:30 – 42:41)
Ja, maar stel dat je nou zzp’er bent of zo. Je hebt zeg maar een klein teampje om je heen… …en je wilt toch groeien…
…en je hebt geen tijd voor een fulltime salespersoon. Dus je hebt geen geld…
Karel-Oscar van Hengel (42:41 – 42:44)
…en je wilt het niet zelf doen. Dan kom je bij een probleem.
Gerhard te Velde (42:45 – 42:46)
Dan gaat het gewoon niet lukken.
Karel-Oscar van Hengel (42:47 – 43:56)
Nou kijk, als jij geen sales wilt doen… …je wilt niet verkoop doen… …het is een tijd inrijden voor…
…uit je comfortzone. Dus kijk, koud bellen is een situatie… …waarin je gewoon direct die motor kan laten draaien. Waardoor je direct afspraken in de agenda hebt… …en heel snel dat kan fixen. Als jij het geld hebt om het…
…twee of zes maanden uit te zingen… …en een marketingcampagne te doen… …blog te gaan schrijven, podcast te doen…
…social campagnes, e-mail sturen… …go ahead, doe het… …en zorg ervoor dat je je marketing opbouwt. Alleen dat kost gewoon meer tijd. En dat is niet erg. Alleen dan weet je ook…
…dat je niet direct afspraken in de agenda hebt. Dus als jij het langer kan uitzingen… …en marketingcampagnes kan draaien…
…en je wilt niet… …go ahead, je hoeft het niet te doen. Maar als jij kijkt naar…
…hé, ik heb nu een bedrijf. Ik moet klanten hebben. Ik weet dat het werkt.
Ik weet wat het kost. Het is een goed product. Het ziet er goed uit.
Oh, ik ben helemaal geen salespersoon. Ik wil niet verkopen. Ja, dan moet je accepteren…
…dat je geen afspraken in de agenda hebt.
Gerhard te Velde (43:56 – 44:00)
Want als jij niks doet, gebeurt er niks. Je geeft toch wel een beetje tough love, zeg maar.
Karel-Oscar van Hengel (44:00 – 44:13)
Het is niet tough love. Het is gewoon de situatie. Als jij zegt…
…oh ja, ik heb super honger… …en je eet niet, krijg je geen voeding. Het is niet tough love.
Het is simpel… …ja, misschien is het wel tough love.
Gerhard te Velde (44:13 – 44:20)
Het is niet wat ik wil horen. Ik wil eigenlijk een soort van… …ik ben zo bang voor het bellen…
…dat ik wil eigenlijk allerlei omwegen verzinnen… …om het maar niet te hoeven doen.
Karel-Oscar van Hengel (44:20 – 44:32)
Ja, als jij echt wil weten hoe je dat doet… …dan is het simpelweg kijken naar… …oké, pak eens een keer je telefoon…
…bel eens iemand op… …en dan kom je erachter… …dat het best wel meevalt.
Gerhard te Velde (44:34 – 44:38)
Dan is het gewoon een normaal gesprek eigenlijk… …met een mens. Wat wij nu ook doen…
Karel-Oscar van Hengel (44:38 – 44:51)
…is precies hoe je cold calls moet doen. Alleen mensen hebben een bepaald idee over sales… …en daardoor gaat het fout. We kopiëren wat er op televisie is… …en wat er op televisie is… …is vaak niet altijd de waarheid.
Gerhard te Velde (44:52 – 45:05)
En misschien nog even over lead gen partijen… …want je hebt ook best wel… …ik word ook weleens benaderd van…
…wij doen lead generatie voor het MKB… …en dan… …of ja, je krijgt van die heerlijke…
…van die mailtjes van…
Karel-Oscar van Hengel (45:06 – 45:08)
Heb je de mailtjes nog niet ontvangen? Ja.
Gerhard te Velde (45:08 – 45:14)
Snap jij dit? Of van die trucjes van… …dan staat de RE dubbele punt…
…alsof je… Ja, die is aardig.
Karel-Oscar van Hengel (45:14 – 45:40)
Ja, ik doseer het allemaal. Ik zag een hele mooie laat. Hé, als hij in het Nederlands was geweest…
…had ik hem 100%… …maar hij was in het Engels… …dus ik dacht, ah, dit is sowieso…
…niemand mailt mij in het Engels. Dus toen stond er… …hé, Kees heeft mij deze…
…jouw bedrijf doorgeforward… …om even contact met je op te nemen. Wij doen namelijk dit en dit en dit…
…en volgens mij past het wel bij jou. En toen zag ik dus echt dat…
Gerhard te Velde (45:40 – 45:41)
Je gaat toch echt twijfelen van…
Karel-Oscar van Hengel (45:42 – 46:08)
…oh, het is echt doorgestuurd? Hoi, kan je Karel-Oscar… …kan je Hypertalented Netherlands…
…en dan herken ik al… …want dat heb ik namelijk… …op mijn LinkedIn staan. En dan weet ik dus… …niemand die mijn bedrijf… …echt opgezocht heeft…
…gebruikt dat. Iedereen doet Karel-Oscar. En het is ook kareloskar.nl. Dus je weet ook gewoon nog zo…
…hé, kun je je e-mail… …Hypertalented Netherlands… …en kan je ze contacten…
…omdat je dan… …en dan dacht ik… …dit is zo geraffineerd slim.
Gerhard te Velde (46:08 – 46:09)
Ja, en dat is wel ja.
Karel-Oscar van Hengel (46:10 – 46:17)
Dus natuurlijk werkt dat. Maar ja, ik zou gewoon zeggen… …het ligt daar aan hoe…
…jouw manier van contacteren is.
Gerhard te Velde (46:17 – 46:19)
Ja, maar dit is dus cold e-mailing.
Karel-Oscar van Hengel (46:19 – 46:20)
Dat is cold e-mailing, is hetzelfde.
Gerhard te Velde (46:21 – 46:24)
Dus daarmee krijg je dan… …hopelijk een gesprek op gang.
Karel-Oscar van Hengel (46:25 – 46:26)
En hoe vaak reageer je op die mailtjes?
Gerhard te Velde (46:27 – 46:57)
Of ik druk op spam. Als hij heel goed is… …zeg ik misschien wel iets terug. Ik ga wel altijd… …respectvol met sales mensen om. Omdat ik zelf ook sales doe.
Dus weet je, be nice. Maar ik wilde eigenlijk even… …toen naar die bureaus…
…die zeggen van… …hé, wij kunnen commercieel… …voor jou bellen. En dan heb je allemaal… …opgewarmde leads. En je hoeft alleen…
…om maar even de telefoon te pakken. Heb je daar… …want ik hoor weinig ondernemers…
…die daar goede ervaringen mee hebben. Met het uitbesteden van koud bellen.
Karel-Oscar van Hengel (46:57 – 48:09)
Ja, dat is toch al… …proving my point. Want als jij goede sales mensen…
Kijk, niemand gaat jouw bedrijf… …zo goed verkopen als jij. Punt.
Je hebt hele goede sales mensen. Maar als jij… …een extern bureau inschakelt…
…en die gaan voor jou uitbellen. Wat doen zij? Ze kopen leads in.
Ze draaien een scriptje af. Ze hebben geen idee wie je bent… …wat je doet. En ze doen gewoon doordraaien. Wat gebeurt er? Je bent drie, vier, vijfduizend euro verder.
En vervolgens… …geen afspraken. Of één of twee…
…maar ze confronteren niet. Het doorheen geduwd. Want ja, kijk toch…
…en jij kan gewoon niet closen. Maar als jij gewoon… …die vier, vijfduizend euro…
…niet uitgeeft… …en een telefoon pakt… …en een paar mensen belt…
…en vraagt… …waar ze tegenaan lopen… …en wat ze graag willen doen. Kom je er opeens achter… …dat je best wel koud kan bellen. Of…
…bel mensen… …je bel je eerst de LinkedIn Connect erna. Bel je…
Je kan zoveel doen… …om contact te maken. Plus, als jij mij belt…
…denk ik… …wow, wat cool. Als jouw bedrijf echt zo tof is…
…waarom zou je niet een telefoon pakken?
Gerhard te Velde (48:10 – 48:43)
Ja, ik zou nog wel… …een kwalificatiestap… …ertussen willen zetten. Dus ik zou… …bijvoorbeeld willen vragen aan mensen van… …hé, ik heb een idee…
…om mensen een… …podcastpilot… …aflevering aan te bieden. Zou je het leuk vinden… Kijk, en dan… …als ze dan zeggen…
…nou, dat is niks voor mij… …dan hoef ik ze ook niet te bellen. Ja, cool.
Dus die… …ik krijg nu… …ja, jij krijgt…
…ik zeg ook allemaal… …LinkedIn verzoeken… …maar je krijgt gewoon best wel veel…
…je hebt best wel veel contact… …met allemaal verschillende mensen… …dat je allemaal moet gaan bellen. Dat is wel superveel werk. Dus één… …zo’n kwalificatiestap ertussen…
…dat zou mij helpen.
Karel-Oscar van Hengel (48:43 – 48:46)
Echt, hoeveel… …hoeveel leads krijg jij binnen… …per dag?
Gerhard te Velde (48:48 – 48:50)
Nou, echt… …je bedoelt… …kwalificeerde leads?
Karel-Oscar van Hengel (48:51 – 48:54)
Nee, gewoon hoeveel… …hé, hoi, ik wil… …ik wil een beetje met je samenwerken.
Gerhard te Velde (48:54 – 49:00)
Ik denk dat ik nu… …tien, vijftien… …nieuwe contacten per dag heb. Dus dat zijn mensen… …die ik benader… …maar ook mensen die mij benaderen.
Karel-Oscar van Hengel (49:00 – 49:57)
En jij benadert ze via… …met een geautomatiseerd systeem? Nee, gewoon één op één.
Één op één? Oké, precies. Dus jij bent al bezig met…
…proactieve sales? Ja. Ja, dat is prima.
Dat is ook gewoon koud benaderen… …alleen door het 4DM. Aha.
Dus dan ben je ook al koud… Dat is allemaal koud. Je hebt ze nog nooit gesproken…
…en dan krijg je er reacties over. Dus dan… …jij zit namelijk…
…jij zit op een bureau… …achter je laptop… …en jij doet jouw podcast…
…om een zoveel tijd. Je plant het in. Er zijn heel veel bedrijven…
…die niet achter een bureau zitten. Dus die moeten op een bepaalde manier… …toch in contact komen. Dus nogmaals… …het koud bellen of contacteren… …van een goed gefilterde leadlijst…
…zorgt ervoor dat je snel met mensen… …in contact kunt komen. Meer discomfort…
…maar het werd wel veel sneller. Als je de tijd hebt om mensen te opwarmen… …doe dat. Perfect. Maar het kost meer tijd. Dus ik ben het helemaal mee eens…
…met je strategie… …alleen je moet gaan kijken… …waar zit mijn…
…snap je?
Gerhard te Velde (49:57 – 49:57)
Ja.
Karel-Oscar van Hengel (49:58 – 50:38)
En als jij nog een stap… …ertussen wil zetten… …prima. Het kost alleen meer tijd. Maar het gaat om die founder… …die nu afspraken wil in zijn agenda… …die denkt…
…ik wil eigenlijk gewoon morgen… …oh shit… …deze maand ging niet zo lekker…
…ik moet nu acteren… …en dan dat niet kunnen doen… …dat is echt frustrerend. Kijk op een gegeven moment… …als jouw business echt stagneert… …en je hebt geen geld…
…om te investeren in marketing… …je weet niet hoe het moet… …ja dan zit je zo…
…met je handen in het haar. Dus het grootste probleem is… …als jij klanten wil hebben…
…maar je hebt geen marketing budget… …je hebt geen netwerk… …je hebt geen inbound leads…
…wat ga je doen? Ja, dan zit je vast. Of je kan langs de deuren lopen…
…dat is pas inefficiënt… …of je kan ze even opbellen.
Gerhard te Velde (50:39 – 50:40)
Dat is ook een leuke trouwens… …overal aanwerken.
Karel-Oscar van Hengel (50:40 – 50:41)
Werkt ook, ja zeker.
Gerhard te Velde (50:42 – 50:44)
Kan wassen. Dat gebeurt nog steeds hè.
Karel-Oscar van Hengel (50:44 – 50:44)
Ja tuurlijk.
Gerhard te Velde (50:44 – 50:54)
Hier stonden we zo’n laatste keer… …bij GroenPand stonden twee dames… …van Randstad. Hoi, we zijn op zoek… …naar de HR manager. Ik dacht, hé?
Wordt dit nog gedaan? Weet je waarom het nu weer werkt?
Karel-Oscar van Hengel (50:54 – 51:43)
Ja, omdat niemand het doet. A, niemand doet het… …en B is het algoritme…
…iedereen heeft alle… …linked-in trainingen nu wel gehad. En het is echt knijtermoeilijk…
…om hele goede content te maken. Sterker nog, jij bent het resultaat… …kijk eens hoe mooi het er hier uitziet. Het is niet goedkoop. Ja, interessant. Het is gewoon…
…als jij een founder bent… …en je vindt het spannend… …begrijp ik voorkomen. Dan kan ik je uitleggen… …waarom je het spannend vindt… …en waarom het niet spannend is. Je kan er ook voor zorgen… …dat je vervolgens dan… …stap voor stap weet…
…hé, dit moet ik zeggen… …om ervoor te zorgen… …dat ik daadwerkelijk…
…wel gesprekken met mensen kan krijgen. En als je over die eerste paar seconden heen bent… …dan komen de mensen best wel achter…
…oh, het valt best wel mee. En dan kun je dat gewoon… …meer doen…
Gerhard te Velde (51:43 – 51:43)
Ja, uitbouwen.
Karel-Oscar van Hengel (51:44 – 52:03)
…en uitbouwen… …en dan heb je meer afspraken. Heb je meer afspraken…
…heb je meer rust… …heb je ook mentaal meer kracht… …en vervolgens zorg je ervoor…
…dat je al een afsprakenagent hebt… …die kan je dan weer… …converteren naar klanten. En dan kan je als je extra budget hebt… …het uitbesteden… …of aan een nieuwe collega…
…of marketingbudget… …of noem het op. Ja, AI, sales, bot.
Alles.
Gerhard te Velde (52:04 – 52:05)
Investeer overal in.
Karel-Oscar van Hengel (52:05 – 52:05)
Je vindt het allemaal prima.
Gerhard te Velde (52:06 – 52:13)
Nice. We gaan richting een afronding. Oké, cool.
Ik denk dat we… …want we zijn alweer goed… …onderweg richting het uur.
Karel-Oscar van Hengel (52:14 – 52:14)
Oh, sorry.
Gerhard te Velde (52:14 – 52:24)
Ja, de tijd vliegt. Is er een bron… …waar jij ons naar wil verwijzen? Is er een boek waarvan je zegt… …als je echt als founder wat meer…
Karel-Oscar van Hengel (52:24 – 52:24)
Wil weten over sales?
Gerhard te Velde (52:24 – 52:26)
Wil weten over sales? Waar moet je dan beginnen?
Karel-Oscar van Hengel (52:26 – 52:59)
Dan moet ik natuurlijk… …mijn eigen YouTube kanaal roepen. Sowieso, ja.
Dus Ed, Karel, Oscar op YouTube. Ik zou als eerst beginnen… …met de basics. Dale Carnegie. How to win friends, influence people. Want je moet stapsgewijs…
…de basisprincipe lezen. Wat je kan doen… …is je kan duizend boeken lezen…
…en er goed in worden. Je kan ook gewoon geld investeren… …in een training…
…om ervoor te zorgen… …dat je het in één uur in de nacht leert. Of heel veel uren…
…achter YouTube gaan zitten… …want er zijn zoveel filmpjes te kijken. Dus investeer gewoon heel veel.
Gerhard te Velde (52:59 – 53:00)
Maar steek er überhaupt gewoon tijd in.
Karel-Oscar van Hengel (53:01 – 53:08)
Maar ik vind Dale Carnegie heel goed. Alles wat hier ligt, lees het. Ja, ik moest denken aan Cialdini.
Gerhard te Velde (53:09 – 53:14)
Ja, dat is psychologie hè? Dat is niet sales. Ja, maar het gaat ook over beïnvloeding toch?
Karel-Oscar van Hengel (53:14 – 53:50)
Ja, de beïnvloedingsstrategieën… …of de wetten eigenlijk… …van beïnvloeding van Cialdini…
…is heel erg het uitleggen… …van hoe het werkt erachter. Maar kom je dat…
…honderd procent als je dat leest… …dan oh ja, ik snap het. Maar kom je niet verder als…
Dat legt echt totaal niet praktisch. Want wat je nodig hebt… …is dat je moet weten…
…aan welke knop je moet draaien… …om afspraken in te boeken. Je moet niet weten hoe die knop werkt.
En dat is heel veel wat er gebeurt. Dat heel veel trainingen gefocust zijn… …op inbound leads, marketing…
…overtuigingsprincipes. Super cool. Hartstikke leerzaam.
Gerhard te Velde (53:50 – 53:50)
Lekker veilig.
Karel-Oscar van Hengel (53:52 – 54:03)
Maar lekker veilig. En als jij gewoon nu afspraken wil… …hands-on aan de slag wil…
…en denkt ah, ik wil het nou een keer fixen… …dan moet je echt gewoon… …beginnen met het doen…
…of heel veel lezen of investeren.
Gerhard te Velde (54:03 – 54:07)
Ja, interessant. Dank je wel Karel. Ik ga je nog een keer terug uitnodigen.
Karel-Oscar van Hengel (54:08 – 54:08)
Ja, leuk.
Gerhard te Velde (54:08 – 54:17)
Dan gaan we nog verder op het Sales Team. Hoe bouw je het ultieme Sales Team? Ja.
Wil jij nog een vraag… …aan de luisteraar of kijker meegeven? Iets waarvan je zegt…
…denk daar eens over na.
Karel-Oscar van Hengel (54:17 – 54:24)
Ja. Wat zijn jouw grootste angsten… …op het gebied van sales?
Gerhard te Velde (54:25 – 54:48)
Mooi. Ja, die zijn er genoeg. Dank je wel Karel-Oscar.
Graag, dank je wel. En dank voor het kijken of luisteren… …naar deze aflevering van Groeivoer. Wil je meer weten over Karel-Oscar… …ga naar zijn YouTube-kanaal. Ga naar zijn website, kareloskar.nl. Je kan hem natuurlijk ook gewoon even toevoegen op LinkedIn. Graag. En je kan hem ook gewoon dag en nacht bellen. Tot de volgende.
Karel-Oscar van Hengel (54:48 – 54:49)
Ciao.
Lees verder over de podcast
In het blogartikel van deze podcast vind je inhoudelijke informatie wat wij in deze aflevering besproken hebben.
De podcast voor ondernemers die willen groeien in mindset, strategie én impact. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en laat je inspireren.
"*" geeft vereiste velden aan