7 september 2025
Youri Meuleman is de medeoprichter van MailBlue, een Nederlands marketing automation platform met meer dan 11.000 gebruikers. Hij begon op zijn 12e met ondernemen en bouwde in 16 jaar een bedrijf op dat nu €7 miljoen ARR genereert.
Drie dingen die je leert in deze aflevering:
???? Hoe je de verborgen goudmijn in je klantenbestand ontdekt en activeert
???? Waarom 300+ marketing automations het verschil maken tussen groeien en stilstaan
???? De €6 hack die hun conversie verhoogde van 46% naar 52%
CALLS TO ACTION ????
Voeg Youri toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/yourimeuleman/
Check de website van Mailblue hier: https://mailblue.nl/
Overige links naar boeken en bruikbare bronnen voor ondernemers:
BRONNEN
Tool: Leadinfo – Website bezoeker identificatie
Tool: Make – Automation platform
Tool: Zapier – Automation en integratie platform
Tool: Asana – Projectmanagement tool
Boek: Blue Academy – E-learning platform van MailBlue
Website: mailblue.nl/demo – Voor een persoonlijke demo
Website: mailblue.nl/proefaccount – Voor een gratis proefaccount
Website: mailblue.nl/handboek – Voor het gratis e-mail marketing handboek
00:00 – Welkom bij Groeivoer!
01:36 – 12-jarige ondernemer
04:11 – 16 jaar ondernemersreis
08:47 – MailBlue nu
16:41 – Verkoop marketingbureau
21:45 – Klanten langer behouden
25:35 – De €6 handboek hack
39:49 – De verborgen goudmijn
47:55 – E-mail marketing voor MKB
54:21 – “Mensen zijn lui”
1:05:02 – Zonnepanelen heractivatie strategie
1:13:04 – Contact opnemen met Youri en MailBlue
Liever kijken? ????
Wil je liever kijken dan luisteren?
Check Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@groeivoer/videos
Zelf een podcast starten? ????️
Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. ????
Adverteren? ????
Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.
Volg onze kanalen! ????
Op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen en events? Volg dan het Whatsapp kanaal van Groeivoer: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B
Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer
De beste lessen in jouw mail? ????
Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.
Laat een review achter! ????
Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. ????
Volg ons! ????
Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners ????
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu
Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.
[Gerhard te Velde] (0:00 – 0:10)
Stel je hebt een webshop, dan heb je een klantenbestand. Als je die nog nooit hebt gemaild, dan ligt daar geld. Kijk, mensen laten geld liggen.
En er was een gast en die zei tegen mij, the money is in the follow-up.
[Youri Meuleman] (0:10 – 0:39)
En als ik het heel erg betrek op ons, dan wat ik gewoon zie bij de mensen die uiteindelijk opzeggen, die hebben geen automatisering lopen. Die sturen gewoon wekelijks of maandelijks of de frequentie die iemand aanhoudt, soms eens in het jaar, een nieuwsbrief naar al hun contacten. That’s it.
Volgens mij hebben wij inmiddels bijna 300 automations voor MailBlue staan. Van inderdaad het versturen van een welkomstmail tot wanneer je een proefaccount aanvraagt, dat adresgegevens worden opgehaald bij de KVK, dat er via PostNL Full Filament geautomatiseerd een fysiek e-mailmarketing handboek naar je toe wordt gestuurd.
[Gerhard te Velde] (0:39 – 0:46)
Stel, ik ben een MKB-ondernemer. Ik heb nog geen e-mailmarketing. Of ik weet eigenlijk niet of mijn marketingafdeling hier iets mee doet.
Wat zijn de eerste stappen?
[Youri Meuleman] (0:46 – 0:46)
Waar moet ik beginnen?
[Gerhard te Velde] (0:47 – 1:36)
Wat kun je dan doen? Welkom bij Groeivoer. Ik zit hier met Joeri Meuleman van MailBlue.
Een oude bekende, want hij is al eerder in een podcast geweest. We gaan het in deze aflevering hebben over de verborgen goudmijn in jouw business. Daar ben je natuurlijk heel benieuwd naar.
Joeri, welkom bij de podcast. Dankjewel voor wederom de uitnodiging. Welcome back, zou ik zeggen.
We hadden het net al even over wat doe je als een klant bij je moeder aan de deur komt, omdat die niet tevreden is. Maar goed, dat laten we even voor wat het is nu. Maar het geeft al aan dat jij al een tijdje meegaat als ondernemer.
Want hoe oud was je toen je voor het eerst begon? Ik heb mijn eerste webwinkel opgestart op mijn twaalfde, dus dat was zestien jaar geleden. Toen was ondernemen op je twaalfde waarschijnlijk ook nog wel illegaal of hoe ging dat toen?
[Youri Meuleman] (1:36 – 4:02)
Je had inderdaad toestemming, je ouders moesten in principe mee tekenen en mijn ouders komen allebei uit de zorg. Dus allebei ook geen idee waar ze aan begonnen. Dus in eerste instantie überhaupt ook geen behoefte om mee te tekenen.
Als ik herinner die periode, van op mijn twaalfde was de allereerste webshop in tweedans artikelen, dus daar deden we nog niks met de Kamer van Koophandel, et cetera. Op mijn vijftiende ben ik uiteindelijk ingeschreven. Maar ook dat, nou ja goed, ik kwam eigenlijk naar mijn moeder toe.
Ik zeg, ja luister, ik heb toch die inschrijving nodig, want het gaat nu wel iets serieuzers worden, dus dat hebben we nodig. Mijn moeder zei, nou ja goed, maar dan ben ik verantwoordelijk voor alles wat je doet en eventuele schulden, et cetera. Nou ja, dat klopt, maar nu loop je meer risico, want we moeten wel ook die belasting afdragen, et cetera.
Waarop haar antwoord was, nou ja goed, maar dan moet je maar stoppen. En toen ben ik eigenlijk gaan kijken, nou ja, oké, wat kan ik dan nog meer doen? En uiteindelijk is mijn moeder hierop teruggekomen, maar goed ook, want het werd vrij loesje anders.
Ik kwam via site deals destijds, een platform waar je websites door mijn naam, et cetera, op kan verhandelen, waar ik ook weleens wat opdrachtjes vandaan haalde. Ik kwam toen in contact met ook nog een jongen, maar dan wel in ieder geval boven de 18, en die wilde dan mijn bedrijf wel inschrijven op zijn naam en nou ja, goed, ergens had ik daar wat onder aan kunnen ruiken. Dus ik ben daar geweest om te kijken van, joh, maar hoe zouden we dat dan doen en hoe zou dat dan werken?
En toen kwam ik terug en toen had mijn moeder inderdaad ook bij wel wat kennis die een eigen zaak hadden geïnformeerd en gekeken, nou ja, wat zijn daar dan de risico’s van dat ik terugkwam? En ik zei, nou ja, oké, maar dan ga ik dit met die persoon doen. Waarop mijn moeder zei, nou ja, goed, dat lijkt me dan ook weer niet helemaal wat het moet zijn.
Dus als wij hele duidelijke afspraken maken, toevoegen tot de bankrekening, et cetera, dan kunnen wij dat doen, maar ik wil wel op de hoogte gehouden worden en je gaat me dingen moeten uitleggen, want ik weet er gewoon niks van, ik werk in de oudere zorg, dus dat hele ondernemen dat is niks voor mij. Dus toen ingeschreven en vanaf daar eigenlijk meer gaan lopen.
[Gerhard te Velde] (4:03 – 4:10)
Je bent dus op je twaalfde begonnen met ondernemen, wil je schetsen waar je nu staat? Want je hebt inmiddels echt wel iets opgebouwd.
[Youri Meuleman] (4:11 – 5:38)
Nou ja, inmiddels dus 28, dus 16 jaar onderweg, ja die hele reis begon met Pederhans artikelen, dus ik stond altijd met heel veel plezier op die rommelmarkten, of op Koninginnedag destijds nog. Dat heb ik in eerste instantie online gezet, nou ja, goed, er zijn verschillende webshops ingeweest. Ik denk dat er niks is wat ik niet heb verkocht, van bikinis tot letterlijk, de HEMA had destijds nog geen webshop, dus ik had letterlijk wel het assortiment op de website staan, maar nog geen check-out-button.
Dus ik heb letterlijk de producten van de HEMA online gezet, die kon je bij mij kopen, dan fiets ik uit school naar de HEMA en dan verkocht ik een schaar met 20 cent marge. Nou ja, dat is destijds zo doorgegaan, nou ja, goed, bikinis verkocht, dropshipping gedaan, fysieke voorraden gehad, diensten verkocht, verzin het maar. Toen ben ik wel nog een klein uitstapje gehad door drieënhalf jaar in loondienst te gaan bij Eelco de Boer, die juist weer allemaal cursussen aanbiedt aan ondernemers om te groeien.
Dat is ook een onwijs mooie leerschool geweest, en daarom ben ik eigenlijk voor mezelf begonnen als freelance online marketeerder, volledig gespecialiseerd in Facebook advertising. Dat liep dusdanig storm dat mijn agenda heel snel vol zat, dat ik ook mijn huidige compagnon in emailblue daar weer opnieuw tegen ben gekomen.
[Gerhard te Velde] (5:38 – 5:38)
Hoe was dat?
[Youri Meuleman] (5:39 – 8:42)
Dat is Dennis van den Bergen, en op ons vijftiende verkochten we allebei bikinis, dus daar hebben we eigenlijk contact gelegd, en dat kwam nu weer van pas. Mijn agenda zat vol met advertising klanten, en toen dacht ik, ik ga online cursussen maken, want er zijn gewoon heel veel klanten die het oprecht, of je mij nou een paar honderd euro per maand betaalt om het te doen, of je stopt gewoon een paar honderd euro meer in je advertising. Zeker als beginnend ondernemer, of als ondernemer met een kleiner budget in je advertising, is dat vaak gewoon een betere optie om gewoon meer geld aan Facebook te geven, want zeker nu met alle algoritmes, je kunt echt heel veel, Facebook kan al heel veel voor je uit handen nemen.
Alleen, waarvan ik dacht, ik ga cursussen ontwikkelen, want het kost mij minder tijd, ik help meer mensen, en daarmee behoud ik tijd over om uiteindelijk gewoon meer aan het bedrijf te bouwen, kwam het er eigenlijk op neer dat op het moment dat je een cursus maakt, je ineens een stukje autoriteitsstatus opbouwt, en dat ineens meer mensen hun advertising bij je willen uitbesteden. Dus daar ben ik toen gaan kijken in mijn netwerk, van oké, wie kan ook met advertising aan de slag? Want ik had niet per se de intentie om een team te bouwen.
Mijn compagnon Dennis van den Berge wel. Hij had net zijn eerste personeelslid aangenomen om ook de werkelijkse marketingbureau te gaan bouwen, en dat ik dacht, oké, ik heb de aanvragen, dan kun jij die opvolgen, en dan regelen we onderling een commissiestructuur, omdat ik dan de cursus verkoop naar een stukje extra marge, dat betekent dat ik weer meer aan advertising kan uitgeven, betekent dat er weer meer leads binnenkomen. Een vliegwielbouwer, ja.
Ja. Totdat we eigenlijk op het punt kwamen van oké, klanten, Facebook advertising, daar kunnen klanten zeker mee helpen. Alleen op een gegeven moment kregen we de vraag van, ja maar, heel leuk dat we nu 3000 inschrijvingen op onze meninglijst krijgen per maand, want we delen vooral lead-generatie.
Maar het levert niks op. Oké, dan gaan we spelen met de mails die erachter zitten, met de opvolging, afhankelijk van het type klant, of dat telefonisch was, of juist per e-mail, of andere kanalen. Maar goed, dan kom je ineens in heel veel verschillende e-mailmarketingsoftware die ook allemaal anders werken, en we merken gewoon de ene, daar doen we twee keer zo lang over om die automatisering uiteindelijk te bouwen.
De andere is heel basic, werkt goed. In de basis werkt het gewoon goed, maar je bent genimiteerd in functionaliteiten. Dus we zijn eigenlijk begonnen met het inrichten, totdat we de opportunity kregen om een partij, destijds een reseller van Active Campaign, met zestien klanten over te kunnen kopen.
Ja, dat kwam op ons pad, dat hebben we gedaan. Dat is eigenlijk het ontstaan geweest van Mailblue. Fast forward naar nu.
[Gerhard te Velde] (8:44 – 8:46)
Hoe groot is Mailblue nu?
[Youri Meuleman] (8:47 – 8:54)
Er zijn nu meer dan 11.000 gebruikers in Nederland en België die gebruik maken van Mailblue, en met een team van 26.
[Gerhard te Velde] (8:54 – 9:00)
Oké, want je wilde helemaal geen team bouwen?
[Youri Meuleman] (9:00 – 9:01)
Ik wilde geen team bouwen.
[Gerhard te Velde] (9:03 – 9:04)
Waarom niet trouwens?
[Youri Meuleman] (9:05 – 10:41)
Ja, waarom niet? Ik denk toch dat destijds het plaatje mijn hoofd was. Destijds zag je ook nog steeds, vooral veel jonge gasten die natuurlijk werken vanaf Bali, etc.
Mijn toenmalige werkgever was ook veel aan het reizen, ook een klein team. Dus dat was eigenlijk wel gewoon een beetje wat mijn omgeving ook was. Ik heb dat de eerste jaren ook wel gedaan, gewerkt vanuit Bali, etc.
Niet per se maandenlang, maar twee weken had ik het overhoud ook wel weer gehad. Dus ja, ik denk eigenlijk dat het beeld was in mijn hoofd van, joh, overal vandaan kunnen werken, en ik denk dat die realiteit ook gewoon anders is. Ik word er eigenlijk oprecht ook niet gelukkig van als ik in mijn eentje in Bali zit en vanaf daar moet werken.
Dan kun je daar ook een team bouwen. Overal is er nu een nuance voor. Maar destijds helemaal niet, en het hoeft voor mij nog steeds geen groot team te zijn.
Ik vind het heel fijn dat we, in ieder geval met de 26 mensen waarmee we nu werken, kunnen werken. Ja, maar is dat groot of niet? Want ik vind…
Ik vind 26 niet groot. Nee, oké, maar waar vergelijk je het dan mee? Nou ja, als ik het meest makkelijke voorbeeld voor ons pak, is dat we…
Wij zijn in principe reseller van ActiveCampaign en hebben onze eigen suite eigenlijk omheen gebouwd, en al onze eigen voordelen. Zij werken met duizend man. Ja, dan is nog de vraag, is dat dan groot?
Want Shell heeft nog meer…
[Gerhard te Velde] (10:41 – 10:49)
Ja, er is altijd een overtreffende trap. Ja, oké. Maar het zijn wel 26 ogen die op jou gericht zijn bij de kwartaalmeeting.
[Youri Meuleman] (10:49 – 10:54)
52. Sorry? 52.
Want? Nee, 26 mensen met twee ogen.
[Gerhard te Velde] (10:54 – 11:32)
Ja, sorry, snel een rekenaar. Heel goed. Maar die mensen willen allemaal wat van je.
Dat is mijn persoonlijke ervaring. Ik had op het hoogtepunt of op het dieptepunt, hoe je het ook bekijkt, maar ik had 20 mensen waar ik verantwoordelijk voor was, en ik werd daar dus heel moe van. Iedere keer weer, iedereen komt naar je toe, iedereen verwacht iets van je, iedereen wil duidelijkheid, het wordt de hele tijd aan je getrokken.
Al die lijntjes komen bij je uit. En toen ik in 2018 dus uit mijn bedrijf stapte, uit eager people, viel er echt een last van mijn schouders. Dus hoe hebben jullie dat dan ingeregeld, of hoe is dat voor jou?
[Youri Meuleman] (11:33 – 15:42)
Nou, het is nog steeds wel zo dat mijn compagnon in principe meer doet met het team. Ik kom ook wel inderdaad erg tot rust op het moment dat ik gewoon achter mijn iMac mag zitten, lekker in mijn schermpje mag duiken, en ik vind dat heerlijk. Alleen, als ik wel kijk naar wie er nu om me heen zitten, dat zijn wel allemaal werkzaamheden die ik niet zou kunnen, of die mij enorm veel rust geven dat het bij iemand anders ligt.
Dus we versterken elkaar wel. En als ik kijk binnen de organisatie, ja, we hebben meerdere teams. Zelf begeleid ik voornamelijk het marketingteam.
Daar zijn we met z’n zessen. Nou ja, dat moeten we behappen. En daar merk ik dat het heel persoonlijk is, en dat je daar echt wel een klein team, persoonlijk, en dat je stappen kan zetten.
Kijk naar de gehele organisatie, ja, met inderdaad een kwartaalsluiting sta ik daar, maar de maandaftrappen, et cetera, die doet in principe mijn compagnon. Ik vind het niet erg om voor die groep te staan en te spreken. Ik kan prima onze visie uitdragen, maar wat ik lastiger vind, is inderdaad, ergens ben je ondernemer en zet jij de visie uit, en dat is wat we gaan doen.
En anderzijds ben ik juist ook heel erg van de mensen waarmee ik wel samenwerk, die wil ik heel erg betrekken. Het nadeel van iedereen overal in willen betrekken, is dat er heel veel communicatielijnen lopen. En nou ja, goed, ik vind het prima om een update te schrijven, maar ik vind ook niet dat iedereen per se overal van op de hoogte moet zijn, want dan ben je gewoon langer bezig.
Ik in ieder geval, of dat is mijn aanname, dat je langer bezig bent met updates schrijven, dan dat je daadwerkelijk iets aan het uitvoeren bent. En inderdaad, ja, werken met 26 man, dan zijn er ook 26 meningen, en soms is dat ook gewoon niet werkbaar. Dus er moet wel iemand zijn die uiteindelijk die meningen tot zich kan nemen en daar een keuze in kan maken.
En ik denk dat dat op dit moment het lastige is, ook omdat je vanuit verschillende perspectieven gaat kijken. Dus we hebben, ik spreek in principe voor het marketing team, maar een klant plant maken is niet hetzelfde als een klant op langer termijn behouden. Een mooi voorbeeld is dat we in het verleden hebben best wel veel met kortingscodes gedaan.
We hebben samenwerkingen gehad, dat als je bijvoorbeeld met een andere software zou gaan werken, dan kreeg je ook het kleinste abonnement bij Mailblue een jaar lang gratis. Perfecte introductie. Daar hebben we echt gewoon 3000 soort van proefaccounts uitgehaald.
Alleen wat we ook zien is inderdaad, na een jaar is daar 25% van geturnd, dus we hebben een account opgezegd, en na twee jaar is dat zelfs 50%. Vind je dat veel? Of is dat veel?
Vind ik veel. Aan de andere kant, ze zijn met een gratis voucher ingestapt en vanaf het moment dat ze moeten gaan betalen zeggen ze op. Het is ergens ook logisch.
Ik denk, ja goed, hebben we nog steeds 50% van de mensen over. Wij kunnen beter ons best doen om die mensen veel meer mee te nemen in de adoptie van de software. Dus die optimalisatie ligt bij ons.
Maar het zijn nog steeds 50% van alle aanmeldingen die ook klant blijven. Als je iets gratis krijgt, dan ben je minder geïnvesteerd, je gaat minder snel aan de slag. Terwijl we nu een project lopen.
We werken op dit moment met vijf pilaren, vijf hoofdfocussen, en een daarvan is Churn, wat een vrij breed project is. Degene die dat project leidt, die zegt ja, maar de grootste Churn komt van de mensen die nu met een kortingscode zich aanmelden. Dus we moeten minder met kortingen gaan doen.
En ik zeg ja, zonder die kortingscode hadden we überhaupt geen klanten gehad, dan heb je inderdaad ook geen Churn. Dat is een kippeidiscussie.
[Gerhard te Velde] (15:44 – 16:31)
Maar dat is dan binnen dat marketing team. En dan heb je voor die hele groep van die 26 mensen, heb je daar veel discussie. Ik kan me voorstellen, waarom ik het vraag is, als bedrijf moet je, vroeger dacht ik van je bouwt een bedrijf en dan ga je dat tien jaar doen of zo.
Dan komt het wel goed, je bent een keer klaar. En op een gegeven moment ontdek je van nee, wacht even, de wereld verandert continu. Dus je moet continu dingen aanpassen.
Maar je moet ook weer niet alles aanpassen. Eelco de Boer zegt dat ook, als je continu dingen verandert, dan maak je je eigen bedrijf ook stuk. Maar waar ik naartoe wilde was dat je ook als bedrijf soms een soort identiteitscrisis hebt.
Ben ik nou een mailbedrijf? Ben ik nou een agency? Wat moet ik met AI?
[Youri Meuleman] (16:41 – 18:50)
Word ik dat? Daar spreken we wel heel duidelijk onze visie op uit en daar staat iedereen ook achter in het team. Maar als ik kijk naar bepaalde activiteiten die we bijvoorbeeld ondernemen, we zijn in principe een marketing automation software.
Hoe ver wil je gaan in de ondersteuning van een klant? In het verleden hadden we ook het marketingbureau. Dat is inmiddels verkocht.
Wat ons meer focus geeft op marketing automation software. Maar er zijn heel veel klanten die lopen er gewoon tegenaan dat ze niet weten hoe ze een koppeling kunnen leggen of überhaupt niet weten dat er een koppeling bestaat. Dat of gewoon met hun webshop waar kant-en-klare plugins voor zijn.
Wat ze niet weten of toch even hulp nodig hebben bij het instellen van de DNS gegevens om je domeinnaam te verifiëren. Dat zijn wel dingen waarvan ik denk van ja, enerzijds wij kunnen de klant daar veel beter bij helpen waardoor ze de software beter kunnen omarmen. Aan de andere kant gaan we al die dienstverleningen aanbieden.
Dat maakt heel veel processen veel minder schaalbaar, veel ingewikkelder. Dan hebben we meer mensen nodig. Wat wij wel deden, wij bouwden op een platform waar je heel veel koppelingen kan maken die al kant-en-klaar in principe zijn.
Dus dat je alleen nog een velder hoeft te matchen. Dat is bijvoorbeeld een tak wat nu binnen het support team bij twee personen lag om dat te beheren, om dat op te zetten. Maar het product was niet per se schaalbaar.
Daar hebben we nu de afgelopen weken eigenlijk contact over gehad. Is er een manier hoe we dat schaalbaar kunnen maken? Is er een manier dat we klanten daar veel beter mee kunnen helpen?
Nee, oké. Ontslagen. Wat zei je?
Dan zijn ze nu ontslagen. De personen die kunnen we heel goed gebruiken. Maar de activiteit wordt afgesloten.
Maar de activiteit hebben we inderdaad van gezegd. Ja, want ik werk met Make, dus om even op je te breken.
[Gerhard te Velde] (18:50 – 19:39)
Dus Zapier ken ik. Die koppelt allerlei softwaretjes aan elkaar zodat het allemaal gesynchroniseerd is en super handig. Alleen ik werk met Make.
Dus dan kom ik bij jullie en dan zeg ik ja, als ik dit überhaupt al weet. Kunnen jullie even meedenken? Want Mailblue moet gekoppeld worden aan Team Leader, hoofdsponsor van de show trouwens.
En dan zeggen jullie ja, dat is goed. Dat kunnen we voor je inregelen. Moet je even een Zapier account maken en ons toegang geven, whatever.
Kunnen we het ook voor je doen. Maar dan zeg ik alweer van nee, maar ik werk met Make. En dan heb je alweer complexiteit.
En dit is denk ik een eeuwig terugkerend dilemma voor elke ondernemer van standardisatie versus maatwerk. En jullie hebben dus nu die keuze gemaakt van oké, dit stukje maatwerk gaat eruit of zo?
[Youri Meuleman] (19:40 – 19:47)
Ja, wij namen dan inderdaad echt alles uit handen. Dus wij zetten dat dan ook op.
[Gerhard te Velde] (19:47 – 19:48)
De done for you variant zeg maar.
[Youri Meuleman] (19:48 – 21:28)
Daar stoppen we inderdaad mee. Wel gaan we juist het support team verder opleiden om en Make, en Zapier, et cetera, beter te kunnen ondersteunen, zodat we wel de service kunnen blijven aanbieden. Of in ieder geval klanten verder kunnen helpen met die software.
Alleen het nadeel van done for you is, klanten blijven ook terugkomen, want ze hebben het zelf nog nooit gedaan. Op het moment dat we klanten het kunnen leren hoe je dat werkelijk moet doen. Dus dit wordt een module, werken we met de Blue Academy.
Ik voel een e-learning aankomen. Precies, dus daar maken we een module van hoe je dat zelf kunt doen. En daarnaast nemen we dat ook mee in het support team, waardoor klanten niet meer afhankelijk zijn van ons.
Dus ook nog eens sneller zelf dat kunnen doen. En we hebben gewoon een partner netwerk van partners die dit eventueel uit handen kunnen nemen. Waarmee ons bedrijf dus inderdaad een stuk simpeler wordt.
En dat is exact wat we ook hebben gedaan met het marketingbureau. Destijds zaten we inderdaad met Mail Blue, Blue Academy, dat is dan onze e-learning en Blue Agency als marketingbureau. Het marketingbureau daar hebben we vorig jaar afscheid van genomen.
Pure en alleen om meer focus te kunnen creëren voor Mail Blue. Want wat we merken is dat we daar veel meer in cirkeltjes bleven werken. En eigenlijk niet toekwamen aan het uitbouwen van de eigen organisatie.
Omdat bij een marktbureau heb je klanten. Klanten die krijgen bij ons in ieder geval vaak toch weer voorrang op onze eigen uitdagingen. En die focus die werkt nu heel goed.
Dat zijn we eigenlijk in alle processen nu aan het doortrekken. Wat zijn losse eindjes die we beter gewoon in één keer goed kunnen oplossen.
[Gerhard te Velde] (21:29 – 21:45)
Laat ik even de peen in je hersen uithangen. Je had het over vijf prioriteiten. Het eerste wat ik dacht, dat is geen prio.
Dus als je er nou één mocht kiezen van die vijf. Welke moet volgens jou als een paal boven water? Dit is onze top één prio.
[Youri Meuleman] (21:45 – 21:48)
Hoofdprioriteit is 100% churn.
[Gerhard te Velde] (21:51 – 21:54)
Met churn is toch dat ze opzeggen?
[Youri Meuleman] (21:55 – 21:58)
Ja. De topprioriteit is churn.
[Gerhard te Velde] (21:59 – 22:05)
Het is gewoon dat elke klant aan boord blijft. En wat is zo’n beetje de Customer Lifetime Value voor één klant?
[Youri Meuleman] (22:06 – 22:34)
Het verschilt heel erg per bronkanaal via waar klanten zijn gekomen. Wat we vaak zien is dat mensen na 2,6 jaar of opzeggen. En dan heb je natuurlijk de uitschieters die gewoon klant blijven.
En wat we vaak zien is dat de adoptie dus gewoon niet goed is op het moment dat mensen opzeggen. Dus churn zou ik eigenlijk liever vervangen als projectnaam door adoptie. Alleen dat is een conclusie vanuit het onderzoek naar churn.
[Gerhard te Velde] (22:34 – 23:30)
Ik snap het wel. Stel ik word mede Compion bij jullie. Dus ik stap aan boord en zeg nou, vertel maar, wat is de topprio?
Het is nu, een klant blijft tweeënhalf jaar hangen, even ongeveer. En wat moet het dan zijn? Wil je het naar vijf of naar tien?
Wat is het doel? Want dan zou ik daarna als Compion ook mee gaan denken van oké, hoe kunnen we dat doen? Hoe kunnen we zorgen dat mensen blijven hangen?
En dan niet met allerlei trucjes, maar inderdaad echt waarden. Zo meteen natuurlijk ook over de goudmijnen gaan ze ook gold dikken. Als mensen goud geld verdienen met e-mail marketing, dan blijven ze natuurlijk ook langer.
Klopt, ja. Maar misschien even terug naar jou. Die churn, die wil je zo laag mogelijk.
Je wil mensen zo lang mogelijk als klant houden. En hoe lang denk je dat, wat is een haalbaar doel volgens jou?
[Youri Meuleman] (23:33 – 25:28)
Ja, wat is haalbaar? We hebben nog steeds klanten die op dag één klant zijn geworden en nog steeds klant zijn. Alleen die hebben veel meer een-op-een begeleid in het opzetten van hun volledige account en die kennen alle mogelijkheden.
Klanten die nu klant worden, die krijgen, goed, dat is een proces wat we onlangs dan wel hebben aangepast. Maar dat was eigenlijk altijd self-served en die stimuleerden we met de Blue Academy, met starters trainingen, met mailings om de software in te richten. Alleen wat je toch merkt is…
Mensen zijn fucking lui gewoon. Ja, en die zien gewoon niet per se alles wat mogelijk is. En dat is ook de positionering die wij hebben gehad.
Dus om heel kort antwoord te geven op je vraag, een verdubbeling zou heel mooi zijn. Dus van 2,5 naar 5 jaar laten we dat als eerste doel stellen. Maar we hebben onszelf heel lang gepositioneerd als e-mail marketing software.
Waarom? Omdat we destijds vooral mensen die startten met e-mail marketing eigenlijk als doelgroep zagen. Tegenwoordig zien we dat die doelgroep is verschoven, dat we veel meer met MKB werken en dat die ook gewoon al een stuk verder zijn.
Dus we zijn nu veel meer de marketing automation functionaliteiten aan het uitlichten van de software. Alleen heb je het over marketing automation? Ja, volgens mij hebben wij inmiddels bijna 300 automations voor MailBlue staan.
Van inderdaad het versturen van een welkomstmail, tot wanneer je een proefaccount aanvraagt, dat adresgegevens worden opgehaald bij de KVK, dat er via PostNL Fulfillment geautomatiseerd een fysiek e-mail marketing handboek naar je toe wordt gestuurd. Bedenk het maar eens, dat als je subscribt voor de Groeivoer podcast, dat je een dag later een handboek in je of een boek…
[Gerhard te Velde] (25:28 – 25:35)
Dit werkt nu echt? Ja. Oké, dus als ik nu naar jouw website ga of je hebt een link daarvoor, en dit is geen pitch voor alle
[Youri Meuleman] (25:35 – 29:28)
duidelijkheid, dus dit is spontaan een vraag, maar als je nu naar mailblue.nl slash proefaccount gaat en je maakt een proefaccount aan, dan hoef je geen betaald account af te nemen, dan wordt er direct gekeken, oké, want je vult je bedrijfsnaam in, kunnen wij op basis van die bedrijfsnaam de adresgegevens uit de Kamer van Koophandel API ophalen? Indien dat het geval is, dan ligt er morgen, volgens mij is de cut-off time bij PostNL 11 uur, dus na 11 uur zaterdag, en dan ligt er een fysiek e-mailmarkting handboek bij op de deurmat. Kunnen wij de API gegevens niet ophalen, bijvoorbeeld omdat een bedrijfsnaam twee keer in het handelsregister staat, dan krijg je automatisch een mail met, we wilden een cadeautje naar je opsturen, maar we hebben je adresgegevens niet kunnen vinden, dus ik wil heel even dit formulieren en je krijgt een welkomst cadeau toegestuurd.
Hoe kost dat? Het handboek qua druk kost volgens mij 1,80, dus wij laten die in oplaats van 5000 drukken. Het is ook oprecht wel gewoon een dikker boek, het is volgens mij bijna 80 pagina’s.
Ook gewoon wel lekkere kwaliteit, ook als je geen gebruik gaat maken van Mubello is het waardevol, want er zijn gewoon allemaal tips, strategieën in en daadwerkelijk dan ook automations die je zou kunnen gaan bouwen. Het handboek, laten we zeggen 1,80. Bij PostNL betalen we volgens mij 4,25, 4,30 of iets dergelijks voor het inpakken en het versturen en het verpakkingsmateriaal, dat alles daar ligt.
Zit je op? 6,10 euro ofzo. Ja en verder, we hebben die koppeling eenmalig, de API-koppeling met Kamer van Koophandel, die hebben we intern opgezet.
Dat is bij onze IT vast. Hij wil niet developen, dus ik mag hem geen developer noemen, maar die heeft dit opgezet. Hij zou hier misschien 2, 3 uur een keer mee bezig zijn geweest en daarna zijn we de koppeling met PostNL Fulfillment moeten opzetten.
Volgens mij is daar de investering een keer 1500 euro geweest om dat eenmalig op te laten zetten. Die koppeling hebben we nu dus wel, dus als je ze nu mailt, dan kunnen ze waarschijnlijk een heel groot deel herbruiken, waardoor de koppeling voor de volgende persoon een stuk goedkoper is. In principe betalen we 6 euro per handboek, even afgerond naar beneden, om dat te realiseren.
Maar dit zijn we in, ik denk 2022 gestart. En destijds hebben we gezien dat de conversie van een proefaccount naar een betaald account hiermee van, volgens mij, ik heb dit ergens staan, ik weet niet of ik dit in de vorige podcast heb benoemd, maar volgens mij van 44% naar, of van 46% naar 52% hebben we gekregen. Die 6% is geen 6% want dat is, van 46 naar 52, dat is bijna een conversieverhoging van 10% op proefaccounts simpelweg door dit handboek toe te sturen.
En daarvoor hebben we al die marketing activiteiten al gedaan. We hebben advertenties te draaien, we hebben mond-op-mond reclame, we hebben partners die ons promoten, we hebben affiliates die ons promoten. En die laatste stap, dat ene stapje toevoegen van een handboek toe te sturen, dat geeft nu al zo’n extreme boost in conversie.
En mensen die laten het oprecht op de stondtafel liggen. Mijn compagnon, ik denk dat dit drie weken geleden is, die liep met zijn vriendin een rondje in Breda en die ziet ineens ons handboek in de vensterbank bij mensen staan. Dus ook als mensen niet nu direct klant worden, dan kan het heel goed zijn dat ze over een half jaar nog steeds zeggen, oh ik heb dat boekje liggen.
[Gerhard te Velde] (29:29 – 29:34)
Ja, want die conversie toen je die getallen noemde, dacht ik van oh, ik had verwacht dat het van 40 naar 80 ging ofzo.
[Youri Meuleman] (29:35 – 29:36)
Dat zou heel mooi zijn.
[Gerhard te Velde] (29:36 – 29:53)
Maar dat is misschien ook omdat je het hebt hier een beetje over die startende klant, die beginnende accountklant. Terwijl je zegt, we richten ons nu meer op MKB, daar zit misschien ook al iemand voor marketing die het belang ziet van Marketing Automation en vaak ook wel iets hebben draaien.
[Youri Meuleman] (29:53 – 30:25)
Dus als ik kijk naar onze marketingstrategie, dan is alles gericht op educatie. Op het moment dat wij je educatie kunnen bieden en je loopt tegen uitdagingen aan in je huidige software, is dat eigenlijk een reden om over te stappen. Maar inderdaad, een MKB ondernemer met een marketingteam, we hebben het ook over hoe je goede onderwerpregels schrijft voor een betere open ratio.
In principe zou een marketingteam dat inderdaad wel weten, moeten weten.
[Gerhard te Velde] (30:26 – 30:41)
Ja, hoeveel marketingteams zijn echt goed? Ja goed, dat is weer een andere discussie. En nog even over waar jullie nu staan.
Je vertelde 11.000 klanten, als ik me niet vergis. 26 teamleden, 54 ogen. Iedereen heeft twee ogen, dus maakbaar.
Geen blinde mensen.
[Youri Meuleman] (30:41 – 30:43)
Nog geen vuurwerkongelukken gehad.
[Gerhard te Velde] (30:43 – 30:49)
Dat gaat goed. En dan de ERR, even voor de mensen die dat niet kennen. Wat is ERR en waar staan jullie?
[Youri Meuleman] (30:49 – 31:04)
Ja, ERR staat voor Annual Recurring Revenue, dus de jaarlijkse terugkerende omzet die je op een klant maakt. Daar zitten we nu op 7 miljoen. Ja, maar van de helft winst?
Niet helemaal.
[Gerhard te Velde] (31:04 – 31:25)
Oké, maar wel veel. Ik ben toch ook af en toe een jaloers mannetje, maar dan als ik dat soort getallen hoor, denk ik ah heerlijk, je hebt eigenlijk een soort cash cow gebouwd. Natuurlijk moet je hard werken.
Natuurlijk zitten er nadelen aan, maar je hebt wel echt iets neergezet. Een machine die geld waard is en die nu ook gewoon geld genereert. Klopt, ja.
[Youri Meuleman] (31:26 – 32:21)
En dat wordt eigenlijk continu weer hergeïnvesteerd in bedrijven. We hebben nu met onder andere de winsten, maar ook met een deel hypotheek. Gaan wij dit jaar nog uit ons huidige huurpand, ook omdat we het marketingbureau hebben verkocht en daardoor staat de helft van de vloer leeg.
Maar we hebben nu een eigen pand aangekocht. Die wordt als het goed is oktober opgeleverd en dan heb je nog een stukje afbouw, dus we hopen er eind december in te gaan. Dat moet eigenlijk wel lukken, want ons huurcontract is er wel per 31 december al opgezegd, maar daarin krijgen we dan dus inderdaad echt een eigen pand.
Kunnen we inderdaad ook net even een mooiere sfeer neerzetten. Lekker huiselijk, maar wel gewoon heel tof. Een eigen pand.
Uiteindelijk gaat die winst weer omhoog. Vond je dit spannend?
[Gerhard te Velde] (32:21 – 32:28)
Ik denk van ja, als je toch een paar miljoen winst maakt, dan had je dit toch ook al lang kunnen doen. Wat maakt dat je dat nog niet eerder gedaan hebt?
[Youri Meuleman] (32:30 – 33:40)
Ook gewoon dat er nog geen paar miljoen winst was, dat we dat voorop stellen. Dit zijn ook gelden die je wel weer vooraf moet investeren. De reden dat we dit vooraf niet hebben gedaan is, en dat is maar goed ook denk ik, is dat wij eigenlijk, we zijn al wel twee jaar op zoek geweest naar ons eigen pand.
In destijds zaten we met 54 man op het hoogtepunt, want we hadden het marketingbureau ook nog, waar we ook een team hadden. Dus we zaten naar een driedubbel vloeropvervlak te kijken, want we wilden onszelf ook niet in de vingers snijden met wat als we nou nog verder gaan groeien. Pannen hebben we er ook een keer gelegen.
Nu is het meer liever in kwaliteit groeien dan extreem in kwantiteit. Twee jaar geleden zijn we begonnen met zoeken, maar dan kom je op rijstpanden van tussen de vijf en de zes miljoen uit. Wat je dan ook nog eens moet inrichten.
Dus het gaat er zeker vanuit dat je op zeven en een half miljoen minimaal nodig hebt om zo’n pand in te richten. Dat hadden we simpelweg niet, en die hypotheek die zouden we ook niet krijgen.
[Gerhard te Velde] (33:41 – 34:02)
Bas van der Veld van AFAS lag erom. Ik stuurde laatst een mailtje uit. Wat zou je doen als je een miljoen winst per jaar zou maken?
Toen zei hij, hij meldde terug van, dat maak ik in een week. Dat zou niet het beste zijn. Maar voor de gemiddelde, ik noem het de gewone sterveling ondernemer is zeven en een half miljoen enorm veel geld.
[Youri Meuleman] (34:04 – 35:07)
We hebben daar echt wel naar gekeken, maar we kregen gewoon en niet het pand wat we wilden en als we die al kregen, investeringen te hoog. Met dat we afscheid hebben genomen van het marketingbureau en met Mailblue kregen we eigenlijk per toeval echt een perfect pand voor ons qua oppervlak, maar ook qua historie. Vanuit Mailblue noemen we email marketing en marketing automation, maar dat is natuurlijk de digitale communicatie.
Het pand waar wij naartoe gaan is een oud pand van KPN. Onder het pand liggen letterlijk alle kabels voor het telecom netwerk van Zuid-Holland en Brabant. Je begint daar eigenlijk met communicatie en daarna is het een postkantoor geweest.
Dus je hebt echt van het draaitelefoon zeg maar naar fysieke post en nu digitale communicatie. Veel bedrijven beginnen natuurlijk met een brand story. Wij willen dit gaan opnemen in onze brand story, want je kan hier een heel mooi verhaal van maken.
[Gerhard te Velde] (35:09 – 35:20)
Misschien even om dit blokje af te ronden voor jouw ondernemersreis, maar als je nou even teruggaat naar dat jochie van twaalf, dan heb je ook een advies, iets waarvan je zegt.
[Youri Meuleman] (35:29 – 38:12)
Ja, gewoon doen en de keuzes die je nu maakt hoeven niet de keuzes voor altijd te zijn, maar doe het wel op je eigen niveau. Wat ik daarmee bedoel is, ik ben gestart met die webshops, maar ook met het marketingbureau. Het marketingbureau, dat hebben we op een gegeven moment opgebouwd.
Op het moment dat we met vijf man waren, had je bepaalde processen. Op het moment dat je met tien man zit, had je bepaalde processen. Volgens mij toen we op twaalf man zaten, heb ik een collega de opdracht gegeven.
Oké, ik ben er eigenlijk wel klaar mee om iedere keer die processen aan te passen. Dus schrijf maar processen uit waar we in de toekomst met honderd man nog steeds mee kunnen werken. Processen uitgeschreven.
Er werd uiteraard extreem veel overhead gecreëerd, want dan zou je met teams gaan zitten en die moeten we met elkaar overleggen en etcetera. Uiteindelijk volgens mij nog maar de helft van de tijd werd er echt gewerkt en de rest was overleg. Maar ja, dat is de structuur die je in de toekomst nodig had.
Dus ook, ja je moet vooruitdenken, maar je kan ook te ver vooruitdenken. Misschien lag dit gewoon aan ons en hebben wij het niet goed aangepakt. Dat kan ook.
Maar dus ja, processen wijzen. Maar goed, dat hoort gewoon bij een snelgroeiend bedrijf. Dus daar meer voor lief nemen.
Of ook af en toe gewoon de pauzeknop inlassen. Ik denk dat dat een gesprek is dat we echt wel regelmatig hebben met marketingbureau, als winstgevend. Gaan we er dan mee stoppen?
Als wij Mail.blue niet hadden gehad, dan zou dit een droombedrijf van me zijn geweest. Hetzelfde nu met die sapier koppelingen. Daar zit ook een verdienmodel aan.
Ja, als ik heel eerlijk, als ik een pitter zou zijn en gewoon lekker aan het ZZP en denk mooi maandsalaris. Alleen de organisatie groeit. We hebben niet alleen maar ZZP’ers in het team.
Dus op het moment dat er iemand ziek is, moet je het wel kunnen opvangen. Op het moment dat er iemand op vakantie gaat, moet je het kunnen opvangen. De koppelingen die drie jaar geleden door een oud werknemer zijn gelegd, zoek het maar uit.
Er komt gewoon veel meer bij kijken op het moment dat je als bedrijf gaat groeien. Dus concreet advies. Wat je op dit moment doet, hoef je niet altijd te blijven doen.
Ga lekker mee in je enthousiasme. Volg ook gewoon een beetje de flow. Als je er lekker in zit, zit je er lekker in.
Als je er even niet lekker in zit, probeer je dan te laten inspireren. Maar is ook even oké.
[Gerhard te Velde] (38:13 – 38:23)
Niet elke dag kan perfect zijn. Nee, en het is nooit af. Dat was voor mij ook een les.
Je bent er nooit. Er is geen eindstrijd. Het is echt een infinite game wat dat betreft.
[Youri Meuleman] (38:23 – 38:57)
Klopt. Dat is denk ik mijn startpunt geweest. Ik heb altijd gezegd, laat mij maar tot mijn dertigste kapotwerken.
Daarna wil ik aan mijn gezin beginnen. Wanneer dan? Waarom dan en waarom niet nu?
Waarom wacht je dan überhaupt met die vrijheden creëren? Ik denk dat op het moment dat je die keuze maakt, dan kun je het bedrijf er ook mee inrichten.
[Gerhard te Velde] (38:57 – 38:59)
Ja, mooi.
[Youri Meuleman] (38:59 – 39:06)
Ik vind het ook heerlijk, moet ik zeggen.
[Gerhard te Velde] (39:08 – 39:48)
We gaan gold diggen. Want dat was de belofte ook aan het begin van deze podcast. Het verborgen goud in je organisatie.
Dat klinkt heel klikbeten natuurlijk, maar mensen laten geld liggen. Ik heb altijd veel inspiratie uit deze podcast gehaald. Er was een gast en die zei tegen mij, the money is in the follow-up.
Dus je stuurt een offerte, maar je belt hem niet na. Je benadert een klant, maar je benadert hem maar één keer en daarna laat je het liggen. Zo kwam ik ook een beetje bij dit onderwerp.
We gingen een beetje brainstormen van ondernemers laten geld liggen in hun bedrijf. Hoe kijk jij er eigenlijk naar?
[Youri Meuleman] (39:49 – 40:09)
Als ik het heel erg betrek op ons, dan wat ik gewoon zie bij de mensen die uiteindelijk opzeggen, die hebben geen automatisering lopen. Die sturen gewoon wekelijks of maandelijks of de frequentie die iemand aanhoudt, soms eens in het jaar, een nieuwsbrief naar al hun contacten en that’s it.
[Gerhard te Velde] (40:09 – 40:36)
Het ergste is nogals dan de titel is ook nieuwsbrief 12. Ja, nieuwsbrief november. Ik zie het nog steeds voorbij komen.
Ja, ik noem het echt Alfred de Okes Kwak die dan weer een mail stuurt van nieuwsbrief. Mensen hebben zulke extreem gevoelige filters, de meeste tenminste, van ik ga geen nieuwsbrief lezen, want dat gaat over jou en dat gaat niet over mij, dus ik ga daar al niet op klikken. Take it from there of take it from there.
[Youri Meuleman] (40:36 – 43:02)
Ik denk dat daar heel veel ligt. Heel veel partijen die hebben gewoon al een hele mooie database staan en misschien staat het niet in je email marketing software, maar stel je hebt een webshop, dan heb je een klantenbestand. Als je die nog nooit hebt gemaild, dan ligt daar geld.
Je hebt de Groover podcast, geen idee, alle sprekers staan hier al op de mailinglijst. Je hebt daar een database. Daar zit gewoon goud waar je letterlijk op zit wat mensen niet benutten.
Op het moment dat je, en natuurlijk als je na drie jaar, inderdaad een contact nog een keer mailt, is het niet dat die direct op de aankoop overgaan, maar dat is wel weer een startpunt om die personen te gaan heractiveren. Je noemde net inderdaad mooi het voorbeeld van een vorige podcastdeelnemer die je na het aangeven van joh, het geld zit in de opvolging van je offertes. Hoe gek is het dat als ik kijk naar ons eigen bedrijf, dat is het meest praktische voorbeeld, wij hebben dat ook.
Op het moment dat iemand op de offerteaanvraag kan doen, wordt die opgevolgd door een adviseur bij ons. Dan kijken we welk pakket past en het antwoord is nee. Oké, deal afgerond.
Wat je vaak ziet, is dat ondernemers dan zeggen, oké, we starten met Marketing Automation, weten een beetje wat het is, laten we dan beginnen met een paar case studies nog sturen. Je antwoord is nu nee, dus laten we kijken of we de komende drie maanden je nog kunnen overtuigen om toch de offerte te heroverwegen. Als het antwoord dan nog steeds nee is, ergens stopt het.
Wat wij alleen al in dat proces toevoegen, is dat we een stukje site tracking gebruiken, dat als die bezoeker van die offerte, al is het na drie jaar, opnieuw op je website komt, dat die deal wordt geheractiveerd. Want dat het nu nee is, betekent niet dat het altijd nee is. Dat kan met site tracking vanuit Mailblue, maar we integreren ook met Leadinfo, waarin je dus nog meer data krijgt over zo’n organisatie en dus nog veel meer kunt gaan segmenteren en die profielen echt kunt gaan verrijken.
Maar dit is één stap die je kunt toevoegen aan je offerte flow in dit opzicht, waarmee je je deals kan heractiveren, ook als je niet gebruikmaakt van de Mailblue-CDM, maar Team Leader hoor ik je zeggen.
[Gerhard te Velde] (43:03 – 43:49)
Ik heb Leadinfo, heb ik ook een account. Daar betaal ik honderd euro per maand voor en ik zit al maanden lang dat ik denk, ik moet het opzeggen. Ik krijg die irritante mails binnen van, en dat gaat dan over Air Air, mijn podcast agency, en dan krijg ik een mailtje binnen en dan zie ik wie er op mijn website geweest is.
Nou, de meeste ken ik wel, want soms heb je terugkerende, maar het kan best wel interessant zijn van, hé, weet ik veel, de Universiteit van Amsterdam is op mijn website geweest. Dan heb je eigenlijk een probleem, want je hebt geen flauw idee wie van de tachtig communicatie-medewerkers. Dus ik zit misschien in het te goedkope abonnement.
Maar goed, om hier even op aan te haken van, jij zegt dus van, er is een koppeling tussen Leadinfo en Mailblue, en die is zo geavanceerd. Wat kan die dan precies?
[Youri Meuleman] (43:50 – 46:51)
Er zijn eigenlijk twee koppelingen. Je hebt de site-tracking van Mailblue zelf. Die wordt, dat wordt eigenlijk een cookie op je website geplaatst op het moment dat iemand zich inschrijft op je mailinglijst, of wanneer iemand op een link klikt van je e-mail.
Dat is een, ja, als iemand een persoonlijk e-mailadres is, dan is dat ook een persoonlijke cookie. Dus dan weet je inderdaad exact wie ook op je website zit. Maar er moeten mensen wel op je mailinglijst staan.
Leadinfo, die trackt eigenlijk op basis van het IP-adres. Dus die kijkt wie zitten, of welk bedrijf zit erop, en dan krijg je een aantal personen die mogelijk interessant kunnen zijn. Maar die twee kunnen wel heel goed samenwerken.
Dus soms is het zo dat niet de persoon die op je mailinglijst staat op je website zit, maar iemand anders binnen de organisatie, of dat iemand überhaupt nog niet op je mailinglijst staat. En dat is eigenlijk waar Leadinfo heel interessant voor is. En daarin kun je ook weer segmenten gaan maken.
Dus als ik puur kijk naar Leadinfo, dan wat je zou kunnen doen, is je kunt Leadinfo koppelen met Mailblue. En in plaats van dat je, want ja, je hebt een aantal contacten, en op het moment dat je de koppeling maakt, dan koppelt Leadinfo in principe het algemene info-adres. Wat je kan doen is, precies, want dat is algemeen, en inderdaad als je de Universiteit van Amsterdam hebt, die mail gaat niet aankomen.
Wat je wel kan doen is, oké, dan heb je dus de domeinnaam uva.nl. Vervolgens kun je die matchen met je Mailblue klantenbestand. Welke contacten van uva.nl heb ik hier in mijn database al staan. Begin daar met die mensen te benaderen, want daar heb je al een linkje mee, of die weet je niet, gewoon heb je iets meer richting wie je uiteindelijk wil gaan benaderen.
Wat wij zelf doen, is dat we deze matchen dus inderdaad hebben, en op het moment dat er een contact oppopt, dan weten we dat we die persoon na moeten bellen. Een uva, ja, op het moment dat we daar echt geen contactgegevens van hebben, dan gaan we die ook niet echt opvolgen. Waarschijnlijk wel, waarschijnlijk zitten er genoeg cold calling agencies te kijken naar deze podcast en denken, oh ja, maar wij kunnen jullie daar wel bij helpen.
Wij doen dat nu niet, maar wij hebben in Leadinfo juist een aantal segmenten toegepast. We willen niet alle websitebezoekers op willen volgen, want dat zou ook teveel zijn. We hebben klanten uitgesloten, we hebben gekeken naar mensen moeten x aantal pagina’s op de website hebben bezocht, of interactie hebben gehad met de pricing slider bijvoorbeeld.
Dus als jij bij ons de abonnementspagina bekijkt en je kleept het vinkje in de pricing slider om te kijken, ja, precies, dan heb je een koop signaal. Dan kom je bij ons ineens in een segment en dat segment wordt inderdaad weer met een automatisering netjes gefilterd en dat komt dan weer bij ons sales team uit.
[Gerhard te Velde] (46:52 – 47:26)
Ik denk dat we misschien al te diep in de materie zitten, maar dat weet ik niet zeker. Maar gewoon even terug naar de basis van het gold diggen. Je bent een bedrijf, je hebt super veel contacten over het algemeen.
De meeste bedrijven hebben gewoon heel veel prospects waar je mee praat, mensen in je netwerk, weet ik veel, gewoon allerlei contacten en dat is eigenlijk de grondstof of het basismateriaal. Die mensen zou je allemaal kunnen gaan mailen. Wat heel veel bedrijven wel doen is zeg maar één keer per jaar een kerstgroet sturen, maar dan leg je de lat wel heel laag.
[Youri Meuleman] (47:27 – 47:31)
Ja, en de vraag is of je daar echt weer de interesse mee aanwakkert.
[Gerhard te Velde] (47:31 – 47:54)
Ja, want je gaat op als mensen überhaupt een mail openen tijdens die periode, maar iedereen doet het. Het is niet relevant, maar ik zit een beetje te zoeken van wat moet je dan gaan doen? Stel, ik ben een MKB ondernemer, ik heb nog geen e-mail marketing of ik weet eigenlijk niet of mijn marketingafdeling hier iets mee doet.
Wat zijn de eerste stappen?
[Youri Meuleman] (47:55 – 48:31)
Ik ben het helemaal met je eens, lead info, et cetera. Dan moet je lead info hebben, dus dat is heel erg bedrijfsafhankelijk. Als je kijkt naar, je hebt die database, je doet er niks mee.
Wat kun je dan doen? Ik zou eigenlijk altijd kijken naar hoe kun je die mensen opnieuw gaan heractiveren. Stel, je stuurt een nieuwsbrief, dan nog zou ik niet per se zeggen het is een nieuwsbrief en dit zijn alle nieuwtjes van ons bedrijf, maar kijk naar waar zitten op dit moment nog de interesse bij de eindgebruiker.
Zullen we een voorbeeld erbij pakken? Dat is goed, ik weet niet, heb jij een voorbeeld? Ik heb ook een voorbeeld.
[Gerhard te Velde] (48:31 – 48:33)
Ja, gooi hem erin of past hij hier niet bij?
[Youri Meuleman] (48:34 – 51:17)
Nee, dat kan heel goed. Wij hebben afgelopen jaren een Black Friday actie gedaan met Neil Blue en in plaats van dat we hebben gezegd, hey het is Black Friday, je krijgt korting, zijn we begonnen met een mailing over onze e-books. Dus we hebben een aantal e-books, whitepapers, die we in principe via advertising promoten, die hebben we nu naar ons klantenbestand gemaild.
Ja, je hebt een aantal mensen die het nog steeds niet openen, daar kom ik zo meteen even op terug, en je hebt ook mensen die het wel openen en bijvoorbeeld een e-book downloaden. We hebben meerdere e-books, we hebben het e-book handboek die je digitaal in ieder geval kunt downloaden, we hebben een Facebook advertising checklist, we hebben een inhaakkalender, we hebben, nou ja goed, verzin het maar en we hebben het. We hebben een e-book over de klantreis, et cetera.
Op basis van de klik die iemand doet, kijk, iemand die het e-book handboek downloadt, die wil meer informatie over e-mail marketing. Maar iemand die een Facebook advertising checklist downloadt, die link met e-mail marketing is er nog niet. Op basis van die mail, enerzijds omdat het gratis is, heb je veel meer interactie, dus dat was een trigger, en we konden het interessegebied van onze lezer ineens weer opmaken aan de hand van het e-book dat iemand downloadde.
Dus iemand die het e-mail marketing handboek downloadde, die kreeg vervolgens een aanbiedingsmail met Black Friday rondom e-mail marketing en wat je daar allemaal wel niet mee kon. Iemand van Facebook, die kunnen we de communicatie ineens toesturen over, merk je ook dat die leads het afgelopen jaar zoveel duurder zijn geworden? Het gaat om je klantwaarde, je wil je klantwaarde ophogen, en dat doe je met e-mail.
Dus daar schrijf je veel meer een introductie van jouw interesse naar waarom je onze software zou moeten gebruiken. Dus eigenlijk kijken we naar, oké, hoe kunnen we nu iemand heractiveren, hoe kunnen we hun interesse opvragen, en vanuit daar gaan eigenlijk de automatiseringen weer lopen. En ik denk dat het met hele simpele voorbeelden kan.
Dus wij hebben het met Black Friday met een e-book gedaan. In plaats van het e-book wat je aanklikte, startte eigenlijk de campagne bij ons. Een ander voorbeeld is, wij hebben My Unique Style, dat is een sieradenpartij, bedrijf, winkel.
Een soort My Jewelry. Ja, en die hebben heel simpel, op het moment dat je voor het eerst op de mailinglijst komt, dat kan ook op het moment dat je al een database hebt. De eerste vraag die ze stellen is, wat is jouw sieradenkleur?
Goud, zilver, roségoud. Ja, klik dat aan, en je hoeft nooit meer in een nieuwsbrief gouden sieraden te zetten op het moment dat je weet dat de klant zilveren sieraden draagt.
[Gerhard te Velde] (51:18 – 51:20)
Ja, dus daar komen die automations ook in het spel, hè?
[Youri Meuleman] (51:20 – 51:20)
Precies.
[Gerhard te Velde] (51:20 – 51:31)
Dus je gaat segmenteren naar lijsten, en daar ga je dan weer gepersonaliseerde, of je gaat daar flows aan hangen. Dus het is niet een soort one-size-fits-all nieuwsbrief die je naar al je klanten pompt, maar gewoon…
[Youri Meuleman] (51:31 – 54:21)
Je gaat veel persoonlijker mailen, en je kunt de content in je mail dan weer aanpassen aan de interesses die iemand heeft. Dus je kunt op een gegeven moment gewoon aan je database een mail sturen met, hé, ik heb even een vraag aan je. Wat is je favoriete kleur?
Of wij sturen met, wij hebben bijvoorbeeld aan de database van alle Facebook Advertising Checklist downloaders op een gegeven moment gestuurd. Ik ben even benieuwd, je hebt dit e-book gedownload, maar wie ben jij eigenlijk? Want ben jij een ondernemer die het zelf doet?
Ben je een marketeer die dit in opdracht van een bedrijf doet? Ben je een werkzaamheidsbedrijf, of ben je een marketingbureau? Dat bleek, de meeste checklisten bij ons werden gedownload door marketeers bij een marketingbureau.
Dat is heel leuk, maar wij communiceerden altijd naar die personen alsof ze ondernemer waren, en we hadden het over jouw bedrijf laten groeien, et cetera. Maar die communicatie kan nu anders. Dus in plaats van dat we sturen op je bedrijf laten groeien, kunnen we nu sturen op, wil je partner worden, of hoe kunnen we jouw klanten uiteindelijk verder helpen?
Die segmentatie, of eigenlijk die personalisatie, dat is echt een stukje profielverrijking wat je kunt doen. Dat kan op heel veel verschillende manieren, maar we hadden het er eigenlijk over, je hebt die database, en die opent je mail niet. Nou ja, dan kun je inderdaad heel veel heractivatie-emails sturen, maar als ze je mail niet openen, dan gaat dat ook niet werken.
Dus wat wij bijhouden is, hoe lang heeft iemand al geen interactie gehad? En interactie trekken we in dat opzicht vaak breder dan alleen maar met je e-mail. Dus we kijken naar wanneer heeft iemand voor het laatst een mail geopend, wanneer heeft iemand voor het laatst geklikt op een mail, wanneer heeft iemand voor het laatst je website bezocht, een aankoop gedaan.
Als je een fysieke winkel hebt, dan hoeft een websitebezoek niet per se ook een aankoop te betekenen, of een aankoop niet per se een websitebezoek te betekenen. Dus we kijken eigenlijk naar al die triggers, maar ook heeft iemand nog ingebeld naar net wat voor jouw organisatie relevant is, en heeft iemand dat drie maanden bijvoorbeeld niet gedaan, dan kunnen we kijken naar welke opties hebben we nog meer, behalve e-mail, want blijkbaar openen ze de e-mail niet. Moet je wel ook regelmatig e-mail sturen.
We hebben ook organisaties die dit proces hebben ingericht, en na drie maanden zeggen, ja, eigenlijk al onze contacten staan op inactief. Dan zeggen we, maar je hebt geen nieuwsbrief gestuurd. Nee, dat klopt.
Dan kunnen ze ook geen mail openen. Ja, precies, dan blijft het gewoon bij de mensen liggen. Precies, maar dat mensen op een gegeven moment je mail niet meer openen, dat is een heel gangbaar proces.
Dat kan komen, omdat e-mailadressen verouderen, mensen die niet meer bij een organisatie werken, geen interesse meer hebben, of gewoon filters op hun inbox hebben, en die mail niet meer kijken.
[Gerhard te Velde] (54:21 – 54:26)
Er zijn zat mensen die hun mail gewoon überhaupt niet openen. Ja, bizar, maar vertel.
[Youri Meuleman] (54:26 – 55:46)
Dus wat wij eigenlijk kijken is, oké, als iemand die mail niet meer opent, welke andere kanalen kunnen we dan nog aanspreken om die personen te heractiveren? Want die mensen zijn ooit wel op die maillijst gekomen, omdat ze een interesse hebben in je vakgebied, of in ieder geval in het onderwerp van je product of dienst, en niet altijd omdat ze per se iets willen kopen. Daarbij kan dus inderdaad heractivatie zijn door middel van vragen stellen, want heb jij een babywinkel en verkoop je zwangerschapskleding, en is je potentiële klant inmiddels bevallen, ja, dan wil je die data updaten, zodat je weer relevant kan zijn.
Maar als ze je mails niet meer openen, dan kun je kijken naar andere kanalen. Wat wij bijvoorbeeld doen is, die mensen, die kunnen we synchroniseren met je aangepaste doelgroepen op Facebook, Instagram en Google. Oh, je kan ze daar gaan targetten ook?
Precies. Oké. Dus die mensen, die openen je mail niet meer, laten we ze via Facebook gaan benaderen.
Of, sms zou ik niet per se in bulk uitsturen, maar als je een telefoonnummer hebt. Whatsapp kan dat ook? Whatsapp kan ook.
Dan kun je daar naar kijken van, hé, dit is nieuw, hebben we daar wel interactie? Of überhaupt daar gewoon de vraag stellen van, hé, onze e-mail markt software, laten we het niet te eng maken dat je zegt, nee, ik heb dit gezien.
[Gerhard te Velde] (55:47 – 55:50)
Ja, maar ik zag dat jij om 11 uur 37 in de Albert Heijn liep.
[Youri Meuleman] (55:51 – 56:41)
Ja, dat. Nee, maar goed, de software geeft aan dat je al x periode, of dat je al een tijd geen mails meer van ons hebt geopend, zijn we nogal relevant, of kunnen we je beter uitschrijven? Dat kan natuurlijk ook weer een stukje interactie aan, dat kan dus met wat ik aanhaalde, je advertising strategie kun je erop aanpassen, je kunt kijken naar inderdaad Whatsapp sms, maar wij zijn nu ook bezig met een, we hebben een integratie afgrond, we zijn nu de eerste case studies mee aan het opnemen om fysieke postcards te sturen.
Dus, oké, je hebt al drie maanden geen interactie meer gehad, we sturen je een korting, of we sturen een andere attentie. En dat kan op basis van de inactiviteit, maar dat kan natuurlijk ook juist op het moment dat je wel een aankoop doet.
[Gerhard te Velde] (56:42 – 56:59)
Eigenlijk gaat het heel erg, als ik je zo beluister, ook heel erg over de customer journey, dat is een verschrikkelijke korte woord, maar gewoon die hele klantreis, en wat ga je, in welke fase, welke interactie ga je aan? En dat kun je dus allemaal automatiseren, dat vind ik ook heel cool.
[Youri Meuleman] (56:59 – 57:02)
Dat is onze software, die hele klantreis automatiseren.
[Gerhard te Velde] (57:04 – 57:10)
Dus het is wel meer, het is niet gewoon een e-mail systeempje, het is eigenlijk juist die hele automation.
[Youri Meuleman] (57:12 – 58:36)
Nee, dat is het. En dan gaat het zelfs nog verder dan alleen met de communicatie. Je kunt eigenlijk, het proces van personeel met fulfillment, wat ik net aanhaalde, dat is ook een mogelijkheid.
En wij hebben ook een klant geholpen met bijvoorbeeld, laten we bij ons marketingbureau, iemand die bij ons een offerte tekende. Wij stuurden onze offertes in Moneybird. Op het moment dat de offerte werd getekend, kwam er een seintje naar Mailblue, als software, en vervolgens liep daar een hele automatisering die in Asana, een projectmanagement tool, die daar een project aan maakte.
Die daar standaard taken al in zetten, want koppelen van marktingsystemen, het opvragen van bepaalde data, waren allemaal standaard taken. Die taken werden zelfs assigned aan, of toegekend aan, aan medewerkers. Due dates, vervaldata werd er aan aangehangen.
Het hele proces was geautomatiseerd. En dit is dan Asana, maar we hadden ook een map in de Google Drive, zodat het hele team ermee kon werken. Al die systemen, dat kan allemaal geautomatiseerd worden aangemaakt.
Alleen dan kom je inderdaad op, het gaat heel snel heel diep, en je moet net met deze systemen werken. Dus heb je zo’n specifieke vragen over, oké, waar begin ik en hoe werkt dat?
[Gerhard te Velde] (58:38 – 58:55)
Kunnen mijn nerds, want ik heb wel wat mensen die mij dus helpen met automations, in Make in dit geval, kunnen die dan met jullie bellen of consultieuren inhuren? Of moeten ze dan de video’s bestuderen in de e-learning? Hoe kan ik hiermee aan de slag?
Ja, tweeledig.
[Youri Meuleman] (58:55 – 59:46)
Enerzijds bieden we sowieso demos aan, dus daar kunnen we inderdaad veel meer kijken naar. Wat is het huidige proces binnen je organisatie? En hoe kun je dat automatiseren en optimaliseren?
Dus dan voornamelijk als je inderdaad net klant wordt, en hoe kunnen we daarin ondersteunen? Los daarvan, als je al klant bent, dan proberen we voornamelijk te inspireren met case studies en hoe andere ondernemers het doen, want wij doen het niet inhoudelijk. Of we kunnen inderdaad verwijzen naar strategische partners die inderdaad zo’n strategie sessie een keer kunnen doen, of die daar meer op kunnen inspelen.
En we hebben klant succesmanagers, dus je kan ook gewoon naar support mailen, waarbij we eigenlijk altijd of meedenken, of kijken of we toch een call moeten inplannen om daar strategisch op mee te kijken.
[Gerhard te Velde] (59:47 – 1:00:23)
Wel vet. Ik dacht nog, en je gaf wat voorbeelden van wat er allemaal kan gebeuren in zo’n flow en voeg daar nog AI aan toe. Dus dan maak je nog een extra personalisatiestap.
Dan zie ik dat iemand zich schrijft in voor de nieuwsbrief of de maildaad van Groeivoer en die krijgt een postcard met een persoonlijke boodschap van mij. Dus ik google die persoon en ik zeg van, hé, ik zie dat je hebt een heel tof bedrijf, bla bla bla. Ja goed, het wordt heel snel ook weer slecht als het dan staat, ik zie dat je bedrijf hebt, either people holding BV.
[Youri Meuleman] (1:00:25 – 1:01:09)
Dat werkt dan weer niet. Toevallig collega van mij, die is bij Allianz Direct, heeft die nieuwe autoverzekering afgesloten. Wat Allianz Direct doet, die heeft een database op basis van kenteken, denk ik, waarbij ze alle data van je auto ophalen.
Dus je kenteken, maar ook bouwjaar, kleur, type, etcetera. En die plaatsen letterlijk een afbeelding van jouw auto in de kleur van jouw auto in die e-mail. Dat is wel sick toch?
Maar dat kun je dus ook met je postcards doen. Want de integratie met die fysieke kaarten die we hebben, daar kun je letterlijk een link van een afbeelding plaatsen en dan laat hij die foto in. Dus dan zou je letterlijk een kaartje in stuur kunnen zetten.
[Gerhard te Velde] (1:01:09 – 1:01:18)
Dat soort dingen is dus allemaal mogelijk om op te pakken. Ja, maar dat zullen mensen wel, ik krijg daar een beetje buikkrijgen van, dat is net iets te creepy voor mij.
[Youri Meuleman] (1:01:19 – 1:03:33)
De auto zeg maar, gewoon jouw auto zou ik nog aandurven. We hebben toevallig een wasstraat als klant. Ik denk ja, als daar het kenteken zou wijzigen, dan zou ik het best leuk vinden om een kaart te sturen met, hé gefeliciteerd met de aankoop van je nieuwe auto.
Even de aanname dat een nieuw kenteken een nieuwe auto is. Maar goed, je kan inderdaad ook te ver gaan. Maar dat is mogelijk.
Als je kijkt naar de eerste stappen, om daar op terug te komen, er is heel veel, echt heel veel mogelijk en dat is gewoon het probleem of de uitdaging. Ik zou, en dat is heel saai als je de eerste stappen gaat bekijken, dat is eigenlijk gewoon van, oké, welke processen heb je nu lopen? Wat kan daarin beter of wat kun je daarin automatiseren?
Kom je daar niet uit? Daarvoor hebben we dan inderdaad die demos. Mocht je dan geïnteresseerd zijn, newblue.nl-demo, daar kun je gewoon een demo in plannen en dan kijken we met jou ook naar, oké, wat zijn dan die processen en wat kunnen we daarin wel of niet automatiseren?
Want ik snap dat inderdaad met duizenden verschillende platformen dat je niet weet wat er überhaupt allemaal mogelijk is. En vervolgens gaat het eigenlijk om kleine optimalisatie. Het is letterlijk, je bent bouwstenen aan het bouwen, want ook wij zijn nog niet klaar.
Op het moment dat je zegt van, oké, maar dit is bijvoorbeeld het klantleadproces. We adverteren op Facebook of op LinkedIn of net welk platform je inzet. Mensen schrijven zich in voor een whitepaper.
Mensen doen een aankoop. Iedereen die dat niet doet, die valt eigenlijk eruit. Dat is dan een eerste proces waarin je naar optimalisaties kunt gaan kijken en dan zeg je, oké, mensen die downloaden iets op Facebook, maar, of die vragen iets aan op Facebook, die krijgen een mail en die hebben niet op die link geklikt.
Oké, daar kun je een optimalisatie aan plaatsen. Ja, goed. Vervolgens, mensen die krijgen op een gegeven moment je welkomst mails, op een gegeven moment een aanbod.
Mensen hebben de aanbod mails niet gekeken. Dan zou je kunnen zeggen, oké, we heractiveren mensen met wel een fysieke postcard of iets van die.
[Gerhard te Velde] (1:03:33 – 1:03:39)
Het kan ook een gepersonaliseerde video zijn natuurlijk. Je hebt tegenwoordig ook video en weet ik veel. Je hebt al die, zoveel tooling die je in kan zetten.
[Youri Meuleman] (1:03:40 – 1:04:25)
Ja, dat kan inderdaad allemaal gepersonaliseerd. We begonnen natuurlijk over die goudmijn. Dit is meer proceswijze wat je kan optimaliseren.
We gaan naar die goudmijn. Welke database heb je? Wat is een trigger waarmee je die mensen kunt heractiveren?
Die zou ik per mail sturen. Op het moment dat mensen daar niet op reageren, eventueel met een fysieke postcard afhankelijk van de gemiddelde klantwaarde die je hebt, per sms, per whatsapp, via Facebook. Laten we gewoon eerst eens kijken, oké, hoe kunnen we die database heractiveren?
Het belangrijkste wat je daarbij wil doen is kijken naar, hoe win ik daarmee informatie? Hoe kan ik hen daarmee een betere opvolging geven? Om een paar voorbeelden te noemen.
[Gerhard te Velde] (1:04:28 – 1:05:00)
We zitten hier bij GroenPand. GroenPand is al 2012 opgericht of zo. Ze hebben echt al vet veel zonnepanelen gelegd op heel veel huizen in Nederland.
Ze zijn nu met warmtepompen bezig en ze zijn ook met batterijensystemen bezig, zodat je de energie van je zonnepanelen kan opslaan in een batterij. Dat is typisch zo’n bedrijf. Volgens mij hebben die echt een maillijst van 10.000 mensen of zo. Alleen ik denk dat er nog veel meer uit kan komen.
[Youri Meuleman] (1:05:02 – 1:06:38)
Vaak zie je bij dit soort zonnepanelenbedrijven en warmtepomp dat er best wel veel tijd en geld in volledige sales teams wordt gestoken. Ze bellen vaak veel. Het is misschien iets te generaliserend, maar je zegt 10.000 e-mailadressen. Dat betekent dat ze waarschijnlijk een x-aantal offerten hebben uitgebracht. Laten we gewoon eens al die mensen die een offerte niet hebben getekend een mail sturen met 1 vraag 3 opties. Is het al gelukt om zonnepanelen op je huis te bevestigen?
Ja, ik ben met een andere partij in zee gegaan. Nee, ik ben nog steeds geïnteresseerd. Of nee, absoluut geen interesse meer.
Schrijf maar uit. Dan is je lijst ook gelijk opgeschoond. De mensen die zeggen geen interesse meer, die zou je eventueel nog 1 keer een mail kunnen sturen met de 4 meest genoemde bezwaren.
Dat zal ongetwijfeld zijn. Wat is de terugverdiend tijd? Hoe zit het met de salderingsregeling?
Kan het op mijn huis? Geen idee. Maak daarna 3 cases of 3 blogs van en kijk of je daar alsnog mee kan heractiveren.
Iemand die zegt ja, ik heb het laten doen door een andere partij. Daar zou je eventueel nog een vervolgvraag op kunnen stellen. Welke partij dat dan is.
Puur voor je eigen gegevens en als je daar wellicht iets mee kan. Je kan ook een onderhoudsabonnement aanbieden.
[Gerhard te Velde] (1:06:39 – 1:06:48)
Bijvoorbeeld? Ja. Als ze bij jou gekocht hebben kan je dat sowieso doen, maar ook als ze bij een ander gekocht hebben, maar die doet geen onderhoud.
Of een warmtepomp.
[Youri Meuleman] (1:06:48 – 1:07:23)
Je hebt al zonnepanelen. Heb je een vervolgactie aanbieden en indien mensen zeggen nee, dan kun je inderdaad vragen. Tenzij je dat bij de offerteaanvraag al hebt gedaan, maar wat was de reden dat het er nog niet is?
Is dat gewoon vergeten? Is dat prijs? Waarschijnlijk als mensen een jaar geleden die offerte hebben aangevraagd, met de snelheid van die technologie, hoe dat nu gaat.
Waarschijnlijk zijn die zonnepanelen alweer 200 euro goedkoper. Die prijzen zijn heel volatiel.
[Gerhard te Velde] (1:07:25 – 1:07:35)
Jij noemde eerder in het gesprek ook iets over timing. Het kan prima zijn dat nu niet het moment is, maar dat je over twee jaar wel rijk bent voor zonnepanelen.
[Youri Meuleman] (1:07:35 – 1:09:27)
Ik weet dat bij ons, wij hebben inderdaad ook een offerte aangevraagd voor een warmtepomp. Op drie keer toe is het mis gegaan. Dat is de reden dat wij hem uiteindelijk niet hebben afgenomen.
Koopkans. Ik zou niet per se meer bij die partij. Aan de andere kant, het was ook gewoon wel een gerenommeerd bedrijf.
We waren net begonnen met die warmtepompen, dus daar ging gewoon nog echt veel mis in communicatie. Tot drie keer toe de verkeerde offerte gehad, et cetera. Als er nu een goede oplossing zou zijn, dan zou ik daar nog steeds voor openstaan.
Alleen was het bij ons dat ze heel erg twijfelden tussen wel of niet hybride. Bij mij ging het er net om dat ik dan, als ik die warmtepomp zou nemen, dat ik dan ook volledig van het gas af wilde. Want die aansluitkosten zijn hoger dan mijn gasrekening, zeg maar.
Daar zou je mij een reactivatie trigger over kunnen sturen. Het voordeel van dit soort surveys is vaak dat je de eerste vraag in de mail kunt zetten en daarna een survey kunt openen. Dus als mensen ja of nee aanklikken, dan kun je daarna nog meer vragen stellen.
Alleen die eerste klik die wordt al gemeten. Dus je weet al of iemand al een zonnepaneel heeft. Als dat zo is, dan hoef je, denk ik, maar goed, dat zal zo’n bedrijf beter weten, waarschijnlijk niet meer over zonnepanelen te mailen.
Mensen willen bijleggen of iets, maar ik weet niet hoe vaak dat gebeurt. Maar je kan wel gaan mailen over warmtepompen. Dus daarin creëer je eigenlijk een nieuw segment binnen je doelgroep.
Zegt iemand nee, ik heb nog geen zonnepanelen, dan is het interessant om de oorzaak erachter te komen. Als mensen die tweede vraag niet invullen, dan weet je in ieder geval dat ze nog steeds geen zonnepanelen hebben. Dat kan wel weer een reactivatie trigger zijn.
[Gerhard te Velde] (1:09:29 – 1:10:47)
Ik kan gerust zeggen dat ik heel commerciëel en heel creatief ben. Dus ik ga hier ook helemaal op aan. Wat zou je nog meer kunnen verkopen?
En ook community building. Bij GroenPand is dat echt een idealistische partij. Je hebt heel veel opportunisten die sprongen op die markt toen het goed ging en die zijn nu weer weg.
Maar die gasten van GroenPand zijn echt idealistisch. Dus die hebben ook een achterban. Dat zijn allemaal mensen die echt heel duurzaam bezig zijn.
Als je een bijeenkomst organiseert over je eigen afval recyclen of off-grid gaan leven, dan zou je ook mensen hier naartoe trekken. Die ook weer aan hun buren gaan vertellen van als je zonnepanelen, je ambassadors. Zo’n marketing en salesproces, ik ga er ook helemaal op aan.
Je kan er eindeloos in doorgaan. Maar goed, iedere keer moeten we weer terug naar de basis. Dus je hebt al iets gedaan.
Eigenlijk moet je als ondernemer eerst ontdekken, wordt er al iets gedaan hiermee? Of blijf je het liggen?
[Youri Meuleman] (1:10:48 – 1:12:00)
Ja, helemaal in de basis doe je overhaupt al iets met e-mailmarketing. Starten met een nieuwsbrief is ook al iets. Dat zou dan overhaupt al de eerste stap zijn.
Maar anderzijds, je hebt de Groeivoet podcast. Je zal ongetwijfeld veel aanvragen krijgen van mensen die te gast willen komen. Of je zal mensen uitnodigen waarbij het op dat moment niet uitkomt.
Maar ik denk dat er ook in dat scenario heel veel mensen zijn die wel interesse hebben, maar waarbij het inderdaad net niet uitkwam. Of zij hebben jou benaderd en op dat moment was er geen ruimte of geen idee. Maar die mensen gewoon in een mailtje te sturen met nog steeds geïnteresseerd, dan heb je weer die heractivatie.
Het standaard, ze doen dit natuurlijk. Iedere halfjaar heb je een controle, een heractivatie. We hebben een klant met verschillende wasstraten.
Op het moment dat je ziet dat een kenteken twee maanden niet meer binnen bij je wasstraat is geweest, kun je die heractiveren. Onderwerpregel, hey, je viesert.
[Gerhard te Velde] (1:12:00 – 1:12:10)
Ja, dat soort dingen. Dan ga ik het wel open klikken. Iemand zegt tegen mij, wat is je auto vies?
Dan is de open rate ook mega hoog.
[Youri Meuleman] (1:12:11 – 1:12:44)
Ja, en dus inderdaad gewoon alle sales leads die je ooit hebt gehad. Maar ook gewoon je mailinglijst. Ik denk de gemiddelde open ratio van een e-mail ligt op dit moment op 48%.
Als jouw open ratio veel lager ligt dan 48%, dan betekent dat dat je heel veel slapende leads hebt. En die wil je heractiveren. Daarvan wil je kijken, zijn we überhaupt nog relevant?
Zijn we een match? Of is het beter om afscheid te nemen? Of kan ik je profiel updaten zodat we relevante informatie kunnen sturen?
[Gerhard te Velde] (1:12:46 – 1:13:01)
Ik heb het gevoel dat wij nog een aflevering kunnen vullen over e-mail marketing. En over sales automation gaan we die doen. Misschien even voor mensen die getriggerd zijn nog.
Hoe kunnen mensen met jullie in contact komen? Kunnen ze ook met jou persoonlijk in contact komen?
[Youri Meuleman] (1:13:04 – 1:14:13)
Afhankelijk van de vraag. Maar je kunt sowieso mij op LinkedIn een berichtje sturen. Dat kanaal houdt persoonlijk bij.
Dus dat is sowieso een mogelijkheid. Wil je nu dat we daadwerkelijk meekijken met hoe kunnen we Mailblue of hoe kunnen we überhaupt marketing automation voor jouw organisatie eigenlijk inzetten? Dan kun je het beste naar mailblue.nl slash demo gaan. Dan zeg je, ik heb helemaal geen vragen, maar ik wil wel gewoon met die software aan de slag. Dan kun je naar mailblue.nl slash proefaccount. In het algemeen zijn de url structuren erg logisch.
Slash demo slash proefaccount. En wil je gewoon meer met e-mail marketing doen, maar niet met Mailblue werken, dan kun je daar zelf mee aan de slag. Maar je kan ook het handboek gewoon aanvragen.
Die vind je ook op de website of op mailblue.nl slash handboek. Dus ja, in principe afhankelijk van wat je zoekt, heb je gewoon een algemene vraag of heb je een vraag waarvan je niet weet, waarvoor ik nog geen linkje heb genoemd. Stuur hem lekker naar mij, dan dan help ik je verder.
Ja, en verder zowel een demo, handboek als proefaccount, die zijn makkelijk vindbaar op de website.
[Gerhard te Velde] (1:14:13 – 1:14:32)
Ja, dan de laatste vraag. Jij mag de laatste vraag stellen. Is er een doordenkertje?
En ik zou zeggen, het mag over iets anders gaan dan e-mail marketing. Maar is er een vraag die jij graag stelt aan een ondernemer die nu luistert of kijkt? Om hem lekker aan het denken te zetten.
[Youri Meuleman] (1:14:39 – 1:15:53)
Wat is voor jou het nummer één proces waarmee je klanten naar je business toe krijgt? En als je daar een kwartier de tijd voor zou nemen, wat zou je daarin kunnen optimaliseren door middel van e-mail marketing, maar ook gewoon door middel van sales, om dat proces te automatiseren en te verbeteren? Ik geloof dat je met, en wat ik zelf regelmatig doe, is inderdaad één vraag nemen, daar, ik zeg een kwartier, maar soms ook wel gewoon een uur, de tijd voor nemen.
En vaak komen de beste antwoorden gewoon als je over de helft van die tijd bent. Dus als je die vraag nu aan mij zou stellen, dan zou ik zeggen ja, klanten die klant bij ons worden, die moeten we inderdaad verder helpen met een stukje adoptie van de software. Nou ja, en dat kan door in ieder geval even een één-op-één belletje met iedere nieuwe klant te bellen.
Terwijl, als je daar langer op doorgaat, dan kom je waarschijnlijk op betere ideeën uit dan iedereen een één-op-één op te volgen. Maar goed, daar kun je dus langer over nadenken en vaak kom ik dan tot betere antwoorden. Vandaar dat ik een kwartier aan heb toe.
[Gerhard te Velde] (1:15:54 – 1:16:34)
Mooi. Joeri, dank je wel voor deze vraag. En jij natuurlijk, dank voor het kijken of luisteren naar deze aflevering.
Ik hoop dat je lekker gaat golddiggen in je klantenbestand en in je prospectbestand. Wil je meer weten over Joeri? Nou, je hebt het al gehoord, je kan hem toevoegen op LinkedIn, Joeri Meuleman.
Je kunt contact opnemen op een aantal van de genoemde manieren. Ben je nog niet op het YouTube-kanaal van Groeiwoer geweest, ga daar ook even kijken. Je kunt niet alleen luisteren, maar ook kijken.
En stuur deze podcast ook door naar iemand uit je netwerk, want misschien heeft iemand anders er ook nog wat aan. Dank en graag tot de volgende aflevering.
Lees verder over de podcast
In het blogartikel van deze podcast vind je inhoudelijke informatie wat wij in deze aflevering besproken hebben.