7 september 2025
Marjolein Hettinga is business mentor en podcastmaker van de Ondernemerspodcast. Al 12 jaar helpt zij ondernemers aan meer klanten door een praktische, no-nonsense aanpak. Waar coaches vaak zeggen “het antwoord zit in jezelf”, geeft Marjolein gewoon concrete stappen en plannen die werken.
Drie dingen die je leert in deze aflevering:
???? De 3-stappenformule voor meer klanten: Netwerk laten groeien, netwerk activeren en omzetkansen verzilveren
???? Waarom ‘paniekvoetbal’ je klanten wegjaagt: Hoe je energie en mindset direct doorwerken in je verkoopresultaten
???? De kracht van follow-up: Waarom je volgende klant waarschijnlijk al in je telefoon zit (en je hem niet belt)
CALLS TO ACTION ????
Voeg Marjolein toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/marjoleinhettinga/
Vergeet ook zeker niet de Instagram-pagina van Marjolein te volgen: https://www.instagram.com/marjoleinhettinga/
Check de website van Marjolein hier: https://marjoleinhettinga.nl/
Overige links naar boeken en bruikbare bronnen voor ondernemers:
BRONNEN
Persoon: Marjolein Hettinga – Business Mentor
Website: marjoleinhettinga.nl
Podcast: De Ondernemerspodcast (staat bovenaan Google)
Netwerk: BNI Nederland
Programma: “Word een klantenmagneet” traject
Sprint: Verdubbel je omzet sprint (2x per jaar)
Boek referentie: LinkedIn strategieën en networking technieken
00:00 Welkom bij Groeivoer!
00:50 Wie is Marjolein Hettinga?
02:27 Van wereldreis naar ondernemer
05:36 van helpdesk naar mentor
07:25 Case study: Yoga coach
14:09 Business mentor nodig?
16:01 De kracht van accountability
18:29 LinkedIn perfectionist challeng
20:27 Plan voor meer klanten
32:16 BNI netwerken
44:54 Verdubbel je omzet
52:33 Te commercieel zijn
56:33 Laatste vraag voor ondernemers
Liever kijken? ????
Wil je liever kijken dan luisteren?
Check Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@groeivoer/videos
Zelf een podcast starten? ????️
Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. ????
Adverteren? ????
Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.
Volg onze kanalen! ????
Op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen en events? Volg dan het Whatsapp kanaal van Groeivoer: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B
Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer
De beste lessen in jouw mail? ????
Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.
Laat een review achter! ????
Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. ????
Volg ons! ????
Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners ????
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu
Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.
[Marjolein Hettinga] (0:00 – 0:10)
Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg en niet met je hoofd boven maaiveld uitsteken. En opeens moet je als ondernemer natuurlijk wel opvallen. Je moet laten zien waarom ze bij jou moeten zijn en niet bij je concurrent.
[Gerhard te Velde] (0:11 – 0:16)
Dat is interessant, want mensen willen wel verkopen, maar ze willen niet verkopen. Dus ze vinden het leuk om de sales te hebben.
[Marjolein Hettinga] (0:17 – 0:20)
Ze willen de omzet op hun bankrekening hebben, maar de stappen ernaartoe…
[Gerhard te Velde] (0:20 – 0:43)
Ik denk dat heel veel founders ook een beetje zichzelf onzichtbaar houden. Ook om allerlei hele goede redenen, van ik heb daar helemaal geen tijd voor. Ik denk er überhaupt niet over na.
Ik zit überhaupt niet op LinkedIn. En ik ben het ook met je eens van, als jij als founder verantwoordelijk bent voor de sales… …dan is het logisch dat je op LinkedIn zit. Maar ik denk dat ook founders die dat niet zijn… …ook actief kunnen nadenken over hun personal brand, over hun verhaal.
[Marjolein Hettinga] (0:43 – 0:47)
Jouw volgende klant zit waarschijnlijk al in jouw netwerk… …en jouw volgende omzet is al best wel dichtbij.
[Gerhard te Velde] (0:50 – 1:07)
Welkom bij Groeivoer. Ik sta hier met Marjolein Hettinga. Zij is business mentor en ze helpt ondernemers aan meer klanten.
Daarnaast is ze ook maker van de Ondernemerspodcast. En als je op Google zoekt op Ondernemerspodcast, dan staat ze bovenaan. Dus ik kom niet om haar heen.
Marjolein, welkom bij de podcast.
[Marjolein Hettinga] (1:07 – 1:09)
Ja, dankjewel voor de uitnodiging.
[Gerhard te Velde] (1:09 – 1:10)
Wat is een business mentor?
[Marjolein Hettinga] (1:11 – 1:55)
Nou ja, ik help ondernemers die meer klanten willen. En ik noem het business mentor, noem het hoe je wil. Maar ik doe dat op meerdere vlakken.
Dus dat begint met zichtbaar worden, zorgen dat meer mensen weten dat je bestaat… …maar ook uiteindelijk omzetkansen herkennen. En zo verzilveren, want herkennen is leuk…
…maar je moet uiteindelijk ook zorgen dat die klanten bij jou klant willen worden natuurlijk. Dus eigenlijk dat hele pakket. En daar komt een beetje communicatie, marketing, sales, komt daar allemaal in terug.
Dus ik noem mijzelf een business mentor, omdat ik ook… Ik noem mezelf bewust geen business coach. Want coaches hebben heel vaak…
…en ik heb helemaal geen opleiding daarin of zo, maar die zeggen ook vaak… …nou het antwoord zit al in jezelf en ik help je het antwoord vinden.
[Gerhard te Velde] (1:55 – 1:57)
Wat heel mooi is, maar ja.
[Marjolein Hettinga] (1:57 – 2:24)
Zeker, en voor heel veel dingen werkt dat ook heel goed. In mijn geval ben ik vooral heel praktisch. Ik help je gewoon met een plan.
Wat zou je kunnen doen om aan meer klanten te komen? En ik weet uit ervaring van mezelf en van heel veel van mijn klanten… …die ik in de afgelopen twaalf jaar heb geholpen, wat werkt. En daarna moet je natuurlijk zelf maar weten wat je ermee doet… …maar ik weet gewoon wat werkt en ik ga je dat ook vertellen… …en ik ga je meenemen aan de hand en uiteindelijk…
…ja, zorgen gewoon voor een plan hoe ga je makkelijker klanten aantrekken.
[Gerhard te Velde] (2:24 – 2:27)
Het zijn nu twaalf jaar dat je dit al doet.
[Marjolein Hettinga] (2:27 – 2:44)
Ja, ik ben twaalf jaar geleden mijn bedrijf begonnen. Het was ook wel op zich een leuk verhaal. Een beetje een plan B.
Ik was een jaar wereldreis geweest en dat was midden in de vorige crisis. En iedereen zei, zou je dat nou wel doen? Je hebt zo’n leuke baan en je zekerheid opgeven.
En ik dacht, ja, ik wil wereldreis.
[Gerhard te Velde] (2:46 – 2:47)
2008, 2009 was dat dan die periode?
[Marjolein Hettinga] (2:48 – 4:14)
Nou, eind van die crisis. Dus ik ging eind 2011 op wereldreis. Dus dat was nog midden in de crisis.
En ik dacht, nou, over een jaar als ik terugkom dan… …want ik was van plan een jaar weg te blijven. Ik had mijn baan opgezegd, mijn huis voor een jaar verhuurd.
En ik dacht, als ik over een jaar terugkom… …dan gaat het vast beter met de economie… …en dan zijn er vast meer banen…
…en als je wil werken, dan vind je altijd wel wat. Bleek allemaal niet waar te zijn. Dus ik heb eerst nog even een tijdje gesolliciteerd.
Dat leverde uiteindelijk niks op, behalve frustratie. En mijn geduld was op en mijn spaarrekening raakte ook echt op. Want ik was natuurlijk een jaar op vakantie geweest…
…maar dat geld was ook wel een beetje op. Dus ik kreeg een beetje stress. En toen dacht ik, ja, plan B.
Dan schrijf ik me in bij de Kamer van Koophandel… …en ga ik maar gewoon voor mezelf proberen. En twaalf jaar later nog steeds.
En ik ben eigenlijk meer begonnen met als communicatiebureau… …en meer het uitvoerende communicatiewerk. En dat is een beetje geëvolueerd in een aantal stappen naar…
…ik vond het eigenlijk helemaal niet meer zo leuk… …om dat uitvoerende werk te doen. En altijd maar naar input aan het vissen en zo.
En ik vond het veel leuker om ondernemers te leren… …om het zelf te doen. En dat is uiteindelijk doorontwikkeld tot het aanbod wat ik nu heb.
En dat is gegaan van trainingen in zichtbaarheid geven… …en trainingen bijvoorbeeld in LinkedIn of in… …hoe kom je aan nieuwe klanten? Hoe kom je in beeld bij je klanten? Naar gewoon het hele pakket van… …onweerstaanbaar worden voor je klant. Dat ook laten zien. Zorgen dat mensen het weten. En zorgen dat uiteindelijk ook gewoon die klanten…
…bij jou dingen af gaan nemen.
[Gerhard te Velde] (4:14 – 4:28)
En dan nog even een sprongetje terug naar wat je gedaan hebt. Je begon met communicatie. Je hebt uiteindelijk ook de communicatie helpdesk gehad.
En vrij recent heb je daar afscheid van genomen of zo. Dat heb je verkocht. Hoe is dat afgelopen?
[Marjolein Hettinga] (4:29 – 5:36)
Ja, ik ben mijn bedrijf ooit begonnen… …eigenlijk meer onder mijn eigen naam. Hettinga-projecten.
Met het idee, ik wil nooit meer zo’n loondienstgevoel… …van altijd maar hetzelfde. Ik wil alleen maar projecten met een kop en een staart.
Na een aantal jaar ontdekte ik eigenlijk… …dat ik best heel veel vaste klanten had. En dat vond ik al hartstikke leuk.
Dat waren eigenlijk best wel mijn leukste klanten. Ik had toen ook een tijdje medewerker. Dus ik was ook niet meer in mijn eentje.
Ik had een keer bij een netwerk waar ik lid van ben… …had ik een pitch gedaan. En dat was een beetje zo van…
…als je gedoe hebt met je computer… …dan bel je de ICT helpdesk. En als je iets wil met communicatie…
…dan bel je de communicatie helpdesk. Dus mij. En daar zat iemand na te zeggen…
…dat is een goeie, die moet je erin houden. En de oude naam paste niet meer helemaal. Dus toen is dat de communicatie helpdesk geworden.
Maar ik merkte dat daar de afgelopen tijd… …en ik denk een half jaar geleden… …zijn mijn eigen business mentor…
…op een gegeven moment al van… …joh, moet je niet gewoon onder je eigen naam… …want mensen komen op jou af. Ik heb ook inmiddels al jaren geen medewerker meer. Dus ik ben ook gewoon mijn eigen bedrijf. Ik ben het gezicht van mijn bedrijf.
Mensen willen met mij werken… …en niet met de communicatie helpdesk. En het levert verwarring op.
Dus ik merkte dat ik aanvragen kreeg… …die ik eigenlijk helemaal niet wilde.
[Gerhard te Velde] (5:37 – 5:37)
Wat voor aanvragen dan?
[Marjolein Hettinga] (5:39 – 5:56)
Tot twee keer toe belde iemand… …met een klant van mij… …die wil iets met nieuwsbrieven gaan doen. En jij bent toch active campaign expert. Ja, ik weet er veel van… …want ik gebruik het zelf…
…veel van mijn klanten gebruiken… …dus ik kan prima vertellen hoe het allemaal werkt. Ik kan ook allerlei dingen inrichten en zo…
…maar dat is niet waar ik echt… …soms mijn bed voor uitspring.
[Gerhard te Velde] (5:56 – 5:57)
Waarvoor wel?
[Marjolein Hettinga] (5:59 – 6:55)
Ondernemers helpen om ze te laten groeien. Dus ze laten inzien dat… …vaak zijn ze ondernemer geworden…
…omdat ze iets heel leuk vinden om te doen. Omdat ze goed zijn in hun vak. En ze denken, daar ga ik nu mensen mee helpen…
…en dan ga ik de wereld zelfs beter maken. Soms is dat ook een overweging. Maar dan blijkt er zoveel meer te komen kijken…
…bij dat ondernemen. En dat wordt vaak zien als heel moeilijk en zwaar. En dan moet ik ook aan klanten komen.
En ik denk dat het niet zo moeilijk is. Maar het gaat niet vanzelf. Ik heb ook een traject dat heet…
…’Word een klantenmagneet’. En dat is waar ik die ondernemer naartoe wil helpen.
Een klantenmagneet worden. Maar dat betekent niet dat je… …achterover kan leunen en niks doen. Een magneet werkt ook alleen maar… …als je het in de buurt van een ander magneet houdt. Of in de buurt van een stukje ijzer.
Dan trekt het aan. Maar je moet er wel eerst in de buurt komen. Dus dat is een beetje de metafoor ook voor…
…je moet er wat voor doen. Ik zeg ook altijd… …mijn klanten komen vanzelf naar me toe. Behalve dat ik er echt heel veel voor doe. Maar heel consequent. En dat vind ik gewoon heel leuk om te doen.
In plaats van dat uitvoerende werk. Gewoon mensen leren hoe kan je het nou zelf doen.
[Gerhard te Velde] (6:58 – 7:09)
Maar wat maakt het zo leuk? Want zoals je het nu omschrijft… …heb je allemaal klanten die eigenlijk…
…helemaal geen zin hebben om te doen… …wat jij voorschrijft. Wat geeft dan de kick?
Of heb je daar een verhaal bij, een ondernemer…
[Marjolein Hettinga] (7:09 – 7:16)
Het is vaak niet eens per se… …dat ze er helemaal geen zin in hebben. Soms weten ze gewoon…
…eigenlijk echt niet wat ze moeten doen.
[Gerhard te Velde] (7:18 – 7:23)
Heb je een verhaalje van? Een ondernemer of een klant… …waarmee je gewerkt hebt?
[Marjolein Hettinga] (7:25 – 9:29)
Met een hele leuke klant… …heb ik net een traject afgerond. Zij heeft eigenlijk een beeld voor oog.
Zij is yoga coach. En zij geeft yoga les. En dat gaat hartstikke goed.
Zij heeft een bedrijf dat loopt gewoon goed. Ze heeft ook een prima leven. Ze heeft eigenlijk niet zoveel te klagen…
…maar wel in haar hoofd had zij een idee… …van ik zou graag mensen mee willen nemen… …naar India op retretten. Maar als je dat doet… …als je dat wil doen… …daar zit een beetje voorbereiding…
…en een beetje stapjes van… …hoe krijg je ze van één keer in de week… …op een matje in jouw yogastudio…
…naar dat ze helemaal een week met jou meegaan… …en gezin en kinderen achterlaten… …en hun werk een week. Weet je wel, dat vraagt best wel wat. Dus je kan niet twee weken van tevoren zeggen… …hé jongens, ik heb een leuk idee. Wie gaat er mee? Zo werkt dat niet. En ik ben dan heel goed in…
…zij heeft gewoon een mooi eindplaatje… …wat ze eigenlijk wil bereiken… …en ik vind het dan heel leuk…
…om die route daar naartoe. Dus we beginnen met een keer… …een yogadag. En die zat eigenlijk binnen no-time vol… …bijvoorbeeld. Wat is jouw idee? Mijn idee was wel vooral…
…dat had ze wel vaker gedaan… …maar mijn idee was vooral… …je moet eerst even in kleine stapjes. Dus van één uurtje in de week… …ga je vragen of mensen een keer… …een hele zondag komen bijvoorbeeld. Of misschien ga je dat op een locatie doen… …waar ze wat verder voor moeten reizen. En dan ga je daarna misschien…
…een keer een weekend organiseren. Of je gaat een keer in Europa… …misschien een weekje…
…of een paar dagen weg. Dus je kan het steeds groter maken. En zo bouw je eigenlijk toe…
…nadat je mensen ook meekrijgt in… …hé, er kan nog meer in wat ik bied. En ze vinden het dan ook leuk om…
…het komt niet zo out of the blue… …van een klein product… …naar een heel groot product. Soms moeten er gewoon stapjes tussen. En ik vind het heel leuk… …om met die ondernemers dan te kijken…
…van wat kan dat dan zijn? Wat kunnen die stapjes daar tussen zijn? Dat je je klanten steeds meeneemt.
En dan voelt het namelijk ook niet meer… …als verkopen. Het voelt niet ongemakkelijk.
Het voelt niet als… …oh, ik ben nu iets aan het opdringen. Of ja, we hebben net samen…
…ook een podcast opgenomen… …voor mijn eigen podcast. En daar hadden we het ook over…
…van die opvoeding. Van doe maar normaal… …dan doe je al gek genoeg. En niet met je hoofd… …boven maaiveld uitsteken. En opeens moet je als ondernemer…
…natuurlijk wel opvallen. Je moet laten zien… …waarom ze bij jou moeten zijn…
…en niet bij je concurrent.
[Gerhard te Velde] (9:30 – 9:35)
Dat is interessant, hè? Want mensen willen wel verkopen… …maar ze willen niet verkopen. Dus ze vinden het leuk…
[Marjolein Hettinga] (9:35 – 10:10)
…om de sales te hebben… …maar ze willen de omzet… …op hun bankrekening hebben. Maar ze stappen er naartoe. En vaak zijn ze veel banger… …voor wat er kan gebeuren…
…dan dat het in werkelijkheid zo eng is. En ik vind het dus heel leuk… …om die ondernemers…
…eigenlijk klein stapje… …ze zijn een beetje uit te dagen steeds. En soms is het ook gewoon…
…een plan maken van… …oké, wat zou ik kunnen doen? Dus ik wil ergens naartoe…
…in een bedrijf… …of ik wil… …ik vraag van…
…wat is je droomleven? Als alles kon… …als geld geen rol speelt…
…wat zou dan voor jou… …hoe zou je leven er dan uitzien?
[Gerhard te Velde] (10:11 – 10:11)
Mooie vraag.
[Marjolein Hettinga] (10:11 – 10:20)
En dat kan… …voor sommigen is dat… …als je net begonnen bent…
…dan ben je al lang blij… …dat je ervan kan leven… …bijvoorbeeld. Ik heb vanaf het begin…
…dat ik ondernemer was…
[Gerhard te Velde] (10:20 – 10:22)
Maar dat is geen droom, toch? Dat is toch klein denken?
[Marjolein Hettinga] (10:23 – 10:28)
Als je nu worstelt… …om rond te komen… …kan jouw eerste droom…
…misschien wel zijn… …van ja, gewoon…
[Gerhard te Velde] (10:28 – 10:29)
…mijn eigen salaris…
[Marjolein Hettinga] (10:29 – 11:47)
…mijnzelf salaris… …kunnen uitbetalen. Dat zijn niet helemaal…
…per se mijn ideale klanten… …die zijn vaak al wel wat verder… …maar ik weet in het begin…
…ja, ik was natuurlijk… …net op wereldreis geweest… …geen spaarrekening meer…
…ik was ook al lang blij… …dat ik aan het eind van de maand… …rekeningen kon betalen…
…gaf me al heel veel rust… …dan de maanden daarvoor… …toen ik het eind van mijn…
…spaarrekening in zicht zag komen. Maar ik heb vanaf het begin… …altijd geroepen…
…als het gaat om doelen… …want dat wordt je natuurlijk… …om de haafdklap gevraagd…
…en dan zei ik… …ik wil per jaar… …drie keer op vakantie kunnen…
…en zij zei… …ja, maar dat is niet smart… …maar dat kan ik wel…
…heel smart maken… …want drie keer is al… …vrij specifiek…
…maar je moet ook… …de omzet ervoor hebben… …om het…
…je moet weg kunnen… …je moet je reisjes… …of wat dan ook kunnen betalen…
…want ik bedoelde niet… …dat ik drie keer een week… …in mijn eigen huis wilde zitten…
…weet je, dus je kan daar… …gewoon rekeningen… …omheen maken…
…en dat begon… …gewoon leuke vakanties… …naar mooie landen…
…en leuke avonturen beleven… …maar zo heeft denk ik… …iedereen wel iets…
…waar hij naartoe… …wil leven… …en als je die droom hebt gehaald…
…ja, dan is er wel… …weer iets anders… …waar je dan van droomt…
…dus ik denk dat dat… …gewoon een goed uitgangspunt is… …van wat zou je nou echt…
…het allerliefste willen… …en dan daar… …en dan gewoon…
…een rekeningsrommetje maken… …wat heb je daarvoor nodig?
[Gerhard te Velde] (11:48 – 12:06)
Ja… …en wat is dan… …jouw rol? …want je bent business mentor… …en het klinkt ook alsof… …zeg maar mensen niet…
…die tussenstapjes weten… …dus ben jij dan… …een soort van…
…ook heel creatief… …dat je gewoon… …je kan het zo doen…
…en zo… …en heb je hier… …dus echt heel praktisch ook…
…of ben je de strenge schooljuf… …die zegt van… …nou moet je eindelijk…
[Marjolein Hettinga] (12:06 – 12:39)
…wat er nodig is… …ja, eigenlijk allemaal… …misschien wel…
…ik vind… …ik vind mezelf… …niet heel creatief…
…maar ik merk wel… …in gesprekken met ondernemers… …dat ik vaak…
…ook wel… …heel veel ervaring… …en ook gewoon kijken…
…wat bij anderen… …ja, laat het wel weten… …we hoeven allemaal niet…
…het wiel uit te vinden… …dus… …ik kan voor ondernemers…
…vaak wel bedenken van… …heb je daar al aan gedacht… …of wat als je dat probeert…
…of… …dus dat creatieve… …zit er inderdaad in…
…het zit ook in… …gewoon een soort… …planning maken…
…gewoon actiepunten… …van wat zou je nou… …ja, wat zou je volgende stap…
…kunnen zijn… …ik heb best…
[Gerhard te Velde] (12:39 – 12:40)
Dus dit is heel praktisch ook…
[Marjolein Hettinga] (12:40 – 14:04)
…gewoon wat ga je doen… …welke stappen ga je zetten… …en daar komt soms wel…
…een beetje coaching bij kijken… …want je ziet gewoon… …mensen blokkeren soms…
…ze vinden het spannend… …nou, wat vinden ze dan spannend… …ik heb wel eens met een klant gezeten…
…en die… …nou… …zij had eigenlijk een heel…
…groot netwerk van vroeger… …en zei… …ja, dat is perfect…
…bij wat ik nu aanbied… …ze had een beetje… …een beetje…
…ook de koers veranderd… …en… …ik zei…
…ja, dan moet je die gaan bellen… …dat is mijn eerste… …ja, maar…
…ja… …ik zei… …in mijn hoofd…
…was dat niet het ergste… …wat er kon gebeuren… …maar…
…zij dacht… …ja, wat als ik ze bel… …ze nemen nu op…
…nou, dan ga ik gewoon met haar… …heel praktisch kijken… …oké, ze nemen niet op…
…hebben ze een voicemail… …wat ga je dan inspreken… …of ze nemen wel op…
…stel dat ze je niet kennen… …want dat is natuurlijk vaak de angst… …dan ga je oud netwerk bellen…
…en dan… …dan kennen ze je niet meer… …meestal is dat helemaal niet zo…
…maar ja… …stel dat dat gebeurt… …nou, dan kan je allemaal…
…heel praktisch… …kan ik daar dingen voor bedenken… …een soort bel script…
…van mijn part… …dus mijn advies is ook vaak… …heel praktisch…
…het is ook soms gewoon een beetje… …het is echt geen rocket science… …wat ik doe hoor…
…ja, heel eerlijk gezegd… …maar het is gewoon soms… …een beetje…
…een beetje nuchter nadenken… …van wat heeft jouw klant… …dan ook in de schoenen…
…van die klant gaan stappen… …wat hebben die van jou nodig… …wat willen die van jou horen…
…en hoe ga je dus… …jouw product ook aanbieden… …op een manier…
…dat zij… …ja, dat moet ik hebben… …dat daar wil ik geld aan uitgeven…
[Gerhard te Velde] (14:05 – 14:09)
…ja… …heeft iedereen een business mentor nodig… …want je hebt er zelf één…
…je bent er één…
[Marjolein Hettinga] (14:09 – 14:50)
…ik heb er één… …ik ben er één… …ja…
…nou, ik weet niet of iedereen… …nee, als je helemaal tevreden bent… …met hoe het gaat…
…lekker zo doorgaan… …zoals het gaat… …ik denk dat je vooral moet bedenken…
…van ben ik waar ik wil zijn… …en zo niet… …ga ik dat dan zelf doen…
…gaat het lukken… …ik denk dat het vaak helpt… …als je hulp inroept…
…van mensen die wel… …ja, gewoon heel veel ervaring hebben… …je mag lekker zelf aanklooien van mij…
…dat hoeft niemand… …een business mentor… …maar…
…ik denk dat het slim is als ondernemer… …als je gewoon sneller wil groeien… …dat je daar een beetje hulp in roept…
…van iemand die je gewoon… …jou daar lekker in mee kan nemen… …en die veel sneller…
…ja, jou kan helpen… …met die stappen sneller te zetten.
[Gerhard te Velde] (14:50 – 14:54)
Ja, ik geloof heel erg… …in die stok achter de deur… …dat is iemand die je een beetje op je…
[Marjolein Hettinga] (14:54 – 14:54)
…puntdommer geeft…
[Gerhard te Velde] (14:54 – 14:56)
…die strenge juf waar je het net over had…
[Marjolein Hettinga] (14:56 – 14:57)
…ja, van… …ga het nou gewoon doen…
[Gerhard te Velde] (14:57 – 15:22)
…of hoe ga je je geld mee… …die je zeg maar de moeilijke vragen stelt… …die je zelf misschien een beetje wegstopt…
…of… …ja, die je net even ergens… …doorheen kan duwen…
…waar je over twijfelt… …of die… …maar je moet wel ook weer…
…dat lijkt me ook wel een uitdaging… …dat je iemand een advies geeft… …wat eigenlijk misschien niet…
…bij die persoon past… …heb je dat wel eens meegemaakt? Dat je iemand de verkeerde kant op stuurt…
…zeg maar?
[Marjolein Hettinga] (15:22 – 16:01)
Ja, nee… …ik denk dat ik mijn klanten… …vaak wel goed genoeg ken…
…soms is het wel een beetje uitproberen… …want… …ja, ik kan wel dingen bedenken…
…maar het is niet one size fits all… …wat voor jou werkt… …werkt voor mij misschien helemaal niet…
…dus ik kijk wel een beetje… …wat werkt bij iemand… …en soms komen we erachter…
…dat het niet werkt… …maar daar is ook mijn traject voor… …daar is heel veel ruimte…
…om dingen uit te proberen… …wat wel grappig… …in dat geval is…
…kijk… …die stok achter de deur werkt goed… …omdat afspraken met een ander…
…die wegen veel zwaarder… …dan afspraken met jezelf… …als je met jezelf bedenkt…
…ik ga vanavond sporten… …voordat het avond is… …kunnen daar heel veel redenen komen…
…ik heb geen zin…
[Gerhard te Velde] (16:01 – 16:02)
…ik ben moe…
[Marjolein Hettinga] (16:02 – 16:49)
…het is eetstijd… …ik moet eerst even eten… …daarna heb ik geen zin…
…om van de bank te komen… …het regent… …het is te warm…
…het is te koud… …het kunnen allemaal redenen zijn… …als jij hebt afgesproken…
…met een maatje… …om te gaan hardlopen… …dan ga je heus wel…
…want je bent toch niet die loser… …die zegt… …ik vind het een beetje koud…
…of het regent… …ik ga maar niet… …als die voor je deur staat…
…zo moet je denk ik ook… …zo iemand zien… …die jij inschakelt…
…voor hulp bij je bedrijf… …dat dat ook een stok… …achter de deur is…
…maar even om… …wat past er bij iemand… …ik probeer mijn klanten…
…uit te dagen… …en ik kijk een beetje… …wat werkt daar goed…
…dus ik heb voor een aantal klanten… …als ze bijvoorbeeld… …ze willen zichtbaar worden…
…op LinkedIn… …of op social media… …en het lukt maar niet…
…want ze zijn misschien… …te perfectionistisch… …ik had een klant…
…die wil gewoon… …het moet er allemaal mooi uitzien… …dat snap ik ook…
…dat past helemaal bij zijn werk…
[Gerhard te Velde] (16:50 – 16:55)
…maar… …want ik dacht meteen aan een vrouw… …van de perfecte fotoshoot…
…en mooie kleertjes…
[Marjolein Hettinga] (16:55 – 18:29)
…en dingetjes… …een interieurontwerper… …dus een man…
…maar ja… …die wel houdt… …van mooie plaatjes…
…en perfect… …en het moet allemaal gewoon… …gaaf eruit zien…
…en toen heb ik met hem… …hij zat in een mastermindgroep… …die ik toen had…
…en toen heb ik met hem afgesproken… …om dat perfectionisme… …te laten varen…
…ik ging dan ook kijken… …die doet het zo goed… …dat weet je helemaal niet…
…die plaatst leuke plaatjes… …maar je weet helemaal niet… …of die omzet goed is bijvoorbeeld…
…dat zie je niet… …aan de Instagram pagina… …maar…
…bij hem zei ik op een gegeven moment… …oké ik ga jou uitdagen… …ga nu een week lang…
…elke dag wat plaatsen… …maakt niet uit wat het is… …maakt niet uit of het mooi of lelijk…
…kort bericht, lang bericht… …en van mijn part… …is jouw eerste bericht…
…ik moet van mijn business mentor… …Marjolein… …moet ik nu elke dag wat gaan plaatsen…
…dus jongens hier komt het… …leukste bericht… …maar prettige wedstrijd…
…en ik zeg na een week mag je het… …allemaal weer eraf halen… …als je vindt dat hij je tijdlijn verpest…
…prima… …maar dan ga je even over… …die drempel heen van…
…oh het moet mooi en perfect… …en hij zei toen zelf… …nou dan doe ik dat twee weken…
…en wat ik dan vaak zeg is… …oké als je dat niet volhoudt… …dan trakteer je mij op een lunch…
…dan heb ik er in ieder geval wat aan… …of mijn klant is lekker op gang gekomen… …of ik heb een gezellige lunch met…
…ik heb alleen maar leuke klanten… …dus dat wordt alleen maar leuk… …dus dat werkt voor sommigen…
…en in zijn geval werkt dat ook heel goed… …en toen had hij opeens ook een bericht… …stuurde je een appje van…
…joh schrijf dit maar bij… …je succesverhalen… …want dan had hij een bericht…
…met 10.000 bereik… …wat hij echt nog nooit gehad had… …dus dat was gewoon super tof…
…maar ik heb ook een ander klant gehad… …die raakt helemaal in de stress… …van die druk van…
…oh dan moet ik ook nog voor jou… …moet ik dan die bericht gaan plaatsen…
[Gerhard te Velde] (18:29 – 18:30)
…en zo…
[Marjolein Hettinga] (18:30 – 19:44)
…ja dat werkte aafrechts bij haar… …dus zij wilde bijvoorbeeld heel graag… …kocht ze allerlei boeken…
…maar ze had ook een beetje een rem erop… …van ja ik blijf maar boeken kopen… …en ik moet ze ook nog lezen…
…en nou ja wat kost het allemaal dan niet… …dus toen hebben we gewoon afgeschroken… …van nou als je dit dan doet…
…dus als je je stelt doelen… …en je houdt je daar aan… …dan mag je gewoon weer een leuk nieuw boek kopen…
…dat kan ook… …dus voor sommigen werkt belonen beter… …voor sommigen werkt een soort boete, straf…
…weet je dat… …uiteindelijk heb ik nog nooit… …ik heb dit soort challenges…
…echt wel vaker gedaan… …maar eigenlijk nog nooit… …dat ik het ook moest uitvoeren…
…ik had wel een keer een klant… …die ging ook twee weken lang… …elke dag posten…
…en die stuurde op een gegeven moment… …een bericht… …die ging helemaal viraal…
…en die had op een gegeven moment… …ik geloof 90.000 bereik… …en die zei nou als ik de 100.000 haal…
…dan gaan we sowieso lunchen… …op mijn kosten… …ik zeg nou boek die lunch maar vast in…
…want dan ga je wel halen… …want dat bericht dat bleef maar doorgaan… …nou dan krijg je dat soort reacties…
…maar daar ben ik wel mee gaan lunchen… …maar die had op zich zijn deel… …van de challenge gewoon gehaald…
…maar dat was zo’n succes… …en die was dan zo blij… …en daar word ik dus heel enthousiast van…
…als ik zie dat mensen gewoon… …uit die comfortzone… …en ontdekken dat door…
…kleine stapjes… …eigenlijk hele grote resultaten… …te boeken.
[Gerhard te Velde] (19:45 – 19:47)
Ja, want wat levert dat dan op… …die zichtbaarheid?
[Marjolein Hettinga] (19:48 – 19:56)
Zichtbaarheid alleen levert vooral… …dat mensen weten dat je bestaat… …dat ze weten waar jij…
…waar je voor… …nou ja, de stap 1… …ik heb ook eigenlijk een drie stappen plan…
[Gerhard te Velde] (19:56 – 19:57)
Zullen we die anders gewoon pakken?
[Marjolein Hettinga] (19:57 – 19:59)
Ja, dat is een…
[Gerhard te Velde] (19:59 – 20:06)
Want we hadden nagedacht van oké… …hoe kunnen we een relevante aflevering maken? Toen zeiden we van oké…
…hoe kom ik snel aan meer klanten?
[Marjolein Hettinga] (20:06 – 20:06)
Ja.
[Gerhard te Velde] (20:06 – 20:27)
Klinkt al bijna als het goed en waar… …er zijn snel meer klanten… …maar gewoon even als uitgangspunt…
…stel je wil meer klanten… …jij schrijft op van… …hoe word ik een klantenmagneet? Vind ik ook leuk… …want wat je heel vaak ziet is… …mensen gaan achter klanten aanrennen…
…maar hoe kan je zorgen dat je iets doet… …waardoor klanten achter jou aanrennen?
[Marjolein Hettinga] (20:27 – 20:29)
Dus dat is het omdraaien. Ja, precies.
[Gerhard te Velde] (20:29 – 20:34)
En dan even naar die stappen… …we hadden drie stappen opgeschreven… …je netwerk laten groeien.
[Marjolein Hettinga] (20:35 – 20:38)
Dat begint inderdaad bij… …gewoon zorgen dat meer mensen… …weten dat je bestaat.
[Gerhard te Velde] (20:38 – 20:39)
Oké, ja.
[Marjolein Hettinga] (20:39 – 20:50)
Want hoe groter dat netwerk… …en als online en offline… …want ik weet dat er nu mensen luisteren…
…die denken netwerken… …die groeien ervan… …die liggen er gewoon wakker…
…die denken… …ik ga echt niet naar zo’n netwerkbijeenkomst. Maar ik vind iedereen die je kent…
…is je netwerk.
[Gerhard te Velde] (20:50 – 20:58)
Ja. En dan misschien om nog heel even… …MKB-ondernemers met een team.
[Marjolein Hettinga] (20:59 – 20:59)
Ja.
[Gerhard te Velde] (21:00 – 21:06)
Met personeel. Want tot nu toe klinkt het heel erg van… …oh, ik ben een introverte interieurontwerper.
[Marjolein Hettinga] (21:06 – 21:09)
ZZP’er. Ik durf niet mijn hoofd…
[Gerhard te Velde] (21:09 – 21:13)
…maar geldt dit ook… …voor de wat grotere ondernemer… …of de ondernemer met een team?
[Marjolein Hettinga] (21:14 – 21:28)
Nee, goed. Kijk, mijn klanten zijn vaak inderdaad… …eenpitters en dienstverleners. Maar ik denk dat dit altijd geldt. Voor grotere ondernemers ligt het eraan… …is die ondernemer degene…
…die het gezicht van het bedrijf… …die de klanten binnenhaalt?
[Gerhard te Velde] (21:28 – 21:28)
Ja.
[Marjolein Hettinga] (21:29 – 21:37)
Ook al heeft die 10, 20, 30 mensen… …onder zich werken… …hij is nog steeds…
…of zij is degene… …die de klanten binnen moet halen. Dus die moet ook zichtbaar zijn.
[Gerhard te Velde] (21:37 – 21:37)
Ja.
[Marjolein Hettinga] (21:38 – 21:54)
Dus dan geldt het voor die ondernemer… …gewoon eigenlijk hetzelfde. Maar je kan ook dat je een sales team hebt…
…of accountmanagers of wat dan ook. Voor hun geldt het ook… …want zij zijn dan het visitekaartje…
…van het bedrijf. Dus zij moeten dan… …de stappen waar we het zo over gaan hebben…
…dat geldt dan voor je sales team… …of voor je accountmanagers.
[Gerhard te Velde] (21:54 – 23:20)
Ja, ik denk dat… …we hadden het volgens mij ook… …in een andere podcastaflevering…
…over Verstoppertje Spelen. Ik denk dat heel veel founders… …ook een beetje zichzelf onzichtbaar houden. Ook om allerlei hele goede redenen. Ja. Ik heb daar helemaal geen tijd voor.
Ik denk er überhaupt niet over na. Ik zit überhaupt niet op LinkedIn. En ik ben het ook met je eens van…
…als jij als founder verantwoordelijk bent… …voor de sales… …dan is het logisch dat je op LinkedIn zit. Maar ik denk dat ook founders… …die dat niet zijn… …ook actief kunnen nadenken…
…over hun personal brand… …over hun verhaal. Ik ga straks een podcast doen…
…met Joren Harmonie van GroenPand. Hij is de eigenaar van het pand… …waar we nu zijn. En die gast heeft een enorme visie. Die heeft echt hele heldere ideeën… …over waar we met z’n allen naartoe moeten…
…qua duurzaamheid. Dus het is super waardevol… …als hij eens in zoveel tijd…
…in een podcast komt. Als hij… En daar ga ik dus ook klanten mee helpen…
…om content te maken. Om jezelf zichtbaar te maken. En juist die CEO.
Alleen, daar moet je dus wat slims voor verzinnen… …want die heeft geen tijd. Dus die wil misschien wel…
…een ochtendje blokken. Nou, dan moet je eigenlijk misschien wel… …naar die CEO toegaan. Van, joh, ga zitten. Ik stel je even een uurtje wat vragen… …en dan hebben we die content weer te pakken. Maar even een zijspoortje. Terug naar, is dit relevant… …voor grotere MKB-ondernemers? Of in ieder geval… …je hebt vijf of tien… …of twintig mensen in dienst. Jij zegt ja?
[Marjolein Hettinga] (23:20 – 23:21)
Zeker, ja.
[Gerhard te Velde] (23:21 – 23:22)
Oké, dus dan…
[Marjolein Hettinga] (23:22 – 24:27)
Want het is ook zo’n CEO… …waar je het net over hebt. Als hij een hele duidelijke visie heeft…
…is het zonde om die niet te delen. Want dat is ook waarschijnlijk… …hoe zijn bedrijf begonnen is. Misschien is hij ook gewoon… …in zijn eentje begonnen… …en is daarna zijn bedrijf…
…groter en groter gegroeid. Maar ik denk dat… …dat maakt ook vaak…
…een beetje het DNA van zo’n bedrijf. Dat is wel hoe de founder het ooit… …voor zich heeft gezien. En hoe die begonnen is. En dat is vaak per definitie… …gewoon een mooi verhaal. En als die zegt… …ik heb helemaal geen tijd… …om daar zelf mijn LinkedIn mee te vullen. Ja, als je op een gegeven moment… …gewoon een groot bedrijf hebt… …dan hoeft het ook. Je hoeft niet meer alles zelf te doen. Veel eenpitters… …die moeten misschien nog veel zelf doen. Maar dan denk ik ook nog steeds… …we hebben allemaal maar 24 uur in de dag. We kunnen niet…
…altijd maar aan het werk zijn. Dan moet je ook op een gegeven moment… …gaan kijken van…
…wat kan je gaan uitbesteden. Dus ik vind dat voor een kleine ondernemer… …is dat al een hele relevante vraag. Voor een grote… …is dat misschien nog relevanter. Maar laat dan een goede tekstschrijver…
…een goede contentmaker… …even stukjes voor je komen schrijven… …of leuke video’s opnemen…
…of inderdaad een podcast. Weet je, als je een uurtje… …in een podcast gaat…
…dan moet je kijken… …wat een bereik je daarmee kan creëren. En je hebt wel weer je verhaal verteld.
[Gerhard te Velde] (24:28 – 24:43)
Precies. En dan haal je tien snippets… …want ik heb ook mensen in mijn podcast…
…die halen bijvoorbeeld tien of vijftien snippets… …uit zo’n podcast. Dus dan krijg je het videobestand…
…en dan mag je hem helemaal knippen… …zoals je het wil, zeg maar. Nou, als jij tien videosnippets hebt…
…dan heb je weer tien weken content…
[Marjolein Hettinga] (24:43 – 24:44)
…als je er één per week doet bijvoorbeeld.
[Gerhard te Velde] (24:46 – 25:28)
En wat me ook te binnen schiet is… …ik denk dat er ook best wel founders zijn… …die dit proberen…
…en dan lukt het niet… …en dan stoppen ze er weer mee. Terwijl je moet het ook wel tijd geven…
…om de juiste content creator… …of de juiste werkwijze daarbij te verzinnen. Hé, ik ga heel kort even de stappen opnoemen…
…en dan gaan we ze gewoon… …één voor één bij langslopen. Hoe kom ik snel aan meer klanten?
Stap één is je netwerk laten groeien. Stap twee is je netwerk activeren. En stap drie is een aanbod doen…
…of iets verkopen. Dus, want leuk dat we contact hebben… …maar oké, let’s get into business. Laten we ze wat verder uitwerken. Stap één, wil je daar eens beginnen… …en uitleggen van…
…hoe ga ik mijn netwerk laten groeien?
[Marjolein Hettinga] (25:29 – 27:22)
Ik denk dat je inderdaad… …en dit zijn stappen… …ze zijn enigszins opvolgend…
…maar je moet naar mijn idee… …altijd aan alle drie stappen aan het werk zijn. Oké, ja.
Elke week zou je daar aandacht aan moeten besteden. Dus elke week moet je kijken… …wie wil ik in mijn netwerk? Hoe kan ik mijn netwerk laten groeien? Kan ik zorgen dat meer mensen weten dat ik besta? Dat is door iedereen…
…die je in zakelijke setting tegenkomt. Ga je netwerken… …iedereen waar je een kaartje van krijgt…
…zoek ze daarna blinkt in op. Of als je naar een netwerk gaat… …en er is een deelnemerslijst…
…gewoon iedereen die je die avond gesproken hebt… …allemaal blinkt in toevoegen. Dan blijf je in elkaar als netwerk.
Dan raak je elkaar… …kaartjes raken kwijt… …maar je LinkedIn connecties niet. Maar dat kan ook zijn… …mensen waar je op het schoolplein… …als je je kinderen van school haalt…
…en je hebt een leuk gesprek… …en het gaat over werk… …zoek diegene ook even op LinkedIn op bijvoorbeeld. Dus zo eigenlijk zorgen… …en daarna kan je ook nog gaan kijken… …wie zijn voor mij interessant? Met wie zou ik een keer kennis willen maken? Jij hebt mij ook benaderd… …wij kennen elkaar niet. Ik denk via LinkedIn kennen we elkaar… …maar op een gegeven moment… …heb je ook gedacht…
…ik stuur ze een mailtje… …laten we gewoon eens een keer kennis maken. Ja, dat had je ook niet kunnen doen.
Maar we hebben nu weer leuke… …twee podcast afleveringen. Er komt weer van alles uit.
Wellicht komt er nog meer uit. Dus het begint met gewoon even… …kleine actietjes. Maar elke week werken… …en dat kan al. Ga tien minuten met een bakje koffie zitten.
Ga even op LinkedIn scrollen… …en kijk wat voor leuke mensen je tegenkomt. Of ga heel specifiek zoeken.
Kan natuurlijk ook… …als je een bepaald bedrijf hebt… …en het is voor jou interessant…
…om met een bepaalde doelgroep… …contact te hebben. Nou ga je.
LinkedIn is een perfecte zoekmethode. Dus zo kan het al… …lekker vanuit de veiligheid…
…van je eigen kantoor… …of je eigen werkplek. Op die manier kan je al…
…elke week heel makkelijk… …en als je elke week… …nieuwe connecties bijvoorbeeld. Dan heb je gewoon na een jaar… …250 nieuwe mensen… …in jouw LinkedIn-netwerk. Of stel dat je elke week 10… …dan heb je al 500 nieuwe mensen… …waarmee je netwerk is uitgebreid. Dus dat is even een heel klein stapje… …maar dat kan vrij makkelijk… …kan je dat doen.
[Gerhard te Velde] (27:23 – 27:25)
En voeg je dan ook mensen toe… …die je niet kent?
[Marjolein Hettinga] (27:27 – 27:49)
Ja, in principe als ik… …als ik op LinkedIn… …een uitnodiging krijg…
…dan voeg ik iedereen toe. Ik ben niet zo van… …goh nou ik heb die nog nooit…
…gezien of gesproken… …dus die hou ik dan af. Nee, als ik naar een netwerkbijeenkomst ga…
…en ik hou heel erg van netwerken… …dat doe ik heel veel. Ik ga daar niet heen…
…om alleen maar met bekenden te praten. Ik ga daar juist heen… …om nieuwe mensen te ontmoeten. En ik vind LinkedIn echt ook zo’n… …zelfde netwerk.
[Gerhard te Velde] (27:49 – 27:53)
Dus een soort marktplaats… …of eigenlijk een soort marktplein… …waar je gewoon allerlei mensen…
[Marjolein Hettinga] (27:53 – 28:15)
…kunnen ontmoeten. Eigenlijk ook gewoon een netwerk. Het is gewoon een online netwerk…
…wat je volgens mij… …hetzelfde moet behandelen… …als je offline netwerk. Dus ook over en weer. En gewoon mensen toevoegen. Als mensen rare bedoelingen…
…je hebt ze toch ook zo weer verwijderd? Ik heb echt wel eens… …connectieverzoeken van mannen…
…die denken dat het een soort Tinder is. Ja, daar ben ik gauw klaar mee. Nou, hup, weer weg.
Daar heb je toch… Ja, dat ben je in de ene minuut…
[Gerhard te Velde] (28:15 – 28:20)
Het schijnt een ding te zijn. Is dat nog steeds? Dat vrouwen…
…zeg maar romantisch benaderd worden?
[Marjolein Hettinga] (28:21 – 28:30)
Ja, ik heb een klant die… …maar het is ook gewoon een prachtige vrouw… …en hele mooie foto’s. En die krijgt echt gewoon hele… …onfatsoenlijke berichten.
[Gerhard te Velde] (28:31 – 28:32)
Afstijken, maar dan ook nog veel platter.
[Marjolein Hettinga] (28:33 – 29:21)
Ja, ook dat. Ik loop ook tegen de vijftig… …misschien dat daardoor wat minder gebeurt…
…maar ik heb ook echt wel jaren gehad… …dat je ook wel met enige regelmaat… …ja, die mensen blokkeren…
…en ook gewoon niet veel aandacht aan besteden. Maar ga ervan uit dat de meeste mensen deugen… …en ook als mensen op LinkedIn…
…met jou willen connecten… …ga ook niet gelijk denken… …oh, ze willen me wat verkopen. Soms komen wel natuurlijk… …van ingeautomatiseerde mailtjes erachteraan… …waar ze wel gelijk een aanbod doen. En dat is dan ook gelijk stap twee. Dat is misschien wel een onbedoeld bruggetje. Want dat werkt niet.
Want je moet wel eventjes… …je netwerk een beetje opwarmen. Je moet er een band op gaan bouwen.
Je moet vertrouwen gaan opbouwen. Een beetje gunfactor krijgen… …voordat mensen wat bij je willen gaan kopen. En ik vergelijk dat met als je gaat daten… …als we het toch over Tinder hebben. Weet je, als je gaat daten…
…ga je ook niet op een eerste date… …iemand een huwelijk vragen. Die denkt ook, ben je gek geworden?
[Gerhard te Velde] (29:21 – 29:23)
Eerst even tongen en dan…
[Marjolein Hettinga] (29:23 – 29:25)
Op z’n minst, op z’n minst, ja.
[Gerhard te Velde] (29:26 – 29:28)
Maar je probeert een relatie op te bouwen.
[Marjolein Hettinga] (29:28 – 29:41)
Ja, je gaat ook een relatie… …als je dat ook in het echte leven… Even weer de vergelijking met een netwerk.
Je komt iemand tegen… …dan ga je ook niet gelijk zeggen… …hé, ik heb iets en dit is…
Je komt als van die ondernemers tegen… …die bij alles, in elk gesprek…
[Gerhard te Velde] (29:41 – 29:41)
Hier is mijn folder.
[Marjolein Hettinga] (29:42 – 31:26)
Oh, dan moet je bij mij zijn. Hier is mijn folder. Of daar heb ik een training voor.
Of daar heb ik een jaarprogramma voor. Of dan moet je bij mij zijn. We vinden ze ook allemaal irritant.
Dus ja, wordt niet zo. Word je van een ander irritant… …zo moet je zelf ook niet gaan doen. Maar je moet dus gaan bouwen aan zo’n relatie. Je moet gewoon een keer kennis maken. Je moet gewoon…
…ja, je komt elkaar wat vaker tegen. Of je komt elkaar op LinkedIn tegen. Je gaat dingen delen.
Je gaat ook reageren op anderen. Je gaat misschien leuke gesprekken… …in de DM’s met elkaar aan. En dan merk je op een gegeven moment… …dan kan je gewoon vragen gaan stellen. En ik hoorde een hele goede tip laatst.
Zag ik ook ergens voorbij komen. In plaats van vragen… …zal ik jou daarbij helpen? Want dat is eigenlijk de derde stap… …is een aanbod doen. Kan je beter vragen…
…zou je daar hulp bij willen? Dus je noemt iets of je… Ik zeg, mijn klanten kan je heel makkelijk herkennen.
Je vraagt dan een ondernemer… …hoe gaat het met je? En als je dan de meeste antwoorden…
…dan druk, druk, druk. Niet goed of slecht… …maar meestal zeggen ze heel druk. Nou, dan kan de tweede vraag zijn… …goh, dus je hebt heel veel klanten… …of je hebt genoeg werk, weet je wel. En dan zeggen ze vaak… …nou, daar kan nog wel wat bij. Of het gaat nog niet zo als ik zou willen.
Ja, dat zijn mijn klanten. Daar wil ik graag mee in contact komen. Maar dat ga ik ook niet gelijk zeggen.
Dan wil ik eerst kennis maken met ze. Dus als… Ik zit ook in een netwerk…
…waar we elkaar proberen aan te bevelen. Ja, dan krijg ik ook weleens mensen van… …joh, die en die…
…daar moet je eigenlijk eens een keer mee praten. Ja, dan gaan we eerst gewoon kennis maken. Kijken, wat speelt er bij diegene?
Ben ik überhaupt degene die dat kan oplossen? Maar ergens als ik merk van… …hé, die zou…
Ja, ik zie dat die met een probleem zit… …wat ik ook kan lossen… …want namelijk te weinig omzet. En ik weet… …ik zie allerlei kansen… …hoe diegene dat kan verbeteren. Ja, dat is een beetje zonde… …als ik dan niet iets zeg. En ik kan ook vragen…
…zou je daar misschien hulp bij willen?
[Gerhard te Velde] (31:26 – 31:26)
Ja.
[Marjolein Hettinga] (31:27 – 31:37)
En zo simpel is het eigenlijk… …die derde stap… …dat je op een gegeven moment…
…als je merkt dat mensen… …dat iemand interesse heeft… …en interesse…
…het beste koopsignaal is dat… …als iemand vraagt wat het kost.
[Gerhard te Velde] (31:38 – 31:38)
Ja.
[Marjolein Hettinga] (31:38 – 31:58)
Dan willen ze het eigenlijk. Ze willen alleen nog even weten… …of de prijs-kwaliteit-verhouding goed is…
…of dat ze zich kunnen veroorloven. Maar ja, als je daar dan niet op inspringt… …en gewoon dat gesprek verder aan gaat…
Kijk, je kan dan je prijs zeggen… …en doei. Of je kan zeggen…
…maar is dit misschien wat voor jou? Of heb je interesse? Ja, dan ga je gewoon gaan vragen.
[Gerhard te Velde] (31:58 – 32:04)
Maar dit klinkt bijna als een soort bootcamp… …sales via LinkedIn. Is dat zeg maar de enige plek waar je doet?
[Marjolein Hettinga] (32:04 – 32:05)
Nee, nee, nee.
[Gerhard te Velde] (32:05 – 32:05)
Of zie je het breder?
[Marjolein Hettinga] (32:06 – 32:10)
Ja, dit geldt overal… …waar je in gesprek raakt met mensen.
[Gerhard te Velde] (32:10 – 32:16)
Ja, want jij leeft natuurlijk… …deels zeg maar in de offline-wereld. Je zit ook bij B&I.
[Marjolein Hettinga] (32:16 – 32:16)
Ja, klopt.
[Gerhard te Velde] (32:16 – 32:28)
Dat wil ik straks nog even doorvragen. Ja, leuk. Maar dat is zeg maar het oldschool netwerken.
Zo ben ik ook begonnen. In 2008 begon ik mijn uitzendbureau samen… …met twee vrienden. En wij gingen naar de borrel… …van de Kamer van Koophandel.
[Marjolein Hettinga] (32:28 – 32:31)
Met hele grote verwachtingen zeker.
[Gerhard te Velde] (32:31 – 32:45)
Met hele grote verwachtingen. En ik had een speciaal… …want ik was de salesguy van de drie. En ik was de grootste netwerker. Ik ben nog steeds echt wel een netwerker. En ik had een jasje met ons logo op mijn rug.
Want ik was zo gedreven. Ik wilde dat iedereen ons leerde kennen.
[Marjolein Hettinga] (32:45 – 32:46)
Iedereen moest het weten. En dat ging met iedereen.
[Gerhard te Velde] (32:46 – 33:44)
Maar op een gegeven moment ben ik ook wel… …heel erg afgeknapt op al die netwerkbijeenkomsten. En de laatste drie tot vijf jaar…
…vooral omdat het voor mij te ongericht is. Dus ik ga naar een plek waar dertig mensen zijn. Misschien zit er iemand bij die interessant is voor mij.
Een beetje schieten met haar. Andersom, ja precies. Maar misschien ook niet.
Dus ik kan veel beter op LinkedIn. Dus daarom zit ik veel meer op het online netwerken. Want jij zit in beide werelden.
Maar dat online netwerk is van… …je kan zo goed gericht filteren en zoeken op LinkedIn. Wie je wil.
En je kan ook kwalificeren. Is dit een potentiële klant? Heeft hij de juiste funds?
Heeft hij de juiste gelden beschikbaar… …om met mij te werken of om zaken te doen? Dus waarom zou ik…
Ja, nu gaan we een beetje richting B&I. Waarom zou ik nog offline gaan netwerken? Nee, dat gaat niet alleen over B&I.
Maar om daar even op in te zoomen.
[Marjolein Hettinga] (33:44 – 33:51)
Nou, ik denk dat er… Het beeld wat mensen van netwerk hebben… Dus eigenlijk wat jij schetst, die KVK-borrel.
[Gerhard te Velde] (33:51 – 33:51)
Ja.
[Marjolein Hettinga] (33:52 – 33:53)
Daar komen ook vaak heel veel starters.
[Gerhard te Velde] (33:53 – 33:57)
Dan sta je weer naast iemand. Ja, ik ben fotograaf. Oh, wat leuk voor je.
Ik moet nu naar de wc.
[Marjolein Hettinga] (33:57 – 33:59)
Meestal sta ik met vijf coaches dan.
[Gerhard te Velde] (34:00 – 34:05)
Coaches, trainers, fotografen. Allemaal beginners. Niks mis mee.
[Marjolein Hettinga] (34:05 – 34:11)
Nee, dat is heel goed. Want kijk, die zetten al een stap… …dat ze überhaupt gaan netwerken. En 80% van ondernemers vindt dat doodeng.
[Gerhard te Velde] (34:11 – 34:11)
Interessant.
[Marjolein Hettinga] (34:12 – 34:12)
En gaat niet eens.
[Gerhard te Velde] (34:12 – 34:13)
Blijft gewoon thuis.
[Marjolein Hettinga] (34:13 – 34:16)
Ik vind dit al kudos voor degene die wil komen.
[Gerhard te Velde] (34:16 – 34:18)
Neem het woorden terug. Applaus voor de mensen die toch komen.
[Marjolein Hettinga] (34:18 – 34:47)
Het is een goede manier en een minder handige manier. Je kan al die borrels aflopen… …en de open koffies en kaartjes strooien…
…en dan teleurgesteld zijn dat je niks oplevert. Want dat is niet genoeg. Dan ben je eigenlijk alleen in die stap één blijf je hangen.
Ik ga naar een borrel. Ik heb mijn jasje met mijn logo aan. Ik heb mijn trui met mijn logo aan.
Ik deel kaartjes uit. En laat al die opdrachten maar komen. Maar zo gaat dat natuurlijk niet.
Als het zo makkelijk ging, had ik geen werk meer. Maar je noemt B&I al. En heel veel ondernemers kennen dat niet meer.
Dat is een hele andere manier van netwerken.
[Gerhard te Velde] (34:48 – 34:51)
Ga je nu B&I pitchen of niet?
[Marjolein Hettinga] (34:51 – 34:59)
Nee, ik ga dat niet pitchen. Maar ik wil het heel even kort uitleggen… …dat het daar anders gaat dan de borrels…
…en de open koffies waar we aan denken… …als we vaak aan netwerken denken.
[Gerhard te Velde] (34:59 – 35:00)
Het is niet vrijblijvend.
[Marjolein Hettinga] (35:00 – 36:22)
B&I is inderdaad… …dat zijn groepen ondernemers… …die elke week bij elkaar komen. En voordat je denkt, poeh, dat is heel veel. Maar jij kent het concept. Die komen elke week bij elkaar.
Maar die komen daar ook met de intentie van… …hoe kunnen we elkaar helpen? Dus hoe kunnen we elkaar aanbevelen in ons netwerk?
En iedereen mag even kort elke week vertellen… …waar hij naar op zoek is. En dat mag zo concreet als…
…ik wil graag directeur X van bedrijf I. En als je op LinkedIn hebt gezien… …dat jij die in je netwerk hebt…
…dan zeg je ook nog… …Gerhard, ik zie dat jij diegene kent. Kan je mij introduceren?
En zo, dat is natuurlijk een hele directe manier. Want als ik zelf ga bellen… …ja, die directeur krijg ik nooit te pakken. Want er zit een telefoniste en een secretaresse… …en je komt nooit aan tafel. Terwijl als het jouw buurman is en je zegt…
…goh, ik heb iemand ontmoet… …en ik denk dat hij interessant voor je is. Dan kan je dat veel beter uitleggen…
…en dan kan je die link wel leggen… …en dan zegt hij misschien wel… …joh, laat maar een keer bellen. Het grappige is… …ik ben dus best wel fan van dat hele B&I-concept. Ik ben daar vrij snel lid geworden…
…toen ik mijn bedrijf startte. En ik kwam daar ook maar een keer toevallig terecht. Omdat ik zag dat mensen voor elkaar…
…aan het vragen waren. En nu doe ik met mijn klanten… …heel vaak zet ik dat eigenlijk die manier in. En dan hoef je helemaal geen lid te zijn van zo’n netwerk. Maar ze vergeten vaak… …de brugjes komen vanzelf…
…want dat is die stap drie. Jouw volgende klant zit waarschijnlijk al in jouw netwerk… …en je volgende omzet is al best wel dichtbij.
[Gerhard te Velde] (36:22 – 36:23)
Interessant punt, ja.
[Marjolein Hettinga] (36:23 – 37:22)
En door die methode eigenlijk van… …oké, inventariseren… …wie kent mijn potentiële klant al…
…en hulp vragen. We vinden het allemaal hartstikke leuk om elkaar te helpen… …maar we zijn niet helderziend, dus we moeten wel weten waarmee. Dus door gewoon in je netwerk al te kijken… …zitten daar potentiële klanten? Zijn er mensen die al een keer interesse hebben getoond?
Heb je tijdens het sporten een keer over je werk gehad… …en zei iemand, goh, wat superleuk dat je dat doet? Of ja, daar heb ik ook altijd last van…
…als je jouw ideale klant beschreef, zeg maar. Weet je, al die koopsignalen. Ja, ik kan na het sporten zeggen…
…hé, de mazzel en het was leuk. Of je gaat daar actie op ondernemen. En zo kan je dus ook in jouw netwerk kijken van…
…wie zit er al aan tafel met mijn potentiële klant? Wie kent diegene al? En kan ik niet eens hulp vragen?
Heb ik collega-ondernemers… …die met dezelfde doelgroep werken… …maar die bijvoorbeeld wat anders doen? Kan je mekaar niet aan klanten over en weer helpen? Als je een personal trainer en een… …hoe heet dat, een diëtist of zo? Of een voedingsdeskundige? Of een sportmasseur?
[Gerhard te Velde] (37:22 – 37:24)
Ja, zitten dicht bij elkaar in synergie.
[Marjolein Hettinga] (37:24 – 38:05)
Doen we alle drie wat anders… …maar ze hebben waarschijnlijk wel dezelfde klanten. Dus de trainer, die heeft misschien iemand met een blessure…
…nou, die zou je door kunnen sturen naar de sportmasseur. Of die heeft iemand die eigenlijk vooral ook aan overgewicht wil werken. Maar ja, alleen trainen werkt niet.
Dus die moet ook iets met voeding. Dus die stuur je door naar de diëtist. Je zit mekaar niet in de weg.
Je bent geen concurrenten van mekaar. Maar zo kan je alle drie over en weer… …elkaar ter klanten toespelen. En die klant is alleen maar meer geholpen… …want die krijgt hele vertrouwde… …weet je, die hoeft niet te gaan googlen naar…
…waar zit de beste sportmasseur bij mij in de buurt. Want ja, je weet nooit of het hele goede is. Maar diegene krijgt aanbevelingen…
…van iemand die hem of haar kent. En dus is ook wel veel kwaliteit waarschijnlijk veel beter.
[Gerhard te Velde] (38:05 – 38:06)
Wat kost BNI?
[Marjolein Hettinga] (38:07 – 38:11)
Veel, nee. Het kost vooral heel veel tijd. Je moet er…
[Gerhard te Velde] (38:11 – 38:16)
Maar je hebt een maand of een jaar… …vier of zo van x duizend, een aantal duizend euro’s.
[Marjolein Hettinga] (38:17 – 38:18)
1500 euro ongeveer.
[Gerhard te Velde] (38:18 – 38:19)
Voor een jaar.
[Marjolein Hettinga] (38:19 – 38:20)
En je betaalt dan ook elke week je onderwijs.
[Gerhard te Velde] (38:20 – 38:35)
Maar het is vooral die 7 uur ochtends. Want als ik het om me heen vraag… …dan hebben iedereen een mening over BNI. Ja, dat ken ik. Negatieve mening. Dus er zou eigenlijk een soort…
…nou, het heeft iets… …ja, dat bedoel ik echt niet lullig… …maar iets treurigs of zo.
[Marjolein Hettinga] (38:37 – 38:39)
Sekteachtigs? Wordt ook nog weleens gezegd.
[Gerhard te Velde] (38:39 – 38:40)
Nee, ja, het sekte. Ik kom zelf uit de sekte.
[Marjolein Hettinga] (38:41 – 38:41)
O jee.
[Gerhard te Velde] (38:41 – 39:14)
Nee, dat niet, maar… Nee, ik ben er wel eens een paar keer geweest. Waar die sekte-gedachte misschien vandaan komt…
…is dat mensen die erbij zitten… …ja, en dat die mensen die erbij zitten… …die vragen altijd mee en dan…
Maar ik denk dat het gewoon… Ik geloof er heel erg in als het bij je past. Dus als jij iemand bent die vroeg opstaat…
…elke week om zeven uur op een vaste dag… …dus als het bij je past en je gaat all-in… …dan haal je er mega veel uit. Maar ik denk dat het maar bij misschien vijf… …hooguit tien procent van de ondernemers past.
[Marjolein Hettinga] (39:14 – 39:17)
Maar ik denk… Ja, ik ben het enigszins met je eens.
[Gerhard te Velde] (39:17 – 39:19)
Is er niet een groepje die s’avonds bij elkaar komt?
[Marjolein Hettinga] (39:20 – 40:28)
Ja. In de regio waar ik zit… …hebben wij een online groep…
…die op woensdagavond samenkomt. Daar zitten mensen uit het hele land… …en zelfs mensen uit België…
…uit de wonen mensen in Spanje bijvoorbeeld. Dus dat is een… Ja, dat is ook gewoon een veel wat internationale groep…
…of Nederlanders die in het buitenland wonen… …maar die dus wel online gewoon hier in Nederland kunnen netwerken. Ik zit zelf bij een lunchgroep…
…dus dat hele excuus van geen ochtendmens zijn… …dat telt bij ons helemaal niet. Dan hoor je natuurlijk weer andere bezwaren…
…van ja, maar dat is midden op mijn dag. Maar kijk, ik ben ook geen ochtendmens. Ik ben nu in Leiden een nieuwe groep aan het opstarten…
…die elke woensdag om zeven uur s’ochtend is. En ik ben nu de afgelopen twee jaar… …en als om half zes mijn werker gaat…
…dan is dat niet mijn beste moment van de dag. Maar als ik eenmaal daar ben… …het zijn hele leuke mensen. Er gebeurt heel veel. Het netwerken levert mij driekwart van mijn klanten op. Dus ik haal…
…ik kijk alleen maar naar het eindresultaat. Van wat levert het me op? Ja, dan moet ik vroeg opstaan…
…maar als het me vervolgens klanten oplevert… …ja, dan zet ik me wel even erover heen… …dat ik geen ochtendmens ben. Het kost me een investering… …en dan valt die investering op per jaar.
[Gerhard te Velde] (40:29 – 40:33)
Ja, die 1500… …ik kan niet zeggen lachertje… …maar dat is hetzelfde.
[Marjolein Hettinga] (40:33 – 42:08)
Als dat een groot probleem is… …want voor een serieus ondernemer… …is dat natuurlijk een investering van niks. Kijk, je moet er wel elke week naartoe… …want het werkt goed… …omdat we elkaar elke week zien…
…en elke week aan elkaar vertellen… …waar kunnen jullie mij bij helpen? Dus je bent altijd top of mind van je medeleden.
En je moet bereid zijn om dat erin te steken. Maar weet je, wat ik zeg… …ik ben 12 jaar lid daarvan…
…en ik heb al die 12 jaar… …driekwart van mijn omzet komt eigenlijk altijd uit BNI. Dus ik…
…en van tevoren toen ik ervan hoorde… …een vriendin van mij was daar lid… …en toen ik voor mezelf begon…
…ja, dan moet je een keer mee… …en alles wat ze vertelde… …dat is nog minder iets voor mij. Dat is gewoon niks voor mij. Ik heb dat ook best wel een paar maanden afgehouden… …en op een gegeven moment dacht ik…
…ze heeft het nou zo vaak gevraagd… …laat ik het toch maar even gaan. En ik zag aan het eind van die bijeenkomst…
…allemaal mensen voor elkaar… …van joh, ik heb die voor jou gebeld… …en er werden visitekaartjes…
…van joh, jij mag mijn buurman bellen… …en die verwacht dat je belt. Zo niet zo van…
…ik denk dat dat een goede klant voor je zou zijn. Nee, hij weet dat jij gaat bellen. En ik zag dat zo en ik dacht…
…ik heb nog echt geen plan. Ik had geen idee hoe ik aan klanten ging komen. Kijk, in die twaalf jaar heb ik wel de truc ontdekt…
…hoe het werkt, maar dat wist ik toen helemaal nog niet. En ik zag daar dat mensen voor elkaar… …al die klanten, en het is natuurlijk veel makkelijker…
…om voor een ander te vragen dan voor jezelf. Dus na een uur was ik om… …en we zijn nu twaalf jaar verder…
…en ja, dus het werkt. En sommige dingen zijn ook niet… …het is heel gestructureerd…
…en ik ben van mezelf een beetje chaotisch. Dus dat kan botsen, maar ik denk ja, het werkt juist… …want ik ben elke week met mijn bedrijf bezig.
[Gerhard te Velde] (42:09 – 42:29)
Ik vind het ook makkelijk om het alleen maar te bashen. Dat wil ik mezelf korrigeren… …want het is natuurlijk makkelijk om te zeggen…
…oh, ben je nou oud, wat is dat lullige ontbijtclubje. Dus dan ga je eigenlijk… …alleen maar je vooroordelen bevestigen. Terwijl je kan ook denken, what’s great about it… …dat zegt Tony Robbins altijd… …stel betere vragen…
…je krijgt betere antwoorden. Dus er zit heel veel waarde in.
[Marjolein Hettinga] (42:30 – 42:40)
Je kan het ook beter gewoon een keer ervaren. Want ik hoor deze bezwaren… …namelijk ook, en als ik dan vraag…
…goh, maar ben je er zelf al geweest? Of heb je dit van horen zeggen?
[Gerhard te Velde] (42:40 – 42:41)
Twaalf jaar geleden, ja.
[Marjolein Hettinga] (42:41 – 43:41)
Twaalf jaar geleden was het waarschijnlijk ook heel anders dan nu. Sommigen hebben alleen maar van horen zeggen. Ja, maar je bent toch ondernemer?
Je wilt toch een eigen mening vormen? Ga op z’n minst één keer kijken. En ik heb echt mensen gehad die zeiden…
…nee, is niks voor mij, is niks voor mij. En uiteindelijk zeiden ze, ik kom wel een keer… …om jou een plezier doen. Maar alleen om jou een plezier doen. Letterlijk hebben ze dat gezegd. En anderhalf uur later…
…als die bijeenkomst klaar was, zeiden ze… …ja, ik ga het doen. En ik zei, maar wat ga je doen?
Ja, lid worden. Je hebt me overtuigd, zei er ook een keer eentje. Ik zei, overtuigd?
Nou, ik heb jou niet overtuigd… …want je had mij al lang overtuigd dat het niks voor je was. Dus ik denk, laat dat dan op een gegeven moment gaan.
We vinden het leuk als er bezoekers komen… …om ons netwerk uit te breiden, want weer stap één… …ja, hoe meer mensen je kennen…
…hoe groter de kans dat daar je klant tussen zit. Maar verder, of je lid wil worden of niet… …dat moet je lekker zelf weten. En mensen die zo’n weerstand ertegen hebben… …vooral niet doen. Want ja, als je niet bereid bent om…
…of te onderzoeken… …of het een keer uit te proberen… …ja, dan is het niks voor je.
[Gerhard te Velde] (43:42 – 43:45)
We hadden eigenlijk B&I als sponsor… …moeten kiezen voor deze aflevering.
[Marjolein Hettinga] (43:46 – 43:47)
Ja, net een beetje te laat, maar het was wel leuk geweest.
[Gerhard te Velde] (43:48 – 43:50)
Gaan we meenemen. Ik zal hem even onder de aandacht brengen…
[Marjolein Hettinga] (43:50 – 43:55)
…bij de directeur van B&I Nederland. Misschien kunnen we wel eens nog wat regelen.
[Gerhard te Velde] (43:55 – 44:14)
Even terug naar… …snel meer klanten. Dus…
…ga aan de slag met… …netwerken, offline… …of online, of allebei. En ga dus… …relaties bouwen. Hoe lang…
…mag dat dan duren? Want soms… …score je pas na vijf of tien jaar. Ja, klopt.
[Marjolein Hettinga] (44:14 – 44:54)
Ik heb klanten waar ik echt… …ik heb nu toevallig net iemand… …ik ben er een jaar mee in gesprek geweest…
…en die gaat nu aan het traject starten. Allemaal goede redenen. Als je snel meer klanten wil…
…begin dan bij stap drie. Dus begin bij die omzetkansen. Dus ga je omzetkansen…
…inventariseren. Ga kijken… …waar zitten nu de snelste kansen. Ik doe twee keer per jaar een sprint.
Dus een verdubbel je omzet sprint. Eén keer in de zomer en één keer in het najaar. En dan gaan we eigenlijk vooral die stap drie…
…kijken van wat zit er al… …dichtbij? Wie heeft er al een keer… …een offerte opgevraagd, maar heb je nooit nagebeld? Wie heeft er al een keer… …gevraagd, wat kost dat traject? Wat kost dat product van jou?
En heb je daarna… …nooit meer opvolging gegeven?
[Gerhard te Velde] (44:54 – 44:58)
Money is in the follow-up. Dat is zo’n quote. Precies, ja.
[Marjolein Hettinga] (44:59 – 45:12)
Dus als je snel meer klanten wil… …daar zitten jouw eerste kansen. En dat traject duurt een maand.
Of dat programma, die sprint duurt een maand. Iedereen die daarmee aan de slag gaat… …heeft binnen een maand gewoon nieuwe klanten. Want zo dichtbij zitten ze…
[Gerhard te Velde] (45:12 – 45:15)
Waarom vergeten we onze…
[Marjolein Hettinga] (45:15 – 47:12)
Ja, dat vind ik spannend. Het is ook wel je oerbrein… …wat je tegenhoudt. En nou ben ik geen psycholoog. Ik weet niet hoe het allemaal precies werkt, maar… …ergens, je wil niet afgewezen worden. Dat zit in ons. En vroeger had dat nut… …want je wilde niet buiten de groep vallen. Want dan werd je opgegeten. Zo simpel was het. Dus er was een hele goede…
…tactiek om te overleven. Gewoon lekker… …in de menigte blijven. We willen nog steeds niet afgewezen worden. Dat gevoel zit gewoon heel diep in ons. En zolang jij…
…niet hebt gevraagd… …krijg ik de deal. Heb je nog geen nee gehoord?
Heb je nog geen afwijzing gehad? Dus geen deuk in je ego. En als ik met zo’n…
…probe-omzet-sprint toch motiveer… …van ga eens inventariseren. Waar zitten…
…die kansen? En ga daar concreet… …actie op ondernemen en ga wat doen op deze…
…manier en met dit. Ik geef ook allerlei… …voorbeelden van hoe kan je dat dan aanpakken. Ook bijvoorbeeld oud-klanten. Je gaat gewoon… …je oud-klanten weer eens een keer bellen. Of probeer daar ook een soort regel in. Ik heb ook een aantal klanten… …die hebben een soort korte scan of een kort…
…programma. En dan zeg ik… Eigenlijk is de bedoeling van dan ontdek je dat je… …toch niet zelf kan en na een tijdje ga je dan…
…vanzelf die ondernemer inschakelen om het toch… …voor je te doen. En ik denk dat…
…heel veel ondernemers zo’n soort constructie hebben. Wat je dan moet doen is als je bijvoorbeeld een scan… …of een soort kort programma hebt gedaan. Dan zeg je… …joh, ik bel altijd mijn klanten over… …drie maanden om te horen hoe het gaat. Dan weet die klant je gaat over drie maanden bellen. Dus als je belt is helemaal niet meer gek. Dan denken ze niet wat moet je?
Ga je me wat verkopen? Nee, dan denken ze… …oké, dat heeft hij gezegd. Die ging me bellen. Hartstikke leuk dat je belt. Ik had er hele leuke gesprekken van.
En dan hoor je vanzelf, hé, is het allemaal gelukt? Of nou ja, zal ik je toch niet ergens mee helpen? Dus voor jezelf gewoon dat soort…
…ja, ik denk al, inbouwen maakt het al bijvoorbeeld… …makkelijker. Maar waarom mensen dat niet doen is… …omdat ik…
…gewoon dat spannende van echt vragen… …hé, kan ik voor jou aan het werk? Kan ik wat voor je doen?
Dat vinden we… …vaak gewoon ongemakkelijk.
[Gerhard te Velde] (47:12 – 47:19)
Mag je ook transparant zijn van… …ik heb het nu echt nodig. Ik heb te weinig omzet.
Dat is een beetje vanuit schaarste.
[Marjolein Hettinga] (47:19 – 47:36)
Zou ik een beetje voorzichtig… …mee zijn? Je ziet bijvoorbeeld…
…op LinkedIn heel vaak… …dat zie ik best vaak, ondernemers die dan in hun profielfoto’s… …een groen rondje met open to work…
…hebben staan. Ik zeg niet doen. Dat zijn wel…
…mijn klanten. Ik wil graag mee in contact komen, maar… …dan mijn eerste advies is…
…haal dat weg, want je wil…
[Gerhard te Velde] (47:36 – 47:38)
Dat is toch voor mensen… …die een baan zoeken?
[Marjolein Hettinga] (47:38 – 47:54)
Ja, daarom. Als je een baan zoekt… …vind ik dat, daar is het helemaal top voor. Maar steeds meer ondernemers gebruiken dat ook. En dat… …laat eigenlijk zien, hé, ik heb te weinig werk. En met wie wil jij liever werken? Iemand die een wachtrij aan klanten heeft? Of iemand die eigenlijk…
…zit springen om werk? Ja, je idee… …onbewust is toch, die zal wel niet zo goed zijn.
[Gerhard te Velde] (47:55 – 48:19)
Ja, want dat vind ik dus inderdaad ook… …dat kwam net ook een paar keer bij me op… …van dat schaarste…
…en overvloed. Vroeger, als startertje… …ging je dan naar zo’n kamer van koophandelborrel…
…en dan vanuit schaarste… …ging ik dan… …heel treurig met mijn logo rondlopen…
…want ja, je wil heel graag handel… …en dat is op een bepaalde manier ook heel onaantrekkelijk. Zo van, ah, daar heb je weer iemand…
…die komt iets halen.
[Marjolein Hettinga] (48:20 – 48:23)
Ja, en toch denk ik, als jij als starter dat doet…
[Gerhard te Velde] (48:23 – 48:24)
Ja, maar dan heb je nog de gunfactor.
[Marjolein Hettinga] (48:24 – 48:29)
Precies, dan heb je die gunfactor en dan kan je heel makkelijk zeggen… …hé, ik ben net begonnen jongens. Wie helpt mij aan klanten?
[Gerhard te Velde] (48:29 – 48:30)
Ja, dus dan werkt het wel.
[Marjolein Hettinga] (48:30 – 48:45)
Dan denk ik dat het goed werkt, maar als je eenmaal… …best wel een tijdje… Ik zou…
Ik heb vorig jaar… …echt wel minder jaar gehad, door allerlei omstandigheden… …zeg ik nu, nu het weer namelijk goed gaat. Maar ik heb op dat moment… …toen nooit gezegd, hé jongens, ik heb hard werk nodig. Of op LinkedIn zielige berichten van…
…nou, het gaat niet zo lekker.
[Gerhard te Velde] (48:47 – 49:11)
Dat luistert wel heel nauw, hoe je dat communiceert. Want ik heb ook wel eens een tijdje… …bijvoorbeeld, ik was begonnen met podcastbusiness…
…nou, dat ging allemaal veel langzamer… …dan ik dacht. En op een gegeven moment dacht ik ook van…
…ah, misschien moet ik een interim opdracht doen. Dus toen heb ik zo’n post gedaan op LinkedIn… …van hé, ik ben nu ook beschikbaar voor interim opdrachten. Maar het is eigenlijk verwarrend voor je klanten. Van ja, ben je nou een interimmer? Heb je nou een podcaststudio?
Wat doe je nou eigenlijk?
[Marjolein Hettinga] (49:11 – 49:37)
Ja, misschien zou je dan beter als de podcast… …als dat jouw core business is… …dan wil je eigenlijk die boodschap…
…op LinkedIn bijvoorbeeld zenden. Maar wat je wel zou kunnen doen… …is dat je wat oude relaties gaat bellen…
…of dat je is gewoon één op één… …contact opneemt met iemand. Dus niet groots…
…het net uitgooien, maar… …gewoon heel gericht gaan kijken… …bij welk bedrijf zou ik een interim opdracht willen? En gewoon daar zelf contact op nemen. Bellen, liefst bellen.
[Gerhard te Velde] (49:38 – 50:00)
Dat is sowieso een ding hè. Ik had laatst ook een podcast opgenomen met iemand… …dat ging ook over commercieel bellen, koud bellen. Warm bellen, maakt niet veel uit. Maar gewoon überhaupt de telefoon pakken… …en gewoon dus in gesprek gaan…
…met klanten. Dat schijnt op een of andere manier… …voor heel veel mensen heel moeilijk te zijn. In ieder geval voor mij van… …ja, dat moet ik gaan doen. Maar ja, het kost tijd.
Dus dat is ook wel een bezwaar dat ik heb.
[Marjolein Hettinga] (50:01 – 50:05)
Hoe schaalbaar is dat? Is tijd het bezwaar of is dat meer een goed excuus… …om het niet te hoeven doen?
[Gerhard te Velde] (50:05 – 50:12)
Mijn agenda zit nu zo vol met allerlei afspraken… …dat ik nu oprecht niet denk van… …laat ik ook nog eens wat extra calls met oude klanten doen.
[Marjolein Hettinga] (50:12 – 50:14)
Ik heb even een uurtje over en ik ga even klanten bellen.
[Gerhard te Velde] (50:14 – 50:21)
Maar misschien had ik dat een jaar geleden… …misschien wel die tijd gehad. Dan zou ik misschien andere excuses…
…hebben gehad.
[Marjolein Hettinga] (50:22 – 52:33)
Ik denk dat je gewoon dat moet beseffen… …van… …wat is dat uitstelgedrag? Het is soms ook uitstelgedrag… …van ja, maar ik heb het heel druk. Maar als jouw omzet niet dat laat zien…
…dat je druk hebt met de goede dingen… …dan moet je kijken van… …ik loop elke week een open koffie af…
…of ik ben elke week een dag bezig… …met mijn LinkedIn vullen. Maar ik heb niet de bijbehorende omzet…
…die die inspanning eigenlijk zou verwachten. Dan moet je misschien… …ietsje minder tijd voor LinkedIn…
…en ga eens een middagje bellen. Want ik weet zeker dat dat veel meer oplevert. Maar ja, dat is weer het spannende…
…en dan moet je dingen gaan vragen… Dus dan is het de kunst… …om dat zo in te kleden…
…dat het gewoon een leuk gesprek wordt. Dat wil ik ook wel als tip geven… …met eigenlijk alles wat je doet. Je wil wel een doel… …maar je wil eigenlijk wel een plan bedenken… …voor een jaar. Je wil een doel stellen… …voor jezelf. Je wil een x aantal klanten…
…of een bepaalde omzet. Maar ga daarna gewoon actiepunten bedenken… …die daarbij horen en ga die heel consequent doen. En geef jezelf vooral de credits… …voor de actiepunten die je gedaan hebt. Dus als jij vijf telefoontjes hebt gepleegd…
…en het is vijf keer een nee… …ga niet in zak en as zitten… …omdat je nog steeds alleen maar nee’s hebt gehoord. Misschien is de volgende wel een ja, maar geef jezelf de credits… …dan heb je het wel gedaan. Ik heb vijf mensen gebeld…
…ik ben bij vijf mensen onder de aandacht. Je weet nooit namelijk wat dit in de toekomst gaat opleveren nog. Maar ga niet zo…
…heel erg focussen op het resultaat… …want dat gaat je heel erg demotiveren. Ik weet niet meer als je mij vraagt…
…goh, wie hebben er nee gezegd tegen jou het afgelopen jaar? Geen idee, ik sta daar echt niet bij stil. Als het echt een keiharde nee is…
…schrijf ik ze af in mijn hoofd. Dat neemt geen ruimte meer in in mijn hoofd. Ja, ik hou dat wel heus wel ergens bij…
…maar ze gaan wel van een lijstje af… …van prospects en van leads. Maar daarna ga ik daar niet meer…
…ik ga er niet van wakker liggen. Ik ga door naar de volgende. En zolang de deur open blijft staan…
…want ik zei die dame waar ik nu een jaar mee in gesprek ben… …die… …ja, dat is nu wel…
…ik heb niet elke keer… oh, ze heeft weer geen ja gezegd. Nee, ik heb met haar steeds een afspraak gemaakt…
…van goh, zal ik je over twee maanden weer bellen? Of zal ik je in het nieuwe jaar weer bellen? Weet je, zo heb ik steeds contact gehouden…
…dat waren alleen maar hele leuke gesprekken. Ik heb nog meer zin om met haar aan de slag te gaan… …omdat we nu al een band hebben gekwikt.
[Gerhard te Velde] (52:33 – 52:34)
Kan je ook te commerciëel zijn?
[Marjolein Hettinga] (52:36 – 52:36)
Zeker.
[Gerhard te Velde] (52:36 – 52:37)
Ben jij te commerciëel?
[Marjolein Hettinga] (52:38 – 53:13)
Nee, dat denk ik niet. Nee, want kijk, te commerciëel… …is als je het doet op de manier waarop…
…energiecontracten verkocht worden… …of telefoonaanbieders, providers… …of misschien zelfs ook de…
…krantenjongen op de markt die zegt… …hier wil je een gratis krantje… …en als je hem aanpakt, dan hangen ze aan je kleed…
…want dan willen ze je natuurlijk een abonnement gaan verkopen. Dan nog, ik heb ook zelf bij kranten gewerkt… …voordat ik voor mezelf begon…
…en dat was wel de manier… …en sommigen waren daar heel goed in… …dat was wel de manier om aan nieuwe abonnementen te komen. Dus het werkt ook gewoon. Het werkt ook voor die telefoonaanbieders bijvoorbeeld. Maar voor de meeste van ons is dat niet de manier.
[Gerhard te Velde] (53:13 – 53:22)
Nee, maar je kan te commerciëel zijn… …dus te pushy… …en dan misschien ook te needy…
…dus als je vanuit schaarste verkoopt… …van shit, ik moet gaan scoren.
[Marjolein Hettinga] (53:22 – 54:15)
Maar pushy en needy vind ik wel iets anders… …maar verkopen vanuit paniek, paniekvoetbal noem ik dat eigenlijk… …meer van ik moet nu een nieuw klant binnenhalen. Dan ga je met die energie van… …oh mijn god, dit gesprek moet goed gaan… …ik moet vandaag, want anders kom ik in de problemen…
…ik kan mijn rekening niet meer betalen. Dan ga je in jouw hoofd alles… …wat er mis kan gaan…
…dat zit in je hoofd en met die energie kom je opdagen. En dat is heel moeilijk… …als die situatie echt zo is, maar wat ik zei…
…ik heb vorig jaar niet zo’n heel best jaar gehad… …en dat had allemaal goede redenen… …maar ik heb ondertussen ook een nieuwe auto gekocht…
…want ik had ook een hele buffer waar dat ook van kon. Dus ik kon gelukkig… …de hele tijd nog…
…wel vanuit een positieve energie… …ook gesprekken, ik heb natuurlijk wel… …een aantal klanten binnengehaald, maar dan heb ik nooit…
…van deze moet het echt worden. En dat is… …die energie die je meeneemt…
…dat is heel onbewust, maar mensen voelen het.
[Gerhard te Velde] (54:15 – 54:16)
Zeker, ja.
[Marjolein Hettinga] (54:16 – 56:15)
En daarom zeg ik ook, beloon jezelf… …voor de actiepunten die je wel gedaan hebt… …ongeacht het resultaat. En ook als je… …een training organiseert of een evenement… …of wat dan ook, dan moet je van te voren…
…wil je natuurlijk bedenken, ik wil zoveel deelnemers… …en dan ga je ook een kostenplaatje maken… …en dat soort dingen. Maar daarna moet je eigenlijk… …proberen om het los te laten, want dan is elke nee… …weegt heel zwaar, terwijl je eigenlijk…
…je wil gewoon tot het laatste moment… …wil je opkomen dagen. En bij mij, mijn laatste deelnemer…
…voor zoiets komt altijd door de laatste mail… …of de laatste LinkedIn bericht… …of de laatste pitch die ik bij een netwerk heb gedaan. Dat trekt vaak één dag van te voren… …of op de dag dat de inschrijving sluit… …trekt dat op de laatste deelnemers. Omdat ik niet zo nadenk over… …shit, het is weer niet gelukt. Ik heb weer te weinig deelnemers.
Nee, gewoon oké. Ik had er tien gewild, maar ik heb er vijf. Dan heb ik toch vijf mensen die ik heel blij ga maken…
…met wat ik, want ik ben ervan overtuigd… …dat het waarde biedt. Maar daarna laat ik even los, want het is ook maar een getal…
…wat ik mezelf heb verteld. Jij hebt niet gezegd… …dat ik tien deelnemers moet hebben. Wie bepaalt dat? Wie bepaalt wanneer het een succes is? En dat…
…daar ga je wel wat meer… …ontspannen door ondernemen… …door niet zo de hele tijd jezelf ook te wijzen…
…op wat je allemaal fout doet. Wat niet gelukt is. Gewoon, nee.
Ik heb mijn actiepunten. Ik heb, weet ik veel… …LinkedIn berichten. Ik heb nieuwsbrieven verstuurd. Ik heb bij netwerken gepitcht. Ik heb ook mensen persoonlijk gevraagd.
Ik heb een programma. Ik denk dat het… …wat voor je is. Ja, dan kan ik denken… …nou, je hebt vast mijn nieuwsbrief al gelezen. Of ik kan je even bellen en zeggen…
…hé, is dat wat voor je? Ik heb een leuk programma. Ik denk dat jij er baat bij hebt.
Misschien is het wat voor je. En heel vaak… …zeggen mensen dan ja, omdat ze denken…
…zelf hadden ze misschien bedacht, ja, leuk. Maar is het wel wat voor me? Kan ik dit wel?
Moet ik het niet zelf kunnen? Die hebben allemaal bezwaren. En doordat jij ze gewoon belt…
…en zegt, hé, ik denk dat dit wat voor jou is. Die bezwaren heb je al weggenomen. Want jij hebt gezegd dat het wat voor ze is.
Dus daar, ja, dan gaat die… Ga gewoon een gesprek aan. En als ze nee zegt…
…nou prima, maar je hebt het in ieder geval geprobeerd. Wees daar blij om.
[Gerhard te Velde] (56:16 – 56:17)
We gaan naar de laatste vraag.
[Marjolein Hettinga] (56:18 – 56:19)
Zo, dat ging heel snel.
[Gerhard te Velde] (56:19 – 56:32)
Op het klokje zit alweer bijna een uur… …over sales te praten. Dat is een leuk onderwerp ook.
Jij mag een vraag meegeven… …aan de luisteraar van de kijker. Is er een vraag waarvan je zegt, neem die mee.
Ga daar eens over nadenken.
[Marjolein Hettinga] (56:33 – 57:17)
Ja, en je had hem gelukkig al van tevoren. Dus ik kon er even over nadenken. Maar ik denk, de vraag kan zijn…
…als je nog niet bent… …waar je wil zijn met je bedrijf… …maar dat mag zelfs groot in je leven…
…we hadden het net over een droomleven. Als je niet bent waar je wil zijn… …heb je er dan alles aan gedaan wat in je macht ligt? En zo ja, dan moet je misschien kijken… …of je hulp in kan schakelen. En zo nee, vaak is dat namelijk het antwoord.
Er zijn nog dingen die je kan doen. Heb je alles eraan gedaan? En anders…
…wat is dan je volgende stap? Want dat hoeft maar een hele kleine stap soms te zijn. Maar je hebt het zelf in de hand.
Jij bent als ondernemer degene die aan de knoppen draait. Als dingen niet gaan zoals je… …had gewild…
…ben jij degene die moet kijken… …waar dat aan ligt.
[Gerhard te Velde] (57:18 – 57:19)
Mooi, dankjewel Marjolein.
[Marjolein Hettinga] (57:19 – 57:21)
Jij bedankt voor de uitnodiging, was heel leuk.
[Gerhard te Velde] (57:22 – 57:51)
En als mensen jou willen vinden… …kunnen ze je natuurlijk… …op LinkedIn toevoegen. Marjolein Hettinga. Met een korte I. En je hebt ook een website…
…marjoleinhettinga.nl, dus daar kunnen mensen naartoe. We zijn niet meer aan je podcast toegekomen… …in dat gesprek, maar dat is…
…de ondernemerspodcast. Als je het googelt, dan vind je het wel. Graag…
…tot een volgende keer. En als je geluisterd of gekeken hebt… …dank voor je aandacht. Tot zover.
Lees verder over de podcast
In het blogartikel van deze podcast vind je inhoudelijke informatie wat wij in deze aflevering besproken hebben.