7 september 2025

Aflevering 356 – Onderweg naar €1 miljard, met de perfecte CEO

In deze aflevering

Direct luisteren naar deze podcast



Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

Jaap Jan Westland is founder van het snelgroeiende Flextender. Om de snelle groei in goede banen te leiden koos Jaap Jan voor een CEO. Hij koos voor Mariëtte Wendrich. Samen met hun team, brengen Mariëtte en Jaap Jan Flextender naar het volgende niveau.

Je hoort het groeiverhaal van Flextender, een managed service provider die uitgroeide van een idee in een kaaskar, naar een bedrijf waar 415 miljoen euro omzet doorheen gaat. Je leert hoe Jaap Jan zijn perfecte CEO vond, en daar succesvol mee samenwerkt.

Je schuift aan bij een openhartig gesprek over het inhuren via een flexplatform, het aanstellen van een CEO, en de uitdagingen die snelle groei met zich meebrengt.

Drie dingen die je in deze aflevering leert:

???? Hoe een bijbaantje in een kaaskar kan uitgroeien tot een 415 miljoen euro business
⚖️ Hoe je als oprichter een CEO aanstelt zonder je bedrijf kwijt te raken
???? Hoe je organisch kunt groeien zonder buy-and-build strategieën

CALLS TO ACTION ????

Voeg Jaap Jan toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/jaap-jan-westland-b50bb424/

en Mariëtte natuurlijk ook: https://www.linkedin.com/in/mari%C3%ABtte-wendrich-45526b16/

Check de website van Flextender hier: https://www.flextender.nl/

Overige links naar boeken en bruikbare bronnen voor ondernemers:

BRONNEN

Boek: The E-Myth – Michael Gerber: Over schaalbaar ondernemen en franchising

Boek: Scaling Up – Vern Harnish: Over het creëren van ritme in organisaties

Theorie: DISC persoonlijkheidstesten voor teamontwikkeling

Referentie: Warren Buffett quote “How you do one thing is how you do everything”

Rapport: Flexmarkt Top 100 – Jaarlijkse ranking van flexbedrijven

Wet: DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) – Impact op ZZP-markt

In deze aflevering

00:00 Welkom bij Groeivoer!
01:40 De founding story
04:43 De cijfers achter Flextender
06:07 Het verdienmodel
07:38 Mariëtte’s komst
08:30 Familiaire sfeer vs professionalisering
10:27 Professionaliteit verhogen
13:27 Het creëren van een ritme
15:15 De transitie naar CEO
17:35 Waardering in elkaar
19:01 Skin in the game
20:46 Investeerders en onafhankelijkheid
22:42 Lange termijn visie
24:02 Flexmarkt Top 100
25:47 Omgaan met “vijanden”
28:23 De realiteit van het platform
30:28 Lessons learned
34:35 Leiderschap tijdens onzekerheid
36:34 Samenwerking en machtsdynamiek
38:12 DISC kleuren
41:25 Managementteam en gemeenschappelijke taal
44:14 Persoonlijkheid boven gender
46:21 Samen verder bouwen
49:45 De grootste bottleneck
52:23 AI en de toekomst
53:55 Laatste vraag voor ondernemers

Shownotes

Liever kijken? ????

Wil je liever kijken dan luisteren?

Check Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@groeivoer/videos

Zelf een podcast starten? ????️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. ????

Adverteren? ????

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Volg onze kanalen! ????

Op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen en events? Volg dan het Whatsapp kanaal van Groeivoer: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer

De beste lessen in jouw mail? ????

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.

Laat een review achter! ????

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. ????

Volg ons! ????

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer

Onze partners ????

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu

Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.

Transcriptie

[Jaap Jan Westland] (0:00 – 0:31)

Ik was nog aan het studeren en ik had een bijbaantje bij mijn neef in de kaaskar. Daar kwam ook een klant, die had een idee opgevat om een soort marktplaats op te tuigen, om vraag en aanbod op een transparante manier bij elkaar te brengen. Maar hij had het nog niet helemaal uitgewerkt en hij dacht ook, ja, het is ook goed om dat niet in mijn eentje te gaan doen, maar om dat samen te doen.

Toen kwam hij bij mij uit en dacht hij, als die gozer kaas kan verkopen, kan hij misschien nog wel een weer verkopen. We werken nu voor ruim 150 opdrachtgevers. En de omzet onder beheer was in 2024 ruim 415 miljoen.

[Mariëtte Wendrich] (0:31 – 0:52)

We zijn niet aan het armtje drukken als het gaat om macht. Dat heb ik echt vanaf het begin af aan al niet gevoeld. Daar ben ik ook wel trots op.

Als je eens kijkt naar de Flexmarkt Top 100, wat onlangs weer is gepubliceerd, staan wij inmiddels op nummer 12. Onze organisatie is zo hard gegroeid puur door organische groei. En als je kijkt naar de andere echte snelle groeiers, is dat inderdaad met name door buy and build.

Dus ik vind, die prestatie aan zich is iets waar ik trots op ben.

[Gerhard te Velde] (0:52 – 1:39)

Ja, en hoe verklaar je die prestatie dan? Welkom bij Groeivoer. Ik zit hier met Jaap-Jan Westland en Mariette Wendrich van het bedrijf Flextender.

Het bedrijf is razendsnel gegroeid en dat was ook een van de redenen om een CEO aan te stellen. En daar gaan we het over hebben in deze aflevering. Jaap-Jan en Mariette, welkom bij de aflevering.

Dankjewel. Bij Groeivoer. En we gaan het zo meteen hebben over hoe is dat nou om als ondernemer met een CEO te werken.

Want dat is natuurlijk best wel interessant dat iemand anders een beetje de kleutels van je bedrijf in de handen heeft. Maar voor we daar naartoe gaan, wil ik toch even naar de founding story van Flextender. En dan ga ik toch naar jou kijken, Jaap-Jan.

Hoe is het ooit begonnen?

[Jaap Jan Westland] (1:40 – 2:56)

Ja, dat is alweer eventjes geleden, want we zijn officieel opgericht in 2011. En eigenlijk begint het verhaal nog daarvoor, in 2010 ongeveer. Ik was nog aan het studeren en ik had een bijbaantje bij mijn neef in de kaaskar.

Dat vond ik ook hartstikke leuk, een beetje kaas verkopen en soms af en toe zelf wat eten. En daar kwam ook een klant, die heette Rick, nog steeds Rick. En die had een idee opgevat om een soort marktplaats op te tuigen.

Om vragen en aanbod op een transparante manier bij elkaar te brengen. Maar hij had het nog niet helemaal uitgewerkt. En hij dacht, het is ook goed om dat niet in mijn eentje te gaan doen, maar om dat samen te doen.

Dus toen kwam die met mij uit. Hij dacht, als die gozer kaas kan verkopen, kan hij misschien nog wel wat meer verkopen. En toen zijn we eigenlijk samen gestart.

Eerst met een soort onderzoek. Is hier überhaupt vraag naar? En in welke markt zouden we dan moeten gaan beginnen?

En toen zijn we eigenlijk vrij snel uitgekomen bij de gemeentelijke markt. De lokale overheidsmarkt. Omdat daar best wel veel wordt ingehuurd.

En ook in die tijd nog niet alles heel transparant was. Dus er waren een aantal grote partijen, die best wel een groot deel van de taart hadden.

[Gerhard te Velde] (2:57 – 3:00)

Randstad bijvoorbeeld? Ik denk aan dat soort partijen.

[Jaap Jan Westland] (3:00 – 3:02)

Ja, grote detacheerders ook.

[Gerhard te Velde] (3:02 – 3:05)

Ja, want we hebben ook vragen en aanbod in de flexmarkt.

[Jaap Jan Westland] (3:05 – 4:42)

Dat is goed om inderdaad een beetje te benoemen. Het gaat dus inderdaad om inhuur. Dus inderdaad de flexmarkt, de zzp’ers, de gedetacheerden enzovoort.

En we hadden eigenlijk het idee opgevat, als we die markt wat transparanter maken, wat opener maken. Dan is het eigenlijk voor elke partij mogelijk om te reageren op die opdrachten. En dat is dus voor de markt fijn.

Want je hebt een directere toegang, ook als zelfstandig professional bijvoorbeeld. Maar het zou ook voor de inkopende partij, in dit geval we begonnen in het gemeenteland, voor de gemeentelijke overheidsinstellingen, een voordeel kunnen hebben. Namelijk dat je misschien wel dezelfde kwaliteit of betere kwaliteit voor een iets lagere prijs kunt inkopen.

Dat was de gedachtegang. Daarmee zijn we gestart. De platform opgetuigd.

En toen kwam ook vrij snel, hadden we wel door, alleen het platform is niet voldoende. Er moet ook een stuk dienstverlening bij komen. Want je moet toch ook die geweldige opdracht geven, als leverancier kunnen bedienen.

En ervoor zorgen dat de behoeften die ze hebben, dat je die ook goed vertaalt naar een goede aanvraag. En als er dan partijen op reageren, dat je ook iets kunt zeggen over welke zijn dan de beste. Welke kandidaat zou je moeten spreken.

En dat is steeds verder doorontwikkeld. We leven nu in 2025, dus ruim 14 jaar later, zien we dat het ons gelukt is om voor heel veel op de gegevens, met name gemeenten, provincies, waterschappen, omgevingsdiensten, dat soort organisaties, om daar de inhuur voor te regelen. Kun je daar wat getallen op plakken?

[Gerhard te Velde] (4:43 – 4:44)

Het maakt altijd wel indruk op mensen.

[Jaap Jan Westland] (4:44 – 5:42)

Ja, we werken nu voor ruim 150 opdrachtgevers. Daar zitten tussen grote provincies, de provincie Utrecht, maar ook wat kleinere gemeenten, grote gemeenten als Zoetermeer of Hilversum, Zwolle. En kleine gemeenten als de gemeente Emnes, waar we ook gevestigd zijn.

En we beheren de omzet onder beheer. De geldstroom die gemoeid is met de inhuur van al deze professionals was in 2024 ruim 415 miljoen. En we zien dat we de afgelopen jaren eigenlijk elk jaar 20 tot 30% meer omzet onder beheer mogen bedienen.

En we doen dat met een team van een kleine 70 mensen in het mooie Emnes.

[Gerhard te Velde] (5:42 – 6:07)

En dan sta je op een borrel en dan zeg je tegen iemand, mijn bedrijf draait ruim 400 miljoen. Hoe communiceer je daarover? Of stop je dat getal een beetje weg?

Het is natuurlijk in die zin een soort inflated. Jullie kopen al die flex in bij alle uitzendbureaus en de zzp’ers. Dus alle omzet loopt via jullie boeken.

Daar krijgen jullie dan een percentage van. Hoe werkt dat?

[Jaap Jan Westland] (6:07 – 6:19)

We werken in principe bij volkeur en met een vaste opslag per gewerkt uur. Dat is ook een bewuste keuze. Omdat wij geloven dat je het beste als onafhankelijke partij die markt kunt benaderen.

[Gerhard te Velde] (6:19 – 6:20)

Waar maakt dat uit?

[Jaap Jan Westland] (6:21 – 6:25)

Als je met een percentage werkt, dan heb je toch een belang bij de duurdere kandidaat.

[Gerhard te Velde] (6:26 – 6:29)

Dus dan tarief zo hoog mogelijk, want dan vangen we meer?

[Jaap Jan Westland] (6:30 – 7:26)

We kiezen er bewust voor om dat niet te doen. Omdat we vinden dat iedereen gewoon een eerlijke kans moet hebben. Of jij nou een tarief van 100 euro hebt of van 120 euro.

Als jij de beste bent voor die opdracht en de opdrachtgever vindt dat. Dan moet het ons niet uitmaken wie het is. En als we met een percentage zouden werken, dan maakt het ons dus wel iets uit wie het is.

Dus vandaar hebben we daar bewust voor gekozen om dat niet te doen. En je vraagt, wat vertel je nou op een borrel? Ik vind dat die omzet onder beheer, dat is een gevolg van dat je je werk goed doet.

En dat moet niet een doel op zich zijn. Ons doel is dat wij vraag en aanbod zo transparant mogelijk bij elkaar brengen. En dat we dat proces zo goed mogelijk managen.

Dat is wat we moeten doen. En als we dat goed genoeg doen. Dan is een logisch gevolg ervan dat we steeds meer opdrachtgevers aan de slag mogen gaan.

En dat maakt de verantwoordelijkheid alleen maar groter. Maar het is niet een doel op zich om een bepaald omzetbedrag te kunnen bedoelen.

[Gerhard te Velde] (7:28 – 7:37)

Mag ik Jette even naar jou de transitie maken? Want ik begrijp dat het bedrijf drie jaar geleden in een soort stroomversnelling is gekomen. Want toen ben jij aan boord gestapt.

[Mariëtte Wendrich] (7:38 – 7:38)

Zeker.

[Gerhard te Velde] (7:38 – 7:43)

In welke rol? Want hoe ben jij bij Flextender verzeild geraakt?

[Mariëtte Wendrich] (7:43 – 8:27)

Ik ben via onze investeerders in contact gekomen met Flextender. Ik werkte hiervoor bij Tapvin. Dat is ook een manager of provider.

Maar dan in de commerciële private sector. En ik kwam met hem in contact. En hij gaf aan, oké, we zijn voor Flextender, een van zijn portfoliocompanies, op zoek naar eigenlijk precies jouw profiel.

Dus ga eens een keer praten met Jaap, Jan en Rick. Toen zei ik nog, nou ja, oké. Verkennend gesprekken natuurlijk altijd.

En toen eigenlijk vrij snel daarna. We hebben meerdere gesprekken gehad met andere aanhouders. En vrij snel daarna ben ik gestart als operationeel directeur.

En dat is nu inderdaad iets langer dan drie jaar geleden.

[Gerhard te Velde] (8:27 – 8:28)

En wat trof je toen aan?

[Mariëtte Wendrich] (8:30 – 9:00)

Een hele mooie organisatie. Heel lean, vond ik het. En heel servicegericht voor de opdrachtgevers.

En bovendien ook, wat me meteen opviel, is dat het een hele familiaire sfeer hing. Kantoor en nog steeds. Veel vrienden van elkaar.

Padeltoernooien. En mensen die kennen elkaar gewoon buiten kantoortijden ook gewoon erg goed. Dat vond ik erg leuk.

En dat was een contrast. Ik kwam natuurlijk uit een grote corporate.

[Gerhard te Velde] (9:02 – 9:08)

Dat beviel je wel. Ja, dat is leuk. En er zijn vast ook wel dingen waarvan je dacht, maar hier ga ik wel mee, anders mag ik niet.

[Mariëtte Wendrich] (9:08 – 9:08)

Ja.

[Gerhard te Velde] (9:09 – 9:09)

Noem eens iets.

[Mariëtte Wendrich] (9:12 – 9:28)

Nou, het heeft twee zijden natuurlijk. Ook een familiaire omgeving. En voor mij is het belangrijk dat je ook een bepaalde mate, niet onpersoonlijk, maar dat het wel professioneel is.

Het mag niet ten koste gaan van je professionele tijd.

[Gerhard te Velde] (9:28 – 9:48)

Ik denk dat heel veel ondernemers herkennen, zeker in de start-up fase, of de eerste drie tot vijf jaar van je bedrijf, dan is het een vriendenteam. Iedereen slaat elkaar op de rug en vindt het allemaal gezellig. Maar op een gegeven moment worden er net iets te veel foute grappen gemaakt bij de borrel.

Dan denk ik, ja, maar dit is niet professioneel. Nee, klopt. En dat was eigenlijk het punt.

[Mariëtte Wendrich] (9:49 – 10:27)

Toen ik aankwam, ik merkte ook, mensen kunnen ook wel gemakkelijk met elkaar omgaan, zonder nadelig te spreken over de organisatie, maar dat je bijvoorbeeld te laat komen, dat je elkaar niet echt aanspreekt, want je kent elkaar goed en wordt inderdaad een schouderkopje gegeven. En ik merkte nog, dat was zo’n groot contrast voor de organisatie waar ik vandaan kwam, dat ik met die kleine dingetjes, wat gewoon legacy is, dat ik dacht, oké, dat kan wat professioneler. En ik denk ook dat we die transitie wel goed hebben doorgezet de afgelopen jaren en dat we nu inmiddels ook wel echt een stuk professioneler zijn.

[Gerhard te Velde] (10:27 – 10:28)

We komen niet meer te laat.

[Mariëtte Wendrich] (10:29 – 10:30)

Niemand durft het meer.

[Gerhard te Velde] (10:30 – 10:43)

Dat is een interessant punt. Daar hadden we natuurlijk in het voorgesprek over. Ja, te laat komen is een klein ding.

Aan de andere kant, Warren Buffett heeft een quote, die zei, how you do one thing is how you do everything.

[Mariëtte Wendrich] (10:43 – 10:43)

Ja, exact.

[Gerhard te Velde] (10:44 – 10:58)

Dus als je het niet zo nauw neemt met bepaalde regels. Dus ik vind het wel mooi dat je zegt, ik wilde een bepaalde standaard zetten. De professionaliteit wilde ik omhoog.

Maar zijn er nog andere speerpunten die bij jou altijd hoog op de agenda staan?

[Mariëtte Wendrich] (10:59 – 11:13)

Ja, ik hou heel erg van structuur en professionaliteit. Dienstverlenendheid, maar ook dat de processen heel lean zijn. Dus als er veel inefficiënties zijn in een proces, dan word ik gek.

[Gerhard te Velde] (11:14 – 11:18)

Ja, en wat zijn dan dingen die hoog op het lijstje staan? Want ik denk meteen aan vergaderen bijvoorbeeld.

[Mariëtte Wendrich] (11:19 – 11:35)

Ja, bijvoorbeeld in vergaderingen. Het liefst heb ik gewoon dat er van tevoren wel een agenda wordt gedeeld. Dat mensen ook weten waarvoor ze daar komen.

En dat je ook gewoon goed voorbereid bent. En dat het een effectieve vergadering is. Ja, en dit zijpelt eigenlijk ook door…

[Gerhard te Velde] (11:39 – 11:45)

Je hoeft je niet in te houden, want je zit natuurlijk naast de APL. Jullie werken veel samen, maar geef gewoon je eerlijke antwoord. Wat er bij jou opkomt.

[Mariëtte Wendrich] (11:47 – 11:58)

Ja, maar het grappige is, ik moest eigenlijk aandenken toen ik aankwam. Toen werd er eigenlijk juist heel weinig vergaderd. Dat was ook wel opvallend.

Dus het managementteam had geen structurele vergadering. Dus…

[Gerhard te Velde] (11:58 – 11:59)

Je wilde er eigenlijk meer structuur toevoegen.

[Mariëtte Wendrich] (12:00 – 12:01)

Ja, meer structuur.

[Gerhard te Velde] (12:03 – 12:06)

Dat was dan misschien te lean of zo. Er werd niet eens vergaderd.

[Mariëtte Wendrich] (12:06 – 12:50)

Het was niet per se lean. Want de afdelingen hadden wel behoefte om met elkaar te spreken. Maar er zat gewoon nog niet echt structuur in die…

Er was geen communicatiestructuur. En die is wel gekomen toen ik kwam. En toen er vervolgens dat was inderdaad.

Dat je gewoon duidelijke agendas hebt. En dat iedereen ook iets doelmatiger misschien gaat werken. Dus dat je inderdaad van tevoren bedenkt…

Wat wil ik uit deze meeting halen? Of als ik dit aanpas in het proces of in de portal… wat we zelf hebben gemaakt.

Wat zijn dan de consequenties voor de externen die op de portal zitten? Of onze eigen medewerkers? En dat je gewoon net een stap proactief gaat verder denken…

dan dat je je eigen taken slechts uitvoert.

[Gerhard te Velde] (12:51 – 13:24)

Ja, interessant. Ik moest ook aan scaling up denken. Hebben jullie vast wel die boekjes gelezen en zo.

En een van de eerste dingen waar Vern Harnisch altijd over begint… is het creëren van een ritme. Dus een yearly, een quarterly, een monthly, een weekly, een daily.

Je hoeft ze niet allemaal te doen, maar je moet een structuur hebben. En een soort ritme waarin je dingen met elkaar afstemt. En ben jij dan ook de grote karttrekker in die zin?

Want jij bent de aanjager van die structuur. En krijg je mensen erin mee?

[Mariëtte Wendrich] (13:27 – 13:49)

Ja, sommige mensen makkelijker dan de anderen. Want uiteindelijk moet het ook wel bij de mensen zelf. Maar ik probeer altijd wel aan te geven hoe ik het bijvoorbeeld doe.

Dus iedere vrijdagmiddag ga ik mijn week afsluiten… en ga ik kijken wat de doelen zijn voor die week erna. Want anders, ik weet niet, dat is dus het ritme waar ik dan in zit.

Anders ga ik ook niet lekker mijn weekend in. Dan voelt het onaf of zo.

[Gerhard te Velde] (13:50 – 13:53)

Een weekly review, hè? Dus dat doe je elke week?

[Mariëtte Wendrich] (13:54 – 14:09)

Ja, en de mensen waar ik invloed op heb of die ik spreek… die ergens tegenaan lopen, die geef ik dan wel dit soort tips. Maar je merkt gewoon dat de een daar gestructureerder mee omgaat dan de ander.

En ook gedisciplineerder dan de ander. Ja, dat is ook een verschil.

[Gerhard te Velde] (14:11 – 14:17)

Hoe gedisciplineerd is Jan? Je mag hem ook zelf beantwoorden. Ben jij een structuur-tijger of een tegenovergestelde?

[Jaap Jan Westland] (14:17 – 15:08)

Nee, ik denk dat je daar wel de kern raakt van… waarom het zo fijn is dat Mariette erbij is gekomen. Want kijk, in het begin heb je natuurlijk ook geen structuur nodig.

Je hebt een goed idee nodig. En dat moet je gaan verkopen en dat moet je gaan waarmaken. En je zit met z’n tweeën, met z’n drieën, met z’n vieren, met z’n vijven in een ruimte.

Ja, dan hoef je niet apart een vergadering te gaan plannen. Want je hoort in principe alles van elkaar. Je weet van elk detail hoe goed of hoe slecht het gaat.

Maar naarmate je verder groeit, is die structuur steeds belangrijker. Want je kan niet meer elk detail weten. Dus je moet dat gaan organiseren.

En ik denk dat daar ook de grote kracht van Mariette ligt. En dat dat ook één van de redenen is… waarom we op een gegeven moment op zoek zijn gegaan naar iemand…

die daar het voortouw in kan nemen.

[Gerhard te Velde] (15:08 – 15:15)

Ja. En toen was je op zoek naar een Chief Operations Officer? Of was dit al de CEO-rol?

[Jaap Jan Westland] (15:15 – 15:29)

In het begin zo, want Mariette is inderdaad gestart als operationeel directeur. Maar de behoefte kwam eigenlijk voort uit het feit… dat Rick en ik merkten, oké, we zijn in sommige dingen extreem goed.

[Gerhard te Velde] (15:30 – 15:30)

Heels.

[Jaap Jan Westland] (15:31 – 16:28)

Heel veel. Nee, maar in sommige dingen zijn we ook iets minder goed. En ik denk dat het ook juist heel waardevol is…

als je dat ook van elkaar weet en ook van jezelf weet. Waar ben ik goed in? Maar ook juist, waar ben ik niet zo goed in?

En waar heb ik dan ook ondersteuning bij nodig, zeg maar? En hoe gaan we dat dan fiksen? Dat hadden we op een gegeven moment…

we waren toen al een jaar of tien bezig, hadden we dat wel door. Er moet nu echt iemand bij die vanuit directieniveau dat kan gaan oppakken. En uiteindelijk is Mariette gestart als operationeel directeur.

Maar was bij ons in ieder geval ook al wel de gedachte… mocht de situatie zich zo ontwikkelen… dat we uiteindelijk ook echt een CEO nodig hebben…

dan zou het ook heel logisch zijn als Mariette dat pad zou kunnen bewandelen.

[Gerhard te Velde] (16:29 – 16:32)

En jouw compagnon is uit de operatie gestapt?

[Jaap Jan Westland] (16:32 – 16:33)

Ja.

[Gerhard te Velde] (16:33 – 16:39)

Die stap teruggaan, was dat dan ook het natuurlijke moment… om die transitie te maken, of stond dat helemaal los van elkaar?

[Jaap Jan Westland] (16:39 – 17:31)

Ik denk dat hij ook heel goed wist en heel goed weet waar hij goed in is. En dat hij ook heel goed aanvoelde… wanneer hij dan misschien een stap opzij zou moeten doen.

En dat hij niet… Kijk, dat is net als met voetballers bijvoorbeeld. Je hebt voetballers die gaan gewoon te lang door.

Die zijn over hun toppunt heen. Hoe mooi is het als je kan stoppen op je hoogtepunt? En ik denk dat hij dat heel goed heeft gedaan.

En tegelijkertijd moet je natuurlijk wel voor continuïteit zorgen. En dat hebben we gedaan door Mariette al iets eerder aan boord te halen. Waardoor zij ook de organisatie al leerde kennen…

en waardoor ze ook al aan de slag kwam met het neerzetten van die structuren. En ook gemakkelijker de stap kon zetten naar algemeen directeur.

[Gerhard te Velde] (17:32 – 17:33)

Wat vind je goed aan Mariette?

[Jaap Jan Westland] (17:35 – 18:22)

Ik vind dat zij… Los van het woord structuur is nu al dertig keer gevallen. Als zij hier nu niet had gezeten, was het niet dertig keer gevallen.

Dat kan ik je wel vertellen. Dus dat is iets wat ze heel erg goed heeft neergezet. En daarnaast vind ik dat zij ook…

Zij pakte ook meteen door. Dus ik kan zelf nog wel eens blijven hangen in het… Dat ik wil dat het iets perfect staat.

Dat het plaatje helemaal klopt, in mijn hoofd ook. En dan kan je soms ook daardoor juist geremd worden. En ik vind de kracht van Mariette dat zij eigenlijk meteen…

Oké, het is een goed idee. Het moet misschien nog wel verder worden uitgewerkt. Maar we gaan er gewoon al mee aan de slag.

En dat is ook een hele waardevolle toevoeging aan onze organisatie.

[Gerhard te Velde] (18:23 – 18:59)

Ja. Nou, tijd voor een pay-a-raise, zou ik zeggen. Heb je je in moeten kopen?

Hoe werkt dat stukje? Want als je het hebt over ownership. Dus stel, je trekt een CEO aan of je stelt een CEO aan.

Dan wil je dat die persoon… Dan ga je echt investeren. Dus vanuit de ondernemersperspectief ga je dan…

Oké, dit doen we niet voor een jaartje of zo. Maar dit willen we voor de lange termijn. Dus vanuit de werkgever denk je…

Hoe ga ik iemand binden? Misschien kan ik die persoon… En andersom, misschien denk jij wel van…

Oh ja, dan wil ik ook a piece of the pie, zeg maar. Hoe hebben jullie daar iets over afgesproken?

[Mariëtte Wendrich] (19:01 – 19:07)

Daar zijn afspraken over, inderdaad. Ik zit even te denken in hoeverre ik dat…

[Gerhard te Velde] (19:07 – 19:10)

Nee, ik snap dat je niet alle details gaat vertellen.

[Mariëtte Wendrich] (19:10 – 19:28)

Maar wat je erover wil zeggen, ja. Nee, we zijn wel aan elkaar gecommitteerd. Om het zo maar te zeggen.

En ik denk ook dat dat cruciaal is. Je maakt echt deel uit van een onderneming. Dus enigszins skin in the game hebben is denk ik heel belangrijk.

[Gerhard te Velde] (19:28 – 19:34)

Ja, heb je gemerkt dat het iets met je deed? Dat je daardoor anders aan tafel zit bij klanten… Of in functioneringsgesprekken?

[Mariëtte Wendrich] (19:37 – 20:12)

Ja, ik denk het wel. Ik denk het wel. Ik moet zeggen, ik heb wel echt een hele bewuste keuze gemaakt…

Toen ik voor Flexcenter ging. Dat ik ook echt die beslissing echt by heart heb gemaakt, zeg maar. Daarvoor had ik dus zeven jaar lang bij Tapvin gewerkt.

Ik was niet per se op zoek. Ik ben loyaal, laat ik het zo zeggen. Dus ik denk ook dat dat deels in mij zit.

Maar ik merk wel dat financiële structuren… Voor mij ook heel belangrijk zijn. En dat dat ook gewoon goed moet staan.

Dus in die zin heeft dat op mij wel echt impact.

[Gerhard te Velde] (20:13 – 20:16)

Maar ik hoor je zeggen, je was al committed, zeg maar.

[Mariëtte Wendrich] (20:17 – 20:31)

Ja, als ik ergens voor kies, dan ga ik sowieso. Als ik hem ook echt voel, en dat had ik, gelukkig. Maar ik vind wel dat de randvoorwaarden…

En daar hoort dus inderdaad een stuk voeding ook wel bij. Dat is voor mij wel ook belangrijk, ja.

[Gerhard te Velde] (20:32 – 20:45)

Ja, ik wil nog heel even doorvragen over die investeerders. Want dat noemde jij aan het begin van je verhaal. Ja, er waren investeerders.

Die snapte ik nog niet helemaal. Maar dat zijn dan investeerders in Flexcenter of zo? Ik weet niet wie van jullie hem wil oppakken.

[Jaap Jan Westland] (20:46 – 21:54)

Ja, we hebben… Er zijn een excento aanhouders. Die zijn gezamenlijk de eigenaar van Flexcenter.

Ja, daar moet je je ook toe verhouden, zeg maar. En kijk, in de algemene zin… Als je gaat werken als ondernemer met een CEO…

die niet bij de oprichters hoort… dan moet je op een andere manier natuurlijk zorgen… dat je wel een goede binding met elkaar hebt.

Want het is natuurlijk niet een eendagsvlieg bij Volco. Je gaat voor een langere periode… een commitment met elkaar aan.

Dus hoe je dat ook organiseert… Ik denk dat ondernemers die nu luisteren of kijken… dat dat voor elke onderneming ook anders kan zijn.

Of je iemand zich laat inkopen… of je op een andere manier… lange termijn afspraken met elkaar maakt.

Volgens mij zijn er heel veel smaken in. En moet je iets kiezen wat zowel voor de onderneming… als voor de professional die je wilt aantrekken…

interessant is. Dat is cruciaal voor… Je gaat niet voor de korte termijn iets opduigen.

Juist voor de lange termijn wil je zorgen… dat je iemand aantrekt die die organisatie verder kan brengen.

[Gerhard te Velde] (21:54 – 21:56)

En wat is de lange termijn dan?

[Jaap Jan Westland] (21:58 – 22:42)

De lange termijn is… Ook dat verschilt per organisatie. Maar wij geloven zelf dat ons concept…

dat slaat nu aan in het gemeenteland… bij provincies, bij maatschappen en dergelijke… in het publieke domein, zoals dat dan zo mooi heet.

Maar wij geloven ook echt wel in dat dit concept… ook heel goed in andere sectoren zou kunnen werken. En dat we daar ook dezelfde mooie resultaten kunnen behalen.

En de lange termijn in die zin is dus… dat we ook willen dat we die sectoren gaan penetreren. Dat we ook daar onze successen kunnen gaan boeken.

Maar dat doe je niet zomaar. Dat doe je niet even in een paar maanden. Daar moet je wel een goed plan voor hebben.

Daar moet je ook soms een wat langere adem voor hebben.

[Gerhard te Velde] (22:42 – 22:48)

En is het bekend wie er geïnvesteerd heeft in jullie? Of wie de investeerders zijn? Want je houdt het een beetje vaag.

[Jaap Jan Westland] (22:51 – 22:55)

Nee, de wens is niet per se om deze namen te openbaren.

[Gerhard te Velde] (22:55 – 23:24)

Nee, maar ik ken natuurlijk de flexbranche een klein beetje. Omdat ik zelf een uitzendbureau heb, een klein bureautje. En dan weet ik uit die hele…

natuurlijk de payrollingwereld… en er zijn vet veel opennames geweest. Dus dan komt er zo’n partij en die zegt…

we gaan buy and build doen. We gaan alles opkopen. Dus er zijn altijd partijen met geld.

Zowel strategische als financiële kopers. Die zijn op jacht of die zijn bezig. Klopt.

En jij hebt dan met zo’n soort partijen een soort van…

[Jaap Jan Westland] (23:24 – 23:50)

Nee, we zijn juist bewust. We hebben ervoor gekozen om… We zijn volledig onafhankelijk.

In de zin van dat we dus niet onderdeel zijn van een grote geheel… waar bijvoorbeeld nog een detacheringstak of een andere tak onder hangt. En ook dat is een bewuste keuze.

Omdat we geloven dat we vanuit die positie… het beste vragenaamheid bij elkaar kunnen brengen. En dat we ze ook nooit in bedreiging vormen.

Bijvoorbeeld voor onze toeleveranciers en detacheerders die ook zelf…

[Gerhard te Velde] (23:51 – 23:52)

Ja, dat krijg je ook.

[Jaap Jan Westland] (23:52 – 24:01)

Dus dat is bewuste keuze. Vandaar dat we gewoon niet onderdeel zijn van een grote geheel.

[Mariëtte Wendrich] (24:02 – 24:47)

We hebben wel zelf als organisatie ook een buy and build strategie. Maar we merken dat het in een markt lastig is… om overnamekandidaten te vinden die helemaal voldoen aan onze eisen.

Omdat wij dus inderdaad geen eigen kandidaten willen hebben. Anders word je zo gauw zoals onze concurrenten. En dat willen we dus niet.

Daar ben ik ook wel trots op. Als je eens kijkt naar de Flexmarkt Top 100… wat onlangs weer is gepubliceerd…

staan wij inmiddels op nummer 12. En onze organisatie is zo hard gegroeid puur door organische groei. En als je kijkt naar de andere echte snelle groeiers…

is dat inderdaad met name door buy and build. Dus ik vind die prestatie is iets waar ik trots op ben.

[Gerhard te Velde] (24:48 – 24:50)

En hoe verklaar je die prestatie dan?

[Mariëtte Wendrich] (24:51 – 25:16)

Ik denk omdat wij dus zo’n sterke USP hebben in de markt… en omdat wij dus zo aantrekkelijk zijn voor onze leveranciers… om met ons te werken.

En ook het feit dat wij een eigen gebouwd systeem hebben… wat heel intuïtief werkt voor onze opdrachtgevers. Het is heel laagdrempelig om met ons te werken.

En alles wat staat is gewoon goed en gedegen.

[Gerhard te Velde] (25:18 – 25:24)

Dus jullie zijn geen prijsvechter? Je kan ook de markt kopen door heel laag in het tarief te gaan zitten?

[Mariëtte Wendrich] (25:24 – 25:35)

Ja, dat zie je heel veel nu gebeuren. En daar doen wij ook principeel inderdaad niet aan mee. Maar dat zie je inderdaad vooral in de private sector…

maar ook steeds meer in de publieke sector zie je dat wel gebeuren.

[Gerhard te Velde] (25:37 – 25:46)

Maak je ook vijanden? Want wij als uitzendbureau zijn niet altijd even groot fan van MSPs. Managed Service Providers.

Wat merk jij daarvan?

[Mariëtte Wendrich] (25:47 – 25:58)

Dat merk je vooral aan het begintraject als je een nieuwe opdrachtgever hebt. Bepaalde leveranciers zijn daar niet heel blij mee. Grappig genoeg zien we ook wel de mensen die…

inderdaad jij noemt het vijand…

[Gerhard te Velde] (25:58 – 26:00)

Ja, dat lukt het wel sterk uit misschien.

[Mariëtte Wendrich] (26:00 – 26:09)

Nee, maar zo wordt het wel soms ook echt ervaren… dat ook juist die partijen ambassadeur worden van ons model.

[Gerhard te Velde] (26:09 – 26:09)

Toch wel.

[Mariëtte Wendrich] (26:10 – 26:32)

Ja, want in één keer krijgen ze toegang tot veel meer facteurs. Ze hoeven niet meer zelf die acquisitie te doen bij die opdrachtgevers. Dat moeten ze helemaal uit de handen laten.

Initieel vinden ze dat heel spannend… want ze hebben zo’n goede connectie met de inhurend manager. Maar ja, dat is er niet meer één.

In één keer hebben ze er honderd waar ze goed voor kunnen leveren. Als ze die partijen toch al goed kennen… merk je dat dat juist de ambassadeurs worden.

[Gerhard te Velde] (26:32 – 26:59)

Oké, ik ga een voorbeeld geven. Wij doen zaken met een zorginstelling. Dan krijg je een mailtje van de zorginstelling.

Ja, we gaan over naar een nieuwe ambassadeur. Of we gaan naar een raamovereenkomst… hebben gesloten met de Tempo Team of Randstad, whatever.

Of we gaan nu met een service provider werken. Maar jij zegt dus dat moet je niet als bedreiging zien. Maar dat is een kans.

Want op jullie platform kan ik dan ook…

[Mariëtte Wendrich] (26:59 – 27:01)

Meerdere vacaturen, meerdere opdrachten zien.

[Gerhard te Velde] (27:02 – 27:02)

Oh, oké.

[Mariëtte Wendrich] (27:05 – 27:12)

Het is ook een openmarkt benadering wat wij hebben. Dus de opdrachten van onze opdrachtgevers… staan gewoon allemaal publiek open.

[Gerhard te Velde] (27:12 – 27:15)

Oh, dan gaan we gewoon al die handel binnenharken, toch?

[Mariëtte Wendrich] (27:15 – 27:27)

Ik wou dat zeggen. Het is echt oprecht een opportunity voor leveranciers. Dus in die zin hebben we niet echt vijanden.

Als dat er is, is het echt puur in het begin. En dan nemen we ze mee en dan zien ze toch… Oh ja, eigenlijk werkt het best wel lekker.

[Gerhard te Velde] (27:28 – 27:32)

Dan de flexkrachten, want die mogen we ook niet vergeten. De mensen die het harde werk doen.

[Mariëtte Wendrich] (27:32 – 27:49)

Dat zijn bij ons ZZP’ers. Dus niet echt… We hebben geen uitzend.

En de ZZP’ers zijn gewoon ondernemende mensen. En die zijn blij als ze met ons kunnen werken… omdat wij dus ook een veel lager tarief hanteren…

[Gerhard te Velde] (27:50 – 27:56)

Die tarief per uur is laag, waardoor ze minder margin leveren. Ja, klopt.

[Mariëtte Wendrich] (27:57 – 28:23)

En zij voeren gewoon hun uren in ons intuïtieve systeem dus. Wij zorgen ervoor dat die ook geaccordeerd worden… door de inhuren manager.

Als dat niet gebeurt, gaan wij erachteraan. En dan gaat de betaling plaatsvinden. Dat gebeurt ook via ons.

En dat gebeurt eigenlijk nagenoeg altijd op tijd. Dus ja, die ZZP’ers zijn eigenlijk heel blij… en daarom schrijven ze ook vaak in op ons platform.

[Gerhard te Velde] (28:23 – 28:25)

Ja, dat klinkt als een grote goed nieuws show.

[Mariëtte Wendrich] (28:26 – 28:51)

Ja, maar ik moet zeggen dat… Dat dacht ik dus eerst ook, toen ik hier ging werken. Maar toen zag ik het nou en dacht ik…

Oh, grappig, maar het is wel echt zo. Het verloop van onze opdrachtgevers is ook heel laag. Je ziet dat ze eigenlijk gewoon graag bij ons willen blijven.

En onze fulfillment rate van ZZP’ers… Ja, van überhaupt plaatsingen bij de opdrachten is dus ook heel hoog. Ik was eerst ook sceptisch.

Ik dacht, ja hoor, lul niet. Maar het klopt wel, ja.

[Gerhard te Velde] (28:51 – 30:27)

Je zit natuurlijk al best wel lang in de game ook in die zin. Ik heb ook heel veel shitshows meegemaakt in mijn ondernemerscarrière. Zo’n grote klant krijgt niet geleverd.

Er wordt gebeld of mensen worden niet uitbetaald. Er kan zoveel misgaan. Wij hebben ook heel veel gedoe gehad met compliance.

We hadden op een gegeven moment een Amerikaanse jongen uitgezonden… naar elf verschillende bedrijven. En toen kwamen we er op een gegeven moment achter…

van hij had een terwerkstellingsvergunning moeten hebben. Dat kwamen wij niet achter, dat kwam de arbeidsinspectie achter. De inspectie SNV.

Die kwam langs bij ons, de routinecontrole. En die zei, laat je administratie maar zien. Oké, ordens op tafel.

En bij een steekproef kwam die Amerikaanse jongen. Wij dachten, oh, hij studeert in Leiden. Wij waren gewoon onwetend.

Toen hebben we in totaal 110.000 euro aan boetes uitgedeeld… door de inspectie SNV. Voor zowel de overtreding van de wet aan arbeidsvreemdelingen…

als de wet op de identificatieplicht. Want we hadden ook geen kopieerpaspoort of whatever. Dus na 3,5 jaar touwtrekken is de boete gehalveerd.

Maar ik moest wel door de stront kruipen naar mijn klanten toe… excuses aanbieden, het hele papierwerk. Dit is natuurlijk koren op de molen van de managed service providers.

Regel het via ons, want dan zijn we altijd compliant. En dan loop je niet in… Maar om even aan te geven, want er kan zoveel misgaan.

En jullie hebben waarschijnlijk ook al heel veel van dit soort cases voorbij zien komen.

[Jaap Jan Westland] (30:28 – 32:33)

Ook bij ons kan er natuurlijk iets misgaan. Alleen in de basis wil je natuurlijk dat dit soort zaken juist voorkomen worden. En ik denk ook, op het moment dat er iets misgaat…

of er is iemand ontevreden, dat kun je nooit helemaal voorkomen. Was het maar zo, er is altijd wel eens iemand ontevreden. Maar het gaat er dan vervolgens ook om, hoe ga je daarmee om?

Wat doe je daarmee? Laat je dat helemaal van je af glijden… en denk je, nou ja, het zal wel.

Of ga je kijken, wat zegt deze persoon of deze organisatie nou? En hoe kunnen we hier weer van leren? Hoe kunnen we nog beter worden?

En ik denk dat dat laatste… dat is volgens mij de manier waarop je ermee om zou moeten gaan. Want niemand is helemaal foutloos.

En iedereen maakt wel eens een foutje, maar hoe zorg je ervoor als organisatie… dat je daarvan leert, dat je nog beter wordt… en dat je dus ook in de toekomst je nieuwe klant of je bestaande klant…

nog beter van dienst kunt zijn. Dat moet je houding zijn als er iets misgaat. Wat was het pijnlijkste?

Oeh… Het voorbeeld dat jij nu geeft, zoiets kan ik niet geven. Wat heel veel impact heeft, is bijvoorbeeld vorig jaar…

ik kwam steeds onder rust rondom de wet DBA. Ja, dat zijn… Dan wil je…

Dat vraagt ook veel van ons. Dat vraagt ook veel van onze ondergevers… en ook van de toeleventies en ook van de zzp’s zelf.

Ja, daar is niet per se heel veel misgegaan… maar dat zijn wel elementen die heel veel van je vragen… die heel veel van alle partijen vragen…

en waardoor er ook zo wat meer druk komt te staan op de dienstverlening. Opeens moet je eigenlijk veel meer doen dan wat je daarvoor deed. En dat zijn wel situaties waarin je denkt…

oké, nu moeten we wel echt even scherp zijn en echt eventjes doorpakken… en zorgen dat we alles wat er op ons afkomt wel ook goed kunnen managen. Maar wat vind je dan echt fout?

[Mariëtte Wendrich] (32:35 – 32:56)

Ik denk niet dat er echt iets misging… maar ik denk wel dat wij bijvoorbeeld productiever konden communiceren… naar onze opdrachtgevers.

We hebben echt wel veel learnings gehad in die periode… want er was zoveel onduidelijkheid in de markt. Iedereen keek naar elkaar.

Qua opdrachtgevers, qua msp’s… ook detangiers, die dachten dat zij natuurlijk echt… een hele goede markt tegemoet zouden gaan.

[Gerhard te Velde] (32:57 – 32:59)

Wie dachten dat ze er goed voor stonden?

[Mariëtte Wendrich] (32:59 – 33:00)

De detacheringbureaus.

[Gerhard te Velde] (33:00 – 33:05)

Want al die zzp’ers gaan bij ons en dan gaan wij lekker die omzet draaien.

[Mariëtte Wendrich] (33:05 – 34:25)

Er was zoveel onrust. Iedereen keek naar elkaar. Wij waren ook een van de partijen die er dus ook om ons heen keken…

van oké, wat gaat de impact nou echt zijn? Dus we volgden het nieuws echt op zijn voet natuurlijk. Maar ik denk dat we daarin wel een productievere rol…

naar onze opdrachtgevers konden nemen. Door ze echt bepaalde gezette momenten… bijvoorbeeld wel productief te informeren.

Terwijl er achter de schermen heel veel gebeurde. Dus wij hebben ons hele portal dus wel ingericht… dat als er een zzp’er bij ons start…

of tenminste, ik zeg het verkeerd… als er een opdracht bij ons wordt uitgezet… dan wordt die hele opdracht gescreend…

of die wel inderdaad uitgezet mag en kan worden aan een zzp’er. Dan zit er weer een enkele complexiteit… want je mag de zzp’ers niet discrimineren.

Dus je moet duidelijk in je tekst maken… dat het eigenlijk alleen voor gedetacheerden is. In ons geval.

Er zijn al veel gesprekken aan vooraf gegaan… ook met die opdrachtgever. Maar je moet ze ook echt aan de hand meenemen…

want die opdrachtgever weet het ook niet allemaal. En onze contactpersonen van de opdrachtgevers… die zijn wel goed op de hoogte van deze wet.

Wij hebben onlangs nog een inhurend manager gehad… die nog nooit van wet dbh had gehoord. Soms moet je ook van scratch beginnen, weet je wel.

[Gerhard te Velde] (34:26 – 34:26)

Ongelooflijk.

[Mariëtte Wendrich] (34:26 – 34:34)

Dus je hebt zoveel mensen die je dan ook moet informeren… dat ik denk dat we daarin… achteraf productiever hadden kunnen zijn.

[Gerhard te Velde] (34:35 – 35:03)

Een quote die bij me opkomt is… It’s better to ask for forgiveness… than it is to ask for permission.

En waarom ik dat noem is… iedereen zit naar elkaar te kijken. Niemand weet waar het naartoe gaat…

en iedereen zit elkaar bang te maken. Op een gegeven moment heb je ook een soort van leiderschap nodig. Dat je zegt, wij gaan het gewoon zo doen.

En dan kijken we wel wat de consequenties zijn. Natuurlijk wil je niet dat je hele bedrijf daardoor omvalt of zo.

[Mariëtte Wendrich] (35:04 – 35:04)

Klopt.

[Gerhard te Velde] (35:04 – 35:07)

Hebben jullie iets meer risico genomen dan daarin?

[Mariëtte Wendrich] (35:11 – 35:44)

Het voelde een beetje complex, die wet. Maar die hebben we heel plat geslagen. Het is eigenlijk helemaal niet zo heel complex.

We moeten een soort stoplichtmodel in onze portal bouwen… dat we risicoprofielen hebben. En zo hebben we al die opdrachten gecategoriseerd.

Ook met terugwerkende kracht van de opdrachten die aan ons liepen. En zo hebben we gekeken. Natuurlijk zitten er wel gevallen bij dat je denkt, oké, lastig.

Dus daar hebben we een externe jurist die gespecialiseerd is op wet en bejaar… ook naar laten kijken. Om zo wel onze risico te beperken.

Maar om het ook enigszins praktisch te maken.

[Gerhard te Velde] (35:45 – 35:46)

We moeten ook allemaal door.

[Mariëtte Wendrich] (35:46 – 35:47)

We moeten gewoon door.

[Gerhard te Velde] (35:47 – 35:48)

We moeten facturen uit.

[Mariëtte Wendrich] (35:48 – 35:48)

Precies.

[Gerhard te Velde] (35:49 – 35:52)

Of namelijk loonstrookjes. Ja. Interessant.

[Mariëtte Wendrich] (35:52 – 35:53)

Ja.

[Gerhard te Velde] (35:55 – 36:33)

Iedereen heeft over jullie samenwerking. Ik heb gemerkt, als ik met een accountmanager aan tafel zat bij een klant… dan nam ik altijd het woord over.

Dan had die accountmanager wat gezegd. Weet je wat, er zit ook een soort machtsbalans of zo. Mensen kijken toch vaker naar een man dan naar een vrouw…

meestal als het om macht gaat. En ook naar de ondernemer eerder. Dus hoe zit die dynamiek tussen jullie?

Misschien eerst dan, hoe werken jullie samen? Doen jullie dingen samen of vooral veel apart? Jij mag ook beginnen.

[Mariëtte Wendrich] (36:34 – 37:07)

Het is dan baanbreken. Ik denk dat onze dynamiek vanaf het begin al wel echt heel goed is. Ik heb niet het gevoel…

Wij zijn niet aan het armtje drukken als het gaat om macht. Dat heb ik echt vanaf het begin al niet gevoeld. Ik denk wel, wij kunnen wel heel goed samen sparren.

Dus we houden vaak een beslissing gewoon tegen het licht. Ga ik naar jou of zeg ik, dit is hoe ik denk dat we het moeten doen. Ben je het er mee eens?

Ja, ik ben het er mee eens. Of gaan we even bijschaafd bij elkaar? Dat is hoe ik het ervaar.

[Jaap Jan Westland] (37:08 – 37:56)

Ik zie het er… Ik kan wel armtje drukken, maar ik verlies toch. Nee, volgens mij zit het echt wel in balans en is het nooit…

Natuurlijk heb je… Ik denk in de beginperiode toen Mariette net kwam… Dan moet je ook nog onderdeel worden van die organisatie.

Dat heb je ook niet in een week gedaan, zeg maar. Maar ik denk dat het vrij snel… Dat het nooit tussen ons en ook toen Mariette daar nog bij was…

Dat dat nooit een issue is geweest van macht. Het gaat er meer om… Zegt iemand iets zinnigs of niet?

En als je iets zinnigs zegt, dan hoef je dat ook niet te corrigeren. En als je iets doms zegt, dan is het handig als het gecorrigeerd wordt. Of ik het nou ben of Mariette.

[Mariëtte Wendrich] (37:57 – 38:05)

En ik denk ook qua karakters… We hebben onlangs met het hele managementteam ook weer zo’n disc training gedaan. Wij zijn wel heel complementair aan elkaar.

Dus soms…

[Gerhard te Velde] (38:05 – 38:11)

Ik kan bijvoorbeeld… Vertel maar over je kleuren. Dan ben ik heel benieuwd.

Schets even het plaatje. Wie ben jij en wie is Jan-Bianne dan?

[Mariëtte Wendrich] (38:12 – 38:55)

Ja, want ik ben dus heel rood-blauw. En ik heb ook… Ja, rood-blauw-giel zijn mijn primaire kleuren.

Dat waren er dan drie. En onder druk kan ik iets roder worden. En ik kan best opportunistisch zijn ook.

Dat weet ik van mezelf. Dus dan ben ik iets te optimistisch. Ik weet het niet.

Maar dan heb ik soms ook nodig dat ik iemand die blauw-groen is… Dat die ook wat risico’s aan mij kan aangeven. Of dingen die ik gewoon iets pessimistisch of realistischer moet inschatten bijvoorbeeld.

Dus ik denk… Jaap gaat zo meteen over zijn eigen kleur. Ik denk dat wij dus juist heel complementair aan elkaar zijn.

Dat dat ook is waarom we een sterke team zijn.

[Gerhard te Velde] (38:56 – 38:57)

Oké. Weet je ermee eens?

[Jaap Jan Westland] (38:58 – 39:01)

Zeker. Ik durf een rood iemand niet tegen te spreken.

[Gerhard te Velde] (39:01 – 39:08)

Want dat zijn leiders. Mensen die beïnvloeden. Ik weet niet of iedereen die kleuren goed kent en wat ze inhouden.

[Jaap Jan Westland] (39:09 – 39:20)

Nee, de rode kleur staat voor dat je wat dominanter bent in je stijl. Mijn primaire kleur was geel en daarna groen.

[Gerhard te Velde] (39:21 – 39:22)

Heel creatief, denk ik.

[Jaap Jan Westland] (39:22 – 39:24)

Ja, en mensgericht.

[Gerhard te Velde] (39:24 – 39:25)

Ja, echt groen.

[Jaap Jan Westland] (39:26 – 39:43)

Ja, dat je ook wat meer kijkt naar van… Oké, we gaan dit doen, maar hoe gaan we dit dan daadwerkelijk fixen? Dus wat voor…

Een rode stijl kan nog wel eens gewoon rechtdoorheen banjeren. Ja, we gaan het gewoon doen.

[Gerhard te Velde] (39:43 – 39:44)

We gaan het gewoon doen. We gaan het regelen maar.

[Jaap Jan Westland] (39:44 – 41:05)

Wat minder oog voor detail. En overigens, ik vind wel dat je dit moet nuanceren, want niemand is natuurlijk in een kleur alleen te vatten. Maar ik denk wel dat je stijl natuurlijk iets…

Dat het fijn is als je het elkaar aanvult, zeg maar. En dat qua stijl het elkaar aanvult, maar ook qua… Nou ja, ook qua kennis, qua waar je kracht ligt, hoe je dingen aanpakt.

Is het heel fijn als je complementair aan elkaar bent. En ik denk wel dat we dat heel erg zijn. En dat je dan dus ook vanuit verschillende invalshoeken iets kunt bekijken.

En dat je daardoor uiteindelijk, en daar zijn natuurlijk allerlei onderzoeken naar, als je wat diversere teams hebt op heel veel verschillende soorten vlakken, dat je dan uiteindelijk meestal ook betere keuzes kunt maken. Terwijl als je heel erg op alles hetzelfde naar zaken kijkt, dan overzie je niet altijd alle perspectieven van hoe je iets kunt aanvliegen. En ik denk dat daar ook weer een goede balans in moet zitten.

Want als je alleen maar discussie hebt, alleen maar vanuit verschillende perspectieven, elke keer naar hetzelfde onderwerp kijkt, dan kom je ook niet verder. Maar dat het wel heel waardevol is als je juist kunt kijken, oké, jij ziet dit zo, ik zie hier wat risico’s, hoe gaan we daarmee om? Dus er moet een balans in zijn.

En ik denk dat we die balans heel erg goed hebben gevonden.

[Gerhard te Velde] (41:05 – 41:12)

En praat u dan ook in die kleuren? Ik doe niet zo rood. Nee, eigenlijk niet.

Anders met je blauwe argument.

[Jaap Jan Westland] (41:13 – 41:15)

Nee. De kleuren gewoon gaan invoeren, ja.

[Gerhard te Velde] (41:16 – 41:23)

Wat zit het in? Want jullie hadden dit met het managementteam gedaan? Ja.

Zitten er nog meer mensen bij? Ja. Teamleads of zo?

Wie zit er daar in dat team?

[Mariëtte Wendrich] (41:25 – 41:28)

Ja, we zijn met z’n drieën directie.

[Gerhard te Velde] (41:28 – 41:28)

Oké.

[Mariëtte Wendrich] (41:29 – 41:45)

Dus Jan, ik als CEO en CFO hebben we nog. En we hebben dan het managementteam. Dat is inderdaad, zit in de aansturing van de operatie.

Maar ook een marketingmanager, IT-manager.

[Gerhard te Velde] (41:46 – 41:47)

Ja, en die hebben dus ook allemaal die kleurentesten.

[Mariëtte Wendrich] (41:48 – 41:49)

En een commerciaal manager. Ja, die hebben allemaal die kleurentesten.

[Gerhard te Velde] (41:50 – 42:30)

Oké. Wij werken bij Ego People, dat is mijn uitzendingbureau. We werken met een andere test.

En er zijn natuurlijk heel veel, maar mijn directeur, manager, dat is een dame. En zij is ook echt een… Die test gaat bijvoorbeeld over of je een koning bent.

En een koning is een leider. En die neemt verantwoordelijkheid voor zijn of haar domein. Dat is iemand die regelt gewoon shit.

Als je iets zegt van, wil jij daar verantwoordelijkheid voor dragen? Dan doet hij of zij dat ook echt. Dus ik ben heel blij.

En ik ben zelf ook een koning. Dus voor mij als koning is het heel fijn om met een andere koning te werken. Want als je iets delegeert of overdraagt, dan weet je zeker dat het goed komt.

[Jaap Jan Westland] (42:31 – 42:32)

Goeie term ook trouwens, koning.

[Gerhard te Velde] (42:32 – 42:32)

Sorry?

[Jaap Jan Westland] (42:33 – 42:34)

Ik ben een koning.

[Gerhard te Velde] (42:34 – 42:53)

Ik ben zelf ook een koning. Ja, ja, ja. Koning is een beetje een geladen woord in die zin.

Maar je ziet wel dat ook heel veel ondernemers zijn ook… Want ja, als je geen koning was, dan ging je gewoon voor een andere koning werken. Maar koningen of koninginnen of whatever, die beginnen hun eigen hut.

Want die hebben gewoon die onstilbare behoefte om zelf iets te runnen.

[Mariëtte Wendrich] (42:53 – 42:53)

Ja.

[Gerhard te Velde] (42:54 – 43:39)

Of die verantwoordelijkheid te dragen. En zij heeft bijvoorbeeld heel erg behoefte ook om dingen samen te doen. Dat heb ik niet.

Dus ik heb zoiets van, ja, regel het maar gewoon. I don’t care hoe je het doet. Dus ik ben rood en geel.

Die test wil ik ook een keer gaan. Maar nu weet ik van haar van, ja, maar zij wil het gewoon graag samen doen. Dus dan gaan we het bespreken en dan gaan we brainstormen.

Dus dan ga ik… Ik hou rekening met haar behoefte. En dan als zij zegt van, kunnen we even sparren?

Dan zeg ik altijd van, oh ja, wacht, jij wil even sparren. Ja. Wat mij betreft hoeft het niet.

Maar we hebben ook een beetje soms dat metagesprek daarover. Misschien kwijt ik er nu te veel op uit. Maar het helpt wel als je, daar wou ik eigenlijk naartoe, dat je gemeenschappelijke taal in de organisatie hebt.

Ook voor hoe werken wij hier samen.

[Mariëtte Wendrich] (43:40 – 43:43)

Klopt. Je moet het van elkaar weten.

[Gerhard te Velde] (43:43 – 43:43)

Ja.

[Mariëtte Wendrich] (43:44 – 44:04)

Dus het is heel goed dat zij ook uitspreekt. Ik heb dat nodig om dat samen te doen. En het begint natuurlijk met dat je jezelf gewoon goed kent.

En vanaf dan kan je gewoon… We helpen dit soort testen bij. En tuurlijk zijn ze inderdaad niet helemaal zwart-wit, dat alles ook klopt.

Maar het is gewoon een startpunt voor het gesprek. En ik merk dat dat gewoon heel vet is.

[Gerhard te Velde] (44:04 – 44:12)

Ja. Ik wil het ook nog even met je hebben over vrouwelijk leiderschap. Heb jij daar een mening over?

[Mariëtte Wendrich] (44:14 – 44:52)

Ja. Nee, ja. Ook dat vind ik altijd een beetje lastig.

Of mannelijk of vrouwelijk. Ik denk gewoon, het is gewoon persoonlijk. Ja, vrouwelijk leiderschap.

Ze zeggen inderdaad dat dan de goede vrouwelijke leiders mannelijke eigenschappen hebben. Maar ja, ik weet niet of… Heb ik dan mannelijke…

Niet dat ik het per se allerbeste ben, dat wil ik niet zeggen. Maar heb ik dan per se ook mannelijke eigenschappen? De eigenschappen die dan voor mij goed zijn, weet je wel?

Nee, ik ben gewoon mezelf. En ik denk dat vrouwen ook gewoon hele goede leiders zijn. Dus kunnen zijn.

[Gerhard te Velde] (44:54 – 45:01)

Dat is een lastige discussie. Mijn gevoel is dat het bij vrouwen minder vaak om hunzelf draait. Dus dat ze vaker bezig zijn met…

[Jaap Jan Westland] (45:01 – 45:02)

Ja, dat noemen we jet wel, hoor.

[Gerhard te Velde] (45:05 – 45:13)

Ze denken meer in het collectief. We moeten het samen met elkaar doen. En wat minder dat haantjesgedrag, wat je toch vaker bij mannen ziet.

[Mariëtte Wendrich] (45:14 – 45:41)

Ik denk wel, ik geloof wel dat je over dat haantjesgedrag… Ik heb inderdaad oprecht niet het gevoel om te gaan armtje drukken met mensen. En ook niet met andere mensen die zichzelf echt een baasje voelen of zo.

Dan denk ik, nou ja, dan voelt ie toch dat lekker. Wat maakt mijn tijd? Ja, dus ik denk dat dat inderdaad wel bij mannen…

Als je veel mannen bij elkaar hebt, dat dat een gevaar kan zijn. Dat geloof ik. Maar goed, te veel vrouwen in dezelfde ruimte wil je ook echt niet.

En die…

[Jaap Jan Westland] (45:41 – 45:43)

Ik denk ook daarvoor dat het weer gaat om diversiteit.

[Mariëtte Wendrich] (45:43 – 45:43)

Precies.

[Jaap Jan Westland] (45:44 – 46:19)

Dat is volgens mij gewoon het code woord voor heel veel dingen. Op het moment dat je te veel mensen met dezelfde mentaliteit… of met dezelfde ideeën, eigenschappen bij elkaar hebt zitten…

dan gebeurt er iets anders dan wanneer er een diverse groep in een ruimte is. Dus ja, dat is volgens mij waar je alert op moet zijn. Zijn we niet te veel…

allemaal mensen met dezelfde soort eigenschappen aan het aannemen… of in een bepaald team aan het zetten. Maar zorgen we ervoor dat het echt een goede mix is van diverse eigenschappen.

[Gerhard te Velde] (46:21 – 46:53)

En waar gaat het naartoe werken? Jullie partnership, zeg maar. Ga jij helemaal nog verder wegstappen?

Of naar het buitenland? Ja, je wilde niet naar het buitenland, maar naar andere branches. Wordt jouw rol Mariette groter?

Of… Ik ben gewoon benieuwd. Want dat lijkt mij dus, om mijn vraag af te stellen…

Ik ben heel blij dat mijn hele bedrijf… Klein bedrijf, maar… Josje, die regelt het gewoon.

En ik kan lekker buiten gaan spelen. Dat is een van de voordelen van een CEO. Ja, regel het maar.

[Jaap Jan Westland] (46:54 – 47:52)

Dus hoe zie jij dat? Ik hou ook wel van buiten spelen, maar… Ik denk dat…

Mijn rol is op dit moment dat buiten spelen ook hard werken is, zeg maar. En ik denk dat het ook heel gezond is. Dat we met elkaar een bedrijf aan het bouwen zijn…

wat nog niet af is. Een bedrijf is nooit af. Maar ik denk dat waar we naartoe willen…

dat dat niet vanzelf gaat, zeg maar. Dat het heel fijn is en dat Mariette daar een hele belangrijke rol in speelt… om daar te komen.

Maar… Zij kan het ook niet alleen. Dus er moet wel een goed team in zitten.

Onderdeel… We zijn samen flextender. En samen willen we steeds verder komen.

En dat betekent dat je daar hard voor moet werken. En dat… Het buiten spelen…

Natuurlijk moet je ook lol hebben. Natuurlijk moet er ook een goede balans zijn. Ook per privé enzovoorts.

Maar je moet er wel vol voor willen blijven gaan. Want alleen dan kun je het bedrijf echt verder gaan krijgen.

[Gerhard te Velde] (47:52 – 47:52)

Ja?

[Jaap Jan Westland] (47:53 – 49:12)

Vier dagen ondernemen? Nee, dat geloof ik niet. Nee, waarom niet?

Ja, ik denk dat je… Laat ik voor mezelf spreken. Natuurlijk…

Je moet ook je ontspanningsmomenten hebben. Maar je bent eigenlijk… In je achterhoofd in ieder geval altijd…

Met het bedrijf bezig. En wat gaat er goed en wat kan er nog beter? En hoe zorgen we ervoor dat we die volgende stap gaan zetten?

Dat kun je niet uitzetten. Dat staat altijd aan. En dat wil niet zeggen…

Dat je geen aandacht kunt hebben voor andere mooie dingen in het leven. Maar wel dat dat altijd ergens aanwezig is. En dat dat volgens mij ook belangrijk is…

Om uiteindelijk ook tot creatieve oplossingen… Of tot goede volgende stappen te komen in je onderneming. Ja.

Wat staat dan op jouw bucketlist buiten het werk? Oeh… Ja…

Dat is niet zo heel gek veel. Kijk, ik vind het… Ik ben getrouwd.

Ik heb drie dochters. Ik vind het heel fijn om ook veel tijd met hun door te brengen. Om samen dingen te doen.

Maar ik heb niet iets waarvan ik denk dat ik zeg… Ik wil nog een keer een reis naar Thailand of zo maken. Dan pas heb ik geleefd.

Zo zit ik niet in een wedstrijd.

[Gerhard te Velde] (49:13 – 49:18)

Maar het is wel mooi. Aan de ene kant is het mooi om dromen te hebben. Maar het is ook mooi om gewoon tevreden te zijn met waar je nu staat.

[Jaap Jan Westland] (49:19 – 49:44)

Ja, ik denk dat dat heel goed… Kijk, dromen… Het is ook heel mooi als je echt iets wil doen.

Iets wil bereiken in het leven. Als je een heel concreet doel hebt. Zo heb ik dat niet.

Mijn concreet doel is wel dat we FlexCenter steeds verder kunnen laten groeien. En een steeds mooier bedrijf kunnen laten zijn. Maar het is niet zo dat ik zeg…

Als we dat hebben bereikt… Dan heb ik mijn bucketlist afgevinkt.

[Gerhard te Velde] (49:45 – 50:06)

Er is vast wel ook een constraint. Iets wat jullie tegenhoudt. Dus je hebt die grootste doelen.

De ambitie is nog steeds niet… Want we begonnen bij de kaaskar. En we zitten nu in…

Veel verwegjes te fantaseren van waar het allemaal nog naartoe zou kunnen. Maar als jullie een toverstokje zouden krijgen… Om je grootste bottleneck op te lossen.

Wat is dan die bottleneck?

[Jaap Jan Westland] (50:09 – 50:58)

Ik denk dat een hele grote uitdaging voor elke onderneming is. Als je op een gegeven moment… Je ziet dat je groeit.

Dat wat je aan het doen bent aanslaat. En hoe zorg je er dan voor… Dat je die kwaliteit ook kunt waarborgen.

Dus hoe zorg je ervoor dat je… Waar die klanten zo tevreden over zijn. Dat je dat op grotere schaal nog steeds kunt realiseren.

Dat is iets waar je continu mee bezig moet zijn. En hoe gaan we ervoor zorgen dat we… Dat mooie, hele grote doel dat we met elkaar voor ogen hebben.

Dat we dat bereiken. Dat is onder andere ook door te groeien met behoud van kwaliteit. En dat is iets waar we dagelijks aan werken.

Als je daar een toverstok voor hebt. Dat is vanaf nu altijd geregeld. Dan zou ik die toverstok zeker gebruiken.

[Gerhard te Velde] (50:59 – 51:50)

Ik doe meteen aan het boek de E-myth. Dat is van Michael Gerber, Amerikaan. Dat gaat dan over…

En dit gaat vooral ook over het kleine MKB. Maar dat gaat over een koffiebar. En die eigenaar werkt zich helemaal het schompus.

En die staat zochtens op om de koekjes te bakken. En daarna gaat hij de koffie malen. En daarna weet ik veel aan de klanten helpen.

En dan komt dan de businesscoach binnen. En die gaat dan ook uitleggen van… Hé wacht, er is een andere manier.

Je kan het schaalbaar maken. En dan gaat het over franchising. Maar dit is inderdaad een beetje de…

De heilige graal van groeiondernemerschap. Hoe schaal ik het op? Of hoe schaal ik eigenlijk kwaliteit op?

Want dat hoorde ik je zeggen. Als je op hoog niveau goed blijft doen… Dat is natuurlijk ontzettend lastig.

[Jaap Jan Westland] (51:51 – 52:04)

Daar ligt de uitdaging. Dat is waar we mee bezig zijn. Hoe zorg je ervoor dat je dat goed kunt realiseren?

En dan kun je ook weer je stapje verder gaan zetten. Om uiteindelijk dat mooie grote doel te gaan bereiken.

[Gerhard te Velde] (52:05 – 52:16)

Even een stokje aan jou. Je weet nu wat volgens hem de constraint is. Maar nu mag jij iets tevoorschijn toveren…

wat jij nodig hebt de komende drie jaar. Als je me dat geeft als CEO dan…

[Mariëtte Wendrich] (52:23 – 52:40)

Voor mij is het echt een combinatie van systeem en personeel. Goed gekwalificeerd personeel is altijd fijn om te hebben. En in een markt gebeurt er natuurlijk zoveel met AI.

Het is nooit een doel om met zo min mogelijk personeel…

[Gerhard te Velde] (52:41 – 52:46)

Wel een mooi doel trouwens. Zo min mogelijk personeel. Let’s be honest.

[Mariëtte Wendrich] (52:47 – 52:53)

Het zou fijn zijn als wij gewoon door kunnen groeien… zonder dat het personeel lineair meegroeit.

[Gerhard te Velde] (52:54 – 52:54)

Interessant.

[Mariëtte Wendrich] (52:54 – 53:28)

En ik denk dat AI voor ons echt een goede oplossing kan zijn. We zijn uiteindelijk ook gewoon een marktplaats. Natuurlijk hebben we ons personeel…

wat onze opdrachtgevers heel goed kan ontzorgen. En ik verwacht dat dat niveau alleen maar hoger wordt… op het moment dat wij meer ook door AI worden ontzorgd.

Dus ik denk dat het ook gewoon de realiteit is… dat wij daar gewoon naartoe gaan. Wij gaan mee in de tijd.

En we gaan meer ontzorgd worden door AI. En de kwaliteit zal daar ook door omhoog gaan.

[Gerhard te Velde] (53:28 – 53:37)

Ja, supervet. Ik ga jullie ondernemersreis volgen. Dus naar grote hoogte en beyond zou ik zeggen.

Veel plezier ermee.

[Jaap Jan Westland] (53:37 – 53:38)

Dank je wel.

[Gerhard te Velde] (53:38 – 53:55)

Nog één vraag. De laatste vraag is ook weer voor jou, Jaap-Jan. Want jij mag een vraag meegeven aan de ondernemer die luistert…

of kijkt. Iets om nog even wat langer over na te denken. Dus is er iets wat jij vaak tegen andere ondernemers zegt…

waarvan je denkt dat moet iedereen echt even beetpakken?

[Jaap Jan Westland] (53:55 – 54:53)

Waar je wat langer over na moet denken? Nou, daar moet ik zelf al lang over nadenken, deze vraag. Ik denk dat…

Nou, volgens mij is de… de grote vraag… waar ik zelf ook de laatste tijd wat vaker over nadenk…

is hoe maak je nou echt een beslissing? Kijk je dan naar alle voor’s en tegen’s? En welke rol speelt je intuïtie of je onderbuikgevoel daarin?

En ik wil nou niet per se hier iedereen adviseren… om alleen maar op je onderbuik af te gaan. Maar wel om bij jezelf na te denken…

waar komt dat onderbuikgevoel dan vandaan? En hoe kan ik dat op een of andere manier… beredeneren, zeg maar?

Dus dat is een vraag die ik zelf wil meegeven.

[Gerhard te Velde] (54:53 – 55:22)

Mooi. Dank je wel. Jij ook bedankt.

Tot zover deze aflevering. Dank je wel. Cool.

Graag gedaan. Tot zover deze aflevering van Groeivoer. Dank voor jouw aandacht.

Als jij dit een mooie aflevering vond… stuur die dan ook door naar iemand in je netwerk. En vergeet natuurlijk ook niet om even deze gasten te gaan checken.

Je vindt ze op LinkedIn. En we gaan even de links delen in de show notes. En kijk natuurlijk ook even op flexstender.nl. Graag tot een volgende aflevering. En dank je wel.

Luister via

Op deze pagina

Lees verder over de podcast

In het blogartikel van deze podcast vind je inhoudelijke informatie wat wij in deze aflevering besproken hebben.

Nieuwe inspiratie nodig?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Pijl omhoog Naar boven