Aflevering 365
14 oktober 2025
Esther Prince is de oprichter van Cijferbuddy, een administratiekantoor gespecialiseerd in eenmanszaken en VOF’s. Ferry Hoogerheijde werkt bij de Belastingdienst. Beiden werken dagelijks met ondernemers die vastlopen op hun administratie, maar ze brengen ook goed nieuws: met een half uurtje per week kun je al enorme problemen voorkomen. Deze aflevering behandelt drie stellingen over administratie: wanneer ben je een slechte ondernemer, moet je zelf doen of uitbesteden, en is boekhouden eigenlijk wel zo ingewikkeld? Daarnaast komen praktische tips aan bod over het selecteren van een goede boekhouder en welke cijfers je als ondernemer moet kennen.
3 dingen die je in deze aflevering leert:
💰 Waarom je omzet, kosten én cashflow moet kennen – en wat er gebeurt als je dat niet doet
⏰ Hoe je met een half uurtje per week je administratie op orde houdt (en grote problemen voorkomt)
🎯 Wanneer je je administratie zelf moet doen en wanneer je het beter kunt uitbesteden
CALLS TO ACTION 🔥
Voeg Esther toe op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/in/esther-prince-van-zeeland-3906481
Check de website van Cijferbuddy hier: https://cijferbuddy.nl/
Website Belastingdienst voor ondernemers: belastingdienst.nl/ondernemers
Overige links naar boeken en bruikbare bronnen voor ondernemers:
BRONNEN
Webinars Belastingdienst: Gratis webinars voor startende ondernemers over administratie en belastingzaken
Boekhoudprogramma’s: Diverse online apps met zelflerende functies voor bonnen scannen en automatisch boeken
00:00 Welkom bij Groeivoer!
01:35 Passie voor cijfers
02:34 Belastingen uitleggen
03:55 Loondienst vs ondernemerschap
04:56 Slechte ondernemer?
06:36 Horror story: verzamelfactuur
09:25 Vuilniszakken vol administratie
10:16 Halfuurtje per week
12:20 Grotere bedrijven, chaotische administratie
14:18 Branche meeste risico?
15:10 Zorgsector in de problemen
16:34 Basiskennis over belastingen
18:10 Uitbesteden of zelf doen?
19:05 Cashflow crisis: cruciaal
22:18 Schaapachtig knikken bij accountant
24:40 Een boekhouder selecteren
28:41 Boekhouder beschermd beroep?
29:20 Pro-activiteit bij boekhouder
30:07 Klanten verliezen
31:30 Communicatie met boekhouder
33:00 Boekhouder in het ziekenhuis
33:44 Is boekhouden ingewikkeld?
35:19 Fiscale kennis
36:45 Het doordenkertje
Waar vind je deze ondernemerspodcast?
Kijk je graag zakelijke podcasts? 🎥
Volg dan het kanaal van Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@Groeivoer/videos
Liever luisteren? 🎧
Volg Groeivoer op Apple Podcast: 🍏 https://shorturl.at/kozJP
Beluister de #1 Nederlandse ondernemerspodcast op Spotify: 🎶 https://shorturl.at/bfmD3
Zelf een zakelijke podcast starten? 🎙️
Wil je zelf ook een professionele podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een gespecialiseerd podcast agency voor ondernemers.
Adverteren in dé ondernemerspodcast van Nederland? 📢
Wil je adverteren bij Groeivoer en ondernemend Nederland bereiken? Mail naar info@groeivoer.nl
Volg onze ondernemerskanalen! 🌐
Blijf op de hoogte van nieuwe podcast afleveringen en ondernemersevents via WhatsApp: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B
Of via Telegram: https://t.me/groeivoer
De beste ondernemerslessen in je mail? 📧
Mail naar info@groeivoer.nl voor een *cheat sheet* met de 10 beste tips van 300 afleveringen van Groeivoer. Boordevol inzichten van succesvolle ondernemers.
Waardeer deze ondernemerspodcast! 🌟
Fan van deze zakelijke podcast? Laat een review achter! 👍
Volg de #1 ondernemerspodcast! 🚀
LinkedIn Gerhard: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
LinkedIn Groeivoer: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
TikTok: https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners voor ondernemers 🤝
Deze ondernemerspodcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Start vandaag: https://signup.focus.teamleader.eu
Speciale dank aan Groenpand, thuisbasis van de Ear Ear Podcast studio. Bekijk www.groenpand.nl voor meer informatie.
[Gerhard te Velde] (0:00 – 0:05)
Als je je cijfers niet op orde hebt in je administratie, dan ben je een slechte ondernemer.
[Esther Prince] (0:05 – 0:39)
Ik denk wel dat je je cijfers op orde moet hebben. Dat is echt de basis. Als jij die basis niet op orde hebt en je moet bijvoorbeeld beslissingen gaan maken, als jouw informatie dan niet juist is, dan maak jij beslissingen op basis van verkeerde informatie.
Maar ik heb toch al btw-aangifte gedaan, hoezo moet ik dan nog inkomstenbelasting doen? Als jij dat niet weet als ondernemer zijnde, je kiest ervoor om ondernemer te zijn, dan vind ik persoonlijk dat je wel een bepaalde basis moet hebben.
[Ferry Hoogerheijde] (0:39 – 0:58)
Ik ben ook bij bedrijven geweest die 150 miljoen euro omzet hadden. Ik kwam hier binnen en zag geen hele wand met administratie staan. Ik kwam een aangifte controleren en dan stonden er echt veertig dozen waar alles in zat.
Dat kan gebeuren. Wat ik altijd heel belangrijk vind en ook in de praktijk heb gemerkt, dat dat niet altijd klopt. Weet wat je boekhouder doet, maar ook andersom.
Zorg dat de boekhouder weet wat jij doet.
[Gerhard te Velde] (1:02 – 1:35)
Welkom bij Groeivoer. Mijn gasten vandaag zijn Esther Prins van Cijferbuddy en Ferry Hoogerheide van de Belastingdienst. We gaan het hebben over administratie en waarom het zo belangrijk is om je cijfers op orde te hebben.
Esther en Ferry, welkom bij de show. Dank je. Welkom.
Door de wol geverfd zou ik willen zeggen. Jullie weten er alles van, dus we gaan de kennis uit jullie halen. We gaan straks drie stellingen behandelen over administratie.
We beginnen bij jou Esther, want ik begreep dat jij vanaf je zesde al droomt over cijfers. Kun je dat vertellen?
[Esther Prince] (1:35 – 2:07)
O jee, ja. Ja, zeker. Van klein af aan heb ik altijd gezegd, ik wil later op kantoor werken met cijfertjes.
Ik heb nooit de ambitie gehad om kapster te worden of iets anders. Mijn vader die deed dat ook. En ja, dat zit denk ik in de genen.
Ik heb geen idee, maar ik heb het altijd leuk gevonden. Dus ik had meteen mijn pad uitgestippeld. Ik wil dit gaan studeren en op kantoor werken met cijfertjes.
En dat is wat ik doe, met heel veel plezier.
[Gerhard te Velde] (2:07 – 2:08)
Wat is nou zo leuk aan cijfers?
[Esther Prince] (2:09 – 2:13)
Ja, ik zie het als iedere keer weer opnieuw puzzeltjes oplossen.
[Ferry Hoogerheijde] (2:15 – 2:15)
Helemaal één.
[Esther Prince] (2:16 – 2:21)
Ja, en ik krijg daar gewoon, ik word daar gewoon blij van.
[Gerhard te Velde] (2:22 – 2:34)
Even naar jou, Ferry, want jij bent ook gek op cijfers en op dingen die kloppen. Administratie, je werkt bij de belastingdienst. Wil jij hier ook eens op reageren?
Wat heb jij met administratie en cijfers?
[Ferry Hoogerheijde] (2:34 – 3:14)
Nou, wat ik heb met administratie en cijfers en met belastingen. Ik vind het leuk om dat soort dingen uit te leggen aan mensen die denken, ja, het is allemaal hartstikke ingewikkeld. Het is moeilijk en die zien daar tegenop.
En dan probeer ik het te vertalen, een vertaalslag te maken dat mensen het allemaal begrijpen. Ik werk veel met startenondernemers en ik vind het geweldig als startenondernemers over belastingzaken of over administratie zeggen, oh, zit dat zo? Oh, dat is misschien best wel wat ik dat zelf kan gaan doen.
En ja, dat is ook een beetje wat menselijke dingen uitleggen en dat dat gewaardeerd wordt. Ja, dat heb ik daarmee met belastingen en met cijfertjes. En wat jij zegt, het is ook wel een soort puzzeltje wat je oplost soms.
[Gerhard te Velde] (3:15 – 3:18)
Ja, dus die puzzeltjes zijn leuk, maar ik hoor ook een stuk kennisoverdracht.
[Ferry Hoogerheijde] (3:18 – 3:49)
Ja, dat vind ik in mijn werk wat ik doe. Ik ben voorlichter bij het Belastingdienst, ik maak webinars voor startende ondernemers, waar we administratie behandelen, maar ook belastingszaken. Ik vind het gewoon heerlijk om te doen, om dat uit te leggen.
Ja, heb je ook ondernemers in je netwerk of om je heen? Ik, al mijn vrienden zijn bijna ondernemers. Mijn vader was vroeger ondernemer, mijn broer is ondernemer.
Ik praat heel veel met ondernemers en ik probeer er ook heel veel van uit, om met mijn werk bij de belasting te denken vanuit die ondernemer.
[Gerhard te Velde] (3:49 – 3:55)
Ja, en wat is het verschil tussen loondienst en ondernemerschap dan? Wat vind jij het grootste opvallende verschil?
[Ferry Hoogerheijde] (3:55 – 4:20)
Ja, loondienst is veel meer zekerheid, veel minder risico lopen. En die ondernemer, ja, die heeft veel meer avontuur en vaak durf. En dat kan heel goed beloond worden, maar soms ook niet.
En ja, ik zeg altijd, loondienst is een soort middenweg. Weet je waar je naartoe gaat? En als je een leuke baan hebt, wat dat betreft een leuke klus, ja, dan kan je er wel eens in blijven hangen.
[Gerhard te Velde] (4:20 – 4:56)
Ja, mooi. We gaan een aantal stellingen behandelen. Ik had al even gezegd dat we er drie gaan doornemen.
Ik begin gewoon maar met de eerste. En deze stellingen, ja, ik denk dat ze in die zin recht uit het hart komen, want ik heb echt ook samen met jullie nagedacht over, ja, hoe zou die ondernemer nou hiernaar kijken? En we hebben het ook een beetje over je administratie op orde hebben.
En de eerste stelling is eigenlijk, als je je cijfers niet op orde hebt in je administratie, dan ben je een slechte ondernemer. Wie van jullie wil daar eens op reageren?
[Esther Prince] (4:57 – 5:24)
Ja, ik denk wel dat je je cijfers op orde moet hebben. Dat is echt de basis. Als jij die basis niet op orde hebt en je moet bijvoorbeeld beslissingen gaan maken, als jouw informatie dan niet juist is, dan maak jij beslissingen op basis van verkeerde informatie.
En dat kan echt cruciaal zijn. Dus je cijfers moeten echt op orde zijn.
[Ferry Hoogerheijde] (5:25 – 5:47)
Ja, ik weet niet of je echt een slechte ondernemer bent, want ondernemer en administratie, dat zijn misschien wel twee dingen, maar je loopt wel een enorm risico als je het niet op orde hebt. Want informatie uit je bedrijf haal je uit je administratie. Kan je investeren, kan je je bedalingen doen en dat soort zaken.
Maar het zijn wel zaken om heel goed in de gaten te houden met je onderneming in ieder geval, denk ik.
[Gerhard te Velde] (5:48 – 6:35)
Oké, maar je vindt het leuk om je bonnetjes netjes in een mapje te doen of op de foto te zetten en meteen je boekhoudpakket in te schieten, maar ik ken ook heel veel ondernemers, ik heb ooit bijvoorbeeld samengewerkt met een hovenier, die had zijn hele dashboard vol met papieren. En wij hadden hem ingehuurd voor een aantal klussen die we zelf niet konden. En dan kregen we op een gegeven moment na een jaar of zo een verzamelfactuur.
En dat was 15.000 euro. Nou, wij zaten een beetje krap bij kas. En wij waren echt verbaasd van überhaupt dat we nooit facturen kregen, maar ook van nu kom je ineens met een hele grote factuur.
Hoe gaan we dit oplossen? Was dit een uitzondering of zien jullie dit vaker? Wat zijn de observaties?
[Esther Prince] (6:36 – 7:23)
Ja, ik zie in de praktijk wel heel veel van dit soort, nou heel veel, ik zie regelmatig wel voorbeelden voorbij komen. En vaak is het dan ook al te laat als ik het zie, zeg maar. Dus de mensen, de ondernemers, die zijn al eigenlijk te ver in dat ze het niet op orde hebben.
En dan hebben ze de moed verzameld bijvoorbeeld om ons te bellen. Kun je me helpen? Maar dan wordt het wel ook meteen heel erg lastig.
En dat is best wel jammer, want het is niet nodig als je op tijd hulp inschakelt. En soms is daar moed voor nodig ook.
[Gerhard te Velde] (7:23 – 7:29)
Ja, maar dan komt wel bij mij dat gevoel van, ja, maar dan ben je gewoon geen goede ondernemer. Als je al niet je bonnetjes in kan kloppen, dan…
[Esther Prince] (7:29 – 7:34)
Ja, ondernemer zijn is natuurlijk meer dan alleen maar doen wat je leuk vindt.
[Ferry Hoogerheijde] (7:34 – 7:37)
Verkopen en alleen maar goede klanten vinden en scoren met je omzet.
[Esther Prince] (7:37 – 7:42)
Dit hoort daarbij. Zorg er dan voor dat je de juiste mensen om je heen verzamelt.
[Ferry Hoogerheijde] (7:42 – 7:47)
Dat is ook een stukje ondernemer verantwoordelijkheid nemen natuurlijk en groeien. En dat doe je op zo’n manier.
[Esther Prince] (7:47 – 7:53)
Ja, maar als ondernemer zijnde denk je ook heel vaak dat je alles kunt en alles moet.
[Ferry Hoogerheijde] (7:53 – 7:55)
Oké, dat is misschien een goede eigenschap.
[Esther Prince] (7:55 – 8:20)
Ja, en soms gaat dat niet helemaal goed. En het nadeel als het gaat over administratie, over cijfers, over geld, over de belastingdienst, dan kan het heel vervelend worden. En dan kunnen mensen ook echt daarvan in de put raken ofzo, als het echt een extreme situatie is.
Maar zorg dat je je cijfers op orde hebt.
[Ferry Hoogerheijde] (8:20 – 9:25)
Ja, jij bent administratiekantoor, jij maakt veel mee met ondernemers. Heel veel ondernemers, dat stukje administratie net een stukje verantwoordelijkheid. Want dat betekent, als je dat niet goed in orde hebt en je laat het oplopen.
Ik zeg altijd, administratie is best wel goed te doen. Zeker als je een eenmaalzaak hebt en als je veel binnen Nederland handelt. De administratie, als je daar een beetje aandacht aan besteedt, is het goed te doen.
Maar administratie wordt alleen nog maar ingewikkelder als je het houdt oplopen. Dan kom je er echt niet meer uit. En jij vraagt, een half jaar geleden heb je die rekening van die en die betaald.
Je hebt vijftig leveranciers, dat weet je niet meer. Dat moet je gaan uitzoeken. Ik heb het meegemaakt, dat ik bij ondernemers kwam.
En dan zei ik, mag ik de administratie? En dan liep er iemand naar het einde van de tuin en het was een mistige dag in Den Haag. Tuindeur gaat open en er komen twee vuilniszakken, die sleept hij over het gras heen.
En ik denk, gaat hij nou de vuilniszakken buiten zetten? Dat hoopte ik, maar nee hoor, daar zat de administratie in. Ja, dat heb ik ook gezien.
[Gerhard te Velde] (9:27 – 9:37)
Ja, en wat zijn dan daar de consequenties van? Want ik dacht ook aan een belastingachterstand, of dat je het niet meer weet. Wat kom je tegen?
[Ferry Hoogerheijde] (9:37 – 10:06)
Nou, qua belastingproblemen is vaak dan meestal het gevolg dat de aangiftes niet goed zijn gedaan, te laat of niet betaald. Dan loop je risico natuurlijk dat je daar boetes voor krijgt. En dat soort gevallen maken meestal afspraken.
Het ligt daar nu, ga het uitzoeken. Geef je een paar weken de tijd om het in orde te maken. Dan gaan we eens kijken wat dan weer de volgende stap gaat worden.
Je loopt daar gewoon risico mee. Maar het is niet alleen richting de belastingdienst. Het is natuurlijk ook richting je klanten, richting je afnemers, noem het maar op.
[Gerhard te Velde] (10:07 – 10:15)
Wat zijn simpele stappen die je dan kan zetten om het beter te doen, om niet achter te gaan lopen? Hebben jullie daar ideeën bij?
[Esther Prince] (10:16 – 10:18)
Zorg er gewoon voor. Voor mij is het gewoon…
[Gerhard te Velde] (10:18 – 10:24)
Voor jou is het natuurlijk… Maar stel het is niet je natuurtalent, je bent geen cijferkoning of koningin.
[Esther Prince] (10:25 – 10:45)
Een half uurtje per week, vast tijdstip. Wanneer jij het fijn vindt om dat dan te doen, het is een half uurtje, dan kom je echt al heel ver. Misschien is dat zelfs niet eens nodig.
Of zoek inderdaad mensen om je heen die het voor jou doen.
[Gerhard te Velde] (10:46 – 10:52)
Dus structuur is dan het belangrijke. In kleine stappen en in een vast ritme, begrijp ik.
[Ferry Hoogerheijde] (10:53 – 11:48)
Ik zeg altijd, als je gaat beginnen met ondernemen, ik heb natuurlijk heel veel met starten ondernemers te maken, zet het gelijk goed neer. Maak het onderdeel van je eigen bedrijfsproces. Spreek met jezelf af, ik ga eens in de week, in ieder geval een half uurtje, aan de slag met die administratie aan het eind van de week.
Dan kan je precies zien wat je die week hebt gedaan, wat is er ingegaan, wat is er uitgegaan. Je houdt overzicht en je hebt die cijfers nodig voor je administratie. Weer een stukje goed ondernemerschap, je houdt zicht op wat er gebeurt.
En je houdt het in de hand. En ja, zorg dat je dat op de juiste manier doet. En kom je er niet uit, zoek hulp.
Er is heel veel hulp in die straatse kantoren, die je kunnen helpen, die meekijken, dat je dingen zelf doet, je houdt je zaken in de hand. Jij hebt een kantoor, wat dat op een hele goede manier, volgens mij, doet. Een ondernemer die zelf een stukje inboekt, en jij begeleidt, ja, vraag die hulp.
En als je vragen hebt, stel ze ook.
[Gerhard te Velde] (11:49 – 12:19)
We gaan zo nog even naar zelfdoen, want we hebben daar ook een stelling over, zelfdoen of uitbesteden. Maar nog even over het type ondernemer. Want ik kan me voorstellen, als je een eenmanszaak bent, dat je sneller in de problemen komt, of dat je de administratie er sneller bij inschiet, dan wanneer je bijvoorbeeld daar iemand voor in dienst hebt.
Of als je een wat groter bedrijf hebt, dan heb je dat geprofessionaliseerd. Ja. Of zien jullie ook grotere bedrijven, die hun shit, zeg maar, tussen de aandachtstekens, niet op orde hebben.
[Ferry Hoogerheijde] (12:20 – 12:28)
Dat vind ik leuk dat je dat zegt. Ja, ik laat jou maar even, want jij ziet natuurlijk ook heel veel bedrijven langskomen.
[Esther Prince] (12:29 – 12:33)
Ja, maar ik focus me alleen op eenmanszaken, VOF’s.
[Ferry Hoogerheijde] (12:34 – 13:22)
Ik ben ook bij bedrijven geweest, die 150 miljoen euro omzet hadden. Ik kwam hier binnen, zag een hele wand met administratie staan. Ik kwam die aangifte controleren, dan stonden er echt 40 dozen waar alles in zat.
Dat kan gebeuren. De veiling in de Westland, ook vaak gewerkt. Enorme bedrijven.
Ja, dat kan je nooit alleen doen. Maar sowieso, als een bedrijf wat groter wordt, en met name als je personeel in dienst krijgt, heb je vaak met een adviseur of een boekhouder te maken, want die doen altijd de B2B aangifte, of de loonaangiftes. Maar als je bedrijf wat groter wordt, ja, jij bent met ondernemers bezig, je kan niet een dag per week de administratie gaan bijhouden.
Dat zou zonde zijn. Meestal verdien jij je geld met ondernemen, en wat je daarmee verdient, kun je beter een stukje afstaan aan een goede adviseur of een boekhouder, die dat stukje voor jou doet.
[Gerhard te Velde] (13:23 – 14:18)
Ik zat ook even te denken aan wat voor, want ik ken zelf bijvoorbeeld, ik heb een uitzendbureau, dus ik heb daar een team zitten, en daar is de administratie ook gewoon geregeld. Dat is taken care of. Bij de podcast werken met freelancers, heb ik de administratie wel uitbesteed aan, wat ligt bij de accountant.
Waar ik eigenlijk naartoe wilde, was dat ik vooral een creative ben, dus creëren vind ik het leukste dat er is, iets moois maken, maar ik ben veel minder geld gedreven. Terwijl ook ondernemers die bijvoorbeeld daarop kicken, van yes, ik kan weer factureren, die gaan dan misschien veel sneller naar zo’n facturatieritme, van ik stuur mijn facturen eruit, alles wat betaald moet worden ga ik meteen betalen. Zien jullie daar nog verschillen, dat in bepaalde branches mensen verder achterlopen?
Ik zie jou knikken.
[Esther Prince] (14:18 – 14:53)
Ja, er zit echt heel veel verschil in inderdaad, de type onderneming en de type ondernemer, dat daarbij hoort. Dat is best wel vaak vergelijkbaar in bepaalde branches, en iedereen vindt daar uiteindelijk wel zijn systeempje, of zijn procesje, en dat is voor iedereen weer anders. Je moet voor jezelf bedenken als ondernemer, wat past bij mij?
Hoe zorg ik ervoor dat het voor mij werkbaar is? Voor de een is het op deze manier, voor de andere is het op een andere manier.
[Gerhard te Velde] (14:54 – 14:58)
In welke branches zit je in de gevaarzone? Waar zie je het vaker misgaan dan in andere?
[Esther Prince] (14:59 – 14:59)
Zorg.
[Gerhard te Velde] (14:59 – 15:01)
Zorg, oké, vertel eens.
[Esther Prince] (15:02 – 15:06)
Ja, de vraag is, en die discussie is natuurlijk ook…
[Gerhard te Velde] (15:08 – 15:10)
Ben je werknemer of ben je zelfstandiger?
[Esther Prince] (15:10 – 16:04)
Ja, en daar zien wij heel veel ondernemers in de problemen komen, omdat ze eigenlijk dus toch inderdaad niet ondernemer zijn, en dus ook gewoon zich niet acteren, of als ondernemer zijnde, en dat zie je gewoon terug in de administratie. En dan kunnen wij als administratiekantoor daar nog zo strak op zitten, zorgen dat je alles netjes op tijd aanlevert, maar wij krijgen ook echt heel vaak de vraag, maar ik heb toch al BTW-aangifte gedaan, hoezo moet ik dan nog inkomstenbelasting doen? Als jij dat niet weet als ondernemer zijnde, je kiest ervoor om ondernemer te zijn, dan vind ik persoonlijk dat je wel een bepaalde basis moet hebben.
[Ferry Hoogerheijde] (16:04 – 16:23)
Ja, dat is precies wat ik net zei, dat stukje basiskennis, heb je dat niet, dan loop je een enorm risico, als je ondernemer bent. Dat hoort daar gewoon een stukje bij. Dan moet je gewoon weten, je weet, als je gaat ondernemen, dat je een stukje administratie erbij moet doen, en dat je ook met de belastinginstructies gaat.
Het is zo, ik kan het niet leuker maken.
[Gerhard te Velde] (16:24 – 16:33)
Dan moeten mensen eigenlijk gewoon naar jouw webinar gaan, want daar leg je de basis uit. Jullie leggen echt de basis uit, van dit is hoe je het neerzet.
[Ferry Hoogerheijde] (16:34 – 16:57)
Ja, als je gaat beginnen, zorg dat je even daar op let. Kijk of je die ondernemer bent. Neem contact op met de belastings, in dit soort gevallen.
Als je het niet zeker weet, daar zijn we voor. Informeer, weet wat je doet als je gaat beginnen. Weet waar je toe bent.
En de conclusie dat je het misschien niet zelf kan doen, kan een hele goeie zijn. Dat is ook een hele goeie. Ga dan richting een adviseur.
[Esther Prince] (16:57 – 17:18)
Maar ook inderdaad, neem contact op met de belastingdienst. Dat vind ik een hele goede. Want wij nemen ook heel vaak contact op met de belastingdienst.
En vaak is er een soort van trempel voor ondernemers, om contact op te nemen met de belastingdienst. Maar dat is niet nodig. Het zijn persoonlijk, vind ik altijd, heel aardige, vriendelijke mensen.
[Ferry Hoogerheijde] (17:19 – 17:20)
Dat valt me wel mee.
[Esther Prince] (17:20 – 17:22)
Ja, die willen mensen helpen.
[Ferry Hoogerheijde] (17:22 – 17:56)
Dat vind ik ook het leuke van het stukje werk, wat ik doe, wat ik net zei. Mensen gaan met een hele andere indruk weg. Die bij ons bijvoorbeeld een webinar hebben gekeken, of waar we een keer een voorlichting hebben gegeven.
Omdat ze binnenkomen. En die gedachte is altijd, ja die belastingen, hier zitten dat. Maar wij zijn daar heel erg mee bezig.
Met name ook de laatste jaren. Om ook die ondernemer te helpen. Want die verplichtingen zijn daar.
En wij willen ook dat het goed gaat. Want als die ondernemer het goed doet, hebben wij ook een stuk minder werk. En dan kunnen we allemaal gewoon ons eigen ding blijven doen.
En hebben we aandacht voor de zaken die wel positief zijn.
[Gerhard te Velde] (17:57 – 18:09)
We gaan naar de volgende stelling. Je gaat over zelf doen versus uitbesteden. En eigenlijk de stelling is, je moet zoveel mogelijk van je administratie uitbesteden.
Eens of oneens?
[Esther Prince] (18:10 – 18:11)
Wie eerst?
[Gerhard te Velde] (18:11 – 18:13)
Ja, doe jij. Maar dit is jouw stukje.
[Esther Prince] (18:14 – 18:17)
Ik vind dat dat persoonlijk van de persoon zelf afhangt.
[Gerhard te Velde] (18:18 – 18:24)
Lekker genuanceerd. Maar als je moet kiezen, zou je dan zeggen, zoveel mag ik uitbesteden, of zoveel mag ik zelf doen?
[Esther Prince] (18:26 – 18:27)
Mag ik een combinatie zeggen?
[Gerhard te Velde] (18:28 – 18:28)
Ja, natuurlijk.
[Esther Prince] (18:31 – 18:45)
Ik vind dat, als je het volledig uitbesteedt, dat kan. Maar zorg wel dat je je cijfers weet dan. Bijvoorbeeld.
Je moet wel een beetje gevoel hebben bij de cijfers. Wat speelt er?
[Gerhard te Velde] (18:46 – 19:00)
En hoe meet je dat? Hoe meet je dat? Ik hoorde een keer iemand zeggen, als jij als ondernemer niet weet welke omzet je vorige maand had, dan loop je achter.
Waar moet je dan inzicht in hebben?
[Esther Prince] (19:01 – 19:02)
Ja, dat is een hele goede vraag.
[Gerhard te Velde] (19:03 – 19:05)
Is er een cijfer waarvan je zegt, dat moet elke ondernemer kunnen opdreunen?
[Esther Prince] (19:05 – 20:08)
Ik vind persoonlijk wel, dat je je omzet moet weten. En ik vind ook, dat je moet weten, wat er uit gaat. En er zit natuurlijk een verschil tussen omzet en kosten, maar je hebt ook nog je cashflow.
En die is ook heel belangrijk. Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt, en daar was niet helemaal duidelijk, dat er een aanbetaling gedaan moest worden voor een productie. En dat was een hele grote productie.
Als jij je cashflow niet op orde hebt, of het inzicht in de cashflow, dan zou je, met wijze van spreken, meteen om kunnen vallen. En dat hangt af van wat voor type onderneming je bent. Dus dat hangt van heel veel verschillende factoren af, maar weet de basis.
[Gerhard te Velde] (20:08 – 20:37)
Dus je cash moet je ook weten. Ik denk dat het nu te ver voert om helemaal in de diepte in te duiken van wat er verschilt, winscheidigheid, cashflow. Dit is ook een podcast voor meer gevorderde ondernemers in die zin, maar alsnog ook dat soort gevorderde ondernemers, die kunnen lang niet altijd zeggen van wat was je omzet, wat waren je kosten, wat was je winst, wat was je cashpositie, dat hebben ze dan niet paraat.
Daar zit voor mij ook die spanning op, die stelling.
[Ferry Hoogerheijde] (20:37 – 20:59)
Dat ligt er denk ik aan of er daar ook een risico in zit voor jouw onderneming. Als je een hele grote onderneming hebt, of je 50.000 euro per maand draait, of je draait 40, bij allebei hou je genoeg onder de streep over. Dan weet je wel dat het gewoon goed gaat, maar het kan niet zo zijn dat je 10.000 euro draait en je denkt, ik draai elke maand 50.000 euro. Dan zit er wel natuurlijk een heel groot bedrijfsrisico in, denk ik.
[Esther Prince] (20:59 – 21:00)
Ja, weet wat je risico’s zijn.
[Ferry Hoogerheijde] (21:01 – 21:15)
Of het nou groot of klein is, ik denk dat je gewoon eigenlijk wel inzicht moet hebben in wat kan wel en wat kan niet. En een adviseur, een boekhouder, die kan je dan natuurlijk heel goed begrijpen. Want wat was nou precies je stelling?
[Gerhard te Velde] (21:15 – 21:24)
Stelling is eigenlijk van als jij… Zoveel mogelijk zelf doen, volgens mij. Volgens mij zei ik zoveel mogelijk in eigen hand houden.
[Ferry Hoogerheijde] (21:24 – 22:16)
Ja, dat hoeft helemaal niet, want als jij het uit hand geeft en je maakt er goede afspraken over dat je inderdaad bijvoorbeeld maandelijks met elkaar aan tafel gaat zitten, dat je een rapportage krijgt, dat je daar afspraken over van maakt, dat je zegt, joh, hoe ziet het eruit dat je… En een adviseur doet het voor jou, dan kan jij met het ondernemen bezig zijn. Dat zal bij een eenmaalzaak misschien wat minder zijn en dan moet je daar wat scherper op zitten.
Een kleiner bedrijf, bij een ZZP’er. Kijk, een schilder die aan het schilderen is en die aan het eind van de maand elke dag op de stijg heeft gestaan, die weet wel dat hij zijn omzet heeft gedraaid. Maar heb je een zaak waar je minder zicht hebt op je omzet, waar dingen soms ook digitaal lopen, want dat kan tegenwoordig allemaal, dan wordt het anders.
En dan is het handig om daar ook met die adviseur of die boekhouder al afspraken over te maken wie doet wat en wie houdt wat in de gaten. Want dat is wel een mooie combinatie natuurlijk.
[Gerhard te Velde] (22:18 – 23:18)
Ik herinner me de eerste jaren dat ik met twee compilons samen ondernam. In 2008 ben ik begonnen samen met twee compilons en wij gingen op de fiets naar de Kamerverkoophandel, inschrijven naar mijn twee compilons die deden de cijfers. Dus eentje die wist er alles van en die had het helemaal onder control en toen ging de eentje weg, bleef nog met z’n tweeën over en toen ging er nog een weg, toen bleef ik alleen over.
En toen kwam ineens het hele pakket bij mij. Dus HR, Legal, Finance, IT, maar dus ook administratie en dan zaten we ook bij de accountant en die ging dan het jaarwerk doornemen en die ging uitleggen hoe het gedaan was. Ik zie je al zitten.
Ja en ik zat maar te knikken. Schaapachtig van oké, oké, oké. Want ja, ik had het allemaal nog nooit gehoord en dat heb ik denk ik twee jaar gedaan en toen dacht ik van ja, wie ben ik nou voor de gek aan het houden?
Ik ga gewoon eerlijk zijn. Ik snap niet wat je zegt. En dat is denk ik voor mij in ieder geval een tip voor ondernemers.
[Ferry Hoogerheijde] (23:18 – 23:19)
Een hele goede tip voor een ondernemer. Ja.
[Gerhard te Velde] (23:20 – 23:31)
Ik snap het niet. Wees gewoon eerlijk. Zeg wat je snapt en wat je niet snapt en je hoeft het ook echt niet tot achter de komma en je hoeft niet elk cijfertje te begrijpen maar je moet toch wel de basis, moet je echt kennen.
Ja.
[Ferry Hoogerheijde] (23:32 – 23:50)
Dat vind ik leuk om dat soort zaken uit te leggen, met belastingdingen. En jij zit met de cijfers, jij vindt dat natuurlijk ook leuk als een ondernemer weggaat en die snapt inderdaad dat dat belangrijk is en dat dat moet bijhouden. En dat hij dan gewoon op tijd die belastingaangifte kan doen.
En dat hij dan, hoeft hij zich daar ook helemaal niet druk om te maken. Want dan kan je je met ondernemers wezenruilen.
[Esther Prince] (23:50 – 24:03)
Ja, ik word daar heel blij van om ondernemers blij te maken dat ze toch het begrijpen. Dat je ze daar toch iets van mee kunt geven. Het vertrouwen ook.
Jij kan dit.
[Ferry Hoogerheijde] (24:03 – 24:06)
Ja, dat is ook belangrijk. Het vertrouwen.
[Gerhard te Velde] (24:06 – 24:39)
Kijk naar een ondernemer natuurlijk. Hoe selecteer je goede boekhouder? Want ik zie regelmatig op LinkedIn oproepjes voorbijkomen.
Dan zoekt weer iemand wie kent een goede accountant? Nou, dat zie je trouwens niet zo vaak. Wie kent een goede accountant?
Want het ligt natuurlijk ook gevoelig. Maar een boekhouder zie je nog wel voorbijkomen. Van, hé, wie kent een goede boekhouder?
Ja, ik ken er wel een paar, maar wie is er nou goed? Dus hoe selecteer je nou de juiste partner om je administratie uit te besteden? Daar mogen jullie allebei op reageren.
Je hebt zo’n bureau, maar je hebt vast ook wel wat onafhankelijke tips hierover.
[Esther Prince] (24:40 – 25:19)
Ik vind persoonlijk dat je een match moet voelen met je boekhouder. Dat je de vragen die je hebt, dat je die durft te stellen. Dat je je serieus voelt genomen door je boekhouder.
Je weet niet alles als ondernemer. Dus als jij die vragen durft te stellen, dat is gewoon heel erg belangrijk. Verder hangt het ook vanaf van wat voor type ondernemer ben jij?
Vind jij het fijn om heel veel persoonlijk contact te hebben? Of denk jij online is ook wel prima?
[Gerhard te Velde] (25:20 – 25:22)
Hoe sta jij daarin? Persoonlijk of online?
[Esther Prince] (25:23 – 25:34)
Bij mij is het contact online. En in principe als wij een aangifte doornemen, dan kunnen ze ervoor kiezen om het online via video te doen.
[Gerhard te Velde] (25:34 – 25:37)
En hoe vaak is die aangifte? Een keer per kwartaal dan?
[Esther Prince] (25:37 – 25:45)
Nee, de BTW aangifte, die doen we gewoon online. Maar de inkomstenbelasting dat is dan met video, zeg maar.
[Gerhard te Velde] (25:45 – 25:46)
Ja, maar een keer per?
[Esther Prince] (25:46 – 25:47)
Een keer per jaar dan.
[Gerhard te Velde] (25:48 – 26:08)
Ik zou inderdaad ook niet… Want voor heel veel dingen hoef je ook echt niet op locatie af te spreken, volgens mij. Dus even een detail van is het online of is het fysiek?
Maar jij zegt van let op de klik, dus heb je maar dat vind ik heel subjectief op een bepaalde manier. Ja, klopt. Dan weet ik alsnog niet of ze goed zijn, dus waar moet ik nog meer op letten?
[Ferry Hoogerheijde] (26:10 – 27:34)
Wij mogen niet zeggen dat is een goede boekhouder of dat is een goede boekhouder, dat is om te begrijpen. Want ik ben bij, nou misschien wel duizend boekhouders geweest in mijn leven. Ik heb jarenlang controles uitgevoerd.
Maar ik zeg altijd als je een boekhouder gaat zoeken, als startend ondernemer of als je een ander boekhouder wil, informeer eens bij je collega’s die ook ondernemer zijn. Hoe is hun ervaring met die boekhouder? Kijk een paar reviews naar.
Wat ik altijd heel belangrijk vind en ook in de praktijk heb gemerkt dat dat niet altijd klopt, weet wat je boekhouder doet, maar ook andersom, zorg dat de boekhouder weet wat jij doet. We hebben dus bij een bedrijf geweest om te controleren, die hadden een winkel, dat was net een bezemkast, super klein. En die boekhouder dacht dat ze een enorme zaak hadden.
Weet je wel, die was nog nooit bij die ondernemer in zijn winkelwezen kijken. Dat is tegenwoordig wat makkelijker met Google Street View, maar in die periode, als je nou een boekhouder weet en je denkt dat iemand een enorme zaak heeft en het is echt een minuscuul dingetje, dat zijn gewoon dingen wat niet klopt. En weet van elkaar wat je doet.
Maak daar afspraken over. Ga jij als adviseur de boekhouder doen of de btw aangeeft te doen? Nou, zorg dat ik als ondernemer dan aan het eind van de maand weet dat die gedaan is.
Hoeveel moet ik betalen? Weet je, dat zijn allemaal signalen doorgeven naar elkaar.
[Esther Prince] (27:35 – 27:45)
En waar je ook naar zou kunnen kijken is of dat boekhouder of administratiekantoor gespecialiseerd is in een bepaalde branche waar jij zit. Daar kun je ook naar kijken.
[Ferry Hoogerheijde] (27:46 – 28:15)
Wat jij ook net zei, qua contact, heb je wel graag contact met je boekhouder, neem dan een boekhouder die bij jou in de buurt zit. Dat vind ik echt ook een hele goede tip. Want als je een boekhouder hebt die drie kwartier verderop zit en jij hebt het druk als ondernemer en je moet elk kwartaal de btw spulletjes langsbrengen.
Mijn broer doet dat nog steeds op de ouderwetse manier in een grote doos en dan volop. En dan moet hij helemaal naar Delft, terwijl hij zelf ergens achter in Leiden woont. Dan denk ik, ja, hij heeft wel een goede boekhouder.
[Esther Prince] (28:15 – 28:16)
Ja, maar dat is vertrouwen.
[Ferry Hoogerheijde] (28:16 – 28:26)
Dat is heel belangrijk. Het is wel belangrijk als jij graag met hem daarover in gesprek gaat. Het is wel iets om rekening mee te houden als je hem gaat uitzoeken dan.
[Gerhard te Velde] (28:27 – 28:40)
Is er een keurmerk ofzo? Want van een accountant weet je in principe dat is een soort van gecertificeerd beroep. Niet iedereen kan zichzelf accountant noemen.
Gisteren heb je nog allemaal levels in, maar is boekhouder eigenlijk een beschermd beroep?
[Esther Prince] (28:41 – 28:42)
Iedereen kan boekhouder worden.
[Gerhard te Velde] (28:43 – 28:48)
Dus extra belangrijk om dan te kijken van zijn ze goed? Ja.
[Ferry Hoogerheijde] (28:51 – 28:52)
Net zoals iedereen ondernemer kan worden.
[Esther Prince] (28:52 – 28:52)
Ja.
[Ferry Hoogerheijde] (28:54 – 28:55)
Vroeger moest jij die diploma’s verhalen.
[Gerhard te Velde] (28:57 – 29:17)
Ik mis nog één ding wat ik dan zelf op tafel zou willen gooien is pro-activiteit. Dit is natuurlijk een beetje het klassieke verhaal ook, maar de accountant kijkt altijd terug. Daar wordt ook altijd over geklaagd.
Dat is in het verleden. Daar kan je heel veel van leren, want ga eens echt in je cijfers duiken. Ga nou eens kijken wat je echt gedaan hebt.
En leer ervan.
[Ferry Hoogerheijde] (29:18 – 29:18)
Geschiedenis groeien.
[Gerhard te Velde] (29:20 – 29:45)
Pro-activiteit. Dat zou ik bij een boekhouder ook fijn vinden. Gerard, er is gewoon te weinig winst.
Waar ben je nou mee bezig? Wake up en ga daarmee aan de slag. In plaats van alleen maar rapporteren en beschrijven wat er is.
Geef jij wel eens iemand een plaaggestoot of een advies ongevraagd?
[Esther Prince] (29:46 – 29:55)
Ja, ik kan het niet over mijn hart verkrijgen als ik dat zie, zeg maar. Ja, ik vind dat wel mijn plicht.
[Gerhard te Velde] (29:56 – 30:06)
En wat zeg je dan? Heb je een concreet voorbeeld in gedachten of een zonder namen te noemen natuurlijk, maar heb je een situatie waarin je dacht van nu moet ik echt even.
[Esther Prince] (30:07 – 30:20)
Misschien een situatie die andersom is. In die zin, wij doen eenmanszaken en VOF’s. Is dit een bepaalde grens waarbij het misschien beter is om naar een BV te gaan?
[Gerhard te Velde] (30:20 – 30:22)
Ja, interessant onderwerp natuurlijk.
[Esther Prince] (30:23 – 30:32)
Als ik dat vertel tegen die klant, wij doen geen BV’s. Dus ja, dan ben ik mijn klant kwijt.
[Gerhard te Velde] (30:32 – 30:33)
Het zit in eigen voeten als het ware.
[Esther Prince] (30:34 – 30:39)
Ja, maar toch doe ik dat. Want ik vind het wel dat het mijn plicht is om daar iets over te zeggen.
[Gerhard te Velde] (30:41 – 30:47)
Oké, en dan ga je dus, als je naar een BV gaat, ga je ook naar een accountant? Of dan kun je alsnog gewoon bij een boekhoudkantoor?
[Esther Prince] (30:47 – 30:48)
Ja, dat kan.
[Gerhard te Velde] (30:48 – 31:14)
Oké, maar jullie doen het niet. Sowieso, ik vind het interessant ook omdat als je dit doet, zit je vaak daarna toch wel weer een tijdje, denk ik, je zit nooit vast aan een boekhouder, maar het lijkt mij ook niet slim om elk jaar weer te gaan shoppen van we gaan nu weer naar die, en dan weer naar die, want die administratie, die moet je dan ook allemaal weer helemaal overzetten. Dus als je iemand kiest, zorg dat je de goede kiest.
[Ferry Hoogerheijde] (31:16 – 31:18)
Hou ze scherp en dan…
[Esther Prince] (31:19 – 31:28)
Ja, maar als je twijfelt, en als die twijfel in je hoofd blijft zitten, dit past niet bij mij, ga dan wel verder kijken.
[Gerhard te Velde] (31:29 – 31:29)
Wees niet bang.
[Esther Prince] (31:30 – 32:11)
Je kunt overstappen. Een goed gevoel bij jou, bij je boekhouder, met goede communicatie, dat is gewoon echt heel erg belangrijk. Heel vaak nemen wij klanten over, als we ondernemers, zeg maar, als die bij ons komen die van een andere boekhouder komen, dan is een van de dingen vaak mijn boekhouder reageert niet, of het duurt heel erg lang voordat een boekhouder, of voordat mijn boekhouder reageert.
Dat kan als je dat zelf niet erg vindt, maar als jij daar wel last van hebt, het gaat wel om geld.
[Ferry Hoogerheijde] (32:11 – 33:00)
Als je ook met andere zaken die boekhouder zo reageert, als hij bijvoorbeeld te laat aangeeft, of te laat betaling heeft, jij bent als ondernemer zelfverantwoordelijk. En als die belastdienst uit een keer bij jou een controle uit gaat voeren, en je hebt eventueel een slechte boekhouder, we gaan niet de boekhouder controleren, we controleren jouw administratie. Dus zorg dat je zelf weet wat er is.
Maar ook als je eventueel naar een andere adviseur gaat, zorg dat je beschikking hebt over je eigen gegevens, en je eigen boekhouding. Dat is ook heel belangrijk. Je hoort weleens dat iemand zegt, ja, ik had een goedkoop boekhoudprogramma, en ik had die adviseur, die adviseur doet het niet meer, en ja, ik kan niet meer bij de boekhoudprogramma, want het abonnement is afgelopen.
Ja, dat is je eigen verantwoordelijkheid. Maar in de praktijk gebeurt het, het is hartstikke triest natuurlijk dat dat gebeurt. Dat kan je niet eens meer bij je eigen gegevens.
[Esther Prince] (33:00 – 33:18)
Ja, en ik heb vorige week nog een telefoontje gekregen van iemand die helemaal in paniek was, mijn boekhouder ligt in het ziekenhuis, waarbij onbekend was voor hoe lang, en hij kon niks.
[Ferry Hoogerheijde] (33:19 – 33:37)
Dat hoort wel ook bij het ondernemerschap. Als je een adviseur neemt, maak goede afspraken, wie is verantwoordelijk voor wat, et cetera. Er zijn wel zaken waar je naar moet kijken als ondernemer, of je nou klein bent of heel groot.
Maar denk niet, het ligt bij de boekhouder, het wordt wel geregeld. Jij blijft altijd die verantwoordelijke.
[Gerhard te Velde] (33:37 – 33:42)
Ja, dus ik kan hem niet zeggen, ja nee, dat bonnetje, dat geen idee, die was ik kwijt, en dat ligt aan de boekhouder.
[Ferry Hoogerheijde] (33:44 – 35:19)
Maar dat ene bonnetje zal dat meestal niet zo’n probleem zijn, maar is de alpha-administratie weg, ja dan gaan we toch wel op een andere manier in gesprek met elkaar. Aan een laatste stelling. Boekhouder, is het ingewikkeld?
Ja of nee? Wie? Jij bent boekhouder, maar boekhouder, als je een bepaalde basiskennis hebt, is boekhouder niet ingewikkeld.
Boekhouder vond ik wel, was ingewikkeld altijd. Want in het verleden, en dat is iets meer dan tien jaar terug inmiddels, ja, moest je allerlei boeken ingaan schrijven, doorboeken, als je een bonnetje had, moest je zes keer ergens iets boeken om het op de juiste plek in je boekhouding te krijgen. Tegenwoordig zijn er heel veel online boekhoudprogramma’s, boekhoudapps, waarmee elke ondernemer de basis van zijn administratie goed kan bijhouden.
Het is zelfs zo dat als die bij de benzinepomp staat, hij heeft getankt, hij scant zijn bon in, het zijn vaak zelflerende programma’s, benzine, kosten, ja, en daar staat in zijn boekhouding. En hij kan op dezelfde moment kijken, hoe is het met mijn cashflow? Hoe staat het ermee?
En hoe sta ik ervoor? Welke debiteuren moet ik nog betalen? Wat moet ik zelf nog betalen?
Ja, die wereld is gewoon behoorlijk veranderd. En ik denk dat boekhouden is een stuk makkelijker geworden, zeker als je het ook eventueel in combinatie met een adviseur doet, die meekijkt en helpt met de aangifte. En ja, dat is iets wat jouw kantoor ook specialistisch in is, volgens mij.
[Esther Prince] (35:19 – 36:09)
Ja, in die zin, boekhouden is niet ingewikkeld, maar dat is voor mij natuurlijk heel makkelijk om te zeggen. Wat ik wel vind, ik heb altijd heel mijn leven in alle functies die ik gedaan heb, heb ik met cijfers gewerkt, dus ik weet hoe ik dingen moet boeken. Ik heb ook in het buitenland gewerkt, daar heb ik ook in Australië, in Azië, de US, gewoon de boekhouding gedaan.
Maar er zit wel een verschil tussen het doen van je boekhouding en de administratie en dan ook nog de fiscale regels weten en kennen. Want die zijn dus per land ook verschillend. En het is wel handig om daar ook wel een bepaalde basis van te weten.
[Ferry Hoogerheijde] (36:09 – 36:45)
Ja, dan heb je het over fiscale kennis, ja. Ja, dat verandert ook namelijk elk jaar. We weten wel allemaal de regels die vandaag zijn, die zijn volgend jaar misschien weer anders.
Maar als je zegt, kijk naar het boekhouden, het systeem van boekhouden, dat is de laatste jaren heel anders geworden en ik denk dat door de technische ontwikkelingen dat behoorlijk veel dingen goed te doen zijn voor een ondernemer, maar met die fiscaliteit, ja, ik kan me voorstellen dat je als ondernemer ook niet meer bezig bent en dat je daar juist die specialist voor erbij houdt.
[Gerhard te Velde] (36:45 – 37:02)
Gaan we naar de laatste vraag. We hebben drie stellingen met elkaar besproken, maar de laatste vraag is altijd voor mijn gast, of voor een van mijn gasten, en hij gaat naar jou Esther. Jij mag een doordenkertje meegeven aan de luisteraar en de kijker.
Waar hoop je dat mensen mee aan de slag gaan? Welke vragen wil je meegeven?
[Esther Prince] (37:03 – 37:09)
Weet jij jouw cijfers? Ga daar maar over nadenken.
[Gerhard te Velde] (37:09 – 37:53)
Mooi, sluiten we daarmee af. Dank voor jullie komst naar de studio. Volgens mij hebben we weer heel wat goede punten besproken en mensen geïnspireerd.
Vond je dit een waardevolle aflevering, ga dan naar groeivoer.nl en je vindt daar ook een verdiepingsblog, die kun je ook nog gaan doorlezen. Wil je meer weten over het op orde brengen van je administratie of het opzetten van je administratie, ga naar belastingdienst.nl slash ondernemers. Check ook hun webinars, die zijn zeer informatief, daar kun je ferry-inlevende lijven ook ontmoeten.
Meet & Greet. Als jij denkt, ik wil deze aflevering delen in mijn netwerk met een ondernemer die wel wat extra structuur kan gebruiken, stuur deze aflevering dan door. Dank voor je aandacht en graag tot de volgende aflevering.
Lees verder over de podcast
In het blogartikel van deze podcast vind je inhoudelijke informatie wat wij in deze aflevering besproken hebben.