Aflevering 370

17 november 2025

Aflevering 370 – Zo verover je België: het stappenplan voor 30% extra omzet

Direct luisteren naar deze podcast

In deze aflevering

Introductie van deze gast

Eric Lippens helpt Nederlandse ondernemers die actief willen worden in België. En dat is harder nodig dan je denkt, want hoewel we dezelfde taal spreken, begrijpen we elkaar soms totaal niet. Nederlanders staan 2-0 achter bij de Belgen. Want zoals elke Belg weet: als een Nederlander je niet bedrogen heeft, dan is hij het vergeten. Toch ligt er een goudmijn van 7 miljoen Vlamingen die 30% extra omzet kunnen opleveren, als je maar weet hoe je hun vertrouwen wint.

3 dingen die je in deze aflevering leert:

✅ Waarom de 20-80 regel werkt voor België (20% inspanning, 80% extra rendement) en welke 20% je precies moet aanpassen

💬 Contact versus Contract: Belgen willen eerst vrienden worden, Nederlanders willen gewoon de deal sluiten

💰 Welke verkooptactieken dodelijk zijn in België (kortingen, schreeuwerige marketing en te snelle processen) en wat WEL werkt

 

CALLS TO ACTION 🔥

Voeg Eric toe op LinkedIn: https://be.linkedin.com/in/ericlippens

Check de website van Vraag het de Belg hier: https://www.vraaghetdebelg.nl/

 

 

BRONNEN

Boek: 32 Tips voor 0032 – Eric Lippens, Het eerste echte marketingboek voor België

Boek: Geef Nooit Korting – Jos Burgers

Tool: Teamleader (CRM-software)

Bedrijf: Oryx

Bedrijf: De Bonte Koe

 

In deze aflevering

00:00 – Welkom bij Groeivoer!

01:57 – De historische wortels

05:32 – De Belgische mentaliteit

08:06 – België interessant voor ondernemers?

09:04 – De 20-80 regel

11:02 – Grootte Belgische markt

12:53 – Voor welke bedrijven?

14:10 – Van e-commerce tot toerisme

18:03 – Voet aan de grond krijgen

21:04 – Wie moet naar België?

23:19 – Nederlands grootste fouten

24:52 – Contact versus Contract

25:48 – Het DATES-model

28:11 – Een lokaal team

30:10 – Succesverhalen en flops

38:04 – Humor op Belgische markt

39:19 – Nederlandse naam achterstand

43:03 – Wachten bij offertes

46:02 – De omgekeerde route

49:29 – Relatietherapeut tussen teams

51:44 – Het stappenplan

57:06 – Groeivoer in België

01:00:02 – De hamvraag

 

Shownotes

Waar vind je deze ondernemerspodcast?

Kijk je graag zakelijke podcasts? 🎥

Volg dan het kanaal van Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@Groeivoer/videos

 

Liever luisteren? 🎧

Volg Groeivoer op Apple Podcast: 🍏 https://shorturl.at/kozJP

Beluister de #1 Nederlandse ondernemerspodcast op Spotify: 🎶 https://shorturl.at/bfmD3

 

Zelf een zakelijke podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een professionele podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een gespecialiseerd podcast agency voor ondernemers.

 

Adverteren in dé ondernemerspodcast van Nederland? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer en ondernemend Nederland bereiken? Mail naar info@groeivoer.nl

 

Volg onze ondernemerskanalen! 🌐

Blijf op de hoogte van nieuwe podcast afleveringen en ondernemersevents via WhatsApp: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B

Of via Telegram: https://t.me/groeivoer

 

De beste ondernemerslessen in je mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl voor een *cheat sheet* met de 10 beste tips van 300 afleveringen van Groeivoer. Boordevol inzichten van succesvolle ondernemers.

 

Waardeer deze ondernemerspodcast! 🌟

Fan van deze zakelijke podcast? Laat een review achter! 👍

 

Volg de #1 ondernemerspodcast! 🚀

LinkedIn Gerhard: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/

LinkedIn Groeivoer: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer

Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/

TikTok: https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast

X: https://twitter.com/groeivoer

 

Onze partners voor ondernemers 🤝

Deze ondernemerspodcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Start vandaag: https://signup.focus.teamleader.eu

Speciale dank aan Groenpand, thuisbasis van de Ear Ear Podcast studio. Bekijk www.groenpand.nl voor meer informatie.

Transcriptie

[00:00:00] Eric Lippens: We spreken dezelfde taal maar begrijpen elkaar niet altijd. En die taal is eigenlijk je grootste vriend, maar ook je grootste valkuil. Omdat je die 20-80-regel kan pakken met diezelfde taal. Maar tegelijkertijd denken de Nederlanders, we hebben een website in het Nederlands, we hebben e-mails in het Nederlands, we hebben advertenties in het Nederlands, we hebben een klantendienst die in Nederlands spreekt, we hebben een salesman die in het Nederlands spreekt.

Wauw we nemen dat er gewoon even bij. Hoppakee we gaan België veroveren En ja, dan zie je toch wel dat er een groot verschil is tussen die vrije handelsgeest van de Nederlanders en dat onderdrukt gedachtegoed uiteindelijk van die Belgen dat toch voor conflicten zorgt. Als die Belg op zijn Belgisch gaat verkopen en die bouwt een relatie op en dan zegt die van nu moet je met Anita van de binnendienst gaan communiceren over jouw bestellingen.

Die heeft met die in België zaken gedaan. Dus die wil eigenlijk met die in België verder zaken doen. Maar Anita is een Nederlandse, werkt op de Nederlandse manier. Ja, dat botst dan meteen ook met die Belgische klant. En je ziet wel dat Nederlanders sneller die grens overgaan dan België. Dan moet je maar gewoon een product googlen in België en je ziet heel veel Nederlandse aanbieders.

Ga je dat zelfs googlen in Nederland, zie je heel weinig Belgische aanbieders.

[00:01:09] Gerhard te Velde: Welkom bij Groeivoer. Mijn gast vandaag is Erik Lippens van VraagHetDeBelg.nl. Erik helpt ondernemers die met hun bedrijf actief willen worden in België en dat is heel interessant. Bijvoorbeeld voor e-commerce ondernemers, software ondernemers, maar ook andere branches. Maar dat is niet simpel, want we verstaan elkaar wel, maar we begrijpen elkaar niet altijd.

Nou, daar komt nu een einde aan. Dankzij jou Erik, welkom bij de podcast. Dankjewel 

[00:01:36] Eric Lippens: en ik hoop dat er ooit een einde aankomt inderdaad tussen die verschillen. 

[00:01:39] Gerhard te Velde: Ja want het ligt zo dicht bij elkaar, maar het staat toch heel ver van elkaar af. Dat hebben we ook in het voorgesprek al ontdekt met elkaar.

Misschien om daar dan maar te beginnen in de geschiedenis Waar is het volgens jou misgegaan Waarom is die kloof nog steeds zo groot? Komt dat ergens vandaan? 

[00:01:57] Eric Lippens: Ja, er is inderdaad wel een geschiedenis voor. Goed dat je dat vraagt. Want wij hebben als Belgen-Nederland ooit samen geweest, twee keer zelfs in de 15e en 16e eeuw.

Dus vlak voor de Tachtigjarige Oorlog met de Spanjaarden was Belgen en Nederland min of meer al verenigd Zo noemden ze het niet, maar er waren een andere naam, de Zeventien Provinciën. En toen was ook de Gouden Eeuw van Antwerpen. Dus bekende kunstenaars als Rubens en Van Dijk en dat was Antwerpen de wereldhaven eigenlijk.

Er was heel veel handel. En ja, we waren wel allemaal een beetje onder de bezitter van Spanje, de Habsburgers. Op een gegeven moment is in Nederland, de noordelijke provincies, Calvinisme, Protestantisme enzovoort opgekomen. En we wouden die zich afscheuren van die Spanjaarden die heel katholiek waren.

Antwerpen wouden dat ook, want ja, op dat moment een vrij belangrijke havenstad, handelsstad. Maar op gegeven moment hebben de Spanjaarden gezegd van, kijk we gaan de schelden blokkeren eigenlijk, en we gaan die stad uithongeren. En de stad is ook effectief gevallen. En dan zie je eigenlijk dat iedereen, de belangrijkste handelaars, de belangrijkste kunstenaars de edelieden en dergelijke die zijn noordwaarts getrokken naar Amsterdam.

Wat toen eigenlijk… Je gaat het niet graag horen, maar een onderontwikkelende stad was. En dan zie je dat daar inderdaad die bloei de Gouden Eeuw van Amsterdam, op dat moment eigenlijk kwam. Het was zelfs zilver dat er in de geschiedboeken staat dat de Hollanders, zoals ze toen genoemd werden, zelfs zich een beetje minderwaardig voelden tegenover de nieuwe Nederlanders de Belgen eigenlijk, die daar kwamen.

Die met die handelsgeest kwamen enzovoort. En dan zie je dat België inderdaad bezet is gebleven, Nederland heeft zich kunnen afscheuren, is dan eigen visie gaan ontwikkelen, is dan ook effectief de wereld gaan veroveren De Zeven Werelds Piet Heijn en dergelijke In elk werelddeel had je wel handelsposten, jullie hadden kolonies.

New Amsterdam, New York nadien geworden, Suriname… Zuid-Afrika, Indonesië en dergelijke, allemaal in die tijd ontgonnen door die handelsdrift die er was. En België bleef eigenlijk wat achter in dat bezet gebied. Na de Spanjaren kwamen de Oostenrijkers, na de Oostenrijkers kwamen de Fransen. Dan was Willem van Oranje die zei van nou, we gaan België terug opnieuw bij ons voegen.

En die probeerde daarvan alles te doen. En ja, dan zie je toch wel dat er een groot verschil is tussen die vrije handelsgeest van de Nederlanders en dat onderdrukt gedachtegoed uiteindelijk van die Belgen, dat toch voor conflicten zorgt. Wij, heel onzeker onzekerheidsvermijding is bij ons enorm hoog tegenover de Nederlanders 97% in België tegenover 54% in Nederland.

En dat zorgt ervoor dat wij als consument vandaag nog altijd zeggen van, Als we iets kopen, moet het goed zijn en we moeten zorgen dat we inderdaad de juiste dingen meegekocht hebben. Terwijl de Nederlanders zeggen, we gaan het gewoon kopen en we zien wat goed is en als het niet goed is, sturen we het terug.

[00:05:00] Jingle: En 

[00:05:00] Eric Lippens: daar zit al meteen een groot verschil tussen die Belgen en Nederlanders in die cultuur van vrijheid versus onderdrukking en zelfzekerheid versus onzekerheid en dergelijke. En dat zorgt dan voor conflicten. Dus ja, er is wel ergens een geschiedkundige achtergrond daarvoor te 

[00:05:19] Gerhard te Velde: vinden. En denk je dat dat ooit gaat veranderen of heb je het gevoel dat jullie positiever of meer zelfvertrouwen krijgen?

Of gaat het de goede kant op of blijft het hetzelfde? Nee, het gaat wel de goede kant op 

[00:05:32] Eric Lippens: tegenover… Een aantal jaren en tiental jaren geleden, maar het gaat traag. Je zit gewoon ook ergens in je cultuur en cultuur verander je niet. Je hebt elke keer wel een nieuwe generatie die komt en een nieuwe generatie heeft nieuwe opvattingen, ontwarmt ook nieuwe technologie.

De blik op de wereld is ook veel groter geworden tegenover twintig dertig jaar geleden. Maar als jij zo opgevoed bent, ook door je ouders en je blijft dat elke keer ergens meenemen door die zeggen van, het past op voor dit, het past op voor dat, enzovoort en niet te veel risico nemen. En als we grootspraak doen en we mislukken dan gaan ze ons uitlachen of dan gaan ze ons weet ik veel wat doen.

Ja, Nederland doet gewoon… Nou, ik ben de beste en ik ga de wereld veroveren. En als hij dat niet lukt, dan zeg je, nou, volgende keer beter, jongen. En als je dat bij ons doet in België, is dat van, nou zie ze. Hij wist het niet, hè. Hij heeft het niet gedaan. Beste voorbeeld, Remco Evenepoel, bijvoorbeeld. Die is een atypische Belg, de wielrenner.

Die heeft de Ronde van Spanje gewonnen, het podium gehad van de Ronde van Frankrijk. Wereldkampioen, zoveel wedstrijden gewonnen, enzovoort. En dat is een winnaar. En die zegt op voorhand, ik doe mee om te winnen, anders moet ik niet meedoen. En je ziet ook, als hij hem verloren heeft, is zichtbaar ontgoocheld.

En een kleine anekdote, deze zomer was ik met mijn vriend Steven. Eén keer per kwartaal kijken we eens even wat gaan we doen, wat komt eraan enzovoort. En we deden altijd het nuttige met aangename koppelen. Dus zijn we naar Antwerpen gegaan. En een tip voor de Nederlanders trouwens, als je ooit naar Antwerpen gaat, parkeer je je auto in Hobroken of Hemingsem en ga met de waterbus naar Antwerpen.

Want dan heb je één gratis parking. Veel parking. En je moet enkel één euro betalen voor jouw waterbusdingen. En we waren daar op de terugweg, terug naar de waterbus. En we waren de Ronde van Frankrijk aan het kijken, de eerste of tweede bergrit. En je zag, ja, Remco Evenepoel was gelost. En op een gegeven moment vraagt de dame van de waterbus, ah, en wie is er aan het winnen?

Hij zei, ja, Pocaccio is aan het winnen hij is ontsnapt. En Evenepoel is al gelost. En onmiddellijk die reactie… Ha, daar staat hem dan weer met zo’n grote mond. En wij dan altijd weer zitten van, ja, dit is typisch weer dat verschil tussen Nederland en België. In Nederland zouden ze zeggen van, ach ja, kom, morgen een nieuwe dag en ga ervoor.

En hier is hij van, ah, hij heeft geroepen dat hij om de Tour ging winnen. En nu is gelost. Ha, ha, ha, ha. Met zo’n grote mond. En zo zie je eigenlijk ook dat wij een beetje naar jullie kijken als Nederlanders. Een grote mond, roepen dat je de beste bent, dat maakt bij ons totaal geen indruk. Je moet eigenlijk op andere vlakken indruk maken.

En dat gaan we proberen vandaag allemaal 

[00:08:06] Gerhard te Velde: te Zeker ja. Jij bent eigenlijk de tolk of de vertaler of de gids, tenminste zo zie ik jouw rol een beetje. Ja, de gids is een goeie woord klopt. Ik denk dat Nederland ook weer zijn eigen complexen heeft. Dus we gaan nu niet nog dieper op de psychologie van het volk.

Maar het is wel even interessant om die aanleiding te horen. Of die voorgeschiedenis. Ja ik weet eigenlijk best wel weinig van België, dus daarom vind ik het alleen al interessant om dit allemaal te horen. Maar even vanuit het perspectief van de ondernemer want waarom zou je als ondernemer naar België willen?

En we hebben het net ook al over gehad, er zijn nog veel meer landen om ons heen en er zijn ook grotere landen. En ja, gevoelsmatig denken van nou ja, België, dat komt nog wel een keer. Laat ik eerst maar Duitsland of Frankrijk gaan doen, zeg maar. Het is misschien typisch weer die Hollandse zelfoverschatting, maar wat maakt België aantrekkelijk volgens jou om daar te gaan ondernemen?

[00:09:04] Eric Lippens: Ja, België is eigenlijk aantrekkelijk omdat je daar eigenlijk op mijn minimale inspanning, er moet wel een inspanning zijn, want sommige Nederlanders doen geen inspanning, een minimale inspanning kan je eigenlijk wel enorm veel extra omzet gaan halen uiteindelijk. Er zijn verschillende redenen voor. Ik zeg altijd de 20-taktig regel.

Dus eigenlijk ja, we spreken dezelfde taal Dat is positief. En dat is ook tegelijkertijd de grootste valkuil van veel Nederlandse ondernemers. Ze zeggen van, nou ja, dan doen we gewoon een copy-paste van onze communicatie in België. Maar dat werkt net niet, uiteindelijk Want een Nederlandse consument, die denkt gewoon anders, hebben we net uitgelegd, psychologie, achtergrond, geschiedenis, dan die Belgische consument.

En bij ons is vooral dat onzekerheidsgevoel En dat moet weggenomen worden, terwijl er in Nederland net een zekerheidsgevoel heerst, uiteindelijk. Dus gewoon een copy-paste doen, omdat we dezelfde taal dingen, is de foute keuze, uiteindelijk. Maar het is die 20-80-regel 20% effort, om eigenlijk enorm veel return terug te krijgen.

Ga je bijvoorbeeld naar Duitsland, of naar Frankrijk of de UK, dan moet je eigenlijk 100% inspanning gaan doen. Dus vijf keer meer… Om ergens voet aan de grond te krijgen, want je moet volledig je website, je communicatie, je processen en dergelijke gaan vertalen, gaan aanpassen. Je gaat ook Duits-talige mensen moeten aannemen, zowel voor de sales, voor de klantendienst, voor weet ik veel wat, of je moet daar een callcenter in huren en dergelijke.

En in Duitsland ben je eigenlijk ook, als Nederlands bedrijf maar een klein bedrijfje tegenover de grote mastodonten En dan zie je inderdaad als je in België komt, dan ben je eigenlijk meestal wel bij de grotere, ik zeg niet altijd, want er zijn ook veel grotere bedrijven in België, absoluut, maar je hebt eigenlijk al jouw product op een succesvolle manier in Nederland gedaan en met die minimale inspanning van 20%, 

[00:10:56] Jingle: kan 

[00:10:57] Eric Lippens: je wel veel gaan halen uit die Belgische markt.

Want 

[00:11:01] Gerhard te Velde: hoe groot is die markt 

[00:11:02] Eric Lippens: dan? Ja, eigenlijk zou je, ja, we zijn met 18 miljoen Nederlanders puur geografisch want natuurlijk elke markt is anders, maar 18 miljoen Nederlanders 19 miljoen Nederlanders ongeveer, 11 miljoen Belgen, waarvan 6 à 7 Vlamingen zijn, en 6 à 7 miljoen Vlamingen zijn. We zien wel 9 uit de 10 Nederlandse bedrijven focussen geen keer op Vlaamteren eigenlijk.

Dus zou je eigenlijk moeten zeggen, ja, 30% van jouw Nederlandse omzet kan uit België komen. Dus dat is eigenlijk al heel positief. Alleen zien we dat… Bijna elk bedrijf dat bij ons komt, we vragen dat altijd in het begin, hoeveel procent van jouw omzet komt vandaag uit Vlaanderen of uit België? En dat zit meestal tussen de 5 à 10%.

Dat is veel te weinig. Sommigen zitten maar op 2%, 3%, een aantal op 10 à 15%, enkelingen op 20, 25%, uitzonderingen iets meer. Maar, ja, daar kan je gewoon veel meer uit halen. En zelfs bedrijven die 20% halen, die hebben we al succesvol geholpen, door nog meer te kunnen gaan zaken aan te passen uiteindelijk. Soms is het gewoon puur jouw product dat gewoon heel goed aanslaat, maar zijn alle processen daarachter niet optimaal uiteindelijk.

En, als ik gewoon die Nederlandse bedrijven analyseer, dan zien we ook inderdaad als ze al naar Duitsland gaan, Dan gaan ze vooral naar Noord-Rijn-Westfalen, omdat dat dan ook behapbaar is, want heel Duitsland is net iets te groot. En dan zie je, Noord-Rijn-Westfalen heeft hetzelfde aantal inwoners als de Belgische markt.

Dus dan denk je, waarom doe je die 100% inspanning als je gewoon… Aan de andere kant 20% kan inspannen, maar je moet wel weten welke 20% je moet aanpassen. 

[00:12:37] Jingle: En 

[00:12:38] Eric Lippens: dat is wel een pot goud die heel veel Nederlandse ondernemingen laten liggen. Helaas ook veel Belgische ondernemingen, tenminste dat elke zin zegt van ja, er is veel te doen en veel te rapen maar ze zien het niet altijd.

[00:12:53] Gerhard te Velde: En voor wat voor bedrijven? Want ik noemde in de intro e-commerce. Dus dat lijkt me heel low. Ik moet even denken aan de Bonte Koe. Ik weet niet of je die kent. Dat is een chocoladebedrijf uit Nederland. En Amy Klein was hier. Zij is een van de eigenaren samen met haar broer. Het is familiebedrijf. En ze verkopen premium chocola.

En ze zijn heel veel in het nieuws geweest dankzij TikTok. Want zij had op een gegeven moment Dubai-chocolade gemaakt. En toen ging een of andere influencer dat promoten via TikTok. En er stond een hele lange rij bij hun voor de deur Dus daar komt ook de TikTok-rij vandaan Dat is nu een nieuw woord in de Nederlandse taal.

Maar zij heeft dus een webshop. Dus dat lijkt me nou typisch iets. Nou is chocolade misschien een moeilijk product. Omdat jullie daar zelf ook heel goed in zijn. Maar e-commerce lijkt me voor de hand liggend. Software, van ja… Dat is per definitie iets wat uit te rollen is. En dan, dus misschien wil jij schetsen van wat zijn dan de drie, waar liggen de grootste kansen zeg maar.

Want als jij gewoon ergens een lokaal tegelzettersbedrijf hebt, dan ga je niet naar België, dat is niet logisch Nee dat is 

[00:14:06] Eric Lippens: inderdaad zo. Dus het moet inderdaad een bepaalde schaalbaarheid zijn, 

[00:14:09] Gerhard te Velde: waar 

[00:14:10] Eric Lippens: e-commerce zeker een heel interessante gegeven is. Dus ja, laat ons zeggen, we hebben heel wat e-commerce klanten, omdat je gewoon makkelijk die grens over kan gaan uiteindelijk En voor welk product dat ook is.

Ja, het is schaalbaar, punt. Toerisme is ook een zeer grote sector uiteindelijk want dat is eigenlijk de nummer één. Als we kijken naar ons aantal klanten, 

[00:14:34] Jingle: ik 

[00:14:34] Eric Lippens: denk een vijftiental procent van onze klanten komt uit het toerisme sector. Kun je die uitleggen? Wat doen die dan? Ja. Wat voor 

[00:14:42] Gerhard te Velde: producten of diensten hebben ze?

[00:14:44] Eric Lippens: Zowel de lokale VVV’s, bij wijze van spreken, als de hotelketens de vakantieparken. Ik ben zelf ook nog in een ver verleden marketingmanager geweest van Centerparks. Dus ondertussen zijn ook Landal en Europarks en dergelijke allemaal gepasseerd. Maar je hebt ook inderdaad reisaanbiedersites, tour operators en dergelijke.

En ja, de stap is makkelijker gezet uiteindelijk vanuit België en Nederland om bij elkaar op vakantie te gaan of vakanties bij elkaar te kopen. Alleen ook daarin zien ze dan dat er toch wel wat zaken beter kunnen en komen ze dan… Toch bij ons terecht. Maar de andere sectoren, zoals je zelfs ook zegt, software, waar ook heel veel klanten al in kunnen helpen uiteindelijk, soms vanuit dezelfde sector op andere tijdspannens, en dan zie je toch wel verschillen tussen Nederlandse bedrijven, van hoe dat ze het aanpakken.

Kunnen we misschien straks wel dieper op ingaan. Maar eigenlijk, ja, alles wat met diensten te maken heeft, maar ook producten. Ik heb u juist gezegd, deze morgen een betonkisting bijvoorbeeld. Volgende week toevallig ook bij een betoncentrale. Die interneuzen zitten… Dus ze zijn… Industrie kan ook uiteindelijk We hebben een elektromat geholpen die alles doet voor de elektriciën, de elektrieker uiteindelijk.

En dat is misschien ook nog een leuke. Die zijn bij ons gekomen. Dat is een van onze allereerste… Grotere klanten geweest, op de webwinkelvakdagen, e-commercebeurs uiteraard en die man was altijd maar bezig aan onze stand van, ja, en wij verkopen groepenkasten, en die groepenkasten worden dezelfde dag verzonden, en je kan die samenstellen zelf, die groepenkasten.

En ik zeg, what the fuck heeft die een gast aan het horen Wat is een groepenkast Wat is een groepenkast? En zo stiekem mijn computertje, Google, afbeeldingen groepenkast. zeg, ah, zekeringskasten! Ah, daarover heb het! En ja, uiteindelijk hebben wij ook heel die website gescand, en niet alleen op taal maar ook op hoe je de zaken moet aanpakken, dat kunnen we straks nog over hebben, het gaat niet alleen over taal over een woordje aan veranderen en zo, dat kan uiteraard als je een groepenkast niet bekend is in België moet je dat niet gaan doen, punt.

Maar ja, het is, de sector eigenlijk is zo divers, dat je, dat hebben we altijd wel kunnen helpen maar ja, een lokale Klant zeggen we ook soms, kunnen we weinig gaan doen, we moeten gewoon die volumes kunnen draaien. En soms durven we het ook wel gewoon te zeggen, we kunnen u niet helpen. We hebben bijvoorbeeld een bedrijf dat in een bepaalde sector eigenlijk vooral heel veel werkt met freelancers En die freelancers begeleidt naar een nieuwe job eigenlijk.

Wat blijkt in die sector in België is bijna niemand freelance. Ja, maar wij gaan die ook helpen. Ik zeg, ja, maar dan moeten we echt drie campagnes gaan doen, of drie trajecten gaan doen. Eén mensen gaan overtuigen dat ze hun vaste job moeten opgeven en freelancer worden. Twee de werkgevers gaan overtuigen dat ze freelancers moeten aannemen.

En drie, ook nog eens een keer dat ze jullie moeten gaan gebruiken als platform. En dan kijken ze aan, oké dat is toch wel behoorlijk groot werk om dat te doen. En als de markt gewoon is, dan moet je het ook gewoon niet doen. En dat durven we ook gewoon te zeggen. 

[00:18:01] Jingle: Ja. 

[00:18:03] Gerhard te Velde: En hoeveel tijd, misschien komen we hier nog wel op terug van wat voor soort want je hebt ook wel meer voorbeelden, maar hoeveel tijd moet je ervan uittrekken?

We hebben het over vertrouwen, je moet heel erg aan de slag met het winnen van het vertrouwen van de Belg, zeg maar. Hoe lang kost het om daar een vestiging op te zetten of echt iets voet aan de grond te krijgen? 

[00:18:28] Eric Lippens: Ja, om voet aan de grond te krijgen, dat is niet over één acht ijs uiteraard. Zit je in de e-commerce sector kan het al iets sneller, omdat je eigenlijk vanuit Nederland van alles kan doen, dus dat lukt zeker.

Je kan ook verkiezen van ja we gaan een fulfillment partner in België gaan nemen. Maar meestal kan het wel vanuit Nederland gewoon geserviced worden of geleverd worden uiteindelijk. Wat we zien daar wel in de e-commerce is dat ook daar voor het vertrouwen te winnen, dat dat langer duurt dan in Nederland.

In Nederland is het heel duidelijk, de communicatie en de flow van de website is één rechte lijn naar dat winkelmandje. En eenmaal in dat winkelmandje is zo snel mogelijk laten afrekenen. In België is dat anders. Dat is eigenlijk een kronkelwegjesje, noem ik dat. En dat gaat van het een naar het ander en die Belg, dat zien we echt in de analyses, die gaat verschillende pagina’s bezoeken alvorens dat die effectief een aankoop gaat doen.

En die gaat dat ook niet direct doen. Die gaat dat nog eens een keer laten rusten nog eens met de vrouw of met de man overleggen. Die gaat nog eens twee, drie andere websites bekijken, dan komt die nog eens terug, dan gaat die nog eens twijfelen zeker als het over een behoorlijke investering gaat van iets bijvoorbeeld.

En dan pas gaat die hem bestellen. Tegelijkertijd voor B2B bedrijven bijvoorbeeld, die willen echt een vestiging en dergelijke, dat zijn twee snelheden. Je kunt ook zeggen van kijk we gaan een soort van coworking opzetten, een coworking space huren en daar een kantoor van maken. En dan kan je eigenlijk puur zeggen van kijk, we kunnen met ons Nederlands ondernemingsnummer daar gewoon blijven eigenlijk.

Je hoeft niet per se een Belgisch ondernemingsnummer te hebben. Zeg je van we willen echt voltijds vol ervoor gaan uiteindelijk dan is het best wel een Belgische vestiging op te zetten. Is ook niet onoverkomelijk, een investering van vijf zesduizend euro voor aanvraag van je nummer enzovoort uiteindelijk.

Dat is trouwens niet bij ons, dat doe je bij de ondernemingsloketten, wat niet hetzelfde is als in Nederland voor de Kamer van Koophandel. Want daar komen ze ook altijd van, nou ja, we gaan geolocatie bedrijven die ondernemers targeten we gaan geolocatie doen op de Kamer van Koophandel. Want al die mensen die daar in buurt naar buiten komen, die kunnen we dan targeten.

Ik denk, ja, good luck, want niemand doet dat, die vragen gewoon aan hun boekhouder, ik wil een onderneming oplichten, die gaan naar een ondernemingsloket en dat wordt allemaal digitaal gedaan. Dus dat is anders. Maar hoelang het duurt om een onderneming technisch op te stellen, ça va, dat gaat vrij snel.

Maar vertrouwen te winnen dat gaat zes tot twaalf maanden duren, afhankelijk van je effort, je inspanningen die er zijn, en soms kan het ook langer. 

[00:21:04] Gerhard te Velde: En wat voor soort bedrijven want we hebben het al gehad over wat voor soort bedrijven dit doen, maar ik denk ook aan een bepaalde omvang of zo, want stel je bent een start-up en je bent net begonnen in Nederland, dan ga je denk ik niet meteen aan een avontuur in België beginnen, ook niet in andere landen misschien, maar…

Het klinkt ook als iets wat meer past bij gevestigde bedrijven. We hebben al een paar honderd miljoen omzet en we hebben al tien vestigingen in Nederland en we willen er nog twee bij. Nee eigenlijk 

[00:21:34] Eric Lippens: niet. Wij zien eigenlijk dat heel veel start-ups en scale-ups toch bij ons perseren om die Belgische markt te pakken.

En meestal zijn ze zelf actief geweest op die Belgische markt maar slagen er dan toch niet die voldoende omzetpercentages te halen. Ja, Nederlanders zijn ook gewoon een pak zelfzekerder dan Belgen en die hebben een goed idee. En die zeggen, nou, we zijn eventjes bezig in Nederland, dan gaan we ook gewoon Belgen en later gaan we Duitsland doen.

Jullie denken groot, jullie denken meteen van, oké dat was vroeger, de wereld aan het veroveren. Eosche mentaliteit. Ja inderdaad. En dan zie je wel, zeggen wij soms ook wel, ofwel doe je het goed, ofwel doe je het niet. Als je maar duizend euro budget hebt om de Belgische markt te doen… Echt gebeurt, dan zeg ik ook van ja, je kijkt ernaar, maar nee.

Kun je nog net 

[00:22:20] Gerhard te Velde: stickers overstellen? Ja inderdaad 

[00:22:22] Eric Lippens: Ik heb ooit als antwoord teruggekregen op een offerte en het was inderdaad om een dag langs te komen of om nog iets te doen en ik zeg, ja, dat kost ongeveer 1500 euro of zoiets. En die man antwoordde terug van, ja, nou nee, dat gaan we niet noemen want dat is ons budget voor heel België.

Ik zeg, ja, jongens doe het dan gewoon niet. Blijf dan weg en word groot in Nederland en kom dan binnen een paar jaar nog eens terug. Maar je hebt ook heel veel scale-ups die zeggen van, kijk oké we willen echt wel, we hebben een goed idee of we hebben een goed product of een goede dienst en we willen dat nu ook al in België lanceren voordat er iemand anders daar in de Belgische markt start.

Ja, dan moet je dat gewoon doen. En er zijn ook, dat is ook misschien interessant, er zijn ook exportsubsidies van de RVO waar wij ook kunnen gebruik van laten maken uiteindelijk, waardoor je inderdaad zoals adviseurs als ons Kunt inhuren en daar ook een bepaald bedrag van terugkrijgen via subsidie. En zeker zo’n scale-ups, die zijn er wel gevoelig aan aan subsidies.

Dus die maken dan ook wel handig gebruik van om dat te doen. 

[00:23:19] Gerhard te Velde: Ja. Misschien even over, want ik had ook opgeschreven van waarom lukt het niet? Dus je vertelt ook al van er zijn heel veel ondernemers die proberen het eerst zelf, die gaan een beetje aanrommelen en dan komen ze bij jou terug. Of als je slim bent, zoek meteen de juiste kennis natuurlijk.

Maar wat zijn nou de meest voorkomende redenen waarom het mensen of ondernemers niet lukt om in België succesvol te worden? 

[00:23:44] Eric Lippens: Ja je hebt het in het begin van je intro al gezegd. We spreken dezelfde taal maar begrijpen elkaar niet altijd. En die taal is eigenlijk je grootste vriend, maar ook je grootste valkuil.

Omdat je die 20-80-regel kan pakken met diezelfde taal. Maar tegelijkertijd denken de Nederlanders van, we hebben een website in het Nederlands, we hebben e-mails in het Nederlands, we hebben advertenties in het Nederlands, we hebben een klantendienst die in het Nederlands spreekt, we hebben een salesman die in het Nederlands spreekt.

We nemen dat er gewoon even bij. Hoppakee we gaan België veroveren Het is niet omdat je zelfs taal spreekt, maar we begrijpen elkaar daar niet in. Dus ik heb net gezegd, de cultuur is gewoon heel anders. Die onzekerheid, die drempels maar ook, wij consumeren anders, wij hebben veel meer tijd nodig om dingen te nemen uiteindelijk of te kopen.

Ik zeg ook altijd, in België gaat het over het contact, en in Nederland gaat het vooral over het contract. Als de cijfertjes goed zijn, dan vooral in B2B, dan doen we het. En ook al vind ik jou de grootste arrogante klootzak die er is, maar de cijfers zijn goed en ik koop van jou. 

[00:24:52] Jingle: Maar 

[00:24:52] Eric Lippens: in België moeten we eerst vriendjes worden, en vertrouwen krijgen, en zoals je ook zegt, mensen doen zaken met mensen, en dan mensen ik moet goed zitten.

Maar ook in e-commerce of in online marketing merk je dat gewoon. Sta je te schreeuwen dat je de beste bent, dat je de grootste bent, dat je de beste korting geeft en dergelijke. Dat zijn allemaal alarmbellen die bij ons aankomen. Bij ons moet dat echt low profile en vertelt je verhaal eens een keer. Wie ben je?

Wat doe je? Wat doet dat product in mijn leven? Hoe kan ik mijn leven verbeteren met je product of met je dienst? Waarom ben je beter dan met een huidige leverancier Waarom zou ik nu moeten veranderen eigenlijk? En dat zijn de zaken waar je op moet inspelen. Dus het gaat niet over de taal alleen. Het gaat vooral over hoe zeg het, wat zeg je het, wanneer gaat het zeggen.

In welk moment van de funnel, van de flow kom je eigenlijk terecht. Wij nemen onze klanten altijd mee op dates met de Belgen, zeggen we. En als je op dates gaat… How does that look? 

[00:25:48] Gerhard te Velde: Ja, 

[00:25:48] Eric Lippens: dat is een vierletterwoord dat we zelf hebben uitgevonden. De D staat voor decency. Maak een betrouwbare eerste indruk.

Heel belangrijk voor ons. Heel belangrijk. Oké, zorg dat je website er goed uitziet. Niet te schreeuwerig, niet te veel flashy enzovoort. Maar voor een Nederlander net heel goed werk blijkbaar. Te hoge kortingen, daar knappen meteen op af. Kan niet. Er is iets mis mee dan, dat denken we dan. De A staat voor attentie.

Van oké praat over wat die Belg graag wil horen. En dat zijn andere zaken dat de Nederlanders willen horen. En dan de T van True Love, en dat is de meest moeilijke voor Nederlandse bedrijven, de True Love. Wat maakt u nu uniek tegenover alle andere concurrenten in België, maar ook tegenover uw Nederlandse concurrenten die ook in België zitten?

Waarom moet ik nu bij u kopen buiten de korting en buiten morgen geleverd? En dan de E, dat is het moment dat er wordt gekust op de date eigenlijk, het engagement, de conversie. Oké hoe gaan we dat nu inderdaad concreet maken en wordt het een lange termijn relatie of blijft het een one night stand? 

[00:26:47] Jingle: En 

[00:26:47] Eric Lippens: daaronder hebben we een aantal parameters die wij gedefinieerd hebben en die gaan wij dan af.

En dan checken wij die communicatie volledig op af en dan zien we toch altijd, dan krijg echt zo’n naslagwerk mee. En dan zien wij altijd de mensen of de bedrijven die dat echt goed volgen, die maken die een groei En, nu ga ik heel Nederlands klinken, die groeien ook met dubbele cijfers voor de comma. En sommigen zelfs met drie dubbele cijfers voor de comma.

Omdat ze inderdaad niet een paar woordjes Vlaams ertussen gooien, amai en kleedje en rokske en vast en zeker en zeker en vast enzovoort. Maar ook en vooral omdat ze de klant in België aanspreken zoals hij graag wilt aangesproken worden. En dat is inderdaad die 20% inspanningen en soms is dat gewoon een paar extra pagina’s dat je moet maken in je flow.

Soms inderdaad even een paar kleine wijzigingen op je productpagina of advertenties. Of een andere insteek brengen dat je wel de basis maar een andere blik brengt uiteindelijk naar die klant. En dat zorgt voor je groei en niet zoals de meesten denken, we gaan wat Vlaamse woordjes erin gooien en dan zal het 

[00:27:56] Gerhard te Velde: wel lukken.

En een lokaal team, is dat belangrijk? Ja Je hebt nu het contact, ik kan me voorstellen dat daar de kortsluiting ontstaat dus de Nederlander en de Belg die begrijpen elkaar niet, dus nou ja, stel dat je e-commerce doet, dan heb je gewoon een websitebezoeker, 

[00:28:11] Jingle: maar 

[00:28:13] Gerhard te Velde: wat nou als je ook een salesorganisatie hebt, is dat?

Ik denk een 

[00:28:16] Eric Lippens: aantal afleveringen geleden is hier ook Koen en Anneke van Oryx gekomen, die ook inderdaad heel fel geloven in, ja, de Nederlander moet zich aanpassen aan die Belgische markt en niet andersom, en we merken wel, wij hebben al wel salesteams getraind uiteindelijk, en het lukt. En redelijk, laat ik het zeggen, je ziet altijd wel van ja, het werkt beter.

Dus de tips die we geven en dergelijke, daar halen ze dan meer sales binnen. Maar ja wil je echt vol gaan voor die winsten, dan kan je inderdaad best zeggen van kijk jongens, we gaan gewoon een lokale persoon daarop aannemen of lokale personen. Meerdere mensen denken dan van, ja, hoe groot dat je het ziet natuurlijk.

Maar dan is de kous nog niet af. Dan moet je eigenlijk nog gaan investeren in jouw marketing, maar ook in jouw binnendienst. Als die Belg op zijn Belgisch gaat verkopen, en die bouwt een relatie op, en dan zegt die van, nu moet je met Anita van de binnendienst gaan communiceren over jouw bestellingen. Ja nee, die heeft met die in België zaken gedaan, dus die wil eigenlijk met die in België verder Zaken doen, maar Anita is een Nederlandse werkt op de Nederlandse manier ja, dat botst dan meteen ook met die Belgische klant en dan zie je dat er toch ook wel soms klanten dan weggaan uiteindelijk en zeggen van ja, we vinden dan toffe die mens, die man, die Belgische man, maar ja heel de organisatie is nog Nederlands en daar helpen wij ook bijvoorbeeld in, dat we zeggen van kijk dan gaan we die binnendienst treinen om om te gaan met die Belgen, dat je niet per se ook een Belgische binnendienst moet hebben, maar dat je weet wat zijn de gevoeligheden, zodat die Belgische salesman zijn werk echt goed kan doen en dat die klanten dan ook behouden blijven uiteindelijk en dat de mensen van de marketing ook hun communicatie gaan aanpassen op die Belgische markt zodat effectief die Belg ook gewoon het nog makkelijker krijgt om die Belgische markt te gaan bespelen uiteindelijk, dus het is breder dan, ik zeg het altijd, de excuus-Belg gaan we aannemen we hebben een Belg en nu zal het wel lukken, het gaat veel breder 

[00:30:10] Gerhard te Velde: dan dat Ja.

Heb je voorbeelden van, of misschien een voorbeeld van een bedrijf die echt totaal geflopt is in België? En misschien een bedrijf wat jij als een soort voorbeeldbedrijf ziet? Ja. Of waarvan je denkt, ja, die snappen het echt. 

[00:30:21] Eric Lippens: Ja, we hebben, ja, wel, er is een, er zijn verschillende bedrijven die geflopt zijn.

We hebben ook verhalen die niet altijd positief zijn. Ik zo’n 

[00:30:30] Gerhard te Velde: YouTube-filmpje met de top drie van de meest, de grootste fails van Nederlandse bedrijven Ja ik 

[00:30:37] Eric Lippens: ga er eentje meegeven ik kan er twee vertellen van de flop. Eentje… Waar ze zelf niets aan kunnen doen. En het tweede is eigenlijk wel door de eigen wijsheid van het bedrijf zelf dat ze gevloopt zijn.

Ik ga de namen niet noemen, maar ik kan wel zeggen in welke sector ze zitten. En op een gegeven moment ging het over een software, daar heb je het, een software voor boekingssystemen van wellnessstudio’s, hairdressers, saunas en dergelijke. En Ik moet zeggen, was topnotch. Dat was af. Dat was echt van, wauw, wat die software kan, dat was geweldig.

Die hadden ook verschillende portaalsites en dergelijke waar dan al die zelfstandige mensen hun wellness of hun hairdresser dingen konden promoten uiteindelijk. En daar hebben we ook eigenlijk advies gegeven van, start niet direct met je software, want dat is heel ingrijpend voor zo’n business uiteindelijk.

Start eerst vertrouwen op te bouwen met je portaalsite, zodat ze eigenlijk die relatie mee kunnen opbouwen. En nadien kun je binnen een jaar of zo je software verkopen. De grootste winst staat natuurlijk op die software. Uiteindelijk hebben ze toch gekozen om hun software als eerste te gaan vermarkten.

En er kwamen wel wat afspraken uit, want het was inderdaad goed. En uiteindelijk ging die Nederlander de zaakvoerder, ging dan zelf, want hij zei, ja, ik ga dat zelf doen, dat ik zeker de juiste dingen kan meegeven. En uiteindelijk hebben ze maar, twee of drie… Bedrijven kunnen aansluiten op die software omdat de cultuur was helemaal anders.

Dus in Nederland waren zij marktleider en iedereen vond dat geweldig want een van de belangrijkste features in die software was No-shows in een sauna of een wellness of een hairdresser, die moest je op voorhand betalen, dus een no-show, ja, die had je al betaald en kom je niet op daar gegaan dan ben je je geld kwijt dat is je eigen schuld.

In België was alles nog via reserveringssystemen van gewoon invullen in een kalenderje en zorg dan dat je op tijd er bent en je betaalt ter plaatse eigenlijk. Of je betaalt een voorschotje via overschrijving. Dat is niet eenmaal de software dan blijkbaar in die Belgische markt. Dus ik zeg oké goed, maar die graagden dat niet door, omdat die uitbaters elke keer zeiden, ja, dat is tof, maar dan neem ik geen zwart geld meer.

Ja, dat is ook heel België uiteindelijk. Als we de belastingen kunnen omzeilen, dan doen we dat ook uiteindelijk. Ja maar ja, uw no-show en dit en dat. Ja, ja, maar ik heb toch liever gewoon cash geld. Ja, maar dat is toch een winst dan uiteindelijk? Hij zegt van, ja, nee, eigenlijk niet. Ik heb liever dat zwart geld dan dat ik een no-show fee krijg.

En die zaakvoerder snapt dat niet. Ja, maar als jij bij de fiscus dat aangeeft, die gaat toch zien dat jij telkens te weinig winst maakt en zo. Ja, wij maken dan zo’n beetje winst maar die zullen er nooit vragen over. Dus ja, die software is daar nooit van de grond gekomen omwille van de cultuur die anders was.

Een andere flop was een bedrijf, ook in software, naar zelfstandige ondernemers. Daar hebben wij een audit gedaan, we hebben trainingen gegeven, we hebben daarna nog zelfs ad hoc begeleid en dergelijke. De directie was mee, de projectmanager was mee, maar dan gaat het naar de specialisten. Dat was een vrij groot bedrijf, dan ging het naar de specialisten van Google Ads en de website en dergelijke.

Ofwel hadden ze geen tijd, want ze hadden zoveel andere dingen te doen, ofwel geloven ze het niet en zeggen van ja, ik doe het al jaren op die manier, waarom zou ik dat nu voor Belgen op een andere manier doen? Dus ze probeerden het toch gewoon op hun eigen manier te doen en je zag, op een gegeven moment hadden ze drie ton uitgegeven voor 58 betalende klanten, die 20 euro per maand aan softwarekosten gaven.

Ja, dat is een gigantische flop natuurlijk. En op een gegeven moment hebben wij ook gewoon gezegd van kijk… Ja Je stuurt altijd dingen door naar ons, maar je voert het toch niet door. Misschien moeten we er ook gewoon mee stoppen, want dit heeft geen zin. Wij kunnen wel elke maand een factuur sturen naar jou, maar what’s the point?

Dus daar hebben we ook gewoon gezegd van, kijk jongens, het is goed, probeer het toch dan maar zelf. En we zien nog altijd fouten daar gebeuren. Een topbedrijf daar zijn er ook verschillende. Ja. Dan moet ik even zo nadenken, want er zijn zoveel leuke voorbeelden uiteindelijk. Ik ga daar ook twee korte anekdotes in vertellen.

Eentje heel leuk. Baars en Bloemhoff, hier mag ik je wel vertellen hoe het goed was uiteindelijk. Die doen in plinten en profielen plaatmaterialen voor de timmerman in Nederland, in beschrijnwerking in Vlaanderen uiteindelijk. Ze hadden een fantastische USB, ze waren echt innovatief, ze probeerden altijd voorraad te hebben en ze konden binnen de 24 uur leveren.

En ze zei, ja Erik Steven, dat lukt ons maar niet, die Belgische markt te bewerken. Soms krijgen we ze spoedbestelling tijdens corona-avondtoest een keer, maar voor de rest, het komt niet. En dan bleek uit dat onderzoek dat de Belgen hen niet geloofden. Die zeiden, ja kracht, jullie komen uit Nederland en jullie beloven binnen de 24 uur te leveren, terwijl met een huidige leverancier die drie dorpen verder zit, daar drie dagen over.

Dat is wat willen. Hoe kan dat dan? Dat geloof ik niet. Dus wij hebben eigenlijk vooral geadviseerd om een leuke campagne te voeren. We hebben wel de website enzo bekeken maar dat ga ik niet maken. Je moet inderdaad de mensen overtuigen. En op dit moment is Bart De Wever bij ons premier, eerste minister.

Maar een tiental jaar geleden ongeveer was hij burgemeester van Antwerpen geworden. Voor de eerste keer sinds de Tweede Wereldoorlog was Antwerpen van een linkse stad naar een rechtse stad geëvolueerd uiteindelijk. Een Vlaamse nationalistische bestuur uiteindelijk. Dus dat was gigantisch groot nieuws.

En dan stonden de cameramensen allemaal klaar voor de overwinningsspeech live in het nieuws te gaan streamen. En de DJ was zo enthousiast en hij had er een dikke beat op gezet dat Bart De Wever binnenkwam in een zaal vol vlaggetjes ken je het? Alleen bleef hij een beat duwen. En Bart De Wever begint daar de beste vrienden te hebben.

Ja, die muziek. Beste vrienden, allez, zet die plaat eens af. En die begint daar te roepen in die microfoon, zet die plaat af, wat een idioot, zet die plaat af. En die mensen daarnaast stemmen van, afzetten. En dat is jaren een mijme geweest in België. En wij hebben gezegd van, gebruik dat, want wat doet eigenlijk Baars en Bloemhoff?

Die zetten platen af. En dan hebben we inderdaad gezegd van, kijk, gebruik dat. We hebben dat wel even gecheckt juridisch of dat kan, of dat we dat dingen. Dus dat kleine fragmentje hebben we gebruikt in een spotje. Waarin dat dan heel erg is van, kijk kijk kijk oei, oei. Die hebben toch wel veel tijd nodig om platen af te zetten.

En dan zo ging dat verder, dat filmpje. Omdat wij wij zetten dan binnen de 24 uur onze platen af, enzovoort En we hebben ook nog een mailing laten versturen, in de vorm van een plaat een gramofoonplaat Met dan de tofste hits, maar dat zijn dan hun producten. En dan hebben ze een heel LinkedIn-campagne rondgemaakt, YouTube-campagne rondgemaakt.

En ze hadden… In september is dat gelanceerd geweest. Ze hadden zwaar achter op schema qua target. En in december hadden ze heel hun target gehaald. En dat was wel enorm succesvol. En ook met heel 

[00:38:04] Gerhard te Velde: veel humor. Want dat hebben we eigenlijk nog helemaal niet benoemd. Maar humor is 

[00:38:08] Eric Lippens: heel belangrijk in België.

Absoluut. Als je gewoon al weet dat in Cannes, de Lions, dat is een verkiezing van de beste reclamespots van Europa, dat de Belgische reclamesector daar altijd in de prijzen valt, dat is omdat wij zo goed die humor kunnen gebruiken in onze communicatie. En dat zeg je ook altijd in onze trainingen Zelfs in gewone promotiebanden gebruiken wij humor.

Terwijl in Nederland gewoon is van drie halen twee betalen. Zeggen wij, 14 plus 10 gratis voor bier bijvoorbeeld. En nodig rust een bak maten uit. En dat was dan voor een bedrijf dat dan maas maten makkers gebruikt als slogan. Dus ja, dat zijn zo… Die humor komt altijd terug. Dus dat is inderdaad een gegeven dat toch wel moeilijker is ook voor de Nederlanders die heel zakelijk blijven uiteindelijk En vooral op die prijsspelen, terwijl dat bij ons dat verhaal belangrijk is.

En die humor ook. En om dat tweede ding, als ik het mag nog vertellen, het tweede succesverhaal is De Vries Trappen. Heerlijke Nederlandse naam ook, De Vries. Ja De Vries 

[00:39:16] Gerhard te Velde: Trappen. Maar sta je dan ook al min 1 achter? We staan eigenlijk 

[00:39:19] Eric Lippens: als Nederlander 2-0 achter, zeggen we altijd. Dat zeggen wij niet alleen, dat zeggen de Nederlanders zelf ook.

De Nederlanders die in België rondrijden, die zeggen, we staan eigenlijk 2-0 achter, omdat we Nederlander zijn. En dat is moeilijk om dan te beginnen uiteindelijk als je begint met 2-0 achterstand. Ik kan misschien De Vries even direct vertellen dan, ik kan hier even op ingaan als het oké is. Kijk heel Belgisch, mag ik de toestemming vragen?

Ja. Ja, dat is omdat wij altijd kijken naar Nederlanders van, ja, er gaat iets gebeuren. Die gaan ons ofwel slechte producten leveren, ofwel gaan ze ons in het zak zetten, een beetje bedriegen Er is ook een gezeten in België dat elke Belg kent, als een Nederlander jou niet bedrogen heeft, dan is hij het vergeten.

En dat is vanwege jullie handelsgeest en jullie zucht naar omzet en jullie zucht naar verkopen. Je zal je eigen moeder en schoonmoeder tegelijkertijd nog verkopen, bij wijze van spreken. Dat lachen we nu wel mee, maar het is ergens wel zo. En in België is dat van, doe eens allemaal rustig aan. En dat zorgt ervoor dat dat dingen…

Maar er is wel iets aan te doen. Je moet inderdaad een aantal stappen nemen. Je kunt ook de grappige gemoedelijke Nederlander worden. Maar dan moet je inderdaad ook… De taal maar niet de letterlijke, maar de figuurlijke taal van de Belgen gaan spreken. Maar terug naar de Vries Trappen, een heel Nederlandse naam.

Zij hadden inderdaad ook in België een andere naam, de trapspecialisten. En verkochten ook aan specialisten die trappen maakten. En ze zeiden ook inderdaad, we hebben hier een fabriek waar we honderd trappen per dag kunnen maken, op maat. Dus we hebben nog wat capaciteit, we gaan Belgen doen. Maar af en toe, wij geraken er ook niet door in die Belgische markt.

En daar hebben wij gewoon op twee dagen tijd eigenlijk heel dat team getraind toe, dat ze moesten met die Belgen bezig zijn. En vooral eigenlijk telefonisch ook, want je had een e-commerce website, maar die Belgen gingen allemaal bellen. Want ja, een trap bestellen dat doe je toch ook op gevoel. En waar een Nederlandse klant twee, drie minuten nodig had, ging die in België 25 minuten aan de lijn Dat is veel.

En daar hebben we wel inderdaad gezien van, kijk, ze zeggen ook van, ja, als we hadden een trap verkochten in België, dat was meteen onze duurste trap die we verkochten. Waarom? Die in België wil kwaliteit. Die wil die trap daar nog dertig jaar in bestaan. Nederlanders gaan zeggen van, nou, nou, binnen tien jaar, als het niet meer goed is, dan vervangen we wel.

En daar hebben we inderdaad hen eigenlijk aangeraden om een andere naam te nemen. Nou die trapspecialist in plaats van de vriestrappen. Zoals jij zegt, 2-0, of 1-0 achter. Maar tegelijkertijd ook, vooral dat telefonisch team eigenlijk, heel hard trainen zodat ze effectief die Belgen beter konden begeleiden.

En het leukste was daarvan, ze doen trappen op maat. En een leukste anekdote daarvan is van, ja, we hebben zelf ook eens een keer gebeld om te testen. En dan zeggen we, ja, een trap op maat dat kost je zoveel euro. Wacht, wacht, wacht Een trap op maat kost mij zoveel, dus ik gaf mijn maat door en die gaf meteen al de prijs.

Maar hoe kan dat nu, als je een trap op maat maakt, dat je onmiddellijk de prijs weet? Dan word je toch genaaid of tenminste, dat klopt. Ja, dat klopt niet. Dus in België wordt er al meteen iemand trouw van, ja, dat is hier weer opnieuw, die Nederlander heeft het niet vergeten dat bedriegen. Dus ze hebben gewoon dat advies gegeven, wat je dan doet is, maar ze hadden gewoon, het was geen bedrag ofzo absoluut niet, maar het was gewoon, ze hadden een aantal standaardprocedures waarin ze heel snel konden weten, ja, dat zijn die en die en die elementen dat kost u zoveel euro.

Dan denk je van, ah, weet je wat, meneer ik ga dat voor u nakijken. Ik ga 

[00:43:02] Gerhard te Velde: het uitrekenen En ik ga het uitrekenen 

[00:43:03] Eric Lippens: en ik bel u morgen terug. Mag ik uw nummer? En die beneden ook al een telefoonnummer. Ah, dat is goed. En je legt gewoon een telefoon af. En je wacht 24 uur. En je pakt een telefoon terug op. En je denkt van, ja, dat kost je zoveel.

Verkocht. Ja. 

[00:43:17] Gerhard te Velde: Dat is een hele simpele ingrijpen in het proces. Ja. En dat ik zeker 

[00:43:20] Eric Lippens: dat die 20%, hè. 20% maar inzetten. 

[00:43:23] Gerhard te Velde: Ja. Hé, en sowieso bellen. Is dat meer een ding in België dan in Nederland? Maar dit is even een ander onderwerp, hè Maar in Nederland heb je zeker ook bij bepaalde generaties Dus zeker bij jongere mensen.

Maar ook een soort belangst of… Ja. We proberen zoveel mogelijk digitaal te doen. En… Ja. Ja, snel en digitaal En dat is wat de klant wil. 

[00:43:46] Eric Lippens: Die belangst is er ook bij ons in bij de Belgische jongeren. Absoluut. Dat zie je ook gewoon. Dat is een gegeven van de tijd. Maar het is wel heel belangrijk dat je een telefoonnummer hebt.

En het liefst een Belgisch telefoonnummer. Zodat we… Ook al gaan we het digitaal doen, we moeten ergens een zekerheid hebben dat we u kunnen contacteren als er iets mis is, of soms tijdens het bestelproces, dat we u gewoon even kunnen vragen, wat is dit? Een Belg die belt, die heeft het wel gezien op de website, maar die wil dat nog eens een keer van u persoonlijk horen uiteindelijk.

Dus meestal is het vooral een inbound call dat gaat helpen dan een outbound call. Outbound vinden we ook niet zo leuk, van nou, we hebben hier een fantastisch product voor jou, dat werkt bij ons ook minder. Cold calling, dat zal in Nederland ook niet zo aangenaam zijn. Maar je moet wel ergens klaar zijn voor een inbound call, zodat die Belg eigenlijk kan daarop inspelen.

Om een voorbeeld te geven, toen ik nog marketingmanager was bij Centerparks, hebben wij ook in het… In het bestelproces, in het boekingsproces, gevraagd om het callcenternummer te tonen. En die Nederlanders zeggen allemaal van, waarom? Nee, nee, die in België die ziet dan op gegeven moment bij optie staan, een lakenpakket.

Oké maar wacht, hoeveel lakens zijn dat dan? En wat zit er dan in? Ja, dat kun je toch neerschrijven? Ja, maar ik wil dat toch wel eens een keer checken. En wordt die dan opgedekt? Of moet ik die dan zelf opdekken? Enzovoort enzovoort. En dat zit echt in dat bestelproces uiteindelijk. En dan bellen ze gewoon, ah ja, oké dat is goed, dan kan ik verder.

En ze gingen verder, en ze gingen die boeking dan online afwerken. En dat werkt wel uiteindelijk. En dat Belgisch telefoonnummer, dan denken ze van, oei oei, oei, moet ik een vernootschap of een ding oprichten in België Dat is niet waar, je kunt gewoon… Er zijn genoeg bedrijven die zeggen, we kunnen je een Belgisch telefoonnummer verhuren en dat gaat naar je callcenter in Nederland.

Best wel dat je je mensen een beetje traint dat het niet op de vlotte botte Nederlandse manier gebeurt, maar met meer warmte. Of, je zegt inderdaad, er zijn ook bedrijven waar je zegt, we huren daar je voor 200 euro per maand een bureaubewijs aan spreken, waardoor je wel een Belgisch telefoonnummer kunt aanvragen, zonder dat je bij die bedrijven moet passeren.

Dus dat is wel belangrijk. 

[00:46:02] Gerhard te Velde: We gaan zo ook nog naar… Hoe moet het dan wel? Wat zijn de stappen? Teamleader is hoofdsponsor van deze podcast. Ik weet niet of je Teamleader kent. Ik heb het idee dat België daar heel sterk in is. In software. Jullie verkopen natuurlijk ook dingen aan Nederlanders. Hoe zit die andere kant van de medaille?

[00:46:27] Eric Lippens: Ja, uiteraard Er zijn ook Belgische bedrijven die naar Nederland gaan. Teamleader is een mooi voorbeeld daarvan uiteindelijk. Dat was altijd wel het voorbeeld van hoe het moest uiteindelijk. Alhoewel dat nu in de tijd ook stond. Ze worden overgenomen door een Amerikaanse firm. Ze hebben nog altijd wel fantastische producten daar niet van, maar Team Leader is inderdaad wel een van de voorbeelden in België.

Maar je ziet wel eigenlijk dat 76 miljard van Nederland naar België ging, van import of export, dus Nederlandse producten naar België, en slechts 54 miljard van België naar Nederland. En je ziet wel dat Nederlanders sneller die markt overgaan dan België of die grens overgaan dan België Dan moet je maar gewoon een product googelen in België en je ziet heel veel Nederlandse aanbieders, ga je dat zelfs googelen in Nederland, zie je heel weinig Belgische aanbieders.

Maar er is inderdaad ook de andere kant, en ook die mensen helpen wij dan, of die bedrijven helpen wij die stap te zetten vooral eigenlijk te zeggen van, kom op jongens je kunt het, je durft het, je hebt een fantastisch verhaal. Ja, speel daarop en heb geen schrik van die kortingen die daar gegeven worden.

Dat is wel met een ander merk waar we mee samen zijn dat is dan de meest Nederlandse Belg. Daar gaan we niet over… Ze noemen mij zo, de meeste Nederlandse klanten noemen mij zo, de meest Nederlandse Belg. Omdat ik heel gevat en heel to the point mijn feedback geef. Ook wel een beetje met humor. Waar het een beetje atypisch Belgisch is, want we draaien meestal daar rond.

Van, het zou kunnen dat, enzovoort. En dan, ja, gezien inderdaad wel dat de andere kant ook werkt. We hebben nu bijvoorbeeld een bedrijf waarmee we samenwerken. Een Belgisch bedrijf dat een Nederlands bedrijf heeft overgenomen En die wouden ook groeien in die Belgische markt. En je ziet daar het tegenovergestelde van wat ze allemaal op clichés denken over België.

Achtergesteld land en innovatief staan ze niet ver en dit en dat. Wel, als je gaat kijken, je bent gaan kijken in een fabriek in Nederland en je bent gaan kijken in een fabriek in België. Het verschil is hemelsbreed. Echt gigantisch groot. De machinerie die daar staat, de machinepark die er staat in België, is tien keer moderner.

En zoveel gestructureerder dan in Nederland uiteindelijk. Waarin Nederland eigenlijk eerder het andersom is. De hub van de Belgen eigenlijk. Maar, dan kom je weer op het volgende probleem. Dat klikt niet zo goed tussen die teams. En daar moeten wij dan ook een beetje de… Wij noemen het soms een beetje relatietherapeut spelen.

Om te zeggen van kijk jongens, we hebben allemaal hetzelfde doel. Dat is meer verkopen in Nederland. Dat één bedrijf in Nederland, maar ook dat Belgische bedrijf Dat is reden waarom ze dan naar Nederland zijn getrokken Ik zeg, maar we moeten wel overeen komen door die cultuurverschillen aan te pakken door te zeggen, als die een zo doet, dan bedoelt hem dat, als hij dat doet, dan bedoelt hem dat.

Waarom hij dat nog niet gedaan is, heeft daarmee te maken. Ja, ze zijn echt aan het gidsen 

[00:49:29] Gerhard te Velde: en aan het tolken, 

[00:49:30] Eric Lippens: aan het taalslag maken. Het is niet alleen gidsen voor ondernemers en marketeers en salesmens, maar ook gidsen voor bedrijven die al teams hebben in elkaars land uiteindelijk. 

[00:49:40] Gerhard te Velde: Ik vind dat dat date wordt ook de titel van je boek.

Want je komt ook weer met een nieuw boek uit, heb je gezegd. Ja, klopt. Komt daten daarin terug? Want die vond ik ook wel leuk. 

[00:49:48] Eric Lippens: Ja, het is een titel eigenlijk van het boek weet ik nog niet. Maar het is eigenlijk, dankjewel, misschien een goede ding. Ja, of 

[00:49:54] Gerhard te Velde: Relatietherapie voor Nederlanders. Nee, maar ik vind die, want het gaat iedere keer weer over die relatie.

Ja, het gaat over de 

[00:50:00] Eric Lippens: relatie uiteindelijk. En eigenlijk, ga op date met een Nederlander of met een Belg, is misschien wel een goede titel. Ik heb al heel wat boeken gelezen over Nederland-België. En ik vond eigenlijk dat die altijd… Die heel theoretisch waren, eigenlijk. Ook zo hebben we dan allerlei sociologische modellen bijgenomen.

En sommige boeken zijn ook meer dan 10, 15 jaar oud. Dus er is eigenlijk geen enkel recent boek met heel praktische tips. Ik heb er al eentje geschreven, twee jaar geleden, 92 tips voor 0032, waar gewoon heel praktisch 32 marketingtips staan, eigenlijk, voor die Belgische markt Maar nu is het breder van, oké waarom denkt een Belg of een Nederlander zo in consumenten of in teamverband, of in salesverband?

En hoe moet je dat dan effectief aanpakken? En ja, ik vind het wel een leuke titel Bedankt voor, als hem dat wordt, dan krijg je een gratis informatie precies. 

[00:50:51] Gerhard te Velde: Ik moest ook aan Jos Burgers denken. Ik weet niet of je die gast kent. Nee. Jos Burgers is een Nederlandse managementboekauteur. En hij heeft ook altijd van die hele simpele boekjes.

Ik zal er straks een meegeven. Een van zijn boekjes is Geef Nooit Korting. Ja. Sluit mooi aan op jullie filosofie. Ja En hij weet ingewikkelde businessdingen heel goed terug te brengen tot hele klare taal. Gewoon heel simpel en heel toepasbaar. Dus zo’n soort boek wil je eigenlijk maken, waar je gewoon echt wat mee kan.

[00:51:21] Eric Lippens: Daar zijn we nu mee bezig absoluut. En heel praktisch leuke voorbeelden anekdotes, waardoor het theoretische dat we geven meteen ook zichtbaar wordt. Uiteindelijk van, ah ja, zo zit het in elkaar uiteindelijk. En telkens afgesloten, elk hoofdstuk mee. Dit voor de Nederlanders doe dit voor de Belgen. 

[00:51:39] Jingle: Dat 

[00:51:39] Eric Lippens: ze echt wel weten waaraan waaraf dat je toe bent uiteindelijk.

[00:51:44] Gerhard te Velde: Ja. We gaan, want ik zit op de klok te kijken. We zijn inmiddels alweer 50 minuten in dit mooie onderwerp. We gaan naar de stappen En waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is, stel ik ben ondernemer. Ik vind het eigenlijk wel interessant die markt Ik wil dat wel verder gaan onderzoeken. Wat zijn dan de stappen zeg maar?

…stel dat ik met jou ga werken, wat gaan we dan doen? Hoe ziet dat eruit? 

[00:52:12] Eric Lippens: Ja, sowieso… Eerst even zo’n gesprekje om te zien van oké wat heb je al gedaan in België, of wat zijn je plannen, wat zijn je ambities uiteindelijk, en waar staat het bedrijf voor en dan is het een beetje kijken wat het beste is voor de klant zelf uiteindelijk dus we hebben verschillende opties en we merken wel dat de laatste Tijd veel meer wordt gekozen voor een audit.

Dan gaan we heel diep in volledig jouw communicatie of jouw salesproces. Dan krijg je echt een naslagwerk bij wijze van spreken. Dat is makkelijk zo dik eigenlijk. We printen dat niet af, maar als je het ooit is afgeprint, is het zo dik. Dan kan je pagina per pagina, e-mail per e-mail, advertentie per advertentie of stap per stap in je salesproces, krijg dan eigenlijk de goeie dingen, de minder goeie dingen en de absoluut te verbeteren zaken volgens dat date model te zien.

Dat geeft ook meteen niet alleen wat er slecht is of wat er beter kan, maar ook hoe je het effectief beter kunt krijgen. Meestal willen we dan toch ook wel nog een extra training erbij doen om het echt in de vingers te krijgen uiteindelijk. En waar we het meeste tegenaan lopen bij Nederlanders stellen we altijd voor een vervolgtrecht.

Want dan ga je het eigenlijk moeten gaan doen. Een soort van strippenkaart. Of zeggen van, kijk, we gaan toch nog een aantal maanden met jou moeten evalueren. En dat betekent niet dat we… Wij zijn geen partij die zegt van, we gaan hier twee jaar dingen doen of zo. Nee, we willen het u leren. En op het moment dat je het kunt, laten we u graag los.

Wat we wel merken bij vooral de Nederlandse bedrijven de Belgische minder, is dat zij de audit of de training doen, of een combinatie van beide, en dan zeggen, nou dan kunnen we het wel lekker zelf. We weten alles. We weten alles en nu gaan we aan de slag. Terwijl dat soms makkelijker is om te zeggen, doe nog tien of vijftien uur aan een strippenkaart, omdat je nog dingen kan doorsturen naar ons.

Herinner je je dat bedrijf daar in Antwerpen een winkel had en die mailing ging doen en uiteindelijk toch geen 200 euro had betalen om het nog eens te laten nalezen. Dan denk van, ja jongens, wat is 200 euro op heel die mailing? Niks Maar het gaat je wel zo hard helpen uiteindelijk. En een aantal bedrijven nemen dat en die begrijpen dat ook eindelijk, maar een aantal zelfstandig ondernemers of marketeers hebben dan van, nou, ik ga het wel zelf kunnen.

Die 10% weet je nog, die 10% die zegt van, ik wil het allemaal, ik kan het allemaal wel zelf. Die denken, ja, en toch zien we dan, diegenen die drie dubbele cijfers halen voor de coma in de groei, dat zijn de bedrijven die nog die 10, 15, 20 uur extra genomen hebben en die zeggen van, oké we weten het nu, maar we willen het ook goed doen en als we het gemaakt hebben, kijk er nog eens even naar.

En dat is echt niet de grootste investering en jammer genoeg zien we dat ook Bij onze partners, we hebben bijvoorbeeld ook juristen die e-commerce-wetgevingen of handelswetgevingen bekijken, die zeggen dat ook van… Wij krijgen regelmatig klanten binnen die niet vooraf een paar uur advies wouden en dan tegen de lamp zijn gelopen.

Economische inspectie, boetes, zelfs een boete. We hebben een verhaal van 174.000 euro boete. Dan denk je, had je misschien toch maar even gewoon drie uur advocaten betaald om dingen na te kijken eigenlijk. Dus dit is een beetje ons direct audit training. En wat we ook wel regelmatig doen, is effectief, zeker bij grotere spelers uiteindelijk is dat we toch wel stand-by blijven toch durende zes maanden, zes à zeven maanden, om toch wel op te volgen.

Die willen dan ook mediakeuze, die willen zeggen, oké, we hebben een mediaplan, kijk er eens naar elkaar. Oké nu gaan we de Google Ads aanpassen, of de nieuwe campagne komt eraan, kun je er nog eens een keer kijken. We hebben een nieuw vraagstuk of een nieuw ding, kunnen we dat gaan lanceren? En dat is gewoon een soort van sparringspartner dat we dan zijn uiteindelijk En dat werkt meestal het beste.

Dus dat is een beetje onze trajecten 

[00:56:03] Gerhard te Velde: Want je zei dat je bij een personal trainer zat, toch? Ja. Nou ja, maar die houd je toch ook scherp? Ja, tuurlijk. Als je die ontslaat, dan de eerste drie keer ga je nog. En dan op de vierde keer denk je, ja ik heb geen zin vandaag. Dus ik 

[00:56:16] Eric Lippens: geloof heel 

[00:56:16] Gerhard te Velde: erg in begeleiding. En natuurlijk kost dat geld, maar het maakt je ook beter.

Het maakt me 

[00:56:20] Eric Lippens: beter. In begin ging ik elke week naar die personal trainer. 

[00:56:23] Gerhard te Velde: Nu 

[00:56:24] Eric Lippens: is gewoon om de twee weken. Omdat ik zoiets heb van, oké die twee weken kan ik wel overbruggen in mijn eigen trainingen Maar ik wil wel inderdaad zo van, en ze ziet elke keer opnieuw, Erik, je moet dat zo doen, je bent aan het compenseren, dit en dat.

En dan denk ik van, ja, fuck, dat is waar. En de volgende keer let je er weer opnieuw van, ja, ze heeft dit gezegd Dus ik moet zorgen dat ik erop moet letten. En dat is inderdaad een mooi metafoor wat jij zegt. Dat is effectief wat wij ook doen. De mensen scherp houden. En ja dat is belangrijk. Want het is jammer genoeg wel makkelijk door niet scherp te blijven, Dat je opnieuw dezelfde fouten gaat maken als voorheen.

Ja. Het moet erin zitten, het moet in de vingers komen. En dat is het belangrijkste. 

[00:57:06] Gerhard te Velde: Heeft het zin om groeivoer uit te rollen naar België? Dus stel ik ga deze podcast lanceren. Het is niet echt voor de hand liggend misschien om te gaan doen, maar wat denk jij? Ja ik kan u wel een advies geven. Ja, precies.

Misschien heb je wel eens momenten dat je aan het begin al denkt, doe het niet, want dit gaat nooit werken. Er zijn 

[00:57:28] Eric Lippens: absoluut als we merken dat jongens het niet doen, dan zullen we dat zeker zeggen, want het is ook onze reputatie die op het spel staat uiteindelijk. We gaan niet zomaar voor de money iemand lanceren, want uiteindelijk als jij niet tevreden bent omdat je de markt er gewoon niet klaar voor is dan had je ook me kunnen vertellen.

Groeivoer naar België, er zijn twee opties daarin. Eén de podcastwereld in België is ook nog iets minder ontwikkeld dan in Nederland. Andere kant, de grootste valkuil kan zijn van… Die 2-0-achterstand van, ja, het kan een sterkte of een zwakte zijn, gaan we opkijken. De Belg respecteert de Nederlander voor zijn kunde in commercie, maar houdt er niet van.

Dus het is… Op dit moment zeg ik spontaan niet doen, maar misschien binnen zes maanden of in een jaar even afwachten hoe dat de markt daar groeit. En dat je wel op een bepaalde manier kunt kijken of die ondernemers daar ook zijn. Of je moet het radicaal omgooien door te zeggen we gaan ook heel veel Belgische ondernemers erbij gooien.

En dan heb je wel een Benelux groeivoer-podcast. Ik ben even hier gewoon hard op aan het nadenken uiteindelijk. Eerst in de instantie zou ik zeggen nee, maar je kan er ook gewoon een Benelux-podcast van maken waarin je een mooie combinatie maakt van het beste van beide werelden. Ik 

[00:58:48] Gerhard te Velde: zou denk ik een Vlaamse host zoeken.

Ja. Want ik ben ook bezig om het hostingteam uit te bereiden. Dus ik ben nu zelf de presentator, de host van Groeivoer. Maar we gaan het team ook uitbereiden. Er komen meerdere presentatoren bij. En je zou op een gegeven moment ook kunnen zeggen, we gaan gewoon iemand die de taal spreekt, die de cultuur begrijpt, die komt ook bij het hostingteam.

En dan ga je ook inderdaad Vlaamse ondernemers uitnodigen. En dan zou je ook 

[00:59:15] Eric Lippens: kunnen toevoegen dat je zegt, oké we hebben nu afleveringen, dat je per maand of zo bij wijze van spreken een soort van wrap-up doet van, oké wat zijn nu de boeiendste of de interessantste tips die ik gehoord heb vanuit België en vanuit Nederland die voor beide landen zouden kunnen gelden.

En dan heb je wel een heel sterk gegeven Verbindend, dan wordt het ook weer… zodat 

[00:59:36] Gerhard te Velde: we uiteindelijk weer met z’n allen… Nou, dat gaat waarschijnlijk nooit gebeuren, dat we bij elkaar komen Dat wordt een moeilijke, denk ik om ooit weer bij elkaar te komen. Mooi open einde. We gaan afronden en dat doen we met de laatste vraag.

En de laatste vraag is voor jou als gast. Dus jij mag een vraag meegeven aan de luisteraar om over na te denken. Is er iets waarvan je zegt, ga daar eens over nadenken? 

[01:00:02] Eric Lippens: Goh, ja, dat is goeie. , een vraag voor de luisteraar eigenlijk, om over na te denken. Ah wel, ik heb wel een leuke. Is jouw marketing en communicatie sterk genoeg voor de Belgische markt Maar is die eigenlijk in C wel sterk genoeg voor de Nederlandse markt?

En dan kom ik gewoon terug op dat verhaal van de kortingen en de snelle leveren. Want dat is eigenlijk… Onze visie heel veel hetzelfde in Nederland. Dus wat is jou als je naar België gaat, wat is jouw sterk verhaal? En kan je dat ook effectief gebruiken in de Nederlandse markt om daar ook verder te groeien?

Mooi. Die vraag zou ik wel willen stellen. 

[01:00:44] Gerhard te Velde: Mooie 

[01:00:45] Eric Lippens: vraag. 

[01:00:45] Gerhard te Velde: Dus kijk eens in de spiegel of je verhaal überhaupt voor Nederland goed genoeg is. Ja. Ja, mooi. Dankjewel. Nou, tot zover deze aflevering, Erik. Dankjewel voor jouw komst. Dankjewel voor de gastvrijheid. Zeker. En jij natuurlijk. Dank voor het kijken of luisteren naar deze aflevering van Groeivoer.

Ken jij een ondernemer voor wie dit verhaal relevant is? Stuur deze podcast dan door. Ga zelf ook eens lekker nadenken of je misschien toch wil gaan… Dus uitrollen en doe het vooral niet op eigen houtje. Dus zoek serieus hulp daarbij. Wil je meer weten over Erik? Check vraaghetdebelg.nl En je kunt natuurlijk ook gewoon even op LinkedIn hem toevoegen Erik Lippens.

En we zullen ook alle informatie in de show notes zetten. Dank voor je aandacht en graag tot de volgende aflevering.

Luister via

Op deze pagina

Lees verder over de podcast

In het blogartikel van deze podcast vind je inhoudelijke informatie wat wij in deze aflevering besproken hebben.

Nieuwe inspiratie nodig?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Pijl omhoog Naar boven