Aflevering 371
24 november 2025
Kanish Thavapalasingam kwam als 12-jarige vanuit Sri Lanka naar Nederland en kon in het Nederlands alleen ‘ja’ en ‘nee’ zeggen. 25 jaar later runt hij 818 Group met vier mediabedrijven, twaalf medewerkers en klanten als Brabant Water en ING. In deze aflevering deelt hij zijn onconventionele groeistrategieën: van het overnemen van kleine bureaus tot het bewust niet streven naar een 10, maar naar een 9+. Een eerlijk verhaal over 24/7 ondernemerschap, het balanceren van compagnons met verschillende werkmentaliteiten, en waarom hij iedere maand een staatlot koopt.
3 dingen die je in deze aflevering leert:
🎯 Waarom kleine stappen naar grote dromen effectiever zijn dan direct groot denken en hoe je je doelen ‘hapbaar’ maakt
💼 Hoe je met een CRM-systeem binnen zes maanden je investering terugverdient na een bedrijfsovername en welke klanten je moet dumpen
📱 Waarom altijd bereikbaar zijn (zelfs op vakantie in IJsland) je grootste concurrentievoordeel kan zijn in 2025
CALLS TO ACTION 🔥
Voeg Kanish toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/kthavapalasingam/
Check de website van Subtiel hier: https://www.subtiel.nl/
BRONNEN
Tool: Teamleader – CRM-systeem dat Kanish al 10 jaar gebruikt voor klantbeheer, projectmanagement en facturatie (teamleader.nl/groeivoer)
Bedrijf: Brabant Water
Bedrijf: ING
00:00:00 – Welkom bij Groeivoer!
00:01:06 – Introductie Kanish
00:01:54 – Van Sri Lanka naar Nederland
00:03:35 – Begin ondernemerschap
00:06:19 – De gratis website
00:08:19 – Cashen in het café
00:11:53 – Financieel onafhankelijk
00:12:34 – Eerste tot huidige bedrijf
00:14:08 – Huidige situatie
00:16:27 – Vier mediabedrijven, één dak
00:17:03 – De filosofie
00:19:18 – 24/7 ondernemerschap
00:20:21 – Werkmentaliteit van compagnons
00:24:43 – Eerste Teamleader-klant
00:26:33 – Gebruik Teamleader
00:29:40 – Vijf jaar investeren
00:30:43 – Werk overdraagbaar maken
00:33:06 – Social media bureau overnemen
00:34:47 – Welke bedrijven overnemen
00:36:38 – Dromen in kleine stukjes
00:37:37 – Boodschappen kunnen betalen
00:39:17 – De Nederlandse agency-markt
00:40:06 – De Kanish-methode
00:41:18 – Twee vriendengroepen
00:44:01 – Altijd ‘ja’ zeggen
00:45:41 – Contact op vakantie
00:47:36 – Bouw iets groots
00:48:31 – De 9+ filosofie
00:49:29 – De laatste vraag
Waar vind je deze ondernemerspodcast?
Kijk je graag zakelijke podcasts? 🎥
Volg dan het kanaal van Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@Groeivoer/videos
Liever luisteren? 🎧
Volg Groeivoer op Apple Podcast: 🍏 https://shorturl.at/kozJP
Beluister de #1 Nederlandse ondernemerspodcast op Spotify: 🎶 https://shorturl.at/bfmD3
Zelf een zakelijke podcast starten? 🎙️
Wil je zelf ook een professionele podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een gespecialiseerd podcast agency voor ondernemers.
Adverteren in dé ondernemerspodcast van Nederland? 📢
Wil je adverteren bij Groeivoer en ondernemend Nederland bereiken? Mail naar info@groeivoer.nl
Volg onze ondernemerskanalen! 🌐
Blijf op de hoogte van nieuwe podcast afleveringen en ondernemersevents via WhatsApp: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B
Of via Telegram: https://t.me/groeivoer
De beste ondernemerslessen in je mail? 📧
Mail naar info@groeivoer.nl voor een *cheat sheet* met de 10 beste tips van 300 afleveringen van Groeivoer. Boordevol inzichten van succesvolle ondernemers.
Waardeer deze ondernemerspodcast! 🌟
Fan van deze zakelijke podcast? Laat een review achter! 👍
Volg de #1 ondernemerspodcast! 🚀
LinkedIn Gerhard: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
LinkedIn Groeivoer: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
TikTok: https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners voor ondernemers 🤝
Deze ondernemerspodcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Start vandaag: https://signup.focus.teamleader.eu
Speciale dank aan Groenpand, thuisbasis van de Ear Ear Podcast studio. Bekijk www.groenpand.nl voor meer informatie.
[00:00:00] Kanish Thavapalasingam: Ik leg lat hoog, maar lat moet bij ons altijd 9 plus zijn, hoeft niet 10. En als je 9 plus hebt, dan ben ik tevreden dan heb je ook nog verbeterpunten. Daar kunnen we samen beter in worden. 10 is ook niet haalbaar denk ik altijd, want wat voor mij 10 is, is voor jou een 7,5. Ik ben 25 jaar geleden verhuisd naar Nederland, samen met mijn moeder en zus.
Oorspronkelijk kom ik uit Sri Lanka, toen was ik 12. Ik landde in Amsterdam, samen met mijn moeder en mijn zus. En toen zag ik eerst een keer mijn vader. Ja, dan ben je in één keer in een nieuw land en dan moet je taal gaan leren. Ik sta zeven dagen per week 24-7 aan. Ik ben echt heel alert, ik ben overal bezig Ook als ik ergens in restaurant zit, kijk ik echt om me heen.
Ik sport iedere dag, ik wandel iedere dag, ik eet gezond. Ik drink niet vaak alcohol. Soms de weekend als ik uit eet drink ik alcohol. Dus ik zorg heel goed voor me. En daardoor kan ik echt wel alles geven op de werkvloer. Ik droom ook groot, maar ik probeer mijn dromen in klein stukjes te hakken. Waardoor het voor mij ook hapbaar is.
Want als jij morgen een grote bedrijf wil overnemen Ik heb niet drie miljoen euro op mijn rekening staan om te betalen. Dus je moet kijken, als ik daar naartoe wil. Dan kun je ook van klein, stap voor stap, ook daar naartoe komen. Dat grootste kwaliteit.
[00:01:06] Gerhard te Velde: Welkom bij Groeivoer Mijn gast vandaag is Kanish Thavapalasingam. Hij is founder van videoagency Subtiel en we hebben het over een van de grootste pijnpunten van ondernemers die groeien en dat is het overdraagbaar en beheersbaar maken van het werk in je organisatie zeker als je hard groeit. Kanish, welkom bij de podcast.
[00:01:26] Kanish Thavapalasingam: Dankjewel.
[00:01:26] Gerhard te Velde: We hadden al een heerlijk voorgesprek en wij zouden uren kunnen vullen. Dus misschien moeten we samen een podcast beginnen. Maar dat is even een ander gesprek. Ik wil het vandaag echt over jouw ondernemerschap hebben. Want een van de woorden die ik echt bij jou vind passen dat is self-made. Je hebt het helemaal zelf opgezet je bedrijf.
Misschien kunnen we daar beginnen, want je kwam met helemaal niks naar Nederland… Wil je ons dus meenemen in dat verhaal?
[00:01:54] Kanish Thavapalasingam: Zeker. Dankjewel dat ik hier mocht zijn en mijn verhaal mocht doen vandaag. Leuk heel leuk. Ik heb er zin in. Ik ben Kennis, 36. Ik ben 25 jaar geleden verhuisd naar Nederland, samen met mijn moeder en mijn zus.
Oorspronkelijk kom ik uit Sri Lanka.
Toen was ik twaalf, ik landde in Amsterdam, samen met mijn moeder en zus en toen zag ik eerst een keer mijn vader en ja dan ben je in één keer in een nieuw land en dan moet je taal gaan leren. Ja, dat heb ik de eerste drie jaar gedaan. De taalschool geweest, waar je alleen maar taal kon leren, Nederlands taal, was heel pittig.
Ik kon alleen maar ja en nee zeggen of lachen. Als iemand tegen mij lacht, dan ga ik terug lachen. Dus dat was echt wel pittig jaar geweest want je bent twaalf. Je weet heel goed waar je vandaan komt. Je kan de moedertaal heel vloeiend spreken. Maar de nieuwe taal is heel lastig. En…
Mijn vader sprak ook niet goed Nederlands, dus je kon niet thuis ook met hem praten. Toen ging ik eerst de drie jaar naar taalschool. Vanuit taalschool, na twee jaar, dacht ik, oh, ik kan nu een beetje Nederlands praten. Toen kon ik ook iedereen verstaan terugpraten, bepaalde dingen goed uitleggen dat soort dingen.
En vanuit taalschool ben ik doorgegaan naar middelbare school, daar heb ik een opleiding gedaan. Eerst ICT-opleiding gedaan, van ICT ben ik media gaan doen. En vanuit mediaopleiding, eerste jaar van mediaopleiding dacht ik, wat een leuke vak, ik zie heel veel kansen in dit wereldje. En toen ben ik ook een eigen bedrijf opgestart daarin.
[00:03:35] Gerhard te Velde: Ja, en hoe kwam je op dat idee? Was er iemand die tegen jou zei van… hé, dan moet je gewoon lekker naar de Kamer van Koophandel gaan? Of had je je eerste klant al zonder KVK-aanschrijving? Of hoe viel dat kwartje bij jou?
[00:03:49] Kanish Thavapalasingam: Ja, uiteindelijk alles is bij mij wel… dat hele ondernemerschap… Is bij mij geboren toen ik 18 was, ging ik in een krant café werken in Oosterhout.
En daar was ik begonnen als keukenhulp op Zaterdag… En op vrijdagavond ook, als het druk is, moet ik afwassen en dat soort dingen, de basisdingen in de keuken mag je dan doen. En daar kwamen heel veel ondernemers. Overdag kwamen heel veel ondernemers voor zakelijke lunch, meetings. En ik stond in keuken dat is ook een open keuken dus er liepen heel veel mensen in een pak en had ik een toiletbezoek.
En dan ging ze terug en dan ging ik altijd lachen en ik was… Toen was ik al een klein beetje verlegen. Ik kon niet heel snel met iedereen connectie maken. Maar ik dacht, dat is interessant. Iemand die op donderdag en middag hier lekker luncht en wijn drinkt Dat wilde jij ook
[00:04:47] Jingle: wel.
[00:04:47] Kanish Thavapalasingam: Nee, niet per se dat leven of zo, maar ik dacht moet je er dan niet werken Dat dacht ik maar.
Dus zo steeds ging ik in het horecabedrijf meer doen. En ik ging ook aan mijn baas huidige werkgever toen een tijd, laten zien dat ik echt meer waard is dan alleen in keuken. Toen was er een keer op een vrijdagavond was een collega achter bar, was ziek En toen vroeg hij, kun jij vandaag iets langer blijven?
En ik zei, ja tuurlijk waarom niet? Dus ik mocht dan vanaf zeven uur achter de bar een beetje meehelpen. Glazen halen, koelkast erbij vullen. Af en toe als iemand een biertje wil, mocht ik een biertje tappen. Maar toen kwam ik heel snel in aanraking met heel veel verschillende gasten die in de horeca kwamen.
En daar is wel bij mij een beetje ondernemerschap gaan groeien. Want ik zag heel veel succesvolle mensen. Toen dacht ik, wow. Wat doen jullie eigenlijk? Toen ging ik heel veel gesprek aan met heel veel mensen die aan de bar zaten. Dus zo is eigenlijk ook leuk, leuk. En toen zei ik tegen mijn werkgever, ik ben heel goed in websites maken, maar vind jij goed dat ik een nieuwe website voor het café maak?
Hij zei, ja, als het niks kost, maar ik wil het maken. Oké Dus toen ben ik gewoon… En dat heb je gedaan? Ja, eerste website voor hem gemaakt. Hij was helemaal superblij en toen ging hij aan alle gasten kwamen de ondernemers, Hé Piet, je hebt nog geen website voor je bedrijf, moet je bij Knies zijn? Even nummer uitwisselen Knies maandag bellen even, zo ging het.
Dus hij was voor mij een gratis accountmanager. Dat
[00:06:19] Gerhard te Velde: is mooi hè?
[00:06:19] Kanish Thavapalasingam: Ja. Ook
[00:06:21] Gerhard te Velde: omdat je toch ja zei tegen gratis website bouwen, wat de meeste ondernemers zouden zeggen en ook de businesscoaches van ja dat moet je nooit doen en bla bla bla, maar… Ja, soms heb je gewoon een entry point nodig. Ja zeker.
[00:06:32] Kanish Thavapalasingam: En ik woonde toen thuis ik had helemaal geen vastlassen en ik zat het eerste jaar van mijn opleiding.
En als ik dacht hé, als ik dit kan maken, kan ik ook aan mijn leraren op school laten zien, hé, dit heb je gemaakt voor mijn werk. En ja, links en rechts word je alleen maar beter van. Want het eerste jaar van mijn opleiding weet ik ook niet hoe ik alles moet programmeren. Dus dat was ook een heel mooie testcase en ik vond het ook een eer dat hij dan zo’n werkgever tegen jou zegt, je mag een gratis website van mij maken, dat hij dan ook bepaalde vertrouwen aan mij geeft.
Dus dat vond ik heel fijn. Maar nu komt de leukste en in het café hadden wij altijd twee kleine tv schermen hangen links en rechts. Maar als het voetbal is, dan zetten we altijd voetbal op het scherm. Alleen, een paar keer gingen heel veel mensen klagen. Jeroen kan je niet de grote schermen ophangen? Want die scherm is gewoon echt te klein.
En ik hoorde het een paar keer. Ik was een keer met mijn toenmalige werkgever gaan uit eten in Breda. We zaten in een leuke restaurant. Daar gingen twee grote schermen. En ik zei tegen mijn werkgever… Dat is leuk wat je hier hebt gedaan. Af en toe de aanbiedingen van de week en nieuwe bier promoten. Echt heel leuk.
Hij zegt, misschien is het ook leuk voor ons. Ja, denk ik ook. En toen twee weken later, ik ging alles uitzoeken, hoe werkt het, wat voor systemen hangen erachter. Toen kwam ik erachter, dat heet narrowcasting. Daar hangt een computer en dat is verbonden met internet. Dan kun je vanuit thuis dingen opzetten.
Dus ik heb allemaal uitgezocht. Ik zeg, twee schermen en dit en dit kost ongeveer… …8.000, 9.000 euro als je goede schermen wil hebben. En ook content moet gemaakt worden, en dat zou ik allemaal moeten maken voor hem. Hij zei, ja, die geld heb ik even niet. En toen zei ik, vind je goed dat ik zelf dat investeer, dus alleen tijdens voetbal mag je dat scherm gebruiken.
Buiten voetbal om wil ik dat scherm altijd draaien, van ochtend open tot sluit. En ik ga de advertentie verkopen. Nou? Hij zei, ja, waarom niet? Doe maar. Alleen ik wil daar ook mijn nieuwe beer, mijn nieuwe menukaart promoten. Hij zei hij is goed. Toen ben ik meteen al mijn spaargeld insteerd in twee nieuwe schermen.
En toen ging ik gewoon als malle gewoon abonnementen verkopen. Iedere maand 300 euro, kun je ze daar adverteren. Dus ik had een lokale brilenzaak, een botenbouwer, verfwinkel, alles op die schermen. En wat gebeurt er dan? En vaak vrijdag zaterdag hadden wij een stappavond En heel veel mensen waren een beetje aangeschoten dronken.
En dan kijken ze naar het scherm. Hé, dat is leuk. Waarom sta ik daar niet op? En dan zegt dan mijn werkgever. Ja Chris, dat moet je regelen. Even een nummer uitwisselen. En een maandag had ik een contract getekend voor vaste automaas incasso. Iedere maand geld kwam gewoon wennen. Dus daar heb ik echt wel mijn eerste 30.000 40.000 euro verdiend eigenlijk.
Je eerste auto. Ja. Eerste auto ook ja. Dus zo heb ik eigenlijk, ja, dat vuurtje ging een beetje branden Het wordt leuk. En waar ik ook heel gelukkig van werd, als ik dan de adverteerder twee weken later spreek dan kwam er een klant binnen, die heeft onze briladvertentie gezien in een café, dus daardoor heb ik nieuwe bril verkocht.
Toen dacht ik oh ja, dat is wel leuk, want hij gunt mij iets, en ik gun hem weer die advertentieruimte, en daardoor heeft hij weer een nieuwe klant erbij. Dat is alleen maar leuk. Dus zo is een beetje mijn ondernemerscarrière gestart.
[00:09:46] Gerhard te Velde: Hoe reageerde je omgeving? Want soms zijn mensen heel supportive.
Bijvoorbeeld mensen… Sommige mensen komen uit een ondernemersfamilie. Dus die krijgen het ook van huis uit mee hoe je een bedrijf bouwt. Die worden misschien aangemoedigd. Sommige mensen zeggen de ouders van… Nee dat moet je nooit doen. En zoeken vast een baan. Hoe ging jouw omgeving hiermee om? Of
[00:10:08] Kanish Thavapalasingam: waren die met hele
[00:10:08] Gerhard te Velde: andere dingen bezig?
Dat kan natuurlijk ook.
[00:10:11] Kanish Thavapalasingam: Ja, mijn ouders weten niet dat ik… Buiten mijn werk in café en school en onderneming gehad. Ik praat ook met niemand over, want ik was altijd aan het werk. En iedereen, oh ja, hij is aan het studeren of hij is aan het werk in een café. Maar in 2000… Twaalf, toen ben ik afgestudeerd en toen ging ik de eerste keer ook meteen een kantoor huren samen met mijn oude klasgenoot.
En ja toen vertelde ik aan mijn ouders hé, je kan een bedrijf starten en toen kwam ze de eerste keer op het kantoor kijken. Toen wisten mijn ouders waar ik mee bezig was. Dus ja, dat eigenlijk ja. Maar ik had wel, om me heen heb ik wel altijd heel veel support gehad. Mensen gingen wel mijn naam doorvertellen als iemand …een video of een fotografie of een website nodig had.
Dus je krijgt ook via via heel veel leads binnen. Ja, dat is de beste leads wat je kan hebben. Sowieso eerst een paar jaar van je onderneming… …als je via via klanten krijgt.
[00:11:11] Gerhard te Velde: Hé, en kom je nog wel eens in dat Grand Café of… Ja,
[00:11:14] Kanish Thavapalasingam: ik heb daar ook…
[00:11:15] Gerhard te Velde: Je hebt het gekocht. Dat zag ik helemaal voor me, dat je vanuit de keuken je opwerkte…
en uiteindelijk zeg je, weet je, ik koop gewoon de tent. Want ik vroeg jou, ben je financieel onafhankelijk? Je zei, ja, ik heb vastgoed dat heb ik wel goed geregeld. En dat vind ik heel knap, en daar gaan we misschien straks ook op in. Creatives, of heel veel creatives die ik ken… en ook bijvoorbeeld filmmakers, die knopen de eindjes aan elkaar.
Die betalen de ene rekening met de andere. Die zijn altijd aan het schuiven met geld om rond te komen. Maar jij hebt het heel anders aangepakt, dus dat vind ik heel interessant. Misschien even terug naar die vraag, kom je daar nog wel eens?
[00:11:53] Kanish Thavapalasingam: Daar kom ik niet meer, want dat hele concept is helemaal anders geworden dan toen de tijd.
En ook de oude werkgever zit daar ook niet meer. En het bedrijf is in 2015 feit gegaan ook. En mijn oude werkgever woont nu ook in Bonaire. Is hij gevlucht voor z’n schuldeisers? Dat denk ik niet, maar ik denk dat hij ook toe is aan een nieuw leven denken, want hij is geboren voor horeca en hij heeft in Bonaire nu een horecazaak.
Dus ik denk niet dat hij gevlucht is, maar ik denk dat hij gewoon toe aan nieuwe prikkels nieuwe ideeën nieuwe mensen, nieuwe omgeving, denk ik, ja. En ik heb nog steeds goede contact met hem ook is geluk.
[00:12:34] Gerhard te Velde: Even vast horen naar waar je vandaag staat, want je hebt nu een succesvol… Videobedrijf of hoe noem je het?
Dat is ook altijd een vraag van, hoe presenteer je jezelf?
[00:12:45] Kanish Thavapalasingam: Tussen negen ben ik eigenlijk mijn eerste bedrijf opgestart En tot en met 2015 heb ik samen met mijn oude klasgenoot mijn compagnon gedaan. En in 2015 heb ik mijn klantenportofijl aan hem verkocht, omdat ik merk dat ik niet technisch wil bezig zijn.
Ik wil gewoon mooie dingen maken, mooie dingen creatief, dat kan je in videoconcept, een fotografieconcept kan je dat het beste doen dan alleen in de website technisch kant. En hij was heel technisch Dus ik had mijn klantenportfijl aan hem verkocht met die geld wat ik kreeg toen had ik camera, nieuwe laptop allemaal gekocht toen ben ik subtiel begonnen, 1 februari 2015 en een half jaar later hebben we een nieuwe medewerker aangenomen, fulltime cameraman, die ging dan alles filmen en editen wat ik alles ging verkopen.
En zo heb ik langzamer de video productiebedrijf opgebouwd en dus iedere euro’s wat daar binnenkwam betaal ik met vaste lasten personeelkosten en alles wat overbleef investeer ik weer terug. Dus ik heb nooit maximale salarissen uitgehaald, dus daardoor kon ik wel heel snel gewoon goede buffer opbouwen voor slechte tijden.
[00:13:57] Gerhard te Velde: Dus dat
[00:13:57] Kanish Thavapalasingam: is wel een van mijn key geweest om goed om te gaan met geld. Waar
[00:14:03] Gerhard te Velde: sta je nu? Hoeveel mensen werken er? Wat voor klanten heb je bijvoorbeeld?
[00:14:08] Kanish Thavapalasingam: We werken nu dagelijks met twaalf mensen samen. Ik denk tien mensen heb ik op mijn onlijst. En dan heb ik ook vast een freelancer waar ik echt al meer dan tien jaar samenwerk.
Heel fijn fijne contacten ook. En mijn grootste klant waar we voor werken is Brabant Water, ING, Saluda Medical en mijn kleinste klant is gewoon kappenzak om de hoek. Doe ik ook heel graag en nog steeds goede klanten en ik geloof meer in diversiteit. Zo… Ja, zo hou je jezelf ook bij scherp Mijn team vindt ook wel leuk.
Want als je alleen maar iedere dag een heel grote productie moet draaien, dan einde van de dag ben je ook gesloten. Dat is echt wel vermoeiend.
[00:14:53] Gerhard te Velde: Ja, want hoe werk je samen, zeg maar? Ben jij dan de chief en je stuurt iedereen aan? Of heb je nog andere mensen die ook meer verantwoordelijkheid dragen?
[00:15:03] Kanish Thavapalasingam: Andere mensen ook.
Dan stap je terug. Dus in 2015 heb ik Subtil opgericht en in 2020 kwam corona. En in de coronatijd heb ik ook nagedacht wat wil ik nou eigenlijk met mijn leven, waar wil ik naartoe groeien en wat vind ik allemaal leuk om te doen. En die tijd heb ik heel goed gebruikt om na te denken wat ik wil en wat ik niet wil, waar ik goed in ben, waar ik niet goed in ben.
En daar heb ik gewoon gezegd oké Subtil is leuk, we maken een mooie video, we helpen ondernemers met social media, bouwen websites. En alleen, ik wil dit niet doen als ik straks 40, 50 ben, want dat technologisch gaat echt enorm snel. Ehm… En ook als ik straks vijftig ben, ga ik met een jong iemand, met iemand van twintig naar een klant toe en ik weet allemaal niet hoe het allemaal werkt, dan ben ik de juiste persoon.
Toen ben ik aan het nadenken, oké waar wil ik naartoe groeien? Toen heb ik besloten oké ik wil eigenlijk een groep bouwen, een media groep en vanuit daar wil ik aandelen hebben in verschillende bedrijven. Dus met die gedachte heb ik in 2000… In 2023 heb ik een nieuwe BV begonnen, het heet Ate-on-Ate Groep.
En vanuit Ate-on-Ate Groep heb ik nu vier verschillende mediabedrijven. Oké dus je hebt
[00:16:27] Gerhard te Velde: niet alleen een videobedrijf maar je hebt ook andere businesses. Ja in Rotterdam
[00:16:30] Kanish Thavapalasingam: heb ik twee social media bureaus. Eentje heet Miss Media, alleen maar gefocust op social media voor horeca. En ik heb Show Me Agency, en dat doet ook social media alleen voor B2B-markten En in Kaatsheuvel zit de Subtil Videoproductiehuis en ook BoomDigi.
Met BoomDigi maken wij supersimpele sexy websites voor bedrijven. En ik ben nu in gesprek om een ander bedrijf over te nemen om toe te voegen aan Eto’n Eetgroep. Dus dat is mijn droom voor de komende tien jaar. Je echt next
[00:17:03] Gerhard te Velde: level,
[00:17:03] Kanish Thavapalasingam: of je bent al begonnen aan je next level plan? Ja ik ben al begonnen.
Alleen ik wil niet… Een grote bedrijf bouwen, Eet van Eet staat voor harmonie en balans, één groep acht verschillende labels en acht medewerkers per label en daardoor kan ik zeg maar dat familiaire gevoel gaan creëren en daar word ik zelf heel gelukkig van, ook mijn compagnons worden daar heel gelukkig van.
Want ik ben niet gemaakt voor leiding geven voor 100 mensen of 300 mensen, ik vind het Klein groep mensen te hebben en daar het beste uit te halen. Mijn kompioen is verantwoordelijk voor in Rotterdam bij het Social Media Bureau. Een andere kompioen is verantwoordelijk voor de webafdeling. En ik doe de subtiel videoproductie-reelte.
[00:17:45] Gerhard te Velde: Ja. Dat roept allerlei vragen op. Hoe hou je overzicht en zo? Ik was eigenlijk benieuwd van hoe bevalt het? Heel goed. Het is leuk om het te bedenken. Want ik volg je helemaal. En ik vind het ook Heel slim en interessant van hey zie ik mezelf op mijn vijftigste dit en dit nog doen nee dus oké dan moet ik het anders gaan organiseren en dan bedenk je zoiets maar het kan in de praktijk natuurlijk heel erg tegenvallen dat je denkt ja al die irritante eigenwijze compagnons die doen nooit wat ik wil en mijn aandacht moet ik verdelen over vier verschillende bedrijven er zitten ook allerlei nadelen aan dus hoe pakt het in de praktijk uit
[00:18:27] Kanish Thavapalasingam: Er zitten genoeg nadelen aan, zeker honderd procent.
Wat noemden zij nou? Het grootste nadeel dat ik heb, dat is ook echt mijn grote probleem, is ik sta zeven dagen per week 24-7 aan. En ik ben echt heel alert, ik ben overal bezig ook als ik ergens in een restaurant zit, ik kijk echt om me heen. Alleen mijn kompioen heeft dat niet. En net als vannacht ik was half drie klaar met werken en in de ochtend half zeven sta ik weer op.
Maar ik voel me gewoon super fit, het is niet dat ik moe ben of zo, totaal niet. Je bent gewoon een machine. Ja ik zorg heel goed voor me. Ik sport iedere dag, ik wandel iedere dag, ik eet gezond. Ik drink niet vaak alcohol. Soms de weekend als ik uit eet drink ik alcohol. Dus ik zorg heel goed voor me en daardoor kan ik echt wel alles geven op de werkvloer.
Dus twee jaar geleden toen ik met mijn compagnon ging samenwerken heb ik een hele concept uitgelegd Dus mijn kompioen ging ook op aan op ons concept, we zouden samen gaan bouwen. Alleen niet al mijn kompioens heeft dezelfde werkmentaliteit wat ik heb en dat vind ik soms jammer. Maar ik heb dat ook accepteerd dat het zo is.
Want niet iedereen hoeft kopie van mezelf te zijn. Dus dat soort dingen vind ik soms moeilijk. En dan denk ik, hey gasten ik heb vanachter doorgewerkt wat hebben jullie gedaan? Maar dat komt ook, denk ik, voor mezelf praten Ik heb een bepaald doel en daar wil ik zijn. En om dat te bereiken, moet je ook iets voordoen.
En daar geloof ik echt heilig in. En als je iedere dag kan dromen over het doel… en je kan daarnaartoe iedere dag een millimeter stap voor stap bouwen… dan ga je ook bereiken. En dat vind ik wel tof. Dus het is niet alleen maar voordeel.
[00:20:21] Gerhard te Velde: Wat zijn de voordelen? Want we hebben het nu over het grote nadeel Nou voordelen is…
[00:20:27] Kanish Thavapalasingam: Als je kijkt naar Rotterdam, in Rotterdam zit Danique en… Nee, ik ken niet alle klanten. Dus als ik dan een kans zie bij een klant in Rotterdam, hij heeft een evenementenbureau, wij doen alle social media, maar die evenementenbureau heeft een nieuwe website nodig, dan gaat dan ik link leggen met mijn compagnon van webafdeling.
Dus we krijgen ook heel veel werk. Met elkaar. En ook inkopjes kunnen samenlijk inkopen. Dus vanuit Eet van Eet Groep regelen we ook HR werkzaamheden, administratie marketing en sales, coaching, hoe kan ik mijn compagnons coachen om beter te kunnen worden. Dus dat worden we allemaal vanuit een moederbedrijf geregeld.
Dus ik geloof er echt heilig in als jij gaat ondernemen. Je gaat ondernemen omdat je een bepaalde visie hebt op een bepaalde dienstverlening. Je hebt passie daarvoor, je gaat daarmee starten. Alleen als jij gaat groeien, dan komt heel veel werkzaamheden bij jou op boord. En dat kost heel veel tijd. En ook, dat is totaal niet leuk als jij een grafische vormgever bent.
Je wil alleen maar bezig zijn met mooie dingen maken achter de computer. Je wil niet bezig zijn met alle bonnen inboeken. Oh ja, ik heb nog meer klanten nodig. Of klant heeft factuur niet betaald, offerten niet getekend. Alle randzaken haal ik weg bij mijn compagnons …daardoor kunnen ze ook maximale geven voor het bedrijf.
Dus daar geloof ik echt
[00:21:47] Gerhard te Velde: heilig in. Interessant. En heb je een soort long game, zeg maar… …van dan, ik bouw eerst een groep… …en dan die wordt straks gekocht door een andere groep of zo… …heb je ook een soort… Ik heb niet echt een exit plan of zo, maar ik denk… Ik denk als het gaat… Of ga je overnemen? Het is of je laat je uitkopen of je gaat zelf groot worden of zo, maar ja, heb je…
[00:22:12] Kanish Thavapalasingam: Nou, ik denk onze droom is ook van mij maar ook van mijn kompioen is gewoon bouwen naar een gezond bedrijf. Gewoon zorgen dat wij eerst onze doelstelling gaan behalen en dat is gewoon acht verschillende labels, acht medewerkers per label. En als we daar zijn, dan kunnen we gaan nadenken wat dan de volgende stap is En ik weet ook zeker als wij…
…ben er nu in vijf tien jaar dat kunnen behalen, dan ben ik ook niet de juiste persoon om dat te gaan leiden. Want dan heb je ook weer andere soorten mensen nodig met andere soorten kwaliteit. En ja, dan moet ik ook een stap terug, dan moet ik mijn andere moed ver gaan bouwen. Maar ik ga iedere dag met Klimdag naar werk, dat vind ik echt leuk.
Gewoon ook puur we hebben echt leuke klanten. Tuurlijk af en toe ook gezeik op de werkvloer, maar daar hoort het wel bij. Ik zeg altijd, werk hoeft niet altijd 100% leuk te vinden. Wat is voor jou gezeik? Ja, gezeik is gewoon, als een klant zegt, ik wil 1 november live gaan met websites. En daar hoort video, fotografie bij.
En dan wil ik ook de eerste week met de social media campagne starten. Dus intern heb je alle goed afgestemd, alleen klanten komt de afspraak niet na. Dan denk ik, ja. Kom op, wij hebben alles voor jou mogelijk gemaakt en andersom kom je afspraak niet naar. Dus dan denk ik ja, dat vind ik jammer. Of je komt op kantoor En dan komen binnen tien minuten drie mensen aan jouw bureau iets vragen.
Dan denk ik ja jongens laat even rust. Maar dat hoort erbij, want zonder mij kun je ze waarschijnlijk niet verder. Daarom staan ze ook bij mijn bureau. Maar gelukkig heb ik er maar minimaal mee te maken. Maar als ik kijk naar drie, vier jaar geleden had dat veel mee te maken. Dus het wordt steeds minder en minder Ja,
[00:23:52] Gerhard te Velde: sowieso.
Als je een rustig leven wil, dan moet je geen ondernemer worden. Er is ook
[00:23:56] Kanish Thavapalasingam: gewoon elke dag wat te doen. Ik zeg ook tegen mijn collega’s ook, bel mij per dag duizend keer. Dat jij mij één keer minder beeldt is daardoor dat wij een grote fout maken bij een klant. En ik denk dat dat niet nodig is. Dus bel me gerust Ja, we maken er ook gebruik van, dat is ook fijn.
[00:24:14] Gerhard te Velde: Ik had in de intro aangekondigd om het te hebben over pijnpunten, we hebben het natuurlijk al een beetje over pijnpunten gehad, maar we gaan het ook hebben over het overdraagbaar en beheersbaar maken van je werk, dus als je gaat groeien dan ga je met meer mensen samenwerken. We maken deze aflevering ook samen met Teamleader, Teamleader is de hoofdsponsor van Groeivoer al een aantal jaar.
En jij vertelde mij in het vorige gesprek dat jij de eerste klant was van Teamleader in Nederland, klopt dat? Ja één van de
[00:24:43] Kanish Thavapalasingam: eerste klanten in
[00:24:43] Gerhard te Velde: Nederland, ja. Ja vertel eens want hoe ging dat dan?
[00:24:46] Kanish Thavapalasingam: In 2015 heb ik Subtil opgericht en toen was ik op zoek naar een systeem want daarvoor deed ik alles in Excel.
En ik was toen klein en prima, ik hou van Excel, ik maak echt wel mooie overzichtelijke Excel-lijsten. Ja. En toen dacht ik hé, ik wil groeien, ik wil mensen aannemen dus dan moet je ook zeg maar …goede systemen hebben. Ik vind een goede CRM-systeem is ook een fundering van je bedrijf, vind ik. En toen ben ik aan het googlen en toen kwam ik een stuk of drie, vier CRM-systemen uit.
En toen heb ik Teamleader proefversie aangevraagd Daar ben ik aan de slag gegaan eigenlijk. En toen kwam toenmalig een van de mede-eigenaren bij ons langs in Oosterhout. En goede klik, echt een Belgische man. Ik hou van Belgische mensen. Wat vind je leuk aan? Ja, gewoon hoe we zijn, gewoon hoe we praten.
Dat vind ik echt wel, op een bepaalde manier vind ik aantrekkelijk. Qua tone of voice en die komen ook heel graag in Antwerpen, dus daar denk ik dat ook mee te maken is. Dus de vonk sloeg over de vorige keer. Ja, het is ook een goeie, we hadden ook een goeie deal gehad toentijd ook, ik weet exact niet wat de deal was, maar die kon daar gewoon mooi instappen wat die eerst toen drie of vier gebruikers toen ze mee gaan gebruiken eigenlijk ja.
Ja, dag in al was ik blij, want ik kou van makkelijk, interface, gebruiksvriendelijk. Dat zijn voor mij alle belangrijke punten voor een CRM-systeem Dat had Team Leader wel. En toen had hij ook verteld we zijn nu aan het kijken dit te gaan verbeteren. Is dat op de planning voor dit jaar? Is dat de planning voor volgend jaar?
Toen dacht ik, hij nam me wel mee met hun visie waar we naartoe willen groeien. Ik dacht, ja, dan stap ik nu in, dan kan ik met hun mee groeien alleen. En ja dat eigenlijk, ja.
[00:26:33] Gerhard te Velde: Ja dus je bent heel lang geleden, eigenlijk al tien jaar geleden ben je ingestapt. Waar sta je nu? Wat doe je allemaal in Teamleader?
Wie werken er allemaal mee? Welke modules gebruik je? Kun je ons een beetje meenemen door het systeem In principe
[00:26:47] Kanish Thavapalasingam: gebruiken we alle modules van Teamleader. Dus het allerbelangrijkste wat ik vind is bedrijven. Dus daar maak ik altijd een nieuwe klant aan. En als ik een klant heb ontmoet bij een netwerkborrel of…
Noem maar wat ergens dan kom ik
[00:27:02] Gerhard te Velde: ook in
[00:27:03] Kanish Thavapalasingam: jouw team die er ik heb jou nog niet aangemaakt welk
[00:27:05] Gerhard te Velde: label zou je mij erin hangen
[00:27:11] Kanish Thavapalasingam: misschien toekomst interessante samenwerking en dan maak een nieuwe bedrijf van contactpersoon daar maak voor mezelf altijd notitie ik heb ontmoet daar en daar zodat ik weet waar ik hem waar ken ik hem en vanuit daar begint wil mijn Ja, het verkoopproces zeg maar. Dan probeer ik, ga ik eerst kijken wat voor bedrijf is het, wat doet het goed, wat doet het niet goed.
Waar liggen kansen met welk bureau werken we, of hebben we een bureau of geen bureau. En dan ga ik kijken, ken ik iemand die daar werkt of ken ik via via iemand die daar werkt. En als ik kijk in mijn contactenlijst, ik ken die en die, maar hij kent de eigenaar heel goed. Dan bel ik naar die persoon van mij.
Ik ken dat bedrijf en ik heb het eigenaar een keer ontmoet. Lijkt me super tof als je een keer voor me een goede woordje doet. Dus zo probeer ik via Barmerleads bij ergens binnen te komen. Aan de hand van daar ga ik dan kijken hoe schat ik mijn kans. Vanuit daar ga ik een offerte maken. Offerten verzenden doe ik allemaal via Teamleader.
En de klant kan een offerte online openen Dan kan ik ook meteen zien dat de klant heeft geopend. Hoe vaak heeft geopend. Soms openen ook s’nachts. Hopelijk krijg ik gelijk een mailtje Klant heeft je offerte geopend. Maar dat zie ik vaak bij MKB-ondernemers. Zij denken toch… Kan je ook zien hoe lang ze de offerten bekeken?
Nee, die functie heeft Tim er nog niet, denk ik. Misschien wel, maar misschien heb je het niet verdiept. Vanuit daar, als een klant offerten tekent… Vanuit dat proces neemt mijn collega alles over, de projectmanager, en vanuit daar wordt dan de projecten gepland bij de juiste collega’s, de juiste uren worden gemaakt.
En wat ik ook mooi vind aan de teamleerder, als een klant offerten ontdekent, dan gaat bij ons ook meteen 50% aanbetaling factuur uit. Automatisch Ja. Het kan ook automatisch, maar ik doe dat handmatig Ik wil toch even controle hebben, ik wil niet in de facturen fouten Dat we dan net weer even ja dat kan ik.
Misschien in plaats van, hier staat mijn vrouw of zo, misschien heb je dat niet goed toegevoegd Dat kan dus, ik check altijd. En dan gaat eerst de factuur naar de klant En dan starten ook ondertussen bij ons intern, gaan ze ook werk opstarten. En als een klant een factuur betaalt, dan heb ik ook koppeling met de bank.
Dus hij kijkt ook hé is de factuur vandaag betaald? Dan staat ook bij uitgaande factuur het betaald is. Stuur ik een bedankbriefje naar je?
[00:29:40] Gerhard te Velde: Als het betaald wordt, dat doe ik tegenwoordig dan krijgen ze even een mailtje van bedankt je betaling en dat is ook weer even een contactmomentje. Ja, het
[00:29:47] Kanish Thavapalasingam: ligt eraan bij wie, want ik werk ook voor Grote Corporate en daar heb ik altijd gewoon een standaard e-mailadres, dat leest niemand.
Dan moet je gewoon zeggen hé topper, dat heeft geen zin dat snap ik. …eigenaar of iemand, mijn contactpersoon, dan bedank ik dat wel. En soms bedank ik ook via de app. Als een snelle app betaalt ben je 14 dagen. Nee super, dankjewel. Helpt mij ook mijn organisatie weer verder te bouwen. Dus zo probeer ik dat ook te doen.
Maar ik heb ook vaak… …ik doe soms ook vijf à zes jaar over om een klant binnen te halen. En daar investeer ik heel veel tijd in. En die klanten als ze dan komen na vijf jaar, die gaan ze ook echt… …niet snel weg. Dus daar geloof ik ook wel in. Dat je echt wel tijd insteert in een klantrelatie… …dat het juiste moment dat er dan switcht naar jouw bureau.
Dus dat vind ik echt heel fijn.
[00:30:43] Gerhard te Velde: En overdraagbaar maken van dingen. Jij legt dus heel veel vast… Wat ik heel goed snap en wat ook heel goed werkt als iedereen nou alles goed invult, dan heeft iedereen alle informatie. Maar hoe gaan jouw mensen ermee om? Ja, ik
[00:30:58] Kanish Thavapalasingam: had in het begin heel veel moeite mee. Ik kan niet verwachten van iedereen dat ze op mijn manier gaan werken.
Dat is echt heel lastig Waar mensen worden gewerkt wordt veel fouten gemaakt. En… Ik vind de belangrijke dingen zijn de klantgevens, wie is de contactpersoon, wat hebben we afgesproken, dat vind ik het allerbelangrijkste. En of er iedere dag een gesprekverslag moet bij zijn, dat graag maar dat gebeurt niet altijd.
Werken jullie met die e-mail synchronisatie bijvoorbeeld? Dat heb ik gedaan, maar nu niet meer. Wij werken alles in Google Cloud, dus we kunnen ook als we iets druk willen zoeken, kunnen we heel makkelijk druk zoeken. Dus die koppeling was voor mij niet nodig, maar het is er wel. Maar we hebben al onze agenda gekoppeld, zeg maar.
Dus alle agenda wat in Gmail gepland wordt, komt ook in Teamleader en andersom ook weer. Dus daar kunnen ook onderweg zien wat er in de planning staat.
[00:31:50] Gerhard te Velde: Ja. Oké dus je werkt er zelf in. Jij doet vooral sales, dan heb je projectmanagers, heb je nog meer mensen die daar actief in zijn?
[00:31:59] Kanish Thavapalasingam: Ik heb cameraman, animator.
Een website, een programmeur een designer, social media medewerkers. Dus iedereen werkt op eigen niveau, ja.
[00:32:09] Gerhard te Velde: Ja, en hoe gaat het dan op set? Want dan kan ik me voorstellen dat je zegt ik ga nu even geen dingen in de computer zetten, want ik ben bezig met lampen en camera’s.
[00:32:20] Kanish Thavapalasingam: Iedereen heeft bij ons een bepaalde functie, zeg maar.
Dus als een projectmanager is het allerbelangrijkste dat zij zorgt dat het over het project in het teamlidder komt. En een uitvoerend iemand hoeft alleen maar het project aan te klikken de uren te klokken. En kan hij of zij, kan ook een opmerking bijzetten, hier was een uitdaging bij dit klant slecht aangeleverd feil en daardoor ben ik langer bezig geweest of minder bezig geweest noem maar wat.
Dus dat vinden we wel belangrijk om terug te lezen. Maar ik denk de meesten die gebruik maken, dat ben ik zelf en mijn projectmanager denk ik. En mijn compagnons.
[00:32:56] Gerhard te Velde: Oké En heb je dan teamleader ook bij die andere bedrijven geïntroduceerd van hey, we werken op één manier en dat is deze manier? Ja daar ga je naar al.
[00:33:06] Kanish Thavapalasingam: Weet wat ik er mooi aan vind ook, ik heb in 2014 een social media bureau overgenomen in Rotterdam, Miss Media. Ik ken de eigenaresse meer dan tien jaar en zij belde mij begin januari 2024, kunnen we eens een hapje eten? Omdat ik ooit tegen haar heb gezegd, als je ooit wilt verkopen, beeld mij alsjeblieft, ik wil graag overnemen.
En we werkten ook af en toe samen, ik ken haar ook een beetje, ik weet wat zij kan. En ik zag haar cijfers, ik zag haar winstmarge, ik zag haar klanten. Ik dacht, wow, hier zie ik echt wel kansen. En na de derde eting zijn we uitgekomen met de prijs. En in 1 juni heb ik het overgenomen voor 2024. En toen heb ik dag 1 al meteen alles geïntegreerd in Teamleader.
En daardoor kon ik gewoon zien, een half jaar lang was mijn opdracht aan mijn collega was, een half jaar lang gaan we alles doen voor de klant, gaan we alles bijhouden en een half jaar later gaan we met de klant evalueren en dan gaan we kijken of die klant voor ons rendabel is of niet. Als het niet rendabel is gaan we afscheid nemen en dat heb je gewoon gedaan.
Ik heb ook een paar klanten laten gaan, want die willen niet mee met onze nieuwe ideeën Door Teamleader toe te passen heb ik gewoon inzicht gekregen, wat kost eigenlijk een klant, wat brengt op, onderaan de streep. En daardoor had ik echt gewoon, ik denk januari 2025 heb ik mijn investering weer terugverdiend.
Ja, puur gewoon opletten, wat komt binnen, wat gaat eruit, waar lopen we leeg, dat eigenlijk in kaart te brengen door Teamleader. Ja. Vet. Dus eigenlijk zou ik zo’n bedrijf willen overnemen Ja, oké Wat is dan het profiel
[00:34:47] Gerhard te Velde: van zulke bedrijven? De ondernemer heeft er geen zin meer in, het loopt al best wel oké maar…
Liefst gewoon
[00:34:53] Kanish Thavapalasingam: met twee, drie medewerkers. En minimaal drie tot vier ton omzet is en winst… Ja, liefst ook een klein beetje winst, maar als we dat gaan samenvoegen in de groep dan zie ik daar wel echt wel mooie inkoopvoordelen. Dus daardoor kunnen we ook meer winst uithalen.
[00:35:16] Gerhard te Velde: Best wel interessant, want ik denk dat heel veel kleine ondernemers misschien denken van ik ben te klein om overgenomen te worden.
Ja. Dat je denkt van, nou ja, pas als ik een paar miljoen doe of zo, dan kom ik in aanmerking. Maar juist kleine…
[00:35:28] Kanish Thavapalasingam: Ik hou echt van klein bedrijven ja. Weet waarom Omdat ik ook vanuit EetWanEet willen wij… Gewoon familiaire sfeer creëren. En als je kijkt naar een klein bedrijf in een stad of in een dorp… die heeft gewoon misschien twee tot drie ton omzet…
en die hebben gewoon goede relatie met hun opdrachtgevers, met de klanten. Dat kan een familiebedrijf zijn… of een klant die net een jaartje geleden begonnen is met een bouwbedrijf Hij is nu langzaam aan het groeien naar vijf à tien persoon. En daar zit zo’n goede loyaliteit en relatie en de know-how…
En als we dat overnemen, dan weet ik zeker dat die klant bij ons blijft en zo kan je langzaam gaan bouwen. Want een bouwbedrijf die nu start, kan ook over tien jaar tweede ban worden of heimans kunnen worden. Daar geloof ik wel in.
[00:36:18] Gerhard te Velde: Wat mij ook opvalt aan jouw verhaal, je zegt ook een paar keer het woord langzaam en stap voor stap.
Ik weet niet of het zo duidelijk is, maar sommige ondernemers zijn misschien ook te overmoedig of die hebben een heel groot beeld van hier ga ik naartoe Het is te groot en ze willen het te snel. Heb je daar een mening over?
[00:36:38] Kanish Thavapalasingam: Nee ik droom ook groot, maar ik probeer mijn dromen in klein stukjes te hakken
[00:36:43] Gerhard te Velde: Waar
[00:36:44] Kanish Thavapalasingam: dat voor mij ook hapbaar is.
Want als jij morgen een grote bedrijf wil overnemen, ik heb niet drie miljoen euro op mijn rekening staan om te betalen. Dus je moet kijken, als ik daar naartoe wil, kan je ook van klein stap voor stap ook daar naartoe komen. Daar geloof ik wel in.
[00:36:59] Gerhard te Velde: Ik heb bijna 400 ondernemers gesproken in deze podcast en ik heb een theorie ontwikkeld over wat is een echt goede ondernemer en die heeft twee dingen.
Eén is visie, dus een helder beeld van de toekomst en die kan daar ook heel goed aan vasthouden, maar die heeft ook dat realisme dus de reality check van… Maar wat is er allemaal voor nodig? Welke stappen moet ik zetten? En ook dat financiële stuk zit daar ook aan vast, die zakelijkheid van… …oké er moet ook gewoon geld verdiend worden.
En wat jij bijvoorbeeld doet als je iets overneemt en zegt van… …hé we gaan dit een half jaar doen… …en dan kijken we ook welke klanten zijn rendabel en welke niet. Dat is ook zo’n voorbeeld van die zakelijkheid
[00:37:40] Kanish Thavapalasingam: Uiteindelijk kijk, met social media maken wij onze klanten beter. Maar als onze klant beter wordt…
Moeten we ook beter worden maar als het maar één richting verkeer is dan is geen gezonde relatie dat is ook privé civiel ook zo zakelijk ook dus daar ben ik wel heel heel scherp op want ik heb ook een dagen meegemaakt in 2011 stond ik bij albertijn kon ik mijn boodschap niet betalen toen moet ik wel paar spullen uit mijn tas hebben dus als ik dat soort dingen meemaak dan ben je ook een gezonde bedrijf bouwen en een gezonde bedrijf heb heb iedereen ook op tijd salaris heb
[00:38:13] Gerhard te Velde: je ook een Een mening over andere agency ondernemers?
Want je ziet natuurlijk wel meer ondernemers om je heen Nee. Mensen daar positief uitspringen of iets waar je juist
[00:38:23] Kanish Thavapalasingam: heel kritisch op bent? Nee, ik denk dat wij in Nederland echt wel mooie bureaus hebben. Ik denk dat Nederland ook echt voorloopt. Qua tech en qua videoproducties social media, ik denk dat het echt wel in vergelijking met België of Duitsland, denk echt dat wij in Nederland echt wel voorlopen.
Ik heb niet echt kritisch over, maar echt iedereen maakt mooi werk en alles wat je online, grote campagnes ziet van grote merken, laatst zag ik de nieuwe reclame van Albert Heijn, de nieuwe supermarktmanager ja supermooi, weet je, ik kan alleen maar jaloers zijn, waarom heb ik deze klus niet gekregen, weet je, dat is alleen maar tof En ja, het is vaak ook als je iets online tegenkomt als je het niet mooi vindt, dat wil niet zeggen dat de campagne niet geslaagd is.
Het is gewoon, ik denk ook smaak mee te maken, de doelstelling van de klant, wat is budget, er zijn heel veel factoren mee te maken.
[00:39:13] Gerhard te Velde: Ja.
[00:39:14] Kanish Thavapalasingam: Dus ik denk dat we in Nederland echt een mooi werk maken hoor.
[00:39:17] Gerhard te Velde: Ja.
[00:39:18] Kanish Thavapalasingam: Ja.
[00:39:19] Gerhard te Velde: We hebben het gehad over heel veel dingen en onder andere over het, ja, het Schaalbaar bouwen van een bedrijf en ook de rol van je systeem daarin en zo.
Maar volgens mij zit er bij jou nog veel meer achter, dus dat is ook waar je vandaan komt. Dus je drijfveren en ja, jij gaat echt tot het gaatje zeg maar. Tot half drie s’nachts doorwerken als het moet. Dus dat vind ik heel fascinerend. Wat ik jou wil vragen is om een poging te doen om een soort de caniche methode te schetsen.
Wat is zeg maar, als jij een boek mocht schrijven… Welke drie delen is aan te draaien, of welke hoofdstukken? Wat is volgens jou nou van, hé, als je echt van een beetje aanrommelen met je agency, naar echt stappen maken en groeien, wat moet je dan doen?
[00:40:06] Kanish Thavapalasingam: Dan neem
[00:40:07] Gerhard te Velde: tijd hè,
[00:40:08] Kanish Thavapalasingam: we hebben… Ja, ik kan een poging doen.
Ik denk, het allerbelangrijkste is dromen. Echt gewoon dromen, want dromen is mooiste wat er is. Ik droom echt zo vaak over onmogelijke dingen. Ik koop ook iedere maand de staatloterij. Niet dat ik ooit ga winnen… Puur gewoon de droom. Als ik dat heb gekocht, dan heb ik thuis schat…
[00:40:34] Gerhard te Velde: Het kan zomaar gebeuren.
Kan gebeuren, je weet
[00:40:36] Kanish Thavapalasingam: niet. Misschien hoef je les van je leven niet meer te werken, hoef alleen maar fulltime met je dochter te spelen en met de pip lekker naar buiten. Maar dat is juist het mooiste. Eigenlijk zeg ik, ik koop iedere maand droom voor 20 euro. En dat vind ik het mooiste. Dus vanuit droom ga je dan kijken.
Als je echt iets wil, kun je echt bereiken. En dat vind ik ook mooi aan Van Nederland. Je hebt gewoon alles in Nederland. Als je echt iets wil, kun je echt alles bereiken. Alleen heel veel mensen willen niet alles voldoen om dat te bereiken.
[00:41:07] Gerhard te Velde: Is dat ook een beetje de luiheid? We hebben het toch al goed en we hoeven niet meer eens nodig?
Ik vul het heel erg in. Hoe kijk jij hiernaar? Nou ik denk…
[00:41:18] Kanish Thavapalasingam: Ik heb twee soorten vriendengroep, ik heb een vriendengroep toen ik in Nederland kwam heb ik hun leren kennen in 2000, 25 jaar geleden zijn we vriendschap, nog steeds, we spreken iedere dag, wij zitten in een groep app met vijf man, we bellen iedere dag, of ik bel een keer, of hun bellen, en wij bellen altijd FaceTime, dus we zien elkaar ook, dat zijn gewoon, En dan heb precies…
Ze heeft de achtergrond als ik. Dus ook in 2000 verhuisd naar Nederland, naar Lut.
[00:41:52] Gerhard te Velde: Maar uit andere landen of zo dan?
[00:41:54] Kanish Thavapalasingam: Nee ook uit Sri Lanka. Zeker, ze komen ook uit Sri Lanka. Ik spreek als ik met hun beeld spreek ook in Eind.
[00:41:59] Gerhard te Velde: Dit klinkt bijna als een soort, ken je de Paypal-maffia? Nee. Dat soort geheimgenootschap in Amerika van Peter Thiel en nog wat hele invloedrijke ondernemers.
Ja Dus dit klinkt bijna als van, jullie zijn een soort elitegroepje met… Maar goed, ga verder. Ik vind het gewoon heel grappig. Dus
[00:42:18] Kanish Thavapalasingam: hun zijn ook in 2000 verhuisd naar Nederland, en ik ook. Alleen als we nu terugkijken iedereen heeft het eigen pad bewandeld. En… Eén iemand is een leidinggevende bij een bedrijf een andere een hoofdtechnieker en een ander heeft net een…
Hij had nu pas ondernemen. Ik heb hem tien jaar geleden gaan ondernemen, nooit gedaan, maar nu pas gaat hij ondernemen met een andere beste maat van mij. Hun klagen altijd het licht aan anderen. We moeten veel belasting betalen. Ik heb weer een boete, ik heb weer dat. Weer een brief van de gemeente voor afvalbelasting.
En… Je kan ook blijven klagen, maar je kan ook dat omzetten naar positiviteit. Hé, ik moet dit betalen alleen er komt niet genoeg geld binnen. Dus wat kan ik doen? Misschien moet ik harder werken. Misschien moet ik nog een extra baan nemen. En dat zie ik bij mij, die vriendengroep. Maar ik heb ook nog een andere vriendengroep Dat zijn gewoon ondernemers, die verdienen genoeg geld, die klagen nooit dat het aan anderen ligt.
Hun zeggen altijd, het ligt aan mezelf. Ik heb gewoon mijn werk niet goed gedaan. En dat vind ik juist iedere keer leuk, dat ik twee soorten vriendengroep heb om gewoon scherp te blijven. En als ik bij hun kom, ja, het is gewoon anders dan als ik bij mijn rijke vrienden kom. Dus daar hou ik echt wel een balans zeg maar, en daar tussenin.
Dat voelde ik een beetje, dat vind ik echt leuk. Daar leerde ik ook heel veel van. En ook van mijn Sri Lankaanse vrienden en ook van mijn Nederlandse vrienden.
[00:43:57] Gerhard te Velde: Terug naar de Kanishi-methode, de dromen, daar begon je mee. Ja echt
[00:44:01] Kanish Thavapalasingam: groot dromen en ook gewoon doen, echt gewoon doen, niet lang blijven praten. Ik denk, mijn succes te danken is wel, als jij aan mij vraagt, Kanishi zou je dit voor mij kunnen doen?
Een ingewikkelde video maken, ik heb dat nooit gedaan, dat ga ik niet tegen jou zeggen, maar ik zeg, gaan we regelen voor jou. Dan ga ik naar kantoor, dan ga ik pas uitzoeken, hoe moet ik dit nou gaan doen? En dat is ook echt een succes voor mij, gewoon ja zeggen en dan vanaf daar weer gaan kijken hoe gaan we dit oplossen.
En ook als je het zelf niet kan oplossen, zoek gewoon hulp. Want er zijn genoeg mensen die het al duizend keer heeft gedaan of honderdduizend keer gedaan hebben, die het leuk vinden om hun ervaring met jou te delen. En daardoor kan je toch het beste resultaat leveren voor de klant of voor iemand anders.
Sociaal. Ik ben echt heel sociaal. Je kan me echt ergens in een drukke zaak wegzetten. Aan einde van de dag heb ik gewoon twintig telefoonnummers. Ik het echt leuk om mensen te leren kennen, nieuwe mensen. Want iedereen is uniek, iedereen heeft een eigen verhaal. Iedereen heeft een eigen pad bewandeld. Ik kan er alleen maar van beter worden, van anders man’s verhalen aan te horen.
En ik ben bereikbaar voor iedereen. En daarmee bedoel ik zeg maar… Als je mij belt, neem ik op. Als ik niet opneem bel ik altijd terug. En dat vind ik heel fijn. In deze tijd zijn heel veel mensen niet bereikbaar.
[00:45:35] Gerhard te Velde: Dus daar heb ook al een concurrentievoordeel te pakken als je gewoon überhaupt je telefoon opneemt en terugbelt.
Echt
[00:45:41] Kanish Thavapalasingam: mijn eerste vakantie met mijn vriendin waren wij in IJsland en niemand, mijn klanten wisten dat ik op vakantie was. Dat zeg ik ook nooit. Ik ben altijd bereikbaar. En ik zat in de auto, klant belde mij met de vraag, kun je mij even helpen. Ik had hem gewoon een half uurtje aan de lijn gehad vanuit IJsland.
Ik heb geholpen. Hij zei zo, ik ben nu verder, dank u wel. En mijn vriendin, dat is de eerste keer onze eerste vakantie samen. Ja, maar je kan toch zeggen dat je op vakantie bent, dat we na de vakantie je terugbellen. Ik zeg, schat we zijn veertien dagen weg. Hij hoeft toch niet veertien dagen te wachten. En we zitten toch in de auto.
Je kan toch half uurtje even naar mijn verhaal luisteren. Dus ja, dat is een van de voorbeelden, ja. En ook, ik vind dit ook een mooi voorbeeld. Ik was in Mexico in 2018. En toen kreeg ik ook een telefoon van een klant, een grote klant, voor een nieuwe campagne. En dan zei Als ik dat telefoon niet had opgenomen had ik die opdracht ook niet.
Dus dan kan ik ook heel arrogant zeggen… ik ben nu met vakantie ik bel jou wel terug als ik terug ben. Maar die positie ben ik niet. Ik vind het leuk dat klanten aan mij denken. En dat vergeten heel veel jonge mensen nu ook. En als iemand belt, iemand denkt aan jou. In deze tijd mag je blij zijn dat iemand jou aandacht geeft vind ik.
Want er is… Niemand geeft je aandacht, iedereen zit op online social, dus ik vind het leuk dat mensen mij bellen. Andersom ook, doe ik graag.
[00:47:04] Gerhard te Velde: Oké ik ga dit nog eens even rustig terugluisteren kijken of ik een beetje jou kan worden. Misschien nog even over hoe je iets bouwt wat groter is dan jijzelf, want voor een deel zijn het ook eigenschappen die ik echt aan jou toedicht waarvan ik denk van hé, dat kan jij maar dat kan ik niet, of dat kan jij maar hoe zorg je dat anderen ook…
Gaan doen wat jij wil, dus hoe bouw je dan zeg maar een structuur of een systeem of een organisatie die werkt?
[00:47:36] Kanish Thavapalasingam: Ik denk alle belangrijkste is gewoon wat wil je bereiken denk ik vanuit daar ga je dan kijken, oké om dat te bereiken heb ik verschillende mensen nodig en die verschillende mensen heeft een bepaalde taak.
En als iedereen een eigen taak wil doen, dan heb je ook één systeem nodig. Dus vanuit die systeem ga je dan zo inrichten, zodat iedereen weet… maandag heb ik dit taak, als ik dit doe, dan kan mijn collega weer verder. Dus zo’n goede CRM-systeem helpt daar ook bij. Ik denk belangrijk is… Ja, wat wil je bereiken?
Ik denk doelstelling is belangrijk, denk ik.
[00:48:11] Gerhard te Velde: Ja, maar het een kan ook niet zonder het ander. Dus stel je hebt een fantastisch CRM-systeem maar… Want jij legt de lat ook heel hoog voor jezelf maar ik denk ook voor anderen. Dus je kan wel een heel mooi systeem hebben, maar als je de lat niet hoog legt dan kom je nog nergens.
Dus die twee vullen elkaar denk ik ook heel goed aan.
[00:48:31] Kanish Thavapalasingam: Ja, ik leg de lat hoog maar de lat moet bij ons altijd 9 plus zijn, hoeft niet 10. En als je negen plus hebt, dan ben ik tevreden dan heb ik ook nog verbeterpunten, daar kunnen we samen beter in worden. Maar tien is ook niet haalbaar denk ik altijd, want wat voor mij tien is, is voor jou een zeven en een half.
En wat voor jou zeven en een half kan, kan mij tien zijn. Dus dat probeer ik ook op de werkvloer. Ik zeg jongens als we met elkaar negen negen plus kunnen geven, is het voor ons een geslaagd project.
[00:49:03] Gerhard te Velde: Ja. We gaan alweer naar de laatste vraag. De tijd is voorbijgevlogen. Jij mag de laatste vraag stellen, want de laatste vraag bij Groeivoer is voor mijn gast.
En jij mag een vraag gaan meegeven aan de luisteraar of de kijker. En het liefst een vraag waar die persoon wat langer over kan nadenken. Iets waarmee die aan het werk gaat. Dus is er iets wat bij je opkomt wat je mee wil geven?
[00:49:29] Kanish Thavapalasingam: Ja Ik zou wel vragen, ik weet niet wie de volgende podcast gast.
[00:49:34] Gerhard te Velde: Ja, het is niet voor de volgende gast, maar echt voor de luisteraar.
Oké
[00:49:38] Kanish Thavapalasingam: Ik zou nadenken als jij morgenochtend wakker wordt, wat zou jij anders willen doen dan gisteren? En ik denk, als jij dat iedere dag zou afvragen, dat je daardoor een betere persoon wordt. En dat vraagstel ik iedere dag. Mooi
[00:49:56] Gerhard te Velde: Dankjewel Kanish.
[00:49:57] Kanish Thavapalasingam: Dankjewel jij ook. Ik vond het een heel leuke podcast. Ik vond het ook leuk.
[00:50:01] Gerhard te Velde: Misschien komt er nog wel een nieuwe. Dank je wel en tot zover deze aflevering Vond je deze aflevering waardevol en wil je iemand inspireren in je netwerk? Stuur die dan door naar een andere ondernemer. Wil je meer weten over Carniche? Check even de show notes. We zetten daar alle links naar. Onder andere zijn LinkedIn, het telefoonnummer, want hij pakt toch altijd op, welk land hij ook zit, de website.
En natuurlijk kun je daar ook de link vinden naar Teamleader. We hebben een speciale pagina gemaakt, teamleader.nl. Daar kun je ook Teamleader uitproberen, mocht je het interessant vinden. Dank voor je aandacht en graag tot de volgende aflevering.
Lees verder over de podcast
In het blogartikel van deze podcast vind je inhoudelijke informatie wat wij in deze aflevering besproken hebben.