Aflevering 372

1 december 2025

Aflevering 372 – Een winstmachine bouwen die, ook zonder jou, lekker doordraait

Direct luisteren naar deze podcast

In deze aflevering

Introductie van deze gast

Jeroen Lampe groeide op in een ondernemersgezin, maar wilde zelf nooit ondernemer worden. Te veel stress, te veel zorgen. Toch begon hij zijn eigen e-commerce bedrijf en maakte hij alles mee wat er mis kan gaan. Dubbele longontsteking tijdens een cruciale verhuizing, bijna twee keer failliet, 50 medewerkers ontslaan in anderhalf jaar, uitgeput in het ziekenhuis. Na 20 jaar ondernemerschap en het verkopen van zijn bedrijf, helpt Jeroen nu andere MKB-ondernemers groeien zonder dat hun bedrijf een eenmanszaak wordt.

3 dingen die je in deze aflevering leert:

💎 Waarom druk diamant maakt en hoe je de zwaarste momenten als ondernemer overleeft

🎯 Het verschil tussen in je zaak werken en aan je zaak werken en waarom dat cruciaal is voor groei

⚡ Hoe je van een artistieke ondernemer een resultaatgerichte ondernemer wordt zonder je passie te verliezen

 

CALLS TO ACTION 🔥

Voeg Jeroen toe op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/in/lampejeroen

Check de website van Jeroen Lampe hier: https://www.jeroenlampe.nl/

 

BRONNEN

Bedrijf: Expert

Bedrijf: Coolblue

Bedrijf: Thuiswinkel.org

Boek: Van 0 naar 10.000 klanten – Jeroen Lampe

Boek: Scaling Up – Verne Harnish

Boek: Good to Great – Jim Collins

 

In deze aflevering

00:00 Welkom bij Groeivoer!

00:49 Introductie Jeroen Lampe

01:30 Opgroeien in ondernemersgezin

02:00 Het familiebedrijf

03:48 Geen ondernemer worden

05:07 Weekomzet via telefooncel

05:48 Artistieke of resultaatgerichte ondernemers

07:00 Eerste ondernemersstappen

11:55 Bijna failliet

13:00 Miljoen omzet, geen geld

15:51 Uitgeput in het ziekenhuis

17:36 De zorgverzekeringswet

19:15 50 naar 7 medewerkers

23:39 Aan de beademing

25:26 Nog nooit gemaakt

29:46 Technische problemen

34:37 40.000 euro tekort

38:34 Omzet weg door faillissement

40:42 Verdienmodel zonder vast geld

44:59 Het bedrijf verkocht

46:24 Andere ondernemers helpen

49:33 Met wie werkt Jeroen

54:30 Eigenwijze ondernemers in beweging

56:26 Fouten onder de 2000 euro

57:14 De toekomst

57:40 De hamvraag

 

Shownotes

Waar vind je deze ondernemerspodcast?

Kijk je graag zakelijke podcasts? 🎥

Volg dan het kanaal van Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@Groeivoer/videos

 

Liever luisteren? 🎧

Volg Groeivoer op Apple Podcast: 🍏 https://shorturl.at/kozJP

Beluister de #1 Nederlandse ondernemerspodcast op Spotify: 🎶 https://shorturl.at/bfmD3

 

Zelf een zakelijke podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een professionele podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een gespecialiseerd podcast agency voor ondernemers.

 

Adverteren in dé ondernemerspodcast van Nederland? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer en ondernemend Nederland bereiken? Mail naar info@groeivoer.nl

 

Volg onze ondernemerskanalen! 🌐

Blijf op de hoogte van nieuwe podcast afleveringen en ondernemersevents via WhatsApp: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B

Of via Telegram: https://t.me/groeivoer

 

De beste ondernemerslessen in je mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl voor een *cheat sheet* met de 10 beste tips van 300 afleveringen van Groeivoer. Boordevol inzichten van succesvolle ondernemers.

 

Waardeer deze ondernemerspodcast! 🌟

Fan van deze zakelijke podcast? Laat een review achter! 👍

 

Volg de #1 ondernemerspodcast! 🚀

LinkedIn Gerhard: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/

LinkedIn Groeivoer: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer

Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/

TikTok: https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast

X: https://twitter.com/groeivoer

 

Onze partners voor ondernemers 🤝

Deze ondernemerspodcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Start vandaag: https://signup.focus.teamleader.eu

Speciale dank aan Groenpand, thuisbasis van de Ear Ear Podcast studio. Bekijk www.groenpand.nl voor meer informatie.

Transcriptie

[00:00:00] Jeroen Lampe: Toen werd ik nog heel goed toen werd ik wakker en toen zag ik een treintje met kaboutertjes rondom mijn bed rijden. En ik dacht van ja, ik wist gewoon dat het niet klopte, maar ik zag het wel. Ik de volgende ochtend, een vrouw dat vertelt en toen zei ze van ja, dan moeten we toch maar naar de dokter. En die zei van, je hebt een dubbele longontsteking en de dag van de verhuizing komt en dan komt zo enorme vrachtwagen en die neemt alle spullen mee.

En vervolgens kwam hij aan in dat enorme logistieke centrum van die partner. En die koppelingen doen het gewoon niet. En niet één dag, niet een week Maar ruim tweeënhalve week. Dus ligt je bedrijf tweeënhalve week stil. Kijk het belangrijkste uiteindelijk is moet je gewoon zorgen is dat als het bedrijf om jou draait, dan heb je geen bedrijf maar dan heb je gewoon een hele grote eenmaalzaak.

Maar uiteindelijk ben ik gewoon dankzij mijn drie dochters ben ik ondernemer geworden. De belangrijkste les die ik heb geleerd inderdaad na aanleiding van het ziekenhuis was dat…

[00:00:49] Gerhard te Velde: Welkom bij Groeivoer. Ik zit hier vandaag met Jeroen Lampe. Jeroen komt uit een echt ondernemersnest, maar zelf wilde hij eigenlijk helemaal geen ondernemer worden. En toch kwam het ervan Hij begon aan een ondernemersavontuur en maakte van alles mee. Hij ging bijna twee keer failliet, nam de verkeerde medewerkers aan, belandde zelfs van uitputting in het ziekenhuis.

En met al die lessen op zak helpt hij nu andere ondernemers bij het realiseren van groei. Jeroen welkom bij de podcast. Dank je Gert. Ja, we hebben al vele mooie voorgesprekken gehad, maar het is nu eindelijk zover dat we echt lekker de inhoud in gaan duiken. Zin in. Ja, laten we gewoon beginnen bij het begin.

Want jij komt uit een ondernemersgezin ondernemersfamilie Kun je daar wat meer over vertellen? 

[00:01:30] Jeroen Lampe: Ja, ik kom uit een hele nuchter ondernemersfamilie, Fries Drents En ja, dat moest ook wel gewoon. Het was hard werken en ook gewoon heel praktisch. En dat is eigenlijk ook precies de reden waarom ik erachter ook zat van, god, daarom word ik zelf niet ondernemer.

Het was veel te hard werken. En ik zag ook al die zorgen rondom het personeel, strijd die mijn vader met zijn broer deels had. Maar ja, dat deed me dachten van… Nee, dat ga ik niet doen. Ik ga wat anders doen. Wat voor bedrijf was 

[00:01:59] Gerhard te Velde: dat? 

[00:02:00] Jeroen Lampe: Ja, mijn opa is na de Tweede Wereldoorlog een radiotelevisiezaak begonnen.

En toen was er nog best wel wat schaarste. Maar toen op een gegeven moment, een paar jaar verder, toen dacht hij van… God, dat is best lastig inkopen zo. Alleen tegenover zo’n grote partij als Philips. Maar wat nou als ik gewoon tien anderen vind die dat ook zo hebben? Dan gaan we met z’n elfen En zo is eigenlijk een coöperatie gedacht op honden, een inkoopcombinatie.

En dat is de expertgroep geworden. Dus letterlijk ik ben opgegroeid tussen de wasmachines en televisies. En ja één ding waar ik er wel van heb geleerd, de klant heeft altijd gelijk. En als je zorgt dat er goed over je wordt gepraat komen klanten vanzelf 

[00:02:36] Gerhard te Velde: Wauw Ja. Oké dus dat zijn zoal een paar ondernemerslessen die je kunt strooien?

Ja dat 

[00:02:42] Jeroen Lampe: schieten ze ook uit, dat geloof ik ook diep van binnen inderdaad ja. Dat je gewoon moet zorgen dat je geen klanten hebt, maar langzaam maar fans creëert ja. 

[00:02:49] Gerhard te Velde: En die expertgroep bestaat die nog tegenwoordig 

[00:02:53] Jeroen Lampe: Ja, die doet het eigenlijk heel goed. Zelfs vertrekken nog, ze groeien eigenlijk net zo hard of harder zoals dan Coolblue.

Het mooiste is dat dat echt nog steeds echt ondernemers zijn. Dus het is niet een hard franchise van boven naar beneden Nee het zijn ondernemers die wel samen bijvoorbeeld heel slim die e-commerce hebben ingeregeld En dus gewoon vanmiddag al je spulletjes kunnen leveren. En als je een beetje van gadget houdt is het natuurlijk heel leuk.

Op die televisie. 

[00:03:16] Gerhard te Velde: En werken die nog steeds onder die merknaam ook? Expert groep? 

[00:03:21] Jeroen Lampe: Ja, het is eigenlijk altijd de combinatie van enerzijds expert… en anderzijds de familienaam Bijvoorbeeld Lampeexpert was dat. En het leuke is dat… Mijn opa had altijd het voorzicht… en mijn vader ook, dat ik dat over zou nemen.

Maar nee. Maar mijn neef heeft het nu en dat gaat heel goed. 

[00:03:38] Gerhard te Velde: Oh, dus het is nog in de familie dan of is nog in de familie ja Oké En wat heeft jouw neef dan precies? Is hij dan franchisegever? Nee Hoe werkt dat constructie Ja 

[00:03:48] Jeroen Lampe: hij heeft een van de grootste zaken op dat gebied Maar hij heeft eigenlijk letterlijk een hele grote winkel.

Waar hij klanten blij maakt. 

[00:03:56] Gerhard te Velde: Ja, en dat heeft dus nog blijkbaar levensvatbaarheid in de e-commerce tijd of zo. Ja juist. Ja, want er zijn natuurlijk heel veel faillieten gegaan. Ja, het is meer 

[00:04:09] Jeroen Lampe: electro-worlds of weet ik niet allemaal enzovoorts. Maar goed, ik denk dat daar het verschil ondernemerschap echt letterlijk is.

Iemand die gewoon letterlijk voelt of gewoon de klant blij is en de kassa goed gaat. Ik denk dat daar het verschil in zit. 

[00:04:23] Gerhard te Velde: Je had het even over een strijd tussen je vader en zijn broer, dat hoor je natuurlijk heel veel in familiebedrijven, het kan heel goed gaan, het kan heel slecht, maar wat gebeurde daar, weet je dat?

[00:04:32] Jeroen Lampe: Nou, het vaak is dat, ik zie het vaak ook met ondernemers met wie ik werk, ze hoeven Twee kapteins op één schip werkt niet, maar als je dat een goede combinatie hebt, werkt het wel heel goed. Bijvoorbeeld, ik noem het ook wel eens, ik kom vaak wel terug in andere theorieën, een binnenbaas en een buitenbaas, bij wijze van spreken.

Maar als je daar gewoon niet goed mee om kan gaan en eigenlijk tot elkaar veroordeeld bent, ja, dan kan wel lastig zijn. 

[00:04:57] Gerhard te Velde: Ja. Oké en misschien moeten we daar niet te diep op ingaan, maar… Dat ging dus niet helemaal goed tussen die twee. Nou kijk, bijvoorbeeld één 

[00:05:07] Jeroen Lampe: ding wat me echt bijbleef is dat gewoon zaterdagavond vanaf een uur of zeven, dan wandelen we naar het begin van de camping, naar zo’n telefooncel en dan ging mijn vader bellen met zijn broer om te horen wat er op de kassa van de week stond.

Want dan wisten we hoe de week was en of het goed was. En daar zag ik gewoon de opluchting of enige zorgen, zullen we maar zeggen, van het is een goede week geweest. We kunnen alle personeel betalen, alle rekeningen betalen en we houden er ook nog wat over voor onszelf. En dat is mede een van die dingen dat ik dacht van, god, nee, nee, niet voor mij.

Niet voor mij, ja. 

[00:05:48] Gerhard te Velde: Ik vind het wel heel interessant, wat bij mij triggert is ook… Wat ik daar wel heel krachtig aan vind, misschien de vorm niet per se, maar het resultaat gerichte ervan. We hadden in het voorgesprek ook even over. Ik heb hier een prachtige studio gebouwd. En ik zou mezelf veel vaker de vraag moeten stellen van, hé, wat levert dat op?

Dus hoe vaak verhuur ik hem of hoeveel klanten heb ik die… Structureel gebruik maken van de studio. Als die vol zit, kan ik misschien nog een set bouwen. Kan ik dat weer gaan vullen, kan ik doorgroeien. Maar ik ben als creatief heel veel met… Of ik ben eigenlijk vooral bezig met… ik wil iets moois maken en ik wil mijn klanten blij maken Je artistieke ondernemer.

Ja, precies. Mooie dingen maken. Ja, terwijl ik ook geloof… Iemand zei laatst van eigenlijk moet je als ondernemer… als iemand vraagt wat was je omzet vorige week… moet je dat eigenlijk zo kunnen opdreunen En dat hoor ik van jouw vader en zijn broer, die hadden dat wel scherp Van hé, wat komt er in de kassa?

[00:06:45] Jeroen Lampe: Ja, maar dat was een gevolg van de dingen die allemaal gebeuren. Maar dat is eigenlijk een indicator of het goed gaat of niet. En bijvoorbeeld voor mezelf wat ik ook echt heb geleerd is dat je gewoon wel naar cijfers moet kijken, voorspellende cijfers En niet naar de cijfers van een accountant, die gewoon een half jaar of een jaar geleden nog relevant waren.

[00:06:59] Gerhard te Velde: Maar 

[00:07:00] Jeroen Lampe: even terug naar wat jij zegt, denk ik dat dat leuker is. Kijk als je artistieke ondernemer heb je… Fantastische oplossing. Die studio ziet er briljant uit, maar dat is een oplossing voor een specifieke behoefte of een probleem En als je nou als ondernemer verliefd bent met je bedrijf op dat probleemgebied op jouw niche, ja, dan komt die studio vanzelf vol, zo 

[00:07:22] Gerhard te Velde: zie ik 

[00:07:22] Jeroen Lampe: het.

[00:07:23] Gerhard te Velde: Falling off with the 

[00:07:23] Jeroen Lampe: problem, not the 

[00:07:24] Gerhard te Velde: solution, dat is eigenlijk 

[00:07:25] Jeroen Lampe: wat je zegt. Ja en uiteindelijk ben je natuurlijk ook iets meer op podcastgebied, ik bedoel hoe het er hier uit ziet is niet voor niks. Maar daar zit eigenlijk de uitdaging. 

[00:07:33] Gerhard te Velde: En 

[00:07:33] Jeroen Lampe: dat is volgens mij ook de kern van onderscheidnemerschap waar het om gaat.

Is dat jij hebt iets met een bepaald probleem en jij denkt van dat kan anders en veel beter. En dat ga ik regelen 

[00:07:44] Gerhard te Velde: Ja maar het probleem is dat er gewoon heel veel aangeklungeld wordt met podcasts in Nederland, dus allemaal van die marketingbureaus die dan eigenlijk niet te gespecialiseerd zijn, maar toch gaan doen.

Of klanten die denken, nou, we gaan het zelf wel doen. Er zijn nog veel meer achterliggende problemen natuurlijk. …over zichtbaarheid ben je als bedrijf. Maar daar wil ik misschien dan nu niet op ingaan. Wel een leuke casus Ja Ja hoor, 

[00:08:09] Jeroen Lampe: doe ik graag met je mee. Ik zie wel mogelijkheden. 

[00:08:11] Gerhard te Velde: Ja, misschien straks nog even.

Maar om het beeld compleet krijgen… …van je contact met je ondernemersfamilie. Je had ook kunnen zeggen… …of jij was ook de beoogde opvolger of zo. Ja maar ook eens even… …

[00:08:23] Jeroen Lampe: je bent de stamoudste en ik weet heel goed… …kijk, als puber had ik echt iets met aandelen en beleggen. Vond ik fantastisch deed ik dat al.

O Oké En ik was ook al een beetje vroeg zo’n iemand die met zijn eigen website bezig was toen het nog net begon met de digitale stad en dingen en zo. Fantastisch. En die twee dingen kwamen heel goed samen, internet en beleggen. En ik ben daarom gewoon financiële bedrijfskunde gaan studeren. Dat had echt mijn aantrekkingskracht.

[00:08:46] Gerhard te Velde: Heb jij ook bitcoin gekocht voor duizend euro, duizend bitcoins? Nee 

[00:08:51] Jeroen Lampe: nee nee, dat heb ik gemist. Helaas oké Maar je was al 

[00:08:54] Gerhard te Velde: heel vroeg daarmee bezig 

[00:08:55] Jeroen Lampe: Ja klopt. En vanuit die kant ben ik verder gegaan. Maar toen was het ook wel dat mijn opa tijdens mijn studietijd belde van… …joh, hartstikke leuk dat jij lekker dat doet en zo…

…maar je moet ook nog even naar zo’n congres over bedrijfsopvolging. Want dat is wel heel belangrijk. En mijn opa was zo… Mijn opa was zo’n ondernemer die ook eigenwijs is. Er zijn alle ondernemers, maar mijn opa die hoorde wel nee, maar die verstond het niet. Dus dat duurde een tijdje maar dat is lekker mijn eigen weg gegaan.

En uit die manier ben ik gewoon verder gegaan. En is dat, terugkijkend als je het ziet, ik ben begonnen bij een hele grote bank. En daar kwam ik eigenlijk achter dat het ook gewoon een markt op zich is. Dat je daar binnen ook heel veel kan doen eigenlijk qua onderneming …ondernemerschap dat je daar ook zelf dingen kan regelen.

Ik bedoel ik was land… …in het land de blinden was ik één oog… …met al die kennis van internet en beleggen. Dus als een broekie van 25, 26… …heb ik daar toen internetbeleggen… …moet geïntroduceren. Ja, en dan wordt het op een gegeven moment… …ga je van het één naar het ander. 

[00:09:54] Gerhard te Velde: En 

[00:09:54] Jeroen Lampe: dat is heel leuk. Ja… En grappig is trouwens wel, als ik daarnaar terugkijk denk ik echt wel, god, wie is die gast?

Als ik foto’s zie, dan herken ik mezelf niet. Echt een enorme carrièrejager, ja. 

[00:10:06] Gerhard te Velde: Ja, maar toen wist je niet beter of zo? Nee, en 

[00:10:11] Jeroen Lampe: ik vond het ook heel leuk en ik had een enorme drive. En ik had ook natuurlijk gewoon een paar hele goede leidinggevenden… die op goede knopjes drukte en die zo’n jonge hond heel goed konden gebruiken.

Dus ja, toen ging het van het een naar het ander. God, van die gekke dingen als… Op een gegeven moment had ik zo’n hele mooie Nokia-telefoon… waar je ook al kleine dingetjes op kon zien als teletext Ik dacht van, hé… Dat kleine schermpje, dat kan toch ook wat zijn met mobiel bankieren? En ja, ik heb daar zalenbankiers proberen te overtuigen op zo’n seminar en zo.

Maar ja, iedereen lachen, maar ja, zoek zo’n dingen. 

[00:10:46] Gerhard te Velde: Ik heb hier de founder van Comcast …knap gehad. Ja. En die ook Alex Beleggingsbank… Ja, René Freiter. Ja, René Freiter inderdaad. Dus dat is een beetje die tijd. Letterlijk 

[00:10:55] Jeroen Lampe: toen ooit. Ja, die deden dat in het begin heel goed. Ja, dat klopt. 

[00:11:00] Gerhard te Velde: Ja grappig. Hé, en… Oké dus jij zag van…

…dat ondernemen, dat is zoveel gedoe en zo… …dat wil ik niet. Ik ga 

[00:11:08] Jeroen Lampe: lekker corporate carrière. 

[00:11:09] Gerhard te Velde: Ja, oké En had je vader daar nog een stem in? Want je hebt het alleen over je opa. Nee, 

[00:11:14] Jeroen Lampe: nee, nee. Ja. Ik merkte tussen de regels wel door dat hij dat niet heel fijn vond. Maar uiteindelijk liet hij ook lekker mijn eigen pad bewandelen.

En dat is ook heel goed. Ja. 

[00:11:26] Gerhard te Velde: En toen kwam je met hangende pootjes terug of zo? Of met de staart tussen de benen Hoe ben je dan uiteindelijk toch weer gaan ondernemen? Er zitten vast nog wat stappen tussen. Ja 

[00:11:36] Jeroen Lampe: klopt. Kijk ik was een enorme carrièrejager en dat ging gewoon maar door. Maar uiteindelijk ben ik gewoon dankzij mijn drie dochters ondernemer geworden.

[00:11:45] Gerhard te Velde: Oké dat moet je even uitleggen dan, want… 

[00:11:47] Jeroen Lampe: Ja, kijk op een gegeven moment was we eind twintig, begin dertig toen werd ik vader. En onze eerste dochter die heeft negen maanden lang gehaald. En wij wisten maar niet wat dat was, maar het was wel heel erg pijnlijk. En dat deed mij wel afvragen van waar het nou eigenlijk echt om ging in het leven.

En wat wel eens vaker gebeurt… Dat je denkt van god, kan ik hier wat mee? Moet ik hier wat mee? Maar ja, eigenlijk ging deze carrière gewoon door. En onze tweede dochter had dat ook. En dat deed me echt wel beseffen van, god ja, hier moeten we wat mee. Er lopen hier zoveel andere mensen rond met hetzelfde probleem Dat kan veel beter.

En mijn vrouw die had toen een boek geschreven Ik zeg van, nou, weet je wat? Ik regel wel een goede uitgever en zorg dat het gewoon zoveel mogelijk gewoon de wereld in gaat. Dat anderen daar ook wat aan hebben. En zo is het eigenlijk in het klein begonnen. 

[00:12:39] Gerhard te Velde: Ja, 

[00:12:40] Jeroen Lampe: waar ging dat boek over? Doorslapen en niet huilen.

En dat is het. En uiteindelijk heb ik daar een concept rondomheen gecreëerd van droomritme. Waarin, god ik weet nog heel goed ook, ik zat bij die uitgever die ik had geregeld. Pearson, niet de minste. En die uitgever die zei van, ik zat daar omdat ik heel veel ideeën had hoe ik dat veel beter en makkelijker nog allemaal qua marketing kon enzovoorts.

En er was altijd gedoe en lastig En op een gegeven moment zei hij tegen mij van, ja meneer Lampe, zo doen we dat niet in de uitgeverij Dan kom je op zo’n moment en dat is echt zo, dat je denkt van wat laat je dat zo, of ga je hier wat aan doen? En ja, dat kon natuurlijk niet. Toen heb ik gewoon van mijn geld dat boek teruggekocht en heb ik zelf een uitgeverij op.

En dat klinkt heel …eenvoudig en dat is het in de kern ook… …maar het was wat lastiger dan gedacht. Maar omdat je wil… …en dat kenmerkt denk ik de ondernemer… …omdat je dat wil, ga je dat uitvogelen… …ga je het gewoon doen en dan val je er staan een keer op… …en zo werden die… …die paar honderd boeken werden de duizend…

…en die duizend werden de vijfduizend… …en zo leerde je hoe je de PR goed kon regelen… …wat na vijftien keer nee… …een keertje een ja werd. En zo begon dat. Zo ging dat steeds verder. Ja 

[00:13:55] Gerhard te Velde: Oké en hoe verdiende je dan je geld daar? Nou, eigenlijk was de insteek 

[00:14:02] Jeroen Lampe: daar nog niet eens direct om daar geld te verdienen, maar omdat je uiteindelijk ook je boeken zelf uitgeeft, ja, dan wordt het uiteindelijk best wel een interessant iets.

Ik bedoel 42% marge gaat naar Bol en de boekenwinkels. Ik koop bij de boekenwinkels zeg ik ook altijd wel. Ik ben gek op boeken, maar de rest is natuurlijk gewoon papier en een design. En heel veel tijd. En in het begin zat ik er helemaal niet zo te kijken naar wat het opleverde Het was gewoon eigenlijk veel meer een enorme missie gedreven.

Van hé, wij gaan gewoon andere mensen helpen Hetzelfde probleem Niet zo ellendig te laten ervaren Maar ja, dan gaat dat ondernemersbloed toch kruipen en dat is denk ik de kern ook. Ik zet er gewoon achter in het boek ook van, joh heb je nog andere dingen die beter kunnen of waar je tips en suggesties voor hebt?

Laat het ons weten. En vanuit die insteek joh kwamen er echt allemaal tips binnen van, joh, deze flesjes uit Frankrijk die zijn tegen boeren veel beter. Waarom is die lingerie uit Frankrijk veel mooier dan die enorme functionele mama lingerie in Nederland? 

[00:14:58] Gerhard te Velde: Ja ondergoed ja. 

[00:14:59] Jeroen Lampe: En als je dan drie keer gewoon zoiets terugkijkt denk je van ja dat is een behoefte Daar kunnen we wat mee.

[00:15:05] Gerhard te Velde: En daarom Zo’n soort katalysator van, of er kwamen allemaal business, of nou ja, niet business ideeën maar wat ik leuk vind is ook, want we hadden het net over fall in love with the problem, not the solution. Juist Dus heel veel ondernemers doen dat verkeerd om, die vinden hun eigen product helemaal te gek en die kicken op hun eigen logo en dat is allemaal ego natuurlijk, maar…

Maar ook bezetenheid, er kan ook positieve drijfveren onder zitten… dat je gewoon helemaal bezeten bent van technologie of je missie. Maar jij zegt van nee… Ga naar dat probleem. Nou jullie begonnen dus met die slapeloze nachten en de huilbabies. En daar kwamen dus ook weer nieuwe problemen uit. Ja, gewoon van, god 

[00:15:44] Jeroen Lampe: inderdaad Hoe ben ik ook nog een beetje vrouw nadat ik mama ben, bij wijze van spreken.

Dus vanuit die insteek ja… Dan kom je gewoon achter producten die veel beter zijn en dan denk je van hé, als er zoveel van in Nederland worden verkocht die veel minder zijn, kan het veel beter. Laten we dat gewoon doen. Dus dan importeer je dat en dan begin je gewoon in je garage, letterlijk, en met buurmeisjes die dat gaan inpakken.

En ja, dan begint dat te lopen en voor je dat je weet is je hele garage vol en je bijenkeuken wordt ook overgenomen en ja, zo begint dat. 

[00:16:15] Gerhard te Velde: Jij zegt het alsof het vanzelfsprekend is, maar jullie gingen dus een e-commerce, eigenlijk voordat het nog e-commerce heette waarschijnlijk, maar jullie begonnen, wat verkochten jullie precies?

[00:16:27] Jeroen Lampe: …slaapzakjes, spenen, inbakendoeken, draagzakken, borstkolven, boeken op dit gebied, van alles en nog wat. Uiteindelijk, ja, dat begint met slaapzakjes en dan gaat door naar een draagzak Maar voordat je het weet, heb je honderden verschillende producten. En dan op een gegeven moment denk je van, wacht eens even, dit is wel, dit gaat niet meer zo.

We moeten nu echt van, kijk bijvoorbeeld ook, ik weet heel goed… En elke dag gingen op een gegeven moment twintig tot vijftig pakketjes de deur uit. En dat is dan op een gegeven moment, dan moet je dingen ingeregelen qua proces. En die dozen gaan er ook door. Dus dan koop je weer nieuwe dozen in. En op een gegeven moment denk je van ja, laat ik het maar per pellet doen.

Want het wordt een stuk goedkoper. En dan zijn we ook in één keer af van dat het gewoon op is af en toe. En ik weet niet zo goed, ging de deurbel. Dan staat er zo’n vrachtwagenchauffeur en die belt aan en zegt van… God ik dacht dat hier een groot bedrijf zat. En dan denk je van… Ja, de buren zijn er ook wel klaar mee dat er gewoon morgens vroeg DPD, DHL, PostNL, UPS bij de deur staat en einde dag om half zes weer een busje komt om alles op te halen.

Dus dan maak je zo’n stap naar zo’n bedrijfspand en zo groei door. 

[00:17:36] Gerhard te Velde: Je deed het samen met je vrouw? Ja. Oké Ja. En wat was dan die volgende stap? Dus dit was zeg maar de schuur, het liep uit de hand, toen ging je naar een eigen pand? 

[00:17:45] Jeroen Lampe: Ja, eigen pand. Vervolgens eigenlijk langzaam geïnvesteerd in een goed team.

Dus gewoon niet meer de inpak buurmeisjes. Er was geen oppas meer te krijgen in de buurt moet ik maar zeggen. Dat vond de buurt ook niet leuk. Maar gewoon echt personeel En vervolgens ook serieus bezig met de 

[00:18:00] Gerhard te Velde: marketing. Ik hoor personeel dan hoor ik ook kosten. Ja, dat eerste contract Ik 

[00:18:06] Jeroen Lampe: denk dat elke ondernemer weet, dat eerste contract is het meest spannende en wat dan ook enzovoort Maar uiteindelijk maak je zo’n stap en dan begint dat aan te lopen.

En dan denk je, oh, hé, dat is fijn Iemand die gewoon dingen uit mijn handen neemt. En dan gaat dat steeds verder en dan ga je met marketing bezig en dan kom je achter die dingen en dan denk je van, oh wacht eens even, we kunnen veel beter op die manier ook met social media, wat toen begon goed te doen. En dan gaat langzaamaan het balletje lopen en dan op een gegeven moment, ja, toen werd het echt gek, toen we zo’n thuiswinkelaarwoord wonnen.

Aha, oké. En dat was wel echt een super gave erkenning van eigenlijk van die hele community. Maar vooral ook, ja, toen ging het dak eraf. En ik moet eerlijk zeggen, daar ben ik wel mezelf voorbij gelopen. 

[00:18:46] Gerhard te Velde: Oké dus dat je ziekenhuis, want we noemden het even in de intro even heel terzijde maar was dat jouw…

Ging je toen crash of zo? Ja nou ja, het was inderdaad gewoon letterlijk… We naar een soort katastrofaal einde, maar vertel even wat er gebeurde in Kijk terugkijken het kunnen 

[00:19:02] Jeroen Lampe: we lachen over die dingen, maar als je het inzet is het gewoon drie werven kaas hoe moet je zeggen. Maar nee, kijk die zaak die explodeerde qua groei, maar we importeerden alles en we groeiden harder dan de winstmarge dus er moet eigenlijk altijd gewoon cash bij.

Maar dat voelde heel goed en dat ging heel goed. Maar ondertussen had ik ook gewoon drie kleine dochters. En ook nog wat andere uitdagingen thuis. Dus op een gegeven moment al die ballen in de lucht. Ik heb enorme energie, altijd. Heb ik weer. Had ik ook altijd. Maar op een gegeven moment hield het wel op.

En toen kwam ik dus inderdaad vanuit putting twee weken in ziekenhuis gelegen. 

[00:19:38] Gerhard te Velde: Oké Misschien nog heel iets meer daarop inzoomen. Want weet je nog het moment? Ja, oké Zeg maar echt letterlijk de seconde of de minuut waarin jij je instortte van je stoel, waar gebeurde het en wat gebeurde er precies? Ik heb namelijk ook zo’n soort ervaring gehad op een andere manier en ik weet nog precies waar het was, maar vertel jij maar.

Sint Maarten. Oké 11 november is het Ja 

[00:20:00] Jeroen Lampe: 11 november ja, Sint Maarten was dat. Ik deed ook nog heel veel gewoon echt. Met de kids. Dat vond ik ook belangrijk. Dat moest natuurlijk ook. Dat wilde ik graag. En ik ging sinds maart lopen met die kids. En ik voelde me koud, wat drillig. En ik was eigenlijk nooit ziek.

En de buren vroegen ook van die kunnen die van ons ook mee? Ik zei ja tuurlijk. Neem me mee ik kan dat ook. Hupsakee. Dus ik liep er echt met een clubje kids. Het was echt zeven of zo. En donker. En ik voelde me echt slechter en slechter worden. En ik heb dat gehaald tot dan naar huis. Toen ben ik direct in bed gaan liggen.

Wat eigenlijk ik ook nooit deed. En toen had ik 39,5 graden koorts. En dat ging eigenlijk wel langzaam, het ging dat, bleef dat, maar het ging iets beter, tenminste dat dacht ik. En anderhalf dag, anderhalf nacht eigenlijk, nacht daarna, toen werd ik heel goed, toen werd ik wakker en toen zag ik een treintje met kaboutertjes rondom mijn bed rijden rondom ons bed.

En ik dacht van ja. Ik wist gewoon dat het niet klopte. Maar ik zag het wel. Toen zei de volgende ochtend, mijn vrouw dat vertelt. Toen zei ze, dan moeten we toch maar naar de dokter. Toen zei ik naar die arts, naar de huisarts. Die had ik eigenlijk ook nog nooit gezien. En die zei van, je hebt een dubbele longontsteking en een paar andere dingen.

Ik stuur je naar de eerste hulp. Ik zeg, hier kan ik niks mee, maar je moet er wel direct naartoe. En toen bleek ik bijna uitgedroogd te zijn. En ja Ik denk terugkijkend dat gewoon kenmerkend van de drive die je hebt. En waar je dus eigenlijk langzaamaan je grenzen leert kennen. 

[00:21:32] Gerhard te Velde: Maar je ging dus echt hallucineren zover was je…

Ja een 

[00:21:35] Jeroen Lampe: delirium dacht ik dat het heet 

[00:21:37] Gerhard te Velde: Oh ja, dat heet een delirium. Ja oké dan zie je… Ja, 

[00:21:40] Jeroen Lampe: kaboutertjes. 

[00:21:43] Gerhard te Velde: Bizar. Maar dat heeft wel… Ja, is dat een turning point in je leven, zeg maar, van vanaf nu, want dat hoor je soms mensen gaan heel diep en dan gaan ze totaal hun leven omgooien? 

[00:21:54] Jeroen Lampe: Ja, alleen dan staat wel een paar maanden tussen.

Ook weer kun je dat terugkijkend zien, maar ik heb teruggekijkt dat zag ik heel duidelijk op een gegeven moment dacht ik van ja, ik ben eigenlijk voor iedereen bezig, maar het bedrijf om te beginnen daarmee, mag ook gewoon voor mij werken. In plaats van dat ik daar alles van aan het doen ben en aan het regelen.

En toen heb ik daar langzaamaan vooral geleerd.

Het belangrijkste les die ik heb geleerd inderdaad na aanleiding van het ziekenhuis was dat… Ga het wiel niet opnieuw uitvinden. Er zijn anderen die dit al hebben uitgevogeld. Ik moet gewoon wat slimmer leren in plaats van dat gewoon zelf enorm uit te vinden. Want als je steeds alles opnieuw zit uit te vinden, dan kost dat heel veel tijd en energie.

Dat kan slimmer. En die overtuiging kreeg ik en daar heb ik uiteindelijk gewoon heel veel voordeel van gehad. Ik was al, je hebt hier fantastische boeken liggen. Ik lees ze niet hoor, maar ik 

[00:22:52] Gerhard te Velde: lees ze af en toe ook. 

[00:22:55] Jeroen Lampe: Volgens mij doe je jezelf tekort. Maar ik denk dat, ik zat heel veel in die Amerikaanse ondernemingstheorieën Good to great, scaling up en EOS en andere zaken en zo.

En toen ik dacht van, oh ja. Ik heb dan wel personeel, maar ik heb de verantwoordelijkheid. En toen ben ik langzaamaan dingen gaan veranderen dat gewoon bijvoorbeeld goed iemand aannemen die misschien wel beter is dan jij. 

[00:23:21] Gerhard te Velde: En 

[00:23:21] Jeroen Lampe: iemand die verantwoordelijkheid ergens voor neemt en dat je dat los kan laten.

En met vallen en opstaan is dat heel goed gelukt En ja, vervolgens ging dat heel goed. Groeide weer heel makkelijk weer door naar een volgend niveau, ver over een miljoen. En belangrijker nog, met veel meer plezier en uiteindelijk ook op zo’n manier dat je lekker op vakantie kan gaan en alles doordraait.

En de klantenservice die s’avonds ook gewoon hun werk deed. Ideaal. En ja, en dat leidt weer tot meer. Dan ga je de marketing nog een keertje in ieder geval hoger doen met echt goede mensen. En dat leidde weer tot een tweede thuiswinkel aan woord. 

[00:23:58] Gerhard te Velde: Oké En ja. Dus je hebt hele grote plank waar al die awards op moeten.

[00:24:02] Jeroen Lampe: Ja. Nou, inderdaad Ja, die staat dan wel ergens in de boekenkast ja. Ja, dat is wel heel mooi. Mag je er trots op zijn. Dank je. 

[00:24:10] Gerhard te Velde: Ik heb één keer een echt serieuze prijs gewonnen, de BNR Dutch Prize …podcast award voor de beste zakelijke podcast. Ja, mooi. Ja, en ik noem het het meest waardevolle stukje plastic wat ik heb…

…want ik noem hem in elk salesgesprek en dat helpt gewoon. En er is ook een soort award… Inflatie, want er zijn heel veel awards tegenwoordig en je kunt je er ook voor inschrijven, dus je betaalt geld om mee te doen en dan hebben ze twintig categorieën, dus je wint altijd wel, bij wijze van spreken. Maar die thuiswinkel award, die krijg niet zomaar denk ik, dat is toch wel een…

Nee 

[00:24:45] Jeroen Lampe: thuiswinkel organisatie is ook echt een hele professionele organisatie. Dat kost het trouwens ook gewoon, elke deelnemende e-commerce bedrijf betaalt elk jaar een deel van de omzet om gewoon e-commerce in Nederland in goede banen te leiden. En nee, dat Nee, daar zat wel echt een hele verkiezing aan vast.

Maar dat was vooral dankzij onze community. Dat was wel 

[00:25:04] Gerhard te Velde: mooi. Ik wil nog even terugcirkelen naar een ding wat jij vrij ter loop zei… maar wat voor mij ook een groot inzicht is geweest in het verleden… Dat jij zei van, eigenlijk wat je gedaan hebt je hebt jezelf helemaal opgeofferd voor dat bedrijf Je bent helemaal tot het gaatje gegaan en je zei van, ik wil dat het bedrijf voor mij werkt in plaats van dat ik voor het bedrijf werk.

Je zei niet zo letterlijk maar ik zie dat ook bij mezelf maar ook bij andere ondernemers Een vriend van mij, Joren, die zit hier een deurtje verderop van GroenPand. Ik vroeg een keer aan hem van, hé Joren, wat is je plan eigenlijk voor, wat wil je de komende drie jaar of zo? We waren een beetje aan het sparren over ondernemersdoelen.

En hij noemde allemaal doelen maar niks van die doelen niks ging over hem. Ik zei maar wat wil jij eigenlijk En daar had hij eigenlijk geen antwoord op. En dat is zo typisch denk ik voor heel veel MKB-ondernemers Ze zijn altijd bezig met het bedrijf. We stoppen ziel en zaligheid erin. Maar je stelt…

Veel minder vaak de vraag van… hey, what’s in it for me? Wat hou ik dan over? En wat is het bedrijf voor mij? 

[00:26:10] Jeroen Lampe: Ja maar dat komt denk ik eigenlijk ook… dat heel veel ondernemers beginnen ergens mee… omdat ze in geloven dat het beter of slimmer of anders moet. En dat is natuurlijk hartstikke gaaf… omdat je ergens in gelooft en daar ga je voor.

[00:26:20] Gerhard te Velde: En 

[00:26:20] Jeroen Lampe: op een gegeven moment met vallen opstaan lukt dat. En dan heb je iets moois heb je iets gecreëerd… wel of niet pand, mensen en weet ik het nu niet. Maar als je op een gegeven moment… Een paar jaar, typisch vanaf een jaar of vijf in zo’n reis zit en je komt op een gegeven moment onvermijdelijk tegen een plafond aan.

Dan op een gegeven moment gaat langzaamaan gaan dingen zeuren. Gaat een beetje schuren. Zo van, god, hé, ik ben nu eigenlijk voor iedereen bezig maar… Wat als ik jaren zou doorgaan? En dan komt eigenlijk, denk ik, die vraag langzaamaan… die ze niet zo snel zelf stellen, maar eigenlijk wel waar het op neerkomt.

Van ja, ik werk hier voor iedereen. Ik betaal netjes de rekening, ik heb een enorme loonlijst… en altijd moet ik nog even die werkgeverslast een keer 1,3 betalen… die iedereen vergeet zeker in Nederland. En dan moet ik ook nog rekening houden met alles wat gaat veranderen Moet ik daar nog in investeren en zo.

En werkt het bedrijf ook nog voor mij? En ik heb eigenlijk… Ja, die vraag is eigenlijk een gevolg van, ja, langzaam aan. En ik zie typisch dat het gewoon uiteindelijk op twee manieren gaat… zo pad gaan worden, zo’n T-splitsing. Of ondernemers die langzaam aan uitvogelen hoe ze dat wel voor elkaar krijgen. Of ondernemers die zeggen van, bijvoorbeeld een andere klant met wie ik mag werken…

die zegt ook van, het gaat eigenlijk hartstikke goed. Ik rijd rond in een mooie auto, maar belangrijk… klanten zijn er hartstikke blij, personeel is blij enzovoort. Maar ik voel me gegijzeld door mijn bedrijf. 

[00:27:44] Gerhard te Velde: Ik 

[00:27:44] Jeroen Lampe: kan er niet eens uit als ik zou willen. En ja, als iemand het zou willen kopen willen ze mij erbij.

Dus het is niet eens verkoopbaar. 

[00:27:52] Gerhard te Velde: Ja, maar is tegenovergesteld van vrijheid. Dus dat is het verneukeratieve ervan. Juist wat begint als vrijheid 

[00:28:00] Jeroen Lampe: wat van vrijheid begint gaat uiteindelijk naar een soort gevangenisgevoel. En daar zit de crux uiteindelijk. En daar heb ik zelf ook deels ervaren. ja, wat is wel leuk ook weer dat je dat op een andere manier leest.

En daarom kan ik ook heel goed denk ik die mensen juist helpen die dat ervaren. Dat vind ik ook heel leuk. Daar heb ik natuurlijk ook een klik mee dan. 

[00:28:22] Gerhard te Velde: Doe me denk aan dat plaatje van die persoon die een vloer moet schilderen en die zichzelf dan in de hoek vast vast zet Je peint het jezelf in hoek.

Daar kan iedereen over komen. Ja. Ja, dan heb ik het nog niet eens over leeg van binnen zijn. Ik heb daar ook een hele mooie aflevering over gemaakt met Emma Hafkamp, die komt volgend jaar ook weer in podcast en die heeft het zeg maar over dat je het inderdaad gemaakt hebt, dus je bent succesvol ondernemer Maar van binnen voel je je eigenlijk leeg Je denkt eigenlijk van ja, maar ik ben helemaal niet gelukkig.

Maar dat is nog weer een andere laag. Misschien kom je dat ook wel eens tegen. Waar het voor mij ook aan raakt is ego. Jij zei ook van in het begin van mijn carrière was ik ook echt zo’n carrièrejager. Daar klinkt voor mij ook ego in door. En ook een grote auto en een groot bedrijf. En het is een soort vlucht naar buiten en naar uiterlijkheden En…

Ik sta ook wel eens naast stoplicht naast iemand die dan ook een hele dure auto heeft en dan vraag ik mezelf altijd af en die vraag stel ik ook aan mezelf van waarom doe je dat? Waar maak je nou zo druk om? Is dit het? Maar misschien ga ik nu teveel die filosofische spirituele kant op Nee daar 

[00:29:32] Jeroen Lampe: heb ik wel wat mee.

Daar graf ik wel in. Kijk maar ik denk dat… Dat is een andere 

[00:29:38] Gerhard te Velde: dimensie dus jij hebt het meer over praktisch, je bedrijf hangt aan jou en je bent opgesloten. Nou kijk, wat 

[00:29:44] Jeroen Lampe: er wel achter zit bij alle ondernemers die bij mij op hun pad komen, met wie ik mag werken, zie ik gewoon dat uiteindelijk de onderneming is voor hen ook een middel om heel veel goeds te doen.

Zij geloven gewoon… We hebben bijvoorbeeld een voorbeeld gaan geven van Mirjam. Die is ooit een bedrijf begonnen… met dermatologische dierenproducten waar geen rotzooi in zit. Want de vriendin van haar is ooit overleden… als gevolg van rotzooi in dierenproducten. En gaandeweg kwam ze erachter dat het anders beter en slimmer kon.

En die is vanuit die drive daar begonnen… en heeft echt iets fantastisch uit de grond gestampt. En zij zegt ook van… God, wij zijn de voorapers… Dat mensen ons kopiëren, dat mag. Sterker nog, dat wil ik. Wij moeten gewoon sneller gaan, want daar wordt de wereld beter van. Wat je natuurlijk wel moet zorgen is dat je die reis vol kan houden en dat je niet gewoon continu zelf alle ballen in de lucht houdt.

Dus ik denk juist dat, en zo zit volgens mij meer dan 99% van MKB Nederland in elkaar, die zitten er gewoon goed in. En het irriteert me ook wel eens dat heel veel mensen zeggen van god ondernemers dat zijn gewoon geldwolven en blablabla. Nee, 99% van de 100 ondernemers zitten gewoon in om een probleem beter op te lossen dan anderen.

En als je daar een bedrijf omheen bouwt kun je dat veel meer doen, veel meer betekenen voor de wereld En ik denk juist dat daar heel veel zingeving in zit. En ja, dat vind ik juist ook zo soms zelfs ongelooflijk Dat ondernemers daarin blijven hangen, dat het maar niet verder gaat. Want dan doe je de wereld tekort.

Kijk ik neem voorbeelden. We zaten hier net in het voorgesprek Toen zei je ook van, god, ik heb een hartstikke mooie podcaststudio. Ik zei, ja, dat kan haast niet beter. Maar welke klanten worden je heel veel blij van? En hoe meer klanten je vindt hoe meer blijdschap… en hoe veel beter je doet voor de rest van de wereld.

En als gevolg daarvan verdien jij goed geld. Het is altijd in die volgorde. Als je het zo doet, dan uiteindelijk wordt het ook heel erg goed houdbaar op langere termijn. En als je dat dan op het minie inregelt dat jij alleen nog gaat doen wat jij leuk vindt en dus goede mensen eromheen verzamelt die die andere dingen regelen, ja, dan wordt het ook leuk.

Ja. In plaats van een gevangenis Een. 

[00:31:59] Gerhard te Velde: Ja, we moeten weer. Ja. 

[00:32:01] Jeroen Lampe: Ja. 

[00:32:03] Gerhard te Velde: Hoe is het met… Ja, ik noem het even de baby spulletjes Hoe is het daarmee afgelopen gegeven vroeg je 

[00:32:10] Jeroen Lampe: eruit. Nee, ik zou zeggen, ik weet nog heel goed. Dat ging goed. En op een gegeven moment, of zo’n moment, als ik terugkijk dan kun je het heel goed zien.

Lekker rust, vakantie zat in de Provence. En ik weet heel goed, ik zat met mijn vrouw aan een rozee. En op een gegeven moment schrok me zo de vraag te binnen. Ik zei tegen haar, wat doe je nou eigenlijk het liefst Eigenlijk liep ik zelf ook rond met de vraag van… wat doe ik nou het liefst? Toen zei ze van, joh, lekker vooral boeken schrijven.

En jij dan? Ik zei, nou, die ondernemers helpen zoals ik dat nu ook al doe. Want leveranciers kwamen ons toe… of andere mensen van de industrie-terrein van… joh kun je eens meekijken naar het team? Hoe heb je die logistiek geregeld? En financiering dan? Hoe kan het überhaupt dat je op vakantie gaat en alles goed doordraait?

Dat vond ik heel leuk. En toen dacht ik van, joh… Wat als ik dat gewoon helemaal ga doen? Waarom verkopen we het bedrijf niet? En toen hebben we daar besloten om dat gewoon te verkopen. Dat klinkt heel eenvoudig en dat heeft wel wat voeten in de adem natuurlijk om iets verkoopklaar te maken. Maar dat is uiteindelijk gewoon heel kort daarna, of kort daarna, ongeveer een half jaar daarna is dat gelukt.

En daarna ben ik gaan doen wat ik het leukst vind. En daarom ben ik overtuigd dat ik nog steeds beter in mijn energie zit, zoals vroeger ook. Ja, zo is dat eigenlijk gegaan. 

[00:33:33] Gerhard te Velde: Ja, en die exit, heb je daar nog lessen over? Want ik kan me voorstellen dat iemand luistert en denkt, ah ja, ik wil ook wel wat anders.

Ik vind de vakantie is daar ook zo’n mooie tijd voor. Dan moet je even afstand nemen letterlijk en figuurlijk. Rust, wat wil ik nou eigenlijk? En die vraag, wat zou ik het liefst de hele dag doen? Je hebt die gesteld, je kiest ervoor, dan gaan we dat ook echt doen en dan ga je verkopen. En ik vind een half jaar inderdaad nog best wel snel.

Hoe kom je van je bedrijf af? Hoe hebben jullie dat aangepakt of wat zijn je lessen? Zouden een aflevering ook kunnen vullen? Dat hoeft misschien niet. Ja, 

[00:34:12] Jeroen Lampe: nee, maar kijk het belangrijkste uiteindelijk is, moet je gewoon zorgen, is dat als het bedrijf om jou draait, dan heb je geen bedrijf maar dan heb je gewoon een hele grote eenmanszaak.

[00:34:20] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:34:22] Jeroen Lampe: Ja, ondanks dat er misschien tien man rondloopt dan is het gewoon een eenmaal zaak. Dus de check die je eigenlijk altijd eerst moet gewoon doen is van, wat als ik gewoon drie weken weg ben? Draait het dan door? Mooi Dan heb je al wel iets. Alles is verkoopbaar, maar wat je ervoor krijgt is de vraag of je zelf mee moet ook.

Want niet voor niks heb je natuurlijk zo’n earn-out regeling waarin je de helft misschien eerst krijgt en daarna gewoon pas als bepaalde dingen zijn gedaan en het bedrijf ook nog een beetje in leven is gebleven en die ontzet is gerealiseerd. Maar uiteindelijk is het dus dat het belangrijkste dat je jezelf overbodig maakt.

En negen van de tien keer is dat vaak dat die eigenaar vooral in de ziel zit of de bedrijfsleider is, als ik het even in die termen mag verwoorden. En die rol, daar moet je dus iemand anders voor vinden. Een veranderkoper zegt van ja, hey, leuk, die mensen nemen we erbij. Oh ja, en jij doet een beetje productontwikkeling of jij doet een beetje iets in de marketing.

Ja, nee, daar hebben wij wel een bureau voor die dat ook kan. En dat overschatten ze natuurlijk, maar daar zit wel de kern. 

[00:35:27] Gerhard te Velde: Dat is het allereerst. En dat had je al staan, of je was al halverwege? De 

[00:35:32] Jeroen Lampe: operatie draaide gewoon zonder dat wij daarmee bezig waren enzovoorts. Had je dan 

[00:35:36] Gerhard te Velde: eindverantwoordelijke of zo?

Ja van iemand die 

[00:35:39] Jeroen Lampe: gewoon de logistiek regelt en die is gewoon verantwoordelijk voor de logistiek. Iemand die verantwoordelijk is voor de marketing en dus zorgt voor continue aanwas en nieuwe klanten en nieuwe leadbronnen ontwikkeld. Of gewoon iemand die zorgt dat de SLA’s van de klantenservice wordt gehaald En als dingen daar niet goed gaan, ervoor zorgt dat het niet weer terugkomt.

Dus uiteindelijk moet je het in verantwoordelijkheden inregelen niet in taken En als je mensen taken geeft dan komen ze bij je terug als het klaar is. Heel 

[00:36:07] Gerhard te Velde: irritant. 

[00:36:08] Jeroen Lampe: Heel irritant, ja. Maar je moet zorgen dat je mensen om je heen verzamelt die heel graag de verantwoordelijkheid nemen. En dat je dus een team bouwt wat past bij het bedrijf wat je wil.

[00:36:17] Gerhard te Velde: Dat 

[00:36:18] Jeroen Lampe: is het belangrijkste denk ik. En het tweede is, als je ooit iets wil verkopen, is dat je goed bedenkt ook van… Voor wie zijn wij hier een hele goede… Wij zijn een heel mooi puzzelstukje. Bij welke puzzel zijn wij veel meer waard? Ja, meer een strategische koper dan een 

[00:36:33] Gerhard te Velde: financiële koper zeg maar. Ja financiële 

[00:36:35] Jeroen Lampe: koper word je sowieso niet blij van, zeg ik.

Maar een strategische koper wel. Die kan namelijk zelf ook waarde toevoegen. En die betaalt ook daarom meer. 

[00:36:44] Gerhard te Velde: Ja, oké. Maar verkoopklaar 

[00:36:47] Jeroen Lampe: kunnen we nog heel apart verhaal afstellen. 

[00:36:49] Gerhard te Velde: even kijken hoor, want Exit E-commerce… Maar je had ook twee keer bijna een faillissement te pakken. Dus hoe zit dat? We gaan toch even…

Ja, kijk je gaat… 

[00:37:07] Jeroen Lampe: Als ondernemer ga je gewoon. Je gelooft ergens in, je gaat het regelen en doen en je loopt tegen grenzen aan, gaan dingen fout en je lost het op en hopelijk zijn die fouten niet zo groot dat je door kan, dat dit je niet hoeft te stoppen. Maar letterlijk een van de eerste grote fouten die je letterlijk hebt gemaakt, zat hem letterlijk gewoon in cijfers.

We hadden een hartstikke leuke en goede accountant, maar ja, je kijkt alleen maar terug naar het verleden. 

[00:37:32] Gerhard te Velde: Dit was bij de e-commerce? Ja, als je 

[00:37:34] Jeroen Lampe: gewoon een accountant, dat is letterlijk, ik zeg ook wel eens van, een accountant is een geschiedschrijver en die werkt voor de belastingdienst. Dus als ondernemer moet je vooruit kijken naar cijfers waar het naartoe gaat.

En ja langzaamaan liepen wij gewoon van de rails. Omdat we heel veel dingen zelf moesten voorfinancieren En dan liepen we letterlijk met de BTW in mee. Ja, en op een gegeven moment wordt die BTW zo groot dat je die niet meer in één keer kan aftikken. Ja, dat was wel een dingetje ja. En dat hebben we toen even heel snel met financiering via familie op moeten lossen.

[00:38:06] Gerhard te Velde: Oké dus heb je je pa gebeld of zo? Ja, 

[00:38:09] Jeroen Lampe: daar kwamen we het wel op neer ja. Daar kwamen we het wel op neer Met als voorwaarde van ja, dat is goed, maar dan moet je daar wel echt een sprong in gaan maken en voorkomen dat het structureel terugkomt Dus het moet wel structureel worden opgelost. Ja, en dan ga je dingen inregelen als begroten.

Voorkasten. 

[00:38:28] Gerhard te Velde: Ja, want die kan dus wel misgaan Want jij zei van ja, nee, als je maar de juiste dingen doet… dan komt het geld vanzelf. 

[00:38:34] Jeroen Lampe: Ja, 

[00:38:34] Gerhard te Velde: als start 

[00:38:35] Jeroen Lampe: zeker. Maar doorgroeien kom je vanzelf. Ik zeg altijd, groei loopt vroeg of laag het spaak. En de vraag is of je dat dan gewoon op kan lossen… en dan loop je weer door naar het volgende niveau.

Zo zijn er steeds van die grenzen zoals van ja… En cijfers dat is niet administratie Nee, cijfers is ook begroten, liquiditeitsbeheer, voor- en na-calculatie dingen doen en zo. Als je dat niet doet, dan laat je heel veel liggen of je loopt tegen grenzen aan. En soms loop je tegen grenzen aan die niet erg zijn.

Ja, de winst kan altijd beter als je voor en na-calculatie doet. Maar als je jouw verdienmodel met heel veel import zit, met voorfinancieren… en je groeit enorm, 

[00:39:12] Jingle: harder 

[00:39:12] Jeroen Lampe: dan de winstmarge… ja, dan op een gegeven moment ben je altijd… Er komt altijd cash tekort, 

[00:39:16] Gerhard te Velde: dat 

[00:39:18] Jeroen Lampe: was één en een tweede keer bijna failliet, dat was echt heel spannend, was toen na lang wikken en wegen, mede naar de enorme groei van het tweede thuisvereniging award, had ik besloten om de logistiek uit te besteden Om dat aan een andere partner over te hadden 

[00:39:40] Gerhard te Velde: Logisch ja.

Tenminste je komt altijd op zo’n punt dat je denkt… ja, blijf ik het nog zelf doen, ga ik het uitbesteden… Oké en toen? 

[00:39:48] Jeroen Lampe: Ja, nou je vraagt je af wat is je kernproces. Nou dat was klanten blij maken, content in fantastische producten regelen. Dus uitbesteed en al die technische koppelingen geregeld met voormeldingen voorraad mutaties en zinken, weet ik het allemaal niet enzovoorts.

En de dag van de verhuizing komt en er komt zo’n enorme vrachtwagen en die neemt alle spullen mee. En vervolgens kwamen we aan in dat enorme logistieke centrum van die partner. En die koppelingen doen het gewoon niet. En niet één dag, niet een week, maar ruim tweeënhalve week. En dus ligt je bedrijf tweeënhalve week stil.

Ja, dan wordt het wel heel erg penibel. En los van alle schuldvragen en juridische kwesties want ik heb genoeg gerechtszaken en shit meegemaakt uiteindelijk moet je dan wel gewoon heel veel dingen goed regelen en praktisch. En dan heb je ook daar weer cash nodig om dat goed te regelen. En dat hebben we toen kunnen regelen en vervolgens weer uit kunnen groeien.

Maar in zulke soort zaken. 

[00:40:48] Gerhard te Velde: Ja. Waar ik bij jou niet zo goed de vinger op kan leggen nog, dus daar hoop ik nu achter te komen, is hoe goed ben jij… En met cijfers en met geld. Je hebt wel die achtergrond en je hebt ook die… Je praat soms een beetje over alsof ik denk van… , dat is niet zo belangrijk, dat komt allemaal wel goed met dat geld.

Terwijl ik juist daar heel erg mee gestruggled heb… in de 17 jaar dat ik nu onderneem. En ik weet dat er heel veel, bijvoorbeeld ook creatieve ondernemers zijn… maar ook bijvoorbeeld mission-driven ondernemers… die alleen maar met impact bezig zijn en vergeten geld te verdienen. Dus bij jou… Kun je dat dus, welke rol speelt dat cijferstuk en het geld verdienen?

[00:41:31] Jeroen Lampe: Nu of toen? Ja, in Nou kijk als ik kijk naar toen was dat helemaal niet belangrijk en eigenlijk nu ook nog steeds niet. Maar de reden achter deze twee fouten was eigenlijk vooral ook omdat ik toen enorm missie gedreven was. Wij waren enorm missie gedreven En ik zie terugkijkend heel goed waar het in verkeerd is gegaan.

Dus daarom kan ik dat nu heel mooi verwoorden. 

[00:41:51] Gerhard te Velde: Maar 

[00:41:51] Jeroen Lampe: toen was ik helemaal niet zo bewust bezig met die cijfers. Of kijk, we hadden een hele goede logistieke partner. Dat was echt goed. Maar ik denk dat elke ondernemer wel gewoon heel veel partnerships heeft gehad. En dat je uiteindelijk na vijf partnerships wel weet hoe je echt een goede partnership sluit.

En daar heb ik mijn lessen moeten leren. En daar zitten de fouten eigenlijk. Dus geld, die cijfers, nee, daar heb ik toen veel te weinig naar gekeken. En daarom is dat iets wat ik nu heel duidelijk altijd wel op het vizier heb. 

[00:42:28] Gerhard te Velde: Oké en stel je gaat dus met een ondernemer werken, is dat dan ook een van de eerste vragen van stuur even je cijfers of vertel eens even hoe het gaat?

[00:42:36] Jeroen Lampe: Nee cijfers zijn eigenlijk iets van het verleden. Wat belangrijker is, is uiteindelijk, zeg ik altijd. Maar je 

[00:42:41] Gerhard te Velde: moet toch weten of je winstgevend bent of verliesleid, welke medewerker wel of geen geld verdient. Ja dat komt zeker aan bod. Ja maar ik zeg maar, omdat je uit een ondernemersfamilie bent kan ook zijn…

Het zou kunnen zijn dat omdat je uit een ondernemersfamilie komt, dat sommige dingen voor jou vanzelfsprekend zijn. Van ja, natuurlijk verdien je geld en natuurlijk dit en dat en zo. Terwijl iemand die niet in een ondernemersfamilie geboren is, die moet dat misschien allemaal voor het eerst nog een keer horen.

Of die moet snappen hoe één en één opgeteld wordt. Maar soms hebben mensen blinde vlekken op iets waar ze heel goed in zijn. Dus voor jou is dat misschien vanzelfsprekend. Nou, ik 

[00:43:25] Jeroen Lampe: zie eigenlijk wel dat cijfers een van de meest onbelichte en onbenutte groeiknoppen is die een ondernemer kan benutten. Oké Dat durf ik wel te stellen na al die jaren.

En ik heb tientallen ondernemers mogen helpen en dan zie ik telkens weer cijfers. Ja, dat is de administratie Dat doet de accountant. En daar zit eigenlijk wel het probleem want cijfers is eigenlijk gewoon letterlijk natuurlijk gewoon de zuurstof en het bloed van je onderneming En als je dat niet bijhoudt in Monotort maar vooral in de toekomst iets extrapoleert, gewoon een paar maanden vooruitkijkt met begroten, met een paar KPIs, hoe moet ik zeggen, dan als je dat niet doet, ja, dan loop je eigenlijk heel snel achter problemen aan.

En als je dan een loonlijst hebt en allerlei verplichtingen, dan wordt dat lastig. Dus ja, dat is wel iets waar ik altijd naar kijk, maar het is een van de zes knoppen. 

[00:44:14] Gerhard te Velde: Ja het is ook genuanceerd. Ja, 

[00:44:16] Jeroen Lampe: en laten we wel wezen, cijfers als groeiknop is wel iets wat heel veel ondernemers denken dat ze dat hebben ingevuld, maar dat eigenlijk niet doen.

[00:44:27] Gerhard te Velde: We gaan nog een aflevering maken. Waarin jouw framework eigenlijk uit de doeken gedaan wordt. Want jij hebt een boek geschreven en je komt met een nieuw boek uit. Dus dat gaan we in een andere aflevering heel uitgebreid doen. Maar ik wil toch wel even ook je eerste boek noemen. Want je hebt dus die hele e-commerce, dat hele avontuur meegemaakt.

Je bent ermee gestopt of je hebt het verkocht Toen… Zei je van, ik wil eigenlijk al andere ondernemers gaan helpen. Heb je ook in die periode dat boek geschreven Hoe passen die bij elkaar? 

[00:44:58] Jeroen Lampe: Oh ja, eh… 

[00:45:00] Gerhard te Velde: En daar wil ik nog iets over, want heel veel ondernemers die hun bedrijf verkopen, die denken, nou ga ik andere ondernemers coachen.

Ik heb dat ook gehad. Ik stapte op een gegeven moment uit de operatie van mijn uitzendbureau, wat ik nog steeds heb. En toen dacht ik ook, nou, nu word ik businesscoach. Dat heb ik precies een jaar volgehouden Toen dacht ik echt, ach, het is niks voor mij. Twee keer met iemand praten vind ik leuk. Wat vond je niet leuk 

[00:45:21] Jeroen Lampe: dan?

[00:45:23] Gerhard te Velde: Ik vind het toch leuker om zelf… In de game, zeg maar, om zelf een wedstrijd te spelen. En ik ben goed, denk ik, in strategieën of zeg maar, als iemand mij een puzzeltje voorlegt om daarover mee te denken, van oh, als dit je verhaal is, dan kan je die kant en die. Dus ik vind het heel leuk om… Creatief ben je.

Maar op een gegeven moment is mijn kunstje wel weer uitgespeeld Dus na twee keer ben ik er weer klaar mee. Ja. Ja Ja, ik weet niet. Het is gewoon niet mijn ding. Dat ontdek je dan gewoon. Jij bent blijkbaar wel doorgegaan. Kijk 

[00:46:00] Jeroen Lampe: het was ook toen ik die business en later ook andere dingen had en deed. Ik vind het intrinsiek leuk om ondernemers die met een bepaalde passie en drive bezig zijn te helpen Daar krijg energie van.

En dat deed ik al. En naar verkoop ben ik dat gewoon meer gaan doen. En ik heb helemaal nooit nagedacht over wat voor een labeltje daar aan vast hing. Coach, mentor of adviseur of wat dan ook. Je noemt het compagnon 

[00:46:28] Gerhard te Velde: zonder aandelen Die vond ik wel geinig Ja dat is eentje die kreeg 

[00:46:31] Jeroen Lampe: ook terug inderdaad Of business mentor.

Maar ik kreeg daar ook jeuk van, van die termen. Ik dacht het moet wel gewoon werken en het moet gewoon werken Je moet gewoon doen. Maar gaandeweg zeiden de mensen, je bent wel echt een hele goede mentor of een hele goede businesscoach. Toen dacht ik ook van, wacht eens even, net zoals analogie met sport.

Er zit wel een gedachte achter, een bepaalde filosofie. En toen dacht ik van, ja, dan ga ik dat ook eens even opschrijven waarvan ik denk dat wat goed is en wat werkt. En daar is eigenlijk mijn eerste boek uitgekomen 

[00:47:01] Gerhard te Velde: Ja, van 

[00:47:02] Jeroen Lampe: 1 naar 

[00:47:02] Gerhard te Velde: 10.000 klanten. Wat was de titel Ja 0 naar 

[00:47:05] Jeroen Lampe: 10.000 klanten. Ja oké. Ja, waarin eigenlijk een aantal fundamentele dingen terugkomen Zoals van, god, hoe creëer nou eigenlijk een gewild assortiment?

En dat het niet gaat over een andere filosofie die ik ook hecht heb. Ondernemerschap is geen sprint, het is echt een marathon die je loopt. Dus het gaat om het langere verhaal. Maar de insteek daarachter is eigenlijk echt van… Ik heb heel veel fouten gemaakt en ook heel veel goeds gedaan, maar ik vind het intrinsiek leuk om die mensen te helpen 

[00:47:33] Gerhard te Velde: en 

[00:47:33] Jeroen Lampe: dat is ook de reden waarom ik dat doe wat ik doe en daarom ook dat tweede boek want ja, schrijven is iets wat ik leuk vind, maar het is ook wel eens een strijd, 

[00:47:42] Gerhard te Velde: maar 

[00:47:43] Jeroen Lampe: dan denk ik altijd van nee, ik wil gewoon heel graag helpen Dat anderen het wiel niet opnieuw uitvinden.

Dat heb ik met al de grijze haren in alle jaren geleerd dat dat eigenlijk de ken is. En soms denk ik ook van, god Jeroen, dat klinkt wat groots maar nee, ik ben er om te zorgen dat deze ondernemers het wiel niet opnieuw hoeven uit te vinden. En te veel boeken zijn allemaal te theoretisch, het moet ook gewoon praktisch zijn.

Of niet eenvoudig te zijn, maar wel praktisch. 

[00:48:09] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:48:10] Jeroen Lampe: Ja. Ja Ja,. 

[00:48:13] Gerhard te Velde: Mooi. Maar daarom doe jij podcast, want daar ben jij veel beter in. Ja, dat kan ik eindeloos volhouden Dat is ook interessant, dat je iets doet waar je echt interessiek op aangaat En dat merk ik ook als jij hier binnenkomt. Jij bent echt high energy.

Dus ik kan me best voorstellen dat een ondernemer die… Ik bedoel niet high energy op de e-mail ratelband, irritante meneer maar gewoon je staat er, je komt wel, je stelt meteen vragen je gaat meteen meedenken. Ik 

[00:48:38] Jeroen Lampe: kwam met jouw joren de eigenaar van dit pand tegen en ik dacht van ik zag hem en ik dacht van, god ja dit is echt een prachtig pand en er zit wat achter.

En dat triggert mij dan direct inderdaad dat klopt. Maar dat is ook misschien… Ja, dat klopt. Ja, 

[00:48:54] Gerhard te Velde: nice. En die ondernemers… want we gaan straks natuurlijk nog veel dieper erop in… hoe je met ondernemers werkt. Maar wat voor ondernemers bellen jou nou? Is dat die uitgebluste ondernemer… die ook echt die bruistablet nodig heeft die jij bent?

Of zijn ze juist heel erg lekker bezig in de game… en willen ze nog een beetje harder rennen? Wat is een beetje het profiel van ondernemers Ja het is een 

[00:49:16] Jeroen Lampe: heel duidelijk afgebakend profiel… als ik het zo mag zeggen. Maar tegelijkertijd is het enorm divers aan de buitenkant Maar… Het zijn ondernemers die vanuit een bepaalde bevlogenheid en passie zijn begonnen met een bedrijf, maar wat ook maar zo is ontstaan eigenlijk en ondertussen is dat een heel bedrijf geworden, maar ondertussen zitten ze of tegen een plafond aan of het is gewoon dat ze niet uit de operatie kunnen, dat het allemaal om hen draait.

Of het zit erin eigenlijk dat ze zeggen van, ja, er zit nog zoveel meer in en er lopen hier zoveel mensen nog rond met dit probleem. Ik moet ook nog naar Italië toe met mijn producten zoals het voorbeeld van Nemean, want daar lopen ook zoveel ellendige baba rond. Dat. En ze hebben allemaal zoiets van… hé, ik heb van alles en nog wat al geprobeerd…

maar er zit meer in, hoe haal ik dit eruit? Dus ze zitten vast, op het plafond, gegijzeld… en ja, ze hebben al die quick fixes links en rechts al geprobeerd. Dat is het niet. Hoe kom je dan verder? En soms is het ook letterlijk dan de vraag van… joh, Jeroen, help mij het bedrijf verkoop klaar te maken. En dan zeg ik, na een kennismaking en als het klikt, ik zeg…

Om te zorgen dat het bedrijf ook voor jou gaat werken, of omdat het verkoop klaar is, zijn eigenlijk twee dezelfde dingen. Want als het voor jou werkt en jij doet echt leuke dingen, dan is het ook zover dat graag iemand anders het van je wil hebben. Dan heb je vaak niet meer de rol die cruciaal is, maar dan ben je vaak nog aan het bouwen met nog weer iets groters en meers.

Dus daar zit de gemeenschappelijke rode draad van de klanten waar ik op mijn best mag zijn. 

[00:50:49] Gerhard te Velde: Ja, en de branche maakt dus niet uit. Het hoeft niet te e-commerce zijn. Ik heb 

[00:50:53] Jeroen Lampe: twee ondernemers die een ontzettend goed en leuk team hebben in de medische apparatuur. Die doen er onderhoud in. Een ander ondernemer die maakt van glas staal en marmer De meest mooie zaken voor aannemers en architecten.

Dermatologische dierenproducten. Eén zit helemaal in het buiteninterieur. Ander zit in de campingwereld. Maar allemaal vanuit passie bevlogenheid begonnen. Mooi bedrijf. Leven er allemaal eigenlijk ook wel goed van. Maar dat is een gevolg van wat ze doen. En zit vast. 

[00:51:24] Gerhard te Velde: Ja, en niet alleen met jonkies dan? 

[00:51:26] Jeroen Lampe: Nee, dat verschil zit niet echt, ja, typisch vanaf 30 tot 55 jaar Dat is hele range, maar eigenlijk wel ook omdat je gewoon minimaal een aantal jaar natuurlijk nodig hebt om een bedrijf te bouwen.

[00:51:39] Gerhard te Velde: Hoe krijg ze in een andere groef zeg maar? Want die stront eigenwijs ondernemers. Heerlijk. Jij wat je moet, ik noem dat koningsgedrag. Of er hoort een verhaaltje bij, maar ik ben gecertificeerd voor een bepaalde talentmeting En een van de archetypes in die talentmeting is de koning. De koning of koningin.

Wat doet de koning Ja, dat is een hele mooie eigenschap want dat is echt iemand die zijn eigen domein heeft, die heel veel verantwoordelijkheid neemt is ook een natuurlijke autoriteit. En ik gok dat jij ook een koning bent. En ik kan me voorstellen dat, dat is even een aanname maar dat je binnenkomt ergens en dat je meteen een aantal dingen ziet waarvan je denkt, ja gast, dat doe je gewoon niet goed of dat doen jullie niet goed.

En dat verwoord je misschien niet zo, maar…

Hoe lukt het je, zeg maar, om te zorgen dat mensen ook dingen van je aannemen en dat er echt iets in beweging komt? Want soms moet je om zo’n groeiprofoon door te komen, moet je ook echt fundamenteel iets anders gaan doen. Dus als het een soort herhaling van zetten wordt, ja, dan is het kansloos. 

[00:52:42] Jeroen Lampe: Ja, kijk waar het uiteindelijk om gaat, het zijn allemaal…

Het zijn eigenlijk zes transformaties. Het zijn nooit kleine dingen. Kijk bijvoorbeeld ook, ik weet heel goed hoe ik ook die kennismaking had bij Mirjam. Kwam ik binnen, was bij haar bedrijf en iedereen allemaal druk bezig Ja, ik ben nog heel even bezig want deze pallet moet wel de deur uit. En ik heb zelf ook genoeg gehad in de e-commerce business, dus ik dacht ik help even mee en ik zie dat zo.

En vervolgens loop ik ook door het magazijn en ik zie haar allemaal dingetjes doen. En vervolgens ondertussen zijn er vijf andere medewerkers die ook dingen vragen aan haar. En dan hoor je natuurlijk wat en dan denk je van, hé, wacht even, zij zien wel de spil in het bedrijf. Maar wat is nou uiteindelijk wat erachter zit, is van, ja, wie heeft nou echt de verantwoordelijkheid ergens voor?

Ja Dus wat je uiteindelijk moet doen natuurlijk, dat is de transformatie letterlijk van een leuk team naar een team dat beter is dan de eigenaar. En als je dat helpt laten inzien van ja, dat wil ik, dat wil ik, maar hoe kom ik daar? Nou, dat zijn een aantal stappen daar kunnen we aan gaan werken. Dus waar het om gaat natuurlijk is één, wat is nou eigenlijk de kern van het probleem Niet goede mensen of niet mensen die de verantwoordelijkheid mogen nemen.

Dat kan altijd twee kanten opzitten, want die ondernemer is heel eigenwijs Naar de juiste mensen op de juiste plaats die wel die verantwoordelijkheid willen nemen. En er zijn allemaal valkuilen hoe je daar kan komen, maar dat heb ik genoeg meegemaakt. 

[00:54:07] Gerhard te Velde: En daar 

[00:54:07] Jeroen Lampe: kunnen we aan 

[00:54:08] Gerhard te Velde: werken. Oké, maar dan gaat die ondernemer met jou in een sessie en helemaal enthousiast en ja, nee, gaan we het doen.

Jeroen, je hebt helemaal gelijk En dan de volgende dag doen ze toch hun eigen plan. Of ze vallen weer terug in oud gedrag. Dus hoe krijg je, dus dat is dan eigenlijk een herhaling van mijn vraag, maar hoe krijg je ze in een nieuwe richting? Of moeten ze dat zelf doen? Daar sta ik 

[00:54:30] Jeroen Lampe: echt, ik denk het doen met ze mee.

Ik sta ernaast Ja. Op die manier werk ik met een selectie de slinger 

[00:54:36] Gerhard te Velde: schoolmeester, of je 

[00:54:38] Jeroen Lampe: komt ze ook niet de les lezen of zo? Nee, ik help ze laten zien hoe we het doen en ik help ze mee als het moet om dat voor elkaar te krijgen. En waar het om gaat uiteindelijk is wel natuurlijk verandering in gedrag.

Je moet niet in de zaak maar aan de zaak werken. Ja maar daar heb ik geen tijd voor. Heel goed, kan. Maar heb je twee keer twee uur in de week? Nee? Nou, dan hoeven ook niks te gaan beginnen. Maar heb je wel twee keer twee uur in de week, het liefst begin van de dag, dan kunnen we beginnen. En dan begint het ermee door te zeggen van oké hoe moet het bedrijf eruit zien over drie jaar bij wijze van spreken?

Wat is dan anders? Nou, dan ben ik niet meer bezig met die pallets. Heel goed. Wie wel dan? Het gaat niet om de pallets maar het gaat even om de logistiek. En willen we eigenlijk die logistiek hier nog wel of niet? Ja, dat wil ik echt hier. Oké heel goed. Wie gaat het dan doen? Ja, dat doet Claudia en Claudia doet ook dit en dat enzovoort Ja, maar waarom doet Claudia dat dan vandaag niet?

Hoe willen we dat hebben? En dan gaan we het structureel inregelen. En dan is er vervolgstap letterlijk van, hey, we maken iemand verantwoordelijk ervoor. En elke week, elke twee weken even vinger in de pols En? En heb je ook fouten laten maken? Durf het los te laten? Want dat is het natuurlijk ook. En als je een fout laat maken, te veel ondernemers zien natuurlijk al van mijlen ver aankomen welke fouten wordt gemaakt en dan grijp je even snel in en ga je even fixen maar hou je alles in stand.

Je moet gewoon bedenken van is deze fout minder of meer dan een paar duizend euro, minder, oké dan laat ik dat gebeuren maar dan maak ik wel heel even tijd om met haar om de tafel te gaan zitten om dat echt even door te gaan nemen. En dan is het structureel goed en dan verdien je dat terug. Maar doe je dat niet, dan wordt het voorzelf een enorme eenmaalzaak om jou.

[00:56:26] Gerhard te Velde: Ja, dus zo neem je iemand stap voor stap mee in dat proces. En dan, hoe lang werk je met mensen? Een jaar of zo? 

[00:56:32] Jeroen Lampe: Eén tot twee jaar blijven ze typisch bij mij of ik bij hen. En daarin gaandeweg is het intensief. Of soms zitten er intensievere tijden in. Afhankelijk ook van de seizoenscyclus van het bedrijf natuurlijk.

Maar uiteindelijk is dat gewoon na één, twee jaar… wordt het meer zo’n soort APK-achtig iets. Ik wil ze heel graag leren… Hoe je beter een uiteindelijke systeem hebt qua ondernemen. Maar daarna dan wordt het veel meer van… God Jeroen we zijn lekker bezig, maar kun je toch nou even een keertje meekijken?

Nou, superleuk. Investeer ook in het bedrijf of niet? Ik heb vroeger veel gedaan. En daar ook dingen goed fout gedaan en veel van geleerd. Maar heel bewust hou ik het nu heel eenvoudig. Maar hoe dat in de toekomst gaat lopen… dat zie ik ook wel veel anders worden. 

[00:57:14] Gerhard te Velde: Ja, ja. Goeie cliffhanger. We gaan… Naar de laatste vraag alweer van dit gesprek van deze eerste aflevering.

Leuk. En de laatste vraag is eigenlijk altijd voor mijn gast. En jij mag een vraag meegeven aan de luisteraar van de kijker… waarvan je denkt, ga daar eens over nadenken.

[00:57:40] Jeroen Lampe: Oh, ja, hele goede vraag. Ja. Oké ik geloof dat die ondernemer eigenlijk heel veel dingen ook zelf op kan lossen. En wat heel gewoon, wat misschien goed werkt en goed helpt is door te bedenken wat voor soort bedrijf je wil. En dat is een te grote algemene vraag. Maar als je nou eens voor jezelf de volgende vraag stelt.

Dus dan, stel je nou voor, we zijn drie jaar verder. Welke drie dingen wil je nou eigenlijk echt, die anders zijn… Aan je bedrijf zodat jij het veel leuker hebt, maar het voor je klanten ook veel beter is.

Als je die drie dingen hebt, dan heb je een hele mooie stip op de horizon en dan kun je gaandeweg beter uitvogelen wat nodig is dan dat van, ja, ik weet niet meer wat ik wil. En dan maakt het ook niet uit wat je doet immers. 

[00:58:37] Gerhard te Velde: Ja. Ik ga dit terugluisteren ik ga het zelf ook opschrijven. Dus dank voor de mooie vraag.

Laten we weten, want dan denk ik graag een keertje met je mee. Leuk dankjewel Jeroen. 

[00:58:46] Jeroen Lampe: Graag gedaan en jij bedankt 

[00:58:48] Gerhard te Velde: En jij natuurlijk ook. Voor het kijken of luisteren naar deze aflevering van Groeivoer Wil je meer weten over Jeroen Lampe Ga dan even naar jeroenLampe.nl Hou ook zeker zijn socials in de gaten.

Je kunt hem ook toevoegen op LinkedIn. En als jij een ondernemer kent in je netwerk Waarvan je denkt, die moet deze aflevering echt even checken. Stuur deze podcast aflevering dan door naar die bevriende ondernemer. Tot zover deze aflevering En graag tot de volgende keer.

Luister via

Op deze pagina

Lees verder over de podcast

In het blogartikel van deze podcast vind je inhoudelijke informatie wat wij in deze aflevering besproken hebben.

Nieuwe inspiratie nodig?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Pijl omhoog Naar boven