Aflevering 397
9 mei 2026
Pieter Voogt bouwde zes bedrijven door vroeg in te stappen op nieuwe technologieën zoals internet, Bitcoin en AI. Zijn kracht: patronen herkennen voordat de massa ze ziet. Wij spraken met Pieter over de X-shaped ondernemer — en waarom de grootste kansen ontstaan op het kruispunt van technologie, timing en ondernemerschap.
Drie leerpunten:
🚀 De beste ondernemers combineren nieuwe technologie met bestaande problemen. Dáár ontstaan de grootste groeikansen.
🧠 Vrijheid vraagt om loslaten. Veel ondernemers starten voor vrijheid, maar bouwen uiteindelijk hun eigen operationele gevangenis.
💰 Een goed idee verkoopt zichzelf niet. Nieuwsgierigheid en experimenteren zijn belangrijk — maar uiteindelijk draait alles om bouwen, verkopen en doorzetten.
WIE IS WIE?
Gast: Pieter Voogt: https://www.linkedin.com/in/pietervoogt/
Host: Gerhard te Velde
BRONNEN
Boeken die de moeite waard zijn om te checken:
Genoemde bedrijven & initiatieven
CALLS TO ACTION 🔥
Verbind met Pieter op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pietervoogt/
Link naar de website van Qonneqt: https://qonneqt.ai/
00:00:00 – Salaris is als heroïne: vrijheid vs. zekerheid
00:00:46 – Introductie: wie is Pieter Voogt?
00:01:30 – QonneQt.ai: ondernemers verbinden met AI
00:08:30 – Opgegroeid als zoon van een slager: lessen over ondernemerschap
00:11:26 – Waarom Pieter zijn kinderen laat ondernemen én investeren in Bitcoin
00:14:20 – Grote fuck-ups, te vroege ideeën en lessen uit mislukte bedrijven
00:18:20 – Wanneer moet je stoppen met een idee — en wanneer doorgaan?
00:22:20 – Mentoren, groei en de lessen van Theo Hoppenbrouwers
00:26:00 – Wat is een X-shaped ondernemer?
00:30:00 – Het stappenplan: nieuwsgierigheid, experimenteren en bouwen
00:33:50 – Waarom ondernemers vastzitten in hun eigen bedrijf
00:39:30 – Red oceans vs. blue oceans: hoe onderscheid je jezelf?
00:45:40 – Kansen spotten zonder achter elke hype aan te lopen
00:48:20 – Familie, vrijheid en de echte definitie van succes
00:56:40 – Billboard-vraag: “Study Bitcoin”
Waar vind je deze ondernemerspodcast?
Kijk je graag zakelijke podcasts? 🎥
Volg dan het kanaal van Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@Groeivoer/videos
Liever luisteren? 🎧
Volg Groeivoer op Apple Podcast: 🍏 https://shorturl.at/kozJP
Beluister de #1 Nederlandse ondernemerspodcast op Spotify: 🎶 https://shorturl.at/bfmD3
Zelf een zakelijke podcast starten? 🎙️
Wil je zelf ook een professionele podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een gespecialiseerd podcast agency voor ondernemers.
Adverteren in dé ondernemerspodcast van Nederland? 📢
Wil je adverteren bij Groeivoer en ondernemend Nederland bereiken? Mail naar info@groeivoer.nl
Volg onze ondernemerskanalen! 🌐
Blijf op de hoogte van nieuwe podcast afleveringen en ondernemersevents via WhatsApp: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B
Of via Telegram: https://t.me/groeivoer
De beste ondernemerslessen in je mail? 📧
Mail naar info@groeivoer.nl voor een *cheat sheet* met de 10 beste tips van 300 afleveringen van Groeivoer. Boordevol inzichten van succesvolle ondernemers.
Waardeer deze ondernemerspodcast! 🌟
Fan van deze zakelijke podcast? Laat een review achter! 👍
Volg de #1 ondernemerspodcast! 🚀
LinkedIn Gerhard: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
LinkedIn Groeivoer: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
TikTok: https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners voor ondernemers 🤝
Deze ondernemerspodcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Start vandaag: https://signup.focus.teamleader.eu
Speciale dank aan Groenpand, thuisbasis van de Ear Ear Podcast studio. Bekijk www.groenpand.nl voor meer informatie.
[00:00:00] Pieter Voogt: Ik vergelijk salaris graag met heroïne. Als het er één of twee maanden niet is, dan zit, uh, 90% van de mensen denk ik in de problemen. Die ondernemers zijn bijna allemaal begonnen met ondernemen omdat ze meer [00:00:10] vrijheid wilden. En ik denk dat je terecht zegt, uh, opgesloten. We kregen in één maand drie opzeggingen om verschillende redenen, maar dat was het moment dat ik dacht: oké, dus iedereen kan hier in en uitlopen op het moment dat ze willen, behalve [00:00:20] ikzelf.
En toen ik mijn bedrijf, uh, uh, verkocht had, dacht ik: ik wil gewoon op de eerste rij zitten bij die ontwikkeling. En met Connect hebben we dat ook weer. Nieuwe technologie AI en we deden al verbinden. Oké, hoe kunnen we dat bij elkaar [00:00:30] brengen? Dus die X staat eigenlijk voor het bij elkaar brengen van een nieuwe technologie met een bestaand, uh, probleem.
Als vrijheid echt het doel is, ja, daar kom je uiteindelijk een keer uit bij Bitcoin. Want dat is het [00:00:40] enige geld wat niet afgepakt kan worden, wat niet gecensureerd kan worden. Luister je naar Groeivoer.
[00:00:46] Gerhard te Velde: Welkom bij Groeivoer en ik heb weer een mooie gast voor je vandaag. Hij [00:00:50] heet Pieter Voogt. Hij heeft een heleboel bedrijven opgezet en hij is iemand die heel vroeg trends signaleert.
En daar gaan we het in deze aflevering over [00:01:00] hebben. Van harte welkom Pieter.
[00:01:01] Pieter Voogt: Dank je wel.
[00:01:02] Gerhard te Velde: In de podcast.
[00:01:03] Pieter Voogt: Leuk dat ik hier mag zitten. Meestal, uh, luister ik m-met mijn oortjes in tijdens het sporten en, uh, het zijn, uh, [00:01:10] superinteressante, uh, afleveringen altijd. En dan heb ik de rest van de dag het, uh, liedertje in mijn hoofd, het, uh, muziekje.
Kijk. Is een vrij, uh, oorworm wat dat betreft.
[00:01:16] Gerhard te Velde: Nice. Nice. Goede, goede, goede [00:01:20] stap om nu, uh, ook zelf, uh, mee te praten. Superleuk! En je hebt een boel te melden. Je hebt een boel bedrijven opgezet. Ja. Uh, gaan we het straks ook over hebben. Maar wat ik zo grappig vond, je schreef in, [00:01:30] uh, in de voorbereiding ook van: ja, ik ben niet echt een uitvinder en toch heb je iets uitgevonden, namelijk de verbindingsmachine.
Dus daar wilde ik toch even mee beginnen.
[00:01:39] Pieter Voogt: Oké, ja. [00:01:40]
[00:01:40] Gerhard te Velde: Je, je, je nieuwste bedrijf. Kun je daar wat over vertellen? Wat is een
[00:01:43] Pieter Voogt: verbindingsmachine? We beginnen inderdaad achteraan in de tijdlijn. Uhm, ja, de verbindingsmachine. Ik, ik vind verbinden heel erg [00:01:50] leuk inderdaad om, uh, om te doen en mensen met, met, uh, anderen in contact te brengen.
Dat doen we ook met, uh, een van de bedrijven waar ik, uh, aandeelhouder in ben. Dat is Company Golfclub, dus dat is het grootste golfbusiness, [00:02:00] businessnetwerk van Nederland. En eigenlijk had ik, uh, jaren geleden al het idee van: we moeten die mensen, uh, matchen op basis van niet alleen, uh, de aannemer [00:02:10] met, met, met, met de timmerman of de projectontwikkelaar, uh, uh, maar ook, uh, iemand die verhuisplannen heeft.
Of ook iemand die juist een, uh, een, een mentor of een coach [00:02:20] zoekt of, uh, of dat soort dingen. Maar dat weten we niet van iedereen, zeker niet als je zo groot bent. En, uh, hoe kunnen we dat nou, hoe kunnen we dat nou wel doen? En, uh, nou, dan, uh, uh, vorige [00:02:30] zomer met iemand met wie ik ook, uh, in de Dutch Bitcoin Embassy, een andere, uh, uh, organisatie waar Bob achter zit, die veel met AI bezig was.
Die vertelde eigenlijk wat hij, uh, waar hij mee [00:02:40] bezig was en toen heb ik, uh, uh, Ferry daarna gebeld, mijn compagnon in Company Golfclub, die zei van: shit, dit, dit is eigenlijk wat we al lang wilden maken en nu kan dat met AI. Uh, [00:02:50] namelijk mensen op schaal met elkaar verbinden. En dat is Connect geworden.
Connect met, uh, twee q’s, uh, connect.ai. Uhm Mensen vullen daar een uitgebreid profiel in. [00:03:00] Uh, dus, uh, uh, wie ben je? Bij welk bedrijf werk je? Wat is daarbinnen je rol? In welke fase zit het bedrijf en, uh, uh, en wat vind je leuk? Waar ben je goed in en waar ben je naar op zoek? [00:03:10] En op basis daarvan, uh, uh, sturen we elke woensdag om 12.00 uur een match naar diegene, uh, en dus ook naar de, degene met wie diegene gematcht is.
[00:03:18] Gerhard te Velde: Een soort dating,
[00:03:19] Pieter Voogt: [00:03:20] datingplatform. Een soort, uh, datingplatform inderdaad. Alleen bij een datingplatform heb je op een gegeven moment de ware gevonden en dan, uh, stop je ermee. En hier krijg je elke week, dus 52 keer per week, per jaar, [00:03:30] een nieuwe match. Iemand die om wat voor reden ook bij jou past.
[00:03:33] Gerhard te Velde: Mhmm.
[00:03:34] Pieter Voogt: En uiteindelijk, uh, is het aan jou zelf om te zeggen: uh, ik vind het leuk om een LinkedIn verzoek, uh, te, te sturen.[00:03:40]
Of, uh, we gaan een keer koffiedrinken of we doen een videocall of we gaan een rondje golfen. En op die manier breid je je netwerk uit op een, uh, uh, met, met heel gerichte, uh, met heel gerichte [00:03:50] introducties.
[00:03:50] Gerhard te Velde: Ja, en ik dacht meteen: één per week, dat is weinig.
[00:03:54] Pieter Voogt: Ja.
[00:03:54] Gerhard te Velde: Ik wil meer. Kan ik ook meer krijgen? Of is dat juist het idee van, uh, less is more?[00:04:00]
[00:04:00] Pieter Voogt: Nou, less is more. Eigenlijk denken we nu van 52 per jaar is eigenlijk al heel veel. Uh, dat is eigenlijk het tegenovergestelde misschien. Uhm, uh, [00:04:10] en, en, uh, en we denken ook, uh, uh, € 247 per jaar is heel weinig. Dus dat zijn de enige twee dingen dat we denken: hebben we dat helemaal, uh, helemaal, helemaal goed gedaan?
Omdat, er [00:04:20] hoeft maar één potentiële klant of, uh, uh, uh, leverancier of, uh, sparringpartner of coach of, uh, uh, partner voor je bedrijf bij te zitten.
[00:04:28] Gerhard te Velde: Ja.
[00:04:28] Pieter Voogt: En het is het al waard.
[00:04:29] Gerhard te Velde: Super [00:04:30] waardevol ja.
[00:04:30] Pieter Voogt: Maar het kost ook tijd om het, om het goed op te volgen, hè. Dus, uh, uh, nou, mijn, mijn, mijn, mijn match van deze week zegt: hé leuk, we kennen elkaar al, maar eigenlijk hebben we [00:04:40] nooit, uh, echt diep met elkaar gezeten.
Zullen we een keer een rondje gaan golfen? Kun je dan en dan.
[00:04:44] Gerhard te Velde: Ja.
[00:04:44] Pieter Voogt: Weet je niet. Nou, als je dat elke dag hebt, uh, goed, er moet ook nog, uh, er moet ook nog gewerkt worden, zou ik zeggen.
[00:04:49] Gerhard te Velde: [00:04:50] Ja, nou ik vind, ik vind het wel heel interessant, omdat, ik had laatst een, uh, event hier, uh, Groeivoer Live. Ja. En er waren 70 ondernemers.
Ja. En ik, ik dacht ook van: ja, hoe kan ik [00:05:00] nou hun optimale waarde bieden? En dat is gewoon heel lastig, want Ik, ik heb in het verleden ook events gedaan en dan had ik per ondernemer een A4’tje gemaakt. Dus er stond hun foto op en [00:05:10] wat voor bedrijf ze hadden en ze moesten doorgeven, uh, waar ze naar op zoek waren en wat ze te bieden hadden.
Dus een beetje eigenlijk wa-wat jullie ook do-, voor een deel waarschijnlijk doen.
[00:05:18] Pieter Voogt: Zeker.
[00:05:18] Gerhard te Velde: Alleen dat was zo [00:05:20] arbeidsintensief, dus daar ben ik na één keer al mee gestopt.
[00:05:22] Pieter Voogt: En met 70 mensen, jij kunt niet— dus je weet van iemand nog wel waar die werkt en wat zijn rol is misschien, maar niet of hij, uh, verhuisplannen heeft of niet of hij op zoek [00:05:30] is naar een, uh, naar een mentor of naar een coach.
[00:05:32] Gerhard te Velde: Ja,
[00:05:33] Pieter Voogt: zijn verborgen vragen. Dus daar heb je techniek voor nodig. En wij gebruiken de technologie voor de, voor de heavy lifting.
[00:05:38] Gerhard te Velde: Ja.
[00:05:38] Pieter Voogt: En, uh, uiteindelijk moeten de [00:05:40] mensen zelf, uh, die connectie aangaan. Uhm, wat we, uh, we zien op, op, op golfdagen die we dus zelf organiseren met, met Company Golfclub, maar, ik, en ik heb zelf, uh, nou vrij [00:05:50] veel, uh, borrels en, en, en netwerkevents bezocht.
Uhm, je moet daar gewoon zelf actief in zijn om op iemand af te stappen of van tevoren te kijken: wie zijn er aanwezig en wie zou er interessant voor [00:06:00] mij zijn of voor wie kan ik interessant zijn? En dat is niet aan iedereen, uh, voor iedereen weggelegd. Wat we ook zien is dat bijvoorbeeld Uh, vrouwen zich op, op dat soort events, uh, niet altijd [00:06:10] even op de gemak, uh, voelen, uh, omdat er ook minder vrouwen zijn of omdat ze als op een gegeven moment drank in het spel is, uh, op, op een andere manier worden bekeken.
Uh, op golfdagen, uh, [00:06:20] zijn ze, uh, uh, ja, ze moeten van een andere tee afslaan zeg maar dan als je, hè, uh, uh, uh, ze zijn de enige vrouw of, uh. En ook jongere ondernemers die, die, die weten, uh, niet [00:06:30] altijd, uh, uh, nou die hebben natuurlijk sowieso al een beetje belangst en misschien niet gewend om, uh, in, in person, uh, te connecten.
[00:06:37] Gerhard te Velde: Ja.
[00:06:37] Pieter Voogt: Nou, die helpen we ook op deze manier om laagdrempelig [00:06:40] toch aan een netwerk te werken. En ja, ik hoef jou niet uit te leggen hoe belangrijk dat netwerken is.
[00:06:44] Gerhard te Velde: Ja.
[00:06:44] Pieter Voogt: Ook tijdens zo’n event van jou, van, van 70 ondernemers. Je denkt: ah, die zou eigenlijk met die, uh, of, of, uh, ja, [00:06:50] die staat nou in een hoekje met z’n, met z’n buurman te praten die hij heeft meegenomen, maar eigenlijk zou die, ja, nou wij, uh, wij helpen mensen om dat, uh, uiteindelijk, uh, op schat te doen.
En nou, we zijn, uh, uh, [00:07:00] supergoed begonnen, dus, uh, de valida-, uh, uh, uh, het, het concept wordt aan alle, alle kanten gevalideerd. Er wordt over geschreven. We krijgen, uh, uh, superpositieve reacties over de, over de eerste matches, uh, [00:07:10] die zijn gemaakt.
[00:07:10] Gerhard te Velde: Ja.
[00:07:11] Pieter Voogt: Mensen zijn bereid ervoor te betalen. Dus, uh, uh, ja, we, we, z-, uh, we zijn heel tevreden over, uh, uh, over hoe het nu gaat en we hebben grote plannen om dat, uh, hard [00:07:20] uit te breiden.
[00:07:20] Gerhard te Velde: Ja, het is dus connect met twee q’s aan het begin.
[00:07:23] Pieter Voogt: Ja. Ja, cool. Nou ja, niet aan het begin. Uh, een q aan het begin en een q, uh, dus de c’tjes zijn q’tjes. Ja. Oké,
[00:07:28] Gerhard te Velde: we zetten het in de shownotes.
[00:07:29] Pieter Voogt: Ja, super. [00:07:30]
[00:07:30] Gerhard te Velde: Ik daag je uit om te zorgen voor een connect-huwelijk. We hebben, uh, destijds bij Groeivoer is er uiteindelijk ook een huwelijk voortgekomen-
[00:07:38] Pieter Voogt: Leuk …
[00:07:38] Gerhard te Velde: uit onze bijeenkomsten.
Een man [00:07:40] en een vrouw die kwamen elkaar tegen en die werden op slag verliefd. En, uh, ze, ze, ze hebben nu een gezin, dus zo kan het ook lopen.
[00:07:46] Pieter Voogt: Dat is niet het doel, maar het is, het is een mooie bijvangst. Ik heb ooit, uh, twee [00:07:50] medewerkers inderdaad die elkaar, uh, uh, bij, bij Power, bij mijn vorige bedrijf hebben ontmoet.
[00:07:54] Gerhard te Velde: Ja.
[00:07:54] Pieter Voogt: En die hadden mij zelfs gevraagd om, uh, uiteindelijk hen te trouwen. Dus om, uh, uh, hoe heet dat ook [00:08:00] alweer? Uh, uh, buitengewoon,
[00:08:02] Gerhard te Velde: uh, uh,
[00:08:03] Pieter Voogt: ambtenaar.
[00:08:03] Gerhard te Velde: Ik zeg altijd voor de grap burger naar van de ambtelijke stand, maar het is
[00:08:05] Pieter Voogt: andersom. Zoiets. Uhm, uiteindelijk is die relatie toch nog voor het huwelijk, [00:08:10] uh, misgelopen helaas.
Het is niet doorgegaan. Was ik wel blij mee, want anders stond ik op één huwelijk en een, en een scheiding. Dus uiteindelijk kun je beter dan voor die tijd, uh, zeggen dat het, uh, dat het hem toch niet gaat [00:08:20] worden. Maar ja, leuk.
[00:08:21] Gerhard te Velde: We gaan, we gaan voor een rebound.
[00:08:22] Pieter Voogt: Ja.
[00:08:25] Gerhard te Velde: Uhm, we stappen een paar stappen terug in de tijd, want, uhm, uh, we zouden het [00:08:30] ook nog even over jouw, uh, uh, background hebben, want je komt uit een ondernemersgezin.
Je vader was slager. Is er nou één les die je altijd meekreeg of die bij jullie door het huis, uh, werd [00:08:40] geroepen?
[00:08:41] Pieter Voogt: Ja, weet je, ik, ik, ik weet niet of mijn vader zichzelf als ondernemer zag of gewoon als slager, hè, dat, dat, uh, was natuurlijk een beetje [00:08:50] hetzelfde. Ja, ik denk dat, uh, mijn vader wel een, een altijd heel, uh, een onafhankelijke geest, uh, was, dus dat dat wel, uh, is meegekregen.
Ja, wat we [00:09:00] ook hebben meegekregen is in ieder geval Dat het nooit in die zin over, over geld ging of, uh, uh, bij ons thuis, dat was niet echt een issue. Niet omdat het er gewoon, [00:09:10] uh, was of zo, maar gewoon, uhm, ja, dus we hadden ook niet, uh, uh, uh, of grote auto’s of verre vakanties, maar dat was gewoon. Dus ik denk dat, uhm, [00:09:20] dat heeft me in ieder geval, denk ik, uh, uh, in ieder geval het wel, het, het, het, het, het creëren van het ondernemen, uh, dat daarom te doen is en niet om het, om het geld [00:09:30] verdienen in ieder geval.
Uhm, ja, misschien had ik dat. Weet je, ik zat te denken: het zijn natuurlijk nooit heel expliciete regels die je van thuis uit meekrijgt, van: hier hangen onze vijf geboden aan de, aan de muur. [00:09:40] Het is altijd, denk ik, uh, impliciet en heel veel voorbeeldgedrag. En, uhm, ja, uh, uh, heb, uh, heb oog voor je omgeving en, uh, uh, dus, uh, bij [00:09:50] ons was iedereen altijd welkom en, uh, en, en dat soort zaken.
Ik denk, ik hoop dat, dat, dat in ieder geval is wat ik heb, uh, heb meegekregen, ja.
[00:09:56] Gerhard te Velde: Wat geef jij je kinderen door?
[00:09:59] Pieter Voogt: Overigens, en ook, [00:10:00] uh, en ook gewoon het harde werken. Uh, dus de slagerij was, uh, zes dagen open en, uh, mijn vader was gewoon, hè, uh, s-, altijd aan het werk. Ik denk dat ik dat ook wel, uh, doorgeef. Uhm, [00:10:10] ik ben natuurlijk, uhm, ik heb, ik heb in, uh, 2021 hebben we onze bedrijven verkocht.
Dat betekent dat ik de laatste vijf jaar, m-m-mijn zoon is 13, mijn [00:10:20] dochter is, uh, 19, uh, veel meer thuis ben, wat flexibeler ben. Uh, niet, niet elke dag naar kantoor ga. En dat denk ik wel eens dat, uh, oh ja, geef ik ze straks mee dat [00:10:30] dat, uh, ondernemen is of zo, weet je niet, dat, dat, uh.
[00:10:33] Gerhard te Velde: En daar ben je dan bang voor, van dat ze
[00:10:34] Pieter Voogt: denken
[00:10:35] Gerhard te Velde: dat het te makkelijk is of zo?
[00:10:36] Pieter Voogt: Ja, misschien. Ja. En, uh, [00:10:40] uhm, ik ben altijd wel, ik heb altijd veel vrijheid, uh, wel gehad. Ik was, uh, uh, niet per se altijd als eerste op kantoor. Ik ben geen, uh, uh, ochtendmens, uh, maar [00:10:50] ik zat wel altijd ’s avonds te werken en dat doe ik nog steeds, uh, want dat vind ik gewoon, dat is ook gewoon het leukste wat er is.
En, uh, uh, maar daarnaast heb ik, uh, denk ik ook voldoende tijd, uh, voor hen altijd, [00:11:00] uh, gehad. En, uhm, dus aandacht. Ik denk dat, uh, dat, dat hoop ik ze eigenlijk vooral, uh, uh, mee te geven. Aandacht voor, uhm, voor, uh, met wie je bent, met wie je zit, met wie je [00:11:10] spreekt en, uh, noem maar op. En, uh, en hard werken en dat, uh, niet voor het geld doen, maar dingen die je leuk vindt.
En dat uiteindelijk wordt dat uitgedrukt in, in, in, in, in, in [00:11:20] ergens in waarde, in, in euro’s of in, in sociale return, zeg maar.
[00:11:24] Gerhard te Velde: Ja. Zou je ze aanmoedigen om te gaan ondernemen?
[00:11:26] Pieter Voogt: Ja.
[00:11:27] Gerhard te Velde: Waarom?
[00:11:29] Pieter Voogt: Om, [00:11:30] vooral om niet afhankelijk te zijn. Weet je niet, mensen, uh, uh, ik denk dat de maatschappij een beetje is ingericht op: uh, zorg maar dat je een goede baan hebt en een goed pensioen [00:11:40]
[00:11:40] Gerhard te Velde: Toch nog steeds, of?
[00:11:42] Pieter Voogt: Ja, dat denk ik dat dat, uh, toch heel veel, uh, uh, zo is, ja. En, uh, uhm, maar ik denk dat die onzekerheid die [00:11:50] daarmee gepaard gaat veel groter is dan de onzekerheid die met, uh, ondernemen gepaard gaat. Dan heb je het in ieder geval nog, uh, in eigen hand. Uhm, ja, ik, [00:12:00] ik, ik vergelijk salaris graag met heroïne. Uh, als het er één of twee maanden niet is, dan zit, uh, 90% van de mensen denk ik in de problemen.
[00:12:06] Gerhard te Velde: Mhm.
[00:12:07] Pieter Voogt: Uh, dus je kunt niet zonder en, uh, maar iemand [00:12:10] anders kan voor jou beslissen dat het op een gegeven moment, uh, afgelopen is. Uh, dus, uh, ja, je eigen, zeg maar, uh, uh, je eigen verdiencapaciteit, uh, uh, voor zorgen [00:12:20] dat, uh, denk ik dat wel een, uh, een mooi iets is om, om, om aan kinderen mee te geven, ja.
[00:12:24] Gerhard te Velde: Ja.
[00:12:25] Pieter Voogt: Naast het, naast het gewoon, uh, uh, dingen doen die je, die je leuk vindt en met mensen die je [00:12:30] leuk vindt en waar je iets van kunt leren.
[00:12:31] Gerhard te Velde: Ja, heb je ze al een, uh, bitcoinrekening, uh, voor ze geopend?
[00:12:35] Pieter Voogt: Zeker.
[00:12:36] Gerhard te Velde: Ja.
[00:12:36] Pieter Voogt: Ja.
[00:12:36] Gerhard te Velde: Dus eigenlijk hoeven ze straks niet meer te werken.
[00:12:39] Pieter Voogt: [00:12:40] Nee, want dat impliceert, uh, twee dingen. Ten eerste, zeg, uh, iets over, uh, uh, uh, het aantal bitcoin of zo.
Uhm, uh, en daar praten bitcoiners over het algemeen [00:12:50] niet over. Oké. En ten tweede is dat, dat, dat niet moeten werken, wat een heel logische vraag is en wat veel mensen, uh, uh, zeggen als je je bedrijf verkocht hebt of als je wat meer vrijheid hebt. Dat [00:13:00] impliceert dat je alleen werkt voor het financiële, uh, stuk.
En, uh, uh, je, ik denk dat je, uh, vooral zou moeten werken voor, uh, uh, uh, nou, uh, dingen [00:13:10] creëren om, om, uh, ergens nog, uh, bij te horen, om, uh, uh, om jezelf te ontwikkelen. Dat, dat is misschien nog wel het, uh, allerbelangrijkste. En daarvoor moet je wel werken. Ik moet er niet aan denken [00:13:20] om niet te werken.
[00:13:20] Gerhard te Velde: Ja.
[00:13:21] Pieter Voogt: Uhm, maar bitcoin leert ze wat dat betreft, uh, ja, je maakt een, uh, brugje na-naar bitcoin, uh, wel andere dingen.
Uh, uh, namelijk o- [00:13:30] bijvoorbeeld, uh, ja, low time preference heet dat, uh, dus lage tijdsvoorkeur. Uh, uh, mijn zoontje wou graag een, uh, game pc kopen. Uh, ja, die heeft, [00:13:40] uh, en die spaarde veel in de bitcoin. Die levert, uh, uh, statiegeldblikjes, uh, gaat ie zoeken en, uh, levert ie in. En op een gegeven moment, uh, uh, ja, heeft ie zo lang gewacht tot bitcoin wat hoger stond, [00:13:50] uhm, terwijl hij eigenlijk al eerder die, die computer had willen kopen.
Dus, uhm, ja, uitstellen van gedrag. Uh, uh, niet, uh, instant gratification. Niet ik heb nu geld, ik wil nu iets kopen. Nee, [00:14:00] ik koop bitcoin en ik wacht en, uh, uh, uh, en, en, en dan kan ik er uiteindelijk, uh, meer mee doen dan ik in eerste instantie had kunnen doen. Dat is denk ik de belangrijkste les die ze [00:14:10] van, uhm, van bitcoin hopelijk meekrijgen.
[00:14:12] Gerhard te Velde: Dat zit dus nu al tussen de oren, zeg maar.
[00:14:14] Pieter Voogt: Ja.
[00:14:14] Gerhard te Velde: Ja, leuk. Hé, en, uh, je be-, je bent nu, uh, uh, aandeelhouder of actief, uh, [00:14:20] eigenaar van, uh, zes bedrijven. Je zei: het is niet allemaal, uh, rozengeur en maneschijn. Ik heb ook wat fuck-ups gehad.
[00:14:27] Pieter Voogt: Ja.
[00:14:27] Gerhard te Velde: Wil je er eens even één uitpakken die voor jou bijzonder pijnlijk [00:14:30] was?
[00:14:31] Pieter Voogt: Ja, fuck ups. Uhm, uh, en, en, en, en bijzonder pijnlijk dat is, misschien zit het pijnlijke meer in van: oh, we hebben het, ik heb het toch niet goed gezien. [00:14:40] Of, en, en dat is denk ik in meer gevallen, we waren, uh, te vroeg. We hebben ooit met, uh, Power een, een data label, uh, uh, LLC, uh, gelanceerd. Ja, een paar pitches dat [00:14:50] we net met, met grote partijen zaten en net ernaast, uh, grepen en uiteindelijk, uh, ja, geen, uh, uh, geen toekomst meer, uh, in zagen.
We hebben in, in 2008, [00:15:00] uh, een, een aparte bv opgericht en, uh, uh, uh, uh, zijn we nog netjes naar de bank gegaan en zo voor, uh, uh, financiering. Dat was toen nog, uh, nou als je in principe een jasje aan had, kreeg je, kreeg je een [00:15:10] lening. Uhm, en, uh, daar hebben we een film download site mee begonnen. Uh, Lazy. Lazy.
Ja, Lazy heette dat, uh, toen.
[00:15:17] Gerhard te Velde: Lazy, ja, oké.
[00:15:18] Pieter Voogt: En, uhm, want we [00:15:20] dachten: uh, ja, uh, internet, uh, gaat natuurlijk, uh, hard. Uh, uh, iedereen wil straks online, uh, films kijken, dus als wij nu alvast een, een klein stukje van die taart hebben en die taart wordt groter, dan, uh, [00:15:30] hebben we vanzelf een grotere taartpunt. Uhm, maar die- Klopt het dan
[00:15:35] Gerhard te Velde: toch?
Want, uh, w-, want uiteindelijk is Netflix,
[00:15:37] Pieter Voogt: uh. Ja, maar dat was een heel ander model. Dit ging meer over [00:15:40] het, het huren van een film of het downloaden ervan. De goede titels kwamen daar helemaal niet, uh, beschikbaar, want dat wilden de, de, ja, de rechthebbbers of de, de eigenaars, uh, niet. Uhm, [00:15:50] we hebben daar uiteindelijk nog wel het een en ander mee verdiend, maar dat zat meer op de 18 plus, uh, afdeling, zeg maar achter het, achter het gordijntje, uh, vroeger bij de, bij de videotheek.
Uhm, [00:16:00] maar daar waren we dus, uh, uh, uiteindelijk veel te vroeg mee. Ja. Ja.
[00:16:03] Gerhard te Velde: Oké, dus dat was eigenlijk dan— want, uh, je had er nog een paar opgenoemd, hè. Een houten speelgoed voor we– uh, of, uh, [00:16:10] houten speelgoed webshop, een barbecue webshop. Dus dat
[00:16:12] Pieter Voogt: zit
[00:16:12] Gerhard te Velde: in de, in de online of in de e-commerce.
[00:16:14] Pieter Voogt: Nou,
[00:16:14] Gerhard te Velde: dat klopt. Data label, download site.
[00:16:16] Pieter Voogt: Ja.
[00:16:17] Gerhard te Velde: Welke, welke van die was dan [00:16:20] achteraf het meest leerzaam?
[00:16:22] Pieter Voogt: Nou, dat was allemaal, uh, hebben we er andere, andere lessen denk ik uit gehaald. En, uh, uh, wat bijvoorbeeld van die webshops. We hadden dus [00:16:30] twee bedrijven. We hadden een online marketingbureau, uh, Power en we hadden een web, uh, de-development bedrijf Flashpoint.
Dus we bouwden webshops, shops en we konden de marketing doen. Dat is toch [00:16:40] logisch? In plaats van dat voor anderen te doen, gaan we dat zelf doen. Dus, uhm, ik weet niet precies meer hoe we er, uh, uh, terechtkwamen, maar we, uh, houten speelgoed, uh, kwam eruit en dat [00:16:50] konden we dropshipping doen, dus hartstikke handig.
En nou, de hardlopers waren keukentjes en werkbanken tot in, uh, en, en nou, dat liep een beetje en tot in september die leverancier belde van: [00:17:00] uh, hoeveel, uh, keukentjes willen jullie bestellen voor, uh, voor Sinterklaas? Hè, maar we doen toch dropshipping? Ja, maar straks zijn we uitgekocht en dan visje achter het net.
Oké, dan moeten we [00:17:10] dus, uh, uh, voorraad houden. Nou We hadden nog wel wat ruimte, maar hoeveel, uh, blauwe, uh, werkbankjes en hoeveel roze keukentjes? Uh, ja, weten wij, weten wij veel . [00:17:20] Nou, uiteindelijk zit je dus met, uh, het tekort aan keukentjes en het, en het teveel aan werkbanken. En, uh, dan moet iemand het ook nog elke dag versturen en noem maar op.
En dan besef je [00:17:30] pas, ik heb het later wel tegen veel klanten gezegd die, die, uh, overwogen een webshop te beginnen van: in principe zeg ik niet doen. En je moet van heel goeie [00:17:40] huize komen om me te overtuigen waarom je het uiteindelijk wel, uh, wel moet doen. Kijk, webshops is, uh, race to the bottom. Je kunt toch nooit tegen, nou, toen was het Bol.com en uiteindelijk is het nu, uh, China [00:17:50] geworden.
Uh, daar kun je toch nooit tegenop. Uh, de marges gaan, uh, naar nul.
[00:17:54] Gerhard te Velde: Ja.
[00:17:55] Pieter Voogt: Uh, dus je moet het, je moet het ergens anders op, uh, op verdienen. Dus, uh, nou, en die, [00:18:00] en die barbecue webshop was hetzelfde. Als je een bepaald merk wilde moest je eerst voor, uh, 30K aan barbecues kopen, maar we wisten überhaupt niet, uh, niet welke, dus die hebben we, uh, verkocht.
Dat is nu onderdeel van een groot, [00:18:10] uh, tuincentrum geworden, diezelfde, uh, webshop. Dus dat, dat, dat is leuk. Maar, uhm. Ja,
[00:18:15] Gerhard te Velde: dat is een happy ending.
[00:18:15] Pieter Voogt: Ja. Ja.
[00:18:16] Gerhard te Velde: Even over timing, want die vond ik heel interessant. Uh, hè, z-, [00:18:20] uh, wordt wel eens gezegd: er zijn geen slechte ideeën, uh, alleen, uh, slechte timing, hè, dus te vroeg of te laat of, hè, dus dat je net niet.
Alleen wat ik zelf [00:18:30] altijd heel lastig vind, dat vind ik echt een van de grootste, nee, dit is denk ik voor mij het grootste dilemma van ondernemerschap: wanneer ga je ergens mee door en wanneer stop [00:18:40] je ergens mee, hè? Dus dan zeggen ze van: ja, als je nog even doorgraaft, weet je wel, dan vind je die goudader, dus ga nou nog even door.
En een andere is van: als je maar lang genoeg in de [00:18:50] game blijft, dan heb je vanzelf een keer geluk.
[00:18:52] Pieter Voogt: Ja.
[00:18:52] Gerhard te Velde: Maar aan de andere kant zeggen ze van: ja, uh, spring van een, uh, wat was het ook alweer? Als je, uh, op een dood paard zit, spring ervan af of weet [00:19:00] ik veel. Maar.
[00:19:00] Pieter Voogt: Ja.
[00:19:01] Gerhard te Velde: Wat, wat is je— Heb jij een soort van vuistregels of inzichten over wanneer moet je stoppen en wanneer moet je doorgaan?
[00:19:09] Pieter Voogt: Ik denk dat je, [00:19:10] uh, de, de, het, het risico op oogkleppen inderdaad, dat je zo overtuigd bent van je eigen idee dat je maar doorgaat. Ik denk dat daar heel [00:19:20] veel faillissementen aan te wijten zijn. Uhm, en hoe kun je dat voorkomen? Ik denk door je te omringen met mensen die ook een tegengeluid, uh, geven. Uh, door [00:19:30] duidelijke, uh Ja, uh, piketpaaltjes slaan.
Oké, maar als ik, als ik dan in, uh, op 1 december dit niet heb gehaald, dan moet ik toch, uh, uh, nou, iets anders gaan doen of pivoten [00:19:40] en, en noem maar op. Kijk ook, ook de beste ideeën en de, zeg maar de, de, de Airbnbs of zo van deze wereld hebben allemaal wel, uh, een paar keer gepivoted. Dus het, het spoor waar ze in eerste instantie op zaten was [00:19:50] inderdaad, uh, doodlopend.
Maar om dan toch een afslag te pakken kan het ineens, uh, kan het ineens wel werken. En er zijn ongetwijfeld ook heel veel goede ideeën in de kiem gesmoord van mensen die dachten: nee, nou moet, nou ben ik er te lang mee [00:20:00] doorgaan, nu moet ik echt, uh, nu moet ik echt stoppen.
[00:20:02] Gerhard te Velde: Ja.
[00:20:02] Pieter Voogt: Uhm, dus in ieder geval zorgen voor een, uh, voor een tegengeluid en, uh, en, en duidelijke afspraken maken met, uh, met jezelf of met, uh, [00:20:10] financiers of compagnons of, uh, of noem maar op.
Denk je dat dat iets is wat je daarvoor kan, uh, kan behoeden van: tot hier en niet verder.
[00:20:16] Gerhard te Velde: Ja.
[00:20:17] Pieter Voogt: Ja.
[00:20:17] Gerhard te Velde: Heel interessant. Ja, ik had vroeger een raad van [00:20:20] advies bij mijn eerste bedrijf. Dat, dat heette destijds Mijn Student.
[00:20:23] Pieter Voogt: Ja.
[00:20:24] Gerhard te Velde: Alleen toen waren we nog zo jong dat we eigenlijk nauwelijks luisterden naar hen, zeg maar.
Dus zij zeiden echt hele [00:20:30] verstandige dingen. Alleen wij hadden zoiets van: ja, het zal wel, we gaan het toch zo doen
[00:20:33] Pieter Voogt: als wij hadden- Dat had eigenlijk, uiteindelijk Young Capital kunnen worden bij wijze van spreken. Had
[00:20:36] Gerhard te Velde: gekund
[00:20:37] Pieter Voogt: ja,
[00:20:37] Gerhard te Velde: precies.
[00:20:37] Pieter Voogt: Ja, ja, ja. Ja. En waarom is dat niet, waarom is [00:20:40] dat niet geworden?
[00:20:40] Gerhard te Velde: Uhm, ik denk dat wij alle drie te weinig geldgedreven waren.
Dus dat, dat we alle drie, uh, eigenlijk om hele andere redenen een bedrijf hadden.
[00:20:49] Pieter Voogt: Ja.
[00:20:49] Gerhard te Velde: Ja. [00:20:50]
[00:20:50] Pieter Voogt: Ja, precies. Ja.
[00:20:51] Gerhard te Velde: Ik denk dat dat het voornaamste punt is, ja.
[00:20:53] Pieter Voogt: Ja, ik geloof dat, uh, uhm, nou, dat zegt, uh, uh, Ruud Hendriks, uh, vaak, dat is de oprichter van, [00:21:00] uh, Startup Bootcamp, hè, dus die investeren- Was hier ook
[00:21:02] Gerhard te Velde: in de podcast, uh, hij is van Doorzetters, uh- Ja, klopt.
Podcast, ja.
[00:21:05] Pieter Voogt: Hè, van, uh, iets van 1.000, uh, 1.000 startups en die doen heel veel aan [00:21:10] premediation, hè. Dus inderdaad om met de, met de founders te kijken: uh, ja, wat zijn jullie, uh, wat zijn jullie, uh, drivers inderdaad en, en hoe verhouden jullie je tot elkaar? Ik [00:21:20] geloof nog, uh, ook wel, ik zit ook in een, uh, investment committee van een, van een fonds waar we startersleningen, uh, verstrekken.
Ik ben dan altijd degene die wel een beetje, uh, ook naar het team [00:21:30] kijkt, hè. En dan kom je toch een beetje bij dat hacker, uh, hustler, hipster, uh, uit. Uh, nou, ik denk dat we dat bijvoorbeeld bij Connect heel duidelijk, uh, hebben, uh, [00:21:40] uh, uh, hebben verdeeld. Uh, we hebben, uh, Joost, wat een, uh, supergoeie techneut, uh, programmeur is.
Uh, Ferry die zorgt dat alles er top uitziet en, uh, en, uh, en, en, en goed [00:21:50] werkt. En, uh, U-UX en, en, en ik, en ik loop, uh, te, te slettebakken noem ik het graag. Jij bent de
[00:21:55] Gerhard te Velde: hustler .
[00:21:56] Pieter Voogt: De hustler inderdaad om, uh, voor, voor, uh, deals en, en te [00:22:00] verkopen. Ja, precies.
[00:22:01] Gerhard te Velde: Ja, mooi.
[00:22:01] Pieter Voogt: Ja.
[00:22:02] Gerhard te Velde: Leuk man. Uhm, dus stop— ja, nee, uh, dus, uh, d-belangrijkste les die ik meeneem is: zoo-zoek mensen om je heen.
Dus echt, uh, ik denk [00:22:10] nu ook meteen van: eigenlijk voor mijn podcastbusiness zou ik ook gewoon een raad van advies moeten starten. Al zijn het maar drie mensen die je één keer per kwartaal even een uurtje, uh, spreekt. Desnoods [00:22:20] online, want als je de goede mensen zoekt, zijn ze ook druk. Ja. Zonder te veel de details in te gaan.
Ik wilde ook nog even een segway nemen naar jou, [00:22:30] uh, naar één van jouw, uh, raadsheren. Want ik begreep dat je ook meneer Hoppenbrouwers-
[00:22:34] Pieter Voogt: Ja
[00:22:35] Gerhard te Velde: Oprichter van, of in ieder geval-
[00:22:36] Pieter Voogt: Hoppenbrouwers Elektrotechniek.
[00:22:37] Gerhard te Velde: Ja, hij, hij, hij is volgens mij overleden.
[00:22:39] Pieter Voogt: [00:22:40] Ja, hij is, uh, recentelijk, uh, overleden. En, uh, nou, dus eigenlijk, uh, gelukkig sprak ik iemand op een verjaardag, of gelukkig, ja, die, uh, waarvan ik hoorde dat hij, uh, ernstig ziek was.
Dus, uh, [00:22:50] toen heb ik even contact opgenomen en, want ik voelde gewoon de drive om hem toch nog even te vertellen hoeveel impact hij uiteindelijk heeft gemaakt. Had ik hem, uh, heb ik hem destijds ook al verteld en ook [00:23:00] toen ons bedrijf verkocht en zo natuurlijk. Uhm, maar hij, hij was daar toch nog weer, uh, eigenlijk verbaasd over, hè.
Ik, ik, uh, begeleid ook een aantal ondernemers als mentor, dus mee [00:23:10] één keer per kwartaal, uh, uh, ga lunchen of, uh, uh, uh, een sessie doe en dan inderdaad, nou, uh, uh, spiegelen, uh, uh, uh, wat vragen, uh, beantwoord of, uh, uh, [00:23:20] mee spar en ze meestal inderdaad uit hun eigen denkcirkeltje probeer, uh, te halen. Ik heb denk ik ook al, uh, twee of drie mensen uit, ook uit hun onderneming, uh, gepraat, [00:23:30] want dat is denk ik supermoeilijk om daar uit te, te stappen, denken mensen.
En, uhm, dus hij was daar eigenlijk over, uh, verbaasd. Ik zeg: ja, ik geef jouw lessen ook nog steeds door op die [00:23:40] manier. Ja, dat klinkt heel wat dingen, maar leven zijn ding in ieder geval, uh, door. Hij, uh, ik was ooit op zoek naar een mentor. En hoe en hoe kom je daar dan bij? Door het gewoon tegen iedereen te zeggen.
En op een gegeven moment [00:23:50] belt een klant mij: Pieter, je zei laatst dat je op zoek was. Ik denk dat ik de perfecte, uh, iemand heb. En die zei van: Theo Hoppenbrouwers. En ik kende die toen alleen uit de krant. En omdat ik [00:24:00] had gelezen dat Hoppenbrouwers toen Brabants beste werkgever was. Ik denk: wow, dat wil ik ook.
Uiteindelijk samen met Power twee keer derde geworden bij Great Place to Work in Nederland. Dus [00:24:10] ja, dat was onze, uh, ja, eigenlijk het summum. En dat we dat, uh, dat hebben gehaald. En, uhm, en daar ging de mentor niet alleen daarover, maar, uh, uh, ja, hij had een heel duidelijke [00:24:20] visie over, uh, hoe je met mensen omgaat en hoe je een bedrijf runt en over transparantie en zo.
Dus, uh, ja, veel van geleerd.
[00:24:25] Gerhard te Velde: Heel groot bedrijf geworden volgens mij ook, Hoppenbrouwers. Ja. Hé, en, en wat is dan zo’n [00:24:30] les? Is er één ding w-waarvan jij denkt dat: dat geef ik nog steeds door.
[00:24:34] Pieter Voogt: Ja, dat, nou, heel, heel concreet, uh, zaten we op een gegeven moment in een, uh, [00:24:40] pand waar we zo’n 25, uh, werkplekken hadden wat we hadden gekocht en we wilden, uh, verhuizen naar de buren.
Maar ik kende dat. Het was een notariskantoor. Daar had ik [00:24:50] ooit mijn hypotheekakte getekend en ik zeg: nou, dat is veel te groot. En het is een muf notariskantoor. Alles is daar notarisgrijs. Uh, daar wil je niet dood gevonden worden. [00:25:00] Uhm, maar hij zei Uh, als je gaat verhuizen en jullie groeien 20, 30% uh per jaar, uh elk jaar, ja, dan ben je over drie jaar verdubbeld.
En [00:25:10] je kunt wel zeggen: want toen wij het vorige pand ingingen dachten we: 25 man, hoe gaan we dat ooit doen? Dan stoppen we, weet je niet dan 25, dan verder gaan we niet, want weten wij veel hoe [00:25:20] we een bedrijf met meer dan 25 man. En je merkt dus op een gegeven moment ben je zover en dan zitten de stagiaires, uh, naast de wc, uh, een bureau en dan denk je: nee, we moeten toch groter.
En [00:25:30] hij zei: jij moet altijd minimaal twee keer zo groot. Je moet, uh, uh, want ja, je bent zo, uh, verdubbeld. Dat was eigenlijk net het zetje wat we nodig hadden om uiteindelijk dit, uhm, dit pand, uh, te [00:25:40] kopen waar we inderdaad na drie jaar waren uitgegroeid en gelukkig een hele vleugel, uh, aan konden bouwen, uh, en op die manier toch nog, uh, langer ermee konden doen.
[00:25:50] Uhm, maar ja, dat is dan net het zetje wat je, wat je nodig hebt van zo iemand.
[00:25:53] Gerhard te Velde: Ja, mooi.
[00:25:53] Pieter Voogt: Ja.
[00:25:54] Gerhard te Velde: We gaan de sprong maken naar, uhm, X shaped ondernemen. Ja. [00:26:00] Ik had er nog nooit van gehoord, dus-
[00:26:02] Pieter Voogt: Nee …
[00:26:02] Gerhard te Velde: moet je me toch even uitleggen, w-w-wat
[00:26:04] Pieter Voogt: is dat? Ik heb het ook een beetje bedacht eigenlijk. Uh, dus, uh, bij, bij deze is, wordt het, uh, gemunt.
Nou [00:26:10] wij, wij, uh, binnen ons online marketingbureau waren we op zoek naar T shaped, uh, marketeers. En T shaped betekent, hè, breed in marketing en daarbinnen een specialisme. [00:26:20] Bijvoorbeeld Google Ads of Facebook advertising, SEO, uh, noem maar op. Uhm, X shaped ondernemer. Ik heb het uiteindelijk, uh, uhm, zo, [00:26:30] uh, genoemd toen ik inderdaad terug ging kijken denk ik: ja, de opkomst van internet, dat was een beetje toen ik, uh, studeerde en daarna dus uiteindelijk heb ik die technologie [00:26:40] gebruikt en gecombineerd met marketing wat ik heb, uh, gestudeerd om een online marketingbureau, uh, te beginnen.
Uh, de volgende technologische revolutie is Bitcoin, was Bitcoin sinds [00:26:50] 2017, uh, in zit en toen ik mijn bedrijf, uh, uh, verkocht had, dacht ik: ik wil gewoon op de eerste rij zitten bij die ontwikkeling. Internet is me een beetje overkomen. Ik was nog jong, nu ben ik wat, [00:27:00] uh, ouder. Ik wil daar in, uh, uh, uh, ondernemen.
Ik wil daarin, uh, uh, voorop lopen. Ik wil daarin, uhm, met, met alle slimme mensen [00:27:10] en, en, uh, nieuwsgierige, open mensen die dat ook, waar ik ook gewend was in de, in de online marketing en in de internet, uh, industrie. Dat zijn de voorlopers, dat zijn de leukste mensen om mee, [00:27:20] mee zakendoen en mee te werken. En dat wil ik nu, dat wil ik nu ook weer.
Uhm, dus ook weer daar een nieuwe technologie en daar dan gezegd: oké, we ga-kijken naar een, uh, naar een, uh, [00:27:30] business club bijvoorbeeld. Dus dat is de Dutch Bitcoin Embassy geworden. En, uh, ik heb een investering gedaan in Pantheon Mining. Dat is het, uh, grootste Nederlandse Bitcoin mining bedrijf. [00:27:40] Uh, ik zei: ik wil daar ook een rol hebben, dus samen met een, uh, zakenrelatie hebben we daar een investering gedaan en hebben we daar ook een rol.
Dus ik hou me met marketing bezig. Uhm En of je nou, ik heb [00:27:50] altijd gezegd: we hadden allerlei marketingbureaus. Of je nou de marketing doet voor uh, voor, voor Quantum, voor Coca Cola of voor Sligro. Dus of je het nou doet voor uh, uh, voor een, voor een blikje ice tea [00:28:00] of voor uh, uh, schroefjes en moertjes of uh, uhm, uh, voor, voor gordijnen.
Uh, 80% van elk bedrijf is eigenlijk hetzelfde. Uh, dus 80% [00:28:10] bestaat uit: je hebt mensen, je hebt medewerkers, je hebt klanten, uh, je hebt debiteuren, je moet marketing doen, je moet sales doen, je hebt een pand, je hebt, dus of je nou, het maakt niet uit welke business je zit. Dus ook [00:28:20] in Bitcoin mining is 80% gewoon een bedrijf.
Alleen het leuke is dat je toch in de Bitcoin, uh, wereld zit.
[00:28:27] Gerhard te Velde: Ja.
[00:28:27] Pieter Voogt: Uhm, uh, dus een nieuwe [00:28:30] technologie en bestaand iets. Nou, en met Connect hebben we dat ook weer een nieuwe technologie AI en we deden al verbinden. Oké, hoe kunnen we dat bij elkaar brengen? Dus die X staat eigenlijk voor het bij elkaar brengen [00:28:40] van een nieuwe technologie met een bestaand, uh, probleem, uh, of uitdaging en, uh, en, en daar, en daar dan een bedrijf of een, uh, een, uhm, uh, [00:28:50] iets op bouwen.
[00:28:50] Gerhard te Velde: Ja, klinkt heel simpel.
[00:28:52] Pieter Voogt: Ja.
[00:28:52] Gerhard te Velde: Is het ook heel simpel?
[00:28:54] Pieter Voogt: Nee, maar dat, dat, dat is het natuurlijk nooit. Uhm, [00:29:00] uiteindelijk is, is het bij elk bedrijf, uh, de cliché is: een goed idee verkoopt zichzelf. Nou, daar ben ik het niet mee eens. Uh, dus wat dat betreft vreemd dat het [00:29:10] toch een cliché is geworden misschien. Uhm, uh.
[00:29:12] Gerhard te Velde: Is dat ooit waar geweest denk je dan?
[00:29:15] Pieter Voogt: Ja, ik denk het niet. Tenminste, dat lij-, nou, ik denk dat het aan de buitenkant zo lijkt.
[00:29:19] Gerhard te Velde: Mhmm.
[00:29:19] Pieter Voogt: [00:29:20] Uh, dat uh, maar je, je hebt een, een, een boek over uh, uh, Booking.com of over uh, wat ik, wat ik echt heel gaaf vind de Postcodeloterij. Iedereen denkt nu: [00:29:30] ja, tuurlijk, iedereen zit, uh, is lid van de Postcodeloterij.
Maar als je dat boek leest, uh, hoe vaak dat is, uh, idee is bijgesteld en hoeveel landelijke mailings samen met, [00:29:40] met, met, met PostNL hebben ze dat destijds gedaan en voordat het een beetje tractie kreeg. Ja, en toen ging het op een gegeven moment hard, maar dat had al 10 keer eerder failliet kunnen zijn.
[00:29:48] Gerhard te Velde: Ja.
[00:29:49] Pieter Voogt: Ja.
[00:29:49] Gerhard te Velde: Ja, [00:29:50] oké, dus dat is niet waar. Een goed idee verkoopt zichzelf niet. Uh, en dan misschien even terug naar dat X, X shaped ondernemer. Want ik vroeg van: is dat makkelijk of niet?
[00:29:57] Pieter Voogt: Ja.
[00:29:58] Gerhard te Velde: [00:30:00] Uhm Maar, uh, ja, wat, wat is ervoor nodig, zeg maar, om het te doen?
[00:30:04] Pieter Voogt: Ja, ik denk, uh, het is altijd fijn om een soort stappenplan of zo, uh, te hebben.
Nou, ik weet niet of dat er is. Ik [00:30:10] denk misschien is het meer een mindset, uh, iets. Ik denk dat dat, uh, begint bij nieuwsgierig zijn. En, uhm, uh, dus als ik naar mezelf kijk, ik heb altijd [00:30:20] veel, uh, uh, uh, gelezen, uh, uh, naar, naar, naar congressen gegaan, met ondernemers, uh, gespard, uh, en, en, en, en tegenwoordig, uh, podcast ik [00:30:30] luistert om nieuwe ontwikkelingen, uh, niet zozeer op zoek naar nieuwe ontwikkelingen, maar die, ja, die kom je dan tegen natuurlijk als je, als je daar, uh, uhm, als je dat soort dingen doet.[00:30:40]
Uhm, dus nieuwsgierig zijn. Vervolgens er gewoon mee aan de slag gaan, experimenteren dus in, en nu is dat, uh, AI gebruiken voor, uh, van alles en nog wat. Toen, uh, in het begin was dat natuurlijk [00:30:50] internet, dus ik denk, uh, ik had al een soort van, uh, uh, uh, blog voordat, voordat dat, uh, uh, een soort, uh, waar ik op schreef welke boeken ik las en wat ik, uh, zelfs wat [00:31:00] ik, wat ik die dag gedaan had of zo.
Dus een soort Twitter avant la lettre. Uhm, dus dat heeft me altijd, uh, getrokken. Website en, en dat soort dingen. Dus ermee experimenteren, uh, dus [00:31:10] nieuwsgierig zijn, experimenteren en vervolgens, ja, gewoon gaan bouwen. Dus iets gaan, iets gaan, uh, doen dus, uh, en, uh, en, uh, valideren. Uhm, dus klopt het dat dit een goed idee is?[00:31:20]
En willen mensen ervoor betalen? En uiteindelijk is het gewoon, uh, wat ik zeg verkopen, verkopen, verkopen.
[00:31:26] Gerhard te Velde: Ja, dat is het
[00:31:26] Pieter Voogt: sleutelwoord.
Moet
[00:31:27] Pieter Voogt: je mee, uh,
[00:31:28] Gerhard te Velde: Hasselen. Moet
[00:31:29] Pieter Voogt: je
[00:31:29] Gerhard te Velde: onthouden. Ja. Ja. Oké, [00:31:30] dus dit is het stappenplan. Nieuwsgierig zijn, of het is eigenlijk een nieuwsgierige mindset. Uuuh, op onderzoek uitgaan, experimenteren en dan, uh, ja, dan ga je [00:31:40] echt aan de slag.
Aan
de
[00:31:40] Pieter Voogt: slag gaan. Ik wil gewoon beginnen, want, uh, ik denk de, waarom het, uh, nou ja, waarom, waarom niet, uh, [00:31:50] iedereen in de categorie Xshaped ondernemer valt. Ik denk dat, uh, de ene helft voor wie dat niet geldt, die is te druk in zijn bedrijf aan het werk, dus die heeft geen tijd. Ik [00:32:00] stuur als relatiegeschenk vaak, uh, ondernemersboeken op, uh, zo rond het eind van het jaar of zo.
Ik denk dat, uh, 90%, uh, stof ligt te happen. Ja, ik ben niet zo’n lezer, ik heb er geen tijd voor, dit en dat. [00:32:10] Uh, uh Terwijl het heel veel kan helpen. Laatst had ik, uh, vorig jaar had ik een ondernemer die, uh, die bij me kwam, die zijn bedrijf wilde verkopen. Ik vind het altijd leuk om daar mee op te sparren en een beetje mee te helpen.[00:32:20]
Uhm, dat traject is uiteindelijk, uh, voor nu, uh, op niks uitgelopen. Uh, nou, dan krijg je even een terugslag, want als je daarop hebt ingesteld. Maar toen, uh, stuurde ik hem, [00:32:30] uh, uh, dat boek.
[00:32:30] Gerhard te Velde: Wie krijgt een terugslag? Jij of hij?
[00:32:32] Pieter Voogt: Nee hij, nee ik niet. Het was zijn bedrijf.
[00:32:34] Gerhard te Velde: Nee, ja, als jij een deal had, had je ook kunnen denken nou, uh.
[00:32:37] Pieter Voogt: Nee, want ik had geen deal. Ik had, uh, geen deal. Ik, [00:32:40] uh, uh, nee, uhm, ik, ik had gewoon met hem daarover gespard en dat was het duwtje wat hij nodig had. Wat ik net zei om uit dat cirkeltje te komen. En, uhm, maar doordat [00:32:50] hij, uh, uh, dat boek met ondernemersverhalen las, zegt, kwam hij erachter van: nou ja, het, het gaat nooit in een, een mooie nette lijn omhoog.
Het gaat altijd, het is heel, uh, volatiel wat dat [00:33:00] betreft, hè, met, met, met pieken en dalen. Dus dat gaf hem de kracht. En dan is het voor mij geweldig om dat, uh, om dat te horen natuurlijk. Maar dus de ene helft is, uh, te druk om, [00:33:10] uh, boeken te lezen, om podcasts te lezen, te luisteren. Tenminste, dat zeggen ze, maar ondertussen kijken ze wel, uh, elke avond VI of luisteren ze naar, uh, voetbalpodcast of, uh, B&B Vol Liefde of andere onzin.[00:33:20]
Uh, dus die tijd is er wel. Alleen, ja, hè, het is maar net waar je het aan besteedt. En, uh, de andere helft, die vindt die nieuwe ontwikkelingen zo gaaf dat ze van de ene naar de andere [00:33:30] ontwikkeling. Dus natuurlijk het eerste, uh, OpenClaw installeren en dan weer dit en dan weer dat, uh, maar er vervolgens niet, uh, één ding uitpikken en ermee aan de slag gaan.
[00:33:38] Gerhard te Velde: Ja.
[00:33:39] Pieter Voogt: Uuuh, [00:33:40] dus dat zijn denk ik twee redenen waarom, uh, ondernemers daarin afhaken om er, om er wel iets op te bouwen.
[00:33:46] Gerhard te Velde: Ja.
[00:33:47] Pieter Voogt: Ja.
[00:33:47] Gerhard te Velde: Het eerste wat bij mij opkwam toen je het [00:33:50] stappenplan ging uitleggen was ook van: oké, wanneer ga ik dat in godsnaam doen? Dus ik heb hier helemaal geen tijd voor. Ik zou het wel graag willen en, en ik droom daar ook van, van: ja, ooit word ik zo’n ondernemer, [00:34:00] want, uh, het doet me een beetje denken aan, uh, Nico Out.
Ik weet niet of je hem toevallig kent, maar dat is een, uuuh, ook een Nederlandse founder. Hij heeft een, een, uh, [00:34:10] podcastplatform opgezet en wij hosten onze podcast ook via dat platform. Oké, ja. En hij zei ook: Gerard, ik doe allee– het enige waar ik mee bezig ben is de hele tijd businesskansen [00:34:20] spotten. Dus ik ben de hele tijd aan het kijken: wat gebeurt er in de Verenigde Staten?
Gebeurt het ook al in Nederland? Wat gebeurt er daar? Kan dat hier ook?
[00:34:26] Pieter Voogt: Ja.
[00:34:26] Gerhard te Velde: Dus die zit net als jij denk ik ook de hele tijd te, te scouten [00:34:30] van: hoe kan ik die werelden met elkaar verbinden? Dus hoe kan ik die X-factor creëren, zou je kunnen zeggen. Ja. Alleen, ja, dan krijg ik weer een mailtje van een klant van: yo Gerard, uh, we missen [00:34:40] een stukje video van die en die opname.
Ja, ja. Uh, en ik, ik, ik weet dat ik daar te veel in de operatie zit. Ik heb ook een uitzendbureau, [00:34:50] nog steeds. Daar zit een directeur op, dus daar heb ik-
[00:34:52] Pieter Voogt: Precies …
[00:34:52] Gerhard te Velde: mezelf bevrijd, uh, als het ware uit de, uh, operationele gevangenis. Maar ik denk toch dat het gros van [00:35:00] de MKB-ondernemers opgesloten zit in zijn of haar eigen bedrijf.
Hoe zou je daarop reageren? En hoe komen
[00:35:07] Pieter Voogt: we eruit? Ik denk dat het klopt. Ik denk dat, uh, wat ik, uhm [00:35:10] En ik denk dat die ondernemers zijn bijna allemaal begonnen met ondernemen omdat ze meer vrijheid wilden. En ik denk dat je terecht zegt, uh, opgesloten. Ik denk dat het moment dat ik [00:35:20] in één maand, toen waren we al wel met, uh, 40, 50 mensen of zo, maar ik kreeg in één maand drie opzeggingen om verschillende redenen en, uh, we waren ook niet alle drie even rouwig om.[00:35:30]
En, uh, uh, één van de drie was na een paar maanden weer terug en heb ik, uh, die, die begeleid ik nu nog steeds een beetje als, uh, ja, die heeft nu z’n eigen bedrijf. Uhm, uh, maar dat was het moment dat ik [00:35:40] dacht: oké, dus iedereen kan hier in en uitlopen op het moment dat ze willen, behalve ikzelf. En toen waren we al een beetje in, uh, in, uh, contact, uh, uh, voor verkoop van het bedrijf en dat [00:35:50] maakte het uiteindelijk voor mij ook makkelijker van dat, d-dan heb ik die vrijheid weer.
[00:35:54] Gerhard te Velde: Ja.
[00:35:54] Pieter Voogt: Weer terug. Dus ik denk dat je gelijk hebt. Dus dat, dat is die, die helft, uh, waar jij dan toe behoort inderdaad, die het te druk heeft [00:36:00] in, uh, in z’n eigen
[00:36:00] Gerhard te Velde: bedrijf. Die helft, ik denk 95% of.
[00:36:02] Pieter Voogt: Ja, misschien wel. Nou, laat ik zeggen dan een deel en het andere deel, uh, uh, die, uh, inderdaad te druk is met, uh, met, met nieuwe ideeën [00:36:10] chasen zonder er één bij stil te staan en uit te werken.
Want ook als je wel al die ideeën en businesskansen ziet, moet je er nog steeds één oppakken en daar gewoon, [00:36:20] uh, je hele ziel en zaligheid in leggen. Of een team, uh, om me heen vormen die dat, uh, die dat doet.
[00:36:24] Gerhard te Velde: Ja.
[00:36:25] Pieter Voogt: Uhm. Dus, dus i-, dus ik denk dat het klopt. De [00:36:30] enige manier is, uh, als je dat echt wil, als dat is wat je echt wil, dan zul je je ook van, van deze business los moeten maken zoals je van je uitzendbusiness, uh, dat hebt gedaan.
En te zorgen [00:36:40] dat mensen niet jou gaan mailen voor dat stukje video, uh, maar iemand anders.
[00:36:45] Gerhard te Velde: Ja.
[00:36:45] Pieter Voogt: Ja, dat, dat is denk, uh, dat is denk de enige manier.
[00:36:48] Gerhard te Velde: Ja, nee.
[00:36:48] Pieter Voogt: En uiteindelijk heb je natuurlijk, [00:36:50] uh, val je ook wel in die categorie, want je hebt een uiteindelijk een podcast, ook een podcastbedrijf. En, uh, 10 jaar geleden had je niet zoiets van: nou, weet je wel, ik zit nu in de [00:37:00] uitzendbranche, maar over 10 jaar heb ik een podcastbedrijf.
Dus je bent toch, ergens heb je die nieuwe ontwikkeling geadopteerd en in je eigen gemaakt en er een business op, uh, gebouwd. Ja. Dus, uh, maar [00:37:10] kwam dat, nou, is dat gebeurd nadat je die directeur had, uh, aangesteld dat je hier ruimte had voor om, om, uh, je hierop te
[00:37:17] Gerhard te Velde: richten? Ik wou het bijna de bananenschil des levens noemen.
Dat [00:37:20] je uitglijdt en nergens belandt en denkt: nou. Hoe
[00:37:23] Pieter Voogt: kom ik hier nou weer terecht?
[00:37:24] Gerhard te Velde: Ja, precies. En, uh, hoe dat, hoe dat ging. Ik, ik wilde, uh, of, uh, ik begon in 2008 met het uitzendbureau. [00:37:30] 2018 bestonden we 10 jaar en toen in de aanloop naar die, uh, jubi-, want we hadden een soort, uh, borrel georganiseerd van 10 jaar Eager People en iedereen was blij.
[00:37:40] Maar ik dacht van: oké, zie ik mezelf dit nog 10 jaar doen? Het antwoord was meteen nee. Ik voelde meteen: nee, hier heb ik geen, geen energie meer voor. Dus dat [00:37:50] was eigenlijk ook het, uh, een heel, uh, duidelijke keuze van: hier ga ik mee stoppen. En ik was al bezig met, met afscheid nemen. Ja. Uhm, en toen begon ik [00:38:00] eigenlijk 2019 met een lege agenda.
Ik denk: wat zal ik eens gaan doen? Nou, in die tijd ging ik heel veel podcasts luisteren en toen zei iemand van: joh, waarom ga je geen podcast maken? Zoals nog steeds heel veel [00:38:10] mensen heel naïef, uh, daar instappen. En, uh, toen won ik een BNR Dutch Podcast Award. Toen dacht ik: hé, blijkbaar doe ik iets goed.
Ja. En zo ben ik door gaan bouwen. En dus heel consistent, jaar in, jaar [00:38:20] uit. Elke week een aflevering. Uhm, maar ik moest, ik moet ook even denken aan, uh, een gast die ik had. Dat was de oprichter van, uh, [00:38:30] Rockstars IT. Die ken je vast wel. Laurens, ben even zijn achternaam kwijt, maar die, die zei: stap alleen in een markt waarvan je weet dat er veel geld verdiend wordt.
Hij zei: [00:38:40] ik zit in de IT.
[00:38:41] Pieter Voogt: Ja.
[00:38:41] Gerhard te Velde: Maar je moet echt wel een hele domme gast zijn om geen geld te verdienen in de IT. Iedereen verdient geld in de IT en als je het heel goed doet, uh, verdien je heel veel.
[00:38:49] Pieter Voogt: Ja. [00:38:50]
[00:38:50] Gerhard te Velde: Maar ik heb zo nooit gekeken. Ik heb nooit gedacht van: hé, waar zou, waar zal ik nou eens instappen? Goh, die, die podcastmarkt, daar wordt heel veel geld verdiend.
Daar moet ik bij zijn. Ik, ik zat veel meer vanuit die [00:39:00] nieuwsgierigheid. Dat zit wel snor.
[00:39:02] Pieter Voogt: Ja.
[00:39:02] Gerhard te Velde: En dat experimenteren zit ook wel snor. Alleen dan een hele super lucratieve, uh, [00:39:10] unit ervan maken waar ik vervolgens uit kan stappen. Oké, maar
[00:39:13] Pieter Voogt: dat
[00:39:14] Gerhard te Velde: is het laatste stap toch
[00:39:14] Pieter Voogt: met de, de, de business van maken. Heb je nu ook gedaan, toch?
Het is echt, het is een bedrijf met medewerkers, met verschillende [00:39:20] presentatoren, uh, presentatoren met een businessmodel. Dus uh, ja.
[00:39:23] Gerhard te Velde: Gaat de goede
[00:39:24] Pieter Voogt: kant op. Volgens mij heb
[00:39:24] Gerhard te Velde: je
[00:39:24] Pieter Voogt: het stiekem wel gedaan.
[00:39:25] Gerhard te Velde: Ja.
[00:39:25] Pieter Voogt: Ja.
[00:39:26] Gerhard te Velde: Uhm, een, een vraag die ik ook nog wel interessant [00:39:30] vind om aan jou voor te leggen van: hoe ga je om— je kent misschien wel het begrip de blue ocean en de red ocean, hè.
Dus de, de, de, de blue ocean, dat is die, die onbev-, ja, die, die, uh, [00:39:40] heerlijke plek waar je wil zijn. En die red ocean daar, die is rood van het bloed van alle sharks die elkaar aanvallen. Ja,
[00:39:45] Pieter Voogt: precies.
[00:39:46] Gerhard te Velde: Ik heb dus het gevoel dat ik ook met, met de podcastbusiness in een, in een soort [00:39:50] red ocean zit van heel veel contentbedrijven en heel veel podcastmakers.
Het kan ook mijn eigen bubbel zijn, hè, dat ik, ik zie alleen maar concurrenten of concullega’s.
[00:39:59] Pieter Voogt: Ja. [00:40:00]
[00:40:01] Gerhard te Velde: Maar dan, maar ik denk ook dat er heel veel bedrijven zijn, uh, die dit ook hebben. Dus, uh, mijn, uh, m’n maat, uh, Joren, die zit [00:40:10] hier, die zit in de duurzame energie, uh, installatietechniek. Nou, daar zijn er ook heel veel van.
En om even naar een vraag te komen: hoe, hoe kijk jij naar de red ocean?
[00:40:18] Pieter Voogt: Ja.
[00:40:19] Gerhard te Velde: [00:40:20] Uh, en wat kan je doen om daar weg te zwemmen?
[00:40:22] Pieter Voogt: Ja.
[00:40:23] Gerhard te Velde: Of geloof je er überhaupt niet in?
[00:40:24] Pieter Voogt: Nee, ik geloof er heel erg in. En het is een, uh, nou, een van die Mooie, mooie boeken inderdaad die ik, uh, met, met, uh, [00:40:30] het voorbeeld was een beetje, uh, Cirque du Soleil volgens mij wat daar het meeste uitsprong, hè.
Dus, uh, wel het circus, maar ook theater en daar de, ja, de fusion, uh, de, de combinatie van die het, die het goed doet. Ik denk [00:40:40] nou een voorbeeld is dat ik op een gegeven moment keek van oké, we zijn online marketingbureau en we pitchen tegen andere online marketingbureaus voor allemaal dezelfde klanten. Uh, en toen ging ik een beetje om me heen kijken.
De [00:40:50] eerste medewerkers die ik aannam hadden allemaal sporteconomie gedaan, net als ikzelf, Speco, hè, dus die waren al afgestudeerd sportmarketeer. Ik denk: hé, we zijn online marketeers, uh, maar we zijn ook [00:41:00] sportmarketeers. Wat nou als we online sportmarketing doen? En dan op die, uh, uh, stelling van, uh, uh, van die rockstars, uh, meneer, uh, terug te komen in de sport, uh, [00:41:10] bij, bij, bij, bij voetbalverenigingen of bij, uhm, en noem maar op, bij de, bij de, uhm, uh, uh, bij de Olympische of bij, bij, bij turnvereniging of zo, daar wordt geen geld [00:41:20] verdiend.
Het enige waar veel geld in omgaat is in de sportsponsoring. Dus toen hebben we, uh, uh, ons bedrijf heette Power. Toen hebben we Power Play opgericht, [00:41:30] uhm, en dat was onze online sportmarketingtak. En toen werden we, nou, ik denk bijna letterlijk, we hadden, we hadden een onderzoek gedaan naar de online-activering sportsponsoring.
[00:41:40] Dus hoe goed hebben de 18, uh, sponsors van de eredivisieclubs hun online presence eigenlijk? Dus, uh, uh, uh, uh, dus, uh, als ze sponsor zijn van Ajax, zoals destijds denk [00:41:50] ik, uh, Egon, staat dat ook op hun website en doen ze er iets mee op social media en doen ze iets richting activatie en dat soort zaken. Dus daar hadden we een mooie ranglijst van gemaakt met punten en dan een persbericht en, uh, nou, [00:42:00] en toen belde de eigenaar van, uh, voetbalshop.nl, uh, op, uh, Roland Heerkens.
Uh, uh, geweldige ondernemer, uh, ook. En, uhm, uh, die zei: [00:42:10] hé, ik heb een, uh, webshop. Jullie doen sportmarketing, online sportmarketing, uh, ik denk dat, uh, dat jullie, uh, dat we jullie moeten hebben. We zijn nu, zitten nu bij een partij, ben ik niet tevreden over. Uhm, [00:42:20] ja, bijna, ik denk, uh, uh, nou, tot een paar jaar geleden hebben we daar, uh, hebben we daarvoor gewerkt.
Uiteindelijk ook de webshop gebouwd met ons, uh, met ons andere bedrijf. Uhm, ja, [00:42:30] dus dat is een beetje, uh, hoe je je kunt onderscheiden, weet je niet? Door, door, uh, een specialist te zijn in een bepaalde markt, uh, bijvoorbeeld.
[00:42:36] Gerhard te Velde: Ja.
[00:42:37] Pieter Voogt: Uuuh, nou, inderdaad, we zijn nu meer een zakelijke [00:42:40] podcast. Uhm, maar je, jij, uh, uh, ja, als je je richt op, uh, uh, weet ik veel, uh, podcast over, uh, breien, daar zit minder geld in dan in, uh, [00:42:50] uh, dan in ondernemen.
Ja, dus, dus ik denk dat je wat dat betreft al in de goeie, in de goeie hoek zit. Ja.
[00:42:56] Gerhard te Velde: Ja. Die, die vind ik, uhm, interessant. Uh, één van de [00:43:00] oplossingen die in mijn hoofd zit is het, het verbinden. Dus dat is ook echt iets wat bij mij past en ook heel erg bij jou, hè. Dus samen heb je ook, uh, Connect, uh, opgezet natuurlijk.
Maar, uhm, [00:43:10] een podcast is een middel, geen doel.
[00:43:13] Pieter Voogt: Ja.
[00:43:13] Gerhard te Velde: Dus wat wil je bereiken uiteindelijk? Je wil dus Connectie hebben met potentiële klanten of met medewerkers. Je bent een [00:43:20] merk aan het bouwen, maar je wil ook dat mensen die jou, uh, leren kennen dat die uiteindelijk een transactie gaan doen of een, je wil een relatie opbouwen.
Dus dat—we hadden hier dus laatst [00:43:30] Groei voor Live, dat event en dat, ik vond dat heel bijzonder. Heel, echt heel cool dat daar gewoon allemaal mensen en die zitten allemaal met dezelfde problemen. En dus dat is één van mijn, mijn [00:43:40] gedachten van: hé, kan ik niet in plaats van een podcast verkopen, uh, verbinding, uh, verkopen?
Dus ik heb al een paar, bij een paar klanten dit voorzichtig gepitcht. [00:43:50] Staan nog niet meteen op de banken.
[00:43:51] Pieter Voogt: Ja.
[00:43:53] Gerhard te Velde: Uuuhm, dus ik moet er nog aan werken. Dat, dat zie je ook wel vaak dat mensen zeggen: ja, ik vind het een leuk idee, maar ik heb er geen tijd voor. Het [00:44:00] is
[00:44:00] Pieter Voogt: moeilijk, hè.
[00:44:00] Gerhard te Velde: Dus heeft geen prio of, uh.
[00:44:01] Pieter Voogt: Nee, ik zeg: we hebben dus een, een, een, uh, golfnetwerk.
[00:44:05] Gerhard te Velde: Ja.
[00:44:05] Pieter Voogt: En, uhm, daar komt een deel om te golfen op verschillende [00:44:10] banen. Maar dat is natuurlijk altijd, uh, wel zakelijk. Dus we kijken hoe we mensen indelen. Een deel komt ook echt om, uh, nieuwe connecties op te doen en een deel doet het, uh, uh, een beetje gecombineerd of [00:44:20] neemt ook relaties daar mee naartoe.
[00:44:21] Gerhard te Velde: Ja.
[00:44:22] Pieter Voogt: Uhm, en wat je zegt is een, uh, uh, een middel en geen doel. Niemand gaat naar de Kamer van Koophandel en zegt: ja, wat wilt u, gaat u doen? Ja, [00:44:30] ik ga een webshop beginnen in, nou, brei benodigdheden om dan maar even te blijven, want dan kan ik later, uh, bij een netwerkclub gaan. Dat is eigenlijk mijn grote doel.
Nee, je gaat bij een [00:44:40] netwerkclub om, uh, uh, impact te kunnen maken met jouw, de impact van jouw bedrijf te kunnen vergroten uiteindelijk. En, uhm, ja, dus dat, dat, uh, moet je niet vergeten. En als je dus dingen kunt [00:44:50] doen die, die ondernemers daarbij helpt bij hun, bij hun grote doel en zegt: ja, kom bij onze club, want, uh, dan helpen we jouw bedrijf, uh, versnellen.
En, [00:45:00] uh, nou ja, je, je hebt ook een coaching, uh, uh, achtergrond of, hè, een, uh, uh, uh, praktijk. Ja. Ja, en misschien kun je dan zeggen van, uh, dan, uh, uh, dan combineren we dat. En dat is wat [00:45:10] andere netwerkclubs niet doen. Want je concurreert inderdaad met, uh, met de seizoenkaart bij de, met de box, uh, de, de skybox bij het voetbal en met de, de golf, uh, netwerken waar ze [00:45:20] bij zitten en nog een paar borrels en zo’n, uh, ontbijtsekte waar s’mo-, mensen midden in de nacht, uh, naartoe moeten.
Uh, daar combineer je, daar concurreer je dan, uh,
[00:45:29] Gerhard te Velde: mee. [00:45:30] Als je het woord ontbijtsekte noemt, dan weet ook, uh, iedereen meteen over welke club je het hebt. Ik zal, ik zal geen namen noemen, maar dat is wel erg, heel, echt heel grappig.
[00:45:38] Pieter Voogt: Ik heb al gezegd dat ik geen ochtendmens ben, dus voor [00:45:40] mij is dat niet, uh, weggelegd.
[00:45:41] Gerhard te Velde: Ja. Uhm, wat hebben we nog niet, uh, gecoverd over de, uh, X-shaped ondernemer? Heb je misschien nog wat, [00:45:50] uh, spoiler, iets waarvan je de-, zegt: k-kijk daarnaar als je kansen zoekt.
[00:45:55] Pieter Voogt: Ja. Ja, die, uh, uh, maar die kansen zijn dus legio. [00:46:00] Maar, uh, uh, pak er één vast ook die bij, uh, die bij je past. Uhm Ik noemde al dat ik in een, uh, uh, investment committee zat.
We hadden laatst een [00:46:10] startup van mensen die hadden inder, een, een i-, een idee van de plank gepakt bij zo’n, je hebt soms van, uh, uh, nou, van die, van die markten of zo waar mensen met ideeën komen en [00:46:20] dan kunnen, zoeken ze ondernemers erbij. Nou, dat was een heel goed idee en het waren ook goede ondernemers.
Maar de magie was, die was er niet. Ik, de, ja, en dan werkt het ook niet. Dus je moet toch uiteindelijk [00:46:30] denk ik dicht bij jezelf blijven. En, uh, wat ik zeg, uh, uh, uh, net als jij: verbinden supervet. Uh, wat we nu al, uh, aan connecties zien ontstaan binnen, [00:46:40] binnen Connect is, is, uh, er zijn al mensen die, uh, nieuwe leveranciers hebben die, uh, uh, uhm, die me-, die me-, die al met elkaar zaken doen of, of sparringpartners, uh, hebben gevonden of noem maar op, of, [00:46:50] of inderdaad hun connecties hebben verdiept.
Uhm, da-daar krijgen we, daar krijgen we energie van. Uhm, dus dat moet je niet gaan bedenken. Je moet niet gaan bedenken: oh, ik ga ineens, uh, kunstplanten [00:47:00] verkopen, want ik heb ergens gelezen dat die markt heel erg, uh, booming is, uh, dus ik ga in de kunstplanten. Ja, dat, dat, dat, dat, dat werkt niet. En dan ga je vervolgens kijken.
En ik denk dat dat gewoon gebeurt [00:47:10] door te sparren met, met ondernemers, door ondernemersverhalen te luisteren, dus naar deze podcast, uh, te luisteren. Door, uh, door, uh, te lezen en door je te laten inspireren. [00:47:20] En, en daar, uh, wat je net, uh, zelf al aangaf, daar ook ruimte voor te maken. Dus te zorgen dat je niet die mailtjes krijgt over die, dat laatste stuk video.
Uh, te zorgen dat je, [00:47:30] uh, ja, steeds als je een, een mailtje krijgt. Op een gegeven moment ging ik daar ook in mijn bedrijf heel erg naar kijken. Oké, waarom krijg ik dit mailtje nou? Uhm, had iemand anders het ook kunnen doen? Of hoe kunnen we het [00:47:40] mailtje voorkomen? Waarom neemt iemand zelf niet die beslissing?
En, uh, op die manier, uh, uh, ruimte creëren. Ja, ik zeg al, uh, dan kom ik toch even daarbij terug: als je, [00:47:50] uh, begonnen bent met ondernemen voor vrijheid, dan moet je ook zorgen dat je die vrijheid behoudt en dat je dus niet, uh, uh, iemand zegt: uh, ja, ik heb— of als je met mensen in gesprek zit. Ja, [00:48:00] d-deze, deze moet ik even pakken, want ze hebben me nodig.
Ja, dan doe je volgens mij ergens iets nog niet goed en dan ben je dus ook nog niet bij die, bij die, uh, bij die, uhm, [00:48:10] uh, bij die plek waar je uiteindelijk nieuwe, nieuwe dingen kunt gaan doen.
[00:48:13] Gerhard te Velde: Ja. Ja, tenzij het je kinderen zijn misschien. Maar.
[00:48:16] Pieter Voogt: Ja.
[00:48:17] Gerhard te Velde: Ik heb e-, ik heb een keer een mooie, uh, ondernemer ontmoet. Die zat ook in [00:48:20] onze raad van advies, uhm, en die nam altijd zijn telefoon op als zijn kinderen belden.
En dat vonden wij zo indrukwekkend. Wij dachten echt van: ja, hoezo is dat belangrijk ? Maar ik [00:48:30] las ook in jouw voorbereiding ook een stukje inderdaad van, uh, je zit op een picknickkleed in, in de zon, uh, met je vrouw en je kids en, en je hebt het goed. En ja, heb je dan twee [00:48:40] picknickkleden nodig? Of nog een vrouw?
Of, uh, dus, ja, wat is nou echt belangrijk?
[00:48:43] Pieter Voogt: Ja, ja, dat was, uh, een van de, dat heb ik inderdaad, uh, dat letterlijke verhaaltje van, uh, uh, ooit geleerd [00:48:50] tijdens een, uh, een, uhm, cursus zeg maar die we aangeboden kregen van Google. En Robert Craven, uh, vertelde dat, uh, in Londen en die, die vertelde precies dat verhaal en zei: “ja, it doesn’t get any better [00:49:00] than this.”
En dat zeg ik Vaak, uh, tegen mezelf inderdaad. Of als je met z’n vieren in de auto zit en je zit mee te zingen met een, met een liedje en je kijkt je omheen, iedereen zit, je kijkt in de achteruitkijkspiegel en ze zijn aan het [00:49:10] lachen. Of, uh, uh, uh, ja, wat, wat wil je nog meer?
[00:49:13] Gerhard te Velde: Ja, vergeet je familie niet.
[00:49:15] Pieter Voogt: Nee, nee.
[00:49:17] Gerhard te Velde: Ja, want jij zei: misschien ben ik wel eens te veel thuis, maar, [00:49:20] uh, er zijn denk ik ook een boel ondernemers die, uh, echt te weinig thuis zijn. Ik ken ze nog steeds die drie avonden werken of, of, of meer. Of die gewoon helemaal ook met hun hoofd. Ja. Ja, je kent het [00:49:30] zelf ook wel dat je, dat het in
[00:49:31] Pieter Voogt: je hoofd zit.
Dat, dat je er wel bent, maar er niet echt, uh, bent. En dat, dat, dat, uh, verhaaltje heb ik uit, uh, al heel lang geleden uit het boek Nooit meer te [00:49:40] druk. Ook een, uh, uh, aanrader. Ik weet niet of je het, uh, kent. Ik ken
[00:49:43] Gerhard te Velde: het ja.
[00:49:44] Pieter Voogt: Uhm, ja, die zei: oké, maar, uh, papa, ja, maar ik ben nu even aan het werken, hè. Maar waarom ben je dan aan het [00:49:50] werken?
Ja, ik moet geld verdienen. Ja, moet je dan geld verdienen? Ja, zodat jij straks naar een, uh, goede universiteit kunt of, uh, weet ik veel wat, weet je niet. En, uh, ja, uh, hè, dus, dus je doet het zogenaamd [00:50:00] voor hem of voor haar, uh, maar, maar je mist, uh, de hele tijd tot die, uh, straks uit huis zit. Ja, nee, ik heb het altijd allemaal voor jou gedaan.
Ja, maar ik heb jou nooit echt, uh, [00:50:10] gezien of, uh, dingen. En dat maakt het makkelijker om, uh, effe met, uh, uh, je zoontje in de, in de tuin te gaan voetballen, uh, of met je dochter, uh, een, uh, een, een, een, een [00:50:20] tv-programma te kijken zonder, uh, zonder schuldgevoel. Want dat is uiteindelijk waar het, uh, waar het om gaat, denk ik.
[00:50:24] Gerhard te Velde: Ja. Ja, toch die telefoon uitdonderen. Tenminste, dat is het enige wat voor mij werkt.
[00:50:28] Pieter Voogt: Ja.
[00:50:29] Gerhard te Velde: Ja.
[00:50:29] Pieter Voogt: Zeker, [00:50:30] ja.
[00:50:31] Gerhard te Velde: Uhm, misschien nog een, uh, een quote en, en een boekentip, want je hebt al een boekentip gegeven. Je hebt er meerdere genoemd, maar wellicht heb je nog meer. [00:50:40] Uhm, ik wil ook nog een quote aan je voorleggen, want jij schreef: bij veel bedrijven waar het goed gaat is dat meer ondanks de ondernemer dan dankzij de ondernemer.
Die vond ik ook leuk. [00:50:50]
[00:50:50] Pieter Voogt: Ja, en dat is een beetje een boude, uh, stelling, hè, misschien. Maar, uh, ik heb, uh, nou, wij kamen als online marketingbureau, dan zit je heel vaak met de ondernemer, uh, [00:51:00] samen om te kijken, uh, waar hij naartoe wil en, uh, en noem maar op. En dan, uh, sowieso, uh, en ik heb ook, uh, uh, veel in de M&A, uh, nog [00:51:10] gedaan, ook namens de groep die ons over had genomen en daarna ook nog wel.
Dus dan zie je, uh, de cijfers achter, uh, het bedrijf en, uh, uh, de, de, de glimmende website en de mooie social media [00:51:20] presence.
[00:51:20] Gerhard te Velde: En wat zie je dan?
[00:51:22] Pieter Voogt: En dan zie je dat het niet zo glimmend is dan dat het van de buitenkant, uh, lijkt in heel veel, uh, gevallen. Uhm, en dat mensen zich dus, ja, [00:51:30] misschien wel tegen beter weten in mooier voordoen, uh, dan, dan, uh, uh, dan, dan, dan het allemaal is.
Uhm, en, uhm. [00:51:40]
[00:51:40] Gerhard te Velde: Ik zal je de quote nog
[00:51:41] Pieter Voogt: eens- Ja, de, de, de, uh, ondanks, uh, de ondernemer. En dat je dan denkt: ja, mensen die afspraken niet nakomen, [00:51:50] vergaderingen vergeten, noem maar op. En dan denk ik: hoe kun je in godsnaam zo een, een bedrijf runnen? Dus, uh, mensen kijken soms heel erg op tegen ondernemers. Ik denk: nou [00:52:00] Het is niet altijd, uh, uh, als hij het kan dan, uh, dan zijn er wel meer mensen die het, uh, kunnen.
En daar zit, maar er zit natuurlijk wel een verschil in, uh, ondernemer en ondernemer. Maar
[00:52:09] Gerhard te Velde: ja. Zo’n [00:52:10] gesprek had ik laatst ook met mijn, uh, boekhouder. Uh, of nee, ik moet zeggen accountant, want het is een accountant, maar.
[00:52:15] Pieter Voogt: Of adviseur, ja.
[00:52:16] Gerhard te Velde: Ik zei: ja, ik wil eigenlijk niet dat we geld van, [00:52:20] uuuh, van, van Groeivoer of van, van, uh, Air Air naar Eager People overmaken, want ik ben bang dat het dan verdampt.
Dat ze het dan uitgeven aan allerlei onzin. [00:52:30]
[00:52:30] Pieter Voogt: Oh ja.
[00:52:30] Gerhard te Velde: En toen zei ik: maar nu, of een seconde later, ik zei: maar misschien is het eigenlijk wel andersom. Misschien ben ik wel degene die altijd, uh, geld uitgeeft aan dingen die, die we niet nodig hebben. En [00:52:40] dat was echt even een wake-upcall. En dat, dat sluit aan op jouw verhaal van, uhm, ja, heel vaak als ondernemer sta je misschien juist het succes in de weg.
Zeker. De eerste [00:52:50] fase doe je misschien wel goed, maar op een gegeven moment dan, dan kan je ook, uh.
[00:52:53] Pieter Voogt: Nou ja, en het komt, uh, wat ik, s-, het voorbeeld wat ik straks gaf van: ja, als we straks 15 iemand [00:53:00] hebben, ja, we weten niet hoe dat moet. En niemand, uh, begint met, met ondernemen en weet hoe het is om een bedrijf van 15 man te, uh, leiden.
[00:53:07] Gerhard te Velde: Precies.
[00:53:08] Pieter Voogt: Uh, dus je moet je daarin [00:53:10] ontwikkelen. En heel veel ondernemers vergeten dat. Die blijven die specialist, die blijven die, die, die timmerman die aannemer is geworden, uh, die blijven die marketeer die een bureau is, uh, begonnen, [00:53:20] uh, of een schilder die een schildersbedrijf is begonnen.
[00:53:22] Gerhard te Velde: Ja.
[00:53:22] Pieter Voogt: Uh, maar die vergeten zichzelf te ontwikkelen als, uh, ondernemer.
Uh, door, uh, nou ja, nogmaals, uh, ja, uh, boeken te lezen, door, uh, [00:53:30] podcasts te luisteren en door heel veel te sparren met andere ondernemers. Ik denk, ik heb het nooit echt bijgehouden, maar ik weet dat ik, en nu nog steeds, uh, misschien nog, nog wel meer trouwens, ik denk elke dag gewoon een ondernemer spreek, [00:53:40] hè.
En ik, ik golf alleen maar met ondernemers. Uhm, ik vind het helemaal niet leuk om op zaterdag in een competitie of zo, uh, mee te doen. Ik vind het alleen maar leuk om, uh, uhm, om, om [00:53:50] met ondernemers, uh, te spreken en te sparren. Uhm, uh.
[00:53:53] Gerhard te Velde: Krijg jij nou wel eens op je donder van iemand, behalve van je partner?
[00:53:57] Pieter Voogt: En kinderen.
[00:54:00] Uhm.
Ja, moet ik, ja, ik, daar kan ik nu even niet een voorbeeld— ik hoop het wel. Uhm. Dat is natuurlijk [00:54:10] ook een
[00:54:10] Gerhard te Velde: beetje, hè, van: in het land der blinden is eenoog koning. Dus die kun-, die, die, die, die ondernemer die is de, de eindbaas of -bazin. En dan, ja, je krijgt nooit echt serieuze oppositie. En da- [00:54:20] toen ik nog compagnons had kreeg ik nog wel eens op m’n donder van: ja, Gerard, kom op, wat ben je nou aan het doen, weet je wel.
Dus als je compagnons hebt kun je dat met elkaar doen. Maar als je alleen bent, dan, ja, van wie ga je [00:54:30] dan?
[00:54:30] Pieter Voogt: Nee, maar ik ben ook in die zin niet alleen, dus alle bedrijven waar ik in zit, uh, uh, Pantheon Mining, Company Golfclub, noem maar op. En da- daar zit ik allemaal met compagnons in. Alleen in, uh, nou, bijvoorbeeld [00:54:40] m’n, m’n, m’n koetshuis inderdaad verhuur, m’n eigen business niet.
Uhm. Uhm, ja, daar valt ook niet zo heel v– dat, dat, dat is ook niet zo heel spannend. Uhm, maar ja, die, [00:54:50] die, die, die tegenkrachten organiseren, dat is eigenlijk al wat we het, het straks over hadden. Ja. Ja, dat, dat blijft wel heel, uh, uh, belangrijk. Dus, uhm, uh, kijk, soms moet je [00:55:00] om iets, uh, voor elkaar te krijgen moet je soms, uh, licht dictatoriale trekjes hebben, denk ik, uh, als ondernemer.
Maar, uh, het moet ook niet, uh, het moet ook niet doorschieten. Ja.
[00:55:09] Gerhard te Velde: Ja. We gaan naar, uh, [00:55:10] de boekentip en dan, uh, door naar de laatste vraag en die is voor jou, want jij mag een, uh, een, een vraag of een quote op een billboard gaan zetten. Maar nog even de boekentip: is er eentje waarvan je zegt: hé, dat mag [00:55:20] je niet gemist hebben.
Of ik mag a-al m’n boeken verbranden, maar die ene gaat wel, uh, mee de koffer in.
[00:55:25] Pieter Voogt: Nou, ik, ik, uhm, ik denk dat, dat Nooit meer te druk inderdaad, [00:55:30] uhm, uh, veel impact heeft gemaakt en ik kan het echt niet, uh, hoofdstuk, hoofdstuk na, uh, dingen. Maar bijvoorbeeld dat, dat regeltje over dat aandacht, uh, [00:55:40] uh, ding, dat, dat, ja, dat is zo krachtig.
Uh, dus daar heb ik, uhm, ja, die zou ik zeker, uh, die zou ik zeker aanraden.
[00:55:48] Gerhard te Velde: Ja.
[00:55:48] Pieter Voogt: Ja.
[00:55:48] Gerhard te Velde: Nog een bonustip. [00:55:50] Eentje die je recent hebt, uh, gecheckt of…
[00:55:53] Pieter Voogt: Nou, ik zie achter jou ook liggen: Rich Dad Poor Dad. En, uhm, uh, dat was een, uh, [00:56:00] boek wat ik eigenlijk rel-relatief nog laat, uh, heb gelezen. En ik denk: oh, dat gaat over hoe rijke kinderen, kinderopvoeding en zo, daar ben ik niet in geïnteresseerd.
Uhm, nee, maar het gaat veel meer over een, op een andere [00:56:10] manier kijken naar, uh, uh, bezit en, uh, uhm, en, uh, uh, nou, en, en salaris en zo. Dus, uh, die zou
[00:56:17] Gerhard te Velde: ik- Assets and liabilities.
[00:56:19] Pieter Voogt: Ja, assets and [00:56:20] liabilities, hè, dat veel mensen denken dat hun huis hun pensioen is en zo, en dat, en dat soort, uh, misverstanden. Uhm, dus die zou ik ook zeker, uh, nou, ook zeker jongere, uh, [00:56:30] kijkers, luisteraars, uh, maar ook, uh, uh, oudere, uh, uhm, zeker aanraden.
Ja.
[00:56:35] Gerhard te Velde: Ja, mooi. Dan de laatste vraag. We rijden op de [00:56:40] snelweg of we zitten in de trein of hoe we ons ook verplaatsen, maakt niet uit, maar we zien een, een billboard.
[00:56:44] Pieter Voogt: Ja.
[00:56:44] Gerhard te Velde: En jij mag daar een vraag op zetten. Wat wil je graag meegeven?
[00:56:48] Pieter Voogt: Ja, mooie, mooie vraag, uh, [00:56:50] vind ik dat altijd. Uhm, nou, ik zou iets anders dan, i-, uh, dus ik geef geen, uh, wie ben ik, denk ik altijd om advies te geven, maar het is to-toch meer een oproep zou ik [00:57:00] zeggen.
En dat is, uh, uh: study Bitcoin Dus niet koop Bitcoin, dat moet iedereen voor zichzelf weten, maar, uh, studeer het. Zeker als je, uhm, een paar keer genoemd als [00:57:10] ondernemer begonnen bent voor meer vrijheid, dan kom je, uh, vroeg of later een keer, uh, komt Bitcoin op je pad. Want Bitcoin, als mensen het niet kennen denken ze: oh ja, dat [00:57:20] is een muntje en die kun je kopen, wordt veel geld waard, kun je geld mee verdienen.
Uh, het is, het is veel meer. Het gaat over, uh, uh, uh, financiële autonomie. Het gaat over dat het niet [00:57:30] afgepakt kan worden, dat het niet gecensureerd kan worden en dat het niet bijgedrukt kan worden. En heel veel problemen waar we nu mee te maken hebben met, met, uh, met inflatie, maar zelfs, uh, oorlogen [00:57:40] en zo.
D-d-dat zijn, uh, uhm, als je Bitcoin bestudeert, dus inderdaad, uh, study Bitcoin, dan leer je over, uh, geschiedenis en leer je over politiek. Dan leer je over monetaire [00:57:50] economie, leer je over game theory en, en al dat soort zaken. En, uh, ja, ik denk dat je, uh, nou, dat, dat kwalificeert wel als een, uh, hele mooie MBA voor, [00:58:00] uh, voor een ondernemer om, uh, om, uh, om te doen.
Ja. En, en dan geldt hetzelfde, uh, ja, maar ik heb er geen tijd voor. Ja, dan moet je straks ook niet zeuren als het, [00:58:10] uh, uh, nou, een systeem in elkaar dondert en je staat, uh, met lege handen. Zou ik zeggen. Ja.
[00:58:15] Gerhard te Velde: Oké, study Bitcoin. Ik, uh, heb het genoteerd.
[00:58:19] Pieter Voogt: Ja, mooi. En, [00:58:20] en als je daar nog een, uh, boek Ons geld is stuk van Bert en Peter Slagter is eigenlijk het beste Nederlandstalige, uh, Nederlandstalige boek waarmee je, ja, dus het geldsysteem bestudeert en uiteindelijk dus [00:58:30] op een logische manier, uh, met Bitcoin in contact komt.
Oké, dus
[00:58:32] Gerhard te Velde: dat is ook een logische stap om, uh, of een logisch startpunt.
[00:58:35] Pieter Voogt: Ja, zeker.
[00:58:36] Gerhard te Velde: Nou, dat is
[00:58:36] Pieter Voogt: goed. En ik heb daar, uh, uh, nou, klein beetje zelfpromotie. Uh, [00:58:40] we hebben het over, uh, Xshaped Ondernemer. AI kwam op. Ik ging een workshop doen, uh, uh, AI, omdat ik het interessant vind, hè, dus nieuwsgierig, experimenteren, uh, bij Martin van [00:58:50] Kranenburg, die ik al heel lang, uh, ken.
En toen moesten we een eigen GPT bouwen en ik denk: ja, oké, ik wil, ik wil zoveel mogelijk met Bitcoin bezig zijn, dus ik bouw een Bitcoin GPT. [00:59:00] Uh, en, uh, maar hoe kan, om, hoe komen mensen daar nou terecht? Dus dan de marketeer in mij: oké, d-daar is toch een, uh, dan moet ik een URL hebben, dus bitcoingpt.nl. Uh, daar heb ik een site omheen [00:59:10] gebouwd en daar kun je al je vragen om Bitcoin, uh, over Bitcoin stellen aan de GPT.
[00:59:14] Gerhard te Velde: Mhm. Uh,
[00:59:14] Pieter Voogt: dus die geeft altijd, uh, netjes antwoord. Uhm, en je kunt ook wat, wat, uh, wat vergelijkingen doen tussen [00:59:20] aanbieders, uh, van, uh, van Bitcoin diensten. Uhm, en dus dat is eigenlijk, en daar staan ook boekentips en podcasttips op, dus ik denk dat dat me een heel mooi, uh, startpunt is om dan toch een beetje [00:59:30] promotie te maken.
[00:59:31] Gerhard te Velde: Ja, waarvan akte.
[00:59:33] Pieter Voogt: Graag gedaan.
[00:59:33] Gerhard te Velde: Dank voor je komst.
[00:59:34] Pieter Voogt: Dank je wel. Ja, jij bedankt voor het leuke gesprek.
[00:59:36] Gerhard te Velde: Dank je wel. En tot zover deze aflevering van Groeivoer. Nou, wil je [00:59:40] vrienden worden met Pieter Voogt? Het kan niet alleen op de golfbaan, maar ook, uh, op LinkedIn, dus zoek hem even op: Pieter Voogt. En we gaan natuurlijk alle links ook in de shownotes zetten, onder andere naar Connect, [00:59:50] naar, uh, andere activiteiten en bedrijven.
Uh, dank voor je aandacht en graag tot de volgende aflevering van Groeivoer
Lees verder over de podcast
In het blogartikel van deze podcast vind je inhoudelijke informatie wat wij in deze aflevering besproken hebben.
De podcast voor ondernemers die willen groeien in mindset, strategie én impact. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en laat je inspireren.
"*" geeft vereiste velden aan