Aflevering 400

28 mei 2026

Aflevering 400 – Jeroen verkocht zijn bedrijf met 500 medewerkers en deelt nu zijn formule – lessen van de Startup King

Direct luisteren naar deze podcast

In deze aflevering

Introductie van deze gast

Jeroen Dekker is serieondernemer, voormalig medeoprichter van Active Ants en auteur van het boek Ondernemen zoals de Startup King. Hij bouwde meerdere bedrijven, verkocht er vier succesvol en groeide met Active Ants uit tot een internationale e-fulfilment speler met honderden medewerkers. In deze aflevering deelt Jeroen openhartig hoe je kansen herkent, bedrijven bouwt die verkoopbaar zijn en waarom actie vaak belangrijker is dan eindeloos nadenken.

Drie dingen die je in deze aflevering leert:

💰 Hoe je een bedrijf bouwt dat iemand anders wil kopen — en waarom ieder winstgevend bedrijf verkoopbaar kan zijn

🚀 Waarom je sneller moet starten, testen en bijsturenen in plaats van wachten tot alles perfect is

👑 Hoe de KING-formule van Jeroen werkt: kiezen, investeren, negeren en gaan

 

WIE IS WIE?

Gast: Jeroen Dekker.

Host: Gerhard te Velde.

 

CALLS TO ACTION 🔥

Verbind met Jeroen op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/jeroendekkerstartupking/

Link naar website van Jeroen: https://startupking.nl/

Link naar website van Krummholz Uitgeverij: https://krummholz.be/

Koop het boek Ondernemen zoals de Startup King via bol.com: https://www.bol.com/nl/nl/p/ondernemen-zoals-de-startup-king/9300000250259537/

 

BRONNEN

Bronnen die de moeite waard zijn om te checken:

  • Ondernemen zoals de Startup King door Jeroen Dekker
  • The 80/20 Principle door Richard Koch
  • The Road Less Stupid door Keith J. Cunningham
  • Grit door Angela Duckworth
  • The 4-Hour Workweek door Tim Ferriss

Seminar: Unleash the Power Within van Tony Robbins

 

In deze aflevering

00:00 Preview aflevering

00:41 Intro Jeroen Dekker

02:19 Ondernemersgezin in Friesland

03:21 Financiële drive

05:48 Waarom dit boek?

08:47 Liefde voor boeken

12:13 Boekwinkel in Antwerpen

15:38 Investeren na exits

17:57 Rode ideeënboekje

21:41 Thinking time

24:27 Raad van advies

25:21 Van iets komt iets

31:33 Eerste exit

35:38 IT in Nepal

38:08 Het melkpak-idee

40:46 Groei Active Ants

45:40 Verkoop aan bpost

49:38 Leven na exits

54:42 De KING-formule

01:01:54 Billboardvraag

 

Shownotes

Waar vind je deze ondernemerspodcast?

Kijk je graag zakelijke podcasts? 🎥

Volg dan het kanaal van Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@Groeivoer/videos

 

Liever luisteren? 🎧

Volg Groeivoer op Apple Podcast: 🍏 https://shorturl.at/kozJP

Beluister de #1 Nederlandse ondernemerspodcast op Spotify: 🎶 https://shorturl.at/bfmD3

 

Zelf een zakelijke podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een professionele podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een gespecialiseerd podcast agency voor ondernemers.

 

Adverteren in dé ondernemerspodcast van Nederland? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer en ondernemend Nederland bereiken? Mail naar info@groeivoer.nl

 

Volg onze ondernemerskanalen! 🌐

Blijf op de hoogte van nieuwe podcast afleveringen en ondernemersevents via WhatsApp: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B

Of via Telegram: https://t.me/groeivoer

 

De beste ondernemerslessen in je mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl voor een *cheat sheet* met de 10 beste tips van 300 afleveringen van Groeivoer. Boordevol inzichten van succesvolle ondernemers.

 

Waardeer deze ondernemerspodcast! 🌟

Fan van deze zakelijke podcast? Laat een review achter! 👍

 

Volg de #1 ondernemerspodcast! 🚀

LinkedIn Gerhard: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/

LinkedIn Groeivoer: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer

Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/

TikTok: https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast

X: https://twitter.com/groeivoer

 

Onze partners voor ondernemers 🤝

Deze ondernemerspodcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Start vandaag: https://signup.focus.teamleader.eu

Speciale dank aan Groenpand, thuisbasis van de Ear Ear Podcast studio. Bekijk www.groenpand.nl voor meer informatie.

 

Transcriptie

[00:00:00] Jeroen dekker: Ik verkocht mijn eerste bedrijf voor € 1 miljoen en ik was superblij. Toen dacht ik van: ik hoef nooit meer te werken. Wist ik veel dat tien jaar later gewoon het geld op was en we zijn gaan bouwen en we zijn gaan bouwen en we zijn gaan bouwen. Tien jaar later was het 500 mensen. Maar op een gegeven moment, als je zo op honderd plus mensen komt.

Ik weet nog dat ik dat besef had. Ik dacht van: goh, wie is dat? Wie loopt daar? Ik ken die niet, die ken ik niet. En voelde ik me echt heel, uh, schuldig. En was ook een van de redenen dat ik op een gegeven moment heb gezegd: het is, het is mooi geweest, want ik, ik ben niet zo’n CEO-type manager. Ik had er wel een beetje m’n buik van vol, ja.

Dat zeg ik ook in mijn boek: wees niet te perfectionistisch, hè. Lanceer die website, ga, want niemand, nobody gives a fuck about you, hè. 

[00:00:33] Gerhard te Velde: Ja, welke markten zou jij dan nu kiezen? 

[00:00:35] Jeroen dekker: Het is eigenlijk niet zo, m-, heel moeilijk, dat creatieve stuk. Dus om, om het bedrijfsplan te bedenken kun je eigenlijk van . 

[00:00:41] Gerhard te Velde: Welkom bij Groeivoer.

Mijn gast vandaag is Jeroen Dekker. Hij is serieondernemer en auteur van het boek Ondernemen zoals de startup king. Je ziet het ook naast me staan. Jeroen startte zes bedrijven en vier daarvan verkocht hij succesvol. Zijn grootste bedrijf groeide naar 500 medewerkers [00:01:00] en zijn eerste exit maakte hem al miljonair.

Nou, vandaag legt hij uit hoe je een bedrijf koopt dat, uh, hoe je een bedrijf bouwt dat iemand anders wil kopen. Jeroen, welkom bij de podcast. 

[00:01:10] Jeroen dekker: Dank je wel, uh, Gerard, dat ik hier mag zijn. 

[00:01:12] Gerhard te Velde: Je komt, uh, uit België gereden, maar je bent geboren in Nederland. Klopt dat? 

[00:01:16] Jeroen dekker: Klopt, ja. Ik heb, uh, tot nu de helft van mijn leven in België gewoond en de helft, uh, de eerste helft in Nederland en de tweede helft nu al 25 jaar woon ik in, uh, in België.

[00:01:24] Gerhard te Velde: Ja, en wat maakt dat je daar wilde blijven? 

[00:01:27] Jeroen dekker: Mijn ex-vrouw inmiddels was Vlaams, dus ik ben daar voor de liefde naartoe gegaan. 

[00:01:31] Gerhard te Velde: Ik 

[00:01:31] Jeroen dekker: heb daar vier hele prachtige kinderen gemaakt, dus ik blijf daar nu ook vanwege mijn kinderen. En omdat het een fantastisch land is en heerlijk om te wonen. 

[00:01:40] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:01:40] Jeroen dekker: Ja. 

[00:01:40] Gerhard te Velde: Tof! Hoe is het ondernemersklimaat daar, uh, vergeleken met Nederland?

Kan je dat beoordelen? 

[00:01:45] Jeroen dekker: Uh, er zijn veel Nederlanders die trekken, uh, naar België voor de winst. Uh, de meerwaardebelasting is, is minder, hè. Dus als je je bedrijf verkoopt hoef je minder winst te bela-betalen. Dus dat is gunstig. Maar dat, daar ben ik dus niet voor vertrokken. Maar dat is een gunstig bijeffect, zal ik maar zeggen.

[00:01:59] Gerhard te Velde: Mhm.[00:02:00] 

[00:02:03] Jeroen dekker: Maar, de, ja, je betaalt in België natuurlijk een ho-hoop meer loonbelasting. Als je mensen gaat aannemen, dan is het duur. 

[00:02:10] Gerhard te Velde: Aha. 

[00:02:10] Jeroen dekker: Ja, en dat is in Nederland wat gunstiger. Dus ja, er zijn wat voors en tegens zal ik maar zeggen. En, maar over het algemeen is het een, is het een welvarend land en kan je daar prima een bedrijf opzetten.

Dat heb ik ook een paar keer gedaan. 

[00:02:19] Gerhard te Velde: Ja, nou komen we nog uitgebreid over te spreken. Ja. Uh, ik wil even teruggaan naar jouw jeugd, want je komt uit een ondernemersgezin. Ja. En je schrijft in je boek ook dat het niet altijd, uh, uh, goed ging. Uh, wil je ons eens ko-kort uitleggen w-w-, ja, wat, uh, ja, wat voor bedrijf had, ha-hadden je ouders?

Ja, 

[00:02:35] Jeroen dekker: ik ben, uh, geboren en getogen in Friesland. 

[00:02:37] Gerhard te Velde: Mhm. 

[00:02:37] Jeroen dekker: Dus, uh, je zou, je zou kunnen zeggen: ik ben een echte Fries, maar mijn ouders waren geen, uh, geen, geen echte Friezen. Die waren import, zeg maar. Maar die hadden een woonwinkel. Een winkel in tapijten en gordijnen. Dus daar ben ik in, uh, in opgegroeid eigenlijk.

Uhm, en dat is heel goed gegaan op een gegeven moment en die verdienden veel geld. En dan op een gegeven moment is het ook weer heel slecht gegaan met de opkomst van de, van het parket. Dat je, uh, midden jaren 80, begin jaren 90 ging [00:03:00] iedereen parket leggen in zijn huis en geen kamerbreed tapijt meer en dus ging hun winkel naar beneden en hebben ze uiteindelijk de boel geliquideerd.

Dus niet, ze zijn niet failliet gegaan, maar, en, en dat, dat gaf bij ons thuis wel wat financiële stress inderdaad. Uh, mijn moeder ging dan weer in loondienst werken. En dus ja, ik heb, ik heb hoogtes en laagtes meegemaakt, uh, en ik denk dat dat een, een hele goede les is geweest. 

[00:03:21] Gerhard te Velde: Ja, en wat was de les? 

[00:03:23] Jeroen dekker: Nou, voor mij, uhm, w-, eigenlijk mijn drive is daaruit ontstaan, dus, dus, uh, we hebben, uh, best wel wat financiële tegenslag toen gehad en, en dat drukte enorm op, uh, ja, op de gezinssituatie.

Uhm, en toen heb ik gezegd: oké, ik wil gewoon in mijn leven zoveel geld verdienen dat ik, uh, genoeg heb voor mezelf, voor mijn familie, voor mijn bredere familie, voor mijn vrienden, want ik wil die financiële stress niet meer. 

[00:03:46] Gerhard te Velde: Mhm. 

[00:03:46] Jeroen dekker: En dat heeft mij echt decennialang gedreven om bedrijven te bouwen en te verkopen.

En ik zeg dat ook in mijn boek. Het is misschien geen nobel doel, maar ik wil er wel openlijk over kunnen spreken. Ik had dus een financiële drijfveer en niet zozeer [00:04:00] een duurzame of een wereldverbeterende drijfveer. Ik wilde het goedmaken voor mezelf en mijn naaste omgeving. Inmiddels ben ik daarin wat geëvolueerd, maar dat was wel mijn drijfveer.

Ja. 

[00:04:10] Gerhard te Velde: Ja, en wa-en wat is er nu veranderd daarin? 

[00:04:13] Jeroen dekker: Nou, ik heb die status bereikt eigenlijk. Dus dan heb je op een gegeven moment, uh, dat is ook interessant, want dan, uh, ben je financieel onafhankelijk en dan, uh, mijn f-, uh, mijn familie heeft het goed, mijn kinderen, mijn vrienden, iedereen. Ik heb die, ik heb die status en dan denk je van: ja, wat nu?

Hè, en dat was ook wel een beetje lastig, want dan kom je in een, in een situatie van: ja, uh, ik moet mezelf opnieuw gaan uitvinden. Uh, ik ben nog maar 50, dus wat ga ik in de, in de komende 50 jaar doen? Ja. En, uh, dus dat is een proces. Daar zit ik volop in. En ik doe dus nu dingen die ik leuk vind. Dingen die ook in mijn ogen bijdragen aan de wereld en niet zozeer alleen maar zijn om geld te verdienen.

Dus ja, misschien ben ik wel een klein beetje een beter mens geworden. 

[00:04:53] Gerhard te Velde: Ja. Ja. En, uh, heb, uh, leven je ouders nog of? 

[00:04:57] Jeroen dekker: Uh, mijn moeder leeft nog. Mijn vader is, uh, helaas gestorven zo’n acht jaar [00:05:00] geleden. 

[00:05:00] Gerhard te Velde: Ja. Ja. Ja. En heb je met hen ook nog gesprekken gehad over dan hoe jij onderneemde? Want het was dat je, je moeder was meer zakelijk en je vader was meer cr-creatief of, uh, sociaal, maar die, die was eigenlijk misschien een minder goede ondernemer.

Hebben, heb, heb je ooit met hun ook gesprekken gehad? Want dat vind ik altijd interessant hoe. 

[00:05:17] Jeroen dekker: Ja, nee, want m-m-mijn va-, mijn ouders, uh, die zijn heel trots op mij, wat ik heb, heb bereikt en dus die zijn altijd heel supportive geweest. Maar, uh, ja, echt gesprekken over hoe zij het aanpakten en hoe ik het aanpak, dat, uh, die hebben we niet gehad omdat het heel anders is, zeg maar.

Ja. Ja. En dan komt het vaak, uh, als je dan zo’n gesprek hebt, dan lijkt het vaak kritiek van: ja, jullie hebben dat niet goed gedaan en dat wil ik niet, want ik vind dat ze het prima hebben gedaan in hun situatie, in hun context, met hun referentiekader. Dus ik laat dat zo en ik ga lekker mijn eigen pad. 

[00:05:47] Gerhard te Velde: Ja.

[00:05:47] Jeroen dekker: Ja. 

[00:05:48] Gerhard te Velde: Uh, je bent dus nu ook, uh, veranderd. Je drijfveer is een beetje, uh, verschoven. Of, hè, je ben, je bent meer, uhm, aan het ge-, ja, kijk, je hebt ook een boek geschreven en dat vind ik dan interessant. Heel veel [00:06:00] mensen schrijven een boek omdat ze op zoek zijn naar klanten. Of ze willen ze, uh, uh, zichzelf op het podium hijsen.

Of, uhm, maar, uh, ze zijn ergens naar op zoek. Maar jij hebt het ook geschreven vanuit overvloed. Je hoeft er geen geld mee te verdienen. Uh, maar misschien een vraag: waar-waarom heb je het dan geschreven? 

[00:06:18] Jeroen dekker: Ja. 

[00:06:18] Gerhard te Velde: Wat was je 

[00:06:18] Jeroen dekker: doel? Ja, dat is een goede vraag. Nou, ik denk dat ik iets over te brengen heb. Dus, uh, op een gegeven moment, ik was 50 jaar geworden en toen, uh, had ik eigenlijk een, uh, een kennis van mij en die zei van: ja, uh, iemand die ik net, net kende en die zei van: ja, wat heb je eigenlijk allemaal gedaan?

En toen somde ik, ja, die zes bedrijven op, gewoon uit, uit de pols van: ja, dat heb ik gedaan in 24 jaar tijd. En hij zei: allemaal, ja, is allemaal goed gegaan en zei: goh ja, dan Da’s, da’s best wel opmerkelijk, zei die, dat je in, in, in, in verschillende branches verschillende bedrijven op-, opzet. En zo had ik het eigenlijk nooit bekeken, want ik deed gewoon m’n ding, hè.

En toen dacht ik van: oh ja, misschien kan ik wel iets. Dat besef kwam dus pas dan. En, uh, toen dacht ik van: ja, dat is misschien ook wel leuk om over te brengen aan anderen van, hè, dus mijn, mijn enthousiasme voor ondernemen. [00:07:00] En ik zie overal altijd mogelijkheden en kansen en het frustreert mij dat zo weinig mensen die kansen zien en daarop acteren.

Dus ik dacht: misschien moet ik daar een, een, een inspiratievol boek over schrijven, zodat, ja, als ik een aantal ondernemers, al is het er maar één, kan inspireren om te beginnen die stap te zetten. Want het is zo fantastisch. Het geeft vrijheid, het geeft, het geeft zoveel dingen om te ondernemen. Ja. Uhm, d-, ja, als ik, als ik mensen kan inspireren om dat te gaan doen, dan, uh, dan ben ik een gelukkiger mens En ik denk ook dat ondernemers de backbone zijn van society, zeg maar van, van in ieder geval economisch Nederland zal ik maar zeggen.

Dus het is gewoon belangrijk dat kleine en middelgrote ondernemers starten. Uh, die houden Nederland gaande. Zo, zo simpel is het gewoon. En dus dat, daar zit ook een belangrijkheid dat dat gestimuleerd wordt. En er zijn heel veel stimuleringsmaatregelen en zo, maar ik draag dan ook mijn kleine steentje bij met het boek, hoop ik.

[00:07:53] Gerhard te Velde: Ja, ja. Dus je hebt eigenlijk, uh, uh, een soort van methode, hè, want die komt ook achter in het boek nog als soort afsluitend hoofdstuk: de [00:08:00] King-methode. Gaan we straks ook nog even doorheen lopen, want die vind ik ook leuk om- 

[00:08:03] Jeroen dekker: Oké …

[00:08:03] Gerhard te Velde: om het heel concreet, uh, uh, te maken. Maar je hebt, oké, dus je hebt een boek geschreven om ondernemers te helpen en dan startende ondernemers.

Maar, uh, stel je hebt al een bedrijf, kan je er ook wat mee? Of? 

[00:08:14] Jeroen dekker: Ja, ja, als je een bedrijf hebt. Ik heb verschillende mensen laten, laten lezen en, en, en inmiddels is het op de markt, dus ik heb reacties. Ja, het is, het is, uh, enorm herkenbaar, hè, en, en amusant. Dus mensen vinden het, he-heel, uhm, ondernemers die het lezen die, die herkennen zoveel.

En in die herkenning, ja, haal je veel plezier en denk je van: oké, ik ben blij. Gedeelde smart is halve smart. Ik ben blij dat iemand anders ook daar tegenaan is gelopen of dat hij ook dat voelt als hij dat bereikt heeft. En dus het is zeker voor bestaande en groeiende ondernemers, dus scalers, scale-ups, is het ook een, uh, denk ik een, een leuk en waardevol boek ook.

Ja. 

[00:08:47] Gerhard te Velde: Ja, het leest lekker weg moet ik zeggen. Ik heb hem in twee rukken uitgelezen, dus zaterdag en, uh, gisteren, uh, zondag. Uh, we nemen dit nu op maandag op, dus, uh, het, het leest lekker weg. En, en wat was nou eerst het boek of de uitgeverij? Want je bent, uh, jouw [00:09:00] zesde bedrijf is een, is een uitgever of een uitgeverij.

Wat sowieso interessant is. Waarom zou je in dit tijdsgewricht nog een uitgeverij, uh, starten? 

[00:09:08] Jeroen dekker: Mag 

[00:09:08] Gerhard te Velde: je ook een breed- Die 

[00:09:09] Jeroen dekker: vraag is mij, uh, vaak gesteld. Nou, dat is dus het laatste bedrijf dat ik ben gestart en dat is de uitgeverij. Omdat ik heel erg van boeken hou en van lezen. 

[00:09:17] Gerhard te Velde: Aha. 

[00:09:18] Jeroen dekker: En ik denk als je mooie boeken brengt, dat je iets kan bijdragen aan de maatschappij.

Dat zijn een soort pareltjes die je in, in de maatschappij schiet. En als mensen lezen, die krijgen daar inspiratie van. Of een nieuw idee, of hè, die worden tot actie, uhm, uh, bewogen eigenlijk. Dus daarom ben ik een uitgeverij gestart, hè. Mooie romans, mooie literatuur, maar ook mooi, goede non-fictie brengen.

Uhm, dus dat was de drijfveer erachter. En ik had nog om op je vraag te antwoorden: ik had, uh, niet het idee om zelf een boek te schrijven, want ik, ik had helemaal niet het idee dat ik een boek kon schrijven en dat ik iets te melden had. Tot dus, hè, wat ik net vertelde, die kennis aan mij vroeg van: goh, wat heb jij eigenlijk gedaan?

En dat ik tot het besef kwam: goh, misschien kan ik wel iets en misschien moet ik dat gaan overbrengen. En natuurlijk weet ik ook [00:10:00] inmiddels, want we zijn een jaar bezig, anderhalf jaar bijna, uh, met die uitgeverij. Ik weet inmiddels hoe je een boek brengt, dus dat was voor mij D’r was de drempel lager geworden.

Als ik met een manuscript had moeten sleuren langs uitgeverijen, dan was de drempel weer hoger geweest. 

[00:10:13] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:10:13] Jeroen dekker: Voor mij was dit nu natuurlijk redelijk makkelijk om mijn eigen boek uit te geven. 

[00:10:16] Gerhard te Velde: Ja, interessant. En heb je het ook zelf geschreven? Of heb je, was het een soort co-creatie? Hoe heb je dat proces 

[00:10:22] Jeroen dekker: gedaan?

Nee, ik heb het echt zelf geschreven. Dat durf ik met de hand- Niet met AI? Want er roepen mensen- Nee, nee, nee, zeker niet met AI. Maar je hebt ook—en dat is helemaal niet erg. We hebben in de uitgeverij ook dat je ghostwriters vraagt, hè. Ja. Succesvolle ondernemers die hun verhaal dan in interview style vertellen aan een ghostwriter en die ghostwriter schrijft dat op.

Is niks mis mee, want de inhoud blijft hetzelfde en belangrijk en sterk en authentiek. Maar in mijn geval heb ik het ook nog eens zelf geschreven en dat was een enorm leuk proces. Ik heb, ik heb een redelijk vlotte pen altijd al gehad, maar een boek schrijven is toch weer iets anders. Moet je toch, uh, richting de 50.000 woorden gaan en het moet een coherent verhaal zijn.

Maar goed, ik heb een goede compagnon in de uitgeverij die, die echt een neerlandicus is en die, die heeft mij daar wel mee geholpen van hoe je een bedrijf, [00:11:00] hè, hoe je een verhaal opbouwt. Maar ik heb het, uh, ik heb het zelf geschreven en daarna is er wel een eindredactie overheen gegaan, want d’s en t’s zijn nog steeds niet mijn, uh, mijn specialiteit.

Ja. Ik schrijf heel vlot, maar het, het moet soms een beetje genuanceerd en gecorrigeerd worden. Soms is het ook, uh, te veel straattaal, zeg maar. 

[00:11:15] Gerhard te Velde: Mhmm. 

[00:11:15] Jeroen dekker: Maar het is, uh, ja, wat je zegt, ik krijg veel feedback van mensen die zeggen: het leest, leest lekker makkelijk. 

[00:11:20] Gerhard te Velde: Ja. Ja, en er zitten mooi, paar mooie cases in van ondernemers die ik dan toevallig ook weer ken, dus dat is, uh, 

[00:11:25] Jeroen dekker: een- Ja, Lovies en 

[00:11:27] Gerhard te Velde: Shirel zitten in mijn boek.

Ja, die zitten in Zwollywood. Ja, ik woon in Zwolle, dus ik, uh, rij daar, uh, heel regelmatig langs. Dus, uh, Jorn, die, uhm, ook wel eens contact mee gehad. Uhm, oké, we kunnen het boek bestellen, dan gaan we dingen leren. Maar je kan ook gewoon naar deze podcast luisteren natuurlijk. Zeker. Want we gaan ook in jouw, in jouw verhaal, uh, duiken.

Uh, ik heb een reisj-, een rijtje gemaakt met, met de bedrijven: Shop.nl, Het Websitebedrijf / IT Offshore. Dus, uh, d-die naam veranderde volgens mij. Ja. HWB International, Gravi Offshore / [00:12:00] Lesklink. Dan hebben we Active Ants. Dat is misschien eigenlijk wel je grootste wapenfeit. Zou je dat zo kunnen zeggen? Ja. En dan heb je nu dus je uitgeverij.

Die heet Krumpholz. Nou, uh, komen we misschien straks nog even op. We hebben het er net al over gehad, maar- 

[00:12:13] Jeroen dekker: En er komt alweer iets nieuws aan. 

[00:12:14] Gerhard te Velde: Oké, cliffhanger. 

[00:12:15] Jeroen dekker: Kun je al een 

[00:12:16] Gerhard te Velde: spoiler, 

[00:12:16] Jeroen dekker: uh— Nou ja, ik wil het wel vertellen. Ik ga een boekwinkel, uh, met koffiebar openen in Antwerpen Dus, uh, een beetje verticale integratie, uitgeverij, boekenwinkel.

Maar ik ga natuurlijk ook andere boeken verkopen dan- Ja …van mijn uitgeverij alleen. Maar, uh, ja, het is, ik heb een mooi pand gekocht en dat wordt een heel mooi concept met zowel horeca als boeken. En die combinatie, ja, ik, ik, ik heb echt een liefde voor het boekenvak en voor boeken en ik, uh, ik, ik probeer zoveel mogelijk de mensen, mensen te stimuleren om boeken te gaan kopen en te lezen.

Uhm, dus ja, dat kan ik daarmee doen. 

[00:12:46] Gerhard te Velde: Ja, heb je daar nog ruimte voor een podcaststudio? Dat zou een mooie aanv— Maar dat, dat vind ik het nadeel van boeken dat je ze moet lezen. Ik heb twee jonge kinderen. Ik bedoel, ik heb heel veel boeken staan. Verderop staat een, uh, een kast. Nou, ik heb echt honderden- 

[00:12:59] Jeroen dekker: Ja …

[00:12:59] Gerhard te Velde: [00:13:00] ondernemersboeken gelezen toen ik nog geen kinderen had.

En op een gegeven moment, ja, ik wil dat niet als excuus gebruiken of zo, maar eigenlijk gebeurden er twee dingen. Dus, uh, op een gegeven moment had ik wel het gevoel van: ik heb nu eigenlijk zoveel gelezen dat je, uh, uh, het gevoel dat, dat je geen nieuwe dingen meer leert. Wat natuurlijk niet waar is, want je leert altijd weer nieuwe dingen.

Maar, uh, i-ik las op een gegeven moment het boek, uh, 80 of The, The 80/20 Principle van, uh, Richard Koch. Uh, en hij, uh, heeft dat niet zelf bedacht, maar hij heeft het dan over het Pareto-principe, hè, van, uh, van Elk resultaat, uh, of eigenlijk 20% van je, van je resultaat komt uit, uhm, 80%. Of nee, ik zeg het verkeerd.

80% van je opbrengst komt uit 20% van je inspanningen. En dat geldt ook een beetje voor boeken. Dus van al die boeken die je leest zijn er maar een paar die echt het verschil maken. Ik dwaal een beetje af. Even terug naar, uh, boeken lezen lukt me niet meer, maar boeken luisteren wel. Dus ik ben altijd heel [00:14:00] blij als- 

[00:14:00] Jeroen dekker: Maar je zit in een hele normale cyclus, Gerard.

Uh, dus, dus in het boekenvak is het zo: mensen lezen eigenlijk tot hun 20e en dan krijgen ze studie en kinderen en, en relatie en, en dan is het veel te druk. Tot hun 35e. En dan hebben ze kinderen en dan gaan ze met die kinderen weer naar de boekhandel, want ze willen heel graag dat die kinderen gaan lezen.

Omdat je als ouder wel zoiets hebt van: ja, dat is belangrijk, hè, dat mijn kinderen boeken lezen. En dan zijn die ouders in die boekhandel voor dat kinderboek, hè, van Kikker bijvoorbeeld. Of wat, whatever, hè, V-, Vos en Haas. En dan nemen ze en passant voor zichzelf ook weer een boek mee. Dus na 35 beginnen mensen weer te lezen.

[00:14:31] Gerhard te Velde: Er is hoop. 

[00:14:31] Jeroen dekker: Dat is een, dat is een bekende, uh, bekende cyclus. Dus tussen 20 en 35, uh, zit je een beetje in een, in een zwakke groep. 

[00:14:37] Gerhard te Velde: Ja. Ja, nee. En dan is dus voor mij luisteren een grote uitkomst. Dus ik had hier bijvoorbeeld Typhoon. Die heeft een boek geschreven. Nou, die had dus ook een audioboek, dus dat heb ik geluisterd ter voorbereiding en het was 12 uur luisteren, dus ik had hem op, uh, 1,1 speed gezet of zo, dat je iets sneller doorheen ging.

Maar, uh, ja, gewoon een paar autoritjes had ik zijn, uh, boek en ik had laatst, uhm, uh, nou [00:15:00] eigenlijk zo kan ik nog wat voorbeelden geven. Dus die audiocomponent, is dat iets waar je wat mee zou kunnen in zo’n 

[00:15:05] Jeroen dekker: boekenzaak? Ja, maar kijk al onze boeken van, van onze uitgeverij worden tegenwoordig, nou niet alle, maar de meeste worden ook in, als luisterboek gepubliceerd.

[00:15:12] Gerhard te Velde: Toch wel. 

[00:15:13] Jeroen dekker: Ja. Ja, dat is, uh, dat is inmiddels ook goedkoper geworden, want je kan dat ook AI driven laten doen. Dus vroeger moest er iemand 12 uur lang iets gaan inspreken en dat is natuurlijk kostbaar. Tegenwoordig kan je een stem vragen. Voice clone. David Attenborough kan je vragen die stem en dan kan je zeggen van: uh, lees mijn boek voor.

Hè, dus dat is, die productie is makkelijker geworden. Dus alles gaat als luisterboek, alles gaat als e-book. Uh, dus ja, je moet, a-, dat is een marktvraag en je moet eraan voldoen. 

[00:15:38] Gerhard te Velde: Ja, interessant. Uhm, we hadden het over je, je lijst met bedrijven. Je zei: er komt een nieuw bedrijf aan. Je zei in het voorgesprek ook nog even van: ik zit ook in het vastgoed.

Kan je daar nog iets over, uh, 

[00:15:48] Jeroen dekker: klappen? Ja, dat is niet zo interessant. Vastgoed is omdat ik de beurs wat, uh, springerig vind altijd en een beetje spannend. Dus, uh, vastgoed is, is, dus ik heb, ik investeer in vastgoed en dat is niet zo spannend. Is [00:16:00] een beetje projectontwikkeling, maar daar krijg je niet heel veel, uh, reward van.

Uh, va– ik heb een goede vriend die, die in vastgoed, uh, professioneel zit en die zegt: Jeroen, er zijn twee momenten waarop vastgoed leuk is: het moment dat je het aankoopt en het moment dat je het verkoopt. En alles daartussen is helemaal niet, juist gezegd, 

[00:16:17] Gerhard te Velde: is 

[00:16:17] Jeroen dekker: helemaal niet leuk. Ja. 

[00:16:18] Gerhard te Velde: Ja, grappig dus. Maar dat is ook niet iets waar jij gepassioneerd over bent, van, uh— want dat zou natuurlijk ook kunnen, dat je een paar exits maakt.

Dan zeg je: ja, maar nu ga ik het vastgoed in en dan ga je daar helemaal… Maar jij wordt daar niet enthousiast 

[00:16:28] Jeroen dekker: van. Nee, nee, nee, zeker niet. Ik word er niet enthousiast, maar ook niet van de beurs. Dus, maar ja, je moet, je moet op een gegeven moment iets- 

[00:16:33] Gerhard te Velde: Het geld ergens, 

[00:16:34] Jeroen dekker: uh. Het geld ergens zetten. En ik, het liefst, wat ik het liefst doe is in bedrijven investeren, leuke bedrijven.

Uhm, en zo heb ik in, in, in België nu geïnvesteerd in Cleo. Is een heel leuk bedrijf dat, dat, uhm, eigenlijk makelaars vervangt. Dus ze, de, ze zeggen: je moet gewoon zelf je huis verkopen, dus je hebt geen makelaar nodig. Dure commissies. Verkoop zelf je huis. Ze hebben een platform. Ze faciliteren de contracten, aankoopcontract.

Nou ja, al die formaliteiten die je moet hebben. Uh, ze [00:17:00] zorgen dat je een mooi profiel krijgt op de, op de, hè, op, op Funda, zeg maar, de Belgische Funda. Uhm, ja, ze begeleiden dat allemaal voor, ik geloof twee- of tweeënhalfduizend euro. En dat, in, in België bij een makelaar kost dat al snel € 15.000 om je huis te laten verkopen.

[00:17:14] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:17:14] Jeroen dekker: Dus je bespaart enorm. En het is ook nog een prettiger traject. En, nou, dat, dat bedrijf, daar geloof ik helemaal in. 

[00:17:18] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:17:19] Jeroen dekker: Ik heb dat ooit dat idee zelf gehad en tien jaar geleden al en dan tien jaar later zag ik dat dat bedrijf er was en ze zochten investeerders en daar ben ik dan ingestapt. 

[00:17:29] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:17:30] Jeroen dekker: Uhm, dus dat vind ik echt leuk.

En ik heb ook contact met die, met die oprichter en we gaan regelmatig lunchen en dan, ja, dan geef ik wat feedback over dingen waarvan ik denk dat ik, uh, toegevoegde waarde kan hebben. 

[00:17:40] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:17:40] Jeroen dekker: Uh, dus, dus ik investeer het liefst in dat soort dingen. 

[00:17:43] Gerhard te Velde: Ja, maar het liefst bouw je zelf uiteindelijk. 

[00:17:45] Jeroen dekker: Het, nou, a-, het allerliefst bouw ik zelf, maar je kan ook maar één ding echt tegelijk goed doen, hè.

Dus ja, ik, ik kan niet tien dingen tegelijk doen, maar ik heb wel tien ideeën. 

[00:17:55] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:17:56] Jeroen dekker: Dat is een beetje… 

[00:17:57] Gerhard te Velde: Je hebt ook, uh, je rode boekje heb je ook meegenomen, hè, [00:18:00] want dat komt ook in jouw boek, uh, terug. Dat, daar schrijf je dan al je businessideeën in. 

[00:18:05] Jeroen dekker: Ja. 

[00:18:05] Gerhard te Velde: En, en zou je dat nou iedereen aanraden om, uh, om, uh, di-dit te doen, zeg maar, te journalen of, of je ideeën op te schrijven?

Of— want heel vaak is het ook gewoon in mijn geval, ik schreef op een gegeven moment ook businessideeën op, maar dat, het was ook soms een beetje wensdenken of, of dagdromen of er kwam niks van terug. Maar hoe, hoe filter jij nou, zeg maar, van: hé, wat, wat is de moeite waard en wat niet? 

[00:18:27] Jeroen dekker: Ja, nou, allereerst het op te schrijven inderdaad.

En dan het inderdaad weg te leggen en dan een week later of een maand later te kijken of het nog blijft plakken, hè. Zeg van: ja, was het alsnog zo’n goed idee? En heel vaak inderdaad is het dan dan denk je van: nou, pueh, pueh, pueh, pueh. Het viel wel- 

[00:18:43] Gerhard te Velde: Voelde je even heel enthousiast, maar da- 

[00:18:44] Jeroen dekker: Ja. Als je, 

[00:18:45] Gerhard te Velde: ja, oké.

[00:18:45] Jeroen dekker: Maar soms niet. Soms is het van: ja, maar dit is eigenlijk echt goed. En dan is het goed om, uh, dan pitch ik het altijd bij goede vrienden, ondernemersvrienden. Zeg van: ja, wat vind jij daar nou van, hè, mensen die je vertrouwt. Als die dan ook enthousiast zijn, hè, dan denk ik van: oké, oké, misschien heb [00:19:00] ik hier iets, misschien heb ik hier iets, hè.

En dan moet je er natuurlijk ook zelf nog gepassioneerd over zijn en, en echt enthousiast, hè, want die, die passie heb je wel nodig. Je kunt niet iets beginnen, want een bedrijf beginnen is altijd een paar jaar ergens aan sleuren en veel tijd aan geven. Dus je moet het echt leuk vinden. 

[00:19:16] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:19:17] Jeroen dekker: En dan, nou ja, goed, als het allemaal, uh, als het allemaal groene vinkjes zijn, dan kun je op een gegeven moment, uh, starten, ja.

[00:19:22] Gerhard te Velde: Ja. Ja, en, uhm, want wat ik nog wel eens ervaar is dat ik zo druk ben met m’n huidige bedrijf, uh, en m’n huidige activiteiten, dat ik überhaupt geen headspace heb om te fantaseren, zeg maar. Dus de ideeën die komen ook pas bovendrijven als je bepaalde ruimte in je hoofd hebt. 

[00:19:39] Jeroen dekker: Mhm. 

[00:19:39] Gerhard te Velde: En vaak is dat bijvoorbeeld tijdens een vakantieperiode.

Dan, dan ben je even uit de operatie en dan ineens begint het weer te, te borrelen en te, uh. Maar jij hebt dus altij-altijd vakantie als het ware. 

[00:19:51] Jeroen dekker: Nou ja, goed, ik, ik, ik heb altijd— kijk, je bent gewoon als ondernemer, jij ook, hè. Je gaat naar de winkel, naar de supermarkt en dan doe je boodschappen en dan ga, en dan ga je inderdaad op vakantie.

Huurt een [00:20:00] auto bijvoorbeeld. Ja, ik frustreer me regelmatig aan dingen in een supermarkt of op vakantie als ik een auto moet huren. Staat ook in mijn boek. Ja, daar huur ik, daar frustreer ik mij mateloos over. Dat je, dat, dat dat zo’n complex proces is, hè. Online heb ik dan die, die huurauto geboekt. Is allemaal fine, dat is een soepel proces en dan kom ik aan die balie en dan begint de ellende.

Dan moet je op je, op een, op een afgescheurd papiertje moet je dan je e-mailadres ga-gaan schrijven van die, hè, van die mevrouw of meneer achter de balie, van die verhuur, autoverhuurmaatschappij. Of je moet het gaan spellen in het Engels. En dan denk je van: ja, maar ik heb toch al online geboekt? Waarom moeten die nou mijn, mijn e-mailadres nog hebben?

En dan moet je nog je creditcard geven. Heb je online ook al gegeven. Dan gaan ze je nog een verzekering aansmeren. Het is, het is een, het is een enorm frustrerend proces. En dan, en dan, dan denk ik meteen: ja, waarom kan ik geen verhuurbedrijf van auto’s opzetten waarmee je gewoon binnen 60 seconden wegloopt met de sleutels van je auto?

[00:20:51] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:20:51] Jeroen dekker: Dat moet kunnen. Gewoon lekker je E-e-eID, hè, hop, je identiteitskaart erin, wat dan ook en je loopt weg. Dat moet [00:21:00] kunnen. Maar Europcar, Sixt, al die merken, het is altijd ellende. 

[00:21:05] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:21:05] Jeroen dekker: En daar frustreer ik me dan aan. Gewoon. En dat schrijf ik dan op. Dan denk ik van: ja, verhuurbedrijf, uh, opzetten waar, waar, waarmee je binnen 60 seconden met je sleutels en je auto wegrijdt.

[00:21:15] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:21:15] Jeroen dekker: Volgens mij is dat met de technologie van vandaag is dat makkelijk te organiseren. Dus zo heb ik, als ik gewoon, ja, hier naartoe rij. Ik heb, hè, ik heb altijd ideeën, maar inderdaad in een vakantie komen er nog meer omdat je dan rustiger bent. 

[00:21:26] Gerhard te Velde: Mhm. 

[00:21:27] Jeroen dekker: Of als je jezelf een management retreat of een ander soort personal development traject gunt, dan, dan, dan komen vaak ideeën en die zou ik inderdaad opschrijven.

[00:21:35] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:21:36] Jeroen dekker: Ja. 

[00:21:36] Gerhard te Velde: Toch blijven opschrijven. 

[00:21:37] Jeroen dekker: In een rood boekje. Ja, waarom niet? 

[00:21:41] Gerhard te Velde: Ik had, ja, ik had ooit een, uh, uh, een boek gelezen dat heette: The Road Less Stupid. Dat is een Amerikaanse auteur. Die is ook bij Tony Robbins, uh, in het programma geweest en zo en, uh, ik kan even niet op zijn naam komen. Die, die had ook een, uh, die noemde dat thinking time.

Dus hij zei van: het meest waardevolle wat je als ondernemer kan [00:22:00] doen is nadenken. Nou weet ik niet helemaal of dat, uh, helemaal of ik het daar mee eens ben, maar eigenlijk had hij ook een soort ritueel eromheen gebouwd. Hij zei van: je moet eigenlijk elke dag beginnen met één of twee uur thinking time en dan heb je ook een thinking chair en een thinking, uh, boekje en een pen en een dit en dat.

En, maar, uh, het ging gewoon om het basisprincipe van, uh, niet ’s ochtends vroeg als eerste meteen je mailbox induiken en meteen je LinkedIn berichten gaan doen en meteen een vergadering, maar echt uitzoomen en op niveau, uhm Dus dat, maar ik ben dus iemand die dat dan, uh, drie weken volhoudt en de vierde week dan begint het al weg te zakken.

Dus ik heb wel die thinking chair en die, en dat boekje en die pen bij wijze van spreken. Maar- 

[00:22:42] Jeroen dekker: Maar iedereen, hè, Gerard, ieder-iedereen. Kijk, dat zijn al die personal development trucs, hè. Tien minuten ’s ochtends mediteren, twintig minuten journaling. Je moet tien minuten dankbaarheidsdingen opschrijven.

Dan moet je nog, uh, inderdaad, d-, maar ja, en je doet het dan. Ik heb dat ook allemaal gedaan. 

[00:22:57] Gerhard te Velde: Mhmm. 

[00:22:58] Jeroen dekker: En, maar dat kost ook allemaal [00:23:00] wilskracht, hè. En wilskracht is finite, dus is schaars. Dus als je wilskracht hebt, je hebt maar, zeg maar, tien punten wilskracht per dag. Als je wakker wordt heb je tien punten.

Wakker worden an sich kost al drie punten, hè . Dan heb je er nog maar zeven en dan moet je op je werk, heb je heel veel wilskracht nodig en dan kom je dus ’s avonds om, uh, om 19:00 uur thuis. Ja, en dan moet je eigenlijk nog gaan joggen toch? En een beetje fitness en je moet nog een beetje mediteren. Maar ja, je hebt ook gewoon je kinderen die naar bed moeten, dus, dus, j-j-op een gegeven moment is je potje wilskracht op.

[00:23:27] Gerhard te Velde: Mhmm. 

[00:23:28] Jeroen dekker: En dan, uhm, ja, en, en, en dan ebt dat dus weg en dan lukt het dus niet. Dus ik vind dat een beetje gevaarlijk om, om dat soort boeken en dat soort zaken te volgen. Ik heb het wel allemaal geprobeerd en sommige dingen blijven, blijven, blijven plakken en, maar de meeste, de meeste niet. 

[00:23:44] Gerhard te Velde: Ja. Nou ja, dat, uh, dat is het.

Je moet i-iets, iets kiezen wat voor jou werkt, wat blijft en wat dus duurzaam in je, in je gedrag verankerd wordt. 

[00:23:51] Jeroen dekker: Ja. 

[00:23:52] Gerhard te Velde: Uhm, w-wat mij wel heel erg geholpen heeft bijvoorbeeld, dat komt dan ook uit een boek. Dat is accountability. Dus dat je, uh, iemand, uh, hebt als [00:24:00] sparringpartner waar je regelmatig mee afspreekt.

Dus ik heb een gast, is ook een ondernemer, en wij spreken elkaar één keer in de twee maanden en dan pakken we allebei onze doelen erbij van: hé, uh, waar wilde jij ook alweer naartoe? Uh, waar wilde jij naartoe? En ja, is het gelukt of niet? En zo niet, waarom niet? En- 

[00:24:16] Jeroen dekker: Ja, ik ben het er helemaal mee eens. Dus dat is zeker als je een bedrijf hebt, hè.

Vrienden zijn sowieso belangrijk, maar inderdaad een sparringpartner die, uh, hè, waarmee je, i-iedereen, wat je zegt iedere twee maanden koppelt. 

[00:24:27] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:24:27] Jeroen dekker: Maar je kan dat ook een beetje institutionaliseren. Dus bijvoorbeeld een soort raad van advies noem je het dan, hè. En dan, dan kies je drie mensen en die vraag je gewoon, uh, die in het bedrijfsleven al iets, iets gemaakt of bereikt hebben.

En dan zeg je gewoon: wil jij in mijn raad van advies zitten, hè? En dat is, dat is onbezoldigd, hè, dus, uh, ga je geen geld voor geven, want, uh, hè, tenzij je een hele grote onderneming bent. En, uh, wat mij verbaast is dat heel veel mensen ja zeggen. Dus ik heb dat in al mijn bedrijven eigenlijk wel gedaan. En mensen vinden het leuk om te helpen.

Ik ook als ik nu gevraagd word. Ik bedoel, ik zeg niet op alles ja, maar ik heb op een aantal dingen ja gezegd [00:25:00] omdat ik dat gewoon leuk vind om in die raad van advies of, of, of commissaris of hoe je het ook wil noemen. Uhm, en daar heb je echt veel aan. Je moet er dan ook wel echt, uh, naar luisteren. 

[00:25:09] Gerhard te Velde: Ja . 

[00:25:09] Jeroen dekker: En er iets mee doen.

Dat 

[00:25:10] Gerhard te Velde: ken ik, ja. 

[00:25:11] Jeroen dekker: Uhm, maar dat kan, uh, dat kan inderdaad heel nuttig zijn. Die mensen hebben ook een netwerk en die gaan zich inspannen voor jou. Dus, uh, v-, voor iedere ondernemer zou ik zeggen: ja, zoek een aantal mensen die je kunnen supporten, ja. 

[00:25:21] Gerhard te Velde: Ja. Uh, uh, is er een stokpaardje wat jij altijd, uh, of zeg maar iets wat jij altijd zegt tegen elke ondernemer?

Heb jij een soort Centraal thema 

[00:25:30] Jeroen dekker: Ja, ik heb een, ik, ik, die haal ik ook in mijn boek aan. Ik heb, uh, van iets komt iets. Dat is iets wat ik, uh, wat ik vaak zeg, hè. Uh, ga maar, doe maar, hè, spring maar, hè, spri-, spring maar in dat ravijn en bouw een vliegtuig voordat je de grond raakt. 

[00:25:45] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:25:45] Jeroen dekker: Dat is iets anders wat ik, wat ik vaak zeg.

Uhm, die actie ondernemen, die eerste actie vind ik het belangrijkst, want je bedrijf, uh, wordt toch nooit zoals je het bedacht had. Dus je kunt het helemaal gaan uitdenken. En zeker in [00:26:00] Excel, financieel kun je het helemaal dicht timmeren. Maar dat is allemaal een soort schijnzekerheid, want op het moment dat je begint is het al anders.

Markt is anders, gebeuren andere dingen. Straat van Hormuz dicht of wereldomstandigheden. Alles gebeurt er, uhm, en dan moet je je gewoon aanpassen. Dus ondernemen is gewoon steeds, l-, hè, heel lean zijn, lenig zijn, aanpassen. 

[00:26:18] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:26:18] Jeroen dekker: Nieuwe plannen maken en dat is wat, wat het leuk maakt. Dus ja, ik, ik zeg altijd: van iets komt iets.

Ja. Dus, uh, be-begin maar en dan, uh, dan gaat de bal rollen. En, uh, ja. 

[00:26:31] Gerhard te Velde: Mooi principe. Ja, ik moest, uh, want ik las dat in je boek inderdaad. Uh, mijn vader die zei altijd, uh: een vliegende kraai vangt altijd wat. Vangt altijd wat, ja. Dus, uh, ga er maar gewoon op uit. En ja, jij zit hier nu in deze podcast. Dat was ook een gokje.

Weet jij veel wat ervan komt, maar ik ga jou voorstellen aan een leuke ondernemer in, in België die ik ken. Ik ga je voorstellen aan Eric Lippens als je die nog niet kent. 

[00:26:51] Jeroen dekker: Nee. 

[00:26:52] Gerhard te Velde: Meest, uh, Nederlandse Belg op aarde, zo noemt hij zichzelf. Hij heeft ook een comedyshow en hij helpt Nederlandse ondernemers naar België toe.

En jij [00:27:00] doet natuurlijk ook wel eens iets met, uh, Belgische ondernemers naar Nederland. Ja. Dus weet je, dus, en ja, dat gaat vanzelf. Maar als jij had gedacht van: hmm, wil ik dat eigenlijk wel, die podcast? Waar moet ik dan precies heen? Weet ik veel. Als jij alle beren op de weg had gezien, dan was je hier nooit gekomen.

Maar jij, jij, je gaat er gewoon voor. 

[00:27:16] Jeroen dekker: Ja. 

[00:27:16] Gerhard te Velde: Dus dat is een mooie aanmoediging. 

[00:27:18] Jeroen dekker: Ja, je kan steeds, kijk, je kan die, die serie, die Netflixserie binge, bingewatchen, uh, maar uiteindelijk, dat weten we allemaal, bereik je er niet heel veel mee. En je hebt wel ontspanningsmomenten nodig natuurlijk. Maar- Ja …ja, ga erop uit.

Ga iets doen inderdaad. Ga met mensen praten. Uh, schrijf mensen aan. Wees assertief. 

[00:27:33] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:27:33] Jeroen dekker: Dat is wel, uh, is wel belangrijk in mijn ogen, ja. Als je succesvol wil worden in, in ondernemen. 

[00:27:38] Gerhard te Velde: Ja. Hé, en is er een, uh, advies waar jij veel aan gehad hebt van, van een van de mensen in jouw raden van advies? Uh, wie, wie komt erboven?

Iemand waar wij echt veel van glimmen. 

[00:27:50] Jeroen dekker: Ja, ik heb veel verschillende adviseurs gehad en uhm wat ik veel heb gedaan is op personal development retreats gegaan, dus management retreats en daar heb ik veel uh [00:28:00] interessante mensen ontmoet. En dat is ook hele professionele begeleiding vaak van, van ervaren ondernemers en je leert daarvan en je gaat uh workshops doen.

Maar waar ik het meest van geleerd heb daar zijn de andere ondernemers die daar zitten en dat daar heb ik het meest van geleerd. Dus je, je, je, je, je stelt je open. Je is echt niet alleen maar je successen, maar je op zo’n retreat. Dat is een soort veilige omgeving. Dus je zegt: oké, hier zit ik mee. En die andere ondernemers doen dat ook.

En dan denk je van: o oké, die heeft daar dus ook last van. Of o, die, die heeft het nog erger dan ik. Of, of ja, en dan- 

[00:28:31] Gerhard te Velde: Krijg je een beetje comparison. 

[00:28:33] Jeroen dekker: Jazeker, maar je gaat ook met elkaar spreken van: hoe heb je dat dan opgelost? En, en uhm, en dat is heel interessant. Dus ik heb eigenlijk het meest gehad aan andere ondernemers op dat soort personal development retreats die, die echt hun hart openlegden en ja, mij ook supportten in, in mijn problemen.

En uh, dus dat kan ik iedereen aanraden. 

[00:28:53] Gerhard te Velde: Ja. Is er eentje die eruit springt dat je zegt: nou, dat is gewoon consistent al zoveel jaren kwaliteit. Of, [00:29:00] want er zijn natuurlijk heel, er worden van allerlei dingen aangeboden, maar wat is, hoe weet je nou of het legit is? Of het goed is? Of het 

[00:29:06] Jeroen dekker: uh. Ja, nou de reviews hè, als je online kijkt naar recensies, dat, dat kan meestal.

En als bij Airbnb. Je huurt een toch, je huurt een woning met vijf sterren en niet eentje met anderhalf ster. 

[00:29:15] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:29:17] Jeroen dekker: Dus ik zou, ik zou daar naar kijken. Ik heb ooit een, uh, een solo trip gedaan. Dat was ook heel grappig in, uh, in Zwitserland. En dan gingen we met, uh, zes mensen, zes ondernemers naar een berg en iedereen kreeg zijn plekje op de berg.

En je moest daar drie dagen zonder, zonder eten zitten. Alleen maar water. En je mocht ook niet met elkaar spreken. Pas, alleen in het begin en aan het eind. Maar dat was vooral fysiek natuurlijk een inspanning, want je eet drie dagen niet. Maar ik, ik kwam zo revitalized die berg af. Ik had me nog nooit zo energiek gevoeld na drie dagen niet eten, dus alleen maar drinken.

Ik heb me nog nooit zo energiek gevoeld en zo scherp en zo, zo, zo vivid. Dat was geweldig. En als daarna, ja, je ervaring weer delen met die andere ondernemers. Nou, daar heb ik nog steeds, uh, een, een goede vriend aan [00:30:00] overgehouden, zeg maar. Dus, dus dat, uh, dat soort dingen werken voor mij in ieder geval heel goed.

Maar iedereen moet gewoon, ja, ook wel een beetje zijn eigen, zijn eigen pad kiezen daarin, hè. 

[00:30:08] Gerhard te Velde: Ja, Tony Robbins. Heb je daar veel aan gehad? Want daar verwees je ook naar in, in je boek. Er stond ook een QR-code naar, uh, je uitleg over hem, maar. 

[00:30:18] Jeroen dekker: Absoluut. Ik wil niemand, uh, uh, verheerlijken. Zeker niet, want ik zie ook wel een beetje mindere punten aan Tony Robbins.

Maar, uhm, ik ga bijvoorbeeld in september ga ik weer naar ze. In Frankfurt komt ie, dan gaat ie z’n, uh, z’n seminar doen, drie dagen lang. Dus ik zit daar drie dagen. 

[00:30:32] Gerhard te Velde: Welke is dat? Uh, ik ben er nog nooit geweest, maar de- 

[00:30:35] Jeroen dekker: Uh, ja, ik ben nu de titel even kwijt, maar ik, ja- 

[00:30:38] Gerhard te Velde: UPW of zo, of Unleash. 

[00:30:39] Jeroen dekker: Ja, Unleash the Power Within, denk ik.

[00:30:41] Gerhard te Velde: Oké, dan zou kunnen. 

[00:30:42] Jeroen dekker: Het is, het is gewoon eigenlijk voor mij ook een soort, soort reset van oké, even kijken, waar sta ik nu? Waar staan de anderen? Waar is de wereld? Waar wil ik ook weer naartoe? Wat is mijn lange termijn planning? Wat is mijn korte termijn planning? Dat doet hij gewoon heel goed. Dat is uh, hij heeft een soort structuur ge-gemaakt om, om je te dwingen om daarover na te [00:31:00] denken.

[00:31:00] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:31:00] Jeroen dekker: En vaak inderdaad ben je te druk in de dagdagelijkse dingen. Dus in die drie dagen, je hebt niets anders te doen dan daarover na te denken met allemaal andere mensen die er ook over nadenken. 

[00:31:08] Gerhard te Velde: Mhm. 

[00:31:09] Jeroen dekker: Dus je komt daar ook v-vandaan met van: oké, ik heb gewoon een soort, het is een soort reset, zeg maar. 

[00:31:14] Gerhard te Velde: Ja.

[00:31:14] Jeroen dekker: Uh, dus ja, Tony Robbins is, uh, is denk ik een hele goeie om in de gaten te houden. Nogmaals, zonder dat ik die wil verheerlijken. Maar, hè, kijk eens wat online filmpjes van hem. Ja. En als ondernemer kun je daar zeker, uh, zeker veel aan hebben wat mij betreft. 

[00:31:28] Gerhard te Velde: Ja. Ja. We dansen lekker alle kanten op. Ja. Dat is, uh, ken je T-Tim Ferriss toevallig, of uh?

The 

[00:31:33] Jeroen dekker: 4-Hour. 

[00:31:34] Gerhard te Velde: Ja, ja, die, die noemt dat zelf altijd van: uh, welkom bij weer een nieuwe aflevering, uh, A Wide Ranging Conversation With . Die gaat ook alle kanten op, maar ik heb wel degelijk een structuur. Maar ik wil terug naar jouw- 

[00:31:45] Jeroen dekker: Oké …

[00:31:45] Gerhard te Velde: uh, eerste grote exit. Want je, je, je had al een klein beetje aandelen van, van shop.nl, dus daar kwam je op een gegeven moment.

Maar dat was niet je grote- 

[00:31:53] Jeroen dekker: Nee, dat was niet mijn grote exit. 

[00:31:54] Gerhard te Velde: Uh, en, uh, wil je ons eens meenemen naar, naar je, naar je grootste, of je eerste grote exit? 

[00:31:59] Jeroen dekker: Ja, voor m-, [00:32:00] in ieder geval voor mij, want dat is ook heel relatief, hè. Ik, ik heb, ik heb vrienden die zijn, die hebben geëxited voor 300 miljoen. Ja, ik, ik niet, hè, dat is, dat is een hele andere league, snap je?

Ik bedoel, maar mijn exit, uh, uh, dat wa– ik verkocht mijn eerste bedrijf voor 1 miljoen euro. Ik bedoel, daar kan ik eerlijk over zijn. En, uh, toen was ik 31 en dat was voor mij toen heel veel geld. Dat is nog steeds heel veel geld. Ik bedoel, laten we, laten we daar niet onnozel over doen. Uhm, maar ja, ik was 31 en ik had niks.

Ik had heel hard gewerkt en dus, uh, het was een bedrijf in voedingssupplementen. Dat had ik opgezet, uhm, vier jaar daarvoor ongeveer. En ik had een voedingssupplement gevonden in Peru. Uh, dat was maca En dat was nogal uniek in die tijd en dat was eigenlijk bijna niet te krijgen bij ons hier in Nederland en België.

Dus ik begon dat, uh, te importeren en ik was daar, ik was op wereldreis, dus ik kwam in Peru met mijn vriendin toen, mijn toenmalig vriendin, en wij vonden daar dat product. Zij vond eigenlijk dat product en ze zei: ja, dit is, dit is een leuk, uh, dit is een leuk, uh, een leuk product. En, uh, ik zeg: ja, ja. Dus ik heb dan echt op dat potje gekeken daar ter plaatse in Peru en ik heb contact [00:33:00] opgenomen met die fabrikant daar.

Dat zat in Arequipa. Ik ben daar langsgegaan. Dat was een, uh, hele leuke Peruviaanse man. Hij sprak goed Engels en die zei: ja, ja, als je dat wil importeren in Europa, nou dan, uh, ja, wil ik wel aan meewerken natuurlijk. Dus, uh, nou ja, zo gezegd, zo gedaan. Ik ben, uh, heb mijn eerste, uh, 200 potjes besteld en die vlogen de deur uit.

Dus zo ben ik, uh, dat bedrijf gaan bouwen en nog wat andere voedingssupplementen daarnaast gaan verkopen. En op een gegeven moment had ik dus een, een keten van webshops met voedingssupplementen. Dus ik had, uh, Franse webshops, Duitse, Engelse, Nederlandse, enzovoorts. En, uh, dat had ik een jaar of vier, vijf gedaan en ook echt eerst zelf die pakjes ingepakt en had ik mensen in een magazijntje die die dingen inpakten en zo.

En toen dacht ik op een gegeven moment: ja, maar ik wil eigenlijk weer iets anders doen, want ik krijg een beetje, nou, iedere v-vier, vijf jaar krijg ik zo’n itch van: ja , hè, ik moet mezelf blijven ontwikkelen en, uh, is dit het nou, enzovoort. En, uh, dus ja, toen heb ik dat bedrijf verkocht. Uh, toen heb ik een be-bedrijfsbemiddelaar [00:34:00] gezocht.

Het was toen, ik zat toen in België en die zei tegen mij: Jeroen, uh, bedrijf verkopen, dat, uh, moet je toch rekenen op het 6 tot 12 maanden doorlooptijd en, uh, moeilijk proces en, uh, ja, nou ja, enzovoort. Dus we hadden dat bedrijf in de etalage gezet. Je had dan, uh, in de virtuele etalage, zeg maar, er was een soort e-mail, uh, brief uitgestuurd vanwaar, vanuit dat, vanuit die corporate, uh, v-firma van die bedrijfsbemiddelaar.

En, uh, ik werd, uh, de volgende ochtend gebeld door hem. Hij zegt: Jeroen, je moet nu naar kantoor komen, want ik heb iemand die wil je bedrijf kopen. Ik zeg: uh, Geert, hij heette Geert. Ik zeg: Geert, jij zei toch 6 tot 12 maanden en ik moest, uh, geduld hebben enzovoort. Hij zei: ja, ik weet het, maar er is nu iemand die wil je bedrijf kopen en, uhm, kom naar kantoor.

Ik zeg: oké, dus ik daar naartoe en, uh, ten, 3,5 uur later, uh, hebben we de hand geschud en hij bood gewoon de vraagprijs. En ik had mijn, uh, dus mijn e-commerce, uh, bedrijf verkocht voor een miljoen euro. En ik was, uh, superblij. En, uh, ja, toen dacht ik van: ik hoef nooit meer te werken. Dat dacht ik toen. Ik hoef echt [00:35:00] nooit meer te werken.

Nu heb ik 1 miljoen euro. Ik heb zoveel geld, dus ik hoef nooit meer te werken. Wist ik veel dat 10 jaar later gewoon het geld op was. En, uh, ja, ik ben intussen ook gescheiden. Het helpt ook niet als je gaat scheiden. Maar in ieder geval al mijn geld was, uh, daar, n-, ja, weg, maar ook weer geïnvesteerd in andere bedrijven en enzovoort.

Dus ik heb daar helemaal geen spijt van. Maar denk niet te snel dat je Dat je binnen- 

[00:35:22] Gerhard te Velde: Financieel onafhankelijk bent 

[00:35:23] Jeroen dekker: Ja, 

[00:35:23] Gerhard te Velde: ja, 

[00:35:23] Jeroen dekker: dat is, uh, dat heeft, uh, ja. 

[00:35:25] Gerhard te Velde: Oké, dus dat was je ei-, je eerste grote exit en, en, uh, en je dacht dus niet van: oh, n-, ik ga meteen door. Ik ga meteen weer, ik, we gaan naar de volgende exit. Of heb je het een beetje rustig aan gedaan, of wat?

[00:35:38] Jeroen dekker: Nou, nee, nee, want ik had de, uh, daarnaast al een ander bedrijf. Dus je hebt net m-mijn bedrijven opgenoemd. Dus het websitebedrijf, dat was een bedrijf in, uh, wij maakten websites en, en, en software in Nepal. Dus ik had in Nepal, in Kathmandu, een bedrijfje opgezet samen met een Nepalees. En daar zaten programmeurs en die maakten eigenlijk projecten, dus websites en IT-projecten voor bedrijven in Nederland en [00:36:00] België.

[00:36:00] Gerhard te Velde: Mhmm. 

[00:36:01] Jeroen dekker: Uh, dus dat bestond al en dat groeide ook lekker. Dus ik wilde eigenlijk daar, want, hè, die focus, dat schrijf ik ook in mijn boek, focus is belangrijk. Op een gegeven moment was mijn focus te verdeeld. Dus ik had voedingssupplementen enerzijds en dan dat IT-bedrijf in Nepal anderzijds. En ik dacht: ja, allebei- Te 

[00:36:15] Gerhard te Velde: ingewikkeld.

[00:36:16] Jeroen dekker: Ja, allebei half doen is, is niet oké. Dus was ik heel blij toen ik dat bedrijf verkocht, dat ik gewoon focus had op dat IT-bedrijf. Dus dat ben ik dan gaan bouwen. En op een gegeven moment zaten er 140 man in, uh, in Nepal, zaten te programmeren en websites te maken voor, nou, allemaal bedrijven in Nederland en, uh, in België.

[00:36:32] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:36:33] Jeroen dekker: En, uh, en toen ben ik in het, uh, in het verlengde daarvan weer een grafisch bedrijf gestart samen met een compagnon. Die zei tegen mij: “Goh, wat jij in, uh, in Nepal doet met die IT is toch zo interessant. Kan je dat ook niet in de grafische business?” Ik zeg: “Grafische business?” “Ja, ja, uh, Photoshop en plaatjes vrijstaand maken en al die dingen.”

Ik zeg: “Ja, waarschijnlijk wel.” Ik zeg: “Nou”, hij met me mee naar Nepal. Wij twee mensen daar opgeleid in Photoshop en, uh, zo begon Grafi [00:37:00] Offshore. Dus toen hebben we— dus had ik weer twee bedrijven . Weer twee bedrijven. Dus zo is het altijd een beetje met een klein beetje overlap. Is er een bepaalde chronologie wel, maar er is ook een bepaalde overlap, uh, dat ik bijna nooit stilstond, zeg maar.

[00:37:14] Gerhard te Velde: Ja. Ja, je rolde van het een in het ander. Zo-, uh, zou je zeggen dat het je overkomen is? Of, of ben jij heel, uh, kritisch waar je aan begint? Want aan de ene kant zeg je van: ja, je moet gewoon dingen proberen en dan, dan ontstaat er iets. Aan de andere kant ben je denk ik ook wel zakelijk om, uh, te beslissen van: hé, dit gaat niet vliegen, hier ga ik geen tijd in steken, of, 

[00:37:37] Jeroen dekker: uh.

Ja, nou ja, ik heb je al verteld in het begin: mijn drijfveer was voornamelijk geld verdienen. 

[00:37:41] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:37:42] Jeroen dekker: Uhm, en dus ik keek altijd heel erg naar de financiële haalbaarheid van een concept en, uh, dacht ik van: oké, kan dit vliegen of kan dit niet vliegen en kan dit bepaalde schaal krijgen, hè, of niet? En dat waren eigenlijk mijn parameters.

[00:37:54] Gerhard te Velde: Mhmm. 

[00:37:55] Jeroen dekker: En, en kan ik het, hè? Is het in mijn comfortzone? Kan ik me daar enthousiast over maken? En als al [00:38:00] die vinkjes op groen stonden, dan, uh, ja, dan begon ik. 

[00:38:03] Gerhard te Velde: Ja. En wanneer trok je ergens de stekker uit?

[00:38:08] Jeroen dekker: Uhm, nou ja, ik heb gelukkig, dus heb ik uit een bedrijf nog nooit een stekker hoeven trekken. Alleen ik heb wel een aantal concepten geprobeerd, uh, die niet zijn gelukt. Zoals, ik beschrijf het ook in mijn boek, mijn melkpak idee. Dat heb ik dus heel kostenvoordelig geprobeerd. Dus ik, ik, ik, met, heel in het kort, het idee was- Ja, wat was 

[00:38:27] Gerhard te Velde: het idee?

[00:38:28] Jeroen dekker: Op, uh, op alle, uh, ontbijttafels in Nederland staat, staan melkpakken, literpakken verse dagmelk, hè. Ik had ooit eens gelezen dat er meer dan 100 miljoen of 160 miljoen van die pakken per jaar verkocht worden door de Albert Heijns van deze wereld, de Jumbo’s, enzovoort. En in Amerika had ik gezien dat ze op die pakken printten ze, uh, politieke boodschappen.

Dus om de politieke campagnes, uh, hè, te stimuleren, zeg maar. Toen dacht ik van: hé, reclame op melkpakken, waarom doen we dat in Nederland niet? En, uhm, dus ik naar de Albert Heijn, uh. Is nog 

[00:38:58] Gerhard te Velde: steeds een goed idee, hè, dus. 

[00:38:59] Jeroen dekker: Ik, ik [00:39:00] vond het, ik vond het een goed idee. Ik vind het nog steeds een goed idee. Waarom niet?

[00:39:02] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:39:03] Jeroen dekker: Maar de Albert Heijn vond dat minder goed, dus ik had een zelf een, een, ik had een melkpak gepakt en wat met dat knip- en plakwerk had ik er een bolderkar, had ik er op de zijkant geplakt met een soort, uh, antwoordkaartje. En, uh, ik had een gesprek kunnen regelen bij de Albert Heijn op het hoofdkantoor in Zaandam en, uh, dus ik mocht daar naartoe.

Met dat echt heel met dat melkpak, prototype had ik het genoemd, uh, maar kwam niet verder als de foyer, dus ik, uh, ik mocht niet mee de lift in omhoog. De productmanager melk kwam mij daar te woord staan. Was een hele vriendelijke mevrouw trouwens, hoor. En, uh, die zei: “ja, ja, ja, oké, interessant, interessant.”

En, uh, mocht ik het melkpak, uh, achterlaten. En, uhm, een paar weken later kreeg ik van haar een mailtje dat ze zei: “ja, nee, uh, het, uh, het, uh, het melkpak is voor ons een heilig huisje, uh, uh, uh, en, uh, en daar mag je niet, dus, uh, daar mag je niet, niet aan zitten. Daar mag geen reclame op, niks.” Ja, en het, en dus is het, uh, is het idee gekild.

Maar ik denk nog steeds dat dat een hele kostenverdelende manier is om reclame te [00:40:00] maken en voor een retailer om meer marge te pakken op, op je product, toch? 

[00:40:04] Gerhard te Velde: Ja, waarom niet? 

[00:40:06] Jeroen dekker: Waarom niet? Zou ik ook zeggen, maar. 

[00:40:07] Gerhard te Velde: Ja. En zou je het dan nu nog een keer gaan proberen? Het kan ook, uh, zijn dat de timing verkeerd is, dat, d-, Klopt.

Je bent te vroeg of te laat, of, uh, ja. 

[00:40:16] Jeroen dekker: Klopt. Uh, nee, ik zou het nu niet. Ik, ik, ik laat het aan anderen. Dus ik hoop mensen mijn boek lezen en dan zeggen van: goh, ik ga naar de Jumbo, laten ze het lekker proberen. En dan- 

[00:40:25] Gerhard te Velde: Knutselen. 

[00:40:26] Jeroen dekker: Ja, en als ik dan, uh, d-dat zou ik gaaf vinden als ik dan over een jaar, uh, aan de ontbijttafel zit en ik zie ineens een melkpak met reclame erop, uh, omdat iemand mijn boek gelezen heeft.

Ja, dat, dat vind ik op dit moment wel, uh, wel, wel stoer, 

[00:40:38] Gerhard te Velde: ja. Ja, want je kan ook niet alles pakken, hè. Dus dat, of je kan niet alles tegelijk beetpakken. Dus dat, dat. 

[00:40:43] Jeroen dekker: Nee, die focus is heel belangrijk. 

[00:40:45] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:40:45] Jeroen dekker: Ja. Ja. 

[00:40:46] Gerhard te Velde: Uhm, even naar, naar je, je grootste exit misschien. Of, uh, wellicht wil je even de, de weg daar naartoe, uh, schetsen van hoe ben je, uh, aan de slag gaan met Active Ants.

Want dat is uiteindelijk je grootste wapenfeit geworden natuurlijk. [00:41:00] 

[00:41:00] Jeroen dekker: Ja, is, uh, het grootste bedrijf. 500 man inderdaad werkte daar. Uhm, ik zat in 2010 had ik dus mijn IT-bedrijf verkocht. We hadden het net over dat Nepalees, uh, bedrijf met 140 man. Had ik dan in, in 2010 of 2011 heb ik dat verkocht en toen had ik even niks te doen.

Toen had ik een half jaar, uh, niks te doen. Heb ik, uh, een konijn ook gebouwd in mijn tuin en pakket gelegd in mijn huis zelf en een beetje met mijn handen bezig geweest. En, uh, nou, en, dus ik moest weer iets gaan doen. En een vriend van mij had een heel klein, uh, logistiek bedrijfje en die vroeg om mijn hulp eigenlijk, want die wist wat ik kon in de sales en marketing.

Dat is vooral mijn, mijn sterkte. 

[00:41:34] Gerhard te Velde: Mhmm. 

[00:41:35] Jeroen dekker: En die zei: kom mij helpen. En dat ben ik gaan doen. En toen ik daar een half jaartje aan het helpen was, ja, wij, wij waren zo’n goed team. Toen zei hij ook van: oké, kom, kom erbij in, laten we het samen doen. Mhmm. En we hadden een hele duidelijke visie op de e-commerce.

Het was een e-commerce logistiek bedrijf en dat, uh, dat, dat klikte gewoon heel goed. Wij waren een, een, een, een tandem en wij vulden elkaar perfect aan. Hij zat meer operationeel, financieel. Ik meer sales, marketing [00:42:00] Dat was een gouden combinatie en dat is ook gebleken, want we hebben dus van– dat was toen een bedrijfje van vijftien man of zo toen ik erin stapte.

En we zijn gaan bouwen en we zijn gaan bouwen en we zijn gaan bouwen en we hebben het ge– tien jaar later was het 500 mensen. 

[00:42:12] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:42:13] Jeroen dekker: Vijf vestigingen in vier landen, dus dat ging, uh, dat ging goed. 

[00:42:16] Gerhard te Velde: Ja, en wat, wat deden jullie dan precies? 

[00:42:18] Jeroen dekker: Uh, e-commerce logistiek is dus achter webwinkels moeten altijd, uh, moet je orderpicking doen, hè.

Dus je hebt opslag van producten, pick en pack en het verzenden. Dus we hadden van zo’n 250 webwinkels hadden we alle voorraad in onze magazijnen liggen. 

[00:42:31] Gerhard te Velde: Mhmm. 

[00:42:31] Jeroen dekker: En dat deden we pick en pack. Bijvoorbeeld, hè, we hebben net al genoemd: Loavies was een klant van ons. 

[00:42:35] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:42:35] Jeroen dekker: Met allen kleding. Girav van de T-shirts voor lange mannen was een klant van ons en daar lagen al die lange T-shirts.

[00:42:41] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:42:41] Jeroen dekker: Lagen in ons, uh, in ons magazijn. 

[00:42:43] Gerhard te Velde: Ja. Hé en, uh, want van vijftien naar 500, dat, daar is natuurlijk ontzettend veel gebeurd. 

[00:42:50] Jeroen dekker: Ontzettend. 

[00:42:51] Gerhard te Velde: Wat, wat, wat is er een soort van, uh, zijn er een soort grote stappen te herleiden? Of een soort groeifase of, of, of [00:43:00] doorbraakmomenten? Uh, hoe, hoe kijk je daar op terug? 

[00:43:03] Jeroen dekker: Ja, dat is een heel leerzaam traject geweest.

Kijk, als je in, in het begin ken je iedereen. Je werkt ook mee op de werkvloer en ik kende iedereen, alle me– magazijnmedewerkers bij naam. Maar op een gegeven moment als je zo op 100 plus mensen komt. Ik weet nog dat ik dat besef had. Ik dacht van: goh, wie is dat? Wie loopt daar? Ik ken die niet, die ken ik niet.

En voelde ik me echt heel, uh, schuldig. En ik durfde op een gegeven moment de werkvloer niet meer op, omdat ik– vroeger had ik altijd een praatje met iedereen en dan wist ik iedereen bij naam. En op een gegeven moment had ik zoiets van: ja, shit, maar ik weet eigenlijk niet– en ik heb die persoon al drie keer gezien.

Ik zou moeten weten wie het is en hij heeft zich ook al voorgesteld, maar ik weet het niet meer en daar moest ik even overheen. Dat was zo’n raar momentje dat ik dacht van: ja, maar wacht eens, ik, ik kan het op een gegeven moment niet meer allemaal weten. En dan ontwikkelde ik iets van: goh, ja, wie was jij ook alweer?

En dan, dus dat, dat, dat, d-dat weet ik me nog. Dat, dat zijn van die groei-, groeistuipen inderdaad. En ook dat je op een gegeven moment een, een middenlaag krijgt. We hadden een managementteam op een gegeven moment. Ja, dat was heel, heel erg wennen, omdat we hadden, ik denk de [00:44:00] eerste vijf jaar waren gewoon mijn compagnon en ik, wij besloten alles en vaak gingen we na het werk uit eten en dronken we wat.

En dan ’s avonds om 10.00 uur echt op een bierviltje hadden we alweer plannen gemaakt. En dan, zo besloten we dat en dat ging superhandig en soepel en we zaten altijd op één lijn. Totdat het bedrijf te groot werd en je units moest gaan maken. En je had een managementteam En dan moest je ineens met die mensen overleggen en draagvlak creëren en, en inbedden.

Ja, dat was voor mij echt, echt wennen. Ja. En dat is ook, nou, niet de enige reden, maar dat is ook een van de redenen dat ik op een gegeven moment heb gezegd: het is, het is mooi geweest, want ik, ik ben niet zo’n, ik ben niet zo’n CEO-type, een manager. Iedere week weer die management team meetings doen en ik had er wel een beetje m’n buik van vol, ja.

[00:44:44] Gerhard te Velde: Ja, ja. Dus je bent veel meer de hands on, uh, ondernemer. Of je wil echt, uh, 

[00:44:49] Jeroen dekker: dicht bij de operatie zitten. Ik heb, noem je je voor, ik ben die uitgeverij begonnen, hè, van boeken. We hebben een heel klein kantoortje in Antwerpen, ergens in het centrum. 

[00:44:55] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:44:56] Jeroen dekker: We zitten daar echt als een, echt een hokje, kleiner dan dit.

Uh, we zitten aan een [00:45:00] groot bureau. Met z’n tweeën zitten we daar. Ik maak zelf m’n koffie. Uh, je loopt zelf naar beneden om pakketjes in, uh, in ontvangst te— Ik vind dat fantastisch. Met die v-, met m’n voeten in de modder staan, dat vind ik leuk. Ja. 

[00:45:12] Gerhard te Velde: Ja, ja, het blij- Dus je had, uh, zeg maar na die v-, na dat bouwen van Active Ants had je ook niet zoiets van: uh, oké, nu moet ik een iets bouwen van 5 of 10.000 mensen of next level of groter of…

[00:45:24] Jeroen dekker: Nee. 

[00:45:24] Gerhard te Velde: Nee, oké. 

[00:45:25] Jeroen dekker: Nee, vandaar dat ik dus die uitgeverij dus klein begonnen. Ik, ja, ik zou groter kunnen beginnen omdat je nu ook de financiële middelen hebt. Dus je, je kan je ergens inkopen of, maar daar heb ik helemaal geen zin in, want dan voor je het weet zit je weer in boardrooms, uhm, management team meetings te doen en daar krijg ik geen energie van.

[00:45:40] Gerhard te Velde: Hm. Hé, en, uhm, je hebt het bedrijf dus naar 500 mensen laten groeien. Hoe-hoeveel omzet hadden jullie ongeveer? Is dat bekend? Je hebt natuurlijk omzet die door je magazijn gaat, maar je hebt natuurlijk 

[00:45:50] Jeroen dekker: ook 

[00:45:50] Gerhard te Velde: netto 

[00:45:51] Jeroen dekker: omzet. Uiteindelijk zaten we rond de 60 miljoen omzet uit m’n hoofd. 

[00:45:53] Gerhard te Velde: Ja. Ja, oké. En, uh, hoe heb je dat dan verkocht?

Kun je iets over dat proces delen? 

[00:45:58] Jeroen dekker: Ja, ik heb dat in twee delen [00:46:00] verkocht eigenlijk. Dus we hebben, op een gegeven moment hadden we geld nodig Uhm, want het is, het was een hele kapitaalintensieve business. Je grote magazijnen openen met hele dure automatisering. 

[00:46:11] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:46:12] Jeroen dekker: We hadden een mooie banklening en op een gegeven moment geeft de bank ook niet meer, terwijl je wel winstgevend bent.

Maar de bank geeft geen risicokapitaal, hè. Maar u 

[00:46:18] Gerhard te Velde: bent dood, want die kwant of zo, die kwam in die call, die zei van: je hebt nog drie maanden te leven. 

[00:46:23] Jeroen dekker: Ja, dat is, dat is een leuk verhaal inderdaad. Dat, en toen inderdaad, we gingen ons, we gingen een investeerder zoeken, dus we hadden weer zo’n corporate finance partner en die, uh, en, en, en, en die had al onze boeken bekeken en die zei: we kunnen niet doorgaan met het proces, want jullie zijn binnen drie maanden failliet.

En wij zeiden zo: hè, binnen drie maanden failliet? We hebben een goed lopend bedrijf. We maken winst. Ja, zei die, maar je cashflow is niet op orde. Dus iedere nieuwe klant die je aanneemt kost jou heel veel geld, want die klant betaalt pas na 30 dagen en, enzovoort. Uhm, dus die kost jou, kost jou geld. Dus als je zo doorgaat, dan groei je, groei je kapot.

En, uh, dus mijn compagnon en ik, we keken elkaar aan. We hadden het echt nog [00:47:00] nooit zo, zo bekeken. En, en toen zei mijn compagnon: ja, maar als we nu eens twee keer per maand gaan factureren, wat zou dat dan opleveren? En die, uh, die wiskundige, v-, inderdaad bij die, bij die bedrijfsbemiddelaar, die zegt: ah ja, ja.

Ja, dan zou het probleem wel oplossen. In ieder geval voor de komende maanden. Want als je blijft groeien hou je dat probleem natuurlijk. 

[00:47:16] Gerhard te Velde: Mhmm. 

[00:47:17] Jeroen dekker: Dus dat probleem was aan die telefoon, uh, in dat telefoongesprek direct opgelost. We zijn toen twee keer per maand gaan factureren, waardoor je cashflow enorm verbetert.

[00:47:24] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:47:24] Jeroen dekker: En je kan dan weer doorgroeien. Maar dat was dus niet genoeg, want we groeiden zo hard dat je na zes maanden, 12 maanden weer dat probleem zou hebben. Dus toen zijn we dus een, uh, een investeerder gaan zoeken en, uh, d-dan ga je zo’n M&A-traject in, hè. Uhm, dan ga je de markt op met je bedrijf. Dan moet je je bedrijf oppoetsen, zoals dat heet, hè, financieel gezien oppoetsen.

Dat is een heel tijdsintensief traject is dat. 

[00:47:45] Gerhard te Velde: Mhmm. 

[00:47:46] Jeroen dekker: Hè, wat heel erg afleidt van de corebusiness. Dus, uh, je moet dat echt goed overwegen. Doe je er 

[00:47:50] Gerhard te Velde: niet even bij, zeg 

[00:47:51] Jeroen dekker: maar. Doe je er niet even bij, maar je moet het er wel bij doen, want ja, je hebt ook die groei en je hebt dat geld nodig. En dan was er heel veel interesse in ons bedrijf omdat we, ja, winst draaiden en we zaten in een growth [00:48:00] market, hè, e-commerce logistics was het.

En uiteindelijk hebben we gekozen voor, uh, voor bpost, de Belgische nationale post. Die heeft in ons geïnvesteerd en in eerste instantie, uh, kochten ze iets meer dan de helft van de aandelen van ons. Dus wij bleven nog zitten met een, uh, 40%. En vijf jaar later hebben we dan die 40% aan hun kunnen verkopen.

Dus dat was eigenlijk best wel een mooie deal. Want, uh, je verkoopt natuurlijk wel de meerderheid en, en de zeggenschap. Maar we kregen wel nog vijf jaar de tijd om het bedrijf te groeien met hun kapitaal. En uiteindelijk die 40% die ik in de tweede tranche heb verkocht was veel meer waard dan die 60% die ik in de eerste tranche verkocht.

[00:48:35] Gerhard te Velde: Aha. 

[00:48:36] Jeroen dekker: Dus je hebt dan met het geld eigenlijk van je overnamepartner het bedrijf groot gemaakt en daarvan geprofiteerd. Dus dat was, dat was een goede deal. Ja. 

[00:48:44] Gerhard te Velde: Ja. Ja. Uhm, en je, en je zei van: ik kon echt, uh, lezen en schrijven met die, met die compagnon. Wat, uh, wat doet hij dan nu? Je had ook weer samen met hem iets nieuws kunnen en 

[00:48:52] Jeroen dekker: dan- Ja, ja, klopt.

[00:48:54] Gerhard te Velde: Mis je dat? 

[00:48:54] Jeroen dekker: Hij is, uh, dat, hij is een, uh, hij is skileraar geworden. Ja, zo simpel is 

[00:48:59] Gerhard te Velde: het. Die zag ik niet aankomen. [00:49:00] Die ging ook gewoon zijn passie achterna of zo. Ja, 

[00:49:02] Jeroen dekker: zijn passie. Altijd al gewild en hij doet dat nu al drie seizoenen. Dus, uh, vijf maanden lang zit hij in Oostenrijk. Heeft hij een huisje gekocht.

Hij is skileraar. 

[00:49:09] Gerhard te Velde: Ja, 

[00:49:09] Jeroen dekker: interessant. 

[00:49:10] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:49:11] Jeroen dekker: En verdient € 1.000 per maand heeft hij me wel eens gezegd. 

[00:49:13] Gerhard te Velde: Als 

[00:49:13] Jeroen dekker: skileraar. 

[00:49:14] Gerhard te Velde: Toch fascinerend, hè, want, uh, bij sommige mensen heb ik het gevoel die, die, die zullen hun hele leven hongerig blijven. Dus maakt niet uit hoe groot hun bedrijf wordt, maar ze willen altijd meer, meer, meer.

[00:49:23] Jeroen dekker: Ja. 

[00:49:24] Gerhard te Velde: Maar hij is dus blijkbaar, hij heeft ook die exit gehad en nu doet hij wat hij echt wil. En dat proef ik bij jou ook een klein beetje. Daar begonnen we de aflevering ook mee van: je hebt je hele leven gedacht: ik moet veel geld verdienen, maar nu is dat aan het veranderen of zo. 

[00:49:38] Jeroen dekker: Ja, nou, ik zie bij mensen die exit, ik zie, ik zie vaak twee dingen.

Dus, uh, mensen schieten heel snel weer in een reflectie. Die gaan precies hetzelfde doen, maar dan met een klein beetje een ander sausje erover. Of mensen keren hun kar en die gaan, ja, zichzelf ontwikkelen en of helemaal iets anders doen. En, uhm, ja, ik heb natuurlijk ook een aantal exits gedaan en daarna ben ik weer in een [00:50:00] bedrijf gestart om weer, hè.

Dus ik heb me ook schuldig gemaakt aan dat trucje van: oké, ik begin weer iets opnieuw om geld te verdienen. Veel geld, hè. Dat heb ik een aantal keren gedaan. Totdat ik dus dat bereikt had wat ik wilde bereiken van: oké, een soort van financiële onafhankelijkheid. En dan heb ik gezegd van: oké, misschien moet ik eens even gaan nadenken.

En ik heb ook, uh, dus vanaf 2023, ’24. Ik heb iets van 18 maanden niks gedaan. Is niet helemaal waar. Ik heb heel veel gereisd Uh, omdat ik niet meteen. Ik d-ik dwong mezelf om niet meteen een nieuw project te, te, te springen. 

[00:50:31] Gerhard te Velde: Mhm. 

[00:50:31] Jeroen dekker: Omdat ik dacht: ja, dan ben ik weer vertrokken voor vijf tot tien jaar en ik ben inmiddels vijftig plus.

En dan, ja, je, je jaren worden steeds kostbaarder ook. 

[00:50:38] Gerhard te Velde: Mhm. 

[00:50:39] Jeroen dekker: Uhm, dus ik heb heel goed nagedacht over: wat wil ik nou eigenlijk? Wat wil ik nou eigenlijk? Wat wil ik nou eigenlijk? Die vraag heb ik me zo vaak gesteld. Dat is best wel een, uh. 

[00:50:46] Gerhard te Velde: Heb je een antwoord? 

[00:50:47] Jeroen dekker: Uh, deels. 

[00:50:49] Gerhard te Velde: Een begin van een antwoord. 

[00:50:50] Jeroen dekker: Deels. Dat is een beetje de v-, hè, dan kan je me ook vragen van: snap je nu hoe het leven, uh, in elkaar zit?

Nee, dus ik, ik ben nog steeds aan het— Maar goed, dat is ook het leven. Je g-, [00:51:00] je probeert dingen, je groeit. Uhm. 

[00:51:02] Gerhard te Velde: Maar kun je eens hardop nadenken van: is, is er iets wa— Want ik heb die vraag ook heel vaak voor mezelf gesteld van: waartoe ben ik hier op aarde? Ik kom uit een heel christelijk, uh, nest, dus wij waren altijd al met het geloof bezig en, uh, onderdeel zijn van een groter plan.

[00:51:16] Jeroen dekker: Mhm. 

[00:51:17] Gerhard te Velde: Nou, ik ga niet meer naar de kerk. Uh, ik geloof nog wel, maar waarin? Dat is een heel andere, dat is een andere podcast. Maar ik heb bijvoorbeeld wel een, een beeld van: hé, waartoe ben ik hier op aarde? Om mensen te verbinden. Dat is heel algemeen, maar dat is gewoon waar ik goed in ben. En, en mooie dingen maken.

En mooie dingen is mensen, ideeën en plekken bij elkaar brengen. En nou, het, uh, het gaat in deze podcast niet om, om mij, maar dat je een soort levensmissie hebt en, en dat kan je heel spiritueel zien, of heel praktisch, of allebei. 

[00:51:48] Jeroen dekker: Ja. 

[00:51:48] Gerhard te Velde: Hè, heb jij een soort ontdekt van: hé, dit is misschien wel mijn levensmissie?

[00:51:53] Jeroen dekker: Ja, nou, ik vind dat een hele goede vraag en ik ben daar al heel lang mee bezig inderdaad. En, uhm, op een gegeven moment, ik, ik kan dat heel goed [00:52:00] beredeneren, hè, en ik kan een, en ik kan een, ik kan jou nu een heel nobel antwoord geven wat ik in al die retreats ook al eens heb opgeschreven, maar ik kan het nog niet voelen en dan vind ik het niet authentiek.

Dus ik ben nog steeds aan het zoeken inderdaad. En ik probeer mijn leven uiteraard zo goed mogelijk te leven. En ik ben blij dat ik vier kinderen heb en een fantastische partner. En, hè, ik kan dus op die manier zorgen voor de— liefdevol zorgen voor de mensen om me heen. Dat is al natuurlijk, dat, dat is wel authentiek.

Dat is ook puurs, 

[00:52:25] Gerhard te Velde: ja. 

[00:52:26] Jeroen dekker: Wat ik, uh, maar het, het, het grotere ding daaromheen, uh, daar ben ik nog wel n-naar op zoek. En dus een onderdeel daarvan is bijvoorbeeld dat boek schrijven en starters inspireren om te starten. Dat lijkt me heel leuk. Ik krijg er energie van. Uh, is dat nou waar ik me de rest van mijn leven aan ga wijden?

Dat, dat durf ik nog niet te zeggen. 

[00:52:45] Gerhard te Velde: Mhm. 

[00:52:45] Jeroen dekker: Dus ik, ik ben, uh, uh, nog zoekende eigenlijk. Ja. 

[00:52:51] Gerhard te Velde: Een goede cliffhanger voor, uh, misschien een toekomstige aflevering. Dus dat, uh, mocht je ooit wel het antwoord hebben dan, uh, dan, uh, kom je, uh, nog een keer terug in de podcast. Misschien bij je [00:53:00] volgende boek. Maar, uh, wat ik in ieder geval zie bij jou is, zeg maar echt toch wel heel veel ondernemende energie en executiekracht.

Dus niet alleen het fantaseren, maar het ook echt gaan doen. 

[00:53:11] Jeroen dekker: Ja. 

[00:53:11] Gerhard te Velde: En ook het, wat ik ook mooi vind en dat zie ik in het boek ook terug, is het naast mensen staan en ze aanmoedigen. En dus misschien ook je levensfase dat je van zelf doen naar enabler gaat of met andere mensen, uh, helpen daar maar, maar, maar die executiekracht, dat, dat beweging creëren, dat, dat het echt gaat gebeuren.

En… 

[00:53:32] Jeroen dekker: Ja, voor mij, voor mij komt het echt heel natuurlijk. Dus ik heb pas inderdaad recentelijk, uh, gezien dat dat eigenlijk wel een soort skill is die andere mensen misschien niet hebben. Maar als ik inderdaad een idee heb, ja, ik, ik rol dat heel makkelijk uit. 

[00:53:46] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:53:46] Jeroen dekker: En ik, ik kan heel snel werken ook. Ik, ik doe soms het werk van— ik heb wel eens berekend, ik kan, ik kan het werk echt van, van vijf mensen doen of zo op een dag.

Het gaat echt heel snel. 

[00:53:54] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:53:56] Jeroen dekker: Uhm, en ja, dat is denk ik een voordeel. En ik neem ook wel afkortingen. Ik, [00:54:00] ik, ik, ik overpeins alles niet, hè. Dat, uh, dat zeg ik ook in mijn boek: wees niet te perfectionistisch, hè. Lanceer die website en noem het bèta, hè. Ga, want niemand, n-nobody gives a fuck about you, hè. Ik bedoel, tenzij je KLM heet of, of Peepo’s, wat ik net noemde of, of Ben en Jerry’s of zo, daar kijken mensen naar, die merken, hè.

Maar, ja, Jeroen Dekker, I’m a nobody, hè. Dus ik lanceer gewoon. Ik doe gewoon. En dan zijn er wel mensen die: huh, nou ja. En die zijn mij ook alweer vergeten. Men-men-mensen denken altijd dat ze het center point van de wereld zijn, maar niemand… Ja, probeer het nou maar gewoon. 

[00:54:35] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:54:35] Jeroen dekker: Snap je wat ik bedoel? 

[00:54:36] Gerhard te Velde: Ja, ik snap hem.

[00:54:37] Jeroen dekker: Dus ja, dat is, uhm, dat is een beetje hoe ik in het, uh, in het leven sta. 

[00:54:42] Gerhard te Velde: Dan even naar de, de KING-formule, want we hebben vier letters K, de I, de N en de G. Ik ga, ik zal ze gewoon even opnoemen. En dan wil ik van jou, uh, want eigenlijk wat ik, uh, probeer te doen is dat, uh, mensen een soort heel kort stappenplan en, uhm, ik denk dan toch vooral gericht op mensen [00:55:00] die een nieuw bedrijf willen bouwen.

Het kan ook zijn dat je al een bedrijf gebouwd hebt, maar iets nieuws wil, uh, wil opzetten. En de eerste K is van kansen zien En dan ben ik wel benieuwd van, uh, ja, welke markten zou jij dan nu kiezen? Of hoe identificeer je een 

[00:55:15] Jeroen dekker: goeie kans? Ja, nou, inderdaad de eerste K is van kiezen en, en, en om te kiezen moet je inderdaad kansen zien.

[00:55:20] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:55:20] Jeroen dekker: Hè. Uhm, en ik heb ook, uh, uh, in mijn boek gezegd van: ja, je kan, het, het is eigenlijk niet zo m-, heel moeilijk dat creatieve stuk. Zo om, om het bedrijfsplan te bedenken kun je eigenlijk gewoon iets afkijken. Laten we eerlijk zijn, je gaat een reis, uh, op reis naar het buitenland en je ziet wat daar werkt en je denkt: oh, dat hebben we nog niet.

Ja, dan neem je dat gewoon mee, dat idee. En je doet dat hier. 

[00:55:41] Gerhard te Velde: Mhm. 

[00:55:41] Jeroen dekker: Hè. Uhm, ik had een voorbeeld in, in, ik, ik was in, het was heel lang geleden, was ik in ergens een keer in Israël. Was in 1992 en daar zag ik fresh frozen yoghurt. Dat was een soort concept met vers fruit en dan kon je dat mixen met ijs en dan had je een soort, s-, echt gezonde milkshake.

Ik dacht: ah, da’s leuk. Toen, hè. En drie jaar later was het [00:56:00] gewoon in Amsterdam, had iemand anders het ook opgepikt. Yoghurt 

[00:56:01] Gerhard te Velde: Barn. 

[00:56:02] Jeroen dekker: Ja, ja, voilà. Dus, dus ja, dus, dus beter goed gepikt dan slecht bedacht dus. Maar, hè, kies dus een concept of bedenk hetzelfde. Kan natuurlijk ook als je iets, iets in je hoofd hebt.

[00:56:12] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:56:12] Jeroen dekker: Uhm, ja, dus dat is de K van kies. Ja. En, uhm. 

[00:56:18] Gerhard te Velde: Oké, en dan gaan we naar de I. 

[00:56:20] Jeroen dekker: De I is, uh, investeer en dan bedoel ik investeer vooral in mensen. En dat, uh, heb ik zelf niet altijd goed gedaan. Dus ik heb zelf in het begin vaak van mijn bedrijven te hard gewerkt en te lang gewacht om de juiste mensen aan te nemen.

Mhm. Op het moment dat je de juiste mensen aanneemt, dan zie je ineens van: wauw, dit had ik veel eerder moeten doen. En als je slechte mensen aanneemt of als je voor een goedkoopje wil gaan, dan merk je ook van: oei, dat kan je bedrijf heel erg veel schade toebrengen. Dus investeer echt in de goeie mensen en wacht liever wat langer om een, een duurder profiel aan te nemen of In je selectieproces.

Doe dat, doe dat. Probeer [00:57:00] niet de eerste de beste aan te nemen omdat je bedrijf groeit en je denkt van: oh, ik moet nu echt iemand op die post hebben. Nee, wacht liever twee weken langer tot je echt de juiste persoon hebt. Dus in die zin investeer, uh, in mensen. 

[00:57:10] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:57:11] Jeroen dekker: Uhm, of investeer, uh, in, in je concept ook.

Dus wat ik heb gedaan, wat ik net vertelde met het melkpak. Maar ik heb ook andere concepten gewoon geprobeerd. Pak een paar duizend euro en probeer, als het, als dat kan, hè, uhm, ja, probeer een prototype te maken of een testsetup. En dan zeg je van: ja, ja, maar ja, een paar duizend euro is veel geld, hè. Dat zeggen mensen dan tegen mij en dan zeg ik van: ja, maar je gaat ook op wintersport, hè?

Ik bedoel, dat kost vijf- zesduizend euro of misschien tien. 

[00:57:37] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:57:38] Jeroen dekker: Ja, dan ga je maar een keer niet op wintersport en dan pak je die vijfduizend. Je wilt toch een bedrijf? 

[00:57:41] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:57:42] Jeroen dekker: En dan probeer je dat. Dus, uh, ja, dus investeren. 

[00:57:45] Gerhard te Velde: Ik denk dat er heel veel overthinkers zijn, zeg maar. Zeker mensen in loondienst die dus iedere keer die droom hebben en maar blijven houden en fantaseren, maar nooit uit de ivoren toren springen zeg maar.

[00:57:55] Jeroen dekker: Klopt, ja. Het zijn juist die mensen die ik met mijn boek probeer te inspireren. Als je, als die [00:58:00] mensen mijn boek zouden lezen, zouden ze iets hebben. Ah ja, oké, dat is net dat laatste zetje, want daar zitten heel veel goede ondernemers bij. Maar je moet ook gewoon net even de juiste push krijgen om te beginnen.

[00:58:10] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:58:10] Jeroen dekker: Denk ik. Ja. 

[00:58:11] Gerhard te Velde: Dan hebben we de N. 

[00:58:13] Jeroen dekker: Ja, negeer. Uh, de N is– ik heb een heel kort hoofdst-, het kortste hoofdstukje in mijn, uh, in mijn, uh, boek is, uh, dat gaat over concurrenten. Dat, het hoofdstuk titel heet ook Concurrenten en ik, uh, ik zeg dan, uhm, ja, concurrenten, die negeren we, daar kijken we niet naar, want daar word je alleen maar zenuwachtig van.

Dus als je iets wil beginnen en zegt van: ja, goed, hè, uh, die doen het veel beter, die heeft veel meer geld, die zit op een betere plek. Ja, weet je, ignore. Je hebt een plan, hè, doe dat, hè. We kijken alleen naar concurrenten als we g-, als we ze gaan overnemen. 

[00:58:43] Gerhard te Velde: Mhmm. 

[00:58:44] Jeroen dekker: Ja, zo simpel is het. 

[00:58:46] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:58:46] Jeroen dekker: Dus, uh, dus daar staat, uh, daar staat de N van: laat je niet gek maken.

[00:58:49] Gerhard te Velde: Ja. 

[00:58:50] Jeroen dekker: Dat is een beetje het idee van: laat je niet gek maken. En, en wederom, hè, sommigen laten zich in die zin gek maken. Of die worden zo overwhelmed door wat concurrenten al [00:59:00] doen of, hè, dat ze niet meer beginnen. 

[00:59:02] Gerhard te Velde: Ja, ik, ik heb er ook last van, hoor. Dat, dat, ja, toch altijd kijken. Oh, die is dit aan het doen, die is dat aan het doen.

En dan ga je eigenlijk alles optellen wat anderen aan het doen zijn en dan verwacht je van jezelf dat jij dat ook allemaal doet. Maar dat slaat nergens op. 

[00:59:12] Jeroen dekker: Nee, het slaat nergens 

[00:59:12] Gerhard te Velde: op. Is allemaal verloren energie. 

[00:59:14] Jeroen dekker: Inderdaad. 

[00:59:14] Gerhard te Velde: Ja, oké. En dan hebben we nog de G. Van Angela, Angela Duckworth. Je, ik heb hier grit staan.

Heb jij dat ook of wat heb jij bij de 

[00:59:22] Jeroen dekker: G? Uh, grit, dat is ook wel een leuk verhaal inderdaad van Angela Duckworth. Die z-, die heeft, uh, die heeft dus een onderzoek gedaan naar, uh, naar succesvol zijn in de breedste zin van het woord, maar echt een wetenschappelijk onderzoek. En de uitkomst is grit. Grit is een Amerikaanse term voor passie en motivatie.

Dus wat de belangrijkste eigenschap voor iedereen die succesvol ergens in is, is dat je er een heel erg gedreven passie of motivatie voor moet hebben. Dus wat je ook doet, als je het maar heel gedisciplineerd en heel lang blijft doen, zal je uiteindelijk wel succesvol zijn. Maar je kunt het er niet even, uhm, je, je kunt het er niet even bij doen.

[00:59:59] Gerhard te Velde: Nee, [01:00:00] nee. Snap je? En het is, het is dus ook niet, want, uh, volgens mij staat het ook in haar boek dat het niet de meest getalenteerde mensen zijn die, die winnen, maar de mensen die het talent- En ook niet 

[01:00:09] Jeroen dekker: de meest slimme mensen. Ja, ja. Ik heb met heel veel intelligente mensen samengewerkt die niet succesvol zijn.

[01:00:13] Gerhard te Velde: Ja. 

[01:00:14] Jeroen dekker: Omdat die inderdaad die grit niet hebben. Nee, je kan beter iemand hebben die gewoon alleen lagere school heeft gedaan en daarna niks meer. Ik zeg, ik, ik bedoel ik ben heel erg voor studeren, hè. Mijn kinderen studeren ook en zo, maar ik bedoel, je kunt heel erg succesvol zijn met alleen je lagere school, maar met dat doorzettingsvermogen en die drive.

Ja, maar dus die eventjes terug op die laatste G. Die is, uh, die is eigenlijk niet van grit, maar die is van ga, gaan. En dat is eigenlijk het allerbelangrijkste. Je moet op een gegeven moment, hè, spring in dat ravijn. Bouw dat vliegtuig voordat je de grond raakt. 

[01:00:42] Gerhard te Velde: Mhm. 

[01:00:43] Jeroen dekker: Ga gewoon, lanceer die website. Ik zei het net ook al en noem een bèta, hè, is nog niet helemaal klaar.

Uh, ja, je moet gewoon gaan en, uhm, en onder, onderweg bijsturen. 

[01:00:54] Gerhard te Velde: Ja. 

[01:00:55] Jeroen dekker: En dat is ook het leuke van het verhaal. Dat is ook wat het leuk maakt, ondernemen. 

[01:00:58] Gerhard te Velde: Ja. 

[01:00:58] Jeroen dekker: Bijsturen [01:01:00] opnieuw en leren, uit je comfortzone gaan. Dat is, dat is het moment dat je groeit als mens ook. 

[01:01:04] Gerhard te Velde: Ja, en dan kan het me zomaar, uh, gebeuren dat je dus wel een exit maakt en je bedrijf een keer 

[01:01:09] Jeroen dekker: verkoopt.

Natuurlijk, maar- En 

[01:01:11] Gerhard te Velde: financieel onafhankelijk 

[01:01:11] Jeroen dekker: wordt. Ieder bedrijf, uh, bedrijven zijn economische machientjes. Op het moment dat een bedrijf positieve cashflow genereert, dus winst maakt, dan heb je bestaansrecht. Dan heb je waarde en dan voeg je ook waarde toe aan de maatschappij, hè. Dat, dat kan niet anders, want mensen zijn bereid om dus kennelijk te betalen voor jouw producten of diensten.

[01:01:25] Gerhard te Velde: Ja. 

[01:01:27] Jeroen dekker: En op het moment dat dat zo is dat je een positieve cashflow hebt, dan zijn er, uh, zijn, dan zijn er mensen die dat willen overnemen. Ik bedoel, er zijn meer mensen met geld die bedrijven willen overnemen dan dat er mensen zijn die bedrijven starten. Dat is echt waar. 

[01:01:40] Gerhard te Velde: Mhmm. 

[01:01:41] Jeroen dekker: Uh, v-veel bedrijfseigenaren beseffen dat niet, maar ieder bedrijf dat zwarte cijfers draait is verkoopbaar.

[01:01:48] Gerhard te Velde: Ja, interessant. Dus, uh, mocht je van je bedrijf af willen , twijfel niet, ga ermee aan de slag. 

[01:01:53] Jeroen dekker: Ga ermee aan de slag. 

[01:01:54] Gerhard te Velde: Ja. Uhm, we gaan naar de laatste vraag en de laatste vraag in, uh, de [01:02:00] Groeivoer-podcast is altijd voor onze gast. Want jij mag een vraag meegeven aan ondernemend, uh, Nederland en België. Uh, we hebben een heel groot billboard langs de snelweg gezet.

[01:02:10] Jeroen dekker: Ja. 

[01:02:11] Gerhard te Velde: En daar rijdt een ondernemer langs en jij mag die persoon aan het denken zetten. Is er nou een vraag waarvan je zegt: ik wil eigenlijk iedereen uitdagen om daar, uh, eens goed over na te denken? 

[01:02:22] Jeroen dekker: Uhm, ja, nou kijk. Ja, zeker. Wat ik, uh, zelf ook heel interessant vind, is er gebeurt zoveel in de wereld op dit moment.

Geopolitiek, oorlogen, enzovoort, maar ook met AI natuurlijk. Dus ja, vraag jezelf af: hoe ziet de wereld er over vijf jaar uit? En daar kun je je voordeel mee doen natuurlijk als je daar een visie op hebt, hè. Iedereen weet AI komt eraan, hè, gaat AI nu zoveel banen kosten of juist niet? Of humanoid robots komen eraan.

Hoe ziet de wereld er nou over vijf jaar uit? En, en ja, daar, daar kun je gewoon enorm veel bedrijven mee starten, zeg maar. Hè, humanoid robots, ja, [01:03:00] d-d-dat, daar zijn straks dealerschappen, hè, die humanoid robots gaan verkopen. Ik bedoel, je, je, uh, reparatieshops om al die humanoid robots die mensen in huis hebben kennelijk te repareren en van software te voorzien en, en maintenance.

En daar komt een hele nieuwe industrie uit naar voren. AI ook. Uh, ja, j-, er zijn zoveel, uh, ’t, ’t, het is zo leuk eigenlijk. Ik, ik, ik zie— Veel mensen zien het als bedreiging. Ik, ik kan niet enthousiaster worden van, van de toekomst en de mogelijkheden die er zijn eigenlijk. 

[01:03:31] Gerhard te Velde: Ja, super. Het is 

[01:03:32] Jeroen dekker: echt waar. Ja. 

[01:03:33] Gerhard te Velde: Ga eens, uh, in de toekomst kijken over vijf jaar.

Waar sta je dan? Ja. Mooi! Dank je wel Jeroen. 

[01:03:39] Jeroen dekker: Dank je wel Gerard. 

[01:03:40] Gerhard te Velde: Tot zover deze aflevering van Groeivoer. Nou, wil je het boek kopen van Jeroen Dekker, De Start-up King, uh, Ondernemen zoals De Start-up King moet ik zeggen. Uh, hij is overal te kopen. Bol.com. Uh, je kunt ze ook, uh, op, uh, Jeroens eigen site kopen en we zullen alle, uh, links in de shownotes zetten.

Ken jij iemand die, uh, enige [01:04:00] aanmoediging kan gebruiken om te gaan ondernemen? Stuur deze podcast ook zeker door, want het is echt niet zo ingewikkeld. Ga het gewoon doen en, uh, doe het niet alleen, maar samen met Jeroen. Dank je wel en tot de volgende aflevering van Groeivoer.

Luister via

Op deze pagina

Lees verder over de podcast

In het blogartikel van deze podcast vind je inhoudelijke informatie wat wij in deze aflevering besproken hebben.

Nieuwe inspiratie nodig?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Pijl omhoog Naar boven

Ook leren denken als een ondernemer?

De podcast voor ondernemers die willen groeien in mindset, strategie én impact. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en laat je inspireren.

"*" geeft vereiste velden aan